BASS IN YOUR PHASE mk II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Skramstad subbene er 120x120x60 og jeg lover deg at de ER SVÆRE! ;D
    får den ikke opp trappa som går i vinkel, så det blir sekketralle på plenen rundt huset og inn terrassedøra!
    mvh
    Leif

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    900 l. høres mye ut men mål det opp - husk at elementet er 80 cm. i diameter alene - så ser du at det blir ikke så galt. 120 x 140 x 55 cm.
    Hehe...nei, når jeg fikk tenkt meg om blir de jo ganske nette ;D ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    som Bolse ville ha sagt det:
    alt under 500liter er for homser! ;D
    mvh
    Leif

M

Mr-T

Gjest
    Hmm ... og jeg som trodde homser likte å ha "trøkk i bånn" ... ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Gutter, dere er virkelig FÆLE, altså :eek: :eek: (spoken in a gay voice..)

Var på Aker Brygge her i uka som gikk, sent på kvelden, kom over to lesbiske som gikk langs bryggekanten. Hørte den ene si til den andre at hun måtte så fælt tisse. "Rygg ut på kanten" sa vennina, "så kan du tisse rett i vannet. Ingen som ser deg." Hvorpå venninna drar ned trusa og huker seg ned, men stopper opp og sier til venninna " Kan ikke tisse her, det ligger en fin robåt på vannet!" Den andre kikker utfor kanten og utbryter: "Ta det helt med ro, ingen robåt her, bare speilbilde av blåsa di!"

Et lite varsku til båtfolket!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.626
    Torget vurderinger
    10
    @ Sluket

Spm 1
    Kan man bygge U-frame i flere etasjer?
    Hvis ja, lager man da en lang U-frame eller separate rom?

Spm 2
    Når man kobler 2 stk 15 tommere (8 ohm) parallelt så blir det 4 ohm og ditto høyere følsomhet hvis jeg har forstått det riktig. Blir denne 4 ohms lasten grei for de fleste forsterkere eller vil den lett falle enda litt til? (tenker på mine Eminence 15A, har 6 stk ::))

Spm 3
    Høy Q drivere er nybegynner versjonen av dipolbass. Har skjønt det. Er det bestemte typer forsterkerkonstruksjoner som egner seg bedre til dipolbass avhengig om det er høy eller lav Q? A eller AB. Er høy dempefaktor et must? Er så mange watt som mulig best? Er det andre ting å ta hensyn til?

Spm 4
    Vil 2 forsterkere (4 kanaler) fungere på alle preamper eller gir det på en eller annen måte preampen dårligere arbeidsbetingelser? For mitt vedkommende så har jeg AN-M2 med ca 23 volt ut og jeg bestilte i går enda en First Watt F4?

Spm 5
    Litt off topic men hvem av Fostex EZ vil funke best som mellomtone i OB, 168 eller 208 samt forslag til delefrekvens øverst? Trenger man high pass i bunn eller er akkustisk avrulling nok. Og har du et par diskant anbefalinger til OB (med høy deling)?

Og til slutt tusen takk, både for know how og sist men ikke minst 15 tommers inspirasjonen (denne takken er til LMC også). Det er helt rått. Ingen vei tilbake. Nå skjønner jeg begrepene apekister og smultringbass ;D ;D ;D ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    1
    det samme tror jeg
    mere konstruksjonstekniske praktiske hensyn ville jeg tro
    2
    dobling av drivere----halvering av imp
    under 2-3 ohm begynner kandidater på forsterkersiden å begrenses drastisk om du ikke skal på slik styggedom som digitalforsterkere ::)
    3
    høy dempningfaktor stor fordel og nok effekt til potensielt heftig eq
    4
    så lenge summen av impedansen som skal drives er akseptabel for pre out kan du ha så mange du vil
    5
    besvares av "Sluket" aka Mr.Fostex 8)
    mvh
    Leif

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Syv timers lytteøkt i går kveld/natt, litt justering av gain, flytte litt på baflene - det spiller allerede sømløst integrert mot satelittene. Skremmende lifelike; bass/tom-toms/stortrommer etc. samtidig er uvirkelig realistisk - lyden "kjennes" nærmest, og helt forskjellig og separert fra hverandre på bassen og de forskjellige trommer. Spilte et kutt fra Petrucciani's trioinnspilling med Steve Gadd og Anthony Jackson i natt; konsertopptak fra Japan. JEG VAR DER!!! Sverger; de spilte hjemme hos meg full size - jeg kunne tegne opp trommeoppsettet og spasere rundt de enkelte komponentene, for første gang hørte jeg Jacksons dypeste oktaver på hans 6-strengs el. "kontrabass" helt rent, uforvrengt og med likt nivå hele veien.

Bitt av bølgen hentet jeg frem masse materiale som jeg ikke har spilt på en stund, og oppdaget en helt ny verden. Ikke bare selve bassen som er outstanding, hele lydbildet løftes og pensles ut mye tydeligere. Noe av den samme effekten som en får med en virkelig god supertweeter; løfter ikke bare diskanten men store deller av mellomtonen også. Må ha noe med harmoniske å gjøre, for hele auraen rundt en innspilling blir annerledes.

Mer testing/justering i kveld!
    Velkommen etter ;)

M

Mr-T

Gjest
    1. Spiller ingen rolle tror jeg, det er lengden på "veien" mellom forside og bakside som er poenget. H-frame er mer gunstig enn U-frame på mange måter.

2. såkalt 8-ohm er i praksis 5-6 ohm (sjekk Re på elementet), så parallellkobling av to stk kan gi en impedans rundt 3 ohm eller lavere. Noe lengre ned er det ikke gunstig å gå med mindre du har noen sinnsyke kraftverk å dra dette med.

3. Tja... dempefaktor er normalt lurt ved alle bassløsninger. Har du nok membranareal så trenger du ikke mye effekt i seg sjøl. Jeg kunne klart meg med 10W på mitt oppsett. Om det er klasse A, AB, D, H .. whatever.

4. Kommer an på inngangsimpedansen på effektrinnene, men normalt er det ikke noe problem....

5. Ikke peil...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.626
    Torget vurderinger
    10
    Takk LMC. Preamp spørsmålet slenger jeg over i AN tråden så får noen regne for meg der.
    Ellers får jeg vente til Frøken-Fostex kommer på banen ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ser ut som T er relativt samstemt med meg
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Se det ja, Dr.Professor LMC er inne og bistår hjelpeadjunkt Sluket!

Ad. punkt en så er det ingen ting iveien for å "stacke" u-frames, faktisk ville jeg definitivt bygget singel, da kan du variere mengden pluss at du kan eksperimentere med å snu annenhver motsatt vei. Du er jo en jævel på MDF (grøss) så knock yourself out. Så holder du kanskje fred en stund..

Toer'n: dersom du noen gang skulle komme til å lefle med rørforsterkeri :eek: :eek: så er det ikke alltid like stilig med 4 ohms (eller enda lavere) last, mange som ikke trives med det. Derfor er det greit å holde seg til 8 ohm.

3. EQ = trengs mye power. Mye EQ = lite IQ. EQ er generelt noe svinerei, forvrengningen øker hinsides det vettuge allerede fra 6 dB og utover. Rørforsterkere har et avhenguighetsforhold til visse T/S parametre, så det må tas hensyn til i valg av elementer. Med transistor er ikke dette (normalt) noe tema i det hele tatt. Mulig herr Pass' spesielle kreasjoner er kilne på dette, send ham en mail og spør. Han er super imøtekommende på slikt.

4. OK, I guess.... finnes vel sikkert noen fallgruver der også men i prinsippet er det som Leif sier. Igjen, spør Nelson.

5. Jeg ville gått for 8" - og det betyr FE208Ez av de elementene som er normalt tilgjengelige. To farbare veier derfra, dele under 4k hvor elementet har en typisk peak, benytte Heil AMT fra eks. 3,5k og oppover, ypperlig match med Fostex'en og samme følsomhet. Da kan du dele med 6 dB også, minst mulig fasefeil og god interaksjon mellom elementene. Alternativt, designe et notch filter for å ta 4k peak, og så kan du i prinsipp benytte en hvilken som helst diskant (gitt at den har samme eller bedre følsomhet). En T90A er et fornuftig valg rent pris/ytelsesmessig sett.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    @ hel: med den kjeften din så er det snart slutt på gratis lunsjer fra min side...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er det ekko her inne? ::)
    mvh
    Leif

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Har ikke prøvt H-frame,men et poeng der er kanskje også at man har på en måte en slags horneffekt i og med at utbredelsen fra 15"en blir presset litt fremover av "vingene" .

Ellers til Jan(janmannen som sluker penger) ,har du tenkt i desse baner angående baffel og materialer? : http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=233
    Nå driver jo Albert på Nasa-nivå med sin forskning og tillgang til avansert måleutstyr osv. ,men prinsippet har jeg igrunnen litt tro på,kombinere forskjellig materiale,sandwicher . Nå ser jeg ofte Albert uttale at aluminium er veldig dødt,så det er ikke sikkert der er noe serlig å hente ved 5cm aluminiums bafler,men i tilfelle mye du kan lime på baksiden uten at det går utover umiddelbarfinish(regner med det er få som sitter bak høytalerene dine ved musikkseanser ? 8) )

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.626
    Torget vurderinger
    10
    I følge manualen har First Watt F4 (2x25 watt uten feedback) en dempefaktor på 40 og input på 47k ohm med svær lav kapasitans (output impedansen er på 0,2 ohm). Input gain er på 0. Man kan kjøre dem som 100 watts monoblokker med dempefaktor på 20.

AN preampen har doble pre out og følgende speccs:
    Input Impedance 100kO
    Gain @ 1kHz 23dB, feedback off
    16dB, feedback on
    Input Sensitivity (for 1V output) 70mV, feedback off
    150mV, feedback on
    Output Noise (rms) < 0.4mV, unweighted feedback off
    Output Impedance 5kO, feedback off
    2.5kO, feedback on
    Tube Compliment 1x 6SN7, 1x 6X5, 1x ECL82

Innspill i forhold til innlegg over?

M

Mr-T

Gjest
    Ang punkt 3: EQ betyr ikke nødvendigvis mye power, det kommer av på hva slags effektivitet man har. Hvis man f.eks krever 20 dB EQ @ 20 Hz med en følsomhet på 100 dB @20 Hz så krever det mindre power enn en flat respons @ 90 dB.

Men ja - jo mer EQ man trenger, jo mer forvrengning vil man få. Nå skal det sies at passive filtre, seriespoler og annet OGSÅ er EQ, som OGSÅ gir høyere forvrengning.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Rune S skrev:
    Har ikke prøvt H-frame,men et poeng der er kanskje også at man har på en måte en slags horneffekt i og med at utbredelsen fra 15"en blir presset litt fremover av "vingene" .

Ellers til Jan(janmannen som sluker penger) ,har du tenkt i desse baner angående baffel og materialer? : http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=233
    Nå driver jo Albert på Nasa-nivå med sin forskning og tillgang til avansert måleutstyr osv. ,men prinsippet har jeg igrunnen litt tro på,kombinere forskjellig materiale,sandwicher . Nå ser jeg ofte Albert uttale at aluminium er veldig dødt,så det er ikke sikkert der er noe serlig å hente ved 5cm aluminiums bafler,men i tilfelle mye du kan lime på baksiden uten at det går utover umiddelbarfinish(regner med det er få som sitter bak høytalerene dine ved musikkseanser ? 8) )
    Har vurdert selvklebende guimmiasfalt på baksiden av aluminiumen; det kan alltids gjøres senere, nå observerer jeg mye mindre vibrasjoner i testbaflene enn hva en kanskje kunne forvente så det er ikke sikkert at det blir noe tema.

M

Mr-T

Gjest
    Rune S skrev:
    Nei, men man får en responspeak på lik linje med det man få på et baffel. Fordelen med H-baffel er at den blir lik foran som bak, og dermed blir polarresponsen (off-axis altså) jevnere.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    om resonnansen svinger over arbeidsområdet spiller det ingen rolle
    problemene oppstår gjerne om du vil ha deling opp mot 4-500
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.626
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg er ikke i mål. Jeg lærer litt etter litt. En stor aha i helgen som nevnt med lærekurve ala trollveggen (jfr smultring teorien).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    om resonnansen svinger over arbeidsområdet spiller det ingen rolle
    problemene oppstår gjerne om du vil ha deling opp mot 4-500
    mvh
    Leif
    Riktig og viktig. I tillegg så er direktiviteten mer utpreget i bassen (i praksis) enn mange tror, og du ender opp med å måtte toe-in H-baffelen ganske mye nesten uansett delefrekvens.

M

Mr-T

Gjest
    Direktiviteten til en dipol er faktisk STØRST i bassen. Lenger opp i mellomtonen (over dipol peaken) så blir den faktisk mindre direktiv.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    hel skrev:
    Og jeg er ikke i mål. Jeg lærer litt etter litt. En stor aha i helgen som nevnt med lærekurve ala trollveggen (jfr smultring teorien).
    Smultringbass (c) Sluket er ikke bare teori; har du noensinne observert elementet i en subwoofer (eller et idiotisk bilanlegg) når det guffes på? Regnestykket krever ingen astrofysiker, du kan SE med det blotte øye hvor lang tid elementet bruker på å komme seg til helvete tilbake igjen der det hører hjemme.. Hva da når det kommer et nytt paukeslag når smultringen er på luftetur?? Be om timeout?? ;D ;D ;D

At ikke presumptivt oppegående hifientusiaster snart gjennomskuer dette gigant SCAM er meg en gåte.

En annen ting er at det er nesten fysisk umulig å lage et slikt element med en sånn slaglengde og samtidig beholde svingspolen i magnetgapet. Dermed forverres elementets kontroll og reaksjonsevne ytterligere.

Edit: Målte over 110 dB peak på 1 m. avstand i natt, 4-7 Watt i følge peak-hold metere og det bare "dirret" i elementene! Ikke så rart når hvert av de fikke hele 400-1.300 milliwatt å bryne seg på.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    derfor jeg introduserte uttrykket med bass som å sparke til en våt papp-kartong
    hvorpå noen R......? eiere ble skikkelig fornærma! 8)
    mvh
    Leif

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Mr-T skrev:
    Direktiviteten til en dipol er faktisk STØRST i bassen. Lenger opp i mellomtonen (over dipol peaken) så blir den faktisk mindre direktiv.
    Dette har jeg aldri hørt før.Trodde alle element beveget seg mot tendensen å vill spre som ringer i vannet ved lave frekvenser,for så å bli mer og mer direktive oppover i frekvens? Hva er poenget med en baffel i det hele tatt viss dette ikke var tilfelle ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    derfor jeg introduserte uttrykket med bass som å sparke til en våt papp-kartong
    hvorpå noen R......? eiere ble skikkelig fornærma! 8)
    mvh
    Leif
    R-eiere...?? Hva er R..?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.626
    Torget vurderinger
    10
    Det var en slik løsning jeg hadde tenkt. Da blir det: 2 x Eminence 15A, Fostex 208EZ og en båndiskant på minst 97 db. Jeg fixer peaken på Fostexen med notch, liker høy deling. 1K-5K er hellig for meg.

Jeg vil ha U rammene fast til baffelen. Spørsmålet er om rammene skal skilles eller slås sammen. A eller B?

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    baffel forhindrer utkanselleringer der front og bakbølge møter hverandre
    bred baffel----lengre tid-----lavere frekvens
    de gamle gutta visste hva de gjorde når de laget kasse ht med bred front(motsatt av AP Wilson mfl.) type Altec 19 mfl
    det ble det skikkelig skyv i midbassen av
    moderne eksempel: Zingali Monitor ;D
    mvh
    Leif

R= Respons....bratte filtre stor slaglengde= dau lyd ::)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    1U eller 2U ;D
    og dere lo av mine paint skjemaer? ! ???

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Har et par E-V 15" stående i bafler som er 120 cm. brede og like høye. Nok smekk der, ja.

Du kan ikke bruke samme baffelen all the way, da får du problemer med mellomtonen og kanselleringer. bred baffel til bassen og smal til resten.

M

Mr-T

Gjest
    Hel: sett front-trekk foran bassene og bygg en H-baffel i stedet, med horisontal skillevegg. Så snur du det ene elementet, og vips reduserer du ulik harmonisk forvrengning med 20 dB! Det er en meget stor fordel å snu annethvert element med tanke på forvrengning.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    1U eller 2U ;D
    og dere lo av mine paint skjemaer? ! ???

mvh
    Leif
    Jeg lo aldri Leif, tvert i mot, foreslo vel Høstutstillingen hvis jeg husker riktig. Det var jo mesterverk, klassikere..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    griselekkert med annenhver vei!

• Laster inn…