Og jeg må bare legge inn denne. For å bevise at pønken ikke er død, den bare lukter litt rart.
Litt brå start på ettermiddagen, men det tar vi på strak arm. Svenskene har litt taket på denne koblingen mellom punk og metall. Refused er jo et glimrende eksempel på det, kanskje selve originalen til denslags punk. Men over til noe ganske annet, en liten brannfakkel som sikkert vil fornærme noen her inne.
Ikke så mye i det siste, men tidligere har jeg ofte støtt på påstander om at forskjellen på Spotify Premium og Tidal Hifi ikke er så stor at folk bryr seg hvis de liker grensesnittet til Spotify bedre. Det får meg til å undre meg over hvorfor folk bruke vinyl for lydens skyld, det er vel hevet over enhver tvil om at grensesnittet til enhver digital lydkilde er bedre enn et dingleverk med unipivot, for eksempel? For det er tross alt lyden som er årsaken til at vi foretar våre valg, eller er det det?
I dag har jeg endelig aktivert mitt Tidal-abo igjen, og det var en gledens stund da jeg spilte av det jeg vil kalle referansealbumet på testing av forskjell mellom lossless og lossy for meg i senere tid, John Martyns Solid Air. Her er lenker til både Tidal og Spotify:
Solid Air på Tidal.
Solid Air på Spotify.
Hvis man ikke umiddelbart hører den enorme forskjellen det er på de to strømmene av samme master så vil jeg påstå at man ikke har god nok hørsel til å foreta mastring av album. Dette er kanskje et ekstremt tilfelle, men akkurat Solid Air går fra innelukket bokslyd på Spotify til herlig og frigjort lyd i Tidal. Detaljeringen i presensområdet er så forskjellig at det for meg fortoner seg nesten som sjokkerende.
Jeg vet at flere her inne påstår at det ikke er noen særlig merkbar forskjell på Spotify og Tidal. Hvis de fortsatt mener det samme etter å ha hørt de to eksemplene jeg har lagt ut her så kan jeg bare konkludere med at de enten har betydelig dårligere hørsel enn meg eller så er det noe "galt" med deres systemer. Det kan også skyldes manglende lyttetrening og at de ikke vet hva de skal lytte etter, men så dårlig tror jeg ikke om mine medforumister. Det skyldes nok enten at det er noe galt med systemene deres, eller at hørselen ikke er god nok til å skille mellom det gode og det glimrende.
Sorry ass, hørselen din er ikke god nok til å hevde ting med så tung overbevisning er ord enkelt kanskje burde tatt til seg?
Fader, det er herlig å ha Tidal Hifi opp og gå igjen i krypten. Spesielt den siste uken var det en lidelse å bare ha Spotify tilgjengelig med eget utstyr. Spesielt siden jeg har hatt et brennende begjær etter å høre Solid Air, men har alltid gitt meg etter første spor fordi minnene om hvordan den låt med skikkelig oppløsning sitter så godt i. For nettopp produksjonen har vært årsaken til at jeg har hatt så lyst til å høre den, for generelt er jeg jo fornøyd for tiden. Men den siste uken har bruken av FM gjort meg enda mer kritisk til kilde, så det var ingen vei utenom å få Tidal opp å gå igjen.
Jeg kan forresten melde at jeg fikk opp Masters-option med en gang jeg aktiverte abonnementet. Skjønner ikke helt hvorfor Hifi-girl77 har problemer med å få det til å fungere i Win10, spesielt siden hun har så enorm peiling på nettopp software. Det må være en liten detalj som ødelegger her, for hos meg kom det uten at jeg gkrorde noe for å få det til.