Har litt sansen for Shonen Knife jeg og.
En ting som slår meg med det nåværende japanske musikkmiljøet er at det finnes utrolig mange talentfulle kvinnelige artister. Og ikke bare innen pop, men indie, hardcore, jazz, metal, elektronika, ja innenfor alle sjangere egentlig. Og de er ikke bare "flinke for å være jenter", de er bare flinke punktum. Ikke sikker på hva det kommer av, men noen mener at det er mye på grunn av anime/manga serien "K-On" fra 2007 som handlet om en gjeng skolejenter som startet band. Litt morsomt om det stemmer.
Men Cibo Matto har jo ikke noe med den bølgen å gjøre. Andre "eldre" japanske band med kvinner i viktige posisjoner er blant annet Melt Banana (kvinnelig vokalist/bandleder og kvinnelig bassist) som visstnok inspirerte Mike Patton og en rekke andre vestlige artister innenfor den mer eksperimentelle siden av metal og post-hardcore.
Så har man jo Boris som jeg husker du likte da jeg la ut en av skivene deres i metal tråden for litt siden. Gitaristen deres Wata er jo et kvinnelig ikon innenfor stoner/doom/drone/noiserock sjangeren. Jeg så for øvrig Boris live på Blå i Oslo i november, og det er muligens den beste konserten jeg noensinne har sett. Som sagt tidligere, japanerne kødder ikke, de gjennomfører så til de grader.