Ikke hvis man har et system med høy effektivitet fra før. For å si det sånn ville jeg ikke gjort det med en enkelt 10" sub. Men når man har atten av de og et par kW effekt går det helt fint.
Men da lurer jeg på om du faktisk fikk +10dB SPL i lytteposisjonen etter å ha lagt til en PEQ med +10dB gain i et forsøk på å fylle inn en dipp?
Hvis du hadde en så alvorlig dipp i utgangspunktet så er det mest sannsynlig en form for kansellering, og dersom du "ratter opp" +10dB så vil mye av det du legger til kanselleres ytterligere i lytteposisjon mens det blir alt for mye bass andre steder og dårligere headroom totalt sett, selv om du sikkert har mye å gå på.
Jf. de simulerte målingene man får fra Dirac m.fl. som nesten alltid er feil der hvor man tror man har fyllt inn en dipp... Ofte er reell effekt nær null.
Hvordan dette vil se ut er også litt avhengig av om dippen ligger i delefrekvenser og skyldes faseforskjeller mellom basser og resten eller om det skyldes rommet.
Før jeg hadde lagt til +10dB hadde jeg i hvert fall sjekket med ganske mange målinger hvordan responsen ser ut i et større område i rommet, samt resultater på vannfall/decay (i tilfelle du forsøker å messe med en romnode som da kanskje bare vil strekke enda lenger ut i tid). Jf. hvordan RoomPerfect beregner thresholds på korreksjoner ved hjelp av flere målinger. Og sjekket fase mellom basstårn og høyttaler hvis dippen ligger i området rundt delefrekvensen. Og sjekket om det er faseforskjeller mellom basstårn spesielt dersom rommet er usymmetrisk.
Mitt syn er at kanselleringer i bassen bør primært håndteres med fysisk flytting av basser, flytting av lytteposisjon og/eller egnet absorbsjon, og ikke DSP, det er i hvert fall min erfaring etter mye "før og etter" målinger med DSP. Unntaket er nevnte forskjeller i fase som man relativt greit kan utbedre med god DSP.
Og noen ganger er det best å leve med noen dipper hvis de forhåpentlgvis ikke er alt for brede i frekvensomfang.
Editert litt på toppen av isberget