Audionote AN-E klone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Det her har jeg set mange gange før. Hver gang jeg så spørger om hvad der måler helt lik, får jeg dog intet svar....har du et eksempel på to deler der måler helt likt?



    To højttalere måler helt likt: 44cm i bredden. Men høres helt forskjellige ud. Konklusion: Målinger duer ikke!
    Kondensatorer og motstandere for eksempel.

    Mvh
    Kjell
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Fra Sonus Faber i Italia.
    Stakkars trådstarter, han skulle jo bare bygge noen kasser 🤭

    IMG_8828.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Beklager til trådstarter at dette har sklidd fullstendig ut på viddene 😬😊

    (Siste kommentar: mine Seas toveis gulvstående fra Horten messa står hos Seas nå og jeg har fått låne et par Caddoc motstander som de skal teste i serie til diskantene mot kjeramisk kistemotstand, så jeg er absolutt med på notene)
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    Kondensatorer og motstandere for eksempel.
    Vis mig to der måler likt og lyder forskelligt, konkret. Når du kan udtale dig meget specifikt, må du jo have et godt grundlag?

    47 Ohm eller 47uF fortæller ikke hele historien....
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Flott med litt diskusjon. Har bestilt litt forskjellige kondensatorer sammen med elementene. Justerbar trådmitstand har jeg ikke så da må jeg gå for en fast verdi.

    Første utgave av filter blir med elektrolyttkondensatorer som i originalene.
    Luftspoler har jeg.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vis mig to der måler likt og lyder forskelligt, konkret. Når du kan udtale dig meget specifikt, må du jo have et godt grundlag?

    47 Ohm eller 47uF fortæller ikke hele historien....
    Jeg har laget noe par H6 kloner opp gjennom årene. Og rød Jantzen låter bedre enn gul bennic. Måler sikkert likt
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Vis mig to der måler likt og lyder forskelligt, konkret. Når du kan udtale dig meget specifikt, må du jo have et godt grundlag?

    47 Ohm eller 47uF fortæller ikke hele historien....
    Hadde du hatt mine ører, så hadde du forstått hva jeg mener. Men det har du ikke. Og skal over hodet ikke bruke denne tråden(som handler om noe annet) til å diskutere hvordan jeg oppfatter lyd og musikk.

    Mvh
    Kjell
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har overhodet ingenting med dette å gjøre, men syntes det var interessant å høre han beskrive forskjellige koblingskondensatorer. De bygde 4 dacer og benyttet forskjellige kondensatorer.

     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Målinger og helt andre deler er etter min mening helt fullstendig feil. Og da blir det heller ikke mye lyden av Audio Note slik den bør være. Det handler blant annet om musikalitet, for de som forstår hva det er.
    Det er en misforståelse å tro at egensvingeresonanser i kassa er musikalitet. Som Atkinson i Stereophile viser og hører er dette et problem for denne konstruksjonen. Å tro at AN har en helt ideell konstruksjon uten feil, eller hvor feil er tilsiktet å være musikalitet er å tro på julenissen
    Skal en lage en kopi (klone) av noe er det jo ikke noe poeng i å kopiere det som er dårlig når det på en enkel måte kan gjøres bedre!! Det blir jo uansett ingen original, liksom.
    Dette er et meget relevant poeng, AN utvikler ikke egne høyttalere, de har kopiert en gammel konstruksjon fra Snell. Tipper P. Snell ville vært overrasket over at AN stadig produserer hans gamle konstruksjoner uforandret 40 år etter, og at de ikke forbedrer vesentlige mangler.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Hei. Med respekt å melde, hvis ikke høyttalerne blir bygd så originalt som mulig, så har det jo absolutt ingenting med Audio Note å gjøre. Alt annet er etter min mening bare tull og tøv. Bygger må jo selvfølgelig få bygge slik han vil, men som sagt, så har det ikke noe med AN å gjøre. Målinger og helt andre deler er etter min mening helt fullstendig feil. Og da blir det heller ikke mye lyden av Audio Note slik den bør være. Det handler blant annet om musikalitet, for de som forstår hva det er.

    Mvh
    Kjell
    ?
    Her er det ikke snakk om en museumsaktig rekonstruksjon av en helligdom,
    men en prosess for å optimalisere og lære (bort også?).
    Høyst prisverdig.
    💝🤗🇳🇴
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    image.jpg
    Går ikke så fort
    Holder på med fresing for innfelling av front og bakstykke
    image.jpg
    Slik ser platen ut før lakkering

    Blir uten asfaltplater. Sikkert dumt, men får høre hvordan det blir uten først.

    Fra Gravesen:» It's obvious the AN cabinet adds colouration, although subjectively much lower than I had expected.»
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Vi får søke litt og se hva vi finner:

    The Tonegen tweeter in this kit seems a bit odd. Peaking severely at 10 kHz and falling some 8-10 dB from 10 kHz to 20 kHz. It's really not a problem getting a 92 dB tweeter these days that will perform better. I don't say the sound of the Tonegen tweeter isn't good, but....
    Anyway, this doesn't mean there may not be a lesson to be learned from this speaker, in particular because it's derived from the extinct Snell E/II designed by Peter Snell more than two decades ago and Peter had a lot of good ideas.
    A simple two-way from a relatively large bass driver, a 1" dome tweeter and the crossover is simplicity itself, 2nd order to the bass and 1st order to the tweeter. Now this is interesting. Why not the other way around? 6 dB to the bass and 12 dB to the tweeter... Well, one explanation may be that 12 dB to the right midbass may provide a close to 24 dB roll-off characteristic and this - sometimes - goes well with a 1st order filter to the tweeter. It's a tough job for tweeter and it needs an LCR circuit to flatten the impedance and keep response down below 1 kHz, otherwise we'll burn the voice coil quickly. Below the AN-E kit from a German magazine. I don't know how old this scan is.


     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tips, det går an å redigere egne innlegg i stedet for å hele tiden lage nye med korte mellomrom, og da spesielt uten noe nytt innhold. Alt blir mer oversiktlig da.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hmm, ville vel laget hull før liming/sammenføyning og slikt, men det er nå meg da.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Tips, det går an å redigere egne innlegg i stedet for å hele tiden lage nye med korte mellomrom, og da spesielt uten noe nytt innhold. Alt blir mer oversiktlig da.
    Var den til meg? Pussig kommentar.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg synes du har valgt meget pent treverk til din AN-E, har du tenkt å olje, lakke eller vokse?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takk. Tror det blir lakk. Vil prøve på en liten bit for å se hvordan det blir.
    Lakkerte annen furu kryssfiner tidligere og det ble veldig fint.

    image.jpg
    Hullene ble bra. Gjenstår litt pussing
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Neste blir bassrefleksrør
    Fant denne kommentaren skrevet av Rune S her på sentralen
    AN idag Bassrør 64x 130 mm tuning rett under 30 Hz. Tidlig AN +Snell E II 72×130 mm.tuning rett under 35Hz. Snell E 3/4 75×130 Rett over 35Hz. Troels Gravesen 72x 50mm Tuning 40Hz

    Har funnet avløpsrør som er 72 mm innvendig og tror jeg går for 130 mm lengde av det røret

    Da kan jeg prøve med mindre diameter på innsiden av dette.

    Noen som har erfaring å dele?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det kan være greit å kunne skyve inn/ut og eksperimentere med forskjellige lengder

    Den unormalt lave tuningen til AN/E er laget for at de kan stå i hjørner.

    Tuner du dem høyere låter det bedre litt ut fra vegg.

    En så stor kasse med 8 tommers old school driver låter også bra lukket. Dvs stapp inn sammenrullede raggsokker i porten og hør om du liker det. Det vil redusere membranutslag og det er positivt. Så kan du jo lese litt hva Magico konstruktøren Alan Wolf mener om refleks vs lukket 🙄🤭

    Jeg bruker også litt Biltemafilt (10 mm tykk) og ruller den og dytter den inn i porten. Da blir røret litt mindre i diameter noe som senker tuningen pluss sist men ikke minst at det reduserer blåselyder.

    Altså, test i vei. Mine Seas toveis bruker Seas CA22 8 tommern som er svært lik drivern din. Jeg testet mange forskjellige portlengder og havnet vel på 35 Hz hvis jeg ikke husker feil. Kassa er 55 liter.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Neste blir bassrefleksrør
    Fant denne kommentaren skrevet av Rune S her på sentralen
    AN idag Bassrør 64x 130 mm tuning rett under 30 Hz. Tidlig AN +Snell E II 72×130 mm.tuning rett under 35Hz. Snell E 3/4 75×130 Rett over 35Hz. Troels Gravesen 72x 50mm Tuning 40Hz

    Har funnet avløpsrør som er 72 mm innvendig og tror jeg går for 130 mm lengde av det røret

    Da kan jeg prøve med mindre diameter på innsiden av dette.

    Noen som har erfaring å dele?
    Hei,fekk med meg denne,fint prosjekt :)
    Den kommentaren er ikke fra meg.Så det var en som skrev det på testen til Rognlien,Rognliens blogg.
    Vet at AN har fintunet dette over tid for å bruke høytaler i hjørne,men har ikke fått med meg så detaljert som denne karen skrev.

    Spørs hva du er ute tenker jeg.Tipper de eldste AN E var ganske lik Snell E2,men vet ikke om E2 hadde ren papirmembran?
    Tror det var først senere de fortsatte utviklingen mot at de spesifikt bør settes i hjørne,minimum støtte fra en vegg. Og utvikle kabinettet litt som et instrument.Ganske fascinerende å se inni desse konstruksjonene.Det der har de nok brukt mye tid på å komme frem til. Lite demping er nok også et nøye testet valg. Og at de har valgt ekte treverk,kryssfiner vel å merke,istedet for mdf. Alt er ganske nøye gjennomtenkt.
    Å drive kritisere AN E for å lyve på spec når man baserer det på en "feilmåling" i Stereophile så syns jeg det er litt useriøst? Nesten på nivå med å slakte gamle Klipschhorn om man setter de vekk fra hjørner og slakter Paul Klipsch for feilinfo på spec.....

