Regner med at Wishmaster er mer kvalifisert til å bedømme Masterplan enn meg;- kjøpte den forrige, og den nye - Aeronautics - , mest pga. den gode Jorn,- men også fordi Sødal uttrykte entusiasme;- Masterplan er vel helt enkelt traust tung-rock,- heavy-metal, om man så vil;- forsåvidt enig i at den første kanskje er noe mer helstøpt. Mens vi er inne på betegnelser,- lurer på om jeg herefter skal droppe ekstremmetall/extrem metal,- og bare benytte "metal";- i min betydning vil det da kun handle om BM, death, trash, grind, og noe doom.
Apropos doom;- kjøpte siste CD fra Tristania forleden,- vel, vel,- nokså slappe greier, men ikke akkurat feilkjøp;- nå er doom en nokså ukjent genre for meg, så det er vanskelig å vite hvor Tristania befinner seg i bildet;- har såvidt peiling på My Dying Bride og Anathema,- syns Tristania faller igjennom i forhold til disse;- har et par Runemagick CD-er, hvilke faller i smak.
Limited Edition betyr vanligvis ingen verdens ting,- det er stort sett et virkemiddel plateselskapene nytter i den hensikt å få kjøpere på banen;- ofte er LTD knyttet til en utvidet utgivelse,- hviket oftest betyr et tillegg i form av en DVD,- eller i det minste et ekstra track, eller to;- i det siste tilfellet kan det være et poeng å sikre seg den limiterte. I BM sammenheng kan imidlertid limited edition faktisk være reelt;- det myldrer av småselskaper, og her finner vi ikke sjeldent opplag på f.eks. 500 til 1000 eks. av en utgivelse,- og selvsagt også 666;- i slike tilfeller,- og her finner man gjerne interessante ting,- må man kjenne sin besøkelsestid;- prøver akkurat for tiden å få tak i siste fra svenske Blodulv (II),- limitert til 500, og det er ikke helt enkelt;- har imidlertid snappet opp den første CD-en fra Blodulv (Blodulv), også den utgitt i 500 eks., og det er sterke saker,- rått og simplistik,- BM av typen jeg liker best.
Har igrunnen merkelig lite amerikansk metal i samlingen;- liker godt den nye CD-en fra Abscess; "Damned and Mummified";- dette kalles vel grind (death basert),- samme forsåvidt, godt er det ihvertfall.
Søndag kveld;- savner Ambolt på NRK P3;- har forsøkt å lytte til substitutt på samme sendetid, men klarer ikke to skravlende bergensere,- som forresten ikke spiller noe særlig annet enn tung-rock;- forrige gang konsentrerte man seg om "Dimebag",- det var ikke helt uinterssant,- men "Dimebag" i all ære,- det blir for mye gitarronking for meg.