BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Ja, Samleren finnes visst fortsatt så vidt jeg vet. Får se om jeg ikke får prioritert en lørdag i sentrum snart for å sjekke det ut.

    https://www.facebook.com/samleren/?fref=ts
    Kjekt med en sentrumstur på lørdag. Det er plass på Bygarasjen, og det er jo ikke så langt å gå. Under Grieghallen er det jo også parkeringshus, så mulighetene er mange i den delen av byen. Ikke glem å stikke innom Fretex når du først er i nabolaget. Der dukker det av og til opp hele samlinger med prima vare. Husker en periode for noen få år siden det var en diger CD-samling som ble sluppet i begrenset antall hver uke fram til det var tomt. Jeg kjøpte et sted mellom ti og tyve CD-er i løpet av tre ukers tid bare fordi jeg stakk hodet innom da jeg gikk forbi noen ganger den tiden. Massevis av kvalitet i fin stand i månedsvis, antar jeg. Uansett lurt å stikke innom Fretex innimellom, spesielt hvis du også samler litt på CD-er. Finner alltid et eller annet å kjøpe for 20 kroner stykket, og så blir det litt penger i kassen til Frelsesarmeens suppe og såpe til de vanskeligstilte.
    Det høres ut som om du har lyst å bli med... :)

    God natt i krypten.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjøpt en del på Discogs og det har alltid gått fint. Albumene har vært i den stand selger har sagt de er. De et blitt sendt raskt av gårde. Jeg skjeler jo litt til ratingen hvis det er flere å velge mellom, og betaler gjerne ekstra for god omtale
    Discogs har jeg av en eller annen grunn ikke fått med meg før nå. Må sjekkes!
    Når du leter etter de spesielle godbitene uten å finne de lokalt, er det tre andre kanaler som er verdt å sjekke:

    Musicstack.com
    Discogs.com
    Amazon.co.uk

    For egen del har jeg nok brukt Musicstack mest, men Discogs er mye av det samme.

    Ellers må jeg berømme vår egen lokale platesjappe, Retro Vinyl & CD
    som gjerne leter opp skiver for meg, brukte som nye. Service jeg setter pris på!

    / Morten
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I morgen frister det mest å oppsøke lokale bruktsjapper her i distriktet. Tar kanskje en tur innom bruktbutikken i Kopervik i morgen hvis jeg får tid, skal hjelpe litt med innflyttingen til vår kusine i ny leilighet her i byen. Forhåpentligvis kan jeg ta meg en halvtimes fri til å gå på Arken, som er en menighet og ikke et kjøpesenter. Sist gang jeg var der endte jeg opp med fire LP-er og en CD i fin kvalitet. Jeg er temmelig sikker på at det var flere CD-er der som jeg kunne tenkt meg, og kanskje et par LP-er også.

    Dessuten har de litt vintage hifi inne for tiden, blant annet en Panasonic kassettspiller av den typiske syttitallstypen som er toppbetjent. Litt tøysete kanskje, det er jo ikke den kvaliteten på kassett jeg driver med nå som jeg til og med har Beocord og Nakamichi på vei inn. Men litt gøy hvis den er i god stand og jeg får den skikkelig billig. Det er jo mulig at junior synes det med kassetter er gøyalt, og et sted må jo alle begynne.

    Tenkte å utstyre ham med et par Maxell UR eller Mitsubishi normalbånd og min NAD 613 og Spotify Premium, som er hans foretrukne strømmetjeneste. Så kan han ta opp spillelistene sine på kassett uten reklameavbrudd (han har foreløpig ikke ønsket å prioritere Premium framfor andre ting å bruke pengene på) for avspilling på en god slepebrøler på gutterommet. Om ikke for noe annet så i alle fall for å gi ham opplevelsen av å være 16 år i 1987 istedenfor 2017. Han er litt nysgjerrig på slike ting som vi ble avspist med i mangel på skikkelig multimedia-pc. I alle fall slik som han ser det. 8-bitmusikk har han tidligere vært fascinert av, og når jeg spør om han har lyst til å bruke kassetter svarer han kanskje. Så nå får det briste eller bære, vil ei uke med kassettspiller få ham til å digge det manuelle og analoge i det å bruke kassetter? :)
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har kjøpt en del på Discogs og det har alltid gått fint. Albumene har vært i den stand selger har sagt de er. De et blitt sendt raskt av gårde. Jeg skjeler jo litt til ratingen hvis det er flere å velge mellom, og betaler gjerne ekstra for god omtale
    Discogs har jeg av en eller annen grunn ikke fått med meg før nå. Må sjekkes!
    Når du leter etter de spesielle godbitene uten å finne de lokalt, er det tre andre kanaler som er verdt å sjekke:

    Musicstack.com
    Discogs.com
    Amazon.co.uk

    For egen del har jeg nok brukt Musicstack mest, men Discogs er mye av det samme.

    Ellers må jeg berømme vår egen lokale platesjappe, Retro Vinyl & CD
    som gjerne leter opp skiver for meg, brukte som nye. Service jeg setter pris på!

    / Morten
    Musicstack var nytt for meg, men man kan aldri få for mange muligheter av den slags. Takk for tipset!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nok en natt slår jeg over på NRK P2. Fra midnatt til en gang på morgenkvisten som jeg ikke er våken brukes sendeflaten på FM av NRK Klassisk, og nå må dere som har en FM-tuner liggende i et kott få den inn i riggen igjen for den korte tiden det fortsatt er mulig å lytte til NRK på FM-båndet. Nordland er allerede ute, men her på Vestlandet har vi fire og en halv måned igjen. Det sentrale Østlandet har over syv måneder igjen, og det bør utnyttes.

    Mange av dere har nok glemt hvor godt FM låter i all strømmeståken. Entusiasmen over å velge blant alle verdens kanaler for klassisk musikk på Squeezebox, Sonos og lignende systemer + pc/mac har pensjonert tuneren for flere år siden. Men har dere virkelig lyttet til kritisk materiale før dere la bort tuneren? Jeg hadde helt glemt hvor godt FM var fram til jeg hang opp ei T-antenne for noen dager siden. Med fjernkontrollen kan jeg skifte mellom Abrahamsen A-DAC som spiller fra NRKs hjemmeside i høyeste kvalitet og en enkel Denon TU-260. Volumforskjell er eliminert med analog volumkontroll i headamp av høy kvalitet som står mellom DAC og pre.

    Og det er ren overkjøring med FM i førersetet. Vi satt en stund og lyttet til rolige partier, absolutt godkjent fra begge medier men med adskillig mer kjøtt på beinet fra FM. Klart mer organisk, men det er ikke nok til å overbevise eventuelle die hard digitalfreaks med måleapparater som en del av hørselen. Men når vi kom til det første skikkelige crescendoet nesten bad vi om å skifte inngang, for strykerne forandret seg til todimensjonale sverd i den digitale sfære mens orkesteret bredde seg ut i et stort panorama i FM-sendingen.

    Jeg hadde ikke trodd at forskjellen mellom FM og nettradio-strømming ville være så sjokkerende stor for bare tre dager siden. Klassisk musikk med fullt orkester takler ikke den spatiale kompresjonen som er 320 kbs mp3. Har nettsiden til NRK oppe kun for å følge med hva som kommer på spillelisten. Og dere andre som fortsatt har tuneren liggende på kottet som jeg hadde fram til denne uken, få den ut og få liv i den før det er for sent. Her er det fortsatt flotte opplevelser å få med seg, både i P2s egne programmer og når de låner bort sendeflaten til klassisk musikk.

    Er det noen oversikt over hvilke konserter fra norske og utenlandske konsertscener P2 skal sende de nærmeste månedene? Var en fra Baroniet i Rosendal den dagen jeg fikk opp antennen, men jeg var ikke klar med båndopptaker da. Er det ikke enda heller, men må vel klare å få den fingeren ut snart. En motivasjon kan være en bestemt konsert på P2, det er typisk slike saker som får meg til å våkne litt.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.708
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det er et stort tap at FM-båndet er slukket her oppe i nord, nyt det i sør så lenge dere har muligheten :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg nyter det her og nå. P2 for øyeblikket, men kommer til å skifte til noe musikk nå. Hint:

    Hooker killed for heart of gold!
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Det er et stort tap at FM-båndet er slukket her oppe i nord, nyt det i sør så lenge dere har muligheten :)
    Da er vel vi av de heldigste i landet her i Troms. FM båndet slukkes i desember;). Nesten sånn at jeg skulle hentet fram min gamle NAD tuner og koble den opp, bare for å ta en liten lokal demonstrasjon mot den totalt uforståelige beslutningen om å ta i bruk DAB:p. NRK i front for hele verden? Ender vel heller med et kjempe mageplask, eller at norske skattebetalere nok en gang punger ut i dyre dommer pga de ubegripelig dårlige vedtakene gjort av våre folkevalgte:confused:. Vi får vel de politikerne vi fortjener...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finn den fram, du har jo nesten et helt års bruk igjen. Jeg angrer bittert på at jeg ikke kjøpte antenne til tuneren før denne uken, det er så mye jeg har gått glipp av helt unødvendig. Nå vet jeg ikke hvordan din NAD låter, men min Denon låter nok bedre enn de fleste samtidige CD-spillere. Alt låter definitivt analogt, uansett hvilken master som er grunnlaget. Og når de spiller av konserter som er tatt opp i senere år så er det nok 24 bit eller DXD som er grunnlaget for programmaterialet. Noen ganger har jeg mistenkt det for å være høyoppløst materiale rett og slett på grunn av fraværet av digital karakter.

    Det er bare dumt å ikke teste, Harald. Har du en tuner så gi den litt liv igjen, det er så absolutt verdt det. Skjønner nå hvorfor jeg sørget da NRK Alltid Klassisk (som kanalen het først) ble fjernet fra FM. Tilbakesteg på så mange måter. Nå flyter tonene ut av høyttalerne, de presser seg ut over nettet.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kona og jeg har et Tivoli-anlegg i stuen, som vi har hatt en god del glede av. Ok lyd, og det ser litt kult ut, synes vi. Jeg kjøpte det for primært for å ha på hytta, men frua ville det annerledes. Full pakke med ekstra høyttaler for stereo, sub og cd-spiller. For et par dager siden dumpet en DAB+-tuner, Tivoli Albergo+, ned i postkassen. Vi har resignert overfor DAB, og siden vi allerede hadde Tivoli, var det naturlig for oss å fortsette på den veien. Hovedanlegget står uansett i kjellerstuen. Dit søker vi for "kritisk" lytting. (Huff, jeg liker ikke det uttrykket - det høres ut som vi er ute etter å finne feil). Tivoli er forøvrig ikke noe "billig" merke når du ser hva du får - 2500 bare for tuneren. Så nå har vi en analog tuner fra Tivoli stående, og vi får se hva vi gjør med den.
    Hvilken løsning vi skal velge med radio i kjelleranlegget, får vi tenke litt på. Akkurat nå ligger radiolytting der nede litt i dvale, siden vi ikke har noen analog tuner der nede.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Angående discogs: Jeg har handla mye der, og har kun hatt en eneste negativ erfaring. Men jeg kan vel egentlig bare takke meg selv når jeg gir penger til en full tysker som selger obskure grindcore og powerviolence skiver... ;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Så i det store og hele, så kan jeg anbefale discogs.
    De er øyensynlig opptatt av ratingen disse selgerne. Naturlig nok. En gang syntes jeg det tok lang tid fra selger fikk pengene sine til platen ble sendt. Jeg nevnte for ham at jeg vurderte å si det i ratingen. Men da ble det løyer! Det skulle han slett ikke ha noe av. Så for at det ikke skulle bli noe mudder med min egen rating, lot jeg saken ligge. Utover det har Discogs gått på skinner hos meg.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Finn den fram, du har jo nesten et helt års bruk igjen. Jeg angrer bittert på at jeg ikke kjøpte antenne til tuneren før denne uken, det er så mye jeg har gått glipp av helt unødvendig. Nå vet jeg ikke hvordan din NAD låter, men min Denon låter nok bedre enn de fleste samtidige CD-spillere. Alt låter definitivt analogt, uansett hvilken master som er grunnlaget. Og når de spiller av konserter som er tatt opp i senere år så er det nok 24 bit eller DXD som er grunnlaget for programmaterialet. Noen ganger har jeg mistenkt det for å være høyoppløst materiale rett og slett på grunn av fraværet av digital karakter.

    Det er bare dumt å ikke teste, Harald. Har du en tuner så gi den litt liv igjen, det er så absolutt verdt det. Skjønner nå hvorfor jeg sørget da NRK Alltid Klassisk (som kanalen het først) ble fjernet fra FM. Tilbakesteg på så mange måter. Nå flyter tonene ut av høyttalerne, de presser seg ut over nettet.
    Ja, det kan kanskje bli et prosjekt hvis det dårlige været fortsetter utover vinteren her i nord:rolleyes:. NAD-tuneren (en 4125) har ikke vært ute av originalemballasjen på 11 år. Utfordringen er vel imidlertid så banal at jeg ikke finner plass til nok en "kasse" i stereobenken min:p. Men kommer tid, kommer vel en anledning, eller hva det nå heter...;)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Så i det store og hele, så kan jeg anbefale discogs.
    De er øyensynlig opptatt av ratingen disse selgerne. Naturlig nok. En gang syntes jeg det tok lang tid fra selger fikk pengene sine til platen ble sendt. Jeg nevnte for ham at jeg vurderte å si det i ratingen. Men da ble det løyer! Det skulle han slett ikke ha noe av. Så for at det ikke skulle bli noe mudder med min egen rating, lot jeg saken ligge. Utover det har Discogs gått på skinner hos meg.
    Den ene gangen det gikk skeis for meg, så fikk jeg ikke kontakt med fyren etter å ha betalt for plata jeg bestilte. Fullstendig stilhet. Men jeg tenker at den tohundrelappen jeg tapte der hadde jeg uansett bare klart å røre bort på noe annet, så hva faen... "You win some, you lose some"... ;)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Og jeg må bare legge inn denne. For å bevise at pønken ikke er død, den bare lukter litt rart.

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Så i det store og hele, så kan jeg anbefale discogs.
    De er øyensynlig opptatt av ratingen disse selgerne. Naturlig nok. En gang syntes jeg det tok lang tid fra selger fikk pengene sine til platen ble sendt. Jeg nevnte for ham at jeg vurderte å si det i ratingen. Men da ble det løyer! Det skulle han slett ikke ha noe av. Så for at det ikke skulle bli noe mudder med min egen rating, lot jeg saken ligge. Utover det har Discogs gått på skinner hos meg.
    Den ene gangen det gikk skeis for meg, så fikk jeg ikke kontakt med fyren etter å ha betalt for plata jeg bestilte. Fullstendig stilhet. Men jeg tenker at den tohundrelappen jeg tapte der hadde jeg uansett bare klart å røre bort på noe annet, så hva faen... "You win some, you lose some"... ;)
    Sjekket du ratingen først? Kunne være interessant å vite med tanke på verdien av slike ratinger.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Så i det store og hele, så kan jeg anbefale discogs.
    De er øyensynlig opptatt av ratingen disse selgerne. Naturlig nok. En gang syntes jeg det tok lang tid fra selger fikk pengene sine til platen ble sendt. Jeg nevnte for ham at jeg vurderte å si det i ratingen. Men da ble det løyer! Det skulle han slett ikke ha noe av. Så for at det ikke skulle bli noe mudder med min egen rating, lot jeg saken ligge. Utover det har Discogs gått på skinner hos meg.
    Den ene gangen det gikk skeis for meg, så fikk jeg ikke kontakt med fyren etter å ha betalt for plata jeg bestilte. Fullstendig stilhet. Men jeg tenker at den tohundrelappen jeg tapte der hadde jeg uansett bare klart å røre bort på noe annet, så hva faen... "You win some, you lose some"... ;)
    Sjekket du ratingen først? Kunne være interessant å vite med tanke på verdien av slike ratinger.
    Den var høy. Noen og nitti prosent, handler aldri av folk med lavere rating. Men som sagt, enkelte ganger går det bare skeis. For alt jeg veit så kan det jo hende at fyren ble kjørt over av en buss fem minutter etter at jeg hadde betalt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den ene gangen det gikk skeis for meg, så fikk jeg ikke kontakt med fyren etter å ha betalt for plata jeg bestilte. Fullstendig stilhet. Men jeg tenker at den tohundrelappen jeg tapte der hadde jeg uansett bare klart å røre bort på noe annet, så hva faen... "You win some, you lose some"... ;)
    Sjekket du ratingen først? Kunne være interessant å vite med tanke på verdien av slike ratinger.
    Den var høy. Noen og nitti prosent, handler aldri av folk med lavere rating. Men som sagt, enkelte ganger går det bare skeis. For alt jeg veit så kan det jo hende at fyren ble kjørt over av en buss fem minutter etter at jeg hadde betalt.
    "Noenognitti" er ingen høy rating. Jeg prøver å holde meg til 100% positivt for selgere med bare 2-300 feedbacks, og 99 eller bedre for de med tusenvis. Det er som regel mange å velge blant. Hvis plata jeg vil ha bare selges av folk med lavere rating, går jeg inn og leser de negative og nøytrale feedback-ene og gjør en skjønnsvurdering. Ofte har de fått negativ feedback av dustete årsaker også.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Av og til kommer jeg over en som skal selge for første gang, og som dermed ikke har rukket å få noen rating. Hvis det ikke er noe stort beløp det er snakk om, bestiller jeg gjerne fra vedkommende, nærmest for å hjelpe ham i gang. Alle må jo begynne et sted.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Den ene gangen det gikk skeis for meg, så fikk jeg ikke kontakt med fyren etter å ha betalt for plata jeg bestilte. Fullstendig stilhet. Men jeg tenker at den tohundrelappen jeg tapte der hadde jeg uansett bare klart å røre bort på noe annet, så hva faen... "You win some, you lose some"... ;)
    Sjekket du ratingen først? Kunne være interessant å vite med tanke på verdien av slike ratinger.
    Den var høy. Noen og nitti prosent, handler aldri av folk med lavere rating. Men som sagt, enkelte ganger går det bare skeis. For alt jeg veit så kan det jo hende at fyren ble kjørt over av en buss fem minutter etter at jeg hadde betalt.
    "Noenognitti" er ingen høy rating. Jeg prøver å holde meg til 100% positivt for selgere med bare 2-300 feedbacks, og 99 eller bedre for de med tusenvis. Det er som regel mange å velge blant. Hvis plata jeg vil ha bare selges av folk med lavere rating, går jeg inn og leser de negative og nøytrale feedback-ene og gjør en skjønnsvurdering. Ofte har de fått negativ feedback av dustete årsaker også.

    Er for så vidt enig i den. Men en del av de platene jeg handler er det ikke engang så mange som 2-300 selgere som har, så da må man bare ta en sjanse og håpe på det beste.

    Den gangen det gikk skeis, så var det snakk om en plate som var gitt ut i 1000 eks. Så vidt jeg kan huske så var det bare et par stykker til salgs.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg må bare legge inn denne. For å bevise at pønken ikke er død, den bare lukter litt rart.

    Litt brå start på ettermiddagen, men det tar vi på strak arm. Svenskene har litt taket på denne koblingen mellom punk og metall. Refused er jo et glimrende eksempel på det, kanskje selve originalen til denslags punk. Men over til noe ganske annet, en liten brannfakkel som sikkert vil fornærme noen her inne.

    Ikke så mye i det siste, men tidligere har jeg ofte støtt på påstander om at forskjellen på Spotify Premium og Tidal Hifi ikke er så stor at folk bryr seg hvis de liker grensesnittet til Spotify bedre. Det får meg til å undre meg over hvorfor folk bruke vinyl for lydens skyld, det er vel hevet over enhver tvil om at grensesnittet til enhver digital lydkilde er bedre enn et dingleverk med unipivot, for eksempel? For det er tross alt lyden som er årsaken til at vi foretar våre valg, eller er det det?

    I dag har jeg endelig aktivert mitt Tidal-abo igjen, og det var en gledens stund da jeg spilte av det jeg vil kalle referansealbumet på testing av forskjell mellom lossless og lossy for meg i senere tid, John Martyns Solid Air. Her er lenker til både Tidal og Spotify:

    Solid Air på Tidal.

    Solid Air på Spotify.

    Hvis man ikke umiddelbart hører den enorme forskjellen det er på de to strømmene av samme master så vil jeg påstå at man ikke har god nok hørsel til å foreta mastring av album. Dette er kanskje et ekstremt tilfelle, men akkurat Solid Air går fra innelukket bokslyd på Spotify til herlig og frigjort lyd i Tidal. Detaljeringen i presensområdet er så forskjellig at det for meg fortoner seg nesten som sjokkerende.

    Jeg vet at flere her inne påstår at det ikke er noen særlig merkbar forskjell på Spotify og Tidal. Hvis de fortsatt mener det samme etter å ha hørt de to eksemplene jeg har lagt ut her så kan jeg bare konkludere med at de enten har betydelig dårligere hørsel enn meg eller så er det noe "galt" med deres systemer. Det kan også skyldes manglende lyttetrening og at de ikke vet hva de skal lytte etter, men så dårlig tror jeg ikke om mine medforumister. Det skyldes nok enten at det er noe galt med systemene deres, eller at hørselen ikke er god nok til å skille mellom det gode og det glimrende.

    Sorry ass, hørselen din er ikke god nok til å hevde ting med så tung overbevisning er ord enkelt kanskje burde tatt til seg? :rolleyes:


    Fader, det er herlig å ha Tidal Hifi opp og gå igjen i krypten. Spesielt den siste uken var det en lidelse å bare ha Spotify tilgjengelig med eget utstyr. Spesielt siden jeg har hatt et brennende begjær etter å høre Solid Air, men har alltid gitt meg etter første spor fordi minnene om hvordan den låt med skikkelig oppløsning sitter så godt i. For nettopp produksjonen har vært årsaken til at jeg har hatt så lyst til å høre den, for generelt er jeg jo fornøyd for tiden. Men den siste uken har bruken av FM gjort meg enda mer kritisk til kilde, så det var ingen vei utenom å få Tidal opp å gå igjen.

    Jeg kan forresten melde at jeg fikk opp Masters-option med en gang jeg aktiverte abonnementet. Skjønner ikke helt hvorfor Hifi-girl77 har problemer med å få det til å fungere i Win10, spesielt siden hun har så enorm peiling på nettopp software. Det må være en liten detalj som ødelegger her, for hos meg kom det uten at jeg gjorde noe for å få det til.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og jeg må bare legge inn denne. For å bevise at pønken ikke er død, den bare lukter litt rart.

    Litt brå start på ettermiddagen, men det tar vi på strak arm. Svenskene har litt taket på denne koblingen mellom punk og metall. Refused er jo et glimrende eksempel på det, kanskje selve originalen til denslags punk. Men over til noe ganske annet, en liten brannfakkel som sikkert vil fornærme noen her inne.

    Ikke så mye i det siste, men tidligere har jeg ofte støtt på påstander om at forskjellen på Spotify Premium og Tidal Hifi ikke er så stor at folk bryr seg hvis de liker grensesnittet til Spotify bedre. Det får meg til å undre meg over hvorfor folk bruke vinyl for lydens skyld, det er vel hevet over enhver tvil om at grensesnittet til enhver digital lydkilde er bedre enn et dingleverk med unipivot, for eksempel? For det er tross alt lyden som er årsaken til at vi foretar våre valg, eller er det det?

    I dag har jeg endelig aktivert mitt Tidal-abo igjen, og det var en gledens stund da jeg spilte av det jeg vil kalle referansealbumet på testing av forskjell mellom lossless og lossy for meg i senere tid, John Martyns Solid Air. Her er lenker til både Tidal og Spotify:

    Solid Air på Tidal.

    Solid Air på Spotify.

    Hvis man ikke umiddelbart hører den enorme forskjellen det er på de to strømmene av samme master så vil jeg påstå at man ikke har god nok hørsel til å foreta mastring av album. Dette er kanskje et ekstremt tilfelle, men akkurat Solid Air går fra innelukket bokslyd på Spotify til herlig og frigjort lyd i Tidal. Detaljeringen i presensområdet er så forskjellig at det for meg fortoner seg nesten som sjokkerende.

    Jeg vet at flere her inne påstår at det ikke er noen særlig merkbar forskjell på Spotify og Tidal. Hvis de fortsatt mener det samme etter å ha hørt de to eksemplene jeg har lagt ut her så kan jeg bare konkludere med at de enten har betydelig dårligere hørsel enn meg eller så er det noe "galt" med deres systemer. Det kan også skyldes manglende lyttetrening og at de ikke vet hva de skal lytte etter, men så dårlig tror jeg ikke om mine medforumister. Det skyldes nok enten at det er noe galt med systemene deres, eller at hørselen ikke er god nok til å skille mellom det gode og det glimrende.

    Sorry ass, hørselen din er ikke god nok til å hevde ting med så tung overbevisning er ord enkelt kanskje burde tatt til seg? :rolleyes:


    Fader, det er herlig å ha Tidal Hifi opp og gå igjen i krypten. Spesielt den siste uken var det en lidelse å bare ha Spotify tilgjengelig med eget utstyr. Spesielt siden jeg har hatt et brennende begjær etter å høre Solid Air, men har alltid gitt meg etter første spor fordi minnene om hvordan den låt med skikkelig oppløsning sitter så godt i. For nettopp produksjonen har vært årsaken til at jeg har hatt så lyst til å høre den, for generelt er jeg jo fornøyd for tiden. Men den siste uken har bruken av FM gjort meg enda mer kritisk til kilde, så det var ingen vei utenom å få Tidal opp å gå igjen.

    Jeg kan forresten melde at jeg fikk opp Masters-option med en gang jeg aktiverte abonnementet. Skjønner ikke helt hvorfor Hifi-girl77 har problemer med å få det til å fungere i Win10, spesielt siden hun har så enorm peiling på nettopp software. Det må være en liten detalj som ødelegger her, for hos meg kom det uten at jeg gkrorde noe for å få det til.
    Det samme skjedde med meg i dag, da jeg restartet pc'en. Plutselig var Masters der. Kun på pc'en riktignok, ikke på nettbrettet. Det må jeg nok vente litt på, har jeg forstått.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det vil ta litt tid før de får til å strømme MQA over nettbrett og telefon. Men vi skal være glad for at muligheten overhodet finnes på desktop-en. Det er jo helst hjemme foran anlegget vi har behov for den oppløsningen. Har sikkert noe med ressursbruken å gjøre, viktigst å få det integrert der hvor ressursbruken er minst problem først.

    Men det er ikke Masters jeg lytter til nå. DAC for øyeblikket er Abrahamsen A-DAC, og den leser kun 16 bit fra USB. Det er nå klart at tiden er moden for en ny DAC for å få utnyttet Masters, men til vanlig lossless er A-DAC slettes ingen dårlig DAC. Så de kommentarene mine i forrige post handlet faktisk ikke om Masters vs Spotify Premium, men vanlig lossless Tidal vs Premium. Forskjellen er stor i oppløsning, og jeg valgte nettopp det albumet fordi det illustrerer forskjellen svært godt. Hør for eksempel på saksofonen i tittelsporet, det var natt og dag her i krypten.

    Jeg vurderer faktisk en Abrahamsen V6.0 som en mellomlanding på DAC-siden. Jeg har for tiden en liten avstandsforelskelse i Veridian Utopia rør-DAC med pre, blant annet fordi den kan spesifiseres til akkurat mitt behov som ingen andre DAC/pre-muligheter. Men den havner på feil side av 10 kilokroner med god margin, og får være en plan for fetere tider enn dette. Det koster nemlig utrolig lite å få Veridian skreddersydd mht innganger. Jeg ønsker meg i tillegg til de vanlige digitale inngangene en analog inngang for RIAA og en tapeloop. Ut fra hva jeg forstår skulle det være en grei bestilling for Veridian. Men det til side, for dyrt for meg foreløpig.

    Men jeg vil hurtig inn i hirez. Nå som V6.0 har kommet ned i fornuftige 2000 kroner så passer det meg ypperlig. Vi har jo alle flere digitale kilder i hus enn vi har innganger på de fleste DAC-er. Og jeg har jo også en annen rigg der jeg trenger DAC til både CD-spiller og Chromecast Audio, og siden V6 har to Toslink er den akkurat passe fleksibel på det området. Det er rett og slett de mange inngangene som gjør at jeg mener V6 er den perfekte mellomlanding for meg, den vil rettferdiggjøre sin tilstedeværelse i mange år framover siden jeg har det andre anlegget som også har tilsvarende behov som hovedriggen.

    Hva tror dere? Jeg liker som nevnt godt lyden i A-DAC. Har lest at den skal være litt mer nøytral enn V6, som heller mer i den enda varmere retningen. Stemmer det? Isåfall er det ok, det skal endel til før det tipper helt over på den siden her i krypten. Jeg vet at flere av dere har erfaring med V6, og tror dere at den kan være en perfekt mellomløsning for meg i prisklassen den ligger i nå?
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    V6 er helt ok dersom du kjører ubalansert. Balansert er den skremmende bra i forhold til pris.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    962
    forskjellen mellom V6 og A-DAC(I og II) er vistnok bare strømdelen, like deler
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ikke hjelpe deg med dac'en, men jeg kom til å tenke på min egen Accupchase dac-30 som er ettermontert i forsterkeren. Riktignok tar den 24/192, men det betyr vel ikke at den tar Masters?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    V6 er helt ok dersom du kjører ubalansert. Balansert er den skremmende bra i forhold til pris.
    Nå har jeg ikke balansert pre, men det hadde faktisk vært aktuelt å kjøre den halvbalansert, altså de balanserte utgangene til single ended i pre med rca. Har vurdert å bestille slike kabler til dagens rigg også, for jeg har DAC plassert like ved der jeg sitter oppå en god headamp som igjen distribuerer signalet videre til henholdsvis pre og hodetelefoner via en fem meter lang vanlig skjermet rca-kabel fra Biltema.

    Ved å bruke de balanserte utgangene til pre vil jeg kunne omgå hele headamp-saken, og samtidig nyte godt av at DAC er plassert så nær at jeg ikke trenger noe lenger USB enn den Wireworld Ultraviolet på to meter som jeg fikk av min bror. Jeg tror ikke fem meter grei linjekabel betyr så mye fra eller til, så hvilken kabel jeg velger å la være fem meter er litt hipp som happ. Vil det være noe å tjene på å tappe signalet fra de balanserte inngangene selv om mottaket er vanlig single ended rca?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    forskjellen mellom V6 og A-DAC(I og II) er vistnok bare strømdelen, like deler
    Det stemmer ikke helt. V6 kan ta 24 bit på USB også, såvidt jeg forstår. Hvis ikke er den uaktuell.

    Jeg kan ikke hjelpe deg med dac'en, men jeg kom til å tenke på min egen Accupchase dac-30 som er ettermontert i forsterkeren. Riktignok tar den 24/192, men det betyr vel ikke at den tar Masters?
    Joda, du får Masters i 24/96 med dekoding i desktop-app.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    forskjellen mellom V6 og A-DAC(I og II) er vistnok bare strømdelen, like deler
    Det stemmer ikke helt. V6 kan ta 24 bit på USB også, såvidt jeg forstår. Hvis ikke er den uaktuell.

    Jeg kan ikke hjelpe deg med dac'en, men jeg kom til å tenke på min egen Accupchase dac-30 som er ettermontert i forsterkeren. Riktignok tar den 24/192, men det betyr vel ikke at den tar Masters?
    Joda, du får Masters i 24/96 med dekoding i desktop-app.
    Ah, denne hersens desktopen. Alt dreier seg om den. Jeg får bare vente til man kan bruke nettbrettet. Noe annet blir for mye styr i mitt nåværende oppsett.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    forskjellen mellom V6 og A-DAC(I og II) er vistnok bare strømdelen, like deler
    Du fikk meg til å tenke meg litt om, så jeg begynte å lete litt etter info om dette. Det ser ut for at du dessverre har rett. Gjør V6 til fortsatt aktuell for soverommet siden strømming foregår over CC Audio der, og optisk er det som trengs, men ute i krypten er det selvsagt USB som gjelder for strømming foreløpig hvis jeg ikke kjøper Bluesound. Og med Bluesound så spørs det om V6 er nødvendig. Uansett, Abrahamsen blir lagt til side. A-DAC ser ut til å fortsatt være eneste komponent fra Abe en god stund framover. Tar det hele med den største ro.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    They're hanging me at dawn. What a lousy way to start the day.


    Håper ikke hifipusherne oppdager denne hifiklassikeren. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er så mye aktivitet her inne for tiden at krypten helt forsvinner i viraken. Er ikke så mye hifiorientert å lese akkurat nå. Kunne jo vist bilder av kassettspillere, men den strikken har jeg drøyd litt langt nå. Hva med noe musikkstoff? Egentlig søkte jeg på taper for Nakamichi, men like under lydartiklene i dette nummeret av Billboard kom det en lengre artikkel om Sonet-gruppen, deriblant Arne Bendiksen. Interessant lesning, folkens. Artig artig. ;D


    Eksempel på en Sonet-artist i svært godt humør og på sitt mest populære. :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er faktisk musikk som låter ganske fett i krypten, så jeg slår til med en til før jeg finner på noe annet. Kan ikke bli for mye knytting av hender og gyngende gange over gulvet på en vanlig onsdag. :cool:

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    He he, snurra faktisk Spår her om dagen. Cool laidback feeling :)
    Fantastisk! Kunne ikke gi meg etter to låter, så nå snurrer jeg faktisk Spår. Vurderte den eller Droppen Urholkar Stenen, men det er lengst tid siden sist jeg hørte Spår. Og jeg tror sannelig det var riktig valg, for et nice album. Hatten av for Skånes store sønn, eller kanskje vi skal kalle ham Skånes store nevø siden den store Edvard Persson var hans onkel.


    Lenke til Spår av Peps Blodsband på Tidal. Finnes på Spotify også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn