BASS IN YOUR PHASE mk II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Kan noen komme med forslag på 21-24"(eller større) som funker i åpen baffel?
    (som finnes lett tilgjengelig)

Arne K

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    24 Hartley tror jeg
    har i alle fall hørt det med både Beveridge og Magnepan Tympani
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.688
    Kommer litt an på farge på eloksering, men se til at maskineringsverkstedet maskinerer hele overflaten på baffelen i ønsket mønster og at de har stor nok benk til å dra over hele overflaten i ett jafs. Små riper og urenheter kommer GODT frem ved eloksering!

Edit; syke saker, mann! Får jeg invitere meg selv i lag med Hato ved anledning? :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Gode praktiske tips! Kommer også til å bryte overflaten bl.a. for å unngå fokus på store flater. That being said; 40% av overflaten forsvinner i høyttalerelementene, så det er egentlig bare ca. 10 cm. med sidevanger som fremstår som hel flate!

Bare å henge seg på Hato, har en mistanke om at han blir å se her ved flere anledninger! Han er nemlig også syk nok 8) 8)

8

8x12_TOM

Gjest
    Det virker som du er en mann med teft på kvalitet og har vel i den sammenheng funnet et godt maskineringsfirma til oppdrag på baffel.
    Er det mulig å få et hint , da jeg selv også skal til med noe frontbaffel greier i aluminium

Tor

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nesegrus beundring for et prosjekt jeg ikke har noen mulighet til å realisere selv annet enn å svartsjuk fortsette å følge med her. :)

Etter å fulgt med fra starten av har jeg nok funnet årsaken til at du ikke kan fly! Legg igjen lommeboka hjemme så kan du nok fly. 8)

Sonny!

yggdrasill

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    10
    Herlig løsning - herlig tråd!

Men - har du sagt noe om valgene av basser? Altså - hvorfor Altec 515, og ikke f.eks. Tad 1601 e.l.?

Johnny

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Re. valg av bass: Var LENGE på nippet til å bestille nettopp TAD 1601 A, har to stk. her allerede, men så fikk jeg overtalt GPA til å lage 515 med spec. Alnico pluss høyohmig spole og da var det ingen vei tilbake. Ble litt lenge å vente før avklaring og endelig produksjon men det var greit nok. Denne 515 spiller bedre oppover i registeret enn TAD, og jeg har laget dette systemet for å kunne brukes med flere forskjellige satelittløsninger og det er derfor mer praktisk med et element som henger med opp til i hvertfall 5-600 Hz, som er et typisk område hvor en stor kompresjonsdriver kan ta over med et 300 Hz. horn. Dersom baflene kun skulle arbeide fra 150 Hz. og ned så kunne jeg godt brukt TAD. Mulig det blir et baffelsett nr. to, med TAD all the way.

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    @valg element; hvorfor 16 ohm?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Et annet spørsmål Jan,er det slik å forstå at desse 15" ene ikke er mulig å kjøpe for andre mer dødelige ? 8)
    Nesten så det er litt fristende med om ikke annet 1 par viss de er kommersiellt tilgjengelig....

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Rune S skrev:
    Et annet spørsmål Jan,er det slik å forstå at desse 15" ene ikke er mulig å kjøpe for andre mer dødelige ? 8)
    Nesten så det er litt fristende med om ikke annet 1 par viss de er kommersiellt tilgjengelig....

Dersom disse elementene ikke kan kjøpes, finnes det andre sikre alternativ som passer i åpen baffel og kan spille bra opp til minimum 200z?

Alt fra 10 til 18 er interessant og gjerne 16 til 32 ohm da jeg vil ha flere i søyle pr side

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.737
    Siden jeg også heter Jan ( hehe ;D )( mange som driver med horn og åpne bafler som heter Jan, gitt! )
    Så kan jeg vel prøve å svare? Så vidt jeg vet kan de kjøpes av alle. Men de er ikke billige. Og de må spesialbestilles.

;)

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Nido skrev:
    For å kunne koble alle i parallell for å få maks dempefaktor fra forsterkeren antar jeg.

Gratulerer Sluket med å treffe jack pot på første forsøk! Det ble ikke behov for mer eksperimentering med baffelbredde/vinger osv da? Hvis det fungerer så bra med så "smal" baffelbredde er det vel ikke formålstjenlig med bredere baffel hverken i forhold til utseende eller bruksområde opp i frekvens.

Hilsen Jan E. ;)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    val skrev:
    Rune S skrev:

Dersom disse elementene ikke kan kjøpes, finnes det andre sikre alternativ som passer i åpen baffel og kan spille bra opp til minimum 200z?

Alt fra 10 til 18 er interessant og gjerne 16 til 32 ohm da jeg vil ha flere i søyle pr side
    Du får hive deg på gruppekjøpet:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57590.0.html

http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=32

Kjekk sak:
    http://www.marchandelec.com/wm8.html

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Spennende!

4 stk av disse pr side kunne kansje blitt bra?

Hvor bred baffel bør man ha til disse?

RojohII skrev:
    val skrev:
    Rune S skrev:

Du får hive deg på gruppekjøpet:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57590.0.html

http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=32

Kjekk sak:
    http://www.marchandelec.com/wm8.html

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Nido skrev:
    for når du parallell-kobler mange detter impedansen som en stein og de blir vanskelig last for enkelte forsterkere
    mvh
    Leif

M

Mr-T

Gjest
    Cobra2 skrev:
    Kan noen komme med forslag på 21-24"(eller større) som funker i åpen baffel?
    (som finnes lett tilgjengelig)

Arne K
    Jeg bruker Beyma 21SW1600nd. Det er 21", og den er ikke helt idiotisk dyr heller hos avshop.no. Lav Q så den må ha litt EQ. Men i store nok bafler leverer den 20 Hz så prompen snur i døra...

24": Jeg tror Precision Devices PD24 burde gå, den er ganske lik Beymaen parametermessig.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Mr-T skrev:
    Den der er jo søren meg et baffel i seg sjøl!
    Indeed, og en dyr en sådan. Men, hey, hvis du kjøper flere enn 10 stk. så får du avslag i pris! ::)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Fem stk. på hver side?
    Greit å få med rabatten ;D
    Ps. påberegn mer enn normal høy takhøyde...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Dere må påregne jævlig leveringstid. Har fått oppgitt minimum 6 mndr. på de jeg har bestilt, og de er også kjent for å ikke akkurat speede opp prossessen. Håper å ha de her før jul.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Syv timers lytteøkt i går kveld/natt, litt justering av gain, flytte litt på baflene - det spiller allerede sømløst integrert mot satelittene. Skremmende lifelike; bass/tom-toms/stortrommer etc. samtidig er uvirkelig realistisk - lyden "kjennes" nærmest, og helt forskjellig og separert fra hverandre på bassen og de forskjellige trommer. Spilte et kutt fra Petrucciani's trioinnspilling med Steve Gadd og Anthony Jackson i natt; konsertopptak fra Japan. JEG VAR DER!!! Sverger; de spilte hjemme hos meg full size - jeg kunne tegne opp trommeoppsettet og spasere rundt de enkelte komponentene, for første gang hørte jeg Jacksons dypeste oktaver på hans 6-strengs el. "kontrabass" helt rent, uforvrengt og med likt nivå hele veien.

Bitt av bølgen hentet jeg frem masse materiale som jeg ikke har spilt på en stund, og oppdaget en helt ny verden. Ikke bare selve bassen som er outstanding, hele lydbildet løftes og pensles ut mye tydeligere. Noe av den samme effekten som en får med en virkelig god supertweeter; løfter ikke bare diskanten men store deller av mellomtonen også. Må ha noe med harmoniske å gjøre, for hele auraen rundt en innspilling blir annerledes.

Mer testing/justering i kveld!

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sluket
    Satelittene, er det Nagaoka "YokoOno" eller ?
    -m

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Bygg noen kasser du nå, latstokk! Slå på tråden.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Dere må påregne jævlig leveringstid. Har fått oppgitt minimum 6 mndr. på de jeg har bestilt, og de er også kjent for å ikke akkurat speede opp prossessen. Håper å ha de her før jul.
    Her har det virkelig skjedd ting! 10 sider bare på noen dager, med en haug av bilder også!? Halleluja ;D Det er moro å høre at du har lykkes Sluket. Du setter en slags standard nå (sammen med Mr.T). Vedder rævva mi på at det er mange som vil teste dette etterhvert (inkludert undertegnede)....
    Forøvrig...det sitatet over, jeg skjønnte det ikke helt...har du bestillt de gigantiske Fostexene?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Gjorde det i vinter. Har planlagt en kasseløsning på ca. 900 l. 17 - 30 Hz. Har hørt så mye som løfter lydbildet ved å benytte ekstreme elementer i begge frekvensytterpunkter, at da Fostex kom med revidert utgave (den forrige var mer ment til å felles inn i konstruksjoner mens den nye er beregnet på ordinær kassemontasje) så klinket jeg til. Det er ingen ting som klarer å produsere den helt spesielle "growl" helt i bunnen som en slik stor membran.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jaggu kompromissløst kompromissløst! 900L :eek: :eek: Helsike jeg har to stk 360L kasser og de er ikke akkurat små de heller, blir jo en hel vegg dette her! De gærne har det best ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Oblivion skrev:
    pengesluk skrev:
    Gjorde det i vinter. Har planlagt en kasseløsning på ca. 900 l. 17 - 30 Hz. Har hørt så mye som løfter lydbildet ved å benytte ekstreme elementer i begge frekvensytterpunkter, at da Fostex kom med revidert utgave (den forrige var mer ment til å felles inn i konstruksjoner mens den nye er beregnet på ordinær kassemontasje) så klinket jeg til. Det er ingen ting som klarer å produsere den helt spesielle "growl" helt i bunnen som en slik stor membran.
    Da trenger vi ikke å bruke mer tid å få frem den dypeste oktaven i dipol mellombassene ? ? ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Case closed ??
    Jo, men de store Fostex'ene skal ikke stå i samme rom som TUB'ene

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    Dette er jaggu kompromissløst kompromissløst! 900L :eek: :eek: Helsike jeg har to stk 360L kasser og de er ikke akkurat små de heller, blir jo en hel vegg dette her! De gærne har det best ;D ;D
    900 l. høres mye ut men mål det opp - husk at elementet er 80 cm. i diameter alene - så ser du at det blir ikke så galt. 120 x 140 x 55 cm.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    65finger skrev:
    Hvor mange parasoller har du bestillt?
    Ikke mobbe! Da må jeg stramme inn på wiener'n ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Oblivion skrev:
    pengesluk skrev:
    Oblivion skrev:
    pengesluk skrev:
    Da trenger vi ikke å bruke mer tid å få frem den dypeste oktaven i dipol mellombassene ? ? ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Case closed ??
    Jo
    "Jo" som i JA -> Case Closed -> mellombassene er ferdige ? ? :eek: :eek: :eek:
    You wish! Endrer ingen ting det faktum at FW400 er i løypa, det har de vært siden i vinter. Nå starter produksjonen av de endelige baflene, hånd i handske med uttesting av prototypen. Leveringstid på bl.a. materialer og tegning, så dette kan gå parallelt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn