Man trengte ikke kontor mot Torgalmenningen for å bli traumatisert av disse gatemusikantene. Det holdt med noen spaserturer i området med de holdt på.
Vel, du har i alle fall anledning til å rømme fra helvete da. Det er verre hvis du skal sitte der fra åtte til fire, med unntak av lunch.
Ferdig med den saken, jeg jobber ikke lenger på Torgallmenningen. Eneste musikk jeg har hørt i forbindelse med mitt virke de siste årene har vært strykeorkestre som har spilt musikk ved høytidelige åpninger av fora og slikt rundt omkring i Europa. Fra helvete til himmelen rent musikalsk, skiftet fra fast kontor med vindu mot Torgallmenningen til en omflakkende tilværelse som luksus-hobo.
Her har jeg forlatt det virtuelle kirkerommet og lå en stund på ryggen og hørte på Sandy sidelengs. Albumet Sandy av Sandy Denny, altså. Ikke remasteren, men den originale som ikke er så hot. Plutselig må jeg reise meg opp, det er noe med lyden i de engelske studioene vi som oftest forbinder med folkrock. John Martyns Solid Air, spilt inn i Virgins studio, er kanskje det objektivt sett flotteste eksemplet på engelsk kvalitetslyd fra den æraen.
Men jeg har også en liten hang til den kanskje mindre korrekte (færre spor, mer primitiv miks) lyden fra slutten av sekstitallet. Jeg fortalte dere om Boris fra de dype skoger som var på besøk. Han er en besynderlig herre med en musikkinteresse som spenner vidt. Men bias heller mot da han var i tenårene, tiden rundt 1970. Så han valgte seg The Incredible String Bands Wee Tam. Det er noe med lyden fra studioer som Olympic og Sound Techiques, de har en besnærende glød over seg som jeg mener skyldes rørstripene. Jeg blander ofte lyden fra de to studioene på sekstitallet fordi de begge har samme romlige lyd. De er den diametrale motsetning til cutting sharp og ryddig lyd fra Abbey Road anno 1969, som hadde EMI-konsoll som var hel-transistor innkjøpt til bruk på Abbey Road-albumet. Jeg har hørt folk forklare den gode lyden på Abbey Road med tro på at det stod rørmikser i studio, noe som ikke stemmer. Men rørmikrofoner ble brukt. På den tiden var hybridmiksere også i bruk, tror Olympic-miksere etterhvert ble det. Begge deler er knallbra i mine ører, bare forskjellig. Slike ting fokuserer jeg på med MonoPulse i stua, det er riktig så underholdende.
The Hangman's Beautiful Daughter spilles nå, er sikkert snart ferdig.
Vis vedlegget 406576