BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker! :)

Ja, den er spennende. Men det er nok en gjesteopptreden det er snakk om i praksis, for en med SPDIF står høyt på ønskelisten. Uansett, Abe ryker nok ut av krypten fram til DAC 128 får avløsning. Kanskje av den nye modellen som vi forbrukere enda ikke vet noe annet om enn det lille Børge avslørte i vennetråden for et par uker siden.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Det holdt å legge Safari helt ned så var knappene på plass igjen. Bruker ikke iPad så ofte, så jeg er ikke vant med slike snodige tekniske problemer. PC gir beskjed når du trenger å gjøre slike ting. Vel vel, her er et par unboxing-bilder.

Vis vedlegget 446709

Henry Audio kommer med ny DAC forhåpentligvis før jul. Den har SPDIF og balanserte utganger i tillegg til headamp og USB. Kanskje litt få innganger, men til den prisen vi kan forvente er det ingen grunn til å klage. Men i mellomtiden får jeg teste ut DAC 128 USB for å bli kjent med signaturen til konstruktør Børge og hans Henry Audio. Hvis dette faller godt i smak så er det fullt mulig at den nye og større modellen havner i krypten når den kommer på markedet.

Vis vedlegget 446712
    Vis oss flere bilder da. :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det holdt å legge Safari helt ned så var knappene på plass igjen. Bruker ikke iPad så ofte, så jeg er ikke vant med slike snodige tekniske problemer. PC gir beskjed når du trenger å gjøre slike ting. Vel vel, her er et par unboxing-bilder.

Vis vedlegget 446709

Henry Audio kommer med ny DAC forhåpentligvis før jul. Den har SPDIF og balanserte utganger i tillegg til headamp og USB. Kanskje litt få innganger, men til den prisen vi kan forvente er det ingen grunn til å klage. Men i mellomtiden får jeg teste ut DAC 128 USB for å bli kjent med signaturen til konstruktør Børge og hans Henry Audio. Hvis dette faller godt i smak så er det fullt mulig at den nye og større modellen havner i krypten når den kommer på markedet.

Vis vedlegget 446712
    Hva vil du se? RCA og USB-porten på baksiden? Eller de tre gummiknottene under boksen?

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Det hadde jeg faktisk ikke forventet, trodde slikt var forbeholdt facebook og ikke hifi-asylet. Men så snakkes det jo forsåvidt om likt og ulikt her inne.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ble det ikke veldig stille her?
    Er baluba ute på jakt med KarmøyKenguKverkers (KKK) ?
    Bør vi følge nøye med i hvalagdedutilmiddagidagtråden ?
    ???
    Kengurujakten er over, middag fortært og restene går i fryseren. ;)

Neida, jeg er ikke engang på Vestlandet før i morgen tidlig. Det er flere som spør om hvorfor jeg har vært litt stille. Det skyldes at jeg er svært travel i hovedstaden. Nytt lederverv krever sitt, og jeg er i tillegg involvert i et par filmproduksjoner. Det går unna om dagen. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba får nok betalt, men kjenner jeg fyren rett så er han ikke "in it for the money, just for the passion" :cool:
    Du har nok rett, Danke. :)

Salt i såret og blår i øynene har jeg alltid. Men det hjelper å ha med seg Nakamichi CD 2, Cassette 2, Tuner 2 og Henry Audio 128 i bagasjen over fjellet. Og så har den innsiktsfulle, kloke og generøse impulse utstyrt meg med ny musikk på sølvplate til hjemturen. Får bare hørt på to i natt, Michael Franks' Burchfield Nines og Susan Sundførs The Brothel. Fram med AKG K490nc og Aiwa CDP. Det er er godt at klokkene har aktiv støyreduksjon fordi den unge mannen i setet foran meg synes det er helt OK å spille et actionspill på padda si, UTEN hodetelefoner på. Blipp blipp, pip pip, blablablabla, pip, blipp... :mad:

Sist redigert:

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Bartistan
    ...den unge mannen i setet foran meg synes det er helt OK å spille et actionspill på padda si, UTEN hodetelefoner på. Blipp blipp, pip pip, blablablabla, pip, blipp... :mad:
    I en sånn situasjon finner jeg det for én gangs skyld helt på sin plass, vel å merke om man skulle finne det naudsynt, å bli direkte utrivelig :mad:
    Nuvel. Meg om dét.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ...den unge mannen i setet foran meg synes det er helt OK å spille et actionspill på padda si, UTEN hodetelefoner på. Blipp blipp, pip pip, blablablabla, pip, blipp... :mad:
    I en sånn situasjon finner jeg det for én gangs skyld helt på sin plass, vel å merke om man skulle finne det naudsynt, å bli direkte utrivelig :mad:
    Nuvel. Meg om dét.
    Han hadde ikke fått bli gammel i synden, men jeg gav ham en sjanse og da han gav seg for fem minutter siden og la seg til å sove så får han slippe unna min harme. Men han skal være glad for at jeg hadde planer om å spille musikk.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Er du i Oslo i helga, baluba?
    Hadde vært kjekt å ta en øl/kaffe/whisky sammen og endelig møtes face-to-face.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er du i Oslo i helga, baluba?
    Hadde vært kjekt å ta en øl/kaffe/whisky sammen og endelig møtes face-to-face.
    Faen, jeg skal til Stavanger i helgen. Ned på lørdag og hjem på søndag. Litt deilig å være hjemme i krypten, rørene begynner å bli gode og varme og ut fra Monopulse strømmer jeg Malia og Boris Blank. :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke meningen at våre veier skal krysses. Hehehe.
    Huff da, du er altså i Oslo til over helgen? Jeg skal være i Stavanger på lørdag og et stykke ut på søndagen før snuten vendes hjemover.
    Nå må vi ikke jinxe framtiden, Svein Arne. Jeg har jo begynt å bevege på meg igjen, og da er sjansene for at jeg drar til Stavanger igjen stor.
    :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt hvile og så en tidlig middag var jeg klar til på koble opp noe, og det ble Henry Audio 128 som ble først ut. Siden den tar en mindre USB-plugg enn Abrahamsen så måtte jeg finne en kabel i skuffen. Standardkabel som kan ha fulgt med hvilket som helst produkt. Siden den ikke er spesielt lang så måtte jeg til med en tre meter lang blå RCA-kabel fra Biltema, laget for bilstereo. Skikkelig skjermet er den i alle fall, så det får holde foreløpig. Bør nok satse på en lengre USB og kortere RCA på sikt. Kanskje dette er en jobb for VdH The First MkI?

Men så til et mer alvorlig og presserende spørsmål, til nå har jeg bare kjørt den gjennom Win-mikseren. Ikke optimalt, med andre ord. Er det noen som har erfaring nok med ASIO til å anbefale en spesifikk driver til 128?

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Har ikke Henry Audio en link e.l der de henviser til korrekt driver og hvor den finnes?

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Med min unge erfaring innen DAC's har jeg hatt 2 som begge har benyttet ASIO, men det har også alltid vært henvist til hvilken fra leverandøren. Utover det bruker jo du JRiver 20, lurer på om den kanskje kjenner igjen hvilken driver som er nødvendig (wasapi) etter at DAC er plugget til PC. Mener jeg har muligheten til å velge ASIO (den er hentet og installert) og Wasapi (aldri gjort noe aktivt for at denne skal komme som valg). Har ikke DAC på nå så ser det ikke i JRiver, men du kan jo teste. Hvis den ikke må ha ASIO?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er innstillingene i Jriver.

henry audio wasapi.jpg

Men lampen lyser grønt. Ikke at dette ikke låter godt, det låter faktisk bedre og bedre. Kretsene har nok ikke fått strøm på seg på en stund, så litt lys og varme har den nok hatt godt av. Spiller Gregory Porter og alt virker veldig naturlig og oppløst. Lydbildet er ekspansivt og vektløst. Tredimensjonaliteten er bedret i forhold til Abe, og de nevnte sibilantene er ikke tilstede på samme måte lenger. Oppløsningen nedover som jeg hadde forventet er der, det er helt klart større oppløsning i bassen enn det Abe disker opp med.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Og der ser du under Audio Device at den har funnet WASAPI driver og gjenkjenner DACen. Da er det jo den som brukes ved avspilling, kanskje har du også flere valg hvis du åpner pilen ved siden av driveren.

EDIT: Hos meg er det flere valg og jeg har nettopp testet lyd med WASAPI driver og deretter ASIO. Det er ingen forskjell på lyden, så det har nok lite å si tror jeg.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og der ser du under Audio Device at den har funnet WASAPI driver og gjenkjenner DACen. Da er det jo den som brukes ved avspilling, kanskje har du også flere valg hvis du åpner pilen ved siden av driveren.
    Den må jeg bruke for å få avspilt Tidal Masters i framtiden, såvidt jeg skjønner. Men først må jeg installere ASIO slik at DAC-en kan avspille hirez, og nå har jeg funnet driveren. Konstruktør Børge var kjapp med hjelp, og jeg hadde rett og slett oversett noe på nettsiden. Riktig driver installeres om et øyeblikk. :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg har ikke testet mot masters i Tidal, så det er jeg usikker på. Men kjekt at du fant riktig driver, da er det bare å huske å snu den i JRiver om du skal spille av derfra. Tidal har automatikk mot installert driver, men den må nok settes en gang under settings :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er temmelig sikker på at jeg nå har 24 bit ut fra Jriver. Har hørt på litt Abbey Road, Sæterjentens søndag på 2L og vinylripp av Dusty Springfield fra ANM. Dette låter knallfint. Men jeg har enda ikke fått lyd i Tidal uten å slå av 24-bitdriveren. Har fulgt instruksjonene i manualen, kanskje jeg skal poste noen screenshots i vennetråden? :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er temmelig sikker på at jeg nå har 24 bit ut fra Jriver. Har hørt på litt Abbey Road, Sæterjentens søndag på 2L og vinylripp av Dusty Springfield fra ANM. Dette låter knallfint. Men jeg har enda ikke fått lyd i Tidal uten å slå av 24-bitdriveren. Har fulgt instruksjonene i manualen, kanskje jeg skal poste noen screenshots i vennetråden? :)
    Hah, my bad! Knappen jeg trodde jeg skulle trykke ON på var selvsagt omvendt. Det skulle vise ON, ikke trykkes på ON. Alle innstillinger er riktige og nå fungerer det helt perfekt. Akkurat nå spilles Jackson Brownes Late For The Sky i Tidal Masters. :D

My God for en vektig men oppløst bass! Det er saft og kropp i bunn, men tight og oppløst samtidig. Det vektløse i lydbildet skyldes nok veldig mye den kontrollen og oppløsningen som systemet nå besitter.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Vet du om det er en måte å søke i masters på? Jeg kjenner bare til Masters under What's New, og der ligger de i et "rot i hop" alle sammen. Søkte opp Late For The Sky albumet nå, og kan ikke se at det er en master når jeg klikkerpå albumet. Men mulig det er noe her jeg ikke har fått med meg.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vet du om det er en måte å søke i masters på? Jeg kjenner bare til Masters under What's New, og der ligger de i et "rot i hop" alle sammen. Søkte opp Late For The Sky albumet nå, og kan ikke se at det er en master når jeg klikkerpå albumet. Men mulig det er noe her jeg ikke har fått med meg.
    Nei, jeg vet ikke om noen fornuftig måte å søke i Masters på, men her har du Late For The Sky. Akkurat nå lytter jeg til Zeppelin IV, shuffler gjennom favorittlåter i et rasende tempo. Ikke det jeg vil kalle seriøs lytting, men sabla gøy akkurat nå. ;D

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Har oppdaget nå at det er en liten M ved albumet som indikerer at det er en master. Hvis en gjør et vanlig søk kan en jo se etter den. Men tidal selv refererer til "tusenvis" av masters". Sliter litt med å finne tusenvis under What's new for å si det slik, hvis ikke de da mener alle playlistene som de har laget med enkeltlåter. Har også sett en E for explicit, får google litt for å se betydningen av den. Har ikke vært så opptatt av masters siden jeg har hatt inntrykk av at det ikke var særlig utvalg. Men kanskje jeg ikke vet å finne dem siden det er "tusenvis"?

Jaja, kjekt du koser deg, ny DAC er gøy :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 446709

Vis vedlegget 446712
    Hva vil du se? RCA og USB-porten på baksiden? Eller de tre gummiknottene under boksen?
    Ja!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har oppdaget nå at det er en liten M ved albumet som indikerer at det er en master. Hvis en gjør et vanlig søk kan en jo se etter den. Men tidal selv refererer til "tusenvis" av masters". Sliter litt med å finne tusenvis under What's new for å si det slik, hvis ikke de da mener alle playlistene som de har laget med enkeltlåter. Har også sett en E for explicit, får google litt for å se betydningen av den. Har ikke vært så opptatt av masters siden jeg har hatt inntrykk av at det ikke var særlig utvalg. Men kanskje jeg ikke vet å finne dem siden det er "tusenvis"?

Jaja, kjekt du koser deg, ny DAC er gøy :)
    Det stemmer nok med tusenvis, og det skal ligge ei liste ute på nett. Spør i MQA-tråden. Jeg bare finner dem tilfeldig når jeg er inne på en artists side og ser oversikten. E trodde jeg betydde extended, det betyr i alle fall ikke Masters. :)

Vis vedlegget 446709

Vis vedlegget 446712
    Ja!
    Da får du vente til broderen stikker innom med iPad slik at jeg får avbildet den med rødt lys og knottene til værs. ;)

Det er likevel mer som skal avbildes og legges ut. Men dette er bra saker, må jeg si. Nå er jeg tilbake på Jackson Browne igjen, siden jeg likevel måtte finne den fram for Hifigirl. Nå merker jeg ikke noe til ekstra energi i toppen, dette hadde nok noe med strøm i kretsene å gjøre etter å ikke ha vært fyrt opp på lenge. Det virker også som om det har løsnet enda mer i bunn, Henry Audio 128 vokser utvilsomt. Dette er en DAC som har gått gjennom ei ukes 24/7-spilling, men har hatt hvile etter det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn