Bastanis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    nysjerrigper skrev:
    har siklet litt over bastanis de siste dagene.. tok et søk og tilfeldigvis var det en aktiv tråd her inne as we speak. :)
    den nye firefly var den som lokket mest..
    mailet litt med robert bastanis. han virker ikke så entusiastisk for 10" kontra 12, i tilegg ser jeg han har brukt den billigeste 18 delta pro fra eminence. http://usspeaker.com/Delta Pro-18a-1.htm
    men det behøver ikke bety så mye :)
    noen som vet hvem som produserer tweeteren? det er vistnok en annen enn den i starterkitet, pga. følsomhet-matching.
    sku gjerne likt å hørt de ulike oppsettene her..vanskelig å kjøpe noe uhørt på postordre :p å se på de avgiftene fra bring da!! de er så frekk at det lukter advokatmat lang vei :eek:
    Hadde først ein forespørsel om "Dragonfly" i kit-versjon. Den var gått ut. R. Bastani kom med tilbod om eit oppsett rundt "Firebird" i staden ut frå det eg opplyste om utstyr og rom. Til Sub foreslo han eit betre element enn i det vanlege "Firebird"-oppsettet og to xtz sub amp. Han var redd 12" ville bli for avslørande i mitt anlegg og trudde at Firebird ville vere "akkurat passe". Kan vere han har for små tankar om Zapsolute og Borbely. Eg tenkte uansett at dette kunne vere eit greitt utgangspunkt. Syns også at designet var litt tøft og fekk aksept i heimen for det. Viktige faktorar. Var på jakt etter 1: å prøve dipol, 2: høgare virkningsgrad, 3: meir bass til eit forholdsvis stort rom. I dette oppsette fekk eg alt til ein overkommeleg pris + rom for DIY.
    Må seie det er svært lovande så langt. Blir stadig betre med meir innspeling. Resten av anlegget har heller ikkje hamna i skammekroken enda. Har bestilt delar for å kunne bygge om for- og eff. forst. for å kunne bruke linenivå til sub amp. No må eg køyre med høg-nivå og det er neppe beste alternativ. Så det er stadig forbetringar i vente.

    Sigurd
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    :)
    ja jeg må si firebird er en fristende løsning pga. attraktiv pris og en fullverdig bassløsning. men redd for hva e går glipp av fra 12tommern.. :-X
    jeg kunne jo gått for mandala starterkit, men da må jeg diske opp bassen selv.. eller kjøpe dipolen separat, det gir sansynligvis en annen pris og ikke samme integrasjonen.
    så var det desse avgiftene tollerene skal ha da..
    er robert behjelpelig med å justere ned verdien på pakken mon tro ::)

    klasser de ut seas sin excel audiy? evt. andre ferdighøyttalere du har hatt? :)
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Hvor i landet bor du Nyskjerrigper?
    Ser ut som du er Ålesunder? :)

    Mvh
    Bjørn
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    nysjerrigper skrev:
    klasser de ut seas sin excel audiy? evt. andre ferdighøyttalere du har hatt? :)
    Vanskeleg å komme med kategoriske dommar så tidleg. Men eg må innrømme eg er overraska over kor oppløyste så store papirelement kan spele. Kan ikkje seie eg saknar noko frå exact/excel så langt. Det som Firebird har, er opnare spelestil, utruleg ope og sprøtt(positivt). Artig å høyre kor forskjellig det høyrest frå ht til ht når stiften når rilla. På Firebird er det nettopp dette opne og "sprø" inntrykket. Firebird gir veldig naturleg oppleving av stemmer og akustiske instrument. Har også vesentleg betre dynamikk enn eg er vant til. Artig å høyre vare skiftingar i dynamikk på piano f.eks. Gir og godt inntrykk av rom, frå katedral når det er det og til studio.
    Må også nemne utklinginga. Den er særdeles god. I det heile tatt er alle slags detaljar med lav styrke godt gjengitt og det går godt å lytte på lavt nivå også. Er greitt av og til.
    Er spennende dette. Det ligg nær å tenke at det må vere mange sider ved dette opplegget som er eit stykke frå perfekt samanlikna med exact f.eks. Men så langt er det ikkje noko eg høyrer som er ute av styring eller er generande. Så er det jo dette med ob og fråveret av passivt filter (breibandelementet). Det gir nok nokon av dei kvalitetane som ein høyrer umiddelbart, denne live-opplevinga.
    Har ikkje prøvd dei storslagne tinga endå. Må få tuna inn sub-system til det.

    Sigurd
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Begynner å bli ein del timar med innspeling no. Merkar meir nivå og større oppløysing i subbane. Ventar enno på motstanadar til å endre inng.imp på eff.forst. Vil gjere endeleg finjustering når eg kan bruke linjenivå. Men ting blir betre og betre. Eit trekk som er litt overraskande er klang. Hadde kanskje tankar om at det var transientar som ville bli ein høyrbar styrke i eit slikt konsept. Men det er klang eg legg merke til i forhold til det eg er vant til. Rik klang og nyansert. Transientane er der, men dei er ikkje påtrengande, berre naturlege og så er der klang. Og sjølv med grovjustering av subbar er det stas å spele Mahler. Har akkurat høyrt litt på ein lp-album som kom i posten med 2.symfoni med Rafael Kubelik og Bayerische Rundfunks kor og ork frå -69. Det er lovande. Har ikkje noko problem med bass så langt. Reknar med at det kan bli berre endå betre når ting får gått seg til og bli finjustert.

    Sigurd
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Bastanis Chrystal !

    Hej,
    så blev det tidelig jul her i stuen :D

    har i set dette http://www.bastanis.de/lautsprecher_chrystal.html

    nye 12" bredbåndsdrivere,
    jeg har lige modtaget et sæt af dem her til morgen !
    og jeg har monteret dem - og nu spiller de !

    Direkte ud af boxen spiller de med en naturlig tone og klang som overgår de "gamle" 12" enheder
    de nye har en tone som minder utroligt meget om den tone som alnico enheder har
    det er ret forunderligt :-*
    de er baseret på samme enheder som de gamle 12", men med en anden behandling af membranen
    disse er helt blanke, som hvis de havde fået en gang klar lak
    han er en mester i membran behandling ham Robert ;D

    jeg vender retur med fotos og en nærmere beskrivelse når de "breaket inn" lidt mere en nu her efter 2 timers musik, men det lover virkeligt godt !

    Ha en god weekend

    Nikolaj
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej,

    vil lige gøre jer obs på denne tråd på det engelske "Art of Sound" forum
    der er også lidt god læsning i den tråd

    http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=7534

    den er startet af mig, så en del af det der er skrevet der har jeg også skrevet her
    men der er et par englændere inne over som også har bastanis

    Ha en god aften

    Nikolaj
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej,

    Jeg har efterhånden ca 50 timers musik på de nye CHRYSTAL 12" drivere
    og de fortsætter med at udvikle sig,
    i forhold til de gamle 12" enheder så udmærker CHRYSTAL driverne sig på en større fylde og krop
    en mere organisk klang med lidt mere varme,
    samtidigt med denne klang forandring, så er det som om der er et lag der er skrællet af- langt flere detaljer kommer frem, både i toppen mellemtonen og i bunden, særligt de forandringer der er i toppen har overrasket mig,
    lyden af bækner og andre metal percussion instrumenter høres langt mere naturligt, med færre ssss lyde og flere mikro detaljer!
    dette lover virkeligt godt- særligt når Robert oplyser at man skal regne med forandringer( læs: forbedringer) de første 2-300 timer!

    Ha en fortsat god jul, og et fantastiskt nytår

    Nikolaj
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Er sikkert ein divisjon under mine Firebird. Det er jo entry level hos Bastanis og laga for å balansere det å få ein smak av hans konsept og samtidig ikkje bli for krevande for resten av oppsettet. Men er stadig positive lytteøkter her like fullt. Det er forunderleg kor godt det fungerer når det er så mykje som skulle tilseie at det ikkje gjorde det. Det er som med humla som eigentleg ikkje skulle kunne fly. Sjølv med berre grovinnstilling på sub-systemet så fungerer det flott på så krevande ting som kor og andre komplekse saker. Det einaste eg har merka så langt er at eg ikkje må skru volumknappen for høgt. Då blir det litt billig radio og den elles gode 3D illusjonen blir redusert. Må nok enno la sub-elementa få riste seg litt, men det er allereide no moro å spele orgelmusikk på dette oppsettet.

    Sigurd
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    har kjøpt meg ett Little big fun kit. de har stått i eskene sine i noen dager da jeg ikke har fått tegning til kassen enno. de skulle ettersendes! (ikke ferdigstilt prototypen?)
    jeg får teste de på en åpen baffel i mellomtiden..

    det manglet litt i forhold til nettsiden, bla. skulle kabling være klargjort, men jeg fikk en rull PN ledning så må ut på biltema å kjøpe kabelsko, samt skruer.
    sikkert derfor han har hivd med et par "magic twins". så greit nok :)
    har dette frekvensfilteret noen hørbar effekt egentlig? ::)

    blir nok interesant dette etterhvert...
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Samme elementa som i mine Firebird visst. Dersom eg blir frista av meir av det same som eg har med dei, har eg tenkt å kjøpe 12" breiband og bruke elementa i Firebird til "Little big fun".
    Kondensatoren til diskanten er vel for å avlaste elementet (sikkert ikkje lurt å utsette det for lavare frekvensar) pluss kanskje til summeringa med breibandelementet.
    Spennende å høyre om korleis "Little big fun" vil låte.

    Sigurd
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Oi, no blei det moro her! Har endeleg ordna med høgare ing.imp på eff.forst. slik eg kan drive sub amp med line-signal. Resultat: meir oppløyst og definert bass. Kombinert med stadig meir innspelte element og justering på innstillingar på sub-system begynner dette å bli veldig bra. Dette er betre enn det eg hadde forventa. Den eine innspelinga etter den andre er som ny her no. Har nettopp lytta til Rimsky-Korsakov "Capriccio Espãgnol" i ei innspeling frå -65 med PO og Pierino Gamba, vinyl EMI. Alt frå "smell" i eit fullt symfoniorkester til dei sartaste partia med fiolin er utruleg oppløyst, organisk og engasjerande. Det er denne opplevinga av at eit teppe er tatt bort (=openberring). Det blir veldig livaktig. Alt høyrest uten at det blir rota sammen. Opptaksrom blir lett kjennbare. Instrument og stemmer naturlege, dynamikk, både mikro og makro. Basstromme svært livaktig, blåserekke med dynamikk og snert. Klar over at dette kan høyrest ukritisk ut, men det er stor begeistring her no. Dette konseptet har utvilsomt kvalitetar som eg set pris på.

    Sigurd
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    mulig jeg må utsette dette prosjektet til over påske da jeg har motatt en defekt woofer(og skal til bergen om en uke). den vrenger i visse frekvenser, har allerede fått svar fra robert som sier det skyldes røff behandling under frakt, og at spolen har falt pittelitt utav stilling. han sender et nytt neste uke :)
    90% av tiden låter det rent og fint. men så kommer det en låt med feil frekvens og det vrenger tydelig.
    i mellomtiden kunne jeg prøve å slå magneten med en hammer under spilling sa han ;D det kunne potensielt skyve spolen på riktig plass..
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest

    ble et rotterace mot tiden me bygging i helga.. skulket 2 dager på skolen og for å se om jeg fikk den nye wooferen og..men den har ikke komt så må ta igjen den og ytre finish på kabinettene i påsken.
    koblet de opp for en kjapp test før jeg reiser i kveld.. utenom de frekvensene som vrenger i ene bassen så låter det ganske livlig og dynamisk, med ren bass og luftig topp :)
    mellomtonen var hakket bedre i åpen baffel dog.. ::)

    lurer på hvordan det blir når jeg får spilt de inn og byttet ut wooferen, samt limt på feltbitene. :)
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Grattis. Blir bra dette. Må nok bankes en del timer før de løsner skikkelig :)

    Bjørn
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej,

    Gratulerer med Little Big Fun´
    Ja som "Isbjorn" skriver, så skal de nok have en god gang "Bank"
    før de spiller rigtig godt, men så tror jeg også det blir en stor fornøjelse at høre Musik på dem!
    Det er et dejligt enkelt design, og dine kabinetter ser fine ud
    håber at du vender retur med lytte indtryk når du har fået ny enhed og har lidt timers musik på dem

    - Isbjorn, spiller du stadig på dine Bastanis, ? og hvis du gør det, har du så fået valgt en hvilken bas du vil spille med ?

    Mvh Nikolaj
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    audiy skrev:
    Oi, no blei det moro her! Har endeleg ordna med høgare ing.imp på eff.forst. slik eg kan drive sub amp med line-signal. Resultat: meir oppløyst og definert bass. Kombinert med stadig meir innspelte element og justering på innstillingar på sub-system begynner dette å bli veldig bra. Dette er betre enn det eg hadde forventa. Den eine innspelinga etter den andre er som ny her no. Har nettopp lytta til Rimsky-Korsakov "Capriccio Espãgnol" i ei innspeling frå -65 med PO og Pierino Gamba, vinyl EMI. Alt frå "smell" i eit fullt symfoniorkester til dei sartaste partia med fiolin er utruleg oppløyst, organisk og engasjerande. Det er denne opplevinga av at eit teppe er tatt bort (=openberring). Det blir veldig livaktig. Alt høyrest uten at det blir rota sammen. Opptaksrom blir lett kjennbare. Instrument og stemmer naturlege, dynamikk, både mikro og makro. Basstromme svært livaktig, blåserekke med dynamikk og snert. Klar over at dette kan høyrest ukritisk ut, men det er stor begeistring her no. Dette konseptet har utvilsomt kvalitetar som eg set pris på.

    Sigurd
    Hej Sigurd,

    Godt at høre - og ja de dipole Mandala basser spiller med virkelig godt detalje niveau
    Jeg synes også at de virkeligt er excelente med hensyn til dynamik
    og så er der bare en frihed og åbenhed? i bassen, som jeg ikke kan genkende fra "almindelige" lukkede eller portede basser, de spiller bare GODT

    Mvh Nikolaj
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Da har jeg, i likhet med Nikolaj, bestillt meg de nye 'Chrystal' elementene.

    Robert tilbyr alle 2010-kunder innbytte på de 'vanlige' mot et tillegg på 400 EURO pr. par.
    Det er en god deal!

    Det er en omstendig prosess og mange arbeidstimer å 'behandle' disse elementene. Grunnet
    pågang fra eksisterende kunder anslo han levering i juni.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    larry skrev:
    Hei

    Da har jeg, i likhet med Nikolaj, bestillt meg de nye 'Chrystal' elementene.

    Robert tilbyr alle 2010-kunder innbytte på de 'vanlige' mot et tillegg på 400 EURO pr. par.
    Det er en god deal!

    Det er en omstendig prosess og mange arbeidstimer å 'behandle' disse elementene. Grunnet
    pågang fra eksisterende kunder anslo han levering i juni.
    Hej Larry,

    Oj! det var lang leveringstid han har nu på Chrystal elementerne
    men jeg kan sige dig at de er vente tiden værd, de spiller markant bedre en de "gamle"
    så glæd dig til sommer.

    Jeg har selv også handlet lidt hos Robert, jeg har bestilt et af hans "Heartbeat" interconnect kabler på 3.5 meter
    så jeg kan flytte mine monoblokke helt ud til højtalerne, og så har jeg også bestilt lidt af hans DIY højtaler kabler
    jeg har bestil 16 meter, jeg vil køre med det dobbelt således at der bliver højtalerkabler på en meters længde
    jeg lodder dem direkte fra enhederne uden om HT terminaler og direkte til monoblokkene, så der kommer færre lodninger, og så har jeg også bestilt et sæt af hans "Magic Twins" til Højtalerne
    det bliver super spændende at høre hvordan det spiller, særligt Magic Twins er jeg spændt på
    det hele er der ca 3 ugers ventetid på pgr af travlhed med at fremstille Chrystal elementer

    Ha en super søndag
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er rigtigt Larry, ;)
    og her er der et stk billede
    som i måske kan se, så er der tale om fuldstændigt samme enhed som "Classic" udgaven af Bastanis 12" element
    det er bare behandlet med en anden coating, der gør at det er blankt/skinner,
    Robert siger at det tager 8 timer at coate et sæt, med en del ventetid mellem de enkelte lag!
     

    Vedlegg

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej,

    Jeg har lige modtaget en pakke med Bastanis kabler
    et stk 3.5 meter langt "Heartbeat" interconnect og 8 meter DIY HT kabel og et sæt "Magic Twins"
    det hele er tilsluttet nu, og har spillet i en times tid
    det lange interconnect er valgt så jeg kunne flytte mine monoblokke helt hen til Højtalerne
    de 8 meter DIY HT kabel er lagt "dobbelt" så HT kablerne er 1 meter lange
    det lyder ret godt allerede, det spiller bedre en mine game kabler.
    jeg vender retur med nærmere beskrivelse når jeg har spillet dem lidt til

    Ha en go dag

    Nikolaj
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    følte e måtte gi dere en tilbakemelding på LBF :)

    har litt begrensede midler i Bergen (20+ kvadrat, en billig 5watts t-amp og spotify rett ut fra laptopn -ac97..)så tok litt tid å danne et generelt inntrykk..
    men jeg spiller likevel dobbelt så mye musikk som jeg gjorde hjemme med langt bedre elektronikk men andre høyttalere..
    little big fun er veldig anvendelige; de ser stilige ut, er lettdrevne, har mye dynamikk og bass, morrofaktor og en luftig diskantenhet som jeg setter pris på.
    mens noen høyttalere i denne prisklassen kanskje kan gi deg et inntrykk av at de vil ha mindre volum så gir LBF deg beskjed om å skru høyt opp med påfølgende høyt glis hver helg :D

    fikk ikke naboer på døren før. selv med større høyttalere.. ;)

    viss jeg skal kritisere noe så er spredningen ikke noe særlig. men det var egentlig forventet fra en 10", flytter jeg hodet en halvmeter fra lytteposisjon så forsvinner omtrent halve diskanten ::) .....og mellomtonen kan ha en tendens til å låte litt innelukket og pappaktig til tider. liker å lytte til lydbøker fra sengen ved nattestid, og på LAVT volum kan det vær vanskelig å tyde ordene fra LBF kontra ferdighøyttalere med 6.5" og delefrekvens på 2-2.5khz - (mellontonen forsvinner litt inni kassen og diskantfrekvensene fra woofer tar seg en tur...) ferdighøyttalerene har mer "presens" i øvre mellomtone. f.eks piano og gitar låter ikke alltid helt korrekt fra LBF, grunntonen mangler på en måte og det KAN på noen opptak få et piano til å minne om et keyboard... Men det er ikke et stort problem! og de gjør generelt opp for det på morrofaktor, man får lyst å skru opp volumet ganske tidlig! og det låter bedre dess høyere knåtten går.. vel...relativt for størrelsen naturligvis :)
    båndtweeteren alene har en luftig kvalitet i segselv som kan vær vanskelig å legge fra seg!.. tror ikke dette ville blitt den samme høyttaleren med en kompresjonsenhet eller dome :)

    LBF er ikke en high-end høyttaler, det hadde jeg ikke forventet heller.. men den har sjarm og vil absolutt anbefale den for folk som er interesert i et kit i denne prisklassen. til 5-6k kan ikke jeg komme på et bedre alternativ iallefall :)

    har ikke fått byttet ut wooferen enno.. så er littrgrann skraping til tider, men er ikke så påfallende med bare 5watt effekt.. ligger en ny en i esken sin hjemme 40mil unna, krysser fingra for at det ikke har skjedd noe under frakten av den og! ::)
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej Nysjerrigper,

    Super Fin beskrivelse af dine oplevelser med LBF.
    Det lyder til at den lever op til sit navn! :D
    jeg tror at det du oplever ved lavt niveau og oplæsning af godtnat bøger
    hænger sammen med hornkonstruktionen og ikke så meget med enhederne,

    Ha en god Week-end

    Nikolaj

    Ps. når du får mulighed for det, så prøv lite rør på dem - det kan kun blive bedre en T ampen
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Nå kjenner ikke jeg LBF, men T-amp på mine Bastanis låt slett ikke bra.
    Så tipset til Nikolaj er verdt et forsøk.

    Ellers er det endringer på gang her også. Ny forsterker til sub'ene
    er på vei. Mye, mye mer power..... ;D

    I'll be back....
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    har el34 rørforsterker og ekstern dac hjemme :)
    ....men blir likevel stadig overrasket over hvor bra det kan låte med nesten gratis elektronikk her på hybelen i bergen..
    har kosa meg på spotify i kveld...og LBF overrasker stadig ;D
    bjørn eidsvåg, norah jones, dreamtheater og michael jackson i kveld.

    michael jacksons "dangerous" låter eksplosivt og rocker som juling. med 4watt(!)
    norah jones og bjørn eidsvåg er tidvis magisk i presentasjonen!
    no har jeg tatt et par glass rødvin da, men mine andre høyttalere gir meg sjeldent tårer i øyekroken ;D

    LBF har en veldig fin mellomting. det er som å blande noen av dynamikkegenskapene til f.eks klipsch og magien til danske høyttalere.
    "problemet" med oppbrytning og vreg i øvre mellomtone som nevt tidligere er fortsatt noen ganger til stede, men greia er at LBF gir deg umiddelbart ønske om å skru opp pga. sin letthet og luftighet i presentasjonen som gjør at du glemmer de tekniske "skavankene" til bassmembranene ;)

    hm.. tror jeg skal selge de to andre parene jeg har. oppgradering til større bastanis blir det helt sikkert ved et eller anna tidspunkt! 8)
     

    Lakka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    21
    Trekker denne frem igjen da jeg ser at det er noen elementer fra Bastanis tilsalgs på brukten her.

    Fortsatt fornøyde eiere?
    Noen i bergenområdet som har atlas oppsettet og kunne tenke seg å by på en lytt?

    Frister med et byggeprosjekt i sommer :)
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Lakka skrev:
    Trekker denne frem igjen da jeg ser at det er noen elementer fra Bastanis tilsalgs på brukten her.

    Fortsatt fornøyde eiere?
    Noen i bergenområdet som har atlas oppsettet og kunne tenke seg å by på en lytt?

    Frister med et byggeprosjekt i sommer :)
    Hej,

    Ja jeg er stadig mere en tilfreds med mine Bastanis, det er de bedste højtalere jeg har haft, og til prisen er de helt vildt fantastiske :)

    Mvh Nikolaj
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej,

    jeg sidder her og høre musik, afspillet på min nye digitale combi, Mac Mini og Weiss 202 Dac,
    og det lyder faaantastiskt ;D, det er en super Dac!
    og det er fantastiskt hvordan Bastanierne følger med, det overrasker mig stadig hvordan et sæt så forholdsvis billige højtalere kan spille,
    jeg vil tro at mine Chrystal Drivere har ca 150 timers musik på "ryggen"og hvis de fortsætter med at forbedre sig så er "the sky the limit" :-* de er meget organiske og naturlige i klangen
    og bassen i de 18" dipoler er ufatteligt - det er IKKE en tone bas, det er bas der spiller musik

    Hvordan med jer andre der har Bastanier, er i også stadige glade og tilfredse?
    og jer der også købte Chrystal drivere, oplever i også at de spiller helt ufatteligt godt efter tilspilningen ?

    Ha det
    og jeg håber at i vil skrive lidt om jeres oplevelser, så vi får holdt gang Bastanis debatten:)

    Nikolaj
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    waf skrev:
    Hvordan med jer andre der har Bastanier, er i også stadige glade og tilfredse?
    og jer der også købte Chrystal drivere, oplever i også at de spiller helt ufatteligt godt efter tilspilningen ?

    Ha det
    og jeg håber at i vil skrive lidt om jeres oplevelser, så vi får holdt gang Bastanis debatten:)

    Nikolaj
    Hei

    4 Chrystal drivere er på vei fra Tyskland nå :) Jeg kommer tilbake med mere info, men har store forventninger.

    Jeg skulle svært gjerne testet de dipol-bassene Nikolaj, jeg for høre med Robert om vi kan bli enige om en deal.

