Bastanis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Jeps, det er dem ;)

    Jeg synes ikke problemet har været der tidligere, med et sæt Silverline La Folia. Agnes Obel har altid været lidt for meget fremme i skoene, men andre plader mener jeg ikke at have haft problemer med. Måske jeg lige skulle sætte La Folia'erne på for at krydscheck'e.

    Min genbo bekræfter at det er Agnes Obel der forvrænger, specielt i det første nummer, og at problemet ikke er så udtalt hos ham. CD-udgaven har han ikke, men hans download'ede MP3 er slet ikke så slem, så det er nok kun vinyl-udgaven der er stor-slem på det punkt.
    [/quote]

    Ok, gratulerer, så er det mine "gamle" bas enheder du har ;)

    Jeg har som sagt ikke problemer med forvrængning når jeg spiller piano musik
    mhs til at det evt kunne være fra tidligere i kæden, så tænker jeg især på at en pick up der ikke er justeret
    optimalt kan forvrænge tydeligt ved krævende musik som feks piano ( det har jeg oplevet i mit set up) ?

    hvordan spiller bastanierne i forhold til LaFoliaerne ?
    og hvilket gear spiller du på ?

    Mvh Nikolaj
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    waf skrev:
    Jeg har som sagt ikke problemer med forvrængning når jeg spiller piano musik
    mhs til at det evt kunne være fra tidligere i kæden, så tænker jeg især på at en pick up der ikke er justeret
    optimalt kan forvrænge tydeligt ved krævende musik som feks piano ( det har jeg oplevet i mit set up) ?

    hvordan spiller bastanierne i forhold til LaFoliaerne ?
    og hvilket gear spiller du på ?
    Der rammer du mit ømme punkt... Man kan altid komme i tvivl om pickup'en er helt korrekt justeret ind... Måske jeg skulle prøve igen, jeg har ellers været efter den her i julen, hvor jeg syntes jeg ramte lidt bedre (med Feickert protractor).

    Bastani'erne er i hvert fald anderledes... La Folia spiller virkelig godt, men Bastani ånder lidt mere, rummet er mere frit. Det er ikke helt ved siden af når en af de sædvanlige kommentarer om Bastani er mere "live". Og så synes jeg om at kunne justere bassen som jeg ønsker, med miniDSP. Hovedårsagerne til skiftet har været for at prøve Open Baffle, og for at gøre livet endnu lettere for mine OTL, selv om La Folia egentlig er ganske lettrukne - med Bastani kan jeg dog nøjes med kun 2 effektrør, hvor La Folia i teorien behøver 4 rør.

    Roksan Xerxes 20plus med Artemiz 2, Lyra Kleos, AudioValve Sunilda (Telefunken E88CC CCa og RCA Black Plates ECC83), DIY forforstærker (12B4A) og OTL monotrin (6C33B) lavet af en rørmand som også Thomas har benyttet, som også har lavet en Mark Alexander konstruktion (transistor) som jeg anvender til bassen, sammen med miniDSP.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    larry skrev:
    Jeg skulle svært gjerne hørt de ampene dine Nikolaj.
    Er det LD91 du har som power? Har du bygget de selv?
    Hej Larry

    Ja det er LD91 jeg har i sidste udgave/ den samme som på deres www side
    jeg har bygget dem selv, med lidt ekstra gode komponenter i - AN 2 watt Tantaler og AN silverfoil kondensatorer
    og 5K amorpheus udgangstransformatorer
    de spiller super godt - væsentligt bedre, mindre støj, bedre tonale kvaliteter, end nogle Audio Note Quest forstærkere jeg havde tidligere ( til 1/3 del pris...det kan vi lide ;D)

    Du er velkommen at lytte hvis du kommer til Danmark

    Mvh Nikolaj
     

    Vedlegg

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    [/quote]

    Der rammer du mit ømme punkt... Man kan altid komme i tvivl om pickup'en er helt korrekt justeret ind... Måske jeg skulle prøve igen, jeg har ellers været efter den her i julen, hvor jeg syntes jeg ramte lidt bedre (med Feickert protractor).

    Bastani'erne er i hvert fald anderledes... La Folia spiller virkelig godt, men Bastani ånder lidt mere, rummet er mere frit. Det er ikke helt ved siden af når en af de sædvanlige kommentarer om Bastani er mere "live". Og så synes jeg om at kunne justere bassen som jeg ønsker, med miniDSP. Hovedårsagerne til skiftet har været for at prøve Open Baffle, og for at gøre livet endnu lettere for mine OTL, selv om La Folia egentlig er ganske lettrukne - med Bastani kan jeg dog nøjes med kun 2 effektrør, hvor La Folia i teorien behøver 4 rør.

    Roksan Xerxes 20plus med Artemiz 2, Lyra Kleos, AudioValve Sunilda (Telefunken E88CC CCa og RCA Black Plates ECC83), DIY forforstærker (12B4A) og OTL monotrin (6C33B) lavet af en rørmand som også Thomas har benyttet, som også har lavet en Mark Alexander konstruktion (transistor) som jeg anvender til bassen, sammen med miniDSP.
    [/quote]

    Mini DPS er spændende , den kunne jeg tænke mig at "lege" lidt med
    Lyra Kleos har jeg også - den spiller uforskammet godt - jeg havde før den en Lyra Titan den gamle udgave, Kleosen spiller tydeligt bedre - men den er meget følsom mhs til justering oplever jeg,
    jeg bruger en clearaudio protractor, og 3 forskellige VTF målevægte, en digital, en analog og en mekanisk ;D
    og de viser aldrig samme VTF ? og lige med det parameter oplyser Lyra jo at den er ekstra følsom- hvilket jeg også oplever at den er , så måske det er der du skal kikke ?

    God søndag

    Nikolaj
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    waf skrev:
    Lyra Kleos har jeg også - den spiller uforskammet godt - jeg havde før den en Lyra Titan den gamle udgave, Kleosen spiller tydeligt bedre - men den er meget følsom mhs til justering oplever jeg,
    jeg bruger en clearaudio protractor, og 3 forskellige VTF målevægte, en digital, en analog og en mekanisk ;D
    og de viser aldrig samme VTF ? og lige med det parameter oplyser Lyra jo at den er ekstra følsom- hvilket jeg også oplever at den er , så måske det er der du skal kikke ?
    Jeg havde tidligere en Transfiguration Phoenix... Det er mit indtryk at vores oplevelser er temmeligt identiske, idet Transfiguration, så vidt som jeg forstår Lyra's tidligere modeller, faktisk minder en del om netop Lyra - en kende slank og analytisk. Jeg er temmelig begejstret for Kleos, idet den tager de gode ting fra Phoenix og pakker noget fylde og vægt på.

    Men ja, Kleos er ifølge Lyra selv meget følsom på justering. Jeg har forsøgt at gøre det så godt som muligt, inkl. nåletryk målt på en af de her moderne digitalvægte, men det kunne da godt være jeg skulle eksperimentere lidt med både VTA (irriterende på en Artemiz) og de andre ting - det ville da være dejligt hvis problemet er herfra, for så kan jeg gøre noget ved det. Tak for tippet, det er i hvert fald værd at prøve.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.662
    Torget vurderinger
    10
    Husker ikke om jeg har spurt om det før men hva er delefrekvensene og steilhet på filterne + er det baffelstep og eller EQ av noe slag på Bastanis?

    Og hva med dipolpeak?
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    waf skrev:
    Ok, gratulerer, så er det mine "gamle" bas enheder du har ;)
    Hvordan hænger det egentlig sammen... Du har skiftet basserne - til noget andet, eller en nyere version? Hvorfor om jeg må spørge?
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    HEL skrev:
    Husker ikke om jeg har spurt om det før men hva er delefrekvensene og steilhet på filterne + er det baffelstep og eller EQ av noe slag på Bastanis?

    Og hva med dipolpeak?
    Jeg kører en lidt alternativ løsning med miniDSP til regulering af bassen. Jeg deler (så vidt jeg husker på stående fod) omkring 100 Hz, stejlhed 48 dB LR, og anvender EQ til at fremhæve bunden omkring 50 Hz og nedefter. Topmodulet ruller automatisk af under 100 Hz, uden EQ. En sådan opstilling kræver måske enten dæmpning af forstærkeren til toppen, da miniDSP kun kan dæmpe, ikke forstærke.

    Den rigtige Bastanis version er med sub-amp med de almindelige justeringer, dvs. volumen, delefrekvens (type?) og phase, jeg er ikke klar over om den kan mere. Jo, køber man DSP-versionen har den naturligvis også EQ :D Prøv eventuelt at se om du kan finde oplysninger på den - ifølge Bastanis hedder den XTZ Sub Amp 1, og fås både med og uden DSP.

    Dipolpeak kender jeg ikke umiddelbart noget til. Dette er min første Open Baffle (dipol i det hele taget), og den tekniske side af sagen er jeg slet ikke stærk i, desværre.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.662
    Torget vurderinger
    10
    Spiller mellomtonen/fulltonen helt rent, dvs akkustisk avrulling både oppe og nede?
    Og er diskanten delt med en enkel konsensator (6db)?
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    HEL skrev:
    Spiller mellomtonen/fulltonen helt rent, dvs akkustisk avrulling både oppe og nede?
    Og er diskanten delt med en enkel konsensator (6db)?
    Efter lidt frem og tilbage med miniDSP kom jeg frem til en indstilling hvor jeg ikke synes at bassen blander sig i det topmodulet spiller - derfor den hårde 48 dB afrulning opefter. Bassen er altså elektrisk korrigeret, topmodulet spiller uden elektrisk korrektion (kører udenom miniDSP), og dermed med akustisk afrulning.

    Delefilter ses på http://www.bastanis.com/pdf/mandala_cutting_plan.pdf, side 7.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Kim_Petersen skrev:
    waf skrev:
    Ok, gratulerer, så er det mine "gamle" bas enheder du har ;)
    Hvordan hænger det egentlig sammen... Du har skiftet basserne - til noget andet, eller en nyere version? Hvorfor om jeg må spørge?
    Hej,
    Ja jeg har skiftet til en anden 18" også fra R Batsanis,
    den spiller med lidt mere "punch"
    Jeg synes at den "gamle" 18" du har passer bedre til de gamle 12"
    men Chrystal driverne har lidt mere krop, og der passer den nyere 18" bedre

    Mvh Nikolaj
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    waf skrev:
    Kim_Petersen skrev:
    waf skrev:
    Ok, gratulerer, så er det mine "gamle" bas enheder du har ;)
    Hvordan hænger det egentlig sammen... Du har skiftet basserne - til noget andet, eller en nyere version? Hvorfor om jeg må spørge?
    Hej,
    Ja jeg har skiftet til en anden 18" også fra R Batsanis,
    den spiller med lidt mere "punch"
    Ok, jeg var ikke klar over at der også var en ny version af 18'eren... Er prisen den samme? Kan kun se at 18" koster 500 EUR for et sæt.

    Jeg overvejer at lave et par tapped horn i stedet, med en anden basenhed (15") - nu må jeg se, det bliver ikke lige med det samme.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej

    de 18" jeg har er ikke nogle som er på hans www. det var nogle han afprøvede på et tidspunkt, om han stadig har/sælger dem ved jeg ikke,

    et par tapped horn vil da helt sikkert være en lækker løsning

    der er også andre bas enheder i brug i denne tråd
    'http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=3970&highlight=bastanis&page=5
    på "art of sound", der er et fedt forum med en del diy og value for money folk,
    det er Clive Meakins der også har lavet et par anmeldelser på www af Bastanierne der viser sine nye Bastanis / trans fi hybrider med 2 x 15" bas i hver side- han er ret begejstret- og de har et flot design ( synes jeg)

    jeg må dog sige at jeg personligt ikke oplever at mangle bas, og jeg har heller ikke haft højtalere der leverede en bedre bas en 18" dipol basserne - men alt kan selvfølgelig forbedres - så hvem ved :)

    Mvh Nikolaj
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    waf skrev:
    der er også andre bas enheder i brug i denne tråd
    'http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=3970&highlight=bastanis&page=5
    på "art of sound", der er et fedt forum med en del diy og value for money folk,
    det er Clive Meakins der også har lavet et par anmeldelser på www af Bastanierne der viser sine nye Bastanis / trans fi hybrider med 2 x 15" bas i hver side- han er ret begejstret- og de har et flot design ( synes jeg)

    jeg må dog sige at jeg personligt ikke oplever at mangle bas, og jeg har heller ikke haft højtalere der leverede en bedre bas en 18" dipol basserne - men alt kan selvfølgelig forbedres - så hvem ved :)
    De ser pæne ud - og kan sikkert også noget. Solid opbygning må man sige.

    Jeg mangler vel egentlig heller ikke bas, men synes det kunne være interessant at afprøve et sæt horn. Jeg har en enkelt gang oplevet hvad de kan levere af tryk og fysikalitet - det var imponerende.
     

    Lakka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    21
    hei, spør igjen jeg om det er noen i Bergen/Hordaland området som har bygd seg noen Mandala her inne, og kan by på en lytt?
    Vært i kontakt med Robert, og han anbefaler å få hørt de før jeg slår til, da han sier det er litt elsk hat forhold.
    Kjekt å ha med ærlige selgere å gjør, genuint interessert i at jeg skal være fornøyd med produktet.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Mine befinner seg i Trondheim, så det blir vel litt i lengste laget.

    Om man er vant til tradisjonelle boxer så kan overgangen virke litt rå.
    Derimot får man et enormt stort lydbilde og en nærhet som er sterkt vanedannende.

    De stiller da også krav til resten av kjeden. Varm lydsignatur på forsterkeri, gjerne rør, synes jeg er den beste match.

    Rommet har selvsagt betydning. Mitt er ikke optimalt, og skulle gjerne hatt litt mer plass og evt. mere demping. Men det funker bra.

    Jeg kjøpte uhørt, men har ikke angret. Disse har vel vært med meg lengst opp gjennom årene.
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    larry skrev:
    Om man er vant til tradisjonelle boxer så kan overgangen virke litt rå.
    Derimot får man et enormt stort lydbilde og en nærhet som er sterkt vanedannende.

    De stiller da også krav til resten av kjeden. Varm lydsignatur på forsterkeri, gjerne rør, synes jeg er den beste match.

    Rommet har selvsagt betydning. Mitt er ikke optimalt, og skulle gjerne hatt litt mer plass og evt. mere demping. Men det funker bra.

    Jeg kjøpte uhørt, men har ikke angret. Disse har vel vært med meg lengst opp gjennom årene.
    Det er også sådan jeg har oplevet mit skifte til Bastanis - en mere direkte og "rå" lyd, mere nærvær, mere tæt på, uden at det står lige foran en. Det er ikke helt ved siden af når det siges at de lyder lidt mere "live". Jeg fornemmer også at dybden er fin, men ikke overdrevet - den er mere nuanceret end hvad jeg tidligere har prøvet, samtidig med at det hele er mere frigjort og til at tage at føle på.

    I forhold til mine tidligere højttalere fornemmer jeg at den største forskel ligger i netop denne live-lyd, hvor man nemmere bliver lokket til at lytte efter i stedet for at det er afslappende.

    Det er nok en god idé at høre nogle først, for de er måske lidt mere specielle end så meget andet. Robert Bastani skrev også til mig at jeg skulle forsøge at få dem hørt inden køb, men jeg fik et godt tilbud og købte uhørt, hvilket jeg ikke har fortrudt. Hvis du får lejlighed til at høre et sæt, så læg mærke til hvad de gør med lyden, og forsøg at afgøre om det er ok med dig - jeg kan godt forestille mig at nogen der ved første øje-/ørekast synes de lyder spændende, måske hellere vil have "normale" højttalere i længden.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    kan forstå at det er litt elsk/hat forhold.
    litt utradisjonell å bruke en 10-12" til 5-6khz. -i åpen baffel uten delefilter eller korreksjon overhode.
    firebird sin 10" vil naturlig nok rulle av allerede fra mellomtonen. -men subwooferen tar ikke over før 70-80hz og diskanten har 5db høyere følsomhet enn wideband`n..... ::)

    råvarene er forsåvitt gode og Bastanis duger overraskende bra om man lytter mye på akustisk, jazz etc!
    når den riktige spillelisten er organisert på spotify her går det plutselig et par timer før man er ferdig. selv om man bare skulle teste et par tunes..-til mine naboer`s store ergrelse etter byturen i helgene ;D

    men det er gjerne under spilling av kompleks musikk med mange instrumenter og mye informasjon oppover jeg føler de faller igjennom...jeg vil heller skru ned pga. oppbrytning oppover som får det til å låte litt pappaktig og ukontrollert.. :'(
    tenkte det skyldtes en feil i elektronikken et sted.. uten at jeg har funnet den etter et år.
    men ved bruk av to andre par stativhøyttalere jeg har i hus (psb image b25 og dynaudio 52) forsvinner problemet. de har riktignok ikke samme decibel potensial som bastanis, som gjør at det jevner seg ut alt ettersom..

    Bastanis har noen veldig gode kvaliteter som overgår prisenklassen, men også noen designprinsipper som jeg er litt skeptisk til.. minner meg en del om Hawthorne silver iris som bruker en 15" til ca. 2500hz, kontra bastanis sin 10-12" 5-6khz. begge har en tendens til å låte rått på det ene albumet men skuffende ved det neste..fordi frekvensresponsen har veldig ulik forvregningsgrad og spredningskarakteristikk.

    når det er sagt vil jeg anbefale et større rom med litt avstand til høyttalerene som gjør at de litt sjenerende effektentene ikke er like tydelige, med dobbel wideband per side hvor volumet har en utlignende effekt. f.eks. har nærfelts-monitorer i studioer gjerne god spredning og lav delefrekvens, de i den andre delen av skalaen kan virke noe "oppdelt" og fjern til signalet i samme setting... litt vanskelig å beskrive. men tipper dere skjønner hva jeg mener :)

    vet ikke om jeg gir et negativt inntrykk nå? ..men bastanis kan absolutt vær verdt et forsøk. selv om de ikke sku passe 100% til musikksmak og setting tror jeg de vil få deg til å lytte til ny musikk og en til dels åpenbaring hva angår åpen baffel, særlig om du ikke har prøvd det før!
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Morning

    Jeg har ikke helt samme oplevelse som dig nysjerrigper
    jeg har ikke problemer med at spille musik med krævende komplekse passager
    ingen opbrud her, meget af det musik jeg nyder har jeg nydt i mange år
    feks Pink Floyds sidste album "The Final Cut" den købte jeg på vinyl da den udkom i sin tid
    jeg har samme Lp i dag, og den har aldrig lydt bedre en på mine Bastanier
    større bigbands og andet dynamisk musik med mange instrumenter og skiftende store energi udladninger- det klarer Bastanierne også meget meget flot, og absolut uden( for mig hørbare) opbrud.

    Hawthorne silver iris, jeg mener ikke de minder om Bastanierne - de er dual concentric/2 vejs
    og de har et traditionelt delefilter
    men ja de er også til montering i åpen baffel- det er vel primært der de minder om hinanden ;)

    God Lørdag

    Mvh Nikolaj
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Enig med Nikolaj.
    Har hatt standard 12" og nå Chrystal 12" ,og dette er av det mest allround jeg har hatt av høytalere.Selv om klassisk låter fantastisk på de så synes jeg de fikser Dream Theater,Led Zeppelin,AC/DC,osv. med like stor troverdighet.

    Mvh
    Rune
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej

    Rune; jeg har set du har dine til salg igen, hvad skal du have i stedet for hvis du får dem solgt ?

    Mvh Nikolaj
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har for mye stående,og klarer igrunnen ikke å bestemme meg hva jeg liker best,så derfor la jeg alt ut for salg ;)
    Får se hva jeg sitter igjen med.Gjør ingenting om det blir Bastanis som står igjen 8)
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hæ hæ ;D ok
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    nye Bastanis til våren

    "Matterhorn" 15" wideband EUR.1200-1800 paret (kit):



    LBF med oppgradert diskanter og kasse?
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Ja de ser spændende ud de "Matterhorn"
    dem gad jeg godt høre,
    ikke at jeg føler jeg mangler noget,

    Jeg lytter lige nu til en lp Leftfield "Leftism" udgivet på simply vinyl 2x180gram Lpér
    og det er Tekno- ikke noget jeg normalt lytter på, er mere en Jazz gut
    men hold nu op ! hvor er det underholdende det her, fuld fart frem;D
    det er er en skive fyldt med effekter der flyver rundt i rummet - det lyder 100% som 5.1 sourr effekter
    og dyyyb bas - et enkelt nummer går så dybt at jeg har svært ved at lytte til det uden at få det skidt fysikt :eek:
    det er en skive der VIRKELIGT viser hvad Bastanierne kan- hold nu op!

    Har i andre oplevet musik der er ekstra ekstra underholdende at lytte på på Bastanierne?
    dynamik -rum fornemmelse - klangtoner - eller..?

    Hav en God Dag

    Nikolaj
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    waf skrev:
    Har i andre oplevet musik der er ekstra ekstra underholdende at lytte på på Bastanierne?
    dynamik -rum fornemmelse - klangtoner - eller..?
    Jeg synes i hvert fald de er lidt mere "live" end hvad jeg er vant til, og har hørt tidligere, med god gennemhørbarhed. Rummet er også "lidt mere". Og bassen, i mit tilfælde med miniDSP EQ, har så absolut pondus.

    Og den Leftfield har jeg også - må lige grave den frem. En anden fin af slagsen, lidt mere straight forward melodisk, er Schiller med Atemlos - en live LP med lidt stemning.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej

    Schiller kender jeg ikke, men har lige tjekket dem på youtube- det lyder spændende

    Kim; fik du forøvrigt fundet ud af hvad der "ikke" spillede i dit set up ? Kleosén eller noget andet

    mvh Nikolaj
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    waf skrev:
    Kim; fik du forøvrigt fundet ud af hvad der "ikke" spillede i dit set up ? Kleosén eller noget andet
    Nej, ikke endnu. Jeg oplever ikke problemet til daglig, selv om jeg af og til synes jeg hører en lille smule. Jeg har dog kontrolleret opsætningen af pickup'en, og rent målemæssigt sidder den så lige i skabet som jeg synes den kan. Men det kunne være at jeg skulle sænke armbasen lidt igen - den hævede jeg ved seneste justering, så armen er helt lige i forhold til pladen, måske det kunne afhjælpe det. Justeringen er lavet inden jeg fik Bastanis'erne ind i stuen. Jeg har dog tænkt mig at skrive til Lyra for at høre om de kan anbefale noget.

    Og så vil jeg gerne have fat på cd-udgaven af Agnes Obel - jeg har dog ikke tænkt mig at give i nærheden af fuld pris for den, da jeg jo allerede har betalt for lp'en, så jeg venter på at den kan købes på tilbud for en 50'er :D Min genbo bekræftede jo at pladen var temmelig kraftig der hvor jeg oplevede det, og ikke så slem på en download - så jeg vil gerne lige høre en sammenligning af medier.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej

    Ok, ja det kan sagtens være at det er Lp udgaven der er mindre heldig
    men jeg synes nu også at cdén som jeg har er mindre heldigt inspillet- den lyder meget komprimeret synes jeg ?
    -
    Mvh Nikolaj
     

    Kim_Petersen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    waf skrev:
    men jeg synes nu også at cdén som jeg har er mindre heldigt inspillet- den lyder meget komprimeret synes jeg ?
    Det kan godt være netop dét der er problemet - og det er specielt de første par numre på side 1 der er rigtigt slemme. De andre par gange jeg har oplevet det, dog i meget mindre målestok, er på klaverkoncerter, men jeg har også andre klaverkoncerter hvor der er ingen problemer. Det kunne jo være så ubehageligt at mit anlæg afslører alle unoder :D
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    ;D ja det er en skræmmende tanke
    men nok ik så langt fra virkeligheden
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.323
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    larry skrev:
    Mine befinner seg i Trondheim, så det blir vel litt i lengste laget.

    Om man er vant til tradisjonelle boxer så kan overgangen virke litt rå.
    Derimot får man et enormt stort lydbilde og en nærhet som er sterkt vanedannende.

    De stiller da også krav til resten av kjeden. Varm lydsignatur på forsterkeri, gjerne rør, synes jeg er den beste match.

    Rommet har selvsagt betydning. Mitt er ikke optimalt, og skulle gjerne hatt litt mer plass og evt. mere demping. Men det funker bra.

    ...


    Dette burde ha blitt skrevet for mange uker siden, men sånn ble det ikke. Jeg fikk sjansen til å lytte til larry sitt anlegg tidligere i år, og jeg likte godt det jeg hørte. Spesielt dipolbassen imponerte meg; den virket bare helt "riktig" i mine ører.
    Når det gjelder frekvensene over 100 hz (stemmer det at delefrekvensen lå der?) så opplevde jeg overhodet ikke lyden som "rå", men som om jeg var noen rader nærmere scenen i Olavshallen. Hjemme "sitter" jeg på 7 - 10. rad et sted, mens hos larry kom jeg nærmere; kanskje rad 4 eller deromkring. Uansett likte jeg det jeg hørte. Det eneste jeg ikke ble helt klok på var det jeg oppfattet som en litt forsiktig diskant i forhold til det jeg ventet meg, men om det var ørene mine, rommet eller høyttaleren vet jeg ikke.
    Uansett var det et trivelig besøk, høyttalerne var godt bygget, med fin finish, og lyden kunne jeg svært godt ha levd med selv.

    mvh
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Så er jeg kommet igang med at bygge mine nye "Atlas" bafler
    de er i finsk x-finer 24 mm lagt dobbelt = 48 mm tykke
    750 mm høje 410 mm brede på det bredeste sted og 310 mm i top og bund
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Blir bra dette Nikolaj
    cool0020.gif


    Husk å seriekoble 12" driverne, ikke paralellkoble slik jeg gjorde ved en feil
    Men det vet du sikkert........
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg håber det blir supert!
    tak for "huskeren" med seriekobling IKKE paralelkobling- jeg er OBS på det

    God weekend
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    lurer på hvordan de måler i serie kontra paralell, og en vs. to widebands. burde jo ha innvirkning på ganske mye i en slik type høyttaler.
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Har brukt Bastanis siden 2003. Her er de siste med de oppgraderte Crystal Elementene.

    IMG_3078.jpg


    Baffelen er en vanlig 3cm tykk benkeplate i Eik.
    Planen er å bruke 2*15" pr side i en Ripol, som skal spille gjennom baffelen på nederste del. Men de har latt vente på seg, og de bygges visstnok ikke av seg selv :) Foreløpig benyttes bare en av 15" i en liten baffel plasser skrått på baksiden (ala Gradient Helsinki) Det fungerer faktisk ikke så verst.

    IMG_3102.jpg


    Elementet i bassene er noen billige Zomax. Foretrekker de fremfor Hawthorn Augie p.g.a. Zomaxen er mere definert. Augien har mere knytteneve lengst ned, men alt i alt foretrakk jeg de billige elementene.

    "Hornet" til diskanten laget jeg rett i baffelen. Kopierte trakten fra den originale bare.

    IMG_3098.jpg


    De nye Crystal elementene spiller et hakk bedre enn de gamle. Litt mere avslappende å høre på. Høyttaleren er ganske "in your face", så det er nok ikke en høyttaler for alle. De nye elementene har nok tonet det litt ned. Men den er også så åpne og avslørende, at mange av de andre høyttalerene (spesielt kasser), høres defekte ut :)

    Litt bilder:

    IMG_3096.jpg

    IMG_3093.jpg

    IMG_3094.jpg

    IMG_3100.jpg

    IMG_3101.jpg

    IMG_3103.jpg

    IMG_3115.jpg

    IMG_3122.jpg

    IMG_3129.jpg


    Isbjørn
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn