Jeg endte opp med 102 cm fra forsiden av baflene til frontveggen. Til sidevegger tror jeg det er ca 130 cm, har ikke målt dette fordi det er nok avstand I alle fall.
Framgangsmåten er å plasserer HT så bredt som mulig og ha dem parallelle. Bruk en innspilling med solo stemme eller instrument. Fokus skal være midt mellom HT hvis ikke juster til det er slik. Så trekker man HT ut fra veggen til stemmen eller instrumentet begynner å stige I høyde. Ved dette punktet har man rett plassering.
Jeg antar at denne avstanden er romavhengig.
Om man ikke har anledning til å sette baflene så langt fra hverandre man vil relativt sett så tror jeg en halvmeter fra sideveggene er et minimum og at 1 meter er tilstrekkelig.
Jeg ble anbefalt å ikke bruke toe-in på HT men heller minske avstanden mellom dem om man synes lydbildet blir for stort. Man mister ikke sammenhengen I lydbildet nesten uansett hvor bredt man plasserer dem I motsetning til kasseHT som er mere avhengige av en gitt avstand for å koble til hverandre. Jeg har hørt Bastanis med 6-7 meter mellom baflene og bare halvparten av denne avstanden til lytteposisjon og det fungerte godt.
Elementene I baffelen er konstruert slik at de også tillater nærfelt lytting helt ned til 150 cm. Det gir muligheter til å optimalisere plasseringen I mange rom.
Det er som sagt ingen problem med større avstand mellom HT enn til lyttepos, og ved nærfelt eller kort avstand til lyttepos. vil jeg si det er et must med bred plassering.
I mitt tilfelle hvor gulvet er betong med fliser, er det anbefalt å koble til gulvet.
Jeg har en garasje som er omgjort til lytterom, og siden jeg lytter på tvers får jeg et par cm høydeforskjell på HT da garasjegulvet heller mot portenden.
Jeg har tidligere kappet til noen runde avstandsstykker I eik ca ø 40mm med ulik høyde for å ta balansere ut ujevnheter og stigning I gulvet. Disse brukte jeg på forrige HT for å få dem I samme høyde og 100% loddrette noe som er viktig for et symmetrisk stereobilde.
Jeg bruker disse, med filt under også på Bastanisene nå som gir et godt resultat.
I følge konstruktøren av HT, beroende av elektronikk og rom kan man tune lyden mot det varmere med trekoner av gran, og for mere detaljer kan man bruke hardere tresorter som ask og lignende. Aluminium fungerer også mens stål og messing ikke er anbefalt. Eik er hardt men sammenlignet med ask en del mykere så eik synes å fungere fint som en mellomting her hos meg.
Her kan man gjøre det rimelig og gå til et lokalt treverksted og få kappet til ulike sorter treverk.
Mellom baffel og basser kan man og prøve seg frem på samme måte med alt fra blue-tack som jeg bruker til små trebiter og hardere ting beroende på i hvilken retning man ønsker å tune lyden