Back from Back_Door og Gaia

B

Back_Door

Gjest
John_Harald skrev:
Selv om du ikke finner eller sernoe verdifullt i hva jeg skriver, så gjør andre det.
Hvilken verdi mener du andre har av din beskrivelse av et anlegg som du egentlig ikke selv har hørt?
Hvordan kan du være så sikker på at jeg og Solhaug har så ulike preferanser?

Det er lett å konstatere at din hensikt med dine innlegg i denne tråd, både ut fra innhold og måten du skriver på, er negativ og lite konstruktiv.
Er det fordi du mener at jeg bør jekkes ned noen hakk?

B

Back_Door

Gjest
RoDa:

Takk for et konstruktivt innlegg!
Jeg har ikke mange innvendninger mot det du skriver her.

Du har helt rett i at jeg har og bør ha tillit til konstruktøren av mitt anlegg. Det betyr uansett ikke at jeg ikke også kan synes at det finnes andre der ute som også kan ha noe å fare med. Solhaugs ideer om kabler, er ulik de fleste andre. Han er f.eks. like kritisk til kostbare og eksotiske kabler som det jeg er. Du har nok også rett i at konstruktøren av mitt anlegg er uenig imed Solhaug på et teoretisk plan når det gjelder hvor grensene går for behovet av dimensjoner av kabler. Også når det gjelder forskjell mellom flertrådet kjerne og solid kjerne. For meg ville det da vært interessant å fått hørt resultatet av det Solhaug påstår i en lyttetest. Dette mente jeg burde vært mulig, uten å tråkke verken Solhaug eller min konstruktør på tærne. ;) At Solhaug vil være skeptisk til det, forstår jeg også. Saken er dog at Solhaug har gått ut med ganske sterke påstander om graden av dynamikk i Gaia i forhold til sitt eget anlegg. Da bør han også være villig til å demonstrere sammenheng mellom påstand og lytteopplevelse.

Når det gjelder din kommentar til det faktum at tilbakemeldinger har vært noe blandet fra de som har hørt mitt anlegg, tror jeg egentlig ikke at det ville vært anderledes uansett hvordan anlegget hadde vært tunet eller konstruert. Jeg observerer f.eks. at de fleste andre anlegg på sentralen også får blandet mottagelse. Dette gjelder også anlegg som koster flere ganger mitt, og det gjelder både publiserte tilbakemeldinger på dette forum, og tilbakemeldinger som blir gitt diskre utenfor forumet.
Man kan kanskje spørre seg hvorfor vi egentlig bryr oss så mye om hva andre måtte mene om våre anlegg? Vel ,jeg er ikke i tvil om at mitt anlegg ville blitt vurdert anderledes av mange om det hadde stått Krell eller noe lignende på komponentene. Mange har nok tungt for å svelge at dette lille "fillefirmaet" skal kunne spise kirsebær med de store. For noen i bransjen oppleves det kanskje som en trussel også? Dermed opplever jeg at mange, i større grad enn ved andre anlegg, er motivert til å finne feil og svakheter i mitt oppsett. På et generelt plan synes jeg det er svært trist at det skal være slik. Samtidig må jeg innrømme at jeg har vært alt for sårbar for dette og bør i mye større grad nyte resultatet av min satsing uten å la andre få ødelegge min glede. (Er det selvtillit dette kalles?)

Jeg har tidligere reagert på din litt krigerske holdning til min satsing. Synes du har moderert deg og blitt mye mer konstruktiv i det siste. Ser derfor ikke bort fra at jeg bør revurdere min oppfatning av hva du står for i denne sammenheng.
Det jeg egentlig forsøker å si, er at jeg innser at det er idiotisk av meg å ikke ønske deg velkommen her når det måttte passe for deg. ;)
Feilfrie er det ingen av oss som er, spesielt ikke Karma! ;D

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
En grundig utført og godt skrevet reportasje om Gaia og lytteopplevelsen av anlegget, ville kanskje vært akkurat det som fikk meg til å kjøpe et Fidelity igjen. Å lese tester og erfaringer knyttet til produkter den gemene HiFi-pressen har skrevet spalte opp og spalte ned om for månedsvis siden, er jo ikke akkurat noen "høydare", spør du meg...

Hjemme hos-reportasjer er mye mer spennende! Det er jo nettopp ulike personers valg av tilnærminger til HiFiens spennende verden som gjør temaet interessant, synes jeg. Om folk kjører digital romkorreksjon, Klasse A, A/B, D, Push-pull, singleended, dynamiske høyttalere eller electrostat, magnetstat, horn, trykkammer, bassrefleks eller solidecore, multistranded, flatvalset sølv eller carbon-kabler, ja så er det bare spennende. En hver som har litt fartstid i livet, må vel på et eller annet tidspunkt ha erfart at det er noe sant i utsagnet "det finnes flere veier til Rom", eller...?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Snickers-is skrev:
Det finnes en velskrevet slik artikkel i siste nummer av "Hjemmekino".
Da får jeg vel sjekke ut det da... Takker for tipset! :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lytteintrykkene i testen av Hjemmekino var noe begrenset kan man vel si. Blir nevnt noe konkret, men blir avsluttet med et inntrykk av at skribenten sitter med et stort spørsmåls tegn.

B

Back_Door

Gjest
orso skrev:
Lytteintrykkene i testen av Hjemmekino var noe begrenset kan man vel si. Blir nevnt noe konkret, men blir avsluttet med et inntrykk av at skribenten sitter med et stort spørsmåls tegn.
Jeg oppfattet selve beskrivelsene av lytteinntrykk som meget gode. Dette fordi de fokuserte på det viktigste og var ærlige. Ensidige hallelujarop blir sjelden oppfattet som ærlig og matnyttig. Atle beskriver kapasiteten i Gaia på en god måte. At han påpeker enkelte innstillinger i lyden som uvant i forhold til eget anlegg og tilvante preferanser, må vi vel kunne si er både legitimt og naturlig?
Dette var uansett aldri meningen å fremstå som en test.
Jeg regner med at kommende besøk fra diverse hifi-presse, vil vinkle reportasjene mer spesifikt mot ytelsene og litt mindre som "hjemmereportasje". Selvsagt i den grad det er mulig og realistisk å få til.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Jeg har nå lest opp igjen hjemmebesøket i Hjemmekino.

Synes ikke han er udelt positiv til lydgjengivelsen. Bl.a. i bassen er det for lite dynamikk. Osv.

Hadde kanskje vært bedre å satse på trykkammer bass istdf. dipol løsning? Har selv aldri hørt denne løsningen gjengi bass med nok dynamikk og konturer.

Synes IMO at lukket basskabinett gi best gjengivelse, f.eks. Velodyne o.a.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.877
Sted
Østfold
Det er veldig stor forskjell på dipol og hybrid dipol. Sistnevnte baserer seg på enten lukkede kabinetter eller bassreflekskabinetter. På Gaia er det lukkede kabinetter.

Forøvrig klarer jeg ikke finne noe i teksten som underbygger din tolkning om "manglende dynamikk", snarere det motsatte, men han har kommentert at han er vant med mer nivå i den dypeste bassen var det kanskje det du siktet til? Jeg snakket jo litt med Atle etter lyttingen, og vi kom raskt frem til at systemet er tunet med mer mellomtonefokus enn hva han er vant med. Nesten litt frustrerende i og med at vi hadde et preset tilgjengelig med litt mer av akkurat disse tingene, men så langt kom vi liksom ikke under lytteseansen.

B

Back_Door

Gjest
LydMekk skrev:
Jeg har nå lest opp igjen hjemmebesøket i Hjemmekino.

Synes ikke han er udelt positiv til lydgjengivelsen. Bl.a. i bassen er det for lite dynamikk. Osv.
Udelt positiv var han ikke, selv om også "gåsehud" nevnes. ;)
Ser at Snickers forklarer forskjellen mellom dipol og hybrid dipol. Selv har jeg fått høre flere ganger under tuningsprosesser, at den lyd som Atle savnet i bassen, er fullt mulig å oppnå via tuningen med DEQX. Det er m.a.o. et valg som ligger til grunn for dagens lydbilde.
Det jeg godt kunne tenkt meg for senere demoer, er om et preset settes opp for å være mest mulig likt et system helt uten korreksjon. Jeg tror det kunne vært svært nyttig som referanse for lyttere. Da får man et enda bedre inntrykk av hva korrigeringen egentlig gjør.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gratulerer Snickers-is med kjempe omtale.

Nok en gang har vi fått svar at ICEpower er high-end. ;D

Eller kanskje man kan snu det på hodet og tenke følgende: "Gaia må være banebrytende teknologisk og helt eksepsjonelt mye høyttalere for pengen når de låter så bra med så dårlig effektforsterkeri! Tenk bare hvor bra de kunne ha blitt med bedre forsterkere!" :D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.583
Gratulerer til Midgard og backdoor. Den gode omtalen er vel fortjent!

Backdoor,
Du burde lage noen presets som går i retning av ulike lydidealer. Noen liker mellomtonefokus, andre liker mer utstrakt lyd (bass og diskant). Noen vil ha lyden feitere og andre vil ha mer luft. DEQX har (sannsynligvis) ikke noen preferanser i så måte. Det er brukeren som bestemmer. Og nettopp det er det viktig å få vist fram. Folk er ikke vant til å ha slik DSP-kraft i anlegget, og de forveksler gjerne den ene preset de får høre med DSP-ens egenlyd. Mens sannheten er at den har ingen. I verste fall svært lite. Det er brukeren som bestemmer hvordan lydsignaturen skal være.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Bx skrev:
Gratulerer til Midgard og Gaia. Den gode omtalen er vel fortjent!

Gaia,
Du burde lage noen presets som går i retning av ulike lydidealer. Noen liker mellomtonefokus, andre liker mer utstrakt lyd (bass og diskant). Noen vil ha lyden feitere og andre vil ha mer luft. DEQX har (sannsynligvis) ikke noen preferanser i så måte. Det er brukeren som bestemmer. Og nettopp det er det viktig å få vist fram. Folk er ikke vant til å ha slik DSP-kraft i anlegget, og de forveksler gjerne den ene preset de får høre med DSP-ens egenlyd. Mens sannheten er at den har ingen. I verste fall svært lite. Det er brukeren som bestemmer hvordan lydsignaturen skal være.
Nå vet ikke jeg om du henvender deg til Karma, Midgard eller Gaia når du skriver "du".. :D
Uansett er dette en ide jeg for lenge siden selv lanserte i min egen tråd om Gaia. Når sant skal sies, så er vel dette mer i konstruktørens potensielle interesse, enn i min. Dette så lenge jeg er fornøyd med dagens preset. Jeg har dog ment at dette kunne bidratt til mye større avklaring om det EGENTLIGE potensial i anlegget. Vel, dette blir kanskje mer aktuelt å bruke tid på når Theseus en gang er klar?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.583
Karma, backdoor, Gaia...

Det går visst litt i surr her :)

Topp Bunn