    Ellers har jeg testet en Crown XTi 4000 de siste dagene til å drive bassene. Denne har innbygget digitalt delefilter
    og kjempe krefter. Det rocker virkelig!
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej Larry,

    lyder godt med de 4 Chrystal drivere, - ja jeg ville gerne have et sæt Chrystal mere så jeg kunne høre hvad der sker når der er 4x12" i spil,...må spare lidt penge og købe

    18" dipolerne er virkeligt gode, og koster ikke meget -

    Crown XTi 4000 - den har DPS ik ?
    hvordan spiller det ?

    Mvh Nikolaj
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    hva tror dere om to par standard widebands vs. ett par chrystal?
    prisen blir den samme om man går for de innbyttede "in excellent condition" (eller billigere -"visible used")
    ::)
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    nysjerrigper skrev:
    hva tror dere om to par standard widebands vs. ett par chrystal?
    prisen blir den samme om man går for de innbyttede "in excellent condition" (eller billigere -"visible used")
    ::)
    Hej,

    det er et godt spørgsmål, men jeg har desværre ikke hørt Bastanis med 2x12" pr side
    men de blir 16ohm med 2 x12" pr side, og det i sig selv vil formentligt påvirke en del, særligt hvis du benytter mindre strømstærke forstærkere.
    ( ps. spørg Robert, han vil give dig et ærligt svar. pps. skriv herinde hvad han svarer :) )

    Mvh Nikolaj
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    waf skrev:
    Crown XTi 4000 - den har DPS ik ?
    hvordan spiller det ?

    Mvh Nikolaj
    Ja, XTi har innebygget DSP. Jeg har brukt litt tid og fått hjelp av
    Robert til å sette den opp. Det er mange mulige innstillinger som filter-
    design (Linkwitz, Butterworth, 24/48dB osv), gain og phase. Jeg synes den
    virker å ha bedre kontroll i bassen, hurtig og mere punch. Ikke noe slapp og svulstig
    bass her. OK priser er det på disse også :)
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Chrystals

    Burn-in i bua ;)

    De nye Chrystal driverne er ankommet.
    Skal la de spille til over påske før montering.
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Blir spennende å høre hva du synes om Chrystal driverene Larry :)
    Vurderer å oppgradere mine standard 12" også. Koblet opp mine med sølv solidcore rundtråd kabler i bomullsisolasjon her om dagen,og det er veldig artig hvor godt desse Bastanisene viser alle forandringer man gjør ellers i kjeden.Synes det ble enda klarere,kroppsligere og mer organisk,men hadde fortsatt Roberts DIY kabler på diskanten,så følte kanskje diskanten ikke hang helt sammen med resten.Skal prøve samme kabling på diskanten også.
    Ser vel ut som Roberts dyrerere ferdigkabler er flatvalset enkel-leder,men vanskelig å se utifra bilder.....
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej,

    Ja- det blir interresant at høre hvad du mener om Chrystal enhederne ? blir du lige så begejstret som jeg ?

    mhs til kablerne fra Robert,
    Jeg har et sæt af hans heartbeat ic kabel på 3.5 meter , det er enkelt leder fladvalset kobber med magic twins filtre "i udgangs stikkene"
    mener at hans dyrere kabler er en fladvalset og en rund tråd i combi?

    jeg sidder og lytter til Marcus Millers M2 album, spillet fra Mac Mini til Weiss Dac202
    Fantastico!
    en dac der spiller med krop og masser af bund - digitalt kan (åbenbart ? )også spille musik
    ha en super søndag,

    Mvh Nikolaj
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Interesant det med kablene Nikolaj . Det jeg kanskje tror han har gjort med de beste kablene sine er som du sier kombinert flatvals og rund,det sier han forsåvidt selv i sin beskrivelse,men jeg tror kanskje de faktisk består av et stykke metall,flatt i midten og formet rundt i ytterkant. Men dette er bare sånn jeg tror da,og for meg i tilfelle en meget interesant ide,men en utfordring å få laget de slik vil jeg tro.

    Har du hørt Audio Note DACer ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn