Basstårn - fra drømmer til virkelighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

MusicBear

Gjest
    Jeg sier ikke at det er umulig, men i bassen vil det stjele enormt med headroom, og lenger opp i frekvens vil det ofte høres unaturlig ut, da vi klarer å skille direktelyd fra refleksjoner i relativt stor grad, så da ender du opp med en direktelyd som ikke høres riktig ut til tross for at summen av energi i rommet kanskje ser flatere ut.
    Tenker at denne siste manøver i "øvelsen" god bass er noe jeg aldri ville tatt selv, dersom jeg ikke hadde inngående kunnskap og erfaring.
    Også enig med deg i synspunktet på maks 10 dB. Innleid bruk av folk som virkelig kan - merkelig ikke flere investerer i besøk fra sånne "Snickers-is fyrer..."

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tenker at denne siste manøver i "øvelsen" god bass er noe jeg aldri ville tatt selv, dersom jeg ikke hadde inngående kunnskap og erfaring.
    Også enig med deg i synspunktet på maks 10 dB. Innleid bruk av folk som virkelig kan - merkelig ikke flere investerer i besøk fra sånne "Snickers-is fyrer..."
    Jepp. Siden vi er i tidlig fase har jeg vært ute og satt opp hos flere av våre kunder, og med 1-2 timers innsats med målinger og EQ får vi utrolig mye bedre resultat enn om man bare slipper utstyret langs en vegg og lar det bli med det. Dette er nok også mye av grunnen til at mange er skeptiske til subwoofere. De har rett og slett aldri hørt en som er riktig integrert og satt opp. Det er nok mange som kunne spart mye penger (og fått mye bedre lyd) ved å legge investeringen i en slik kalibrering istedenfor å kjøpe masse ultradyrt utstyr.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.581
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig ville jeg anbefalt psychoacoustic glatting når du skal justere frekvensgang med dsp. Uglattede kurver har to store ulemper:
    1) de reflekterer ikke det du hører
    2) den visuelle effekten av en smal, men dyp kansellering ser større ut enn den er - samtidig som små justeringer i mikrofonposisjon kan gjøre store utslag.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor har du highpass på de? Er det ikke lukkede kasser?

M

MusicBear

Gjest
    Jepp. Siden vi er i tidlig fase har jeg vært ute og satt opp hos flere av våre kunder, og med 1-2 timers innsats med målinger og EQ får vi utrolig mye bedre resultat enn om man bare slipper utstyret langs en vegg og lar det bli med det. Dette er nok også mye av grunnen til at mange er skeptiske til subwoofere. De har rett og slett aldri hørt en som er riktig integrert og satt opp. Det er nok mange som kunne spart mye penger (og fått mye bedre lyd) ved å legge investeringen i en slik kalibrering istedenfor å kjøpe masse ultradyrt utstyr.
    Insisterer jeg på at du skal fortelle/dele mer om - fordi jeg oppfatter deg som en ærlig fyr hvor interessen for musikkgjengivelsen er større en lyden av kassa apparatet ditt - putt det inn i din egen tråd da vel så ingen får magevondt av å lese det her.

M

MarkusH

Gjest
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor har du highpass på de? Er det ikke lukkede kasser?
    Mener der var Willy som anbefalte meg å bruke highpass selv om jeg bruker lukkede kasser. Avrullinga på tårna er såpass slakk nedover at highpass uansett skal ned på 20hz, tenker også brattere filter i delefrekvens mot fronter da det høres litt rart ut nå.

For de som ikke tror jeg har målt, så jo, men jeg har brukt dbx'en med oppsettet til måling. Forøvrig en boks jeg er veldig fornøyd med, jeg har ikke styrt med peq og geq enda, delay har jeg heller ikke sett på enda. Må prøve å få koblet opp internett til den så jeg kan fikse eq.

Lukket

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Antall liker
    61
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Hei bare av ren nysgjerrighet . Hvilken Dbx er det du bruker ?

M

MarkusH

Gjest
    Det du bør gjøre er å sette en target respons med heving i bånn, og litt avrulling i toppen. Feks 6-8 dB opp ved 20 Hz der kurven starter å stige ved 100-150 Hz. Og så 3 dB ned ved 20k, med start rundt 1,5 kHz.

Dette er ingen fasit, men et utgangspunkt som normalt låter bra. 🙂
    Absolutt, har en viss ide om hvor jeg vil havne, dette skal vel være tunet for heving i bunnen nå også (ble vel reference i venu360, selv om jeg lurte på 'reflective room' som hadde avrulling oppover). Det blir garantert flere presets her, kan jo legge inn 75 forskjellige presets som er automatisk/manuelt justert også.
    Men du treffer spikeren på hodet mtp target, akkurat nå er jeg glad for at det er lyd. :)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.887
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker selv bratt hipass for å gi mer headroom i det frekvensområdet jeg har nytte av. Rommet/ stuen skrangler lett. I kinomodus er det fristende å spille nederst i avgrunnen, men med musikk får jeg fort overload i rommet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.856
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Handler jo i første omgang å få en fin frekvensgang og ryddet opp i etterklang.
    Delefrekvensene og avrullinger lekte vi en del med i etterkant.
    Er vell en fordel å ikke la delingene gå for mye inn i hverandre.
    Får jo også avlastet hoved HT en del.

M

MarkusH

Gjest
    Jeg synes uansett dette låter helt greit, men vil pushe mer i bunnen .... Highpass står på 20hz eller litt under nå og delefrekvens 80hz og brattere filter ... Hva tror folket om kurvene?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Langesund
    Standard y-akse innstilling er 45 til 105 db på frekvensrespons, og logaritmisk visning er lettere å lese.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke nok med at du bygger greiene, men du må snarest legge ut målinger.. :p. Glad jeg er for lat til begge. Kan ta meg en tur iløpet av de to neste ukene. Da blir du avkrevd kaffe.. :cool:🥳

M

MarkusH

Gjest
    Ikke nok med at du bygger greiene, men du må snarest legge ut målinger.. :p. Glad jeg er for lat til begge. Kan ta meg en tur iløpet av de to neste ukene. Da blir du avkrevd kaffe.. :cool:🥳
    Krise på jobb for tida, så ikke sikkert jeg får så mye fritid, men rekker nok en kaffekopp og litt musikk. :)

Prøvde nye begrensninger på y-akse, blir dette riktig da?
    2-høyre bass.jpg

2-venstre bass.jpg

M

MarkusH

Gjest
    Jeg skal gjøre litt korrigeringer på eq i dag og unlinke venstre og høyre bass, for å kunne stille eq forskjellig på de og kanskje måle litt mer for å få en bedre kurve og høre hvordan det låter da :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Langesund
    Oppe til høyre er det noen valg. Et klikk på den boksen pilen peker på vil gi logaritmisk visning av frekvensrespons. Det er en fordel for en lettere forståelse for oss andre.
    lineær vs logaritmisk.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    High pass lar deg pushe elementet nærmere xmax over et bredere frekvensområde uten at du trenger være redd for at elementet blir stående å flagre hvis det kommer mye dypbass når alt står på fullt øs. Den kan settes ganske lavt, men bratt (4.ordens)

S

Syncrolux

Gjest
    Høyre ser bra ut egentlig. Venstre er litt mer trøblete, spesielt den brede dipen rundt 100 Hz.

Begge krever selvsagt en del EQ.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vakkert, riktig visning. Skulle hatt litt høyere oppløsning på y-aksen bare.

Grafene ser ut som en god start for eq.😊

På høyre kan du dempe litt mellom 20-30, så har du trolig headroom til å kanskje løfte 30-45, evt dempe 50-80 bittelitt og så heve nivået på subben litt. Du mister fort punch om du tar for mye mellom 50-80 der. Om det er svakt stigende oppover er greit.

Venstre ville jeg kanskje startet med å dempe 20 og 45-50 litt og så hevet nivået.

Du kommer vanligvis langt med 2-3 velplasserte eq punkter under 100hz, ikke gå bananas.

S

Syncrolux

Gjest
    Min mening ang target respons - en linjalrett kurve som går 6-8 db ned fra 20 til 100 Hz.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Min mening ang target respons - en linjalrett kurve som går 6-8 db ned fra 20 til 100 Hz.
    Det vil gi alt for lite nivå mellom 50-200hz etter min mening. 😊

Jeg ville heller forsøkt å holde det ganske flatt fra 20-200, kanskje svakt fallende, typ 3dB, og så svakt fallende videre ned til 1khz, ca 1db/oktav.

Totalt fall fra 20hz til 10khz ca 8-10dB. Noen liker litt mer noen liker litt mindre.

Edit : og jo jevnere responsen er, jo mer nivå i bassen kan du slippe unna med.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg synes en slik respons blir for basstung og "boxy". Har prøvd :)

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg har prøvd en million responser før jeg fant noe jeg likte.... :)
    Men hvem vet - om et par dager prøver jeg noe annet......

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Blant "målemafiaen" har jeg etter å ha lest x-tusen poster om targetkurver på HFS og andre fora...at hvor bass fallet skal lande (fra 100 til 200Hz) er der vi er mest forskjellige i denne lille mafian.
    ;)

Dette er det nok forskjellige grunner til.
    Jeg tror denne delen av bass/midbass området gir veldig varierende utslag avhengig av type rom OG type oppsett vi bruker fra 200-500 Hz og helt ned til bunnen.

S

Syncrolux

Gjest
    Du har nok rett i det - forskjellige rom og høyttalere, og ikke minst personlig smak, fører til forskjellige target curves. I mine forskjellige oppsett så har jeg likt å ha mer heving nedover med dipoler enn monopoler. Men jeg har alltid likt å starte ved 100 Hz for det.

Det er DETTE som er viktig. Så får heller de ulærde dille med sine strømkabler.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.130
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok dette med target kan variere ganske mye fra oppsett til oppsett ja.
    Har man et ganske dempet rom vil jeg tro man kan like en god del mer nivå oppover i diskanten enn i et mer nakent rom.

Selv har startet jer hevingen nedover ved rundt 150 , og lar den øke 7-8 db ned til 60 hz , og flatt derfra og ned.
    Jeg har det også rimelig flatt fra 150 og hele veien opp.

Jeg har et brukbart dempet rom , men langt fra optimalt :)

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg har et veldig veldig dødt rom. Men å ha det flatt opp til 20k blir for lyst for meg, og går ut over dybden i lydbildet. En 3 dB demping ved 20k som starter rundt 1,5k synes jeg gjør seg uansett. Jeg gjør det samme oppe i stua mi også der akustikken er litt mer livlig.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.130
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et veldig veldig dødt rom. Men å ha det flatt opp til 20k blir for lyst for meg, og går ut over dybden i lydbildet. En 3 dB demping ved 20k som starter rundt 1,5k synes jeg gjør seg uansett. Jeg gjør det samme oppe i stua mi også der akustikken er litt mer livlig.
    Ok , kanksje jeg burde teste din variant en dag :)
    Men dette kommer nok sikkert også an på både smak og behag , samt hvordan hørselen til den enkelte er. Det er vel kanskje naturlig at man trenger mer nivå i diskanten jo eldre man blir kanskje..?

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg er i gruppa 50+, og hører ikke en dritt over 10k. EQ vil ikke bringe dette tilbake. Det som er viktig er vel egentlig det som skjer fra ca 1k og et stykke opp.

Før så har jeg alltid kjørt med flat kurve opp til 20k. Men etter å ha lekt litt med target kurvene så fant jeg ut at å dempe litt i toppen så fikk jeg mer dybde i lydbildet samt at jeg kunne spille høyere uten at ting ble for skarpt.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.299
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis en ligger noe høyere mellom 20-200hz må en ha kontroll på etterklangen. Ellers oppleves bassen bare tyngre og voldsom.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.130
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er i gruppa 50+, og hører ikke en dritt over 10k. EQ vil ikke bringe dette tilbake. Det som er viktig er vel egentlig det som skjer fra ca 1k og et stykke opp.

Før så har jeg alltid kjørt med flat kurve opp til 20k. Men etter å ha lekt litt med target kurvene så fant jeg ut at å dempe litt i toppen så fikk jeg mer dybde i lydbildet samt at jeg kunne spille høyere uten at ting ble for skarpt.
    Har såvidt kommet meg inn i 50 åra jeg også , men jeg innbiller meg at jeg hører brukbart. Det er dog en stund siden jeg testet hvor høyt i frekvens jeg hører , men mener det var rundt 14-15 khz sist i allefall.
    Skal uansett teste din variant for se om jeg kan få samme effekten mtp. opplevd dybde i lydbilde i mitt oppsett :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn