Veldig spennende!
Akkurat dette ble jeg sittende og tenke på etter ditt innlegg i tråden til
@MakkinTosken
Hvordan kan han/vi vite hva lydteknikerne hørte på da de "skrudde" lyden på platene? Hvor store frekvensavvik har det de hører på fra en jevn representasjon av hele frekvensområdet?
Hva tenker du når du ser kurvene?
At det ser ut som dette er vanlige høyttalere plassert i vanlige rom.
Etter at jeg puttet eget rom og egen plassering inn i dette
http://tripp.com.au/sbir.htm fikk jeg opp:
Null på 77Hz, peak på 232Hz, null på 386Hz og ny peak på 541Hz
Ser jo ikke så forskjellig ut fra det kurven viser? Så kanskje disse rommene har greit med demping oppover og mindre gode tiltak for jevn bassrespons?
Hvis de som lager lyden på platene sitter og hører på såpass redusert nivå mellom 50Hz og 200Hz, så må jo de anleggene med jevn respons i dette området gjengi det for høyt i forhold til resten?
Er dette noe du kan bruke selv for å tilpasse lyden hjemme slik at den blir omtrent som i studio?
Tja. Jeg tror fortsatt det er fordelaktig med jevn frekvensgang, og at disse variasjonene studioene mellom gjør det til en passe vanskelig oppgave å finne ut hva de hørte på i det studioet musikken er innspilt.
Funker litt for skuldersenking å vite at det - som i stua mi - ikke er perfekte forhold selv der ute i studioene.
Kjapp oppålegging av min egen kurve på det som ble målt i studioene.
Litt skribling oppå - har sammenlignet med mediankurven.
Ikke heeeelt forskjellig? Min topp - rød ring - rundt 400-500 er jo litt i overkant
Vis vedlegget 776410
mvh