Vi er inne i kategorien baluba spiller musikk han sjelden spiller ellers. Min bror, mannen med horna, er en tur innom krypten for en kaffekopp og litt musikkjabbing. Han har valgt seg Pink Floyds Wish You Where Here i 2011-remaster fra Tidal. Er ikke første gang jeg hører Pink Floyd på de nye høyttalerne, og det er alltid like gøy selv om PF ikke normalt spilles så ofte her nede.
Men innimellom gjøres det. Da Kef-ene forsvant ut av krypten ønsket kjøper å høre The Dark Side Of The Moon, og fikk høre redbook-laget på SACD-en som kom for noen år siden spilt av fra CD-spilleren. Tror det overbeviste. Og så har jeg selv spilt både Meddle (mitt opprinnelige favorittalbum av PF fra ungdommen) og den nyeste, Endless River. DSOTM trenger ingen kommentar fra meg, men jeg vil gjerne skrive noen få ord om Endless River.
Jeg liker Pink Floyds siste. Ikke fordi den bringer noe nytt til torgs, tvert imot. Den er på grensen til det reaksjonære når de typiske PF-virkemidlene tas i bruk. Men den har også en annen dimensjon enn PF, og det er at jeg mener å høre inspirasjon fra David Gilmores siste samarbeidspartner utenfor bandet, Alex Patterson. Og det er faktoren som gjør at jeg liker å spille den av og til. Har den ikke i fysisk format, så det blir fra Tidal for min del. Platen gir meg også et ønske om at Patterson og Gilmore igjen finner veien til studio sammen og gir ut et ambientmesterverk.
Gilmore er for seg selv ingen glimrende komponist, og det er det som mangler etter at PF sprakk på åttitallet. Gilmore gjentar i beste fall Waters virkemidler når han lykkes best i å høres ut som klassisk Pink Floyd. Hyggelig nok, men når han opptrer som den gudsbenåda bluesgitaristen han er i Patterson/The Orb-sammenheng så henger liksom universet mer sammen som en organisk enhet. Den følelsen preger også de mer ambiente partiene på Endless River. Så vi har alle noe å tjene på at Gilmore lar seg lokke inn i studio av Patterson igjen, vi får en ny side av The Orb og Pink Floyd kan få bittelitt momentum til å lage nok en fin slumreplate.
Det finnes dessverre ingen lenke til Gilmores Orb-samarbeid på noen av strømmetjenestene. De med headfi-fetisj bør kjøpe den doble utgaven med en disk mikset for høyttalere og en mikset for hodetelefoner.