Spør deg Snickers-is. Det har kommer en ny versjon av Morel mellomtonen min som har noen små forandringer på parametrene. Er dette småflikking av ting du nevner over, eller er det andre ting som kommer inn i bildet? Ser den nye har litt større bevegelig masse.
Skal ikke blande meg, men komme med litt supplerende eller forvirrende info i tillegg til snicker`s sine tekniske betrakninger.
Vi var for mange år siden interessert i samme problemstilling - svingspoleformen - materiale. Scanspeak kom jo med sin 8545 forøvrig en enhet jeg ble veldig glad i , ja legg merke til " glad i " , ikke lenge etter lanserte jo scanspeak sin 8545k . Denne var helt lik, men hadde kapton form mot gamle 8545 sin alu.
Problemstillingen er noe i retning av hva morel her gjør, en form som ikke lagrer så mye energi, typisk er gjerne høyere Qms / høyere impedanse topp , ser at målt impedanse hos Morel er ganske lik, men Qms har steget.
Innføringen av en slik endring er vel på et teknisk plan en forbedring, men lyttemessig ? Verdt å merke seg at både scanspeak og morel beholdt / beholder sin originale modeller parallelt med den nye modellen, ikke uten grunn.
Lyttemessig når det gjaldt 8545 / 8545k var det tydelige forskjeller , K spilte "tørrere - bedre definert" - faktisk slik databladet sa ! I bassen er det nesten alltid greit med mer kontroll - mer definisjon , men i mellomtonen hadde en 8545 en mer musikalsk tone ( !!! ) , mens k kun gjenga korrekt, spilte 8545 på en litt mer lettflytende måte .
For ordens skyld forsøkte jeg forskjellige kombinasjoner , men endte hver gang opp med 8545 med alu form - altså en " dårligere" enhet, skulle jeg bygd en kontrollmonitor hadde 8545k vært et funn.
Det her viser jo at høyttalerbygging og enhet "plukking" er en subjektiv øvelse, håper jeg fikk " fucka-opp " snicker`s sitt analytiske svar !
mvh per morten