Beste metal-låt?

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Enig i at den er ujevt og synes ikke den holder samme klasse som "One kill wonder" og "made me do it". De to første låtene er jævlig bra men så blir det litt nedtur deretter.

Har hørt at den nye Kreator skiva som kommer på nyåret visstnok skal være sinnsykt bra!

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Antall liker
4
Må bare få slengt ut noen anbefalinger til denne tråden som har blitt laaang og god. Et av mine favorittband er nå oppløste Finntroll (makan til band med uflaks skal du lete lenge etter), og på jakt etter musikk som likner på dette fant jeg www.trolleve.com . Her ligger en drøss anbefalinger av band, og av de jeg sjekket ut var følgende interessante:

Turisas - finsk, sterkt innspirert av Finntroll, barsk og rå "battle / folk metal"

Arkona - russisk folk metal..slapp "Vozrozhdenie" i 2004, tøft :)

Månegarm - svenske, masse black metal med en dæsj vikingrock :)

henrik

Fersking
Ble medlem
29.04.2003
Antall liker
0
Får legge til mine topp 10(?) låter, er ihvertfall de som får hele meg til å riste!
1) Slipknot - Left Behind
2) Soilwork - The Bringer (arg, så bra låt)
3) Dark Tranquility - Fabric
4) Dark Tranquility - The Same
5) Norther - Cry
6) Slipknot - Wait And Bleed
7) Slipknot - Everything End
8) Metallica - Welcome Home
9) Slipknot - Scream
10) Susperia - Petrified

++++ MYE mer, det bare detter ikke inn i hodet mitt akkurat nå.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Finnes det noen gode Metal låter da? ;):p Metal høres ut som høyfrekvent gitarrunking med mine ører. :-X :-X

Sleiven

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
nei, det finnes ingen gode metallåter :p

hvis du tenker på van halen og steve vai, så har vi gitarronking..

Gjør deg selv en tjeneste, sett av litt tid i julen, kjøp deg Opeth- Blackwater Park og lytt..

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- godt å høre at likte Vreid; Kraft;- for det gjør altså også jeg;- tror nok denne oppfølger til Windir, eller rettere debut, vil komme et stykke opp på den listen jeg tenker å sette opp senere,- årets beste metal album da, ikke sant. Hører forresten mye på den siste fra engelske Annal Nathrakh for tiden,- sterke saker,- har ellers ikke så mye til overs for engelsk BM, men det finnes altså noe bra;- likte den nye fra Cradle of Filth og jeg, men det er jo mer teater.

Når det gjelder Sleiven, så vet jeg ikke hva man skal si,- enten liker man det ekstreme, eller så får man vel la det være,- men har man først fått sansen for det brutale, blir annen musikk tam og kjedelig.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Må bare få komme med nok en anbefaling av vreid-kraft. denne skiva vokser!!!! deilig:)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Ja, god skive! Likte alt bortsett fra den smått merkelig låta jeg ikke husker navnet på i farta (den hvor de synger noe om "time"). God lyd har den faktisk også!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Vreid; "Kraft" vil om en stund figurere på min liste over årets beste utgivelser;- litt variert plate, men hovedinntrykket er veldig bra.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
For min egen del har jeg litt problemer med siste låta, dette fordi de har brukt melodien til bordverset vi hadde på folkehøyskolen som riff. Blir sulten når jeg hører låta:)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- får ikke lyttet til noe som helst;- lite vindu dukker riktignok opp på skjermen,- men lyd blir det ikke.

montesi igjen;- ser ut til at du,- og andre med sans for ekstremmetall,- får selskap av meg i denne, og eventuelt nye tråder, hvor man tar opp musikk i ytterkanten av den gode smak;- har tenkt litt på om man skulle fortsette med dette i det nye år, og det skal man visst,- ville bare nevne det.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
*du må nok ha realplayer for å høre musikken

*hadde vel vært litt rart å kutte ut denne sjangeren helt, hadde det ikke? kan i så fall ikke se noen fornuft i akkurat det, i hvert fall ikke når en har vist slik en entusiasme for denne typen musikk til nå

Får håpe året bringer mye fin musikk og nye oppdagelser..

kan jo fyre løs med noen tips, selvom de ikke er så godt forklart da jeg er utrolig dårlig på å beskrive plater

gorgoroth- incipit satan.. black metal etter min smak:) Her er det noen tidløse riff, som sitter i beinmargen. hehe. dessuten spiller de 11.februar på john dee i oslo, så det kan jo være en "warm-up"

aura noir- merciless. old school black metal i 2004. en morsom plate, med bla.a blasphemer fra mayhem på gitar. har ikke fått hørt så mye på denne plata, men den er verdt penga

extol- synergy. denne skiva har jeg hatt en stund, å den har tålt mange gjennomlyttinger. god lyd og bra låtutvalg.. siden jeg er så røten på anmeldelser, så gravde jeg opp en på nettet for dere. http://www.heavymetal.no/show.article.asp?menuid=10&artid=535

Det var vel det i første omgang, men om dere skulle mangle mayhem deathcrush, de mysteriis evt chimera og grand decleration, så er vel disse et must! Mayhem spiller forresten i bergen, kristiansand, hamar og trondheim i neste uke. Denne gangen med attila fra de mysteriis albumet på vokal:):):)
Dessuten emperor- emperial live ceremony. sånn, da er vi godt igang i 2005..

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- den der Gorgoroth saken du er inne på,- hva er det tro;- har tre Gorgoroth CD-er, men ingen av disse heter "incipit satan",- eller lignende,- får sjekke nærmere,- må det;- for Gorgoroth er helt i min gate, ihvertfall å dømme efter de utgivelsene jeg har.

Aura Noir platen blir selvsagt å finne på den listen over mine favoritter i året som gikk,- den listen som jeg burde ha hatt klar nå;- Merciless" er helt riktig som du sier,- en morsom plate,- en av de beste i fjor faktisk;- stilmessig kan man vel trygt kalle dette old school;- ser at trash elememtet blir fremhevet, og gjerne for meg;- kan godt arkiveres under BM basert trash, f.eks?

Enig meg deg, montesi,- plater er ikke så enkle å beskrive.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- har nå efterhvert en masse titler, for ikke å si hele discografier i hodet,- men det sviktet altså i tilfellet Gorgoroth;- "Incipit Satan";- Nuclear Blast; 2000;- må vel se å få skaffet meg den da.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
den er finfin.. men hvor holder du til i landet. kanskje vi kunne ha feiret våres begeistring for sjangeren sammen på gorgoroth i oslo..

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Hva med Vader? "Revelations" fra 2002, og "The Beast" fra 2004. Kanskje ett av de beste dm-banda i hele verden.
Og superbandet fra sverige med Peter Tägtgren, Nyström og Renkse (Katatonia) og Dan Swanö. Snakker selvfølgelig om Bloodbath, skikkelig old school dm som sparker.
Sjekk ut plata "Resurrection Through Carnage" fra 2002 med Mikal Åkerfeldt på vokal.
"Nightmares Made Flesh" kom i 2004 og sparker like mye..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
vader så jeg på inferno i 2002, heftig trommis. fra polen ikkesant.. burde ha skaffa noe av dem egentlig. leste et interessant intervju med en av gutta i scream en gang i tida, det fenget, men platekjøp har uteblitt av uviss grunn..

bloodbath dukker vel opp på inferno i år hvis jeg husker riktig. dessuten trur jeg kompisen min har noen skiver av dem, så jeg kan vel alltids ta en lytt hos han.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Spør du meg så gjorde Vader den beste konserten under Inferno '03.. Immortal, 1349 og Opeth gjorde heller ikke skam på seg. Vader er fra polen.
Sjekk ut Novembre fra italia. Ligner litt på Opeth, bare litt mer "italiensk"...

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- bor i liten avstand fra Oslo;- en titt på Gorgoroth frister faktisk,- tygger på det.

Ser av flere anmeldere at man mener Vader nå må se seg forbigått av Behemoth;- vet ikke helt hva jeg skal mene om dette,- dels fordi jeg bare har tatt stikkprøver av respektive back-kataloger (sett fra sidelinjen, ville jeg nok tro at Vader generelt oppfattes som "større" enn Behemoth),- dels fordi jeg ikke syns det er så viktige å utrope det ene eller det andre som beste band fra Polen;- det sagt,- må jeg nok si Behemoths siste utgivelse gjorde et meget godt inntrykk på meg,- Demigod befinner seg blandt mine ti favoritter fra fjordåret,- en skikkelig drivende og rå plate; Vader; The Beast holder ikke samme standard,- ikke noen dårlig utgivelse,- det er ikke det;- da jeg forsøkte å sette opp en liste over mine favoritter fra 04, kom jeg raskt frem til en liste,- tenkte så,- hvem kan jeg eventuelt ha glemt,- la de ti første til side, og plukket så ut ti andre;- resultatet ble at ingen fra denne "gruppe to" kunne ta plassen fra de første ti favorittene,- Vader; The Beast var å finne i denne andre gruppe. Interssant at platen fra Bloodbath blir nevnt;- for denne hører også hjemme blandt mine ti førstevalgte;- om man sammeligner aktuelle utgivelse fra Vader med Bloodbath; Nightmares Made Flesh, er det vel ikke tvil om at det er en viss forskjell i standard, og at man kan forstå hvorfor jeg har rangert disse ulikt, eller på hvert sitt nivå.

(Huff,- disse rangeringer, og lister;- er dette bare tullete gutteting,- eller?)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
hehe. tja. for min egen del syns jeg det er litt rart å rangere, da jeg den ene dagen syns en plate er god, mens jeg den neste osv..

husker forresten å ha sett en behemoth dvd hos en kompis en gang, blei kraftig imponert over at trommisen "bænga". men ellers var den vel sånn ca midt på treet.

om du drar på gorgoroth, så drar jeg i hvert fall..

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har noen hørt den nye Kreator skiva enda? De hadde ikke fått den i butikken enda tidligere i uka, men etter hva jeg har lest på nettet skal den være knall! Konserten 4.mars blir uansett sikkert knall!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
kreator er nytt bekjentskap for meg, får se om jeg går til anskaffelse..

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Fikk tak i den i går, ltd.edition utgave med DVD. Klassisk Kreator! Men hvis det er et nytt bekjentskap bør du kjøpe "Pleasure to kill"

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2002
Antall liker
2
Kreator og Dark Tranquillity spiller visst i Oslo i nær fremtid... For de som er interessert

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Har ikke noe særlig peiling på Kreator,- men er nylig blitt oppmerksom på bandet, og "Pleasure to Kill" er forhåpentlig snart å finne i min postkasse.

O

om.s

Gjest
Har ikke fulgt hele tråden, men "pain to salvation" høres veldig over
drevet oppskrytt.....,...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Kreator og Dark Tranquillity spiller visst i Oslo i nær fremtid... For de som er interessert
Kreator er meget gode live. Jeg fikk heldigvis sett dem forrige gang dem var i Oslo. Anbefales!

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Hva med Vader? "Revelations" fra 2002, og "The Beast" fra 2004. Kanskje ett av de beste dm-banda i hele verden.
Og superbandet fra sverige med Peter Tägtgren, Nyström og Renkse (Katatonia) og Dan Swanö. Snakker selvfølgelig om Bloodbath, skikkelig old school dm som sparker.
Sjekk ut plata "Resurrection Through Carnage" fra 2002 med Mikal Åkerfeldt på vokal.
"Nightmares Made Flesh" kom i 2004 og sparker like mye..
Vader er et godt band det er det ingen tvil om! Men når det gjelder deathmetal så er det ingen ting som slår NILE. Karl Sanders er et geni! Ferdig med det ;D
Bloodbath er også gjævlig bra, spesielt første skiva! Den siste vart jeg faktisk litt skuffa over!

Så til "ukens tips" Murder Squad: Ravenous Murderous, Grave: Fiendish Regression, The Crown: Crowned In Terror, Anaal Nathrakh: Domine Non Es Dignus, Akercocke: Choronzon og Orphanage: Driven. Alle dette skiver som det er verd og sjekke ut.......

Takk for meg.

mvh

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
hoi hoi, her er det mye å gape over.. kjenner at lommeboka skjelver i baklomma

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Karl Sanders har også gitt ut en solo skive. Saurian Meditation heter den. En litt spesiell skive. Absolutt verdt og sjekke ut.

mvh

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Et par skiver til.... The Wicked: Sonic Scriptures Of The End Time Or Songs To Have Nightmares With. En ganske sær plate med en del samplinger. Finsk musikk i topp klasse, dog litt spenstig....

God Among Insects: World Wide Death. Rimelig brutalt dette!!. Spilt inn i legendariske Abyss.

mvh

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
enslaved - 05:34 ut i "the crossing", fra albumet below the lights. kroppen full av gåsehud.. herregud for et parti:)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Fikk tak i en herlig promo forleden: Project:Failing Flesh "A beautiful sickness" med bla. Eric Forrest (ex.Voivod) på vokal. Herlig små-industriell riff-metall som utfordrer sansene. I tillegg har den en av de feteste og beste produksjonene jeg har hørt på lang, lang tid! Anbefales!!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Har tidligere i tråden bedt om innspill vedr. Ildjarn,- men uten respons;- har hatt omtrentlige forestillinger om hva Ildjarn representerer, og fått disse bekreftet;- vil her spesielt gjøre oppmerksom på at albumet "Forest Poetry" nå forleligger i ny pressing fra japanske Wolfsgray;- utover det opprinnelige innhold, er nå medtatt diverse bonus-tracks,- hvilket vil si at CD-en nå har en spilletid på hele 78 min.;- åttesyttiminutter Ildjarn er litt av en ildprøve,- rett ut sagt,- liker man dette, kan man trygt kalle seg metalhead, skulle jeg tro;- for sikkerhetsskyld:- jeg liker denne suggererende kvernende, støyende musikken,- svært godt faktisk.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Nå må ikke denne tråden for ond og stygg musikk forsvinne ut av syne;- alle bidrag til fremme av utgivelser prydet med pentagram og oppognedvendte kors er fortsatt ønsket.

Dissection er igang igjen efter at hovedmann er ute av prisonen,- ny plate er visst på gang;- inntil noe nytt foreligger fra dette svenske bandet, kan man glede seg over en remaster av "Somberlain",- limited edition digipack,- klassisk afære fra først på nittitallet,- "må ha" objekt.

Topp Bunn