Beatles remastere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Antall liker
    1
    OKA skrev:
    Hei, hva skal jeg gjøre. Jeg har allerede det meste jeg er interessert i av Beatles på Lp (70-80 tall nice price og noen 1987 digitale remastringer) ...

Så: hva gjør jeg? Kjøper jeg enkeltvis de siste godbitene kun? Er monoboksen noe for en som meg? Finnes det en boks med mono der det var originalt og resten i stereo?
    Det er ikke lett å si hva du skal gjøre ... monoboksen har alle skivene til og med "The White Album" samt en dobbel CD med singler. Mange av disse kom også ut i stereo, men poenget med monoen er at Beatles arbeidet med musikken på alt dette bare med en monomontitor. Derfor kan man mene at monoboksen er mer autentisk beatlesk ... stereoutgavene ble laget uten deres nærvær. Bare de to siste, Abbey Road og Let it Be, ble laget direkte i stereo.

Men ingen av monoinnspillingene er tilgjengelig enkeltvis.

Uansett hva du har fra før, tror jeg du vil oppleve de nye som bedre. Monoboksen vil også komme ut på vinyl, men regn med en pris på 4000-5000, ifølge Big Dipper ...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De som synes at de eldre innspillingene fra før Rubber Soul ikke har interesse for dem bør tenke seg om. Jeg har vært av samme oppfatning siden slutten av åttitallet. Det jeg har hørt nå av det gamle roter opp i gamle tanker og ideer, og musikken har reist seg til nye høyder igjen. Plutselig setter jeg pris på de enkle låtene som gjorde dem til superstjerner. Når produksjonene får såpass løft som dette så trer det frem detaljer i musikken som igjen gjør den interessant. Det som jeg oppfattet litt som barnemusikk da jeg var i tyveårene må jeg bare innrømme at jeg tok skammelig feil over. Det var min opprinnelige oppfatning som jeg gjorde meg som barn som var den riktige, og ikke den intellektuelle oppfatningen jeg fikk senere.

Lytt til de gamle hits-ene med nye ører som voksen mann, så hører du at den skepsisen eller motviljen dere følte før ikke er så riktig lenger.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.537
    Torget vurderinger
    4
    baluba skrev:
    De som synes at de eldre innspillingene fra før Rubber Soul ikke har interesse for dem bør tenke seg om. Jeg har vært av samme oppfatning siden slutten av åttitallet. Det jeg har hørt nå av det gamle roter opp i gamle tanker og ideer, og musikken har reist seg til nye høyder igjen. Plutselig setter jeg pris på de enkle låtene som gjorde dem til superstjerner.
    Så enig, så enig !

Det var også eneste grunn til at jeg med en gang jeg fikk høre om boksene var skeptisk. Jeg var jo bare interessert i de "seriøse" skivene fra Rubber Soul og utover. Men, jeg har overrasket meg selv ved å like mye på Please Please Me som på The White Album.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Please please me er på mange måter et spesielt album. Her kommer de rett fra gata og skal spille inn et album på rekordtid. 2-spors båndopptager, live i studio. Få, eller ingen, muligheter til redigering. Dette må rett i boks. Skjer det noe underveis må de begynne på nytt. Og så spiller og synger de som guder. Nervene må ha ligget i tykke lag utenpå dem, men likevel klarer de å prestere et helhetlig album med flott vokal og strålende musisering. For en energi! Bare den måten albumet starter på - One, two, three, fouuurrr... Har noen hatt en bedre start på en platekarriere enn åpningen av albumet Please please me?

Fantastisk album. Både musikalsk og historisk.

BTW: Ifølge gutta i PILS skal hun som er 17 (you know what I mean...) visstnok være søsteren til Rory Storm (Ringos forrige gruppe - Rory Storm and the Hurricanes) som Paul hadde et godt øye til.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    baluba skrev:
    De som synes at de eldre innspillingene fra før Rubber Soul ikke har interesse for dem bør tenke seg om. Jeg har vært av samme oppfatning siden slutten av åttitallet. Det jeg har hørt nå av det gamle roter opp i gamle tanker og ideer, og musikken har reist seg til nye høyder igjen. Plutselig setter jeg pris på de enkle låtene som gjorde dem til superstjerner. Når produksjonene får såpass løft som dette så trer det frem detaljer i musikken som igjen gjør den interessant. Det som jeg oppfattet litt som barnemusikk da jeg var i tyveårene må jeg bare innrømme at jeg tok skammelig feil over. Det var min opprinnelige oppfatning som jeg gjorde meg som barn som var den riktige, og ikke den intellektuelle oppfatningen jeg fikk senere.

Lytt til de gamle hits-ene med nye ører som voksen mann, så hører du at den skepsisen eller motviljen dere følte før ikke er så riktig lenger.
    Kanskje jeg skal skaffe meg monoboksen da... Er litt vaksinert mot den musikken som kan kalles "gammelpop". Selv Zappas parodier er i grenseland for hva jeg tåler. Er en av dem som synes at Beatles først ble interessant fra Rubber Soul, men som deg er dette gammelt tankegods fra 80-tallet som kan bør utfordres...

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Takk for svarene alle sammen. Da så jeg litt på CDpacific og de hadde monoboksen til en svært hyggelig pris på 217 $, problemet er bare at de har to listinger på boksene, både stereo og mono. To priser for mono, 217$ og 465$, begge deler rimeligere enn det de setter som listepris (som er 704$ for den dyreste) Begge deler er CD-monoboks. Hva betyr dette?

Play.com i England var 200£ for monoboksen.

Da kan jeg kjøpe Let it be og Abbey Road separat. Noen som vet om hvilken utgave Let it be er? Den produsert av han seksualforbryteren (?) jeg ikke husker navnet på, eller den enklere som er laget senere?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Det er nok Phil Spectors versjon - det er jo den offisielle. Selv liker jeg "Let it be - Naked" bedre. Mye bedre arrangementer på den. Har selvfølgelig begge :D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel drap Spector er dømt for, og ikke seksuelle overgrep. Eller husker jeg feil nå?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Drap ja. En eller annen modell på en fest.
    Hun var modell og b-filmskuespiller. Men den festen var svært privat, dvs hun var eneste gjest. Spector påstod det var en ulykke som skjedde da hun agerte selvmord for morro skyld med en pistol hun ikke visste var ladd. Det trodde ikke retten på.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kjipe saker, hørte let it be naked her i helgen. Fin skive.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Vidar P skrev:
    Kos her i kveld. I både mono og stereo.
    Det så riktig så koselig ut :) Har du noen preferanse angående stereo vs mono etter å ha hørt de begge ? Jeg skal bare ha én, og hadde egentlig bestemt meg for monoboksen, men så har jeg hørt så mange skryte stereoboksen opp i skyene..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skulle jeg bare ha en så hadde jeg kjøpt stereo. Så langt som jeg har hørt iallefall. Men begge er gode, og for meg er det ikke en konkurranse om hvilken som er best; begge har interessante sider, trøste og bære meg..

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Hmm...auda, der fikk planen min om å gå for enten eller, et skudd for baugen. Det er klart, det er mye som tyder på at det er forsvarlig å kjøpe begge boksene :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt umulig å si hva som er "best" synes jeg. De er forskjellige.

Det er ikke bare det at det er hhv stereo og mono, langt derifra. Hvis du f.eks sammenlikner "Love you to" fra Revolver, så har denne citaren forskjellig klang; og perkusjonen oppleves også forskjellig. Hele låta blir liksom annerledes med en annen sound. Det er snedige greier...

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Vidar P skrev:
    Det er helt umulig å si hva som er "best" synes jeg. De er forskjellige.

Det er ikke bare det at det er hhv stereo og mono, langt derifra. Hvis du f.eks sammenlikner "Love you to" fra Revolver, så har denne citaren forskjellig klang; og perkusjonen oppleves også forskjellig. Hele låta blir liksom annerledes med en annen sound. Det er snedige greier...
    Solgt. Etter å ha lest dette kan jeg ikke annet enn å kjøpe begge. Det høres altfor morsomt ut å oppdage og glede seg over slike forskjeller. Takk for innsiktsfull beskrivelse, Vidar !

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.632
    Sted
    Hus
    Er de tidlige monoinspillingene av 4 sporssorten slik som originalene er, eller har de gjort noe elektronisk med stereoopptaket for å få det mere greit å høre på? Synes det er bedre med mono på tidlig 60 talls stereo :)

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.632
    Sted
    Hus
    Sorry, tenkte på stereoinnspillingene :eek: Mono er mono ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De er remastere fra de originale flerspors stereomixer, ikke noe simulert stereo via elektronisk manipulering.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.632
    Sted
    Hus
    De første stereomiksene var jo ikke spesielt gode, for de var fra kun 4 sporsmaskiner? :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er nå engang det som er stereomixene om du skal ha de Beatles-albumene i stereo.

Store deler av samlingen min består av suverene stereoinnspillinger på 3-spors, så det er neppe et problem med et lite antall spor. Istedet for å teoretisere omkring hvor bra eller mindre bra du tror disse låter, så kan jeg trygt anbefale deg å kjøpe de i julegave til deg selv om du liker Beatles og ikke har de. Dette er jo de allerede legendariske nye remasterene, og Beatles fra skive har aldri hørtes så bra ut som dette noensinne.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.632
    Sted
    Hus
    De ble vel mikset ned fra 4 spor til 2 spor tenker jeg. Likte bedre de senere stereoinnspillingene. Vinylen kommer ikke i boks, så da blir det nok mono på de første og resten i stereo tenker jeg når de kommer på nyåret :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For all del... men hvilke originalmastere fra mer enn to spor blir ikke mixet ned til to kanaler for stereoutgivelse?

sims

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    132
    Sted
    Trondheim
    Fikk monoboksen i julegave fra kona ;D.Har allerede hørt gjennom halve boksen og er mektig imponert over hva de har fått til med denne boksen.Har aldri hørt det svinge slik av Beatles før,så lyden er superbra og innpakkninga av
    cdplatene er utenom det vanlige med sine replika lp-cover.Ligger an for mye Beatles i mellomjula ja :D

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hele stereoboxen er ikke stereo men det vet dere vel.Mvh Lille Hiawta.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Stereoboksen har tatt to seiersrunder her ;o)

Yk1

Medlem
    Ble medlem
    30.11.2009
    Antall liker
    0
    Fikk denne stereo boksen til Jul, har blitt mye Beatles i Julen :) er mektig imponert over hvor mye bra musikk Beatles lagde.I år traff virkelig samboeren med presangen :D
    Espen

N

nb

Gjest
    Da har jeg tydligvis vært passe snill gutt og fikk monoboksen i julegave. Kanskje ikke så overraskende siden det omtrent var eneste item på ønskelisten min (hadde også Archives, vol. 1 med Neil Young). Må si jeg er imponert så langt. Har aldri vært noen die-hard-Beatles-fan, men dette er moderne kulturhistorie og Beatles har laget virkelig mange gode sanger. Det visste jeg selvsagt fra før, men det har bare ikke vært en del av det daglige brød. Har en del på LP, men de blir neppe spillt så mye fremover.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gledet meg stort over at en julegjest med meget stor musikinteresse (men mer i prog/goth tradisjonen, ca 23 år gammel jente) etter å ha blitt utsatt for beatlesmaraton i jula, sa "jeg har en kompis som er Beatles fan, jeg har alltid mobbet ham for det. Nå må jeg hjem og trekke det tilbake". Mission accomplished.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Gledet meg stort over at en julegjest med meget stor musikinteresse (men mer i prog/goth tradisjonen, ca 23 år gammel jente) etter å ha blitt utsatt for beatlesmaraton i jula, sa "jeg har en kompis som er Beatles fan, jeg har alltid mobbet ham for det. Nå må jeg hjem og trekke det tilbake". Mission accomplished.
    Mange tusen nordmenn lider nok av de samme kvaler for tiden. Det er utrolig hvordan folk som liker avansert elektrisk musikk som moderne prog har problemer med å oppfatte hvor bra dette er. Det samme gjelder The Monkees som tildels fikk sin oppreisning på nittitallet.

Og nå er monoboksen i hus her også! Hipp hurra for denne utgivelsen. Har bare lyttet overfladisk på hodetelefoner på sengen i natt, og spesielt White Album har overrasket meg til nå. Er det noen som vet hvorfor stereoutgavene av Help! og Rubber Soul er tatt med? Ikke at jeg klager, tvert imot. Det gir jo også muligheten til å sammenligne direkte på et sekund. Dette er forøvrig første utgivelse jeg har rippet til flac. Deilig å vite at hvor enn jeg er i verden har jeg alltid denne kulturskatten med meg (reiser alltid med laptop fordi jeg aldri har helt fri fra jobb).

Men igjen, hvorfor har de gitt oss stereo i tillegg? Det virker foreløpig totalt umotivert for meg, i og med at det kun gjelder Help! og Rubber Soul.

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Antall liker
    1
    baluba skrev:
    Og nå er monoboksen i hus her også! Hipp hurra for denne utgivelsen. Har bare lyttet overfladisk på hodetelefoner på sengen i natt, og spesielt White Album har overrasket meg til nå. Er det noen som vet hvorfor stereoutgavene av Help! og Rubber Soul er tatt med? Ikke at jeg klager, tvert imot. Det gir jo også muligheten til å sammenligne direkte på et sekund. Dette er forøvrig første utgivelse jeg har rippet til flac. Deilig å vite at hvor enn jeg er i verden har jeg alltid denne kulturskatten med meg (reiser alltid med laptop fordi jeg aldri har helt fri fra jobb).

Men igjen, hvorfor har de gitt oss stereo i tillegg? Det virker foreløpig totalt umotivert for meg, i og med at det kun gjelder Help! og Rubber Soul.
    Så vidt jeg har forstått, er de to stereoversjonene tatt med der, fordi de er de første George Martin mikset. De er ikke med i stereoboksen hvor der er en annen stereomiks av de to skivene?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.537
    Torget vurderinger
    4
    Arne Marco skrev:
    baluba skrev:

de er de første George Martin mikset. De er ikke med i stereoboksen hvor der er en annen stereomiks av de to skivene?
    Da The Beatles katalogen ble utgitt på CD første gang bestemte George Martin seg for å gjøre en ny steremix for "Help!" og "Rubber Soul". Kanhende fordi han ikke var tilstede da flere av låten på "Help!" ble stereomixet første gang. De orginale steremixene er derfor ikke tidligere utgitt på CD. Siden det er 22 år mellom orginalmixene og George Martin sine nye "stereoCDmixer" er de gamle å regne som vesentlig mer autentiske, hvilket er selve nøkkelordet for monoboksen og de er således lagt til som bonusspor på monoskivene. Legg merke til at de kun er listet i heftet som følger med, ikke på coveret.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En venn fortalte meg i natt at han hadde endt opp på lanseringen av remastringene i Oslo, og at de fikk utdelt en dobbel-cd. Han var ikke edru nok til å gjøre mer rede for innholdet på den. Er det noen av dere som var tilstede og som kan fortelle hva den inneholder, eventuelt om det er en som også er gitt ut for vanlig salg?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn