Mayhem er jo en av de store for min del. Det som er litt rart er at de på tjue år bare har gitt ut 3(!) ordentlige album.., men de har likevel holdt det gående. At de har den historien som de har, bygger rett og slett på at de har hatt med de drøyste folka innenfor sjangeren i bandet.
*I starten var det Euronymous, Necrobutcher og Manheim som dannet bandet. De gav ut demoen Pure fucking armageddon i 1986, men denne er vel ikke å få tak i dag trur jeg. Etter denne plata kom Maniac inn på vokal.
*Med den nye besettingen spilte de inn glimrende "deathcrush(87)", en demo. Denne er å regne som den første ordentlige mayhem utgivelsen og er å få tak i butikker i dag. Etter denne innspillingen gikk det litt over stokk og stein for Maniac, så han prøvde å ta livet sitt. Dette resulterte i at han sluttet og Dead kom inn på vokal. Hellhammer kom også inn i denne perioden på trommer, etter at Manheim fant på andre ting å drive med. Hellhammer er i seinere tid blitt ansett for å være den som har eksperimentert mest med det som kalles trigging innenfor sjangeren. Gidder ikke forklare hva dette er her, men dere finner sikkert mye om det andre sider på nettet. Han er i hvert fall en ekstrem trommis. Før neste utgivelse tok Dead livet sitt(91`)` i ei hytte fordi han mente at sjangeren hadde blitt utvannet, og siden black metal var livet hans, så valgte han å forlate det. Attila kommer inn på vokal.
*Neste utgivelse, De Myteriis dom sathanas(93`), blei spilt inn med Greven på bass, Hellhammer trommer, Attila vokal og Euronymous på gitar. Dette er for meg den største black metal utgivelsen som noen gang har blitt gitt ut. Dette ligner ikke på noe annet.
Euronymous blei seinere i 93`drept av greven. En av grunnene til at greven(count grishnackh(G)) tok livet til euronymous(E) var at G alltid hadde sett opp til E. E trakk seg ut av miljøet, fordi han mente at kirkebranner og all den driten der ikke hadde noe med hverken han eller sjangeren å gjøre. Da blei G så skuffet over E at han tok livet hans. Hans store idol hadde sviktet han. Høres jævlig barnslig ut, men slik var det. E brydde seg om musikk, mens G likte alt det andre. Euronymous kom forresten på 20 plass av de 100 på lista over tidenes gitarister i bladet "guitarworld" i våres hvis jeg ikke husker helt feil..Blant jimi hendrix, pete townshend og gutta. ganske rått spør du meg
* Etter alt dette tullet blir bandet satt på beina igjen. Denne gangen med Hellhammer på trommer, Maniac tilbake på vokal, Necrobutcher på bass og ny mann inn på gitar, etter euronymous, blasphemer. Dette er slik oppsettningen har vært helt fram til i dag. De har gitt ut to album, "Grand decleration of war(2000`) og Chimera nå sist i våres. Hvis ikke deres historie er lang og brokete så veit ikke jeg
Bandet har vært borti alt mulig både på godt og vondt, og har lagd, i mine øyne, glimrende musikk på veien. For å forvirre dere enda mer så kan jeg si at det som står ovenfor bare er halvparten. Det har vært masse session- og -livefolk innom bandet i korte perioder, men dette er ikke så veldig relevant. Det som står ovenfor er kort(?) og greit en oppsummering.
Det som i alle fall er karateristisk for mayhem er at de pusher sjangeren. De har noen helt ekstreme overganger, som jeg tviler på at andre band kan covre(grand decleration). De har snodige grooves som er seige, men til tider også ekstremt kjappe. Bare lytt til nr.5 på deathcrush, necrolust, her er det så skjevt og rart i starten, men samtidig så utrolig fett. Hvis dere vil høre det onde og majestetiske, lytt til nr.4, my death, fra chimera. stort mer skummelt kan det ikke låte.
Alt i alt, mayhem har vært borti det meste innenfor sjangeren. Men hvis du mener at de rolige partiene til opeth er fine, men resten er litt hardt og skummelt, så ville jeg nok ikke kastet meg ut i mayhems verden med det første. For disse partiene vil du nok ikke finne her.
Som en liten bonus til alle dere som har kommet dere helt ned hit, kan jeg komme med en glimrende nyhet....
Attila, fra de mysteriis, er tilbake i bandet!! Maniac har i manges øyne ikke vært noen særlig god frontfigur i bandet, med sin noe kjipe vokal og kutting av kroppsdeler, så nå er han omsider ute.
For meg er attila den grommeste vokalisten som noen gang har vært innom mayhem, kanskje noe band i det hele tatt i sjangeren. Han har en vokal som ikke ligner noe annet, det kan jeg love deg.
Så for å svare på det egentlige spørsmålet.
De mysteriis er obligatorisk.
deathcrush på en god andre plass.
Om en velger grand decleration eller chimera blir for meg hipp som happ, men begge er gode på hver sin måte. Men lyden på grand decleration er i hvert fall upåklagelig...
Live album kan vel være greit å få med seg, men de har særdeles dårlig lyd.
Det mest legendariske er fra fredrikstad i 88` eller no,, med bla.a dead på vokal. dette var på en måte starten på alt. her var det grisehuer og full pakke. konserten startet med 100 stk i salen og endte med 5.. coveret er også ganske kontroversielt. bilde av dead liggende på gulvet i hytta han tok livet sitt i. jeg trur ikke jeg vil legge ut bildet her, men for de som vil se det
http://www.moonfrost.net/mayhem/discography/bootleg/blackhearts/lp1.jpg
Håper dette har gitt en liten pekepinne på hva mayhem er og var
over og ut