Palace;- er litt "dau" selv for tiden,- er kommet litt bakpå, for å si det slik;- har i det siste forsøkt å komme igjennom en bunke plater som er blitt liggende,- når jeg eventuelt har fått samlet meg, er det meningen å komme med betraktninger.
Sødal;- Pain ja,- joda, akseptabel plate;- enig med deg, både når det gjelder ujevnhet, og track med mulig hit-potensiale;- har jo efterhvert forstått at denne Tågtgren er en sentral figur;- den svenske death-scenen er dessverre ikke min sterke side,- her har jeg mye å ta igjen. Apropos "hit",- det var jo du, Sødal, som startet denn tråden (derved delvis ansvarlig for at jeg vedgikk lidenskap for musikk et stykke fra den gode smak), hvor du ønsket innspill med forslag til metal-låter man får frysninger av,- "beste metal-låt" med andre ord;- i forbindelse med denne tråden har jeg tenkt mye og lenge på hvilke enkelte låter jeg kunne tenke meg å trekke frem;- skulle tro jeg hadde hatt mange forslag, da jeg i løpet av det siste året har hørt veldig mange metal utgivelser,- dels mange nye,- men også et nøye utvalg av eldre ting,- samt også noe som fantes i platesamlingen fra tidligere,- men pussig nok syns jeg det er vrient å finne noen egentlige store favoritter,- mye lettere å tenke album som helhet. Klart jeg har festet meg ved enkelte tracks,- men det er uten unntak låter som egentlig går på tvers av hva jeg generelt søker,- konkret:- man fester seg tydeligvis lettest til ting med melodisk tilsnitt, fengende riff,- kort sagt banale hooks,- og det på tross av at jeg helt klart er mest interessert i det minst åpenbart iørefallende,- det tisynelatende simplisiske og stygge,- det nekrotiske om man så vil. Er forøvrig blitt opptatt av hva som holder over tid,- har i så måte tatt utgangspunkt i hva jeg likte best av fjorårets utgivelser;- som omtent ved årsskifte hadde jeg satt opp en liste over ti favoritter,- nå, en tid senere, er denne listen delvis i oppløsning,- bare en fire-fem utgivelser henger med,- Darkthrone; Sardonic Wrath, og Behemoth; Demigod,- for å nevne et par viktige. Hadde på forhånd et godt øye til Darkthrone;- i løpet av høsten i fjor fikk jeg samlet meg til å anskaffe et par utgivelser jeg manglet;- når jeg nå kan vurdere en samlet offisiell discografi, er inntrykket av genuine tradisjonbærere bare styrket. Har forøvrig satt meg godt inn i samtlige offisielle utgivelser fra Burzum,- mer om det senere.