Beste metal-låt?

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
- og personlig syns jeg nok en rå og upolert lyd hører hjemme i sammenhengen,- ja,- min interesse for akkurat de mer ytterliggående deler av metal-scenen, er nok nettopp grunnet på ønsker om å oppleve noe helt annen enn hva man vanligvis legger øret til,- så som sagt flere ganger,- dess verre, dess bedre.
Når det gjelder rå og upolert lyd, og for ikke å snakke om dess verre, dess bedre-filosofien... Har du hørt HÜSKER DÜ - Land speed record? 2 x 15 minutter med ekstrem kaospunk med (i hi-fi-sammenheng) dårlig live-lyd. Når verden har gått meg imot, og jeg trenger å isolere meg totalt fra omgivelsene, så er det lite som kommer opp mot denne på full guffe kombinert med ett glass god whisky. Det måtte evt. være NON - Physical evidence kombinert med flere glass enda bedre whisky ;D.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Jeg må si at du skuffer litt nå Grace, innpakninga så viktig? Skulle tro at du og dine likesinnede var de samme fjortisene som jeg husker fra min ungdom, de som kjøpte alle fire platene til "Kiss" pga de kule coverene..De kom samtidig, med bilde av hver enkelt på hver sin plate. Hvis dere gjør innpakninga like viktig som musikken, og diskvalifiserer grupper for at de ikke ser tøffe nok ut, da snakker vi ikke lenger om musikk! Posører står tydeligvis høyt i kurs her?
mvh

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
synes dette var litt merkelig jeg og. Kan ikke høre på en artist som er iført sandaler. Jeg skjønner greia da, det med at hvis du først skal trå til med no barsk musikk, så må det være noe som river. Men det estetiske er ikke det som kommer i første rekke når jeg hører på musikk i hvert fall. Hva andre mener får egentlig være deres greie. Men når jeg kommer med et tips, så føler jeg ikke at det blir tatt helt seriøst når jeg får som svar at "Nei sånt kan jeg ikke høre på, dem går jo i tøffler!"

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Rare greier,- sikkert det,- og mulig man er veldig grunn;- altså:- det er dette med konvensjoner,- eller skal vi heller si gjenkjennelighet;- når jeg oppsøker Konserthuset for å høre Filharmonien,- forventer jeg å se orkestrets medlemmer iført pingvinkostymer,- ingen forutsetning naturligvis, men det er en del av en totalopplevelse;- nå blir mange provosert av slik kutyme,- de hevder at omstendighetene omkring oppføring av klassisk musikk virker fremmede for de uvante,- og derved hemmer rekrutering av nytt publikum;- personlig verdsetter jeg forutsigbarhet,- det trygge;- tror jeg ville finne situasjonen meget merkelig, om orkestret var utkledd som om de hørte hjemme i et black metal miljø.

Geir Bjerkaas;- kjøper frekvent plater pga. interessant, eller spesiell cover-art,- tilstår det!

Sødal;- ja,- Tømmermenn er veldig bra,- stødige saker;- kjøpte noen CD-er i dag jeg også;- kan nevne Slayer; Reign in Blood;- mitt første møte med dette bandet,- hvilket jeg har hørt nevnt ganske ofte. Kjøper lite annet enn metal for tiden, men fikk da med meg ny Tom Waits i dag (denne er egentlig ikke til salgs før mandag, men man fikk da tak i den allikevel).

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Man kan kanskje undres på hvorfor Grace har engasjert seg i en genre som så entydig bryter med hva han eller har foregitt å være opptatt av;- noen svar kan leses ovenfor i tråden,- men vil allikevel benytte anledningen til presisering:- det har vært motivert,- har hatt en beveggrunn;- det er tidligere i forumsammenheng vært reist spørsmål om i hvilken grad vår interesse for hi-fi har stimulert til utvidet horisont mht. musikk;- nå vil svar nødvendigvis bli hypoteser,- men vel;- er for egen del nokså sikker på at mitt forhold til lyd, har åpnet for musikk jeg ellers ikke ville ha kommet i berøring med;- det er altså dette som har vært mitt hovedanliggende, når jeg har villet fortelle om hvilken musikk som jeg prioriterer akkurat nå;- det er ekstra morsomt å fortelle dette fordi det så sterkt bryter mot hva jeg vanligvis spiller. Budskap:- forsøk noe helt annet enn det vanlige,- bryt fordommer,- utvid perspektiv;- grei melding, hva.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Som en liten oppsummering av hva jeg har kommet med av tips her på siden vil jeg repetere følgende

Emperor - emperial live ceremony
Å kalle dette en hits skive er vel litt å ta i ;), men her er i hvert fall de grommeste låtene til emperor(bortsett fra de fra siste album). Lyden er god til å være en black metal skive og fremførigen av matrialet er jo strålende. Disse gutta lager ikke akkurat primitiv black metal... Dette er en virkelig bauta innen black metal scenen!(ps skiva og musikken krever sitt, da dette er ganske kompliserte greier, men den sitter dermed enda bedre når den først sitter. Husker første gang jeg hørte den, skjønnte ikke en drit. ha ha)

Enthral - Subterranean movement
Denne sikva blei jeg tipset om i hard-rock bladet scream i fjor høst. I disse bladene blir det jo anmeldt i hue og ræva, men denne skiva så ganske spennende ut. Siden bandet ikke er kjent, eller noen av kompisene mine hadde hørt om det før, gav jeg det en tjangs. Dette albumet har en spesiell lyd syns jeg. basstromma f,eks er ikke slik "trigga", spinkel, kjapp tradisjonell black metal bass tromme, men har skikkelig fylde, rund lyd. deilig(ukomprimert kaller dem det vel). Bortsett fra lyden er dissa kara(og jenta!) skikkelig dyktige, låtene er ganske kompliserte og fenger noe så inni gampe r... forresten er det trommisen som synger på albumet. Kompisene mine og jeg har hørt det aller meste av hva black metal har å by på, men vi er alle likevel enige om at denne glatt kommer inn på "topp 5". Da jeg kjøpte skiva kosta den 100.- på cdon, nå har den gått opp til 151, men denne skiva er virkelig verdt penga..

Megadeth - Countdown to extinction
Veit at megadeth har fått litt hard medfart på denne sida, men jeg syns likevel denne skiva er knakandes god, kanskje litt fordi det var den første "harde" skiva jeg kjøpte som 8 åring i 92`med fadern på slep. ohh hvor stolt jeg var.. Får frysninger den dag i dag jeg.
Skiva består i hvert fall av gode låter og en fin fin lyd.
Dessuten koster den jo bare 75.- Det er den jaggu verdt. Gi den en sjangs a...

Immortal - At the heart of winter
Som ny elev på namdals fhs, tussla jeg inn på tunet med denna skiva under armen, og jaggu var det ikke den som var under armen når jeg gikk derfra og. Denne skiva syns jeg det rett og slett det er høytidlig å høre på(Bare se på coveret). Dette er jo noe av det beste den norsk black metal scenen har å by på. Meget fengende låter, grim vokal, en trommis fra hælvete og en gitar som borer seg inn under huden. Som naboene til den ene av de to bergenserne på skolen så fint sa det "Immortal, the only good thing about bergen ;).

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Hmm.. Metal er liksom ikke min sjanger lenger, men fra dengangen Metal var Metal, tror jeg nok min stemme går til Slayer, og en av sporene på South of heaven. Dette var Metal på sitt beste !

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- takk for repetisjon;- jeg er enig med deg hva gjelder anmeldelser i det norske bladet Scream;- jeg er riktignok fortsatt nybegynner innen dette feltet,- men har da allerede hørt såpass at jeg er istand til å danne meg bestemte oppfatninger.

AudioDude;- metal er liksom min genre akkurat nå;- det er intet ukjent fenomen at alt var bedre før,- det kan godt være rett,- eller like så gjerne feil,- beror på ståsted,- tenker jeg;- min interesse er i hovedsak å uteske dagens metal scene,- men vil for perspektiv også ta noen stikkprøver bakover.

Som det vil ha fremgått, har jeg hatt morro med frenetisk å pløye igjennom en mengde plater;- i fortsettelsen vil jeg nok senke hastigheten noe, og forhåpentlig kunne avklare ett eller annet,- eller ingen ting,- hvem vet.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
jo det er sant det. jeg har south of heaven. er jo ei knakandes god plate det. skal se dem om ei uke. yeah

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Som et vedlegg til oppsummeringen ovenfor må jeg tilføye et album til

Opeth - Blackwater park

Dette albumet sitter utrolig sterkt hos meg. Klarte faktisk ikke høre på det på et halvt år etter et brudd med ei dame. Albumet har en enorm stemning som ikke kan beskrives. Denne plata inneholder de nydeligste partier, fengende harde partier, glimrende vokal og fabelaktig lyd. Dette er virkelig et album som bør høres. Helst ikke i en slik "bruk og "kast"" sammenheng som grace har hatt i det siste(no hard feelings), men bør gis tid. Dette er rett og slett et mesterverk. Veit det er mange som har anbefalt "damnation", men personlig så mener jeg dette albumet har mye bedre melodier, samtidig som det kan være litt utfordrende da det til tider kan være litt hardt. Hvis jeg skal vise fram black(death) metal, til noen som ikke har noe forhold til det, så blir det gjerne denne. Det er jo en glimrende inngangsbillett til en ny sjanger også. Gjør deg selv en tjeneste...

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- er håpløs romantikker, så ditt rørende forhold til Opeth gjør inntrykk;- har allerede sagt at Opeth skal innlemmes i platesamlingen,- og på bakgrunn av dette siste du anfører, skal det lyttes forsvarlig. Generelt vil jeg for min del hevde at god popmusikk skal sitte med det samme,- for meg er det nesten alltid enten eller umiddelbart.

(Det er gått fort for seg ja,- gikk igjennom det meste som er kjøpt av metal i det siste, og "oppdaget" tre CD-er jeg ikke kunne gjøre rede for).

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
De tre ukjente viste seg alle å tilhøre death-avdelingen;- de var med Nile, Dark Funeral, og Dies Irae,- amerikansk, svansk, og polsk,- såvidt jeg forstår;- tror jeg skal se nærmere på Dark Funeral. To andre foreløping lagt til side:- Ministry, og Iced Earth. Koser meg med Darkthrone og "Hate Them".

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
"Hate them" er absoultt ei god plate. Har mye grooves som sitter i beinmargen.
Det er godt å se at du vurderer kjøp av blackwater park, det trur jeg ikke du kommer til å angre, men nå skal ikke jeg rose denne skiva opp i skyene(!), for da blir det ratt en nedtur...

apropos nile, han trommisen der er ikke så verst ;)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- den Nile CD-en jeg har fått tak i heter:- "In Their Darkened Shrines";- hvis denne er representativ, bør man kanskje vurdere andre utgivelser fra bandet;- denne ene CD-en er isolert verd å ha,- klart noe av bedre jeg har hørt innen death-segmentet.

Noen som kan si noe kort om Burzum,- hvilke plater man eventuelt burde høre?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
heisann. har ikke hørt så mye av burzum, men det jeg har hørt er ganske bra. Gutten gjorde jo alt sjøl, så det han har fått til er bra. Det skal jo sies at han brukte en og annen studiomusiker da men... De første er vel best, er det ikke slik!? trur de nyeste albumene er mer elektroniske, med mye sugerende låter. De første cd`ene var i kronologisk rekkefølge. aske, det som engang var og hvis lyset tar oss.

I samme slengen vil jeg anbefale dimmu borgir`s puritanical euphoric misantrophia.. Denne plata er faktisk ganske bra, selvom det i noen kretser er litt tabu å høre på ny dimmu.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- får prøve er par Burzum utgivelser,- kan vel ikke skade. Kan godt forstå hvorfor Dimmu Borgir er blitt kontroversielle,- har såvidt berørt det tidligere;- det blir liksom noe galt, om en såvidt spesiell genre som black metal kommersialiseres for mye;- av de tingene jeg har hørt, foretrekker jeg absolutt det mer ekstreme,- det sære og ytterliggående, om man vil,- allikevel syns jeg Dimmu Borgir er fint å høre på,- på sin måte,- syns også den CD-en du nevner er bra;- så er det da også ganske flott at norske band blir høyt ansett utenfor landet;- apropos det:- det er faktisk nokså spesielt dette at en genre tildels har vært dominert av norske utøvere,- et faktum som nok har bidratt til min interesse for fenomenet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Ble indpirert til å foreslå en real outsider, ei islandsk gruppe som het HAM; de har så vidt jeg har fått med meg lagt opp, det er sørgelig lite nyheter om moderne islandsk musikk her på berget. Anbefalte skiver er Saga Rokksins og Skert Flog (live fra Reykjavik). De har en musikk stil som vanskelig lar seg kategorisere, det nærmeste måtte være OperaDeathSpeedMetal (for de som er opptatt av slikt), det er fryktelig teatralsk, pompøst, sakralt, MYE piggtråd, hese demoniske vokaler og hysterisk morsomt, også for oss som ikke kan ett ord islandsk. På Skert Flog har de en helt vanvittig og surrealistisk utgave av Voulez-vous (ABBA låt!). Voff voff.

mvh
KJ

Grusom

Medlem
Ble medlem
12.04.2004
Antall liker
0
Burzum:
Gutten gjorde jo alt sjøl,  
Må nesten kommentere det der, du behøver ikke akkurat være noe musikalsk geni for å være hjernen bak de gamle burzum låtene, ikke at jeg ikke liker de, jeg digger Burzum jeg, men det er veldig enkelt, teknisk sett..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
mener å huske at det lille jeg hørte av burzum en gang i tida var ganske fett, ergo vanskelig(?). nei jeg veit da f.. jeg, men han har i hvert fall lagd alt sjøl...

Grusom

Medlem
Ble medlem
12.04.2004
Antall liker
0
Det er dødskult, men det er ganske ensformig, og ikke så veldig komplisert.. Men han har laget alt selv, det stemmer hvertfall..

Grusom

Medlem
Ble medlem
12.04.2004
Antall liker
0
montesi: Så du hadde nevnt Taake her tilbake et sted, og den skiven du henviser til heter Over Bjørgvin graater himmelrik, og det er så definitvit bergensband, bare å høre på teksten, ingen som har mer dialekt.. hehe.. Anbefaler forresten også Nattestid ser porten vid, taake det også

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- den siten din fikk jeg ikke frem,- får prøve igjen i morgen. Kort til dette med enkelt:- ja,- fint det;- det som fascinerer meg er nettopp det enkle og råe,- det uttrykket som fjerner seg lengst fra det ordinære;- når metal glir over i det melodiøse og flinke,- eller blir for produsert,- går en dimensjon tapt.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Grunnen til at du ikke fikk den opp er fordi siden blei åpnet i dag og har hatt en del trafikk fra kompiser og meg sjøl, som har testet ut om ting har funket osv, slik at mengden nedlasting av data pr dag har overgått det som er mulig for siden min. Det er nemlig en grense for hvor mye en kan laste ned fra en side pr dag.
Men den skulle visst åpne igjen i løpet av en time stod det.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Katatonia;- en slags best of,- 2CD,- materiale fra første halvdel av nittitallet;- ikke det verste jeg hørt.

Fra neste uke kommer Svisj Metall natt til onsdager.

Apropos Svisj:- ny Rammstein video i tillegg til den som har gått en stund;- syns forsåvidt Rammstein hører med i metall sammenheng;- hvordan man nøyaktig betegner tyskerne vites ikke,- forsøker med industriell synth metall,- litt trashy, med diverse pompøse tillegg.

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Hei!

Vet ikke hva dere definerer som metal...

Men: "The final countdown" må være tidenes hard-rock låt for meg ;)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Vel, Kimmern,- det er nok mange metalheads som blir rystet av det,- men på den annen side er det trist med denne purismen;- jeg mener,- det er greit å holde rene linjer, men doktrinære holdninger avsnevrer,- eller helt lukker,- for opplevelser man kanskje kunne ha glede av.

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Ja, jeg er enig, Grace. Allikevel vil jeg gjerne si til mitt "forsvar" at jeg liker en del metal også, men at enkelte "slagere" fra 80-tallet har mer trøkk og driv i mine ører. Så som "We're not gonna take it" og "Poison" :)

Definisjoner er vanskelige, og ofte subjektive. Jeg har til og med sett at noen velger å definere Nightwish som "det er ikke metal, det er fjortis-pop", og da synes jeg subjektivismen tar litt overhånd. Greit at Nightwish ikke er verdens hardeste og tøffeste band, men det er tross alt mer metal enn pop ;)

Så, hvor er det rimelig å sette grensene?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Iron Maiden - No more lies!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Holmium;- ser at Iron Maiden utgivelser foreligger som remastered,- og til fornuftig pris;- var tidligere ikke interessert i hverken Iron Maiden, eller lignede fenomener,- men hva nå,- er dette virkelig noe å ha;- har ihvertfall lagt merke til at CD-ene er utsyrt med morsom cover-art,- litt å se på, om ikke annet.

Kimmern;- hørte litt på Nightwish forleden;- hadde vel avskrevet det hele som noe skrekkelig kliss,- og det syns jeg stort sett fremdeles,- men,- og der gir jeg deg rett,- det ligger utvilsomt et metalelement i bunnen;- hvis Nightwish kan anspore fjortiser til senere å bevege seg mot barskere saker, så er da noe vunnet.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Går godt an å høre på litt melodiøse saker;- fikk med hjem et bra eksempel på ørevennlig power metal forleden,- Sonata Arctica; Reckoning Night;- finsk band på Nuclear Blast,- godt å høre på, som sagt, og ganske fin lyd også

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Ingen reaksjoner på spørsmål om Iron Maiden;- vel, kjøpte fire stk. for et par timer siden,- tilfeldig valgt;- rart egentlig,- man har klart å styre unna slike ting i alle år;- får se om det blir tid til å høre på en av CD-ene.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Håper du fikk med deg "Powerslave". Den har flere gode låter. Min favoritt er "Aces high", men det er et meget godt album.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
hvis du har fått med deg "somewhere in time".. sett på siste låta- "alexander the great". min absolutte maiden låt ;D

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
891
hvis du har fått med deg "somewhere in time".. sett på siste låta- "alexander the great". min absolutte maiden låt ;D
Hehe, inneholder eneste gitarsolo jeg er i stand til å plystre ;D. Ellers med fare for å bli flamet av maiden fansen så består vel repertoaret fra 80 tallet for det meste av pubertale eskapisme drømmerier. Det eneste som kritisk sett har noen stor musikalsk verdi er oppstarten hvor influeringen fra punk bølgen er lett hørbar. Kanskje "Seventh Son of a Seventh Son" hvis man liker fantasy-metal ??? . Denne er vel løselig basert på "Seventh Son" av Orson Scott Card, og det var vel gjennom denne boken Bruce Dickinson fikk øynene opp for Willam Blake. "Dance of Death" er i mine øyne kanskje den beste maiden platen, synes denne ikke er så belemret med de vanlige metal klisjeéne som dessverre i for stor grad plager denne genren. Men så er kanskje ikke metal heller helt min greie :-/

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Sødal, montesi, Ketil;- her ser man eksempel på en slags lovmessighet,- jeg velger fire tilfeldige Maiden CD-er,- selvsagt ingen av de dere nevner;- får vel vurdere et par til da.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Ketil;- må vel si at jeg har et inntrykk av Iron Maiden, som samstemmer med ditt;- må vel ha hatt en anelse,- da disse tingene ikke var aktuelle,- da de var aktuelle,- for å si det slik.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
De beste Mainden skivene for meg er "Number of the beast", "Piece of Mind" og "Somewhere in time". Egentlig er alle skivene med Di'anno og Dickinson bra unntatt "No prayer for the dying" og "Fear of the dark" som er svært skrale saker.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Tror ikke jeg skal oppholde meg noe videre ved Iron Maiden,- det blir for datert;- enig med deg, Palace,- Number of The Beast er allright.

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2002
Antall liker
2
Har du hørt In Flames - The Jester Race eller Lunar Strain?

spesielt TJR er en godbit synes jeg personlig.

Det er ikke spesielt tung metal da. Eller.. ikke-metallere synes det er ekstremt.

Topp Bunn