Har du målinger/simuleringer av det?
Har du målinger/simuleringer av det?
Det var en måling gjort i en fei, ikke korrekt plassering mv.Jeg tenker du bør jobbe mer med å fjerne fjell-landskapet i responsen og få litt diskant også.
Systemet du hørte, er bygd opp rundt samme prinsipper:Har du målinger/simuleringer av det?
Det illustrerer i grunn et viktig poeng, med en slik kurve er det vanskelig å bedømme hva som er nøytralt, for subjektivt vil klangbalansen oppfattes veldig ulikt om fundamentet i musikken ligger rundt 50hz eller om det ligger på 75hz.Det var en måling gjort i en fei, ikke korrekt plassering mv.
Kompensasjonen viser imidlertid hvordan en algoritme basert på inversjon, «Schroeder» og hull-konservatisme kan oppføre seg.
Det var manglende bass som ble kommentert av andre med denne algoritmen (en kommentar jeg var enig med på en del musikk).
Jeg tror ikke folk som har litt peiling på psyko-akustikk synes de får så veldig mye info om den tonale balansen basert på den kurven.Studien i åpningsinnlegget er enkeltmikrofon og ikke multi. Produksjonssiden er sweetspotorientert (SS), men det gjelder også mange entusiaster? Det er klart at målinger på flere steder vil gi andre resultater enn i SS.
Vis vedlegget 781809
Nedenfor er en gammel måling (av henholdsvis venstre og høyre høyttaler i rommet) fra et av rommene mine, som er fullt av løsøre. Målingen ble gjort i en fei uten å rydde bort stoler, bord osv. Vi ser at kompensasjonene er svært små over 200-300Hz. I tillegg ser vi at det (her) bare er kutt av topper og ikke fylling av hull. Jeg tror det er en måte å oppsummere inversjonsteknikken på, vår viten om korreksjon over ca. 200-300Hz og det å praktisere måtehold når man eventuelt fyller hull.
Hva tror du folk synes om den tonale balansen i denne kurven?
Dette er svært interessant, og her bor mye av lydkvaliteten/mangelen på lydkvalitet i høyttalere.Sorry S/H ikke meningen å rote til tråden din. Hvis noen gidder å kommentere på denne artikkelen i den andre tråden, hadde eg blitt glad. Finner det utrolig interessant!
I korte trekk ved høytaler tester med mange samtidige test-toner (10) som også eŕ vanskelig og veldig sjeldent/aldri brukt, får man IM forvrengning på 15dB over THD! Man bruker vel 2 ved IM målinger!!!!
( normalt bruker man 1 frekvens i sveip)
Og den stiger med frekvens! Kanskje ikke rart man sliter med diskanten?
FWIW, her er responsen i det oppsettet du hørte på.Har du målinger/simuleringer av det?
REW med mikrofon fra Umik eller Dayton?Har du en REW måling, eller ettermålt med andre metoder som underbygger jobben på inverteringen av signalet?
Jeg kan banke signalet paddeflatt i Trinnov også, men du kan være bra sikker på at en referansemåling med REW viser virkeligheten på en annen måte.
Jada! Kurven blir fin den, men flat? Nei!
Hva med å bruke en Behringer som mange har benyttet for målinger i årevis?REW med mikrofon fra Umik eller Dayton?
Holder det ikke med mikrofon fra Umik eller Dayton til REW, men man må ha Behringer?Hva med å bruke en Behringer som mange har benyttet for målinger i årevis?
RoomPerfect kjenner ikke høyttalernes anekoiske respons og da er det umulig å beregne rombidraget fra rommålinger alene.Litt om hvorfor «rombidraget» ikke er noen enkel størrelse alltid.
De argumenterer jo for hvordan systemet identifiserer en «optimal» kurve ut fra kjent informasjon om «normal» bassheving og ut fra en triangulering av høyttalerens karakteristikk gjennom flere målinger i rommet. Er det noe spesifikt i artikkelen du mener ikke holder vann?RoomPerfect kjenner ikke høyttalernes anekoiske respons og da er det umulig å beregne rombidraget fra rommålinger alene.
Jo, roomperfect er hovedsakelig for forbrukere, selv om det har blitt brukt i kinoer her og der. Men jeg skjønner ikke hva det har med nøytralitet eller forvirringens sirkel å gjøre. Det må jo være hvordan systemet virker som viser om det gjør det det er ment å gjøre.RoomPerfect er også orientert mot target-kurver og forbrukere, er det ikke? Dette høres ut som bagateller, men ikke om man søker en nøytral referanse eller å forstå circle of confusion-problematikken.
Tja det kan man jo gjøre med "gating".RoomPerfect kjenner ikke høyttalernes anekoiske respons og da er det umulig å beregne rombidraget fra rommålinger alene.
Forfatteren (Pedersen) er nok en dyktig kar. Artikkelen må antas å være prima vare. Pedersen jobber riktignok ikke lenger for Lyngdorf.De argumenterer jo for hvordan systemet identifiserer en «optimal» kurve ut fra kjent informasjon om «normal» bassheving og ut fra en triangulering av høyttalerens karakteristikk gjennom flere målinger i rommet. Er det noe spesifikt i artikkelen du mener ikke holder vann?
Jo, roomperfect er hovedsakelig for forbrukere, selv om det har blitt brukt i kinoer her og der. Men jeg skjønner ikke hva det har med nøytralitet eller forvirringens sirkel å gjøre. Det må jo være hvordan systemet virker som viser om det gjør det det er ment å gjøre.
Endrer det noe? forholdet mellom anekoisk respons og rombidrag forblir det samme om dsp "vet" om dette forholdet eller ei. Dessuten vil jo direktelyden være det første som når mikrofonen, så å hente den ut er vel uproblematisk. Ihvertfall om man kjøper riktig utstyr. Så nei, det gir ingen mening.Direktelyden fra en anekoisk flat høyttaler er naturligvis nøytral, og derfor kan det være en fordel for en dsp å kunne gjette så presist som mulig hva som er direktelyd og hva som er rombidrag. Ga det mening?
Vel, Room Perfect tar som utgangspunkt at det er et ønskelig rombidrag som lyden vil høres unaturlig uten. Fra side 3:Poenget mitt er at hvis en dsp ikke kjenner til høyttalerens anekoiske respons, kan den ikke beregne rombidraget. Da kan man gi opp idéen om å ta rommet ut av likningen (under Schroeder).
Isolert sett gir det mening, men det er nok ikke riktig selv om det er Lyngdorfs hemmelighet hvordan Room Perfect faktisk funker. Når den måler rommets akustiske karakteristikk er det ved hjelp av relativt korte oscillerende pulser på 1/12 oppløsning for hver oktav 20-20.000 Hz. Dette gir som @MakkinTosken sier informasjon om hvordan lyden oppfører seg i rommet over tid, og dermed også gi en indikasjon på hva som er direkte og hva som er reflektert lyd.I stedet for å ta rommet ut av likningen, står man igjen med en målkurve som ikke skiller mellom direktelyd og reflektert lyd. Direktelyden fra en anekoisk flat høyttaler er naturligvis nøytral, og derfor kan det være en fordel for en dsp å kunne gjette så presist som mulig hva som er direktelyd og hva som er rombidrag. Ga det mening?
Det er også viktig å merke seg hva "målkurve" innebærer i dette systemet. En del av Lyngdorfs reklamemateriell antyder at de prøvde seg på "pen kurve"-tilnærmingen, men at de ikke fikk den til å låte bra fordi det ikke så ut til å være direkte overføringsverdi mellom streken på rutenettet og lytteopplevelsen.Hvis fokus er på nøytralitet, vil en intelligent behandling av direktelyden telle. For de rent målkurveorienterte er det ikke så viktig å skille ut den nøytrale direktelyden, og man kan i stedet fokusere på en smakfull målkurve.
Jo – men tenk deg følgende. En lydtekniker bruker Genelec-monitorer i et standard lydstudio og kjører en Room Perfect-prosessor som siste ledd i kjeden før monitorene. Dersom Lyngdorfen gjør det den skal, så lar den Genelec-lyden komme uskadd frem til lytteposisjon, med en ISO-standardisert room gain tilført (eller redusert hvis gainen er høyere i lytterommet enn i ISO-en).Det er litt forskjell i fokus fra pro til forbruker, og for forbruker spiller det kanskje ikke noen rolle. Forbruker kan ta seg større friheter og trenger bare like det han hører.
I åpningsinnlegget er frekvensresponsen fra 160 studioer oppsummert i en figur. Alle avvikene fra null i denne figuren - og ethvert annet frekvensresponsdiagram - er definert som rombidrag RB gitt at høyttaleren måler anekoisk flatt. Jeg gikk gjennom tankegangen i innlegg #727.Endrer det noe? forholdet mellom anekoisk respons og rombidrag forblir det samme om dsp "vet" om dette forholdet eller ei. Dessuten vil jo direktelyden være det første som når mikrofonen, så å hente den ut er vel uproblematisk. Ihvertfall om man kjøper riktig utstyr. Så nei, det gir ingen mening.
Trinnov system is able to better understand the 3D soundfield in the room and, with proprietary time/frequency analysis, discriminate between the signals arriving directly from the monitors, those arriving via early reflections, and those that contribute to the chaotic reverberant field. This information is invaluable in terms of the subsequent correction, because room effects and monitor effects can be teased apart.
Å behandle rombidraget - som er forskjellen mellom høyttalers romrespons og en flat linje (for en anekoisk flat høyttaler) - betyr ikke at man forventer at lyden blir den samme i alle rom. Det er kun den tonale balansen under og ved Schroeder som behandles (uten å begi seg inn på kontroversiell signalbehandling).Vel, Room Perfect tar som utgangspunkt at det er et ønskelig rombidrag som lyden vil høres unaturlig uten. Fra side 3:
"Reproduction of sound in a room always results in an increased sound pressure level towards lower frequencies. This is partly a consequence of the lower absorption found in typical rooms at low frequencies. However this is natural to the human ear as this provides the sense of being in a room. Consequently a room correction system cannot be allowed to remove this smooth increase in level at low frequencies, also referred to as the room gain"
Dette er i rak motsetning til det du foreslår (sånn som jeg forstår det), som er at god lyd i et rom bør høres ut som det ikke er i et rom. Eller misforstår jeg da?
Isolert sett gir det mening, men det er nok ikke riktig selv om det er Lyngdorfs hemmelighet hvordan Room Perfect faktisk funker. Når den måler rommets akustiske karakteristikk er det ved hjelp av relativt korte oscillerende pulser på 1/12 oppløsning for hver oktav 20-20.000 Hz. Dette gir som @MakkinTosken sier informasjon om hvordan lyden oppfører seg i rommet over tid, og dermed også gi en indikasjon på hva som er direkte og hva som er reflektert lyd.
Det er også viktig å merke seg hva "målkurve" innebærer i dette systemet. En del av Lyngdorfs reklamemateriell antyder at de prøvde seg på "pen kurve"-tilnærmingen, men at de ikke fikk den til å låte bra fordi det ikke så ut til å være direkte overføringsverdi mellom streken på rutenettet og lytteopplevelsen.
the engineers recognized that in signal theory it is assumed that a flat frequency response will result in a good impulse response. Previous correction systems were based on that assumption. Basically, we had treated the problem in the same way you would treat frequency deviations in amplifiers, in near-field monitors, or in an anechoic chamber, where the issue is two-dimensional.
In a room however, the measured frequency response is a plethora of sound arrivals coming at different times at different angles from the same event, which in this case is the loudspeaker. A normal system simply measures accumulated energy versus frequency, but the tonality we hear is very different. For instance, a null in the measurement may not sound like a null to the human ear. In other words, it’s a frequency and time problem. (fra vedlegget)
Målkurven i Room Perfect er derfor ikke en "perfekt kurve" uavhengig av utstyr og rom, men en avveining mellom rommets akustiske karakteristikk og høyttalerens. Da er det rommets karakteristika og høyttalerkarakteristika som "lower cut off frequency and slope, sensitivity, directivity index and upper cut off for the treble" som blir tatt med i beregningen. Det er særlig på side 3 og 4 i det forrige dokumentet dette beskrives.
Jo – men tenk deg følgende. En lydtekniker bruker Genelec-monitorer i et standard lydstudio og kjører en Room Perfect-prosessor som siste ledd i kjeden før monitorene. Dersom Lyngdorfen gjør det den skal, så lar den Genelec-lyden komme uskadd frem til lytteposisjon, med en ISO-standardisert room gain tilført (eller redusert hvis gainen er høyere i lytterommet enn i ISO-en).
I så fall ville du jo oppnådd det du ønsker deg: Gode monitorer med anekoisk flat respons, med et ISO-standardisert rombidrag.
Grunnlaget for denne standardiserte tilnærmingen tror jeg du kan lese om her:
Jeg har dessverre ikke tilgang til AES.
Ser ikke helt åssen dette henger sammen med det jeg skreiv, kanskje du kan omformulere?Å behandle rombidraget - som er forskjellen mellom høyttalers romrespons og en flat linje (for en anekoisk flat høyttaler) - betyr ikke at man forventer at lyden blir den samme i alle rom. Det er kun den tonale balansen under og ved Schroeder som behandles (uten å begi seg inn på kontroversiell signalbehandling).
Du kan få en indikasjon på rombidraget gjennom en enkel måling i rommet, men indikasjonen vil være usikker. Det er bare viten om høyttalerens anekoiske respons som med høy grad av sikkerhet lar deg beregne rombidraget.
Hvis du har et system som først fjerner rombidraget (i praksis så å si kun topper i frekvensresponsen), så har du et godt utgangspunkt for å legge på den tonale balansen eller filteret du ønsker etterpå, for å eksempelvis simulere hvordan den tonale balansen blir i ulike rom(profiler). Husk at rom kan ses på som et filter.
Men du har jo ikke prøvet annet en autotunen til Genelec. Resten er spekulasjoner fra en amatør. At du har alle fingrene i behold og kan telle på dem gjør deg ikke til en ekspert.I åpningsinnlegget er frekvensresponsen fra 160 studioer oppsummert i en figur. Alle avvikene fra null i denne figuren - og ethvert annet frekvensresponsdiagram - er definert som rombidrag RB gitt at høyttaleren måler anekoisk flatt. Jeg gikk gjennom tankegangen i innlegg #727.
Hvis man ikke kjenner høyttalerens anekoiske respons, er det umulig å vite rombidraget.
Det er en forlokkende tanke å tro at en mikrofon og dsp-programvare gir en høyttalers anekoiske respons. Det ville i så fall gjøre anekoiske rom og Klippel-maskiner overflødige. Det finnes kvasianekoiske tilnærminger, men de krever mye arbeid og presisjon.
Å la en datamaskin beregne rombidraget fra en uspesifisert høyttaler i et rom innfører usikkerhet hvis dsp-modellen er basert på en forståelse av rombidraget. Det er dette jeg kalte en x-faktor i innlegg #727. Og dette er ikke en påstand, men ren aritmetikk.
Sliter med noe av det samme Hvor mye glatting har du her?Jeg har liten forskjell på direktelyd og rombidrag her hos meg...
Her er mine høyttalere målt i lytteposisjon på 3 meter avstand, med henholdsvis 3 ms, 10 ms og 500 ms tidsvindu. Den på 3 ms (grønn kurve) må anses som ekkofri, men den smoothes fordi oppløsningen begynner å gå i dass med så kort tidsvindu.
Vis vedlegget 782023
Rombidraget er ren aritmetikk.Men du har jo ikke prøvet annet en autotunen til Genelec. Resten er spekulasjoner fra en amatør. At du har alle fingrene i behold og kan telle på dem gjør deg ikke til en ekspert.
Hvordan tror du soft/hardware som Trinnov klarer å fasekorrigere og identifisere høyttalerens posisjon om ikke den registrerer direktelyd. Du har heller ikke forklart hvorfor det å skille ut direktelyd er viktig i en ren amplitude korrigering. Hypotesen du fremla for noen dager siden henger ikke på greip.
Nei, det nytter ikke gjenta det samme på nytt og på nytt når det du kommer med er vås.
Hvorfor unngår du å svare på spørsmålet? Hva skal du bruke den responsen til? Du nevnte noe om opplevelse av bass?Skjønner ikke at dette er noe å diskutere.
Nja, mye av forskningen er fra kommersielle kilder. Løpet et kjørt...Ja her veies forskningsresultater opp mot "populære forklaringer" i reklame materiell fra Trinnov og RoomPerfect, og blir funnet for lett!
1/6Sliter med noe av det samme Hvor mye glatting har du her?
Tror han er politikerHvorfor unngår du å svare på spørsmålet? Hva skal du bruke den responsen til? Du nevnte noe om opplevelse av bass?
Jeg tenker at når man bruker dsp som omtales som «romkorreksjon», og både høyttaler(s anekoiske respons) og rommet er ukjente, så blir det mye å holde styr på for en algoritme. Å løse en likning med to ukjente er ikke lett. Algoritmen risikerer derfor å innføre et usikkerhetsmoment i det den forsøker å korrigere eller kompensere for.Hvorfor unngår du å svare på spørsmålet? Hva skal du bruke den responsen til? Du nevnte noe om opplevelse av bass?
I innlegg #760 forsøkt jeg å forklare deg hvordan eksempelvis «lack of energy» i bassens anekoiske respons kan tenkes å være hørbar når man EQer en høyttaler med en slik respons til å spille flatt i rommet. Det var et forsøkt på å forklare hvorfor det som ser tonalt likt ut på pc-skjermen kan høres tonalt ulikt ut i praksis.
Mulig jeg misser litt på essensen i diskusjonen nå men:Her påpeker han poenget mitt om ukjente høyttalere og ukjente rom som en utfordring for rom-EQ. Det er en grunn til at han har lagt til ordet «unspecified». Hvor mye det betyr i praksis for å nyte musikk, vet jeg ikke, men det er klart at det å ikke vite hva som er rombidraget for en rom-EQ-algoritme innfører usikkerhet.
Du skriver:Mulig jeg misser litt på essensen i diskusjonen nå men:
- Hvorfor spiller det noen rolle om vi korrigerer en kombinasjon av høyttaler og rom, så lenge sluttproduktet blir bedre lyd i rommet? Forutsatt da det ikke gjøres for drastisk inkludert for eksempel destruktive boosts av nulls, slik vel både RoomPerfect sine rom-målinger og Trinnov sin fancy mikrofon skal bidra til å unngå: ta høyde for resonanser men justere for mindre daler og fjell, tar høyde for noe av det som måles er refleksjoner og sørger for jevnere respons i lytteposisjonen hvor toner ikke maskeres av nabotoner?
- Og så litt passe room curve etter smak og behag på toppen av det hele? Rent subjektivt er i hvert fall jeg fornøyd da.
Hvis vi antar at dette er oppnåelig uten å kjenne høyttalerens anekoiske respons helt presist, hva savner vi da?
Noen relaterte betraktninger:
- Høyttalerens anekoiske respons er det vel de færreste som orker å høre på. Bare å dra høyttalerne opp på et høyt bord og ut i hagen det så skjønner man fort at det ikke er noe mål å gjenskape den responsen i stua ;-) Så hva trenger vi den til, med mindre du påstår at en fornuftig korreksjon av høyttaler+rom ikke lar seg gjennomføre uten?
- Eller er tanken at det er viktig å høre lyden akkurat slik den ble mikset? Men i så fall, på hvilke sett med monitorer som ble brukt? Main, near-field eller headsettet? Og ikke minst, med hvilke ører?
- Noen "fasit" eller "optimal" i et gitt rom finnes derfor ikke våger jeg å påstå, med mindre man da mener at det er "feil" hvis det låter bedre i stua enn i studioet. Og hvorfor skal et "gjennomsnitt" av subjektive preferanser (jf. Toole, Mirage's gamle empiriske undersøkelser osv) eller objektive målinger i 160 studioer i det hele tatt være en anvendelig konstruksjon for noen form for optimalisering? Hva representerer i så fall en optimal verdi på måleskalaen?
Toole ser det som urealistisk fordi det er urealistisk, så hele diskusjonen er hypotetisk.(...)
Toole er altså helt enig med meg i at en flat kurve ikke ville gjort musikken tam og livløs hvis alle praktiserte den. Flat kurve vil «not be noticed», skriver han. Circle of confusion ville opphørt. Men pga. «global reality», det faktum at så mye av eksisterende lydmateriale har innebygd rom-EQ i form av bassheving, ser han på det som urealistisk. Minner ikke det om sitatet som ofte relateres til Henry Ford:
(..)
All verdens basskurver er med andre ord ikke et bevis på at heving er riktig. Det er en refleksjon av teknisk standard fra etterkrigstiden og gamle vaner. Selv Toole, som forbindes med «basskurvene», sier at flatt er løsningen på det han kaller circle of confusion og det vi i Norden kaller standarder.
Denne tråden handlet vel opprinnelig mest om bassen. Og det er vel noenlunde konsensus om at vi i mindre grad skiller mellom rom og direktelyd under Schroeder, hvilket vil si at jobben for EQ blir mindre kompleks under Schroeder (nå er det bare én ukjent, den samlede lyden). Dette bekreftes ved at de romkorreksjonssystemer som primært fokuserer under Schroeder og er mer forsiktige oppover oppleves å fungere best.Hva RoomPerfect og Trinnov gjør, vet jeg ikke i detalj, men de skal løse et rom-EQ-problem med to ukjente; de kjenner verken høyttalers anekoiske respons eller rommet. Jeg tror f.eks. Trinnov gjør en god jobb, men litt presisjon går nok tapt når en algoritme skal løse en likning med to ukjente.