Gi beskjed om det er noen spesielle Keith Jarret plater du ser etter. Jeg har endel og skal kvitte meg med dem.Vi har Moccamaster i huset, men jeg foretrekker mine manuelle brygginger av kaffe. Regner med at Auditors forslag om dobbelttårn er ment som en vittighet. Ideelt skal vannet være 94 grader ved kontakt med kaffen, jeg er ikke helt vitenskapelig på det men venter et lite øyeblikk etter at vannet har kokt opp. Kokekaffe ved bålet er gull.
@Valla: Bitterprosessen starter ved seks minutter ved trakting? Det høres riktig ut, for det er samme tid det tar for bitterprosessen (garvesyrene) starter ved annen type brygging også. Derfor lar jeg aldri bryggingen gå over stort mer enn fem minutter. Eva Solo, som egentlig er en hybrid mellom kokekaffe og forenklet tyrkisk brygging, trenger litt kortere tid enn presskanne før den serveres.
Måtte i går bite i det sure eplet og innse at med frakt så ble Keith Jarrets Eyes Of The Heart på vinyl i dyreste laget fra Canada, så jeg måtte avbestille det eksemplaret. Jeg har den jo på original CD fra før, så en frakt som kom på nesten tre ganger prisen av vinylen lokket fram fornuften i meg. Som nevnt har jeg den på CD, og heldigvis for oss alle sammen finnes den både i Redbook og Masters på Tidal.
Vis vedlegget 482102
Kan ikke tilby noe trøst her. Her må alt gjennom tollbehandling, om det nå er tollpliktig eller ikke. Siste pickupkjøp fra USA var 3 uker underveis, det meste av tiden i Norge. En pain in the ass. Du får f.eks. ikke gitt gitt karakter i Audiogon, fordi fristen går ut før du har varen i hus.Avbestilte et vinylalbum jeg forsøkte å kjøpe fra Canada på grunn av fraktkostnader. Også denne CD-en syntes jeg hadde drøye fraktkostnader, men da det viste seg at det betydde sporingsnummer så var det ikke så ille. Og samlet kom det uansett på rundt € 14, og det er helt ok når det er en utgivelse du ikke kan plukke opp på hvilken som helst platebutikk i min nærhet.
Vis vedlegget 482339
Sendingen kommer fra Frankrike, men produktet er dansk med amerikansk innhold.
Nå har pakken vært her i landet siden i forgårs. Hvorfor tar det så lang tid innad i Norge?
Ja, det er deilige anakronismer. Det sier kanskje mer om hvilket paradigmeskifte MonoPulse 82A var for meg, men etter å ha spilt kassett med et eneste unntak i hele dag så synes jeg fortsatt at oppsettet jeg spiller på i dag låter all over bedre enn alle tidligere oppsett. Selv med kassett som kilde. Har vært litt kritisk til valg av originalkassetter som har fått prøve seg i dag, alle har vært krombånd. Men ingen har vært spilt inn hjemme, alle valgte kassetter har vært fra plateselskapene. Alle er spilt av som normalbånd med tanke på eq, og med Dolby aktivert. Det er klart at båndkompresjon og kopienes beskaffenhet er negative faktorer, men med hensyn til støy så er det ikke mer enn jeg forventer fra en CD med musikk fra syttitallet. Det er klart at det må ha gått ut over detaljering og dynamikk når det kopieres i høyhastighet, selv om båndene virker å være av god kvalitet. Men alle disse minusene til side, det låter bedre med Nakamichi Cassette Deck 2 enn det jeg kan huske av lyden fra oppsett med transistorforsterkere og mindre høyttalere fra digitale kilder. Og med dagens remastre som er tilgjengelige på strømmetjenester er det sannelig ikke sikkert at disse kassettene står tilbake for strømming når det kommer til dynamikk i mange tilfeller. Spesielt de fra sent åttitall og tidlig nittitall. Og i alle fall hvis jeg tar opp vinyl på et godt metal eller krombånd. ;DDu bader visst i deilig anakronisme for tiden, baluba. Kjekt det! Artig å følge med på engasjementet ditt. Regner med du også drysser inn postene dine i kassettspiller-tråden. Hvis ikke er det en del likesinnede som går glipp av litt goodies