BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Følger opp med Ruffin-kompisene i The Style Councils andre (og i mine ører beste) langspiller, Our Favorite Shop fra 1985. Synes fortsatt det holder mål i lange baner. Det var sannsynligvis litt forut for sin tid med tanke på de lunkne anmeldelsene platen mottok da den kom ut fra de fleste andre enn meg. Weller og Talbot, med fortid fra henholdsvis The Jam og Dexys Midnight Runners, traff i alle fall meg midt i hjertet med sin eurosoul. :cool:

Finnes på strømmetjenester.
    Edit: gadd å lete opp Tidal-lenke likevel. Og når jeg først er i det hjelpsomme hjørnet finner jeg Spotify også.
    De der lytter jeg også til fortsatt, står en 2-3 skiver av dem her hjemme, begynte forøvrig dagen idag med The Jam ”In the city” :)

mvh
    Sterkt undervurdert i sin samtid. I dag, nå som Weller er grand ole man i britisk rock, nyter The Style Council en helt annen status.

U

utgatt25555

Gjest
    og apropo samtid, lyttet mye til en annen gruppe som ikke ble så mye mer selv om de slapp flere album, dette fra 1987, tas fram med ett smil titt som tett! tror jammen jeg henter fram den nu :)

The Silencers ”A letter from St. Paul”

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Favorittmerkes, men først skal jeg snurre sølvskive igjen. Det er Holy Toys Warsawa som skal spilles, og med en låt igjen av Our Favorite Shop har jeg tid til å finne fram lenke til Tidal før jeg setter på skiva. Av en eller annen merkelig grunn er Warsawa utelatt fra Spotify. Resten er der, men ikke den som er den beste vurdert i ettertid. Snodige greier, hvorfor den lille men viktige forskjellen på Tidal og Spotify?

holy%u00252Btoy%u00252B-%u00252Bwarszawa.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok, det nærmer seg middag. Setter ikke på noen ny seriøs plate før etter maten er fortært, men tar en liten sjekk av en test-CD fra Usher som jeg fikk i en hifibutikk for mange år siden. Tror det var Audiofoni i Haugesund. Ganske corny greier, taiwansk hifijazz til nå. Tror jeg, i alle fall. Masse S-er, men ikke for plagsomme sibilanter likevel. Musikalsk derimot, dette er ganske sjelløst fram til nå.

000aace6_medium.jpeg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Musikalsk derimot, dette er ganske sjelløst fram til nå.
    Vis vedlegget 407193
    Middagen var ferdig innen spor to var ferdig, og med mat i kroppen velger jeg heller noe med litt substans. Btw, blir det bedre lenger utover? Har du noen spor å anbefale?

Gidon Kremers innspilling av Glass' fire amerikanske årstider på DGG er ei plate min bror har anbefalt for meg. Og dette overbeviser i mye større grad. Et par spor uti har jeg helt falt inn i lydbildet til Glass. Dette er deilig. Og senere følger Pärt, Kancheli og Umebayashi. Gode greier, anbefalt lytting.

0028947948179.jpg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.633
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Musikalsk derimot, dette er ganske sjelløst fram til nå.
    Vis vedlegget 407193
    Middagen var ferdig innen spor to var ferdig, og med mat i kroppen velger jeg heller noe med litt substans. Btw, blir det bedre lenger utover? Har du noen spor å anbefale?
    Dessverre ikke, har en av disse selv, har vel truet meg gjennom én gang....
    Ach so, Ich verstehe. :rolleyes:

surabus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Antall liker
    1.640
    Gratulerer med egen tråd Baluba.
    Synes godt om den gode og varierte musikken du spiller.
    Du har et spennende oppsett.
    Du skriver godt, og har gode kunnskaper.
    Fin tråd å følge.:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker så mye, surabus! ;D

Har hatt The Axeman på besøk, men merkelig nok var Lukather eneste gitarhelt som fikk slippe til, og da i form av Toto IV. Gamle øksemenn blir sannelig softe med årene, når håret er klippet og barna har blitt voksne. ;) Å ja, han fikk med seg litt av Mick Ronsons gitararbeid på The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars. Og den snurrer fortsatt. Ingen vits i å legge ut bilder og lenker til forsamlingen som titter innom krypten. :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har både spilt musikk og sett nerdehumor på TV. Tror ikke jeg gidder å engasjere meg i en ideologisk diskusjon ute i det åpne landskapet slik klimaet er for tiden. Det er bedre å trekke seg tilbake til den lune, dunkle krypten på sitt beste - når musikken en vakrest. En tur innom Robert Wyatts versjon av Shipbuilding (hemmelig bonusspor på noen av utgavene av platen Nothing Can Stop Us) før jeg går videre til den platen jeg liker best av hans periode fra åttitallet og utover, Old Rottenhat.

Det som er litt snodig med Shipbuilding er at den ikke finnes på alle utgaver av Nothing Can Stop Us. Det finnes opplag både med og uten både på vinyl og CD. Har selv hatt den på vinyl uten, noe som var årsaken til at jeg byttet den ut da jeg fant en CD med bonusspor. Den versjonen av Nothing Can Stop Us som er på Tidal er den ikke med, men til gjengjeld er den med på et samlealbum. Forstå det den som kan. :confused:

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.310
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Må ha brunt brennvin i glasset for den låten der vel? :p evig lenge siden jeg har hørt den der gitt. Forlengst glemt å vekk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det hjelper alltid med brunt brennevin, men ikke nå. Har bare lyst til å høre Old Rottenhat til den er over, og både tenke på og ikke tenke på verdens jævelskap den tiden den varer. Også må jeg begynne å regne litt på statistikk slik at ikke en eller annen slu metallfaen kommer meg i forkjøpet og rapper post #666 fra meg. Alt det skal være nødt til å bekymre seg over. :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det begynner å nærme seg natt, så noen ord med sjamanen er på sin plass. David Sylvian med venner hjelper til med kommunikasjonen. Husker godt da denne kom ut på vinyl som EP-en Words With The Shaman. Jeg syntes den var minst to hakk for kort med tanke at den ene siden var knappe ti minutter og den andre enda kortere. Heldigvis har den blitt forlenget med noen ekstra spor som gjør den til en langspiller med tittelen Alchemy - An Index Of Possibilities, og dette er vel akkurat musikk som passert godt i digitalt format - eventuelt som halvparten av en c100-kassett. Og det er akkurat en slik på vei inn snart. Det er jo slikt jeg liker å høre før jeg skal sove... :rolleyes:

david_sylvian_alchemy_an_index_of_possibilities.jpg

Åja, den finnes selvsagt på strømmetjenester.

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Har både spilt musikk og sett nerdehumor på TV. Tror ikke jeg gidder å engasjere meg i en ideologisk diskusjon ute i det åpne landskapet slik klimaet er for tiden. Det er bedre å trekke seg tilbake til den lune, dunkle krypten på sitt beste - når musikken en vakrest. En tur innom Robert Wyatts versjon av Shipbuilding (hemmelig bonusspor på noen av utgavene av platen Nothing Can Stop Us) før jeg går videre til den platen jeg liker best av hans periode fra åttitallet og utover, Old Rottenhat.

Det som er litt snodig med Shipbuilding er at den ikke finnes på alle utgaver av Nothing Can Stop Us. Det finnes opplag både med og uten både på vinyl og CD. Har selv hatt den på vinyl uten, noe som var årsaken til at jeg byttet den ut da jeg fant en CD med bonusspor. Den versjonen av Nothing Can Stop Us som er på Tidal er den ikke med, men til gjengjeld er den med på et samlealbum. Forstå det den som kan. :confused:

Shipbuilding er med i denne boksen her sammen med masse andre kule låter. Kan fåes ny til under hundrelappen innimellom.

R-1520638-1294506856.jpeg.jpg
    R-1520638-1294506847.jpeg.jpg

Mer info på diskogs: https://www.discogs.com/Robert-Wyatt-EPs/master/10006

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Nå har det vært mange gode, men også litt rare forslag til musikk i denne tråden. Så jeg synes det er på tide med litt engelsk listepop fra tidlig syttitall. Og siden jeg vet at vår alles kjære baluba liker sine funfacts kan jeg også legge til at denne låten lå hele 4 uker på topp våren 1974.
    Jeg for min del har likt denne låten siden jeg var liten jente og den har alltid gitt meg et smil om munnen når jeg hører den. Så mens jeg starter på dagens arbeidsliste flommer herlige toner inn i øreklokkene fra The Rubettes, Sugar Baby Love.

Kanskje den gir noen andre et smil i dag også? :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gainsbourg er jo konge, også her i tråden. Denne låten ble presentert i denne posten tidlig i tråden, og fulgt opp med et album i posten etter. Altså langtfra for sært for de som er sære nok til å følge min tråd. :rolleyes:

Glamrockperioden hadde mange morsomme sideblikk på andre genre, Hifi-girl77. Og selv om Rubettes betegnes som et popband så hadde de nettopp den samme holdningen som sine samtidige glamrockere. Siden du brakte opp The Rubettes så kommer julen tidlig til krypten i form av Muds Lonely This Christmas. :cool:

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg hadde den Sylvian´en der på vinyl inntil for et halvt år sia..Meget bra, men sliten. Så da ble den bytta inn i signert Round 2..Firebeats Inc. om jeg husker riktig..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Gainsbourg er jo konge, også her i tråden. Denne låten ble presentert i denne posten tidlig i tråden, og fulgt opp med et album i posten etter. Altså langtfra for sært for de som er sære nok til å følge min tråd. :rolleyes:

Glamrockperioden hadde mange morsomme sideblikk på andre genre, Hifi-girl77. Og selv om Rubettes betegnes som et popband så hadde de nettopp den samme holdningen som sine samtidige glamrockere. Siden du brakte opp The Rubettes så kommer julen tidlig til krypten i form av Muds Lonely This Christmas. :cool:

Da har jeg ikke fulgt godt nok med evt hatt et dement øyeblikk..

Godt å se at vi deler god musikksmak ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det har vi vel visst lenge, Griffenfeldt? Og når vi har kommet opp i 423 poster inkludert denne er det lett å miste oversikten. :rolleyes: Som vanlig takker jeg for gode innspill, for en liten reprise av noe så glimrende som Gainsbourg. :D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi er inne i kategorien baluba spiller musikk han sjelden spiller ellers. Min bror, mannen med horna, er en tur innom krypten for en kaffekopp og litt musikkjabbing. Han har valgt seg Pink Floyds Wish You Where Here i 2011-remaster fra Tidal. Er ikke første gang jeg hører Pink Floyd på de nye høyttalerne, og det er alltid like gøy selv om PF ikke normalt spilles så ofte her nede.

Men innimellom gjøres det. Da Kef-ene forsvant ut av krypten ønsket kjøper å høre The Dark Side Of The Moon, og fikk høre redbook-laget på SACD-en som kom for noen år siden spilt av fra CD-spilleren. Tror det overbeviste. Og så har jeg selv spilt både Meddle (mitt opprinnelige favorittalbum av PF fra ungdommen) og den nyeste, Endless River. DSOTM trenger ingen kommentar fra meg, men jeg vil gjerne skrive noen få ord om Endless River.

Jeg liker Pink Floyds siste. Ikke fordi den bringer noe nytt til torgs, tvert imot. Den er på grensen til det reaksjonære når de typiske PF-virkemidlene tas i bruk. Men den har også en annen dimensjon enn PF, og det er at jeg mener å høre inspirasjon fra David Gilmores siste samarbeidspartner utenfor bandet, Alex Patterson. Og det er faktoren som gjør at jeg liker å spille den av og til. Har den ikke i fysisk format, så det blir fra Tidal for min del. Platen gir meg også et ønske om at Patterson og Gilmore igjen finner veien til studio sammen og gir ut et ambientmesterverk.

Gilmore er for seg selv ingen glimrende komponist, og det er det som mangler etter at PF sprakk på åttitallet. Gilmore gjentar i beste fall Waters virkemidler når han lykkes best i å høres ut som klassisk Pink Floyd. Hyggelig nok, men når han opptrer som den gudsbenåda bluesgitaristen han er i Patterson/The Orb-sammenheng så henger liksom universet mer sammen som en organisk enhet. Den følelsen preger også de mer ambiente partiene på Endless River. Så vi har alle noe å tjene på at Gilmore lar seg lokke inn i studio av Patterson igjen, vi får en ny side av The Orb og Pink Floyd kan få bittelitt momentum til å lage nok en fin slumreplate.

Det finnes dessverre ingen lenke til Gilmores Orb-samarbeid på noen av strømmetjenestene. De med headfi-fetisj bør kjøpe den doble utgaven med en disk mikset for høyttalere og en mikset for hodetelefoner.

V

vinyl-mannen

Gjest
    etta.jpg

Er da ingen grunn til bruke strømmetjenester baluba, denne er reutgitt i år på vinyl.:)
    Enig med tkr, hun står i skyggen, helt ufortjent.
    God helg
    mvh
    vinyl-mannen
    :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den havner høyt på innkjøpslisten min når snurre kommer i hus. Go'elg til deg også. :cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Denne finnes selvfølgelig i samlingen:cool::

41EvIzkYQVL._SY355_.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er den jeg sikter til, ja. Har begge diskene i FLAC-format, men de ligger på en HDD som ikke er tilkoblet. Har sluttet å bruke lokalt lagrede filer sett bort fra noen få som jeg har kjøpt i det siste fordi fysisk format kun finnes på bruktmarkedet. Og et par gaver. :)

Mannen med horna ville høre Wall of Voodoo, så det ble spilt Mexican Radio og noen låter fra Dark Continent før han ville høre hvordan Stan Ridgeways solodebut har holdt seg. Jeg gav den selv blomstrende gode omtaler da den kom ut, og plugget den hardt på Radio 102. For noen år siden tok jeg gjenhør med platen, og kom fram til at den ikke har tålt tidens tann særlig godt sammenlignet med WoV og andre samtidige som Green On Red. I dag har jeg forandret litt oppfatning igjen, The Big Heat låter freshere for meg igjen. Det kan være på grunn av at jeg hører det annerledes over gøytalere enn jeg har hørt tidligere over høyttalere. :confused:

Drive she said!

Ellers blir låten Camouflage bare en øvelse i nostalgi for meg, og gjerne et par til fra samme plate. Men likevel, som en tredje evaluering over 30 år har jeg kommet fram til at den holder mer mål i dag enn jeg fryktet for noen år siden. Litt opptur, selv om det ikke tangerer WoV på sitt beste. Mye lettere tilgjengelig uten å tape for mye på det, men mye av mystikken er borte i hans crossover-stil.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Våknet til null strøm i dag. Masse stress og feilsøking førte til inntakssikringene på 63 amp. Heldigvis var det en ny sikring tilgjengelig. På tide å skifte de gamle med et moderne sikringer som i det ordinære sikringsskapet. Årsaken til at den har røket er ukjent, men det får en elektroinstallatør se på over helgen. Tenk at folk klarte seg med 16 amp inn før i tiden? :rolleyes:

..drikke alkohol og du må fortelle historier....
    ..... scenario. Jeg er jo drikkfeldig og har akutt munndiaré
    "Ikke uvanlig til en "bergenser" å være...;).
    Drikking kan jeg vel tåle, men all skravlingen kan vel til tider bli litt "far out", eller:confused:
    har registrert at det er individuelle forskjeller, også blandt bergensere:)
    Hehe
    Jeg trår til med en hjelpende korreksjon her.
    Vi snakker om en Karmøyværing. Effekten og inntrykket blir vanligvis noe forskjellig fra en snakkesalig bergenser.
    Skal ikke spesifisere, heller være litt forsiktig. Er f.eks. gift med en av sorten :)
    Vi er nok litt mindre intense enn ekte bergensere, og har en mer nøytral dialekt. Ikke for det, jeg kan godt la skravla gå på kjuaguttmål også. Eller fanamål, for denslags skyld. Japansk j-pop metal er også en genre. >:D

Vil vel tro at slik du bor i mer sentrale strøk, om enn på vestkysten som nok kan være herjet, er muligheten for elektrikere større enn hos meg for å få tak i en, for nemlig når jeg skulle bestille en gikk jeg på nett og bestilte, men nå er det gått et halvt år med et anbud ute uten at jeg har fått noen tilbud, så i nord mangler vi i høyeste grad håndverkere;hvis noen er uten jobb, mener jeg, og vil tjene penger uten å gå via NAV, ja så er det bare å si i fra: jeg trenger elektriker til å sette opp nytt sikringsskap!

(litt lang setning kanskje, men håper dere forstår;))

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.999
    Torget vurderinger
    23

Allerede son bassist i the O'jays hadde Anthony "Motherfuckin' Jackson sin høys særpregede
    egen sound, lenge før han etablerte seg med sin seksstrengs "Contrabass" og plukkestil.

Denne låta demonstrere svært tydelig en totalt annerledes aproach enn nesten alle
    samtidige bassuster innen soul og R & B sjangeren. Episk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt inn for landing-lyder fra burkasøstrene nå. Brian Enos Ambient 4: On Land lå lett tilgjengelig på CD. Finnes også på strømmetjenester.

Skal teste ut deres evne til å skape et lydbilde i andre posisjoner, hovedsaklig horisontale i sofaen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Allerede son bassist i the O'jays hadde Anthony "Motherfuckin' Jackson sin høys særpregede
    egen sound, lenge før han etablerte seg med sin seksstrengs "Contrabass" og plukkestil.

Denne låta demonstrere svært tydelig en totalt annerledes aproach enn nesten alle
    samtidige bassuster innen soul og R & B sjangeren. Episk.

Måtte bare pause Eno før han var kommet igang for å høre på den videoen før roen tar over, og ja. Ja, det er episk. O0

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.633
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Oi oi, hvor ofte blir Mud nevnt!!? Herlig gruppe med humor og kule låter,
    takk for påminnelsen.

/ Morten

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Bøyer meg i hatten for din mangesidige musikkunskap, baluba. Men kjenner du, eller andre, til dette bandet?:cool:

Kjenner til dette ja, har spilt sammen med trommisen. I et band som kalles "Nidingr".

(Dette er er en annen trommis, men samme band, undertegnede på bass):

Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.546
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Vil vel tro at slik du bor i mer sentrale strøk, om enn på vestkysten som nok kan være herjet, er muligheten for elektrikere større enn hos meg for å få tak i en, for nemlig når jeg skulle bestille en gikk jeg på nett og bestilte, men nå er det gått et halvt år med et anbud ute uten at jeg har fått noen tilbud, så i nord mangler vi i høyeste grad håndverkere;hvis noen er uten jobb, mener jeg, og vil tjene penger uten å gå via NAV, ja så er det bare å si i fra: jeg trenger elektriker til å sette opp nytt sikringsskap!
    Har du prøvd å ringt noen? ;)

Vi håndverkere i indre bygder kan være litt sære med nettbestillinger, spesielt via Anbudstorget/Mitt Anbud eller hva de måtte hete alle sammen....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.802
    Sted
    Smurfeland
    Den havner høyt på innkjøpslisten min når snurre kommer i hus. Go'elg til deg også. :cool:
    Hvis du skal ha deg platespiller og i likhet med meg syns Meddle er noe av det beste fra PF, så anbefaler jeg å skaffe den nypressingen som er tilgjengelig i butikkene nå. Har ikke sammenlignet med annet enn CD versjonen jeg har, men jeg syns den låt bra. Get it while the getting's good. :) Ren terapi å høre gjennom de første sangene på side 1 før man snur skiva og setter på side 2, som består av bare Echoes.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn