Beste metal-låt?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
krille_krokodille;- bifaller Exodus; Tempo of the Damned,- gode greier;- Exodus er jo veteraner,- et band jeg personlig nok burde sjekke ut nærmere;- som forløper for senere ekstreme metalluttrykk, er eldre thrash naturligvis interessant,- må dessverre innrømme å ha endel å ta igjen her.

Ministry er også et band man kjenner til, men ikke vet noe særlig om,- har siste CD, som jeg ikke syns var så veldig spennende;- eldre saker kan nok være av større interesse,- så dette skal undersøkes efterhvert,- får begynne med Psalm 69, siden du, krille_krokodille går god for den.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Helt enig i at Psalm 69 er Ministrys beste skive, men hvis du ikke likte den siste Ministry er jeg tvilsom til om du vil like Psalm69 osgå. De er ganske like i uttrykk egentlig (Godt å høre at Al Jourgensen er sint igjen!!). Kan egenlitg anbefale live skiva "In case you didn't feel like showing up" fra seint åttitall/tidlig nittitall som inkluderer de beste låtene fra "gamle" Ministry (Stigmata, Burning inside osv.)

Exodus er alltid fett. Synes konserten de gjorde i Oslo i sommer var kongebra! Dessuten var det jævlig trivelig å møte et band som tar seg tid til å ta en øl med fansen etterpå. Prata mye med alle sammen og det var en stor opplevelse etter snart 20 år som Exodus fan! "Bonded by blood" er en plate som alle metal fans burde eie!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Palace;- da bør vel Exodus; "Bonded by Blood" legges til listen,- siden du mener det.

Marduk; "Plague Angel" syns jeg innfrir;- dette må vel holde for old school purister vil jeg tro,- bråkete saker i min gate er det iallefall.

Mye rare navn innen ekstremmetall,- ikke at Besatt er så rart, men som navn på et polsk band er det da litt underlig;- sitter med en utgivelse ved navn "In Nomine Satanas",- den er ikke underlig, bare skikkelig stygg,- helt klart noe å kose seg med.

Dødheimsgard; "Kronet til Konge";- det er med metall som med jazz, bandmedlemmer dukker opp i ulike konstellasjoner,- her legger vi særlig merke til Fenriz;- må nok få tak i et par andre utgivelser fra Dødheimsgard;- for denne lover godt.

Lurer på Ildjarn,- vet ikke noe særlig om vedkommende,- virker obskurt,- mange utgivelser,- noen som vet hva man eventuelt burde ha i samlingen?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
En liten ting bare,- og det går på dette med apparisjon:- så et program på Discovery, det handlet om jernbaner,- hyggelig tema det,- men altså,- det dukket opp en jernbaneentusiast,- hyggelig det og,- det pussige var at vedkommende viste seg å være vokalisten i Maiden,- greit nok forsåvidt, ingen skam å være jernbaneinteressert,- men så kommer det:- han syklet, og ikke nok med det,- han var ikledd sykkeklær,- trange kortbukser og det hele, og på toppen, bokstavelig talt, hadde han, over kortklippet hår, en slik tåpelig sykkelhjelm;- hva skal man si,- hva skal man mene,- ja, f.eks. at metall folk, selv på fritiden skal fremstå grimme og fæle,- eller?

K

krille_krokodille

Gjest
Helt enig i at Psalm 69 er Ministrys beste skive, men hvis du ikke likte den siste Ministry er jeg tvilsom til om du vil like Psalm69 osgå. De er ganske like i uttrykk egentlig (Godt å høre at Al Jourgensen er sint igjen!!). Kan egenlitg anbefale live skiva "In case you didn't feel like showing up" fra seint åttitall/tidlig nittitall som inkluderer de beste låtene fra "gamle" Ministry (Stigmata, Burning inside osv.)
Jeg er enig i at den siste til Ministry er friskere enn noe annet de har gjort på lenge, men mener allikevel at Psalm 69 skiller seg ut med langt bedre låtmateriale. Det er rett og slett en av de skivene jeg tydeligvis aldri blir helt lei, og den får fortsatt mange runder i spilleren med jevne mellomrom. Lyden er riktignok ikke helt på høyde med nyere utgivelser, men det får heller være.

Jeg står for den anbefalingen, og håper den ikke skuffer.
'In case you didn't feel like showing up' har jeg desverre ikke hørt.

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2002
Antall liker
2
Det programmet så jeg også Grace :D Syntes det var utrolig at han giddet stille opp. Eller.. vi liker jo alle å jabbe litt om hobbyene våre da.

K

krille_krokodille

Gjest
Grace: morsom betraktning, det er nok flere enn deg som har blitt litt overrasket over hvor "normale" og hyggelige selv de mest ekstreme heavyrockere kan være til vanlig ;)

For mange er nok rock'n'roll imagen ren "merkevarebygging".

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Dr_Online og krille_krokodille;- programmet var fint det, og selvsagt må disse menneskene få ha sitt privatliv, men det var noe merkelig å møte denne personen i uvante omgivelser,- og altså i sivilt antrekk, så og si. Klart mye av det stygge og vonde er spill og fakter,- men jeg tror vi ønsker å beholde visse illusjoner.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Medlemmene i Iron Maiden har egentlig aldri fremstilt seg selv som noe annet enn hyggelige karer. Angående vokalist Bruce Dickinson, så har han faktisk vært på det engelske landslaget i fekting. Han har høyere utdanning innen historie, og jobber i det daglige som pilot på pasasjerfly. Tydeligvis en person med mange spennende sider.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Sødal;- interessant,- tydeligvis en energisk fyr,- utrolig hva enkelte rekker over;- også tydelig at man ikke skal gjøre seg opp enkle forestillinger om personer man ikke kjenner.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Kjøpte "Plague Angel" med marduk forleden dag. Deilig å høre et band som alltid er til å stole på! Rått og brutalt. Kjøp dette folkens!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Palace;- ja, ikke sant,- Marduk har levert sakene,- det er sikkert.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Hyggelig Metal Svisj natt til i dag;- endel nye videos er tilkommet i det siste, og nå sist også Isa fra Enslaved, og en fin sak fra Jorn;- sistnevnte en sort/hvit sak, som selvsagt er innspilt på Rjukan,- på Vemork, blandt annet,- ingen tvil om at Jørn Lande fortjener sin status som en helt ledende vokalist her i landet. Enslaved har også lavet en typisk hjemmegjort video, i beste mening;- ellers et passende anledning til å igjen fremheve Isa,- et av de best metal album i år,- uten tvil.

Hører på flere nyanskaffelser for tiden;- har nå snart mer enn nok å lytte til en stund fremover;- kommer med rapporter efterhvert.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
syns egentlig det album som kom i fjor før i isa, below the lights, er flere hestehoder foran. Hører forresten på det nå, å det er ei kule av et album. Fikk faktisk frysninger i stad. Har du hørt dette albumet grace?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- ja,- og kan nok kanskje være enig med deg,- det henger i så fall på hva du kritisere ved "Isa";- spør du meg,- er ikke den utviklingen Enslaved nå er inne i helt i min gate,- men jeg kan allikevel se kvaliteter ved "Isa", som skiller dette albumet fra mange andre mer likegyldige utgivelser i tiden. Jeg har vel allerede til overmål fått banket inn at mitt engasjement er knyttet til det enkle og rått brutale,- det betyr ikke at man sette pris på gode innspillinger med f.eks. klare melodiske innslag,- eller hvor det er benyttet instrumenter i lite samsvar med skikkelig metall;- ta nå Cult of Luna,- som er nevnt før;- tok frem igjen den aktuelle CD-en forleden;- selvom denne for meg er i utkanten av interessen, er det bra greier,- kan ikke si noe annet.

Mens jeg husker det;- hørte på Ambolt søndag kveld,- reprise på Mayhem intervju fra i våres i forbindelse med lansering av siste CD;- må innrømme at denne er blitt glemt av meg,- hvilket er underlig, da jeg faktisk kjøpte den to ganger,- siste gang ved en feiltagelse naturligvis;- altså:- har funnet frem CD-en,- og den er fin,- ganske enkelt;- så er spørsmålet,- kanskje til deg, montesi,- hva skal man mene om Mayhem,- hvilke CD-er er eventuelt obligatoriske;- noe må det vel være med Mayhem, med den bakgrunnen, og lange historie?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Mayhem er jo en av de store for min del. Det som er litt rart er at de på tjue år bare har gitt ut 3(!) ordentlige album.., men de har likevel holdt det gående. At de har den historien som de har, bygger rett og slett på at de har hatt med de drøyste folka innenfor sjangeren i bandet.
*I starten var det Euronymous, Necrobutcher og Manheim som dannet bandet. De gav ut demoen Pure fucking armageddon i 1986, men denne er vel ikke å få tak i dag trur jeg. Etter denne plata kom Maniac inn på vokal.
*Med den nye besettingen spilte de inn glimrende "deathcrush(87)", en demo. Denne er å regne som den første ordentlige mayhem utgivelsen og er å få tak i butikker i dag. Etter denne innspillingen gikk det litt over stokk og stein for Maniac, så han prøvde å ta livet sitt. Dette resulterte i at han sluttet og Dead kom inn på vokal. Hellhammer kom også inn i denne perioden på trommer, etter at Manheim fant på andre ting å drive med. Hellhammer er i seinere tid blitt ansett for å være den som har eksperimentert mest med det som kalles trigging innenfor sjangeren. Gidder ikke forklare hva dette er her, men dere finner sikkert mye om det andre sider på nettet. Han er i hvert fall en ekstrem trommis. Før neste utgivelse tok Dead livet sitt(91`)` i ei hytte fordi han mente at sjangeren hadde blitt utvannet, og siden black metal var livet hans, så valgte han å forlate det.  Attila kommer inn på vokal.
*Neste utgivelse, De Myteriis dom sathanas(93`), blei spilt inn med Greven på bass, Hellhammer trommer, Attila vokal og Euronymous på gitar. Dette er for meg den største black metal utgivelsen som noen gang har blitt gitt ut. Dette ligner ikke på noe annet.
Euronymous blei seinere i 93`drept av greven. En av grunnene til at greven(count grishnackh(G)) tok livet til euronymous(E) var at G alltid hadde sett opp til E. E trakk seg ut av miljøet, fordi han mente at kirkebranner og all den driten der ikke hadde noe med hverken han eller sjangeren å gjøre. Da blei G så skuffet over E at han tok livet hans. Hans store idol hadde sviktet han. Høres jævlig barnslig ut, men slik var det. E brydde seg om musikk, mens G likte alt det andre. Euronymous kom forresten på 20 plass av de 100 på lista over tidenes gitarister i bladet "guitarworld" i våres hvis jeg ikke husker helt feil..Blant jimi hendrix, pete townshend og gutta. ganske rått spør du meg
* Etter alt dette tullet blir bandet satt på beina igjen. Denne gangen med Hellhammer på trommer, Maniac tilbake på vokal, Necrobutcher på bass og ny mann inn på gitar, etter euronymous, blasphemer. Dette er slik oppsettningen har vært helt fram til i dag. De har gitt ut to album, "Grand decleration of war(2000`) og Chimera nå sist i våres. Hvis ikke deres historie er lang og brokete så veit ikke jeg:) Bandet har vært borti alt mulig både på godt og vondt, og har lagd, i mine øyne, glimrende musikk på veien. For å forvirre dere enda mer så kan jeg si at det som står ovenfor bare er halvparten. Det har vært masse session- og -livefolk innom bandet i korte perioder, men dette er ikke så veldig relevant. Det som står ovenfor er kort(?) og greit en oppsummering.

Det som i alle fall er karateristisk for mayhem er at de pusher sjangeren. De har noen helt ekstreme overganger, som jeg tviler på at andre band kan covre(grand decleration). De har snodige grooves som er seige, men til tider også ekstremt kjappe. Bare lytt til nr.5 på deathcrush, necrolust, her er det så skjevt og rart i starten, men samtidig så utrolig fett. Hvis dere vil høre det onde og majestetiske, lytt til nr.4, my death, fra chimera. stort mer skummelt kan det ikke låte.
Alt i alt, mayhem har vært borti det meste innenfor sjangeren. Men hvis du mener at de rolige partiene til opeth er fine, men resten er litt hardt og skummelt, så ville jeg nok ikke kastet meg ut i mayhems verden med det første. For disse partiene vil du nok ikke finne her.

Som en liten bonus til alle dere som har kommet dere helt ned hit, kan jeg komme med en glimrende nyhet....
Attila, fra de mysteriis, er tilbake i bandet!! Maniac har i manges øyne ikke vært noen særlig god frontfigur i bandet, med sin noe kjipe vokal og kutting av kroppsdeler, så nå er han omsider ute.
For meg er attila den grommeste vokalisten som noen gang har vært innom mayhem, kanskje noe band i det hele tatt i sjangeren. Han har en vokal som ikke ligner noe annet, det kan jeg love deg.

Så for å svare på det egentlige spørsmålet.
De mysteriis er obligatorisk.
deathcrush på en god andre plass.
Om en velger grand decleration eller chimera blir for meg hipp som happ, men begge er gode på hver sin måte. Men lyden på grand decleration er i hvert fall upåklagelig...
Live album kan vel være greit å få med seg, men de har særdeles dårlig lyd.
Det mest legendariske er fra fredrikstad i 88` eller no,, med bla.a dead på vokal. dette var på en måte starten på alt. her var det grisehuer og full pakke. konserten startet med 100 stk i salen og endte med 5.. coveret er også ganske kontroversielt. bilde av dead liggende på gulvet i hytta han tok livet sitt i. jeg trur ikke jeg vil legge ut bildet her, men for de som vil se det http://www.moonfrost.net/mayhem/discography/bootleg/blackhearts/lp1.jpg

Håper dette har gitt en liten pekepinne på hva mayhem er og var

over og ut:)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Takk for lang og fin kommentar, montesi;- kommer tilbake til dette senere.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Hørte av en kompis at det er black metal som er tema på "norsk rock" i kveld:)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
nope, det har dem vel ikke. var da fremme i lyset med popol ace/popol vuh+ den greia med genesis som aldri blei noe av...Dessuten må jo programmet være litt selektivt når det er snakk om å koke ned norges rockehistorie til 6 timer..
Men her er det metal som gjelder...:)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- først:- omstendigheter gjør at jeg dessverre ikke får med meg "Norsk Rock" i kveld, men tar igjen radioalternativet neste helg, og det er jo mer utfyllende.

Det du skriver om Mayhem styrker vel hva jeg har ment og trodd, om betydning osv. Merkelig at jeg ikke har satt meg nærmere inn i bandet tidligere, men det er da ikke for sent;- klart jeg har vært oppmerksom på Mayhem helt fra "dengang",- men altså. Får si at jeg luktet lunten, da jeg lyttet til Chimera for alvor nå senest,- og obs. obs. "De Mysteriis Dom Sathanas" ble innlemmet i platesamlingen i uken som gikk,- har liksom forstått at den er viktig,- har ikke hatt anledning til lytting enda,- planlegger lengre sesjon i morgen,- kan da få tatt stilling til Maniac kontra Attila på vokal;- veldig morsomt poeng,- nå i eftertid,- dette at Greven er med på "De Mysteriis". Ser av back-katalog at det er en rekke utgivelser tilgjengelig,- i første omgang må jeg vel anskaffe "Deathcrush", og eventuelt en live-plate. Skal oppsummere inntrykk av Mayhem når disse får sunket inn.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Hei Grace! Ser at du har en veldig sånn "dette-ei-viktig-plate-den-må-jeg-sjekke-ut"- greie. For det første er jo dette litt artig, da folk flest mener at "nei jeg bare hører på det jeg liker jeg, blir ikke påvirket av andre!" Så på en måte må jeg berømme deg for at du er "ærlig", men på den annen side så må du ikke glemme at det finnes masse knallbra ukjent musikk der ute, som sikkert ingen av oss inne på forumet har hørt.. Men at du hører på oss andre og tråkler din vei gjennom musikkens verden på den måten er jo også en løsning..

Sight

Fersking
Ble medlem
03.12.2004
Antall liker
0
Enkelt.....
1.Sanctuary - The mirror Black.
2.Slayer - South Of Heaven.
3.Queensryche - Operation Mind Crime

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- det er enkelt dette her;- jeg har lenge hatt lyst til å sette meg inn i den typen musikk vi nå snakker om;- har hatt det meste av oppmersomheten rettet mot helt annen musikk i mange år,- men har allikevel i tillegg hatt en sans for disse mer ekstreme metal formene, og kjøpt en og annen slenger, og hørt på dette som avslappende kontrast til det jeg vanligvis har lyttet til;- når jeg nå endelig bestemte meg for å ta dette på alvor, måtte jeg naturligvis forsøke å få hjelp til å bli orientert, og hva var nærmere enn forumet. Det er utgitt fryktelig mye BM, death, trash, ol., og nytt kommer til,- så jeg må selvsagt prøve å treffe det "beste",- eller det som er mest typisk,- eller altså, som du sier, montesi, det som er "viktigst".

Hadde først tenkt å feie over så mye som mulig på noen måneder,- men nå vet jeg ikke hvor det skal ende,- tror jeg er blitt håpløst hektet på denne metal greia;- kommentar fra fru Grace i går kveld, da jeg lyttet til Ambolt:- "Du hakke stagnert".

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.637
Torget vurderinger
1
Noe som kanskje kan være av interesse er Monsters of Metal Vol 1-2-3 fra Nuclear Blast på DVD. Meget variert fra "lettmetal" til tyngere saker.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Siden du har en "fru-grace", så er du vel noen år eldre enn meg. Hvor gammel er du egentlig, blei litt nysgjerrig jeg nå.. Eller skal det være en hemmelighet?:)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- nei, noen hemmelighet er det vel ikke,- men kan vi ikke la det ligge;- det er noe sørgelig over gamle rockere,- eller;- så på Larry King i natt, og like før slutt ,- ca. kl. 0350,- ble det satt over til en eller annen konsertsal, hvor Motley Crue stod klar for comeback,- må jeg si mer;- det kan man jo forresten:- triste greier,- helt enkelt;- men det er klart,- er man cool,- slik undertegende føler seg,- er det vel håp.

Hører på Millenium,- denne dobbelt samleafæren (The Best of, and More), som er blitt endel omtalt,- fint å høre på om man liker Jorn,- han er jo god;- har også fått tak i en Masterplan CD,- dobbel den også,- en såkaldt Ltd Dig.;- den får ligge foreløpig;- disse to utgivelsene er vel litt på siden,- var det ikke for Jørn Lande.

Behemoth; Demigod;- sterke saker,- kan godt like denne typen death metal,- en av de bedre utgivelsene i høst.

En favoritt i det siste:- Gehenna; Malice;- ikke noen nyhet dette,- norsk BM av beste sort,- hva mer kan man ønske.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Montesi: du glemte vel av "Wolf's lair abyss" i din ellers glimrende Mayhem biografi. Dette er jo også en offisiell utgivelse. Det finnes jo dessuten en rekke bootlegs fra diverse Mayhem konserter både fra gamle dager og i dag. Er enig i at "De mysteriis..." og "deathcrush" er de absolutte "must have" platene!

Ikke at jeg vil starte noe diskusjon om emnet, men jeg mener å huske at også penger var et veldig sentralt tema da Greven drepte Euronymous. Det var jo E som gav ut Burzum platene i begynnelsen på Deathlike Silence, og er gankse sikker på at Greven mente Euronymous skyldte ham en god slump penger. Dessuten var det jo en ikke ubetydelig rivalisering mellom de to ettersom E var black metallens "grand old man" mens G fikk utrolig mye oppmersomhet i en periode før drapet skjedde (jfr. forside i Bergen Tidende og følgelig i Akersgata). Tenkte bare jeg skulle nyansere ting en smule men for all del IKKE la denne debatten ta av!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
hehe. nei vi(mediene) har vel latt disse sakene ha litt for mye fokus. det er jo helt utrolig at det går an å "spinne så mye ull" ut av drapet og de kirkebrannene som var den gangen.. black metal blir jo ikke assosiert med annet, noe som er trist..

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Absolutt. Det er først de siste par årene at man har begynt å ta BM på alvor musikalsk sett. Det gleder meg at den nye Enslaved plata havner på lista over årets beste plater i Dagbla' fordi det viser at endelig har det gått opp for folk flest det det dreier seg folk som lever og ånder for musikken, og ikke bare er interessert i vold og kirkebranner!

Tenke seg til dersom en fjott hadde brent ned en kirke i dag, tror neppe han ville fått mye status i miljøet gitt...

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
884
Torget vurderinger
35
Grace - hvis du liker Lande så anbefaler jeg å sjekke ut Ark - Burn the sun

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Lande synger også på BEYOND TWILIGHT-The devils hall of fame. Også på denne plata føler jeg at Jørn løfter musikken opp et par hakk. Mannen klarer å tilføre musikken det lille ekstra, slik at selv middelmådige melodier blir meget hørbare. Beyond Twilight og Masterplan, er noe av det jeg har hørt mest på innen denne delen av metallen de siste årene.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Når det gjelder Burzum,- er det vel greiest å skille på snørr og barter;- har anskaffet noen utgivelser, og syns disse er verdt å høre på,- også disse ambient/electronica lignede sakene.

Takk til Pilsern og Sødal for ytterligere påminnelser om innspillinger hvor Jørn Lande er medvirkende,- disse skal jeg se å få sjekket ut;- merkelig i grunnen at Jorn ikke er mer kjent,- jeg mener utover dette hard-rock/metall miljøet.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Hørte siste program i serien Norsk Rocks Historie nå i eftermiddag,- altså det tolvte og avsluttende;- vi fikk et innslag omkring den norske BM scenen,- varighet en syv-åtte minutter,- ikke rare greiene i forhold til en samlet programtid på tolv ganger syvogfemti minutter;- vel,- det lille som ble sagt understreket den betydning Mayhem har hatt,- og mindre, men poengterte bidrag fra Fenriz og Satyr;- sistnevnte fremholdt Darkthrone; "Blaze in the Norhern Sky", som instrumentalt i utviklingen av BM. Med tanke på den unike stilling norsk BM innehar, som eneste genuint originale bidrag til internasjonal pop og rock kultur,- er det enkelt å konstatere at progamskaperne mildt sagt har turnert dette usedvanlig slett.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Helt enig Grace. Synes det var provoserende lite BM i fohold til populæriteten. Det blir rett og slett for dumt at man avspiser BM med noen få minutter mens f.eks. Biosphere og Bel Canto får minst like mye tid. De har jo ingenting med rock å gjøre i det hele tatt.

Synes i grunn serien var bra til å begynne med, men den har tapt seg etterhvert. Ganske lett å se at programlederne har lagt inn tyngden innenfor den tida de sjøl er mest glad i (70-tallet).

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Kan nok stemme at programmet har vært litt skjeivt med tanke på at man vektlegger noen artsiter/stiler fremfor andre. men jeg må si at jeg syns det er fint at de har fått det til i det hele tatt. gidder ikke irritere meg, men nyter heller hva de har fått til..

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
syns det var ok jeg. bel canto var enormt viktig i sin tid. det var de som åpnet opp for indie labler ute..

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Men er det rock? Kan være med på at "shimmering warm and bright" er en ganske fengende låt, men vil ikke akkurat kalle det rock.

Er det flere enn meg som har gått til innkjøp av den nye skiva til The Haunted? Hva syns dere? Har fortsatt et litt ambivalent syn på den da jeg ikke liker at de blander inn andre stilarter enn "det gode gamle", men mye bra er det på den!

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Jeg har også kjøpt den siste fra The Haunted. Må vel si at jeg er litt skuffet, det blir for lite særpreg etter min smak. Synes også at låtmaterialet skuffer noe på denne platen. Hadde ventet noe bedre fra bandet som gav oss "...made me do it".

På tirsdag hadde jeg en tur på Sound of noise og hørte på en del plater. Gikk hjem med The Amenta "Occasus", Mercenary "11 dreams", samt den klassiske "Streets" med Savatage.
The Amenta har jeg nevnt før på disse sidene. Blytung death, gjennomarbeidet, og særdeles rått. God produksjon.
Mercenary spiller "Melodic, agressive. Thrash metal meets sophisticated power metal", for å sitere reklamen. Meget bra plate som jeg nok kommer til å spille mye fremover.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Blir vel vanskelig å avgrense/definere hva som hører inn under betegnelsen "Rock";- er det i det hele mening i å sette klare rammer,- man kan spørre;- syns uansett selv at electronica faller utenfor,- og dermed f.eks Bel Canto.

Den siste fra The Haunted er da ganske bra,- ujevn kanskje,- men høyt tempo,- sint og vital.

Topp Bunn