Back from Back_Door og Gaia

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.877
Sted
Østfold
Men hvor mye kan det være å gå på når vi ikke klarte for vårt bare liv å høre forskjell på Linn og SB digitalt inn på DAC-en til tross for at SB sin digitalutgang er dømt nord og ned av ganske mange.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Snickers-is skrev:
Men hvor mye kan det være å gå på når vi ikke klarte for vårt bare liv å høre forskjell på Linn og SB digitalt inn på DAC-en til tross for at SB sin digitalutgang er dømt nord og ned av ganske mange.

Tja, hvilken kabel brukte dere?

Mvh. RS

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.861
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
[Vel, for å lære deg litt musikkhistorie fra 1973 (du var jo ikke en gang påtenkt da..):

"Product Description
First Time On Cd. This Critically Acclaimed Debut Album Is Impressive From Start To Finish, and A Veritable Catalogue of Bass Guitar Technique. Ron Aspery's Funky Sax and Flute Work Leaves The Bottom End Completely Open To The Bass Guitar, and ColinHodgkinson's Use of Strummed Chords Is Beautifully Backed By His Bandmates. "
Jeg har LP-en!

Leser tråden for første gang, og med interesse.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.877
Sted
Østfold
R.Solhaug skrev:
Snickers-is skrev:

Mvh. RS
Jeg velger å tolke det som en spøk... ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Karma skrev:
[Vel, for å lære deg litt musikkhistorie fra 1973 (du var jo ikke en gang påtenkt da..):

"Product Description
First Time On Cd. This Critically Acclaimed Debut Album Is Impressive From Start To Finish, and A Veritable Catalogue of Bass Guitar Technique. Ron Aspery's Funky Sax and Flute Work Leaves The Bottom End Completely Open To The Bass Guitar, and ColinHodgkinson's Use of Strummed Chords Is Beautifully Backed By His Bandmates. "
Jeg har LP-en!

Leser tråden for første gang, og med interesse.
Jeg også :D
KW

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Snickers-is skrev:
R.Solhaug skrev:
Snickers-is skrev:

Mvh. RS
Jeg velger å tolke det som en spøk... ;)
Nettopp. Men det var det ikke.

Mvh. RS

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.877
Sted
Østfold
Jeg tviler på Karma vil stille seg negativ til om du bringer en "forsvarlig" kilde og digitalkabel for test mot eksisterende kilde, så kan sikkert Karma rippe testmusikken din slik at det 100% sikkert stammer fra samme master.

Selv synes jeg det ville vært helt topp om man kunne forbedre lyden ved å legge uante summer i kilde/kabler, eller ved å modde eksisterende kilde, men foreløpig venter jeg med å sprette sjampisen.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Jeg tviler på Karma vil stille seg negativ til om du bringer en "forsvarlig" kilde og digitalkabel for test mot eksisterende kilde, så kan sikkert Karma rippe testmusikken din slik at det 100% sikkert stammer fra samme master.

Selv synes jeg det ville vært helt topp om man kunne forbedre lyden ved å legge uante summer i kilde/kabler, eller ved å modde eksisterende kilde, men foreløpig venter jeg med å sprette sjampisen.
En Vivancokabel koster vel ikke all verden ::) :D

Mvh.KW

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Snickers-is skrev:

Det her er ditt prestisjeprosjekt og utstillingsvindu Snickers, du er kokken og må selv velge ut råvarene. Men siden jeg har kokkelert litt sjøl og vet TTT har jeg forsøkt å gi deg et par tips. Hører jo at det er et stykke igjen.
Da jeg sto på med mitt prosjekt så jeg det som en del av jobben å lytte meg fram til bl.a referansekabler. Dette er detaljer du har vagt å ignorere da du hevder å kunne kompensere digitalt. Til og med strømtap via lange tynne høyttalerkabler til bassene hevder du å kunne kompensere digitalt. Deg om det.

Mvh. RS

B

Back_Door

Gjest
R.Solhaug skrev:
Snickers-is skrev:

Det her er ditt prestisjeprosjekt og utstillingsvindu Snickers, du er kokken og må selv velge ut råvarene. Men siden jeg har kokkelert litt sjøl og vet TTT har jeg forsøkt å gi deg et par tips. Hører jo at det er et stykke igjen.
Da jeg sto på med mitt prosjekt så jeg det som en del av jobben å lytte meg fram til bl.a referansekabler. Dette er detaljer du har vagt å ignorere da du hevder å kunne kompensere digitalt. Til og med strømtap via lange tynne høyttalerkabler til bassene hevder du å kunne kompensere digitalt. Deg om det.

Mvh. RS
Du har en del påstander og meninger om hvordan oppnå best mulig lyd, som vekker både undring og forbauselse i miljøet. På mange måter opptrer du som en outsider i forhold til de fleste andre. En bås for deg selv kan man kanskje si. Du taler både tradisjonelle kabeltilhengere og målemenn midt i mot.
Så langt jeg har oppfattet, bygger du på teorier som det ikke finnes dekning for innen anvendt og akseptert vitenskap når det gjelder hørbar effekt på lydgjengivelse. Slik sett kan man hevde at du har oppfunnet din egen vitenskap. Samtidig kan du på ingen måte settes i bås sammen med de som populært kalles "subjektivister" på dette forum heller.
Ditt viktigste budskap er strømbaners avhengighet av solid kjerne og svært store dimensjoner. Du har overfor meg snakket om 30 mm2 solid kjerne kabler, eller direkte kobling mellom effekt og bass. Selv bruker du kobberskinner. Dine påstander om effekten av dette kan ikke dokumenteres i hverken målinger eller vitenskap.
Vet du om et eneste anlegg som er bygget opp rundt dine meninger, utenom ditt eget? Det finnes anlegg til mange millioner der ute i verden, som ikke er bygget etter dine teorier. Anlegg som er lovprist som de aller beste som noen sinne er laget, men som har tradisjonelle kabler og strømbaner. Av alle anlegg presentert på dette forum(uavhengig av prisklasse), vet jeg ikke om et eneste som bygger på dine teorier og erfaringer. Hvordan henger dette sammen, om den hørbare effekt skulle være så stor som du påstår? Ditt eget anlegg kan og vil du ikke presentere, grunnet plasseringsmessige omstendigheter. Hvordan skal man da få tillit til virkningen av dine påstander, når det er umulig å få dem presentert? Jeg er åpen for alt, bare det er hørbart. Jeg har selv intet faglig grunnlag til å bestride det du sier. Jeg skulle dog svært gjerne fått hørt effekten av det ved direkte sammenligninger, før jeg vil tro at det er reelt. Spesielt så lenge du er så pass alene i miljøet om disse teorier og påstander. Alle kan jo påstå både det ene og andre, men "The proof is in the pudding". Du sier at du har selv et anlegg som beviser effekten. Da er det jo et stort problem når det ikke kan presenteres for andre enn deg selv?
Jeg har ikke selv medvirket til de tekniske løsninger i mitt anlegg. Jeg er kun opptatt av å få alt så bra som mulig til overkommelig pris i forhold til min egen betalingsevne.
Dette er ikke ment som et negativt innlegg. ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Karma skrev:
Du har en del påstander og meninger om hvordan oppnå best mulig lyd, som vekker både undring og forbauselse i miljøet. På mange måter opptrer du som en outsider i forhold til de fleste andre. En bås for deg selv kan man kanskje si. Du taler både tradisjonelle kabeltilhengere og målemenn midt i mot.
Så langt jeg har oppfattet, bygger du på teorier som det ikke finnes dekning for innen anvendt og akseptert vitenskap når det gjelder hørbar effekt på lydgjengivelse. Slik sett kan man hevde at du har oppfunnet din egen vitenskap. Samtidig kan du på ingen måte settes i bås sammen med de som populært kalles "subjektivister" på dette forum heller.
Ganske riktig, bortsett fra at "teoriene mine" er velkjent fysikk. Spør du Nelson Pass vil han svare det samme, bare uten å ta med at det skal være massivt. Slenger med en link:

http://www.audioholics.com/education/cables/speaker-cable-gauge

Ditt viktigste budskap er strømbaners avhengighet av solid kjerne og svært store dimensjoner. Du har overfor meg snakket om 30 mm2 solid kjerne kabler, eller direkte kobling mellom effekt og bass. Selv bruker du kobberskinner. Dine påstander om effekten av dette kan ikke dokumenteres i hverken målinger eller vitenskap.
Nå tar du av litt; jeg anslo at om dere skulle forsøke å eliminere dynamikktap via høyttalerkabling måtte kvadratet opp i ca.10mm. Mitt forslag var dog å eliminere tapet ved å flytte effektmodulene inntil høyttalerne. Det er nok også en smule overdrevet å hevde jeg bruker kobberskinner; fet PFSP gjør dog samme nytta.

Ditt eget anlegg kan og vil du ikke presentere, grunnet plasseringsmessige omstendigheter. Hvordan skal man da få tillit til virkningen av dine påstander, når det er umulig å få dem presentert? Jeg er åpen for alt, bare det er hørbart. Jeg har selv intet faglig grunnlag til å bestride det du sier. Jeg skulle dog svært gjerne fått hørt effekten av det ved direkte sammenligninger, før jeg vil tro at det er reelt. Spesielt så lenge du er så pass alene i miljøet om disse teorier og påstander. Alle kan jo påstå både det ene og andre, men "The proof is in the pudding".

Du sier at du har selv et anlegg som beviser effekten. Da er det jo et stort problem når det ikke kan presenteres for andre enn deg selv?
Jeg har ikke selv medvirket til de tekniske løsninger i mitt anlegg. Jeg er kun opptatt av å få alt så bra som mulig til overkommelig pris i forhold til min egen betalingsevne.
Dette er ikke ment som et negativt innlegg. ;)

Ukorrekt igjen; du spurte meg om anlegget mitt var optimalt satt opp, og da jeg svarte det nok på langt nær var tilfelle oppfattet du det tydeligvis som om jeg ikke ville/kunne gi noen prøvelytt. Men jeg kan da det, selv om det ikke får "slått ut håret" i den trange hula ???

Eller kan jeg godt fatte din eller andres undring, jeg taler vitterlig Roma midt imot i flere sammenheng.

Mvh. RS

la til link :eek:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.877
Sted
Østfold
Solhaug

Dine innspill ift kabling til basser føler jeg blir litt tatt ut av sitt perspektiv. Så vidt jeg husker bruker du selv 4 ohms basselementer. I Gaia brukes det 2x8 ohm og 4x6kvmm frem til bassene. I tillegg bruker du bassrefleks. I Gaia sitter bassene i lukket kabinett. Sammenliknbart tverrsnitt burde da være minst 48kvmm, antakelig mye mer grunnet de elektriske fasevinklene. Er det så forbannet tynnt? Hvor mange high end oppsett med 2 stk 8 ohms basser i parallell og 2,5-4kvmm kabling ser vi ikke der ute?

Forøvrig ser jeg liten grunn til å kommentere ditt utsagn om at det er et stykke igjen. Blant annet fordi jeg ikke har hørt ditt "perfekte" anlegg, og når du er så innstilt på at du sitter på en perfekt referanse så kan jeg ikke forholde meg til dine utsagn uten å ha hørt oppsettet ditt.

Det er kanskje også på sin plass å legge til at Gaia ikke er et utstillingsvindu, men faktisk Karma sitt private oppsett.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Du regner deg bort Snickers. Hadde det vært så vanskelig å prøvd? Det er et helt annet trøkk i oppsettet mitt, til tross for passivt filter, kun en forsterker osv.

Hvor godt mitt anlegg evt. spiller er et sidespor, referansen må være virkeligheten eller så nær vi kommer den. Det er det siste lille ekstra som utgjør forskjellen ???

Mvh. RS

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.877
Sted
Østfold
R.Solhaug skrev:
Du regner deg bort Snickers. Hadde det vært så vanskelig å prøvd?
Det er ikke særlig matnyttig å diskutere om du på forhånd har bestemt deg for hvordan prosessen med valg av kabler er gått til.

R.Solhaug skrev:
Hvor godt mitt anlegg evt. spiller er et sidespor, referansen må være virkeligheten eller så nær vi kommer den. Det er det siste lille ekstra som utgjør forskjellen ???
Det at ditt oppsett er perfekt er ditt eget utsagn. Det var også du som var inne på hvor mye som gjenstår og hvor det siste lille kan hentes ut. Selv mener jeg å ha dokumentert temmelig fyldig en rekke ganger hvor det vil være mest å hente videre. Jeg har også demonstrert det i praksis, og det var ikke akkurat kabelbytte.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Ditt prosjekt Snicker og dine avgjørelser. Jeg kunne holdt kjeft og flira bak ryggen din, istedet forsøkte jeg å backe deg opp. Det skal jeg slutte med.

Mvh. RS

B

Back_Door

Gjest
Det vil være for dumt å krangle om hva som ble sagt og ikke, men jeg mener bestemt at du nevnte 30mm2 dersom kablene skulle kunne bli garantert tapsfrie i forhold til direkte kobling.
Jeg oppfattet også klart at det for øyeblikket ikke var aktuelt for deg å demonstrere ditt anlegg for andre.

Du kommenterte ikke denne delen av mitt innlegg:

"Vet du om et eneste anlegg som er bygget opp rundt dine meninger, utenom ditt eget? Det finnes anlegg til mange millioner der ute i verden, som ikke er bygget etter dine teorier. Anlegg som er lovprist som de aller beste som noen sinne er laget, men som har tradisjonelle kabler og strømbaner. Av alle anlegg presentert på dette forum(uavhengig av prisklasse), vet jeg ikke om et eneste som bygger på dine teorier og erfaringer. Hvordan henger dette sammen, om den hørbare effekt skulle være så stor som du påstår?"

Du skriver senere til Snickers:
"Det er et helt annet trøkk i oppsettet mitt, til tross for passivt filter, kun en forsterker osv"

Du har en 10" bass i hver høyttaler som er passivt delt.

Jeg har 4 X 15" i hver høyttaler av sammme type som brukes i absolutte high-end konstruksjoner. De er aktivt delt
I tillegg har hver høyttaler 2 X 8" øvre bass.
Hele anlegget drives av 6 X 600 W i 8 OHM
Mitt anlegg er 8 ohm, ditt 4 ohm. Viser til det som står i din link i den sammenheng. Ved 8 ohm dobles kabellengden før samme begrensning for tykkelse som i 4 ohm.

Din egen forklaring på at ditt anlegg har så mye mer trøkk, er den tykkere kabling med solid kjerne som du bruker. Dette i kontrast til min kabling, som jo på ingen måte heller er spesielt tynn.
Dersom dette medfører riktighet, har du gjort en oppdagelse som kan gjøre deg rik og berømt. Det vil være julekvelden for oss alle! Dette er jo ingen kostbar oppgradering. Effekten må jo, sett i lys av de faktiske forhold mellom våre to anlegg, være helt astronomisk.
Jeg foreslår derfor at jeg og Snickers får komme på besøk og oppleve og lære. Kanskje vi kan få prøve og sammenligne kablingen din med mer vanlig tykkelse? Dette bør vi jo da kunne høre stor forskjell på, uavhengig av om ditt rom nå ikke er optimalt. Grunnen til at jeg ønsker å ta med Snickers, er at så lenge han er konstruktøren av mitt anlegg, er det av stor betydning at nettopp han hører det samme som meg i en slik gitt sammenheng.
Jeg har enda ikke diskutert dette med SnickersIs. Jeg har som tidligere nevnt ikke et faglig grunnlag til å diskutere dette hverken med deg eller SnickersIs. Jeg har dog både vilje og evne ttil å høre reelle forskjeller. ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Du har misoppfatta, vær snill å ikke gjenta det og lag legender. Jeg vet godt hva jeg sa og hvorfor jeg sa det.

Ang. ubesvart; hva har det med saken å gjøre hva andre evt. har gjort? Ideene jeg bygger på er ikke nye, jeg har bare dratt dem litt lengre og satt ting i system. (seriekobla dem)

Oppsettet mitt er ikke 4ohm men det er dynamisk. Jeg har aldri hevdet det er utelukkende på grunn av kabeldimensjonering, bare at det er grunleggende viktig. Derimot syntes jeg den unødvendig lange kablingen hos deg var et passende punkt å begynne en evt. opprenskning. Hvis det var blitt fulgt opp var tanken å evt. fylle på med flere tips.

Hvorfor mitt er mer dynamisk, alt til tross? Kan det ha noe med kokken å gjøre?

Lurer du/dere på kabling, hvorfor gjør dere ikke da som jeg foreslo og flytter forsterkerne? De 6kv det er snakk om hos deg er vel multicore med en ledeevne på nivå med Kimber 8TC. Det er kokkens valg. Vil Snickers høre effekten av optimert kabling bør han da ha utstyr nok tilgjengelig. Dette har han hørt om i flere år, og avfeid det uten å gidde å prøve.

Vi får nok ordna så du får hørt på sponkassene mine ettervert, men det får vi ta på PM. I det hele tatt tror jeg vi får ta det på PM så ikke Gaia-tråden sorer av.

Mvh. RS

B

Back_Door

Gjest
R.Solhaug

Har jeg misoppfatta, beklager jeg det. (Det er vel uansett kun grader av det same budskap?)
Som legmann i sammenhengen, kan jeg kun formidle dine tanker og forslag til anleggets konstruktør. For å overbevise den samme konstruktør, er vel det beste alternativet at han får en praktisk og hørbar demonstrasjon hos deg rundt effekten av dine ideer? Dersom dine ideer strider mot hva som rent målemessig og vitenskapelig skal gi HØRbar effekt, er den beste vei til overbevisning å få en praktisk demonstrasjon.

Angående den ubesvarte delen i mitt innlegg: Synes ikke du også det er rart at du står så alene i dette miljøet, dersom dine ideer gir så enorm effekt? Det er jo både billig og enkelt å implementere dette i et hvilket som helst anlegg. Den effekt som du antyder, representerer jo nærmest en revolusjon. At et anlegg som ditt med de aktuelle dimensjoner, skal totalt overgå mitt når det gjelder dynamikk osv, er jo ganske fantastisk? Da er det mange på dette forum, med langt dyrere anlegg enn meg, som har mye å vinne på om dine ideer blir dokumentert gjennom lyttebesøk.
Jeg synes ikke dette er en avsporing av tråden. Alt som kan forbedre mitt anlegg er i min egen interesse! ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.877
Sted
Østfold
Solhaug:

Kan du ikke snart komme med den ut i det kjedsommelige etterspurte forklaringen på hvorfor dine tanker om dimmensjonering er så fundamentalt viktige? Hva skjer rent teknisk ved de ulike impedansnivåene som ikke er systematisert i den etablerte vitenskapen?

B

Back_Door

Gjest
R.Solhaug:

Kommentar til mitt forrige innlegg?
Det er nok liten sjanse for teoretisk enighet mellom deg og Snickers via dette forum. Hva er vel da bedre enn å sette opp en demo og kombinert test for å demonstrere det hørbare? Om det så måtte stride mot all verdens vitenskap? Det enkleste er jo via ditt eget anlegg som jo er bygget på disse ideer og som du proklamerer er et av de aller beste.
Personlig har jeg alt å vinne på dette! ;)
Jeg sender deg en pm.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Jeg har gjordt ... enormt mange kabelbygger selv opp igjennom.
Testet det aller aller meste.
R Solhaug, du er inne på noe, men dette er ikke den eneste versjonen som er mest korrekt.
Det er mange veier til Rom. Massivt, er en av de bedre, det vil jeg faktisk være enig med deg i.
Men, og dette er viktig, det er også andre veier. Det hele kommer som sagt ann på kokken.
Fornuftig vurdert komponent valg vil alltid være å foretrekke.
Jeg har både massivt og multistrand i mitt oppsett... Det hele avhenger fra hvor og til hvor...
Det som er kluet her er båndbredden på signalet som skal sendes, og ved hvilket volt/ampere forhold dette overføres med.. Det har med impedanser og masse annet også å gjøre.
Det jeg finner enda mer viktig er hva man bruker som isolator, altså, hva er lederen i kontakt med. Der er det enda masse masse utestede opsjoner som man sikkert vil prøve etterhvert.

Signal bryr seg katten, det velger letteste vei okke som. Dette er kokkekunst som man sier.
Man kan presse elektronet til å velge visse områder å favorisere...

Forresten... Gledelig Jul og Godt nyttår! ;D

Ville bare si at... Selv er jeg ikke kokk på deres nivå ;) Zap zap!
Jeg er forresten mest opphengt i nettkabler...

Nå vil jeg bare nevne at det er noen svensker(entreq) som har utviklet kabling spesielt for digital forsterkere i nyere tid...
Det er nevnt såvidt på diverse fora at man har gjordt dette.
Dette er også meget interessant skjønneru...

mvh

B

Back_Door

Gjest
Imperial:

Kabler er viktig!

Når det gjelder Solhaug, er det graden av betydning av tykkelse og solid kjerne som er det mest interessante. Som du ser, har han ideer som vil revolusjonere hele bransjen, om de blir dokumentert. Han har selv et anlegg som i komponentmessig oppbygging består av kun en brøkdel av mitt. I tillegg er mitt delvis aktivt delt osv.
Likevel påstås det at hans anlegg gir langt større dynamikk enn mitt. Får vi demonstrert dette, vil vi kunne få ytelser som hittil ikke er opplevd noe sted, med råvarer som i Gaia. Jeg har antydet ønske om at jeg og konstruktøren får dette testet og demonstrert i landets eneste anlegg som allerede har disse ideer implementert, nemlig hos Solhaug. Jeg er klar til å flerdoble tykkelse på kablene mine, om dette skulle ha slik enorm effekt.
Jeg tar det for gitt at R.Solhaug selv vil synes det er bra at hans påstander endelig kan bli verifisert gjennom lyttetester. Vi er mange på dette forum som vil kunne få stor nytte og glede av dette!

Jeg venter fortsatt på svar fra Solhaug om når vi kan få dette til.

Konstruktøren har jeg overtalt til å bli med, selv om han var skeptisk på forhånd. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Jeg tenderer å være enig med R Solhaug i dette emnet, må si det..

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Apropos misforståelser og sånt; jeg mente da virkelig å svare på dette inspillet i mitt forrige innleg der jeg sier at vil dere teste effekten av ymse kabling har dere da utstyret stående.
Det blir ikke aktuelt å plukke på mitt anlegg, både fordi det er for trangt om plassen og fordi jeg ikke er interressert. Jeg vet hvordan ting låter, og deler gjerne ut noen tips. Så får det bli opptil enhver å ta sitt valg, basert på gehør, forfengelighet eller annet.

imperial; som du sjøl sier, du er ikke på dette nivået. Hold heller klaffen og lær ;)

"multistrand ":p
- å ja, du ror deg inn?

Mvh. RS

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Karma skrev:
R.Solhaug skrev:
Snickers-is skrev:

Mvh. RS

Så langt jeg har oppfattet, bygger du på teorier som det ikke finnes dekning for innen anvendt og akseptert vitenskap når det gjelder hørbar effekt på lydgjengivelse.
Det er ofte slik på hifisentralen et de som "skriker" mest også blir mest hørt. Særling når de viktigste bidragsyterene blir passive i diskusjonen!

At noen av dere velger å sette de som står for sine egene meninger og i en bås for deg selv, kalle vekommede for en outsider i forhold til de fleste andre, syns jeg er respektløst og inspirasjonsdrepende ;) ;) ;)

Mr. Solhaug (har aldri møtt han) er en svært god høyttalerkonstruktør med mange års testing og lytteerfaring. Etter det jeg har forstått, baserer han ikke sine konstruksjoner utelokkende pga fine formler og målemetoder, men ved lang lytte erfaring! Har selv hørt hans tidligere treveis pyramidehøytaller i over 20 timer og kan bekrefte at det låt langt bedre en Gaia i forhold til mine preferanser!

Nå er dette to forsjellige teknologier bassert på

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Hehe...

Jeg samtalede i årevis med Steen Duelund om kabler... (jeg er hans største fan..)
Jeg fant, han var den eneste som var på mitt nivå...

Hans kunnen leve!

;)

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Takk for støtten John Harald! Nå er nok ikke Karmas karakteristikk av meg ondt ment, han bare oppsummerer sitt intrykk av meg, nokså korrekt. Jeg taler Roma midt imot, og siden det ikke er mange her med tilsvarende kunnskap blir det endel flåsete kommentarer.

Den tre-veisen var en "spøk" jeg avstemte i løpet av 17 minutter for å demonstrere for en kompis hvordan Niels Nørbys HF-275 burde vært gjort ;D

Mvh. RS

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Blir det slik Hr Solhaug at du tar utfordingen?

mvh

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
@John Harald:

Hvis dette anlegget til Solhaug låter så bra er det litt rart at Karma og isen ikke kan få høre på det, ikkesant??

Jeg har selv et anlegg jeg liker godt, og min dør står åpen for alle som vil høre. ;)

Når hørte du Gaia?

Mvh

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
@Solhaug:

Hvorfor er ikke dine produkter i div butikker her i landet?

Mvh

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
R.Solhaug skrev:
General8 skrev:
@Solhaug:

Mvh
Hvilke produkter :p

Mvh. RS
Ok.. Du skjønner hva jeg mener. Dine neste perfekte høttalere.
Hvis du har skutt gullfuglen, er det for meg et stort mysterium at du ikke vil tjene penger og ære på det.

Mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
General8 skrev:
R.Solhaug skrev:
General8 skrev:
@Solhaug:

Mvh
Hvilke produkter :p

Mvh. RS
Ok.. Du skjønner hva jeg mener. Dine neste perfekte høttalere.
Hvis du har skutt gullfuglen, er det for meg et stort mysterium at du ikke vil tjene penger og ære på det.

Mvh
Klapp igjen. Aner du hvor mye kapital en må ha i ryggen for å kunne satse på et såpass kostbart og smalt produkt uten et kjent merkenavn ::)

Mvh. RS

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Det er da ganske mange som har gjort det før. ??

Sorry for at jeg bidrar til OT.

Mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
General8 skrev:
@John Harald:

Hvis dette anlegget til Solhaug låter så bra er det litt rart at Karma og isen ikke kan få høre på det, ikkesant??

Jeg har selv et anlegg jeg liker godt, og min dør står åpen for alle som vil høre. ;)

Når hørte du Gaia?

Mvh
Hørte Gaia på Hortenmessen. Nei, dette er ikke så rart! Hvorfor skulle det vært det? Vi har forskjellige ønsker og prefferanser på hvordan musikk skal låte! Noen liker rør, andre transistor, noen lå, andre cd, noen analogt delt, andre digitalt delt. (Noen før og andre etter eforforsterker) og jeg har enda ikke opplevd et klasse-d oppsett passer mine prefferanser..

Var i går på en fire! -timers jazzkonsert..

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Det er jo også ganske mange som utvikler en høyttaler for så å selge den til en større produsent.

Mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
R.Solhaug skrev:
Takk for støtten John Harald! Nå er nok ikke Karmas karakteristikk av meg ondt ment, han bare oppsummerer sitt intrykk av meg, nokså korrekt. Jeg taler Roma midt imot, og siden det ikke er mange her med tilsvarende kunnskap blir det endel flåsete kommentarer.

Den tre-veisen var en "spøk" jeg avstemte i løpet av 17 minutter for å demonstrere for en kompis hvordan Niels Nørbys HF-275 burde vært gjort ;D

Mvh. RS
En "spøk"? Den ga i alle fall masse musikkglede og den kvinnlige eieren var fornøyd ;)

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
John_Harald skrev:
General8 skrev:
@John Harald:

Når hørte du Gaia?

Mvh
Hørte Gaia på Hortenmessen. Nei, dette er ikke så rart! Hvorfor skulle det vært det? Vi har forskjellige ønsker og prefferanser på hvordan musikk skal låte! Noen liker rør, andre transistor, noen lå, andre cd, noen analogt delt, andre digitalt delt. (Noen før og andre etter eforforsterker) og jeg har enda ikke opplevd et klasse-d oppsett passer mine prefferanser..

Var i går på en fire! -timers jazzkonsert
Det du hørte på Hortenmessa er ganske langt fra hva dette anlegget presterer nå.

Ang. dine fire timer i går. Misunnelig :)

Topp Bunn