|
Hehe...nei, når jeg fikk tenkt meg om blir de jo ganske nette ;D ;Dpengesluk skrev:900 l. høres mye ut men mål det opp - husk at elementet er 80 cm. i diameter alene - så ser du at det blir ikke så galt. 120 x 140 x 55 cm.
Velkommen etterpengesluk skrev:Syv timers lytteøkt i går kveld/natt, litt justering av gain, flytte litt på baflene - det spiller allerede sømløst integrert mot satelittene. Skremmende lifelike; bass/tom-toms/stortrommer etc. samtidig er uvirkelig realistisk - lyden "kjennes" nærmest, og helt forskjellig og separert fra hverandre på bassen og de forskjellige trommer. Spilte et kutt fra Petrucciani's trioinnspilling med Steve Gadd og Anthony Jackson i natt; konsertopptak fra Japan. JEG VAR DER!!! Sverger; de spilte hjemme hos meg full size - jeg kunne tegne opp trommeoppsettet og spasere rundt de enkelte komponentene, for første gang hørte jeg Jacksons dypeste oktaver på hans 6-strengs el. "kontrabass" helt rent, uforvrengt og med likt nivå hele veien.
Bitt av bølgen hentet jeg frem masse materiale som jeg ikke har spilt på en stund, og oppdaget en helt ny verden. Ikke bare selve bassen som er outstanding, hele lydbildet løftes og pensles ut mye tydeligere. Noe av den samme effekten som en får med en virkelig god supertweeter; løfter ikke bare diskanten men store deller av mellomtonen også. Må ha noe med harmoniske å gjøre, for hele auraen rundt en innspilling blir annerledes.
Mer testing/justering i kveld!
Kanskje du har glemt å dra ut ørepluggene dine!LMC skrev:er det ekko her inne? :
mvh
Leif
Har vurdert selvklebende guimmiasfalt på baksiden av aluminiumen; det kan alltids gjøres senere, nå observerer jeg mye mindre vibrasjoner i testbaflene enn hva en kanskje kunne forvente så det er ikke sikkert at det blir noe tema.Rune S skrev:Har ikke prøvt H-frame,men et poeng der er kanskje også at man har på en måte en slags horneffekt i og med at utbredelsen fra 15"en blir presset litt fremover av "vingene" .
Ellers til Jan(janmannen som sluker penger) ,har du tenkt i desse baner angående baffel og materialer? : http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=233
Nå driver jo Albert på Nasa-nivå med sin forskning og tillgang til avansert måleutstyr osv. ,men prinsippet har jeg igrunnen litt tro på,kombinere forskjellig materiale,sandwicher . Nå ser jeg ofte Albert uttale at aluminium er veldig dødt,så det er ikke sikkert der er noe serlig å hente ved 5cm aluminiums bafler,men i tilfelle mye du kan lime på baksiden uten at det går utover umiddelbarfinish(regner med det er få som sitter bak høytalerene dine ved musikkseanser ? 8) )
Nei, men man får en responspeak på lik linje med det man få på et baffel. Fordelen med H-baffel er at den blir lik foran som bak, og dermed blir polarresponsen (off-axis altså) jevnere.Rune S skrev:Har ikke prøvt H-frame,men et poeng der er kanskje også at man har på en måte en slags horneffekt i og med at utbredelsen fra 15"en blir presset litt fremover av "vingene" .
Får mye dypere bass med U / H-frame. Denne har jeg lest ørten ganger: http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdfRune S skrev:Har ikke prøvt H-frame,men et poeng der er kanskje også at man har på en måte en slags horneffekt i og med at utbredelsen fra 15"en blir presset litt fremover av "vingene" .
Jamen da er du jo i mål da!hel skrev:Får mye dypere bass med U / H-frame. Denne har jeg lest ørten ganger: http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdfRune S skrev:Har ikke prøvt H-frame,men et poeng der er kanskje også at man har på en måte en slags horneffekt i og med at utbredelsen fra 15"en blir presset litt fremover av "vingene" .
Riktig og viktig. I tillegg så er direktiviteten mer utpreget i bassen (i praksis) enn mange tror, og du ender opp med å måtte toe-in H-baffelen ganske mye nesten uansett delefrekvens.LMC skrev:om resonnansen svinger over arbeidsområdet spiller det ingen rolle
problemene oppstår gjerne om du vil ha deling opp mot 4-500
mvh
Leif
Smultringbass (c) Sluket er ikke bare teori; har du noensinne observert elementet i en subwoofer (eller et idiotisk bilanlegg) når det guffes på? Regnestykket krever ingen astrofysiker, du kan SE med det blotte øye hvor lang tid elementet bruker på å komme seg til helvete tilbake igjen der det hører hjemme.. Hva da når det kommer et nytt paukeslag når smultringen er på luftetur?? Be om timeout?? ;D ;D ;Dhel skrev:Og jeg er ikke i mål. Jeg lærer litt etter litt. En stor aha i helgen som nevnt med lærekurve ala trollveggen (jfr smultring teorien).
Dette har jeg aldri hørt før.Trodde alle element beveget seg mot tendensen å vill spre som ringer i vannet ved lave frekvenser,for så å bli mer og mer direktive oppover i frekvens? Hva er poenget med en baffel i det hele tatt viss dette ikke var tilfelle ?Mr-T skrev:Direktiviteten til en dipol er faktisk STØRST i bassen. Lenger opp i mellomtonen (over dipol peaken) så blir den faktisk mindre direktiv.
R-eiere...?? Hva er R..?LMC skrev:derfor jeg introduserte uttrykket med bass som å sparke til en våt papp-kartong
hvorpå noen R......? eiere ble skikkelig fornærma! 8)
mvh
Leif
Jeg lo aldri Leif, tvert i mot, foreslo vel Høstutstillingen hvis jeg husker riktig. Det var jo mesterverk, klassikere..LMC skrev:1U eller 2U ;D
og dere lo av mine paint skjemaer? ! ???
mvh
Leif