Bastanis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    De får en litt annen 'look' med disse dekslene ja.
    Jeg har tenkt litt tanken på å bruke en noe tynnere finer f.eks. 18 mm og frese ut en 'ring' som dekker element/skruehull
    og skrår litt ut på platen. Disse kan evt. festes med sneppert.

    Ellers ser jo dette meget bra ut.
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Veggur? Nai vett du ka. Som designer og utvikler av reference baffelen føler jeg meg rett og slett fornærmet. Hehe. Syns du det e bedre med surfebrettstyle eller topp plata på et felles utedass style? Hehehe.
    Neida. Smak og behag. Men du kan jo pusse overgangene rundere og dermed forandre designet litt? Syns det blir litt kleint uten. De blir også tykkere rundt plasseringen av 15". Utredningene passer også til 12". Du Bør uansett pusse litt mer synes eg. Ha ein strålende tur i natt forresten.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Veggur? Nai vett du ka. Som designer og utvikler av reference baffelen føler jeg meg rett og slett fornærmet. Hehe. Syns du det e bedre med surfebrettstyle eller topp plata på et felles utedass style? Hehehe.
    Neida. Smak og behag. Men du kan jo pusse overgangene rundere og dermed forandre designet litt? Syns det blir litt kleint uten. De blir også tykkere rundt plasseringen av 15". Utredningene passer også til 12". Du Bør uansett pusse litt mer synes eg. Ha ein strålende tur i natt forresten.

    Så,så du var nå ikke alene under design økten, syns å huske jeg var der også. Sørfebrett er kulere enn gjøkur :)
    Så jeg tror jeg holder en knapp på surfing, enn oppdrett av Gjøk og kolibri :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er dette Roberts nyeste konstruksjon? Svært beist dette. Blir sikkert kult, med trøkk.
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Så så. Nei utforming og design beholder eg opphavsretten til??????. Prototyper i isopor og tegninger. Men du var jo med til cmc fræsern husker eg og. Hehe. Gjøkurlook ble best fordi det avogtil kommer en . . . . .kamerat på besøk til meg og kommer med noen ytringer ca 1 gang i timen. Hehehe.??????.
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Hei HCS.
    Ja. Det kommer flere bilder. Har snakket med Robert en tid tilbake ang en større høyttaler. Han brukte litt tid på å teste ut et alternativ til et ønske herfra. Det resulterte i denne baffelen og elementsammensetningen . Ja trøkk ble det. Og en vegg av vellyd. Men de krever mer strøm. Ikke noe for 10 wattere
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har et sett med monoblokker på vei inn. 2x300 watt fra USA. De hadde nok egnet seg på disse beista. ;)
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    20150715_221525.jpg
    Ja. Hvilke blokker har du anskaffet deg? Det lurer jeg også på. Trodde du kanskje likte mindre kraftige effekter best HCS, men jeg tar kanskje feil. På mine har jeg prøvd flere varianter av el34 forsterkere i forskjellige effektklasser opp til 100w. Joda det er helt ok opp til et morsommere nivå;D. Men det var først når jeg fikk på rouge m180 med kt120 rør det tok av. De blir en stund fremover hos meg i alle fall;D. Veldig gode effekttrinn med mulighet for triode også.
    Skal legge ut bilder av hele oppsettet etter hvert.
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    20130602_200825.jpg
    20150529_204838.jpg

    Her er også det første settet mitt med Atlas som jeg kjøpte av Lars
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    20150621_145917.jpg
    20150713_140629.jpg

    Mitt Reference oppsett er ferdig og jeg skal legge ut noen bilder av dem slik de står plassert i mitt rom så snart jeg får ryddet litt der.:cool:. skal teste ut en Calypso supreme pre, så da kan det passe seg.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Tror det er på tide med prøvelytt snart Nutcase, dette ser råtøft ut og lekker jobb med CNC fresen!

    Er det enkle 18 i subene eller doble?

    Er det helt egen konstruksjon eller noe Bastanis har satt sammen?
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Hoi baldrick. Klart prøvelser kan arrangeres . Dette er en konstruksjon som er sigd fra eget brøstet. Har etterspurt en større høyttaler fra Robert da jeg var nyskjerrig på hvordan det kunne låte ettersom jeg har vært så fornøyd med Atlasene mine. Robert gikk litt i tenkeboksen og ringte meg når han hadde prøvd ut noen alternativer til mitt ønske. Han anbefalte meg å gå for denne sammensetningen for å få det jeg etterspurte. Jeg startet tegning av baffler og korrespondanse mellom oss viser resultatet. Han likte designet og reference baffelen er nå på gang hos flere i flere varianter. Også I Canada og Tyskland. Bassene er enkle. 4 stk dipole kabinetter.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Grovt sett ferdig CNC-frest men mangler finish pluss div. skrå-fresing ++.

    Men steike ta, dette ble mye større enn jeg forestillte meg. Fruen er overbærende men det spørs om dette blir dråpen :confused: 8)

    20151104_172203.jpg

    20151104_172117.jpg

    20151104_172131.jpg

    20151104_172052.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Grovt sett ferdig CNC-frest men mangler finish pluss div. skrå-fresing ++.

    Men steike ta, dette ble mye større enn jeg forestillte meg. Fruen er overbærende men det spørs om dette blir dråpen :confused: 8)

    Vis vedlegget 346757
    Vis vedlegget 346758
    Vis vedlegget 346759
    Vis vedlegget 346760
    Gratulerer Lars! Ser helgromt ut dette!
    Jeg vet hvordan det låter så, det er bare å glede seg!

    Har du fått alle detaljene fra Robert om avstander: lengde på diskant/horn hals, 45 grader rundt 12" vs. rett stykke foran elementet og slingringsmonn osv med tanke på design/uttrykk? Monteringsavstand/dybde mellom 12" og 15"?
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Hei ogla,
    Jo takk, det ser ikke så værst ut men det spørs om jeg ikke må bygge på huset eller kaste ut eldstemann fra loftstua.

    Mener jeg har rimelig kontroll på alle målene. Er klar over at svingspoler på 12" og 15" skal være på linje. Kunne tenkt meg å sneket
    inn 15" fra baksiden også men vet ikke om det lar seg gjøre. Får vente og se til nutcase får ut finger'n og sent meg elementene :p ;)
    Venter forøvrig på en fres som har samme radie som munningen på de originale hornene.
    Gruer meg mest til arbeidet med å sette sammen sub'ene. Det tar vel både vinter og vår....
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Du har litt arbeid i vente ja men det går ganske greit egentlig til tross for min beskrivelse av samme jobben i tråden, var svett nok men ble bra:)
    Det går ikke med 15" montert bak på baffel. Husker jeg rett målt fra elementets front/anleggskant skal 15" være 30mm foran 12"
    noe som betyr at du må felle det inn flush foran og evt felle inn 12" fra baksiden så mye som skal til, vet ikke hvor tykk baffelen din er, 46mm?

    Siden du ikke skal bruke diskanthornet/waveguiden på denne baffelen skal halsen være 1" rett strekk fra kompresjonsdriver og rundes fint og jevnt derfra mot front. Fres 45 inn fra front og stopp litt før 1" (kanskje1,5" er passe) og jobb derfra slik at du får en jevn krumming fra 1" og like til front.

    45 graderen rundt 12" kan du velge større eller mindre 'flare' på etter hvor langt rett stykke som velges umiddelbart etter elementet, likt Atlas. Minimum 10mm, max 20mm:)

    Baffels ser ut som å bli stiv nok hvertfall. Spindelsvev er jo ikke et dumt valg i uttrykkets betydning. Tøft:cool:

    Edit:Jeg ser du venter på fres til diskanthornet, da er det jo greit men går fint å gjøre det for hånd også:)
     
    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Baffelen er 54mm så jeg har en teoretisk sjanse til å frese ned 15" fra baksiden slik at jeg sitter igjen med nok 'wood' til skruene...kanskje.
    Ikke et must, men da slipper jeg et ekstra deksel i front for det estetiske aspektet. Nedsiden er at jeg må montere den nederste 15" før jeg limer
    'spindel'-støtten på baffelen. Men da er jeg 'stuck' i forhold til demontering...
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kan være det er nok mat for skruene, 24 mm burde vel holde, eller?
    Hvis det skal være min 10mm nese etter 15" før flare er det bare 12mm til å frese 45 på..
    Tenker på om det skal stå i stil til flare rundt 12".. Du finner nok en god løsning :D
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Ja, du har rett. Det vil ikke stå i stil med flare på 12" men likevel kanskje bedre enn et 'deksel' i front.
    Vi får se, ingenting avgjort så langt :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Lykke til videre! Gleder meg til å se prosjektet fredig:p
    Dokumentér gjerne underveis:)
     

    Robert Bastani

    Fersking
    Ble medlem
    09.11.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    9
    I just like to say hello to all Norwegian Bastanis customers!

    It`s nice to see a long thread with many beautiful cabinets which you can be very proud of and although i don`t understand the Norwegian language i`m glad that you have a nice community and lots of fun listen music with the Bastanis speakers and i thank you very much for this!

    Best regards,
    Robert Bastani
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hi Robert!

    Welcome to Hifisentralen!

    Quite a few has ongoing Bastanis projects in here at the moment. The big baffle is the new ´hot´!


    Best regards,
    Glenn
     
    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Skal si det går unna her duc999! Har du begynt med sub'ene?
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Blei lekre dei! Glede meg til å se de live!
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Skal si det går unna her duc999! Har du begynt med sub'ene?
    Huff, nei de har jeg ikke startet med enda. Nå blir det en 14 dagers jobbeøkt, så får jeg starte med subbene når jeg kommer hjem. Må få skjært opp to til også, mangler jo to kasser
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Regner med det kommer en sammenligning mellom disse og 801'ene dine... den er jeg litt spent på å høre.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Regner med det kommer en sammenligning mellom disse og 801'ene dine... den er jeg litt spent på å høre.
    Det er jeg veldig spent på selv også, men det blir nok en stund til, allt skal ut i garagen er meningen. Da skal det settes opp slik at jeg får testet det opp mot hverandre.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ble barskt med svart!
    Inn med kompresjonsdriverne nå så er det bare å begynne å spille:)
    De skal jo mykes opp litt. Bassene tar ikke så lang tid når de kommer på banen... så, snart i gang da vel?:rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn