Balles kladdebok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Det ene bildet er fotosjåppa......men ikke lett å se hvilket ? :unsure:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Det funker i alle fall. Helt dørgende stille på begge spillere med hhv MM og MC
    IMG_2914.jpeg

    «Støggen» er gjemt bak , men fortsatt tilgjengelig .Kan dermed switche mellom ulike vinylsystemer uten å måtte kable om.

    IMG_2916.jpeg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.302
    Antall liker
    17.272
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Der var denne jeg skulle fått.
    Vis vedlegget 1019606
    Men det jeg mottok i dag var denne
    Vis vedlegget 1019607
    Oppskrapet og uten jordingsgaffel som er på salgsbildene.
    Så det jinxa litt å legge ut forventningen her…

    Men den virker fint, så jeg får se hva selger svarer på min klage…

    Selgeren bruker tydeligvis en pen enhet i annonsen og sender noe annet.

    @ragwo du er jo god på oppussing , noen triks for å shine den opp? Å sette på en kabelgaffel skal jeg nok få til..
    Ikke bra det der! Aner ærlig talt ikke hvordan du kan pynte brura uten at det går ut over skriften på fronten. Godt den funker som den skal. Håper selger gir deg en saftig rabatt.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.544
    Antall liker
    41.064
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Den hadde nok jeg sendt tilbake til selger :( Synd at den ser slik ut

    mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du beholder den kan du prøve med noe avfetting/fettløser for å se om de verste skjoldene muligens løsner. Vær dog forsiktig da det kan «angripe» og matte aluminium (sjekk ev på baksiden av alu platen med en dråpe og noe tid). F.eks. plumbo fettløser :
    https://www.megaflis.no/kjokken/ren...vCVo2D8_RW81BRVzhO4utxjnXhXWPOZkaAuHhEALw_wcB

    Start med spray og tørk av, fortsett ev med gradvis lengre (men kort) bløtlegging. Det ukjente er hvordan slik behandling ev reagerer med sliketrykk/lakk på frontplata.

    mvh
    KJ
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.794
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sætre
    Bare fjern det med sølvpuss eller annet middel som brukes på chrom på biler , har fungert fint på mitt utstyr.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.794
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sætre
    Hvis den er helt bedriten , er det jo mulig å skru av toppplaten pusse lett over og spraye hele på nytt 👏 kan bli ganske bra
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.794
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sætre
    Er du fornøyd med den? Hvordan mm riaa har du tilkoblet til den ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Den er som sagt helt støyfri og fungerer fint. Ingenting gir en så støyfri forsterkning som en bra SUT. Er koblet til Parks Audio Puffin.
    Har bare hatt den noen timer , men lyden er bra , den som sagt helt transparent.
    Har flere SUT de er alle bra, kan ikke si at det er lydmessig særlig forskjellige. Selv om de er av ulik størrelse og pris
    IMG_2917.png
     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.794
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sætre
    Vurdert den selv , men hvor selges den ? Ser Amazon solgte tidligere. Jeg merket også stor forskjell med sut

    hva bruker du for å utføre slike målinger ?

    ser du har sansen for v15 , jeg kan anbefale deg å prøve Victor x1 eller z1.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Den har ikke vært produsert siden 70 tallet så det er litt rart om Amazon selger dem. Mange på EBay , men det kan bli litt penger med moms( eBay legger på moms ved betaling) og frakt. Mange kommer fra Japan , men tilstanden er så ymse som i mitt tilfelle.

    Jeg har for mange step-ups og det ligger en kul Xindak på Torget . Målingen av Au-320 vist er fra manualen.
    Man må egentlig ha spesialutstyr for å måle direkte da en vanlig DAC eller kilde har utgangsmotstand på flere 500- 1000 ohm, mens en pickup har 3-40 ohm, videre har lydkort ofte en betydelig lavere inngangsmotstand enn 47k. Dermed får man ikke riktige resultat ved å måle på Trafoen direkte. Husk også at man aldri skal måle på en trafo med motstandsmåling/kontinuitetstester da DC spenningen vil kunne skape magnetisering av kjernen. Heldigvis kan man resette det ved å sende et passe høyt signal gjennom og redusere signalet gradvis til null. Jeg har er slikt signal - se Phasemation DG-100 funksjonsbeskrivelse.
     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.794
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sætre
    Den har ikke vært produsert siden 70 tallet så det er litt rart om Amazon selger dem. Mange på EBay , men det kan bli litt penger med moms( eBay legger på moms ved betaling) og frakt. Mange kommer fra Japan , men tilstanden er så ymse som i mitt tilfelle.

    Jeg har for mange step-ups og det ligger en kul Xindak på Torget . Målingen av Au-320 vist er fra manualen.
    Man må egentlig ha spesialutstyr for å måle direkte da en vanlig DAC eller kilde har utgangsmotstand på flere 500- 1000 ohm, mens en pickup har 3-40 ohm, videre har lydkort ofte en betydelig lavere inngangsmotstand enn 47k. Dermed får man ikke riktige resultat ved å måle på Trafoen direkte. Husk også at man aldri skal måle på en trafo med motstandsmåling/kontinuitetstester da DC spenningen vil kunne skape magnetisering av kjernen. Heldigvis kan man resette det ved å sende et passe høyt signal gjennom og redusere signalet gradvis til null. Jeg har er slikt signal - se Phasemation DG-100 funksjonsbeskrivelse.
    Jeg lurte på hvor du kjøpte puffin 😄

    jeg har allerede en god stepup , sony ha 55 👌
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    !!!! Ja ja!!! Kjøpte direkte fra Parks Audio for noen år siden. Anbefales på det varmeste , utrolig mange nyttige funksjoner for en tweaker.

    Forøvrig er ikke Sony HA-55 en step up TRAFO, men en transistorkrets, men der visste du nok
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    IMG_2306.jpeg

    Er ikke denne kul? Transferfunksjonen på rørforsterkeren min. Det perfekte er en rett linje


    20Hz modellert transferfunksjon dvs Ioscilloscop xY visning INN på X akser UT på Y akse. Ellipseformen betyr faseforskjell
    1715701564081.png

    20Hz
    1715701681835.png

    1000Hz sammenlign med foto

    1715701884857.png


    10khz

    Inn=Blå UT=Grønn
    1715702105583.png


    tilslutt frekvensgang

    1715702258440.png

    1715702645324.png


    sammenligning Inn:UT og differanse
    1715703644603.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    En LP med bare øresus! Herlig. Mint, virker helt urørt.
    Bruel&Kjær QR2011

    IMG_3160.jpeg

    IMG_3162.jpeg


    OG SÅNN BLE DET, MÅTTE DELE FILEN PGA REW BEGRENSNINGER
    1716400490419.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    This is SME V 10/11gram with ATOC9MLii 8g and Wallys Fulcrum 0.5g total mass, no finger lift, vinyl light screws say 20gram total, Vertical resonance 9.5Hz, Lateral 6.5Hz.
    Stated dynamic compliance 9 at 100Hz, Actual vertical compliance 14, Actual lateral 30,,,,

    If i have 1 gram weight error the vertical/lateral compliance change by 0.7/1.5cu

    The peak moves in expected direction when I change effective mass.(Unlike Korf who did not se effect of changing compliance, I think it is more relevant to see effect of mass)
    1716559259139.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Det fine med frekvenser er muligheten til manipulering, men hva med mekaniske tiltak ?
    Legger ved en video som viser 2 like oppsett med unntak av RigB og AT innfesting.
    Hva vil du anbefale for å få RigB til å funke bedre ?

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Denna MÅ jeg jo ha…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Det fine med frekvenser er muligheten til manipulering, men hva med mekaniske tiltak ?
    Legger ved en video som viser 2 like oppsett med unntak av RigB og AT innfesting.
    Hva vil du anbefale for å få RigB til å funke bedre ?

    Ser ikke forskjellen på disse, begge har resonans 10-12 som er perfekt. Hvilken PU og arm er det ?
    Ganske heftig resonans ja. Ikke stort å gjøre med det, vær glad den ikke er på 6hz, alle mine PU ligger mellom 6 og 9 selv på ulike armer og spillere
    ps noen Technics kan man få dempebad til sjekk KAB fluid damper
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Denna MÅ jeg jo ha…
    Et godt valg 👍
    Basert på egen erfaring gjennom flere måneder med mikroskop-sjekk både FØR og ETTER rens.......
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Ser ikke forskjellen på disse, begge har resonans 10-12 som er perfekt. Hvilken PU og arm er det ?
    Ganske heftig resonans ja. Ikke stort å gjøre med det, vær glad den ikke er på 6hz, alle mine PU ligger mellom 6 og 9 selv på ulike armer og spillere
    ps noen Technics kan man få dempebad til sjekk KAB fluid damper
    Den første er RigB i rød versjon.....også med AT-HS1 billigste headshell på en 1210 fra 99.....
    Musikken setter også fart på resonansen så hva er enkleste for å justere resonansen ned til samme som hos deg ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Min resonans er for lav. Din er riktig. Man bør ligge i søkket mellom boblene 10-14
    IMG_2332.png

    Er det HifiNews tesplaten du bruker?
    Jeg merker ikke og ser ikke særlig resonans når jeg spiller ren musikk, men ujevnheter på platen bump kan trigge resonans. Da husker PU 2-3 ganger, kan høre det da som wow på testtoner. Foresten jeg har en PU som har voldsom resonans, mine andre som AT95E,ATOC9 33PTG, Technics 270CII , SHure V15 IV/Jico har lite resonansutslag, men jeg måler det. Har jo SME V. Og Denon med elektronisk demping, det kangjøre at jeg ikke plages av resonans..

    Så langt jeg vet ikke om ting å justere for å dempe resonans enkelt om det ikke er inkludert i spiller som en god modell fra Sony/JVC/Denon med elektronisk demping av armen ( Servo arm Biotracer et ) , dvs fra 70-80 tallet. Evt dempekar, du kan få KAB fluid damper til din 1210

    IMG_2332.png
    IMG_2332.png



    Jeg har hevet min tesonansfrekvens ved å ta bort fingerbøylen og bruke lette headshell og lette festemidler.m

    Tror ikke det er musikk som kan trigge resonans, men ujevne plater kan
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Min resonans er for lav. Din er riktig.
    Man bør ligge i søkket mellom boblene 10-14
    Er det HifiNews tesplaten du bruker?
    Jeg merker ikke og ser ikke særlig resonans når jeg spiller ren musikk, men ujevnheter på platen bump kan trigge resonans.
    Jeg har hevet min tesonansfrekvens ved å ta bort fingerbøylen og bruke lette headshell og lette festemidler.m
    Tror ikke det er musikk som kan trigge resonans, men ujevne plater kan
    Ortofon sin testskive Direct Cut No. 0001.......den første de publiserte ?
    Musikken er en ny skive fra Heilung som sender frekvensene ned i dypet
    på en måte som aldri tidligere er opplevd..... :unsure:
    Ser ut som forskjellige tyngder med headshell/cartridge bør testes ut litt..... 👍
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    To ulike system samme klassiske musikkavsnitt, Gyro SME V gul, Er der servoarmen til Denon som drar ned armresonansen så mye eller er det Jico stiften?
    1717092628708.png


    AT MC



    Shure MM

    Ingen spesiell plate, en av konas Bethoven greie, en jeg bruker som det ikke er så farlig med, østtysk 1964

    IMG_3278.jpeg


    En sammenligning med brebånddet støy testplate Ortofon QR2011, dette er ikke et rettlinjet sveip så noe av fallet i ghvern ende ligger i testsignalet
    1717096005489.png


    1717096443492.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Se hva postmannen hadde med i dag!
    Photoresistorsensorer til å fikse Denon servoarm-kontroll. Spesielt GL5526 er vanskelig å få tak i…nå har jeg nok til 8 platespillere.

    Og etikettbeskytter ved platevask.
    IMG_3280.jpeg
    IMG_3281.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Ortofon sin testskive Direct Cut No. 0001.......den første de publiserte ?
    Musikken er en ny skive fra Heilung som sender frekvensene ned i dypet
    på en måte som aldri tidligere er opplevd..... :unsure:
    Ser ut som forskjellige tyngder med headshell/cartridge bør testes ut litt..... 👍
    Her er mine resonansen Lateral og Vertikal på Ortofon 0002. Samme som din men ikke Director cut
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    Målinger er viktig og du har postet mange fine kurver som viser forskjeller i frekvensresponsen, men
    hvor mye kan frekvensresponsen endre seg pga. headshell/arm/spiller fram til RIAA?

    Noen skriver at noen slipninger graver dypere i rillene, men hvordan verifisere at det har betydning
    for hvor mye av det pregede musikkmaterialet faktisk ikke blir gjengitt hvis man ikke graver dypt nok ?
    Det kan se ut som variasjonen i frekvensresponsen ikke er et resultat av hvor dypt/bredt en diamant graver rillene ?

    Har du eksempler på avvik fra inngravert musikk som kan direkte relateres til slipningen og stiftens form ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser tydelig forskjell på jevnheten i frekvensrespons under 1000hz avhengig av arm. Med SME V er det jevnt og rolig hele veien . Ser tydelige bukninger/resonanser på andre spillere og samme PU, siste eksempel er AT 3600 som stiger 4db ned mot 20hz mens med SME V er det en mindre stigning.
    Post 271 viser tydelig forskjellig respons med SAMME slipning. Jeg tror ikke slipningen i seg selv bestemmer frekvensrespons, det er så mye annet som spiller inn Induktans og Kapasitanse for MM , mekanisk resonans , effektiv tip masse og oppheng for nåde MM og MC. Det som er bevist på Obray sine sider er at Microline er flatere lengre opp i toppen enn alle andre slipninger, til slutt vil alle runde av i toppen dog . Det som også er sikkert er at koniske nåler ikke kan gjengi de øverste frekvensene uten høy forvregning , jo lengre inn på platen desto værre.
    Om man har innstillingsmuligheter er vel liten grunn til å kjøpe noe annet enn Microline/microridge/SAS om man kan. De har konsekvent mindre forvregning og varer 1000 timer, FineLine/shiabatha/Gyger er god nummer 2. god for 800 timer også med lav forvregning . Elliptiske varer kanskje 200 timer og Koniske mer,,, For egen del har jeg kommet fram til at MC pickup med vanlig elliptisk nål er bortkastede penger, det må være toppslipingene nevn over. MM er annerledes . da de kan bytte nål ved behov, en annen fordel er at MM kan tillate tuning av frekvensrespons vha last R C.

    PS ser ikke generell forskjell i frekvensrespons på de headshellene jeg har. Men ulike resonanser kan sikkert gi ulik klarhet. Og det er målbare resonanser

    Hørte en demo med 2 ulike armer med samme PU og spiller. Det var faktisk forskjell på det, sibiliantene var grovere og lydbildet gråere og ikke så holografisk som på den dyreste/beste armen
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Litt SUT step up transformation testing i regnværet. Er jo kjent med effekten lasten i Ohm kan ha å si , men kapasitansen runder også av ringing

    Effekten av halvert last fra 47k til 23.5K ved 114pF kapasitanse ( del på 400 for å få MC last) Forskjellen er ikke stor, hhv 16 og 19% overshoot
    Testopplegget tilsvarer MC MC med 10 ohms intern motstand, Det er nær både OC9 og 33PTG fra AudioTechnica
    IMG_3456.png

    IMG_3455.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Slik fikk jeg endelig REW og Focusrite Solo 3.gen audiointerface til å virke sammen,,, 5 år tok det før jeg fant en liten setting som var feil...men nå virker det

    ja ja..
    1718037599504.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.714
    Antall liker
    10.123
    Torget vurderinger
    2
    Med Focusrite i orden var det bare å bruke den som signalkilde, sette en riktig spennings deler dermed få jeg fram responsen for en pickup men hhv 10 20 0g 50 ohms intern motstand.
    Som man ser vil en Pickup mellom 10 og 20 ohm passe fint, feks ATOC9 so jeg kjører nå er på 12 ohm. Mens en Denon 103R på 40 ohm vil bli litt slapp i toppen på denne SUT, men hvem hører 0.3db ned ved 10k og -1.2 ved 20kHz?? ikke så mange her inne egentlig

    1718300939327.png


    15 ohm PU blir jo perfekt
    1718302556404.png

    ADC er begrenset til 96k derfor kuttes kurven ved 48kHz
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn