Beste metal-låt?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Er oppmerksom på In Flames,- har imidlertid ikke innlemmet noe fra disse svenskene i platesamlingen enda.

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2002
Antall liker
2
Da må du høre Dark Tranquillity - The Gallery :D hehe svensk de også.. Gøteborgbastionen vettu.

Synd lyden på the Jester Race er så dårlig. Tror December Flower fra det albumet ville hatt godt en en skikkelig remaster. Det finnes forresten remastered versjoner av Lunar Strain og Subterranean som kom ut i år eller i fjor. Har ikke hørt de selv, men de to skal jeg ha en dag. Last ned December Flower!!! soloen er rå. absurd. sprø. over the top!! Den er spilt av gitaristen fra Dark Tranquillity. Bør ha seriøs tykk hud på fingrene for å unngå blemmer av det spillet der.

Du må bare gjøre deg selv en tjeneste og droppe de siste 4 utgivelsene til in Flames i allefall, for det er forferdelig mainstream. Og da mener jeg på den negative måten :(

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Tror In Flames får vente;- apropos Gøteborg:- hører for tiden på The Haunted;- den nye CD-en fra dette bandet er effektivt markedsført,- omtalt i diverse tidsskifter;- ble selv oppmerksom på utgivelsen for tre uker siden, da "rEVOLVEr" ble presentert i Ambolt (NRK P3);- selvom man kan mistenke hype i forbindele med denne platen, vil man ved lytting fort oppdage at dette er holder, og vel så det;- sterk sak dette mao.- en blanding av death og thrash,- en helstøpt utgivelse;- pass på å kjøpe såkaldt digipack, da denne har et par ekstra spor.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Den nye fra The Haunted skal sjekkes. Den tidligere "...made me do it" er en klassiker!

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har ikke fått hørt den nye enda, men deres tidligere utgivelser er jo solide saker!

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Grace: siden du primært er interessert i ekstrem metal burde du kjøpe den nye samleplata som Fenriz fra Darkthrone nettopp har satt sammen og gitt ut. Der er det mye bra old school black/thrash metal som har inspirtert Darkthrone og utallige andre band. Tok en kikk på låtlista og det er veldig mye bra der!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Palace;- burde hatt den CD-en allerede,- men var dum nok til å overlate til CDON å skaffe meg den,- bestilling sendt 28.sept., og så langt ikke noen Fenriz velger "Det beste av Old School BM";- du har forresten rett i at den gode Fenriz ser ut til å ha plukkert frem interessante ting,- denne CD vil kanskje fungere flott som introduksjon til dette spennende feltet,- den hadde sikkert vært nyttig for meg, om den hadde foreligget tidligere.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Ja, den ville absolutt vært nyttig, men den kan nok forsatt være det. Han har dratt fram en god del greier som er temmelig obskurt og slett ikke allemannseie! Ganske mange vil ha nytte av denne CD'en skulle jeg mene.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Får komme tilbake til hva Fenriz har valgt, når platen dukker opp. Hører nå på Zyklon,- to utgivelser,- begge fine,- helt i min gate;- heldigvis fortsatt noen som ikke helt har fjernet seg fra det opprinnelige aggresive uttrykk.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
godt å se at "diskusjonen" fortsatt holder seg i gang, spesielt når det handler om noe så interessant som old school black metal og den godeste fenriz, som jeg har stor sans for. Så fort jeg får noen overflødige kroner i henda, befinner nok denne plata seg i skuffen... har dere forresten hørt den nye enslaved plata "isa". den har surret og gått i spilleren i to dager nå, må si jeg liker det jeg hører.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
...digger Rammstein...

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Rammstein er knalltøft! Håper jeg kommer meg på konserten i Oslo selv om den er utsolgt. Hva Enslaved angår så har jeg ikke hørt den nye skiva, men har egentlig ikke hatt sansen for derm på en stund. Synes det blir for eksperminetellt og langdrygt, men Blodhemn er er veldig bra plate!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- bare kort innom forumet i kveld,- rekker imidlertid å bifalle din anbefaling av Enslaved; Isa;- denne CD-en har sannelig falt i smak her også;- får se om det ikke kan bli tid til noen betraktninger omkring Isa senere.

Palace;- jeg har sammenlignet Isa med den aller første utgivlesen fra Enslaved;- selvsagt er det skjedd en utvikling,- og den kan man diskutere, men jeg syns nå dagens Enslaved isolert sett er meget interessant å lytte til.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
cult of luna !!!!!!!
dette er greier altså...
det er en slags postrock i metalform. det går kjempesakte (60 bpm) og er veldig stemnigsfult og rolig for deretter å eksplodere i et tungt metalldriv. når man så tror at det er så tungt som det kan bli så drar de på med enda et gir!! meget brølete vokalist, men det gjør ikkeno for det bidrar til stemningen..
anbefales som dere skjønner.. plata jeg har er ny og heter salvation.. fåes i vakker hvit pappgreie på platekomp..
bandet er svenskt som så mange andre gode band

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Må ikke la dette emnet forsvinne;- har tatt det rolig noen dager, men har ikke tenkt å gi meg;- syns ikke Cult of Luna er helt patent,- bra når det øses på,- om man kunne holdt full fart hele tiden, ville jeg kunnet gått helhjertet inn for disse seks nordsvenske gutter.

Fenriz velger old school favoritter,- ja, denne CD-en kom da i hus til slutt,- den som venter på noe godt, osv.;- dette er helt klart en plate som burde interessere alle som lurer på hva som fascinerer med Black Metal;- jeg syns utvalget er veldig flott, og såvdt jeg kan bedømme representativt for det opprinnelige uttrykket.

Apropos Fenriz;- de to Darkthrone medlemmer har som kjent startet plateselskap, og første utgivelse er med Aura Noir,- veldig passende,- ikke sant;- og det er blitt en fin plate;- det er vel en slags thrash variant, men helt tydelig fundamentert på genuin old school BM grunn,- super sak,- det mener nå denne lytter.

Har nå forresten snart vært igjennom hele Darkthrone back-katalog;- av det er jeg styrket i synet på Darkthrone som det ultimate BM band,- for ikke å si metal band i alminnelighet;- vi har å gjøre med en kontinuitet som vel er nokså unik i denne genre;- man skulle kanskje kunne frykte stagnasjon, men nei, det er utvikling og variasjon tilstrekkelig til at man engasjeres.

En refleksjon:- selvom jeg opprinnelig var mest opptatt av å finne ut av BM, har jeg fått mer og mer sans for death;- dette kan nok ha noe å gjøre mer tilbudet,- det virker som om det er mer aktivitet inne death, enn tradisjonell BM;- det er noe spesielt ved Death Metal,- for min del er underlaget viktig,- tenker på det spesielle drønnet av frenetisk tråkking på to kick-drums,- som jo ofte er karakteriserende for denne genre,- også god brøling da!

Mer senere;- heng med,- som det heter.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
har så lite kroner for tida at jeg nesten ikke kan unne meg en banan på meny, men får satse på at økonomien stabiliserer seg igjen slik at jeg kan gå til innkjøp av fenriz sin samleskive og muligens aura noir. dessuten kunne jeg tenkt meg å kjøpt a blaze.. på vinyl. dette må da være den ultimate bm vinyl utgivelsen...
for å kommentere din retning som går mot death, så kan jeg si som så at death er jo en ålreit sjanger, men den mangler jo den magiske black metal feelingen. Nå som jeg spiller i et slikt band som spiller bm, og tenker i de baner, så er det naturlig for meg å følge feelingen og se hvor den tar meg hen.

Windir

Medlem
Ble medlem
07.10.2004
Antall liker
0
hvis du har fått med deg "somewhere in time".. sett på siste låta- "alexander the great". min absolutte maiden låt ;D

Iron Maiden er det ultimate band, uansett sjanger, for meg. Kjøpte "Killers" tidlig på barneskolen, og jeg har fulgt dem siden.

Ved siden av Seventh son of a Seventh son, er dette min all time favourite også. Det jeg finner merkelig er at de ikke spiller denne sangen live...?
Jeg har ikke hørt den live (har sett dem 5 ganger), og den er heller ikke på noen av videoene/live-platene.

Noen som har hørt noen forklaring på dette?

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
884
Torget vurderinger
35
Mener Maiden spilte Seventh son of a Seventh son når de turnerte for plata.
Du finner en liveversjon på Maiden England videoen og en versjon i Eddies Archive.
Kongelåt!

mvh

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har aldri likt death metal. Synes fort det blir ensformig og temmelig kjedelig å lytte til. Dessuten er det noe med den typisk tørre, nedstemte death metal lyden/produksjonen jeg ikke liker. Noen unntak finnes det dog, "Leprosy" av Death, "Seven churches" av Possessed mfl. er jo bra plater.

Hva "Seventh son..." anår så spilte Maiden den i Drammenshallen på Seventh son turneen, men neppe seinere. Grunnen er sikkert at den rett og slett er for dårlig!

Windir

Medlem
Ble medlem
07.10.2004
Antall liker
0
Har aldri likt death metal. Synes fort det blir ensformig og temmelig kjedelig å lytte til. Dessuten er det noe med den typisk tørre, nedstemte death metal lyden/produksjonen jeg ikke liker. Noen unntak finnes det dog, "Leprosy" av Death, "Seven churches" av Possessed mfl. er jo bra plater.

Hva "Seventh son..." anår så spilte Maiden den i Drammenshallen på Seventh son turneen, men neppe seinere. Grunnen er sikkert at den rett og slett er for dårlig!
Jepp, det stemmer det. Formulerte meg nok noe klønete!
Sangen jeg mente var Alexander the Great...

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Hadde absolutt vært artig å hørt liveversjonen av denne ja.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Av en eller annen grunn har "supergruppa" Bloodbath gått meg ubemerket forbi. Dette akter jeg å gjøre noe med, for dette virker meget lovende.

Bloodbath består av Peter Tågtgren(Hypocrisy, Pain osv), Dan Svanø(Edge of Sanity, Moontower, Nightingale osv), samt folk fra legendariske Katatonia.

Bandet spiller tung death-metal, og Tågtgren er jo helt suveren på vokal. Sjekk lydklipp her: http://bloodbath.biz/releases.html

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Alexander the Great ble som en av kun to låter fra "Somewhere in time" ikke spilt da Maiden turnerte for den skive (den andre var Deja-vu så vidt jeg husker). Så dem i Drammen den gangen også og husker jeg var litt skuffa over det...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Så dem i Drammen den gangen også og husker jeg var litt skuffa over det...
Var det på den turneen Anthrax var forband?
Glemmer aldri når de spilte sjefslåten "Got the time" og hele den sorte bakgrunnen ble fylt av roterende, lysende klokker!
Dette var en av mine første store konsertopplevelser!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
Skulle gjerne om ha opplevd KISS i sin storhetstid. Tror konserten rocka vilt.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- bare så det er klart:- jeg foretrekker også rendyrket BM,- men har altså fått endel sans for death i tillegg.

Sødal;- har merket meg meg Bloodbath jeg også,- skal skaffe meg platen så fort som mulig.

Ingen har så langt nevnt Vreid; Kraft;- vel, da gjør jeg det;- kan bare i all enkelthet si at disse sogningene gjør bra fra seg;- rare greier egentlig,- jeg mener dette er jo en slags black-bygdemetall,- tekster både på engelsk og landsmål,- og det fungerer som bare det,- syns dette er en av de fineste utgivelsene i høst.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
http://www.vreid.no/

Jeg sjekket hjemmesiden deres og det tilgjengelige lydklippet. Dette er muligens noe å følge opp.
Jeg sliter ellers litt med alt som har med Windir å gjøre, etter en dårlig konsertopplevelse for noen år siden. Aldri har jeg sett noe så katastrofalt! Vel, det var jo litt morsomt å tenke på i etterkant, om ikke annet.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Grace(og dere andre) - Håper du i din ferd blandt black metal skiver har fått med deg darkthrone - a blaze in the northern sky... Ufattelig rå skive. Kom over denne i samlinga i går. Hadde glemt hvor grom denne er.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Ja,- har fått med meg den, montesi,- og jeg er bare så helt på linje med deg i dine synspunkter,- rått og gromt;- det er nettopp på bakgrunn av plater som "a blaze in the northern sky", at jeg har fremhevet Darkthrone spesielt;- har allerede utropt Darkthrone til mitt favoritt band innen ekstremmetall, og det er det visst ingen grunn til å gå tilbake på.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Ikke glem gamle Burzum skiver! Det har vel vært nevnt her før, men når det gjelder skikkelig black metal er de umulige å komme utenom. Også Dissection holder jo jevnt over høyt nivå (særlig "Storm of the light's bane)!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Burzum ja,- joda, jeg har forstått det;- så langt har jeg anskaffet to Burzum CD-er,- men disse er begge av den nyere,- hva skal vi si, ambiente typen;- har notert meg Aske,- og skal få tak den så snart som mulig;- en slags parentes:- er det lov å være litt skeptisk til Burzum,- jeg mener sett i relasjon til visse saker som hendte en gang,- eller ser man over med det utenommusikkalske?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Samael; Reign og Light;- kan man akseptere overløpere,- vel, hvorfor ikke;- man kan da ikke forvente at alle absolutt for all tid skal være tro mot en form. Samael har bakgrunn i BM, og har gått til enslags electronica/ambient/industriell metall,- og isolert sett er det blitt ganske hyggelig å høre på,- enkelt og greit.

K

krille_krokodille

Gjest
Samael er jo knallbra, men jeg har ikke fått hørt den nye skiva enda siden platekompaniet ikke hadde fått den inn eller hørt om den når jeg spurte.
Men de har lagd mye bra før, Rebellion, Exodus, Passage og Eternal er alle rimelig fete. Men å kalle de overløpere bare fordi de ikke har laget Ceremony of the Opposites Part VI er kanskje litt drøyt? ;)

De spiller forresten på John Dee i Oslo 01.12.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Nå,- da er jeg ikke alene om å være romslig;- fikk selv "Reign of Light" for et par dager siden via CDON.

K

krille_krokodille

Gjest
Dogmer og fanatisme er aldri en god ting, og særlig ikke innen musikk. Det hemmer kreativiteten.

Får gi PK en sjanse til før jeg eventuellt bestiller den fra annetsteds.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Jeg gleder meg også til å få tak i den siste Samael. Det er nå en liten stund siden jeg anbefalte sangen "On earth", og jeg har fremdeles dilla på den. Noen vil kanskje mene at teksten er en tanke enkel, men for min egen del trenger jeg all den O-fags undervisningen jeg kan få...

Jeg har forresten fått kjøpt det siste fra Bloodbath og The haunted. Begge platene virker greie men er ingen av dem tok meg med storm. Forhåpentligvis kommer musikken seg ytterligere ved flere gjennomhøringer.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Sødal;- det har vel efterhvert fremkommet at jeg trekkes mot det mer ekstreme,- det betyr altså allikevel ikke at ting som denne "Reign of Light"; Samael, faller i smak;- venter på Bloodbath,- regner med at den dukker opp/ned i postkassen om en dag eller to;- får skylde på deg, om den ikke svarer til forventninger;- The Haunted syns jeg er ok,- mer variert enn mye av det andre jeg har hørt i det siste,- men kan selvsagt se at variert også kan oppfattes som variabel.

Klikket på den linken din, Sødal;- så du har anskaffet ny preamp,- fornøyd? Må si jeg liker din tilnærming til dette med anlegg,- jeg mener,- istedet for å oppgradere (i beste fall) i form av å bygge på, så river du ned, og begynner på nytt;- vil tro at mange blir fast i et spor, ved at de aldri tar chansen på å stoppe opp, og eventuelt reorientere.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Regner med at det er den nyeste Bloodbath dere snakker om. Den forrige er bedre, Resurection Through Carnage.

En annen annbefaling innen temaet blod og gør. Murder Squad: Ravenous Murderous!!!!!

Nå har ikke jeg lest igjenom tråden men, regner med at NILE har vært tatt opp. Hvis ikke så løp og skjøp!!!

mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- har nevnt én NILE CD,- husker ikke tittel i farten,- ble lagt til side,- skal finne den frem igjen;- har sett at NILE opptrer som henvisnig i ulike sammenheng, så jeg forstår at bandet er interessant.

K

krille_krokodille

Gjest
Har ikke lest alt her, men har Cannibal Corpse og Morbid Angel vært nevnt enda?
Det er jo relativt brutalt, men kanskje litt mer death metal-aktig lydbilde enn mye av black metal'en som er så moderne nå.

Cannibal Corpse -  The Bleeding er iallfall en god gammel skive som groover skikkelig.

Samme med Morbid Angel - Covenant.

Entombed - Clandestine er også en selvskreven klassiker.

Kvalitetsbrutalitet.

Ellers oppfordrer jeg til å høre på Ambolt på Petre klokka 22.00 i kveld.

Topp Bunn