Beste metal-låt?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
1 års jubileum for denne tråden i dag!
Feires med emperor-in the nightside eclipse:)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- hei du;- ett år, og vi forsetter. Emperor syns jeg er meget passende i anledningen, og "Nightside Eclipse" er godkjent;- rare greier forresten,- at du nevner Emperor;- for du forstår at akkurat det bandet var vel nokså avgjørende for min interesse for ekstrem metall,- og at jeg endelig i fjor gjorde alvor av å sette meg inn i hele denne spesielle musikkscenen. (Kan jo nå innrømme at man ikke var helt ærlig i starten,- var ikke helt den nybegynner jeg foregav,- men fordi jeg var usikker på om man ville miste troverdighet i relasjon til engasjement for annen musikk,- særlig klassisk,- valgte jeg å gå forsiktig frem).

Vi går altså videre:- i morgen er Moonfog ute med to utgivelser,- og det må vel markeres. Nå gjorde ikke Disiplin noe større inntrykk på meg ved sin debut,- morsom cover-art riktignok,- men temaet fikk en mer heldig form på den siste fra Jorn;- har fått hørt den nye Disiplin platen, og er ikke imponert,- de som har sett videoen på Svisj Metall, skjønner kanskje hva jeg mener,- mye rør, unødige breaks, og temposkift,- vokalen er en slags hybrid,- ikke er riktig BM, og heller ikke overbevisende growl. Vi har helt andre forventninger til Gehenna;- har ikke hørt platen,- men med tanke på hva det bandet har prestert tidligere, er jeg sikker på at man har noe å glede seg til;- nå er jo discografien til Gehenna ikke entydig genremessig, så det er jo et visst spenningsmoment her;- personlig håper jeg på full fres,- rått og godt, og minst mulig tekniske øvelser.

Apropos rått;- man bør ha fått med seg den siste fra kanadiske Revenge;- "Victory, Intolerance, Mastery" (Osmose);- dette er stygge saker,- BM rett frem, uten noe unødig tøys;- headbanging de luxe.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Oi,- nå begynner denne glimrende tråd å sakke efter;- skal naturligvis søke å forhindre forfall her, men hør:- det er ti stykker av dere som har klikket for "Metal" over i avstemningen om preferert genre,- så vær snille og bidra med synspunkter og anbefalinger her,- forstått?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Jeg gikk til innkjøp av den siste plata fra Pain her forleden, prøver å følge med på hva Tågtgren driver på med.
Plata er som de tidligere utgivelsene fra Pain, noe ugjevn. Det går fra det ekstremt forutsigbare, til noe mer spennende ting, men det tar aldri skikkelig av. Enkelte låter er dog verdt å få med seg. "Same old song" har f.eks etter min mening nærmest et hit-potensiale.

http://www.pain.cd/

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Enig i at denne tråden har blitt litt dau, men her kommer en anbefaling: Impaled Nazarene - "All that you fear" en fantastisk bra skive som alle med interesse for ekstrem metall burde sjekke ut! Forøvrig er alt annet av IN også veldig bra!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Mener å huske at godeste "kolden" har uttalt seg om IN, men kan ikke huske å ha hørt noe av dette. Uansett. Har lyst til å komme med en anbefaling selv. Grimfist-ghouls of granduer. Hørte litt på plata før jeg så dem på inferno, og mye etter:). Har ikke helt greid å plassere den ennå, men den har i hvert fall mye å by på for de som ønsker seg teknisk og aggressiv death/black metal

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Palace;- er litt "dau" selv for tiden,- er kommet litt bakpå, for å si det slik;- har i det siste forsøkt å komme igjennom en bunke plater som er blitt liggende,- når jeg eventuelt har fått samlet meg, er det meningen å komme med betraktninger.

Sødal;- Pain ja,- joda, akseptabel plate;- enig med deg, både når det gjelder ujevnhet, og track med mulig hit-potensiale;- har jo efterhvert forstått at denne Tågtgren er en sentral figur;- den svenske death-scenen er dessverre ikke min sterke side,- her har jeg mye å ta igjen. Apropos "hit",- det var jo du, Sødal, som startet denn tråden (derved delvis ansvarlig for at jeg vedgikk lidenskap for musikk et stykke fra den gode smak), hvor du ønsket innspill med forslag til metal-låter man får frysninger av,- "beste metal-låt" med andre ord;- i forbindelse med denne tråden har jeg tenkt mye og lenge på hvilke enkelte låter jeg kunne tenke meg å trekke frem;- skulle tro jeg hadde hatt mange forslag, da jeg i løpet av det siste året har hørt veldig mange metal utgivelser,- dels mange nye,- men også et nøye utvalg av eldre ting,- samt også noe som fantes i platesamlingen fra tidligere,- men pussig nok syns jeg det er vrient å finne noen egentlige store favoritter,- mye lettere å tenke album som helhet. Klart jeg har festet meg ved enkelte tracks,- men det er uten unntak låter som egentlig går på tvers av hva jeg generelt søker,- konkret:- man fester seg tydeligvis lettest til ting med melodisk tilsnitt, fengende riff,- kort sagt banale hooks,- og det på tross av at jeg helt klart er mest interessert i det minst åpenbart iørefallende,- det tisynelatende simplisiske og stygge,- det nekrotiske om man så vil. Er forøvrig blitt opptatt av hva som holder over tid,- har i så måte tatt utgangspunkt i hva jeg likte best av fjorårets utgivelser;- som omtent ved årsskifte hadde jeg satt opp en liste over ti favoritter,- nå, en tid senere, er denne listen delvis i oppløsning,- bare en fire-fem utgivelser henger med,- Darkthrone; Sardonic Wrath, og Behemoth; Demigod,- for å nevne et par viktige. Hadde på forhånd et godt øye til Darkthrone;- i løpet av høsten i fjor fikk jeg samlet meg til å anskaffe et par utgivelser jeg manglet;- når jeg nå kan vurdere en samlet offisiell discografi, er inntrykket av genuine tradisjonbærere bare styrket. Har forøvrig satt meg godt inn i samtlige offisielle utgivelser fra Burzum,- mer om det senere.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Mener å huske at godeste "kolden" har uttalt seg om IN, men kan ikke huske å ha hørt noe av dette. Uansett. Har lyst til å komme med en anbefaling selv. Grimfist-ghouls of granduer. Hørte litt på plata før jeg så dem på inferno, og mye etter:). Har ikke helt greid å plassere den ennå, men den har i hvert fall mye å by på for de som ønsker seg teknisk og aggressiv death/black metal
Grimfist har blitt anbefalt på disse sidene før. Jeg kan bare støtte din anbefaling. Ghouls of grandeur er en utgivelse med sydende energi og real trøkk. Jeg ser at du likte dem live også? Må få sett dem en gang jeg også.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Grace- Det gleder meg at du har tatt dette dypdykket ned i metallens verden. Det er en tidvis merkelig verden, men om man leter, kan man finne særdeles spennende musikk her.

Jeg kjenner meg igjen i det som du beskriver angående albumer i sin helhet. Dette er noe som også Wishmaster har nevnt ved enkelte anledninger. I noen utgivelser ligger kvalitetene rett og slett i helheten. Enkeltlåter holder kanskje godt nivå, men blir ytterligere styrket av den konteksten dem står i. Låtene løfter hverandre, kan man kanskje si?

Personlig så har jeg likevel altid søkt etter gode enkeltlåter. Helt siden jeg begynte å like populærmusikk har jeg traktet etter den gode enkeltlåten, og jeg hadde i mange år stålkontroll på de engelske og amerikanske hitlistene. Denne jakten på sterke og fengende enkeltlåter har jeg tatt med meg videre, selv om mitt musikalske interessefelt har blitt bredere. Hvis jeg først finner slike enkeltlåter, kan jeg få dem helt på hjernen, akkurat som når jeg var 15 år gammel.

Hva ville vel livet vært uten superlåter som:

Grip inc. -Ostracized

Pain of salvation-Ashes

Susperia-The bitter man

Soilwork-The chainheart machine

Nevermore-Dreaming neon black

Amorphis-Divinity

Testament-Low

Hypocrisy-Apocalypse

Konkhra-The reconing

L7-Pretend we`re dead

Agent steel-Unstoppable force

Die Krupps-The final option

Dan Swanø-Uncreation

Dette er bare et lite utvalg. Noe er brutalt, noe er ganske pent. Dere som bruker Kazaa etc får ta en liten sjekkerunde.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Sødal;- ja du, dypdykk er jammen en god betegnelse,- har virkelig tatt meg mye vann over hodet. Leter vel efter hit-låter jeg også,- men i tilfellet metal har jeg i denne omgang vært veldig albumrettet;- det er forresten helt rett at helhet er avgjørende,- ja, helhet over flere utgivelser faktisk;- jeg har kjøpt god del enkelt CD-er,- men også forsøkt å konsentere meg om hele, eller større deler av discografier. Ta nå Burzum som eksempel;- jeg har vært inne på Burzum et par ganger i tråden,- nærmest tentativt,- kan man si,- var usikker på om noen hadde spesielle motforestillinger,- selv har jeg ikke det,- ikke hva musikken angår, må understreke det. Burzum discografien omfatter seks offisielle utgivelser,- da er EP-en "Aske" regnet inn i den første CD-en, "Burzum",- disse er jo lenge solgt som én CD. Jeg opplever helt klart de seks albumene som en større enhet,- og da altså iberegnet de to siste CD-ene, som isolert sett skiller seg ut, ved at de representerer en slags syntetisk/ambient form for black metal. Jeg mener det ikke er tilfeldig at Burzum fortsatt har en sterk posisjon;- for det er virkelig noe helst særskildt ved disse innspillingene,- et monotont, suggestivt element,- en slags hypnotisk energi. Ser at mange vil fremheve spesielt "Hvis Lyset Tar Oss", og "Filosofem",- og kan forstå det, men for meg er helheten mest slående. Har sett litt på tekstene til Burzum,- og må si at disse er mer interssante enn jeg ville ha trodd,- ikke at tekster betyr så mye for meg,- det er det totale utrykket som avgjør. Selvom man kan ha problemer med diverse saker forbundet med Burzum, må man bare akseptere at utgivelsene er meget sentrale,- for ikke å si vesentlige bidrag til black metal kanon.

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Antall liker
4
Er Finntroll nevnt i denne tråden, de står jo for noe av det grimmere som er å finne innen polka-blackmetal sjangeren :) De gutta er / var grimmere enn hostesaft

Angående Burzum så leste jeg en kommentar angående hans tro / overbevisning her
"Et par solkors på coveret og det faktum at Vikernes nå hadde tatt navnet Varg Kvisling Larsson Vikernes er nok de eneste diskutable tendensene." :D

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Burzum "Aske" (tror jeg det var) kom i et svært begrenset antall på vinyl med lighter inkludert. Historien vil ha det til at årsaken til at det ble så veldig limited var at den godeste Varg syntes dette var en veldig morsom ide... og han ville da absolutt ikke være med på noe som var morsomt, så angivelig derfor ble "lighter"-utgaven stoppet.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Også første utgave av cd'en hadde lighter med. Den var egentlig ganske tøff med Aske coveret og Burzum logo.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
madsun;- kjenner jo til Finntroll,- har imidlertid ikke rukket å få anskaffet noen utgivelser,- men de er på venteliste.

Når det det gjelder Burzum EP-en "Aske",- så kan vel den utgivlesen nå betraktes som et samleobjekt,- forstår at det betales ganske mye for et eks;- jeg er personlig ikke interessert i samling på den måten,- klarer meg utmerket med den koblingen av den første Burzum utgivelsen - "Burzum" - med "Aske". Den ideologien Vikernes nå synes å stille seg bak, er ikke akkurat i min smak;- bryr meg egentlig lite om det aspektet,- konsentrerer meg om musikken,- den er ihvertfall ikke feil.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Tror ikke ensidig fokus på ekstreme metall former stimulerer toleranse;- for å mulig utvide horisonten, har jeg sneket meg til å kjøpe enkelte CD-er med snillere innhold,- men med et par unntak har det bare ført til ergrelser,- eks.:- i går var jeg innom Sound of Noise,- og burde vel nøyd meg med det,- men så hadde det seg slik at når jeg plukket opp fru Grace, ville hun absolutt se på noen bøker hos Norli, eventuelt Tanum;- jaha,- så kan man titte innom Musikkforlaget, tenkte jeg,- det ble med tanken,- istedet lusket jeg gjennom støvskyer i retning Klingenberggaten, og Platekompaniet;- ca. fire minutter efterpå var jeg ute igjen, medbringende den siste fra henholdsvis Hammerfall, og Kamelot,- begge i form av lekre limiterte "digipacks",- så langt alt vel. Når det gjelder innholdet på disse CD-ene er det verre,- hva skal man egentlig med svensk forutsigbar tungrock,- eller pregnant, episk powermetal;- sistnevnte,- Kamelot CD-en altså, er forsåvidt på mange måter en god plate,- helt tydelig noe man har brukt tid på,- men hva hjelper det, når resultatet blir så kjedelig,- ikke engang et spor med Dimmu vokal kan løfte dette her.

Skal man absolutt ha noe episk til avveksling fra den daglige dose BM, så kan jeg anbefale en gresk utgivelse:- Nightfall; Lyssa;- dette er en inteligent afære fra et band med bakgrunn i black metal,- en slags fusjon av flere genre,- både BM, og DM ligger i bakgrunnen,- det episke og melodiske er uttalt, men ikke direkte plagsomt;- godt produsert,- totalt sett en fin plate.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Jepp jepp og atter jepp.....

Etter en litt lengre tur i hylla fant jeg disse skivene.

Rebaelliun: Annihilation. Super brutal DM. Skikkelig forbanna gjeng....

Orphanage. Et meget bra band i fra Nederland. Litt vanskelig og sette det i en sjanger. Her er det sinting vocal og nydelig dame vocal. Har gitt ut tre skiver, alle er bra. Absolut verdt og få med seg. Kansje litt sært...

Limbonic Art, burde vel være kjent for en del av dere...

God Among Insects: World Wide Death Litt tidlig 90 talls preget DM. En bra skive.

Disgust: In Aeternum. Husker ikke helt hvordan denne var men.... Synes og huske at den er spillt mye.....

Cryptic Wintermoon: A Coming Storm. Denne er bra. Blanding av DM & BM

Også et gullkorn til slutt... Mine damer(?) & herrer....
Arkhon Infaustus: Perdition Insanabilis....

Jepp jepp og atter jepp. Det var det for denne gang.

mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- jada,- eller "jepp" som sier;- vi,- ihverfall jeg,- vil ha flere slike utspill. Jeg kjenner noe av det du nevner, det andre er notert;- jeg er vel egentlig litt bakpå generelt når det gjelder death metal, og ser gjerne at vi retter oppmerksomheten mer i den retning.

Du nevner til slutt en fransk utgivelse fra i fjor høst,- og der må jeg følge opp,- jepp, kan du godt si;- noen har muligens registert at jeg har satt opp en liste over mine favoritter i 04;- som man kan se et lite stykke ovenfor i tråden, er listen min blitt redusert over tid,- blandt de som er igjen, finner man faktisk Arkhon Infaustus; "Perdition Insanabilis";- dette er rask og rå black metal av første skuffe,- fremragende, intet mindre;- hyggelig at du og jeg, Stivert, er helt enige her,- jepp!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Syns ikke noe særlig om Extol, Rune,- enkelt og greit;- klart man helst skal bedømme resultatet uavhengig av genre,- men har for min del alltid vansker med slike hybrider,- det blir liksom hverken fugl eller fisk.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Jeg har faktisk ganske sansen for extol i utgangspunktet, men den pearl-låten som det er link til her, var noe spesiell syns jeg. Den er fra det nyeste albumet som jeg enda ikke har hørt. Kan vel egentlig ikke si at dette var typisk extol. Grace-har du hørt synergy albumet deres, det er faktisk knallbra, og ligner ikke på noen som helst måte på "pearl". anbefales!

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Har du hørt platen før Synergy,Undecieved?
Vilken liker du best?

Jeg har ingen av platene deres,bare det jeg fant av nedlast på nettet.Ole Børud har en fantastisk stemme!
Vurderer å kjøpe enten Synergy eller Undecieved.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
jeg har de tre første, altså også undecieved. Har hørt lite på de to andre platene. Det er liksom synergy som har fått mest tid i spilleren, å det er vel en grunn til det:)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- jeg kjenner bare den siste,- "The Blueprint Dive". Liker egentlig ikke rollen som noen slags purist,- men det flommer over av nye utgivelser,- man må helt enkelt prioritere,- for min del betyr det konsentrasjon om det mer genremessig spesifikke;- av den grunn styrer jeg også elegant unna ting som Stonegard og Insense.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Må være deilig å signe med Nuclear Blast,- det betyr god markedsføring, inklusive distribusjon,- og noe lommepenger blir det vel også;- problemet er kredibilitet,- kombinsjonen kommersialisering og ekstrem metal er som kjent tvilsom;- selvom det sikkert blir avvist, vil nok et selskap som Nuclear Blast i det lange løp styre det musikkalske i en retning mot hva man tror vil selge i større kvanta;- egentlig ikke meningen å henge ut noen spesielle, men tenk på den nye utgivelsen fra Soilwork. Communic debuterer på NB med "Conspiracy in Mind",- god CD forsåvidt, men ikke i min gate,- ville kanskje passe bedre over i prog tråden.

Kan ikke si jeg kjenner mange band fra Østerriket,- kunne til nød komme opp med en fire-fem navn,- ville begynt med Belphegor. Det er også Belphegor jeg vil trekke frem nå,- ny utgivlelse,- "Goatreich - Fleshcult" er bare helt flott,- det er black metal, med et anstrøk av death (?);- dette er rått og brutalt, og det går fort for seg,- dvs. én låt er treg, men allikevel god,- bidrar til variasjon, kan man si;- produksjonen er veldig fet,- et stykke unna pistrete nekro mao.(ikke noe galt i nakne og kalde produksjoner,- men godt med noe kjøtt på benet av og til);- denne CD-en er det lett å anbefale.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Må bite i meg det jeg sa her forleden dag. undeceived er faktisk et bra album, kan ikke huske hvorfor jeg en gang i tiden misslikte det, men men.. hvordan ligger nå burial an, som var det albumet som jeg anså som bedre enn undeceived, men ikke nådde helt opp til synergy?
Grace- du bør høre synergy! Veit ikke hva det nye albumet inneholder, men den låta jeg hørte, "pearl", kan ikke sammenlignes med det som tidligere er gitt ut..

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Jeg har bare funnet en låt fra Undeceived,"Ember",men den syntes jeg var bra ,Montesi.Spørs om ikke jeg begynner med den plata. :)

Ellers har jeg dykket litt ned i denne type aggressive og mørke musikken,og forstår godt hvorfor enkelte er veldig fascinert av det.Jeg liker selv godt musikk som har tøffe gitarriff,mye dynamikk,rytme og driv,musikk som vokser for hver gjennomlytting osv.

Jeg fant en låt av Opeth,Closure fra plata Damnation viss jeg ikke tar feil,og dette må vere noe av det tøffeste jeg har hørt siden Led Zeppelin var på topp.
Noen som vet hvor en kan finne mp3'er av dette bandet?
Ellers forstår jeg det slik at Extol var oppvarmingsband for Opeth på en turne de hadde ganske nylig?

Såg at både Soedal og Montesi nemte Grimfist som "Frediablo" er en av hjernene bak.Hva synst dere om de andre prosjektene han har?Sammenlignet med andre ting i "sjangeren"......Jeg vet Fred har svært lite sansen for å prøve å tilhøre noen spessiell sjanger,men hva sier ekspertpanelet? :)

Mvh
Rune

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tilbake til svar på tråden :

1. Stairway med Zeppelin (OK ikke så metall, men litt heavy)

2. Master of puppets med Metallica

3. Holy wars med Megadeth

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Stivert;- jada,- eller "jepp" som sier;- vi,- ihverfall jeg,- vil ha flere slike utspill. Jeg kjenner noe av det du nevner, det andre er notert;- jeg er vel egentlig litt bakpå generelt når det gjelder death metal, og ser gjerne at vi retter oppmerksomheten mer i den retning.

Du nevner til slutt en fransk utgivelse fra i fjor høst,- og der må jeg følge opp,- jepp, kan du godt si;- noen har muligens registert at jeg har satt opp en  liste over mine favoritter i 04;- som man kan se et lite stykke ovenfor i tråden, er listen min blitt redusert over tid,- blandt de som er igjen, finner man faktisk Arkhon Infaustus; "Perdition Insanabilis";- dette er rask og rå black metal av første skuffe,- fremragende, intet mindre;- hyggelig at du og jeg, Stivert, er helt enige her,- jepp!
Begynte tidlig og høre på DM slutten av 80 tallet. Hører ikke så mye på DM & BM lenger, men jeg prøver og skjøpe litt skiver. Men følger ikke med like mye lenger. Det kommer jo mye skiver om dagen...... Men jeg kan fortelle litt om de store banda fra tidlig 90 tall, her var det veldig mye bra, skiver som ikke må glemmes fordi at de begynner og bli noen år. Spør du meg så var tidlig 90 tallet glans tiden for DM!!!!

Her kommer en litten liste til over gammle helter, noen av disse skivene er spillt så mye at det ikke går annt og høre på de lengre, har skjøpt nye......

Begynner med et av minne absolut favorit band, CARCASS. Symphonies Of Sickness var vel mitt første møte med det Svensk/Engelske bandet. Det er ei mega skive en ekte klassiker spør du meg, musikken på skiva er vel merre i rettning av grindcore. Tekstene går ut på kroppens anatomi........
Neste skive ut var; Necroticism Descanting The Insalubrious. Denne er vel ikke like caotisk som den andre nevnte. Men dog like bra om ikke bedre....
Så har vi Heartwork. På denne skiva så er stillen en god del forandret. Her er det merre typisk DM Denne skiven er full av "hits".....
Så den siste skiva jeg tar med, av Carcass; Swansong. Denne er enda merre "soft" en slaks hybrid mellom DM og rock..... Dette hørtes kansje ikke så bra ut men....Det er en perle......

Neste band som jeg likte godt var Nederlandske GOREFEST. Dette er vel et band i den klassiske DM stillen.... False er ei stor skive, undervurdert. Megget bra spillt, satans flinke musikkere i dette bandet. Tar med ei utgivelse til i fra de; Erase også en perle....

CANNIBAL CORPSE, kommer vi heller ikke utenom. Spesielt denne; The Bleeding. Siste skiva med legendariske Chris Barnes Dette er ei skal ha skive innen DM sjangeren. Den er megga feit tunge brutale riff, med blodige tekster.......

Også et band i fra Florida, Obituary. Det var vel et av de banda som fant opp DM riff. Cause Of Death og The End Complete, er skiver som står høy i kurs til mange gammle fans av sjangeren.....

Også mine damer(?)og herrer, i fra Sverige.... ENTOMBED. Left Hand Path og Clandestine. Dette er to konge skiver, spesielt Clandestine. Clandestine skiva er vel kansje en av de største/beste skiver som er gitt ut i denne sjangeren.....

Det var bare et par band i sjangeren, skal skrive litt merre når jeg får anden over meg. Er ikke så veldig flink til og skrive heller........

takk for meg

mvh

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Hehehehe massseee skriveleiffff......

mvh

Jet_Silver

Medlem
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Har ikke lest alle innleggene her, men er det noen som har hørt Peace, Love and Pitbulls ? Nå er vel dette strengt tatt mer industrimetall, men dog. Eller hva med Thåstrøm's "Explodera mej 2000" ?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Først bare en siste kommentar til dette med Extol, eksperimentelle ting, og genreblanding:- kan hende jeg er streng her,- men foretrekker altså rene linjer,- slik er det bare,- men, og det er jo vanligvis et men;- hva angår black metal, kan det gå fint å blande inn elementer av death, og, eller trash;- samme sak med DM.

Stivert;- godt innspill, og skrivingen din er da ok;- du får pleie den ånden din, og komme tilbake med mer. Jeg holder på å orientere meg nærmere mht. tidlig - old school - DM,- og da er jo den tidsperioden du trekker frem helt grunnleggende. Carcass er nettopp et band jeg har tenkt å se nærmere på,- Obituary er også aktuelle,- er ikke det bandet i gang med noe igjen,- mener å ha lest noe om det et eller annet sted. Cannibal Corpse kjenner litt til fra før. Er jo selvsagt oppmerksom på hvilken stilling DM har, og har hatt, i Sverige,- problemet er at det er så mange band og utgivelser;- jeg har et tilfeldig utvalg av svensk DM fra før,- ikke den Entombed; Clandestine, så den skal skaffes. Kom med flere forslag til konkrete utgivelser, Stivert,- når ånden er tilbake.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
entombed-clandestine kan anbefales. dm med groove og feite riff..
grace-grunnen til at jeg maser litt med den extol greia er fordi jeg vil at du skal høre litt mer av extol før du avfeier dem, men om du har det så er det jo greit..:)

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
entombed-clandestine kan anbefales. dm med groove og feite riff..
grace-grunnen til at jeg maser litt med den extol greia er fordi jeg vil at du skal høre litt mer av extol før du avfeier dem, men om du har det så er det jo greit..:)
Extol er ikke så ille, spiller det sjeldent. Theory In Practise er enda et band i samma gata... Men innen denne type DM, så er det vel ingen ting som slår DEATH!! Sjekk ut live skiva som de ga ut for en stund siden, Den er gjævlig bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Entombed: Clandestine ;D ;D ;D ;D ;D ;D Hør åpninga på Sinners Bleed.......... Chaos Bread.............flott......

mvh

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Etter at jeg fikk høre at zyklon-b skulle reutgi sin meget limiterte plate "blood must be shed" fra 1994, var jeg ikke sein om å gå til innkjøp. For dere som ikke har noen kjennskap til fenomenet, så bestod bandet/prosjektet av ihsahn(emperor), samoth(emperor/zyklon), aldrahn(thorns/dødheimsgard) og frost(satyricon/1349).
Det eneste de har gitt ut er så vidt jeg veit denne plata.
Nok prat, over til musikk
Her har man tatt et realt dykk ned i menneskets jævligere sider, plata består derfor av en del samples fra forskjellige taler og sitater av massemordere, kristelige fanatikere o.l. Oppi dette har de spedd på med litt lyder av bomber og flykrasjer. Dette gjør plata ganske ekstrem i sitt uttrykk, og gir en feeling av at dommedag er rett rundt hjørnet. ihsahn har også lagt til en del keyboard effekter som gir atmosfære, samtidig som frost gjør sitt for at plata skal bli kortest mulig..
Det eneste som er synd er at plata kun består av 4 låter, men til gjengjeld er den ganske billig 79/81.- cdon,platkomp.

anbefales for de som liker dommedagsblackmetal...

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
montesi;- ja,- nå glemmer vi uenighet om Extol, og går sammen om anbefaling av Zyklon B;- denne EP-en er jo blitt en slags klassiker i sitt slag, og absolutt et "må ha" objekt;- utgivelsen er forsåvidt et typisk, og tidlig, eksempel på mer eller mindre enkeltstående prosjekter innen ekstrem metal. Kan kanskje bli i korteste laget, som du sier, montesi,- men vi slipper ihvertfall å kjede oss. Legg merke til at jeg ikke har noen innvendinger i forhold til eksperimentering i dette tilfellet. Vi kan vel på en måte si at dagens Zyklon har minst like mye røtter i Zyklon B, som i Emperor (?). Vi er jo forresten allerede enige om at Zyklon er strålende, og vi gleder oss til nytt album fra den kanten senere i år,- ikke sant;- heia Notodden, får jeg legge til!

De tre remastrede utgivelsen av tidlige Gorgoroth utgivelser fra franske SOM, er blitt flotte,- ikke at lyden betyr allverden i sammenhengen,- men litt hjelper det;- de nye er i form av delikate digipacks,- et opplagt kjøp for fans av Gorgoroth, selvom man har platene fra før (mine gamle er US import). Så er det bare å vente på nytt album, nå på svenske Regain.

For å banke fast dette at jeg slett ikke har noe prinsippielt imot nye takter,- nevner jeg et fransk band,- Trepalium, og platen "Through the Absurd" på selskapet Holy;- sterk sak, rask og rå death metal,- debut plate, såvidt jeg vet,- vel verdt å sjekke ut.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Sitter og spiller noe svensk musikk nå, The Forsaken. Dette er vel et band som ikke er så veldig kjent kansje. De spiller små teknisk, tung/feit DM. De har gitt ut tre skiver tror jeg.

Manifest Of Hate, Arts Of Desolation og Traces Of The Past.
Er vel eggentlig de to første som er verdt og nevne. Manifest Of Hate er første skiva deres. En bra skive. Men det er vel Arts Of Desolation, som er den beste(hører på den nå)!! En riktig så feit DM skive rimelig tung lyd, masse feite riff, masse bra overganger. Kozz med andre ord.......

mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Stivert;- har ikke noe av Forsaken,- kanskje noe å undersøke;- holder på med svenske ting for tiden jeg også,- skal komme tilbake til det.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Stivert;- har ikke noe av Forsaken,- kanskje noe å undersøke;- holder på med svenske ting for tiden jeg også,- skal komme tilbake til det.
Et annet veldig bra svenskt band/skive, Insision: Beneath The Folds Of Flesh. Denne er steinbra, ultra brutal DM, type død og fordervelse. Dette er en skal ha skive!!! Er ikke sikker på om de har gitt ut flere skiver. Tror kansje at det er enneste skive de har gitt ut under dette navnet. Gitt ut på underlabelen til gode gamle Earache, Wicked World....

mvh

Topp Bunn