True that!Etter årene, så føles alt som tussmørket når man holder på med småting
Skrev i min egen tråd om uppgradering av Modi med Galder-fötter. Tänkte det kan få plats här också.
När jag köpte Modin nämnde Morten att det går att uppgradera den med Galder-fötter. Det gick en stund innan jag tog steget och beställde ett set, men nu kände jag att det var dags att ge Modin nya skor.
Modi kommer orginalt med tre frästa alu-fötter som helt enkelt skruvas fast i plintet. Enkelt och greit, bara att vatra upp på den gamla vanliga måten genom att justera till allt är i våg. Enklare kan det knappast bli, men en uppgradering har varit önsklig och aktuell hela tiden.
Så idag kom då dessa fötterna till Galder. I stället för en enkel alu-fot en bara skruvar på plats kommer dessa i tre delar. Först en del som skruvas fast på samma vis som orginalfötterna och således är den delen som vatrer upp spelaren. När det är gjort, låser en fast den inre delen med den yttre ringen som så skapar perfekt tight kontakt med plint (och döljer inmaten). Till sist står innerdelen med sina tre småkulor och vilar på den stora kulan i botten, ned mot underlaget. Ingen överdrift att säga att detta är ljusår undan Modins orginalfötter.
Så får vi höra om detta har något för sig. Visuellt blev det otroligt mycket finare.
Nya fötterna med sina olika delar. Kan enkelt se de tre små kulorna som sitter i innerdelen och den stora kulan som allt till sist står på.
Vis vedlegget 808871
Orginal-fot och Galder-fot.
Vis vedlegget 808872
Montering pågår.
Vis vedlegget 808873
keramiske kuler som er så runde som det er mulig og lage keramiske kuler og alle er røntgen kontrollerte for evt. luftbobler som ville gi uønskede resonanser. Det koster litt ekstra. Med det fungererSkrev i min egen tråd om uppgradering av Modi med Galder-fötter. Tänkte det kan få plats här också.
När jag köpte Modin nämnde Morten att det går att uppgradera den med Galder-fötter. Det gick en stund innan jag tog steget och beställde ett set, men nu kände jag att det var dags att ge Modin nya skor.
Modi kommer orginalt med tre frästa alu-fötter som helt enkelt skruvas fast i plintet. Enkelt och greit, bara att vatra upp på den gamla vanliga måten genom att justera till allt är i våg. Enklare kan det knappast bli, men en uppgradering har varit önsklig och aktuell hela tiden.
Så idag kom då dessa fötterna till Galder. I stället för en enkel alu-fot en bara skruvar på plats kommer dessa i tre delar. Först en del som skruvas fast på samma vis som orginalfötterna och således är den delen som vatrer upp spelaren. När det är gjort, låser en fast den inre delen med den yttre ringen som så skapar perfekt tight kontakt med plint (och döljer inmaten). Till sist står innerdelen med sina tre småkulor och vilar på den stora kulan i botten, ned mot underlaget. Ingen överdrift att säga att detta är ljusår undan Modins orginalfötter.
Så får vi höra om detta har något för sig. Visuellt blev det otroligt mycket finare.
Nya fötterna med sina olika delar. Kan enkelt se de tre små kulorna som sitter i innerdelen och den stora kulan som allt till sist står på.
Vis vedlegget 808871
Orginal-fot och Galder-fot.
Vis vedlegget 808872
Montering pågår.
Vis vedlegget 808873
Det viktigste er ikke bare vekten av tallerken, men materialet som brukes. Bergmann har lager tallerken i mange forskjellige materialer/legeringer som kunder har spesialbestilt.Drømmespiller. Om den spiller hørbart bedre med tallerken på 36kg er uvisst. Uansett lekker.
/Ruby
Det lydmessige forskjellen (om jeg 100% oppfattet det riktig) Så var det mer autoritet igjennom hele frekvensområdet og ennå mer ro i lydbildet som ga ennå bedre fokus.Spennende. Vet du noe om de lydmessige forskjellene og hva man kan forvente å oppleve? Hvordan er ettermontering, rett frem, eller må det gjøres modifikasjoner? Stor vektforskjell. Kommer selvsagt også med vakum?
Det var ikke noen Indikasjoner om det. Selv om jeg vet han har mange tegninger å planer i skuffen. Men de fleste blir arkivert som tja...Ligger det lösa planer i en skuff någonstans hos Bergmann om en spelare under Galder i hierarkiet med vacuum eller kommer detta vara förbehållt Galder enbart i framtiden?
Ligner veldig på en tidlig prototypeGammel og .men surrer og går
er nok ein prototype ja,antar første Bergmann eksemplar i Norge,herlig spelerLigner veldig på en tidlig prototype
Hmmm, er ikke så sikker på at jeg stoler på egne ferdigheter med loddebolten….. Har en liggende, og kan jo teste litt.Bruker diy sølvkabel og jording ved siden av. Litt plunder å isolere godt, men det funker perfekt, og er nok den beste kabelen jeg har hatt fra spiller til riaa.
Synes også Mogami sin mic-kabel er veldig bra. Kan ikke si jeg hører særlig forskjell på denne mot rent sølv.
Men du må frem med loddebolten da.
Begge kan brukes videre fra riaa, men da er ikke isolasjon veldig påkrevet.
Hva ligger innstegsmodellen i nu?Blitt en satans pris på disse spillerne nå. Man må kanskje drømme om noe annet...?
Når det kommer til lydkvalitet. Så er Modi med den nye Thor armen bedre enn Magne. Grunnen til det er Thor armen som er bedre. Plinten/drivverket er av samme kvalitet.Ser forresten at Nat har en pakkepris på Modi (drivverk) + Thor (arm) til 125.000,-
Thor armen er vesentlig stivere og med en lavere profil. Kan også justere VTA under avspilling. Mye likheter med Odin armen.Er det noen meningsfull forskjell på Modi + Thor arm og Magne, bortsett fra at Modi leveres som verk uten arm?
Stemmer. Alt du nevner er inkludert. Dvs. komplett. Armen kommer ferdig montert.Går ut fra at den komplette Modi/Thor-pakken er med pumpe for både arm og verk?
Er montering av armen en enkel operasjon?
Ja, med tid og stunder....Du kan gjerne maile meg for pristilbud
Hei,Ja, med tid og stunder....
De fleste blir overasket over hvor enkel den er å sette opp og justere.Grei gjennomgang av Modi/Thor med setup.
Gleden er på min side Ynot.Lekkert skandinavisk design i høy kvalitet, og en flott Bergmann Modi og en Bergmann Odin som får påmontert en Ortofon Windfeld Ti.
Vis vedlegget 1044692
Vis vedlegget 1044694 Vis vedlegget 1044695
Vis vedlegget 1044698
Modi og Odin i sort med oppgradert tallerken.
Tusen takk til @nat for god jobb, godt resultat og veldig trivelig selskap.
Alle lovord du høster er vel fortjent.