BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Spelte på Blitz forrige helg. Masse kramgoa glade pønks og generell god stemning. Alltid hyggelig på Blitz.

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Fun fact: Vokalisten vår er yngste sønnen til Jørgen Kosmo. Sånn går det med barna når pappa er politiker. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jadda, slik skal det gjøres. Lenge siden jeg satt føtter der, nærmeste var da Gateavisa hadde støttekonsert på Maksitaksi over gata for et par år siden. Er vel fort gjort å havne mer i Hjelmsgata enn i Pilestredet i min alder. Maksitaksi er vel nedlagt nå, er det ikke? Trist når slike undergrunnsalternativer som Maksitaksi må gi seg. Men Blitz ser ut til å ha en stayerevne over enhver forventning som fantes for 30 år siden. Helsikke, vi var ikke sikre på at hverken vi eller verden skulle være her om 30 år...

Gull at du publiserer livevideoer med Dødsdømt i min tråd, Crusty. :cool:
    Hva hvis Gud gikk på LSD?

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hva hvis Gud gikk på LSD?
    Ja, tenk på det du! :p

Beste var når vi gjorde en gig i fjor en gang, og når Ragnar introduserer Hva hvis gud gikk på LSD, så kommer det fra en fyr i publikum: "Gud ER LSD!" ;)

Store barn, små gleder...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen grunn til fortvilelse, det flotte albumet er også på Spotify. Vel bekomme!

Det finnes også massevis av Korla Pandit på YouTube, men ikke akkurat det albumet i full lengde. Men Pandits exotica finner du i alle fall endel av. Dette albumet er faktisk i stereo og det er et band. Han opptrådte ofte nesten alene på sitt Hammond.

Dette er ved første lytt ganske likt det jeg har hørt på i natt. ;D

• Liker
    Reaksjoner: TT.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her har du noe annet å legge til den listen på YT. Selv har jeg opprettet ei privat liste som heter Space Age Pop, men som også omfatter exotica av diverse art. Dette er en utrolig fascinerende "genre", datidens hifimusikk med mystiske overtoner. :cool:

Du må forresten sjekket ut noen av de livevideoene med Pandit som ligger på YT, det er virkelig hypnotiske saker og du skjønner hvorfor amerikanske husmødre var besatt av ham tidlig på femtitallet. ^-^

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Bare må. En kommentar på hvordan religiøse mennesker blindt følger sin tro. "Må vi ofre våre barn, så ofrer vi våre barn. I Guds navn." Med inspirasjon fra Lovecraft.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt bekymret for å forstyrre den roen jeg er i nå, håper at sengen snart vil lokke litt mer enn akkurat nå. Lite søvn sist natt, men pytt sann. Et par, tre netter med dårlig søvn tåler jeg. Derfor er jeg et par låter inni dette albumet som jeg nødig vil forstyrre, så den videoen tar jeg når morgenen er et faktum. :rolleyes:

Finnes på din favoritt strømmetjeneste, men YouTube-lyden er slettes ikke ille på denne videoen. Det gjelder forøvrig de fleste Space Age- og exotica-albumene som ligger på YouTube, de som har rippet dem er bevisste på det de gjør.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hehe, sove kan vi gjøre i grava (var det en gang en sliten speedfrik fortalte meg). :p

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, sove kan vi gjøre i grava (var det en gang en sliten speedfrik fortalte meg). :p
    Rockarolla døgnet rundt er bare sunt, vil også noen hevde. Selv føler jeg meg heldigvis nær sengen, det albumet av Les Baxter er ikke noe særlig langt. Og godt er det, for kunsten å begrense seg er det ikke alle som har. En artig bandleder, både exotica og space age på menyen.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ja, det er digg å sove. Var vel det som en gang redda meg fra å "gå med joggesko" resten av livet. Senga er god og varm.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En ærlig mannehater trengs for å balansere ut misogynien på dette utmerkede asyl. ;)

Finnes også på strømmetjenester.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg bestilt og betalt for vinneren av Spellemannsprisen for jazz i 1980 i NM-tilstand på vinyl. Kostet meg 313 kroner inkludert frakt. Synes ikke det var så verst, det er nok ei plate som vil stige sakte men sikkert i verdi. Mange synes den er litt i det safeste laget, men selv har jeg et nostalgiforhold til den fra når min eldre bror kjøpte den i det året den kom ut. Sweet.... :D

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Måtte ty til Google for å finne ut hva det var gitt:)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Man kan snart begynne å lure på om det google ikke veit, er verdt å vite!?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den plata er unik. Teknisk historisk i norsk sammenheng. Ikonisk coverdesign (tror den vant Spellemann for det også).
    Gnistrende godt spill, og god lyd.
    Noen av låtene sitter helt under huden og i fingrene her.
    Mitt eksemplar er godt brukt, ikke mishandlet, men mye spilt både til hifi-nerding og til lystig play-along.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når Thingnæs virkelig drar til på trombonen så føles det i ryggmargen, har sniklyttet litt på Tidal i det siste for å forsikre meg selv om at jeg virkelig ønsker å betale noen hundrelapper for å endelig få den i hus. Husker jeg tok den opp mer enn en gang av min bror. Først på hans übefete JVC KD-A8. Selv om dette var JVCs toppmodell og hundedyr (nesten Nakamichi-dyr) har jeg ikke funnet noe som indikerer på mer enn to hoder, noe jeg synes er litt merkelig på et så dyrt og avansert deck. Er det noen som er at par år eldre enn meg som kan verifisere dette?

jvc kd-a8 closed.jpg

Andre gang tok jeg albumet opp på min egen NAD 6150C. Måtte jo bruke Dolby C, og helst min egen maskin. Tror faktisk det var et lurt valg, men noen A/B-sammenligning var ikke mulig da jeg spilte over det gamle opptaket. Like greit, dokumentasjon av JVC vs NAD stod ikke høyt på prioriteringslistene med den kostnaden det faktisk var å kopiere plater på gode krombånd.

Er litt i kassettmodus fordi jeg hadde besøk av en gammel kompis fra mine tidligere år i Bergen for noen dager siden. Vi har hatt kontakt igjen de siste årene fordi han traff ei jente fra Haugesund og flyttet både seg selv og karrièren hit. Han har alltid vært musikk og lydinteressert, men ikke å et spesielt høyt nivå når det kommer til lyden. Det har vært typisk små høyttalere og NAD-elektronikk. Fram til han kjøpte en hybrid-forsterker og noen høyttalere jeg ikke har hørt navnet på fra Maxwell før det rablet totalt for ham med kryobehandling av sjelen til høyttalere. Tror nok det låter fint, Maxwell har tross alt hatt noen gode agenturer. Kilde er så og si utelukkende vinyl. Men da han fikk høre kassettopptak av Masqualeros Bande  Part mastertape fikk han hakeslepp, og vandret ut i det friske været etter et par timer med tanker om å tråle markedet etter et rimelig deck. Så først i dag har jeg pakket ut min near mint Naka Cassette Deck 2 ut av esken, og dratt NAD 613 ut av hyllen. Og der står det til i morgen. :)

Jeg har tidligere i tråden rettet litt søkelys på det Nils Økland holder på med, som oftest i kompaniskap med organisten Sigbjørn Apeland, salmesykkelens mester. De to står også bak flere duoplater, og her er de sammen med resten av Nils Økland Band på albumet Lysning fra i fjor høst. Tidligere i tråden har jeg nevnt albumet Chromola av 1982, som er en annen fasett i det spennende universet av musikk disse herrene står bak.

R-11078624-1509455673-4764.jpeg.jpg

Det er så uendelig vakkert, så norsk og likevel så eterisk verdensmusikk til meditasjon og ettertanke. Nesten som ambient med en mening, en hensikt med sin tilstedeværelse utover å lulle deg inn i aurale pledd. Det er nakent og storslått på samme tid, akkurat som norsk natur kan være. Hvis vi først skal vandre innenfor jazzens mangfoldige uttrykk i 2018 vil jeg hevde at Lysning er lyden av en bekk med kildevann, det renest norske uttrykk du kan tenke deg. Anbefales på det sterkeste, nei sterkere enn det sterkeste. Skal inn i huset på et fysisk format. :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Sitter på jobben og ser solen skinne utenfor. Drømmer meg til varmere tider med sand mellom tærne og en kald en i hånden. Perfekt med Ibrahim Ferrer på øret nå.

Solskinnstanker ønskes til krypten, ha en fortreffelig dag!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker så mye, det er nydelig solskinn her i Kopervik også. O0

Har fått unna endel arbeid i går kveld, og i dag har jeg kun hatt en jobbsamtale og litt mailing på dagsorden. Har kjørt min gamle far i butikken for å handle appelsiner og lottokupong mens monoblokkene har stått til forvarming. Kvernet opp 30 gram Löfberg Kharisma som jeg har kjøpt for første gang (Europris har kaffeuke, tre 400 g poser Löfberg for en hundrelapp) som jeg brygget i en drøy halvliter vann i Bodum-kanne. Kvernet et trinn på den grove siden over medium, og lot den trekke i drøye fem minutter før jeg presset ned. Og den kaffen er absolutt godkjent, men jeg skulle ønske de hadde tatt inn Black Mystery også. Men Kharisma er helt ok, middels mørkbrent og med passende lite syre.

kaffebnner-400-g.jpg

Nok en dag med medaljedryss. Ragnhild Mowinckel ble verdens gladeste jente, og vi innfridde både i langrennsporet og på skøytebanen. Helt utrolig! Skjenker meg en ny kopp kaffe, som smaker enda bedre enn den forrige da jeg skrev første del av denne posten, og finner fram mitt siste innkjøpte fonogram, Tang Was Perler fra Svein. Det er også ei plate som får mine beste anbefalinger, både som ok produksjon og nydelig framførte gode låter. :)

Finnes på din favoritt strømmetjeneste og sølvskive.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Black Mystery? Jeg har her.. Får frese nedom og se etter om det er flere igjen. Fyller i så fall på..
    KD-A8 har to hoder, den. MEN den ER verd sine penger.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Såvidt jeg kan beregne, er jeg forresten yngre enn deg...:rolleyes:

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prøv Kharisma, Auditor. Jeg har nettopp gjort køl på en halv liter, pleier å bruke presskanne første gang jeg tester en kaffe for da vet jeg hva jeg holder på med. Den sitter fint i magen uten å klage, og det den tilførte mine smakssanser er like interessant som min gamle favoritt Black Mystery. Men jeg har gitt beskjed om at de må ta inn den også på min lokale butikk, så jeg skal opp og sjekke senere i dag om de har fått den inn nå. Men har de ikke det så klarer jeg meg fint med Kharisma, en utmerket kaffe. Nå som Europris har tilbudet om tre poser for en hundrelapp burde du stikke innom og kjøpe deg et par Black Mystery og en pose Kharisma for å selv teste den. Tror absolutt du kommer til å like den, og Europris går du jo forbi hver dag du tar T-banen. :)

Ps, hvis du har et gratisabo av Spotify bør du sjekke ut Tang Was siste som jeg omtaler lenger oppe. De fleste (alle?) låtene finnes også i god kvalitet på YouTube. Jeg tror faktisk den er helt i din gate, Auditor. Du har jo sansen for kvalitetsviser fra den Nord-Norske katalogen, og jeg tror du vil finne denne siddisen like interessant. Skjønt, jeg tror faktisk han har vokst opp i Sandnes og ikke Stavanger.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Bare våg deg.. Jeg HAR prøvd Kharisma..den er en anelse for mye syre i for meg, men jeg forstår hvorfor du liker den. Pr dato står jeg og lurer på å hente de tidligere diskuterte GURLS- de var oppvarmere for A-ha, sammen med Jess Morgan sist...Ellen A Wang og hennes traktering kødder man altså ikke med..hehe...Morsomt, det der. Se å få liv i Funken din, du..Spotify kommer aldri innom her.

www.bigdipper.no

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Kaffe skal være svart som natta, kompleks som et Steinway flygel og så kraftig at du helst skal- billedlig- skjære den med skalpell, ZG...Lysbrent gir bare problemer..Du kan jo prøve Festivitá (Arvid Nordquist) og Mollbergs Blandning fra Zoegas, så forstår du..

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Det her er kanskje noe for deg Baluba? Kom tilfeldigvis over det i dag og likte det jeg hørte :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Crescendo er en av mine favoritter. Liker litt tykk kaffe :)
    Jeg kjøpte også en pose av den, tenkte å spre meg litt utover i den kommende perioden. Er litt redd for at den kan ha litt høy syre til bruk i svart kaffe, men teste skal jeg om ikke så lenge. Kjøpte den fordi jeg gjerne vil ha noe ekstra kraftig til melkebaserte kaffedrikker, jeg liker å lage slike også selv om det ikke forekommer hver dag. En ting vi også må ta hensyn til er hvordan kaffen tilberedes. Noen kaffetyper gjør seg bedre i en type brygging, mens andre gjør seg bedre i en annen type brygging. Tipper Crescendo egner seg godt som usukret espresso i dertil passende porsjoner. For meg blir det en liten Bialetti-kanne når jeg er alene, altså to espressokopper. Gleder meg til den testen. Espressomaskin har jeg ikke, det er for mye penger å investere i kaffeutstyr når det er så mye annet jeg kunne ønsket meg. Og slikt kjøper jeg ikke brukt, det er et sjansespill.

Etter kaffen (som ikke forvoldt magen noe besvær) bevilger jeg meg litt mer koffein i form av en boks kald Coca Cola. På tilbud på Spar til 5,90 denne uken. Og musikken den edle drikken akkopanjeres av er medpasient og bassist J.O/Jan Olavs band sammen med samboer Nina Gromstad, Rune Klakegg på piano og Stig Sjøstrøm på trommer.

Finnes på din favoritt strømmetjeneste. Jeg skal kjøpe den på CD. Leser du dette, J.O? Selger dere direkte til lytterne?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, J.O: Regn isåfall også meg blant dem!!! Liten?? To koppers Bialetti er MIKRO...Jeg har en LITEN- den er SEKS kopper i:cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alle har vel en 6-kopper (0,5 L) mokkakanne? Det er den jeg bruker når jeg har en gjest, to av dem når jeg har mer enn en gjest. De to jeg har er spanske og i rustfritt stål istedenfor aluminium, og så har jeg to tradisjonelle av den lille typen som vel er oppgitt som fire kopper. Men for meg betyr det to kopper, og akkurat nok til meg selv. Trenger ikke mer enn to "store" kopper espresso i en omgang. Det finnes også en enda mindre type, som jeg vil påstå kun gir en anstendig kopp som utbytte for all jobben. Det blir litt for lite gevinst, vil ha litt mer enn en smak når jeg først bruker tid til å kverne kaffe og brygge den på ikke-automatisert måte.

De som er større enn en halv liter er så uhamslig store at jeg heller setter på to kanner samtidig på komfyren. Presskanne til vanlig svart kaffe og italiensk mokkakanne til andre typer er det jeg har brukt i nesten 30 år. Det siste året har jeg også brukt en Eva Solo kaffebrygger, også en enkel og ålreit måte å få seg noen gode kopper på. :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Du skulle hatt et Moccamaster dobbeltårn, du..:rolleyes:

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Helt enig, man kan lave rigtig god kaffe, med en Moccamaster.
    Fik for mange år siden, nogle gode tip, af en agent, ansat hos Moccamaster;
    kaffe udvindes bedst ved 94gr.
    en bitterproces begynder efter 6min.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Nils Valla: Standard temperatur er 96 grader, prosessen tar akkurat seks minutter. To og en halv liter topp kaffe pr brygging i et dobbeltårn. Jeg har en single column selv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn