Back from Back_Door og Gaia

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Imperial skrev:
Hehe...

Jeg samtalede i årevis med Steen Duelund om kabler... (jeg er hans største fan..)
Jeg fant, han var den eneste som var på mitt nivå...

Hans kunnen leve!

;)

mvh
Fritt tatt etter hukommelsen, så testet Duelund_Support ut effekten ved bruk av tykke kabler til bassene med et positivt resultat for en stund siden.. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Universe, Er latin.. og betyr.
En (eneste) uttalt setning; (A single, spoken, sentence)

Det er massivt... om du spør meg... ;)

Go forth and connect, dudes...

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er neppe noe problem å skape kapital til et høyttalerprosjekt dersom man har en knall god høyttaler formel. Da er det bare å få høyttalerne demonstrert for en del, så har man noen som kan være med å starte prosjektet.
Sikkert mange her inne som ville vært med å noe sånt dersom de ble overbevist av en demo.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det er desverre ikke så lett Snickers-is.. Svenske Respons og Gradient fra Finland lager svært bra høyttaler og burde vært gitt ut på blå resept i Norden :)
Uansett så lærte jeg tidlig at hvis man skal skape en gassellebedrift, kan man ikke alltid følge følelsene ;)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Bare for å ha sagt det: Jeg synes det er bortimot umulig å sammenligne to anlegg som er plassert i ulike rom uten å måtte trekke inn rommets akustikk som en uhyre vesentlig bidragsyter til lyden.

Under så ulike forutsetninger blir det underordnet om tverrsnittet på høyttalerkablene er 6 eller 10 kvadratmillimeter.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
roffe skrev:
Under så ulike forutsetninger blir det underordnet om tverrsnittet på høyttalerkablene er 6 eller 10 kvadratmillimeter.
Ja! Helt enig, men ikke nødvendigvis alltid.. Hvis det er dette som machingen å passe og får det beste ut av et system, har tverrsnittet mye og si. Noen foretrekker korte høyttalerkabler, andre foretrekker korte nettkabler og lengre høyttalerekabler. Har hørt at DP sverger til den siste varianten. Det er flere veier til rom. Hvor lange er høyttalerkablene i Coluseum Kino i Oslo og hvor bra låter det? Over 50 meter? ;)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Snickers-is skrev:
Hva er dessverre ikke så lett John Harald?
Det er desverre ikke så lett være konstruktør/produsent av hifi i dag, finanskrisen gjør ikke ting lettere.. Det er ingen dans på roser og jeg tar av meg hatten for hva du har fått til så langt :) Lykke til videre, selv om vi har forskjellige prefferanser ::)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
orso skrev:
Det er neppe noe problem å skape kapital til et høyttalerprosjekt dersom man har en knall god høyttaler formel. Da er det bare å få høyttalerne demonstrert for en del, så har man noen som kan være med å starte prosjektet.
Sikkert mange her inne som ville vært med å noe sånt dersom de ble overbevist av en demo.
Neppe noe problem? Om man heter Fredriksen nei. Når jeg er noe reservert for tiden er det primært fordi jeg av økonomiske hensyn (rydda vekk div gjeld) bosatte meg i en luguber liten ett-roms der anlegget ikke på langt nær får åpna opp og vist hva det kan. Alt for trangt. Fortsatt småkoselig lyd, men rommet går i metning før jeg får lagt inn andregiret. Å spille her er som å starte opp Ferrarien inne i garasjen en vinterdag; du får en følelse av hva den kan men det er også alt.
En annen side er at jeg ikke ser noe poeng i å ødelegge nattesøvnen til folk i og med at jeg pr i dag ikke har planer om å bygge flere.

Mvh. RS

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har nå selv prøvd 6kvmm høyttaler kabler. Det låt ikke noe bedre enn 4kvmm eller enda tynnere kabler.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
R.Solhaug skrev:
orso skrev:
Neppe noe problem? Om man heter Fredriksen nei. Når jeg er noe reservert for tiden er det primært fordi jeg av økonomiske hensyn (rydda vekk div gjeld) bosatte meg i en luguber liten ett-roms der anlegget ikke på langt nær får åpna opp og vist hva det kan. Alt for trangt. Fortsatt småkoselig lyd, men rommet går i metning før jeg får lagt inn andregiret. Å spille her er som å starte opp Ferrarien inne i garasjen en vinterdag; du får en følelse av hva den kan men det er også alt.
En annen side er at jeg ikke ser noe poeng i å ødelegge nattesøvnen til folk i og med at jeg pr i dag ikke har planer om å bygge flere.

Mvh. RS
Kan ikke se at det skal koste så mye å lage noen av dine høyttalere. Du vil lett kunne klare dette til 50K.

Kassene burde en møbelsnekker klare å levere for under 30K, Elementer for max 10K + kabler og div.

At noen skal miste nattesøvn pga en eventuell god lytteopplevelse, tror jeg ikke du trenger å være redd for. ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
orso skrev:
Har nå selv prøvd 6kvmm høyttaler kabler. Det låt ikke noe bedre enn 4kvmm eller enda tynnere kabler.
I hvilket oppsett? Singelwire? Ble de innspilt? Det er overhead ingen tvil om at tykkere tråd gir mer strøm, spørsmålet er bare hva anlegget behøver. Og selvfølgelig om man fatter hva som foregår.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
General8 skrev:
Kan ikke se at det skal koste så mye å lage noen av dine høyttalere. Du vil lett kunne klare dette til 50K.

Kassene burde en møbelsnekker klare å levere for under 30K, Elementer for max 10K + kabler og div.

At noen skal miste nattesøvn pga en eventuell god lytteopplevelse, tror jeg ikke du trenger å være redd for. ;)

Delepris under 50K ja. Ikke noe stort problem å gjøre ett par, men en produksjonsserie betyr helt andre kalkyler, bl. a inbefattet noe som kalles fortjeneste. Derimot om jeg kun leverte på bestilling mot f.ex 50% i depositum ::)

Det med nattesøvnen er ingen fleip ;)

Mvh. RS

B

Back_Door

Gjest
John_Harald skrev:
Det er ofte slik på hifisentralen et de som "skriker" mest også blir mest hørt. Særling når de viktigste bidragsyterene blir passive i diskusjonen!

At noen av dere velger å sette de som står for sine egene meninger og i en bås for deg selv, kalle vekommede for en outsider i forhold til de fleste andre, syns jeg er respektløst og inspirasjonsdrepende ;) ;) ;)
Å si at Solhaug er en outsider og på en måte i en bås for seg selv, er på ingen måte respektløst. Jeg tror at han selv meget godt forstår hva jeg mener og vil være enig i dette.
Mitt poeng er å utfordre han til å bevise sine teorier gjennom praktisk lyttetest. En slik utfordring bør på ingen måte være "inspirasjonsdrepende", tvert imot!

B

Back_Door

Gjest
John_Harald skrev:
General8 skrev:
Når hørte du Gaia?

Mvh
Hørte Gaia på Hortenmessen.
Gaia på Hortenmessen kunne like gjerne hatt et annet navn enn Gaia av i dag. Dette vet du sikkert like godt som alle andre. Dermed kan man lure på hvilken agenda du har med å komme med en slik uttalelse?

B

Back_Door

Gjest
Imperial skrev:
Universe, Er latin.. og betyr.
En (eneste) uttalt setning; (A single, spoken, sentence)

Det er massivt... om du spør meg... ;)

Go forth and connect, dudes...

mvh
Jeg ser meget godt fornuften i tykke NOK kabler. Det er et av de kabelparameter som jeg personlig virkelig tror på. Spørsmålet her er hva som egentlig er tykt nok.
For å sette det på spissen:
Synes du det er sannsynlig at en høyttaler med en tiendeparts kapasitet i forhold til Gaia vil totalt overgå Gaia dersom den førstnevnte har 10mm2 kabler og Gaia 6 mm2? Vil det ikke da bli en enkel sak å lage et superanlegg om kablene alene skal ha så til de grader betydning?

B

Back_Door

Gjest
R.Solhaug skrev:
Apropos misforståelser og sånt; jeg mente da virkelig å svare på dette inspillet i mitt forrige innleg der jeg sier at vil dere teste effekten av ymse kabling har dere da utstyret stående.
Det blir ikke aktuelt å plukke på mitt anlegg, både fordi det er for trangt om plassen og fordi jeg ikke er interressert. Jeg vet hvordan ting låter, og deler gjerne ut noen tips. Så får det bli opptil enhver å ta sitt valg, basert på gehør, forfengelighet eller annet.

imperial; som du sjøl sier, du er ikke på dette nivået. Hold heller klaffen og lær ;)

"multistrand ":p
- å ja, du ror deg inn?

Mvh. RS
Jeg har registrerer ditt avslag og beklager at du ikke ønsker å vise i praksis betydningen av dine teorier. Jeg trodde faktisk at det også var i din egen interesse å vise at du ikke bare farer med tomt prat og påstander uten hørbart bevis. Alle kan jo lansere teorier på dette forum. The proof is in the pudding.
Jeg ønsket virkelig å få oppleve dette.
Å bygge om Gaia er ingen enkel sak. Det er nemlig ikke plass i selve kassen til å implementere forsterkerne til bass. Skal jeg øke kvadratet på kablene til de dimensjoner du foreslår, har jeg ikke plass i den utsparring som i dag er laget i dørterskelen. Alle kabler samles i tillegg i en spesiell kobling. Dermed var det et sterkt ønske fra min side å få dette demonstrert i et anlegg som allerede er bygget etter dine prinsipper. Så lenge dette anlegg er i samme by som jeg bor i, virket dette som en fornuftig vei å gå før vi foretar omfattende arbeid på Gaia. Som du vet, er det konstruktøren av Gaia som i mitt tilfelle sitter på kompetansen. Det er dermed ikke lett for meg å overbevise han til slike endringer. Hadde jeg fått tatt han med til en demo hos deg først, ville det vært en ypperlig måte til å overbevise han!
Jeg skjønner dog ditt dilemma i din nåværende bolig. Jeg har da et forslag:
Sett opp anlegget ditt her hos meg for en direkte sammenligning. Da vil vi ha helt reelle sammenligningsforhold og bør få demonstrert ditt anleggs dynamiske kapasitet i forhold til mitt. Dette bør da også være i din egen interesse, om du ønsker en verifisering av andre enn deg selv av dine ideer. Noen voldsom jobb skulle vel heller ikke dette innebære? Et slikt bevis vil du kunne dra nytte av på et senere tidspunkt, dersom du ønsker å lansere høyttalerne dine eller delta i et samarbeid med andre. En slik sammenligningstest er også eneste måte til å få sjekket ut om forskjeller mellom disse to anlegg også kan ha andre årsaker enn bare selve kablingen. Det vil jo virkelig være interessant om dine høyttalere i lyttesammenligning kan dokumenteres langt bedre enn et gigantanlegg( i dimensjoner ;)) som Gaia?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Du spør meg om hva jeg mener med hensyn til kvadrat og dets betydning?
Vel, jeg vil henvise til svenskene atter en gang...
www.entreq.com , http://www.entreq.com/default.asp?PageId=1875
Jeg finner dette like interessant for ... Kharma å sjekke ut, som 10 vs 6 i kvadrat...

Jeg prøver å unngå kabeldebatter egentlig nå om dagen... ;)
Det er så mange faktorer som spiller inn...

mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Karma skrev:
John_Harald skrev:
General8 skrev:
Når hørte du Gaia?

Mvh
Gaia på Hortenmessen kunne like gjerne hatt et annet navn enn Gaia av i dag. Dette vet du sikkert like godt som alle andre. Dermed kan man lure på hvilken agenda du har med å komme med en slik uttalelse?
Agendaen var at to ulike anlegg, bassert på helt forskjellige teknologier til treffe alle sine prefferanser på forskjellige måter :)

B

Back_Door

Gjest
John_Harald skrev:
Karma skrev:
John_Harald skrev:
General8 skrev:
Når hørte du Gaia?

Mvh
Agendaen var at to ulike anlegg, bassert på helt forskjellige teknologier til treffe alle sine prefferanser på forskjellige måter :)
Skulle din kritikk av Gaia hatt noen verdi i denne sammenheng, måtte du ha hørt Gaia i dagens versjon. Jeg var f.eks. heller ikke fornøyd med det jeg hørte i Horten. Jeg var dog fornøyd med utgangspunktet som jeg da visste ville kunne utvikles til mine mål.

B

Back_Door

Gjest
Imperial skrev:
Du spør meg om hva jeg mener med hensyn til kvadrat og dets betydning?
Vel, jeg vil henvise til svenskene atter en gang...
www.entreq.com , http://www.entreq.com/default.asp?PageId=1875
Jeg finner dette like interessant for ... Kharma å sjekke ut, som 10 vs 6 i kvadrat...

Jeg prøver å unngå kabeldebatter egentlig nå om dagen... ;)
Det er så mange faktorer som spiller inn...

mvh
Det er GRADER av betydning som er mitt poeng. Kommenter heller det eksempelet som jeg ga deg. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Jeg kan gjøre det...

Kort sagt: R Solhaug er definitivt på rett spor..

Da tar jeg kvelden for idag.
Feir nyttår gjengen og me talast neste år! :)

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
Vanskelig for deg og vanskelig for meg. Jeg har ikke noe behov for å bevise eller bekrefte noe som helst. Fatter ikke folk hva jeg prater om er det ikke mitt problem, snarere tvert imot. At du derimot er nyskjerrig er en annen sak. Dette virker jo i utgangspunktet merkelig ???

Vil ikke si hverken ja eller nei foreløpig,(lært av politikerne) får se det an. Tror vi kan begynne med en liten visitt hos meg, det kan forhåpentligvis være oppklarende. Om du våger å parkere BMW`n i et så skummelt strøk da ::)

-apropos 6kv kontra 10kv; du mister et svært viktig poeng; dine 6kv er flisete flerleder, det gir elendig bassdefinisjon + mye annet grums. Selv 2,5kv massiv ville medført en betydelig oppgradering.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
- morsom snutt det der Imperial ;)

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.753
Torget vurderinger
2
Etter hva jeg har hørt de gangene jeg har besøkt Karma/Gaya så ligger det et potensial
til å kunne bli noe virkelig bra. Hvorfor ikke prøve og få det forløst ?

Mitt inntrykk er nå at Hr. Solhaug er en meget kompetent mann på dette feltet. Så det er kanskje ikke så dumt og høre på han.

Er det ikke noe i det han sier, er vel ting reversible tilbake til det potensielle ?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
R.Solhaug skrev:
- morsom snutt det der Imperial ;)
Det kan jeg absolutt si meg enig i. ;) Men sikkert av andre grunner enn du og Imperial synes det.

Til sammenligning vil jeg rette oppmerksomheten mot vanlig CAT-5 kabel, bestående av twisted pairs og som kan overføre minst 100MHz over større avstander enn det som er aktuelt i de aller fleste hifi-oppsett, der vi snakker om frekvenser under 20kHz (vi snakker altså om timing mellom ulike ledere omtrent 50000 ganger mer presis enn det man trenger for audio). Dersom elektroner skulle ha så ulik hastighet i ulike ledere som denne morsomme snutten forsøker å illustrere, så ville CAT-5 og Ethernet være en umulighet ved de hastighetene de faktisk benyttes i dag.

Det er også interessant, synes jeg, at man faktisk mistror timingen til en multistranded enkeltkabel i forhold til signalpropageringen, mens man tror at en solid leder er homogen i hele sitt tverrsnitt og at alle elektroner beveger seg i samme retning og med samme hastighet her. Hvis så er tilfelle, hva skjer da der kabelen nødvendigvis er bøyd? Det må bli trengsel i innersvingen dersom alle elektronene skal vandre eksakt like lang vei... ;-)

Det er også interessant at man ikke ser på det som timingsmessig problematisk at man benytter to høyttalere med helt uavhengige overføringskretsløp fra kilden når man påstår at man får timingsproblemer innenfor en og samme kabel.

B

Back_Door

Gjest
rolfozzy skrev:
Etter hva jeg har hørt de gangene jeg har besøkt Karma/Gaya så ligger det et potensial
Slik du staver Gaia i din setning, kan man få noen underlige assosiasjoner.. ;D

B

Back_Door

Gjest
roffe:

Kjernen i denne problematikken er jo nettopp at det ikke finnes vitenskapelig teori som underbygger at dette skal ha en slik HØRBAR effekt som Solhaug påstår. Når det da likevel påstås å ha så stor hørbar effekt i bestemte anlegg, er det en naturlig vei for meg å gå og prøve det ut. Jeg har jo ingen ting å tape på det. Problemet er vel nå mer hvordan vi skal få det til.

Det hadde dog vært mye enklere å¨forholde seg til, om det også fantes andre på forumet enn bare Solhaug som hadde prøvd dette. Vi har mange her som legger betydelige summer i kabler, men så vidt jeg vet ingen som har lagt opp kabling etter det opplegg som Solhaug skisserer.

B

Back_Door

Gjest
rolfozzy skrev:
Opplevde du at Gaia hadde et underskudd på dynamikk?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Hvor interessant det er vet jeg ikke, men jeg har brukt blant annet 4kv massiv leder, "fåleder" (flere massive ledere) på tot. 5kv per leder (Zu Wax) og nå multistrand 2x4kv (Elephant, Sommer Cable) per leder i anlegget. Forskjeller? Nei.

B

Back_Door

Gjest
R.Solhaug skrev:
Vanskelig for deg og vanskelig for meg. Jeg har ikke noe behov for å bevise eller bekrefte noe som helst. Fatter ikke folk hva jeg prater om er det ikke mitt problem, snarere tvert imot. At du derimot er nyskjerrig er en annen sak. Dette virker jo i utgangspunktet merkelig ???

Vil ikke si hverken ja eller nei foreløpig,(lært av politikerne) får se det an. Tror vi kan begynne med en liten visitt hos meg, det kan forhåpentligvis være oppklarende. Om du våger å parkere BMW`n i et så skummelt strøk da ::)

-apropos 6kv kontra 10kv; du mister et svært viktig poeng; dine 6kv er flisete flerleder, det gir elendig bassdefinisjon + mye annet grums. Selv 2,5kv massiv ville medført en betydelig oppgradering.

Mvh. RS
Vel ,da har vi en viss målsetting å jobbe ut fra. Vi får se hva vi får til på nyåret?
Er det forresten noen som tør å yppe seg mot besøkende til R.Solhaug?? ;D

B

Back_Door

Gjest
Lille_Adam skrev:
Hvor interessant det er vet jeg ikke, men jeg har brukt blant annet 4kv massiv leder, "fåleder" (flere massive ledere) på tot. 5kv per leder (Zu Wax) og nå multistrand 2x4kv (Elephant, Sommer Cable) per leder i anlegget. Forskjeller? Nei.
Slik jeg forstår Solhaug, vil effekten av solid kjerne og stort kvadrat på kablene stå i direkte forhold til om kapasiteten i anlegget kan klare å utnytte det. Altså man får ikke mer ut enn det som ligger latent. Han mente at når man har så mange og store basselementer som i hver av mine høyttalere, vil elementene kunne utnytte positivt slike massive kabler, eller alternativt kutte ut kablene ved å montere forsterkerne direkte i høyttaleren.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Joa, men forskjellen mellom multistrand og solid skal jo være så påtagelig.... Nåvel, det er antagelig anlegget som er for dårlig til å forsvare mer enn sprengtråd.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.753
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Slik du staver Gaia i din setning, kan man få noen underlige assosiasjoner.. ;D
Beklager feilstavingen. ;D

Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Opplevde du at Gaia hadde et underskudd på dynamikk?
Sannelig om jeg riktig vet hva dynamikk er lenger. Ordet har blitt diskutert i filler, så jeg tør ikke bruke det.
Det jeg vel egentlig mener er at du søker fremdeles etter og få det optimale ut av Gaia, og det har vel både jeg og alle forståelse for. Så å prøve løsningene til en "outsider" kan vel kanskje være verdt et forsøk. Eller ?

Ellers, et riktig godt nytt år til deg.

B

Back_Door

Gjest
Godt Nytt År til deg også rolfozzy!

Og til alle andre som leser dette!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Karma skrev:
John_Harald skrev:
Karma skrev:
John_Harald skrev:
General8 skrev:
Når hørte du Gaia?

Mvh
Skulle din kritikk av Gaia hatt noen verdi i denne sammenheng, måtte du ha hørt Gaia i dagens versjon. Jeg var f.eks. heller ikke fornøyd med det jeg hørte i Horten. Jeg var dog fornøyd med utgangspunktet som jeg da visste ville kunne utvikles til mine mål.
(Mine ord her må ikke leses som fanden leser bibelen ;D ) Selv om du ikke finner eller sernoe verdifullt i hva jeg skriver, så gjør andre det. Selfølgelig er du fornøyd, Gay`a er tilpasset dine prefferanser og dette var også målet ditt! Du har helt rett i at jeg ikke har hørt Gay`a i sin nåvernede verson ;) Men jeg har heller ikke hørt et annlegg med klasse-d forsterker som jeg liker bedre enn f.eks arc og respons. Dette fordi det ikke passer til mine prefferanser etter det jeg har opplevd så langt. - og ja, de over 20 timene jeg har lyttet til Sohaugs tidligere anlegg ga mersmak. Likte lyden og bl.a . at kablene var loddet direkte i forsterker til høyttaler :D

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Bx skrev:
(john-harald: Dette var ikke helt etter din vanlige standard)
Heisann! Du kan f. eks sende en PM hvis du ikke eller liker min etikette, mine ideer som at f. eks Audiolense kan være en kraftig oppgradering i Gaia, eller ikke sende PM og svare her! Hva er min vanlige standard? Kanskje jeg har brent inne med noe som måtte ut i 2008, vil går jo tross alt lysere tider i møte..

Gott nyttår fra John Harald som feire nyttårsaften hjemme på Smestad :)

R

RoDa

Gjest
Dæven her skjedde det saker på tampen av fjoråret!! :eek:

Må innrømme at jeg ikke klarer å se hvorfor dette ble til noen sak?
RS kommer med sine vanlige påstander om feit SC sine fordeler og evner til å forbedre lyden fra komponenter og høyttalere.
Dette må da for Midgard nærmest være sidestilt med tullprat?
(Andre av oss som tror på kabelforskjeller, digitale drivverk, rack og alskens remedier kan i hvert fall være med på at det er forskjeller)
Siden Midgard er din leverandør av et skreddersydd spesialsystem, og denne leverandøren har levert kabler med tilstrekkelige tekniske parametre til å vise anlegget fra sin aller beste side, hvorfor i det hele tatt starte en diskusjon om at det kan være interessant å se på (høre på) andre kabler i oppsettet? Når man viser sånn tillit til en person/et firma så vil jeg tro man stoler fullt og helt på at alle aspekter blir hensyntatt i oppsettet? Inkludert den leverandørens meninger om hvilke kabler som er optimale i oppsettet?

Du har jo tidligere avvist mine ønsker om å besøke deg med at jeg er ute etter å ta Snickers og ikke vil fortelle om at anlegget låter bra uansett hva jeg måtte høre? (Dette er fortsatt å ta feil, sånn er jeg ikke som person.)
Hvordan skal det virke for RS at to personer som er dedikert til målbare effekter og blindtestverifiserbare påstander skal komme på besøk for å lytte på hans livsverk og kabelforskjeller? Det må jo være lov til, fra RS side, å være litt skeptisk?

Jeg må inrømme at det høres litt trist ut at besøkende fortsatt omtaler Gaia som et oppsett med potensiale, og ikke som et helt spesielt oppsett som er herlig, deilig og en opplevelse å høre musikk på.
Dog er det andre som mente det var glimrende da det ikke engang var i nærheten av dagens prestasjoner?
Litt av poenget her er vel at det er forskjellige preferanser ute og går, og at en lyttetest utført av Snickers og Karma hos RS ikke nødvendigvis ville bevise eller avkrefte noen teorier?

Dette utslitte "best" ødelegger mer enn det lærer folk noe, derfor setter jeg pris på alle beskrivende erfaringer fra Gaia og andre anlegg generelt. Å høre om en cdspiller som baker livskiten av en annen er like interessant som å se gresset gro, men hvis noen kan fortelle meg hvordan Gaia oppleves med styrker og prioriteringer så er det positivt!

Selv om julen i dette øyeblikk vaskes ut av huset (her er det bare lysene som venter på at jeg skal fjerne dem fra treet, ikke mye trettende dag her nei...) så les dette med julestemning er dere snille? :)

Mvh
Rolf

Topp Bunn