    AN E er dessuten videreutviklet mye og nøye for å fungere best mulig med forsterkere med lav dempingsfaktor.Tipper det hadde vist godt på frekvensmålingene om man brukte en "rett" forsterker istedet for en med "feil" dempingsforhold til utviklet 8" og basstuning.
    Jeg liker ikke AN E med for mye dempingsfaktor i forsterker. Snell ja.

    Men missforstå meg rett.Jeg syns ikke AN E er en perfekt høyttaler. Masse kompromiss. Men det tror jeg gjelder alle.
    Derfor kan det vere gøy å legge opp til mange fintuningsmuligheter som du får her.

    Så jeg hadde også lagt opp til muligheter for å justere lengde på bassrøret. Så kan du fintune til hvor du skal plassere de,match med rom,match med resten av utstyret,musikksjanger,smak,osv
    Flott å ha delefilter utenfor kassen.Da kan du leke deg med det enkelt,pluss at jeg mener det har en lydmessig gevinst. Der er noe vibrasjoner i kassa,og med delefilter montert i den,så er det nok logisk at det vibrasjonene kan påvirke litt negativt.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Da er det tid for å se på delefilter
    IMG_4207.gif
    Noen problem med å erstatte motstander på 1 Ohm med spole med motstand på 0,9 Ohm?

    Vil tilsvare motstand på 0,5 Ohm i serie med spole på 0,4 Ohm? image.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg kan lite om filter.
    Hadde jeg vert deg så hadde jeg tenkt at du ikke skal låse deg til noe fra start.Ver åpen for at ting kan forbedres og tilpasses.
    Tipper den totale motstanden handler litt om nivåforholdet mellom 8" og diskanten,og dette er noe som jeg tenker er en flott ting med diy,Her kan du nemlig tilpasse til hva du liker av total balanse.

    Det finnes ingen som sitter på en universell fasit angående voicing.Verken Peter Snell eller Peter Qvortrup kan sette en universell like godt likt voicing for alle mennesker,selv om kanskje Qvortrup mener han kan 😁
    Jeg digger både Snell og AN ting,men jeg er ganske sikker på at jeg fort kunne endt på en totalvoicing av samme produkt som var ørlite annerledes fordi jeg selv syntest det låt best.

    Men her håper jeg du får innspill fra for eksempel Hornlyd som kan mye mer om dette :)
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Eller glem deg jeg sa :D
    Tror kanskje det er R1011 som går på det med mer ren balansejustering mellom 8" og diskant nivå
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Lakkert kassene og første element er montert.
    Tydelig DIY, men jeg er fornøyd
    image.jpg

    Og nå spiller de her i stua. 100 timer innspilling venter!

    Kjekt prosjekt. Fint at disse elementene er tilgjengelig for å lage egne «an-e» til en rimelig pris.
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Artig prosjekt. Jeg har et par defekte Snell e3 som kanskje kunne brukes til noe lignende?
    20240120_154410.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ser fine ut disse. Jeg er ofte der at jeg lager kasser og vil få ting til å spille. Deretter fintune delefilter evt tenke på endelig finish. Lager dog ikke et nytt par kasser 😊
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Lakkert kassene og første element er montert.
    Tydelig DIY, men jeg er fornøyd
    Vis vedlegget 987703

    Og nå spiller de her i stua. 100 timer innspilling venter!

    Kjekt prosjekt. Fint at disse elementene er tilgjengelig for å lage egne «an-e» til en rimelig pris.
    Ser supert ut dette. Blir spennende å lese hva du synes om lyden.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Hva er defekt?
    Litt usikker. Men de har blitt brukt av en kar som var sikker på at de fint kunne tåle 2000 watt på full spiker i timesvis.
    Ja de ser fine ut. På avstand 😁
    Jeg skal manne meg opp en dag og teste de.
    Men alle elementer og filter har nok gjort sitt og vel så det.
    Trist historie spør du meg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hjelper deg gjerne med å fikse dem. Tviler på at alt er ødelagt 😉

    ingen vits i at disse blir solgt for skrap pris
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Takk og takk 🥰
    Det kan jeg ikke avslå.
    Vi får legge en slagplan.
    Akkurat nå prøver jeg å hente meg inn etter en time med snøskuffa og blytung snø.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Da er det tid for å se på delefilter
    Vis vedlegget 985962
    Noen problem med å erstatte motstander på 1 Ohm med spole med motstand på 0,9 Ohm?

    Vil tilsvare motstand på 0,5 Ohm i serie med spole på 0,4 Ohm? Vis vedlegget 985963
    Du kan ikke erstatte en modstand med en spole i et delefilter. Motstanden gir lik motstand for "alle" frekvenser. En spole: det du måler med mulitimeter/ohm-meter er jevnstrømsmotstanden. En spole har samme motstand (den du har målt) ved jevnstrøm, men en frekvensavhengig motstand (kalles her impedans) som avhenger av frekvens og spolens egenskaper (induktansen i mH) - slik du endrer delefilteret betydelig ved at gjere slik.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Spørsmålet gjaldt å benytte en spole med høyere motstand i stedet for spole med lav intern motstand med en motstand i serie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn