Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har noen av dere kontroll på om modellene Codex, Virgo og Avantera med sannsynlighet skal fornyes i 2021 ? Hvilken av disse er eldst av de variantene som selges i dag?
    Skal trolig ha nye høyttalere til høsten og AP må definitivt med i vurderingen. Jeg har begrenset med kjennskap til AP utover en Virgo-variant for 20 år siden...og fikk en demo på en messe for mange år siden hos OHFC der jeg ikke får glemt den utrolige dynamikken modellen Avanti kunne skilte med.

    Tror dere forresten AP kommer til å lage suber i klasse med Rhea og Minos igjen ?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har noen av dere kontroll på om modellene Codex, Virgo og Avantera med sannsynlighet skal fornyes i 2021 ? Hvilken av disse er eldst av de variantene som selges i dag?
    Skal trolig ha nye høyttalere til høsten og AP må definitivt med i vurderingen. Jeg har begrenset med kjennskap til AP utover en Virgo-variant for 20 år siden...og fikk en demo på en messe for mange år siden hos OHFC der jeg ikke får glemt den utrolige dynamikken modellen Avanti kunne skilte med.

    Tror dere forresten AP kommer til å lage suber i klasse med Rhea og Minos igjen ?
    Du har PM!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg er også interessert i spørsmålet: Tror dere forresten AP kommer til å lage suber i klasse med Rhea og Minos igjen ? :ROFLMAO:

    Jeg fikk en privat demo av Virgo III fra Geir Tømmervik da modellen var helt ny, koblet opp mot en masse Burmester elektronikk, det svingte så det holdt :LOL:

    Jeg har aldri hørt Avantera III vs Virgo III, kunne vært interessant ....

    EDIT: selv for @Skink_123 er det vel en begrensning hvor mange høyttalere dere kan ha på demo samtidig :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Jeg er også interessert i spørsmålet: Tror dere forresten AP kommer til å lage suber i klasse med Rhea og Minos igjen ? :ROFLMAO:

    Jeg fikk en privat demo av Virgo III fra Geir Tømmervik da modellen var helt ny, koblet opp mot en masse Burmester elektronikk, det svingte så det holdt :LOL:

    Jeg har aldri hørt Avantera III vs Virgo III, kunne vært interessant ....
    Jeg regner med du må oppgradere JA:oops:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg regner med du må oppgradere JA:oops:
    men jeg har jo nettopp oppgradert .... nesten ALT :eek:
    4 stk Rhea II, kjøpt og solgt Sonus Faber Guarneri Evolution, kjøpt Avanti III (mellomsteg til mye bedre høyttalere), kjøpt Trinnov Amethyst, Kjøpt Adyton Cordis 1.8 signature
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    men jeg har jo nettopp oppgradert .... nesten ALT :eek:
    4 stk Rhea II, kjøpt og solgt Sonus Faber Guarneri Evolution, kjøpt Avanti III (mellomsteg), kjøpt Trinnov Amethyst, Kjøpt Adyton Cordis 1.8 signature
    Du har vel ikke tenk å slutte :unsure: ligger jo noen fine Cardeas+ ute på brukten nå
     
    Sist redigert av en moderator:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Du har vel ikke tenk å slutte :unsure: ligger jo noen fine Cardeas+ ute på brukten nå
    Jeg har sett dem, og jeg har hørt på Cardeas+ flere ganger men aldri blitt bestemt på at jeg liker dem godt nok :unsure:
    Men ... mulig utfordringen var for dårlig elektronikk på dem .... heller ikke optimalt oppsett hos OHC da de ble introdusert der av Dieter Kratochwil... i et vel time rom, tett på en glassvegg og .... husker ikke hvilke forsterkere ... lurer på om de trenger litt mere rom enn det?
    jeg stiler kanskje høyere enn Cardeas+ hvis jeg skal skifte :love:
    jeg mener ..... når jeg skal skifte:ROFLMAO:

    Men lommeboken må ha en pustepause nå :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Du lever godt med Avanti III. De krever kraftige forsterkere (som du har). De spiller musikk veldig bra og bedre enn langt dyrere høytalere på enkelte områder. De har en leken, luftig spillestil med god plasseringsevne (3-D), har en rask, lett bass som bare er herlig (ikke den kraftigste, men rask og veldefinert), gode på stemmer, er pene visuelt +++

    Så ….. ikke forhast deg her 😊
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Avanti III, hvor plasserer den seg i hierarkiet? Synes både Codex og Avantera ser veldig interessante ut på papiret, bra med membranareal til å være så nette høyttalere. Regner med både dynamikk og holografi er på topp om de er koblet til kvalitetsforsterkere. Må prøve å få hørt dem over sommeren. Håper ikke de fremstår altfor analytiske...

    Cardeas ser ut til å være laget for å stå nær frontvegg(?) Gjelder dette kun Cardeas evt ? Den er jo uansett et par hakk over budsjett, men lov å drømme😊
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Avanti III er en utgått modell fra tidlig 2000- tallet. Mener den hadde en utsalgspris på ca 110 000 den gangen. De andre nyere modellene kan jeg ikke si noe om - har for lite kunnskap , dessverre.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Avantera er vel nyere generasjon bygget på samme tenkning som Avanti III
    - 3 stk aktive 6.5 basser
    - 2 bass/mellomtoner i front den laveste dekker bare bass og mellombass, den øverste fra bass opp til diskant

    Jeg liker dette setup knallbra, spesielt det med 4 stk aktive 6.5" basser koblet til svært gode subwoofere gir knall-resultater, noe av den beste bassen jeg har hørt er på OHC med slike høyttalere og 4 stk subwoofere.

    P.T. kjører jeg Avanti III fullrange, de går til under 30Hz flat in-room.... i tillegg bruker jeg Audio Physic Rhea II subwoofere,
    Jeg har 4 subwoofere som skal stackes, p.t. kjører jeg med bare 2 stk, skal fikse noen ting på de andre 2 stk subwoofere så de er på vei inn.....

    Rhea II deles p.t. på 65 Hz gjennom Trinnov Amethyst med digital deling, fase og tid-korreksjon .... (Trinnov Amethyst er en digital pre med digital korreksjon, delefilter, fase og tid korrigering) det betyr at det er en overlapp i bassen og opp til 65Hz er det da 16 stk basser (4 av dem passive), og det at basser i subwoofere og basser i Avanti III står på forskjellige lokasjoner i rommet tror jeg er med på å redusere problem med stående bølger.... det å kjøre overlapp tror jeg er "no worries".... Trinnov sørger for at alt er i tidskorrigert og i fase.

    Kanskje noen der ute synes det jeg driver med er ren idioti og toskeskap men det får de bare mene (les: det driter jeg i) .... jeg tester og prøver "out of the box thinking". Jeg opplever bedre bass og mere tyngde i lydbildet når jeg kjører gulvstående full-range, vs aktiv deling på 65 eller 80 Hz
    Kanskje jeg prøver andre oppsett og andre greier snart ....

    Funker det så er det bra, funker det ikke, så er det ikke bra :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Cardeas ser ut til å være laget for å stå nær frontvegg(?) Gjelder dette kun Cardeas evt ? Den er jo uansett et par hakk over budsjett, men lov å drømme😊
    Det ser ut som Cardeas er ganske overdamped, se flg. test, fallende respons allerede fra ca 80Hz
    PS: Dette er en tidligere versjon og ikke Cardeas+
    Dette betyr vel at den bør være bra også i rom av relativt begrenset størrelse og vil vel ikke ta overhånd om de står for nær frontvegg :unsure:

    PS: jeg er ganske "forstyrret" av relativt høy forvrengning rundt 300Hz

    Cardeas.PNG
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som Cardeas er ganske overdamped, se flg. test, fallende respons allerede fra ca 80Hz
    PS: Dette er en tidligere versjon og ikke Cardeas+
    Dette betyr vel at den bør være bra også i rom av relativt begrenset størrelse og vil vel ikke ta overhånd om de står for nær frontvegg :unsure:

    PS: jeg er ganske "forstyrret" av relativt høy forvrengning rundt 300Hz

    Vis vedlegget 713981
    Men du vil vel ikke ha Cardeas Plus...det er jo kommet en ny😉
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det ser ut som Cardeas er ganske overdamped, se flg. test, fallende respons allerede fra ca 80Hz
    PS: Dette er en tidligere versjon og ikke Cardeas+
    Dette betyr vel at den bør være bra også i rom av relativt begrenset størrelse og vil vel ikke ta overhånd om de står for nær frontvegg :unsure:

    PS: jeg er ganske "forstyrret" av relativt høy forvrengning rundt 300Hz

    Vis vedlegget 713981
    den er laget til å stå helt i veggen
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Tror dere forresten AP kommer til å lage suber i klasse med Rhea og Minos igjen ?
    Jeg vet at Joachim Gerhard, designer av Minos og Rhea II, jobber med en statement subwoofer under varemerket "Joachim Gerhard Collection", jeg er sikker på at @Skink_123 kan selge den også :love:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg har stor tro på at Avantera III kan spille så klokkene stopper men jeg har aldri fått testet dem, tror det trengs en strømsterk forsterker, det er 4 stk 7" sidemonterte basser og hvis jeg ikke tar feil så er de parallellkoblet, hvis dette kobles til en god forsterker så er jeg trygg på at det svinger som bare fanden selv :LOL:

    Geir Tømmervik spilte Leftfield for lenge siden på Avanti III .... bassen sammen med 4 stk Audio Physic Minos, Svarte #fo# gra#$skauen :eek: :love:
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har nettop sittet og lest 10 år gamle poster i denne vennetråden. I 2011 kom det en god del jubileumsmodeller med tallet 25 bak modellnavnet. Det er 10 år siden...er det 35-jubileumsmodeller på gang, mon tro🤔
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Audio Physic ble stiftet i 1985, så det neste er vel 36 års eller 37 års jubileumsmodeller ?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Audio Physic ble stiftet i 1985, så det neste er vel 36 års eller 37 års jubileumsmodeller ?
    Joda, de kom med 25-års jubileumsmodeller både i 2010 og 2011. Tipper det kommer noe spennende mellom Codex og Cardeas i løpet av corona-året🙄Den som lever får se😊
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ny Avantera ? :unsure:

    Men en ting jeg ikke liker med de nye modellene er at det nå er bare helt firkantede bokser ... borte er den ulltra-coole, slick, buede design som Audio Physic alltid har vært kjent for ....

    men det går forhåpentlig helt i glemmeboken når Geir Tømmervik demonstrerer og trekker frem hele kortstokken av triks :ROFLMAO:
    Før jeg så Geir in action så forstod jeg ikke betydningen av CD demagnetisering, voodo-CD, CD preconditioner av anlegg og mere, dette er ikke tull altså, enkelt å høre forskjell når Geir drar igang 🤗,
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fra pressemeldingen ang den nye Cardeas;

    Cardeas": the first Audio Physic loudspeaker without centering spiders

    With the new Cardeas, Audio Physic presents the result of years of research. The speakers were designed from the ground up to get the most out of the so-called PowerTrain™. The Cardeas is the first model in a whole new generation of loudspeakers. Numerous innovations and advancements that had not previously seen the light of day are supposed to be found in the Cardeas.

    Så det kan tyde på at det er nye modeller i pipeline med de samme type nye driverne og annen ny teknologi man først introduserer med Cardeas. Spennende!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Det skrives noe om at Cardeas er basert mye på erfaringer fra ”Structure” .... ifølge videoen her har Structure åpenbart en form for lukket transmisjonslinje med keramisk foam, jeg har alltid vært svak for transmisjonslinje og har hatt flere par hjemme, de har alltid fungert, jeg begynner å bli spent på å høre Cardeas og lurer på når Geir Tømmervik tar frem kortstokken med magiske triks på demo av nye Cardeas :ROFLMAO:

     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det skrives noe om at Cardeas er basert mye på erfaringer fra ”Structure” .... ifølge videoen her har Structure åpenbart en form for lukket transmisjonslinje med keramisk foam, jeg har alltid vært svak for transmisjonslinje og har hatt flere par hjemme, de har alltid fungert, jeg begynner å bli spent på å høre Cardeas og lurer på når Geir Tømmervik tar frem kortstokken med magiske triks på demo av nye Cardeas :ROFLMAO:

    Tror knapt jeg har hørt høyttalere med transmisjonslinje, men vet jo at PMC er kjent for det og at t+a har noen sånne modeller. Du får gi rapport når du har fått hørt nye Cardeas😉
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Rapport kommer 🤣

    Jeg har hørt en del på PMC men synes de er for tamme, mangler dynamikk, noen sier for mye demping kan gi dette, mulig jeg dog ikke har hørt PMC på sitt beste...

    Jeg hadde Kestrel 2 fra Meadowlark med en veldig åpen (underdempet) linje, skikkelig morosak 🤗

    De Audio Physic’ene er bra åpne i sin linje og lurer på om dette sammen med cermaic foam’en kan gi knall dynamikk...

    Jeg opplever at en god TL gir bedre definert bass med mindre overhang, oppleves tightere og mere korrekt tror jeg 🤔

    T+A har Criterion serien med TL, har hørt den gamle toppmodellen (TCD210S) og jeg synes den spiller så klokkene stopper 🥳

    EDIT: Jeg har nettopp fått beskjed fra @Skink_123 at jeg har kjøpt så mye på OHC at de ikke kan selge meg mere 🤣
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Cool :cool:
    Gotta love that accent 🤗

    men ... jeg synes kabinettet ser jæla tynt ut:unsure:
    Hmmm, er det bare jeg som skriver her inne? 🤣

     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    EDIT: Jeg har nettopp fått beskjed fra @Skink_123 at jeg har kjøpt så mye på OHC at de ikke kan selge meg mere 🤣
    [/QUOTE]
    Har på følelsen at du fortsatt har litt å gå på :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hvis jeg tar meg en tur til Mosjøen så får jeg sikkert blod på tann og lyst på mere :ROFLMAO:
    Da må du bremse ned å stoppe opp i Brønnøysund :giggle:
    [/QUOTE]


    Ooooops beklager, korreksjon: Hvis jeg tar meg en tur til Brønnøysund så får jeg sikkert blod på tann og lyst på mere :ROFLMAO:
    Jeg har vært der mange mange mange mange ganger, min far var kaptein på hurtigruten og har hatt mange gratisturer med ham :giggle:
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Da må du bremse ned å stoppe opp i Brønnøysund :giggle:

    Ooooops beklager, korreksjon: Hvis jeg tar meg en tur til Brønnøysund så får jeg sikkert blod på tann og lyst på mere :ROFLMAO:
    Jeg har vært der mange mange mange mange ganger, min far var kaptein på hurtigruten og har hatt mange gratisturer med ham :giggle:
    [/QUOTE]
    Skjønner, du er velkommen (y) når det skulle passe
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn