BIL

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
hei!
skal kjøpe meg bil.
er denne å anbefale?

Volkswagen Passat 1,8 Trendline Personbil 1998, 174000 km., kr. 69.000,- God familiebil med stort bagasjerom.
Det følger med et praktisk skistativ til bilen.
Bilen er EU godkjent i februar 2006. Registerreim ble byttet ved 123000 km.

Utstyr

* Sommerhjul
* Vinterhjul
* Lettmet. felg sommer
* Lasteholdere/skistativ
* Sentrallås
* El.vinduer
* Elektriske speil
* Oppvarmede seter
* Midtarmlene
* Servostyring
* Radio/CD
* Airbag foran
* ABS-bremser

Km.stand 174000
Årsmodell 1998
1. gang reg. 1998
Sylindervolum 1.8
Effekt (hk) 125
Drivstoff Bensin
Girkasse Manuell
Hjuldrift Forhjulsdrift
Farge Sølv
Interiørfarge grå
Antall seter 5
Antall dører 4
Antall eiere 2

årsavgift inkludert.

meget fin sølv/lysblå farge.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
...zzzzzzzz....

Spørs hva du vil med en bil såklart  :D

Forresten så tåler Passat'er endel km, men de pleier å bli nokså skrangete (og dieslene temmelig durende) på høyere km.. og du må ikke bli overrasket over betydelige verkstedregninger.

Mvh Vidar P
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.094
Antall liker
6.770
Sted
Holmestrand
Kjører en 2001 Tdi (100 hk). Måtte akkurat bytte venstre drivknute pga def mansjett. Venstre mansjett var def, høyre nesten røket. Min har gått 195 så du bør/må sjekke om det kan være samme problem påden du ser på. Fikk også beskjed om at øvre bærekuler var slitte og må skiftes. Ville ikke ha kjøpt en slik bil uten at en kyndig person hadde gått over den. Dessverre er service på merkeverksted ingen garanti for at ting er i orden.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
passat? kjøp skoda
samme bilen, en god del billigere
forresten, skodaen er bedre
 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
98 mod Passat vil jeg i utgangspunktet fraråde deg å kjøpe!
Jeg har tidligere jobbet med VAG og mer laber kvalitet enn på disse bilene har jeg ikke erfart hverken før eller senere! Jeg snakker nå om Passat og serlig 97-99 mod. Låsekasser ryker i endingen om man ser -10 eller kaldere med det resultat at du ikke får åpnet døren, bremseslanger sprekker, bremseskiver ruster, slakk i opphengskuler/bærekuler etter få kjørte km, varme i setene må du ikke regne med at fungerer serlig lenge, blir fort tregheter i bremsene bak med det resultat at de ligger på, drivmansjetter ryker, katalysator på diesel ryker osv....

Jeg mener faktisk å huske at 97-98 mod Passat ble kåret til den "værste" bruktbilen du kunne kjøpe i Dagbladet for noen år siden...
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
hei!
skal kjøpe meg bil.
er denne å anbefale?

Volkswagen Passat 1,8 Trendline Personbil 1998, 174000 km., kr. 69.000,-  God familiebil med stort bagasjerom.
Det følger med et praktisk skistativ til bilen.
Bilen er EU godkjent i februar 2006. Registerreim ble byttet ved 123000 km.

Utstyr

   * Sommerhjul
   * Vinterhjul
   * Lettmet. felg sommer
   * Lasteholdere/skistativ
   * Sentrallås
   * El.vinduer
   * Elektriske speil
   * Oppvarmede seter
   * Midtarmlene
   * Servostyring
   * Radio/CD
   * Airbag foran
   * ABS-bremser

Km.stand      174000
Årsmodell      1998
1. gang reg.      1998
Sylindervolum      1.8
Effekt (hk)      125
Drivstoff      Bensin
Girkasse      Manuell
Hjuldrift      Forhjulsdrift
Farge      Sølv
Interiørfarge      grå
Antall seter      5
Antall dører      4
Antall eiere      2

årsavgift inkludert.

meget fin sølv/lysblå farge.
Så absolutt IKKE :eek:
Min far kjøpte seg en slik Passat NY i 1998.
Maken til drittbil skal man lete lenge etter!
D.vs. når den fungerer så kjører den bra og er stillegående og komfortabel, MEN:
- bensinforbruk 1,3l pr. mil på en 1.8 m/automat (!)
- serviceutgifter totalt siden bilen var ny har nå passert 140.000,- (ingen kollisjoner)!!!!!!!!!!! :eek: :eek: :eek:
- bilen har nå akkurat passert 100.000km
Gjør et regnestykke og sammenlign med hva som helst.
Rett og slett en skam!!!!! :mad:
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Kjøp deg en BMW istedet!
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjøp deg en BMW istedet!
Hmmm.........
Er redd for at jeg ikke kan anbefale denne heller :-/
Har tidligere flere ganger fortalt egne erfaringer med en 530dA (hvis noen er nysgjerrige på denne "skrekkhistorien" er det sikkert mulig å søke i arkivet)
Egentlig ikke det spor bedre enn Passat'en til min far.
Tyske "statusbiler" er IMHO de aller beste å kjøre (når de fungerer), men har også en feilprosent som er mye høyere enn andre biler (dette finnes det dog trolig statistikk på).
Når det er sagt så er nok en 520 utrolig mye mer "safe" enn en 530.......

Det samme kan nok sies om andre tyske "statusbiler".
De største modellene fra Audi, Volkswagen, BMW og Mercedes er nok "de beste" når de fungerer, men dessverre er disse også så tekniske avanserte og fulle av "duppeditter" at hvis noe skjer så tar det fort lang tid å finne utav samt at det også "koster skjorta".
Svært mange av alle feilene jeg opplevde med min 530 f.ks. skyldes feil på sensorene som skulle kontrollere at alt var i orden.....
 
S

so

Gjest
Eier sjøl Passat. 98 er et dårlig år. Mye problem med forstilling osv. Sats på 2000 eller nyere. Lite feil.

Dieselmotor i disse, særlig fra pumpedyse(2000) er helt suverene. Har sjøl en 2003 130tdi og den er super.

Lykke til
 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Vel, ser det blir frarådet å kjøpe BMW er også.... Nå har det seg slik at jeg også har jobbet med BMW, og jeg må si det er meget betydelig mindre feil på disse generelt i forhold til foreslått bil. Det er også værdt å ta med at kjøreegenskapene er i en helt annen klasse. At det skal være mindre feil på en 520 enn en 530 stiller jeg meg undrende til. ???

Det skal dog sies at disse bilene ikke er feilfrie eller..
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg har VAG bil, en AudiA6  Avant 2,6, som jeg kjøpte i januar 95.
Denne har jeg ennå og den har nå gått ca.106000.
Her er "alle" feilene jeg har hatt på disse i overkant 11 år.

Vakumslangen til klutsj (antatt årsak er mus)
Frostvesketank (lekkasje antatt årsak mus)
Røket håndbremsvaier (slitasjefeil? muligens egenforskyldt grunnet hardt/hurtig pådrag? )
Skiftet mansjett foran grunnet hull.

Driftsstans 1 (egenforskyldt/tom for bensin eller i hvert fall så godt som?)
Har ganske nylig skiftet registerreim og det for første gang på nær 11 år.
Batteri er skiftet i år for første gang.

Dette må da være svært så bra vil jeg mene, jeg er i hvert fall fornøyd :D

Kanskje jeg bare skal fortsette å ha den, selv om jeg også snart har litt lyst på noe nytt ::)

Mvh.KW
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Var ute å prøvde en 2002 passat 1.8T her for litt siden, men å betale 179K for noe jeg ikke var fornøyd med gadd jeg ikke.. Etter å ha prøvd div biler blei det en bmw ja.. Sprengte selvsagt taket jeg hadde satt på 200 000, men nå er jeg i det minste fornøyd.. :D
Tror fruen også pustet lette ut da jeg slo fra meg tanken om passat, men der er jo smaken som baken.. ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
.. feilprosent og BMW ja. Man kjøper da ikke BMW for sin lave feilprosent, ei heller Ferrari for sin gode lastekapasitet. Man kjøper de av helt andre grunner.

Likevel ser jeg jo at BMW-biler er de som gjør eierne mest fornøyd i undersøkelser, og at de holder godt på plasseringene sine på statistikk.
Jeg har en '88 5-serie (konebil vi har hatt fra ny) som er gått snart 1/2 mill km så og si uten feil, kun noen slitedeler som måtte byttes, og aldri driftsstans fra den var ny!

Mvh Vidar P
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Vil ikke anbefale deg å kjøpe Passat, må du ha en VAG bil kjøp Golf!
De har liksom aldri helt fått til Passaten, som det pleier å være med tyske biler, fortsetter i samme spor år etter år!

Hvis du absolutt må ha tysk bil da går du selvfølgelig for en BMW, det er den bilen folk i europa er mest fornøyd med (utenom Toyota), må vel stole på markedsundersøkelser?

Er litt enig med Balticthor, kjøp gjerne en Honda!
Japan's Mercedes med bare mye mer kvalitet!

Men Volvo er nå bilen sin da!
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
112
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
tenker på å skifte ut 7-seteren min i en stasjonsvogn. da har tysk bil vært et alternativ, men også japansk. synes at mazda 6 ser ut til å gi mye for pengene. noen som har erfaringer?
jakr
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Har hatt driftsstans på min 320i -92  en gang,det var den ene polen på batteriet som var løs. Ellers har jeg byttet lite med deler en og annen foring og bærekule... Er utrolig fornøyd,den har nå gått 227 000 harde kilometer.... Har en veldig tung høyrefot  :D
Må også legge til at de nyere BMW ikke har registerreim,men kjede. Som ikke trenger å byttes før 250-300 000km..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Må også legge til at de nyere BMW ikke har registerreim,men kjede. Som ikke trenger å byttes før 250-300 000km..
Øh, er ikke så sikker på det... min '88 518i har kjede, men min nye '04 525i har registerreim.. or so I'm told ;)

Mvh Vidar P
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
hei!
skal kjøpe meg bil.
er denne å anbefale?

Volkswagen Passat 1,8 Trendline Personbil 1998, 174000 km., kr. 69.000,- God familiebil med stort bagasjerom.
Det følger med et praktisk skistativ til bilen.
Bilen er EU godkjent i februar 2006. Registerreim ble byttet ved 123000 km.
Likker man å mekke, kan det være et greit kjøp. Det er i hvert fall god tilgjengelighet på deler til fornuftige priser.

Jeg har hatt en 1998 model Passat 1.6 (som min samboer heldigvis akkurat har klart å vrake). Bilen var god å kjøre med glitrende føresete og svært god plass, men det har vært mange og rare feil med denne årsmodellen. Jeg kan nevne dårlig forstilling som blir fort slitt og med en irriterende knirking som jeg aldri ble kvitt. Elektriske feil er også ganske vanlig samt problemer med dørlåsene. På bilen min pleide de elektriske vinduene å gå ned av seg selv i fuktig vær, det er ikke akkurat trivelig å sette seg inn i bilen når alle vinduene har stått nede en regntung natt. Hver gang en bryter eller kontakt var skiftet, gikk noe annet fort i stykker.

Drivverk og motor virker for så vidt greit på Passat under forutsetning av normalt vedlikehold, mens understell, bremser og ikke minst det elektriske er problematisk.

Hva med å se på f.eks Renault Laguna? Der vil du kunne få en veldig bra bil med lavere kjørelengde til en rimelig penge og med bedre driftssikkerhet.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
tenker på å skifte ut 7-seteren min i en stasjonsvogn. da har tysk bil vært et alternativ, men også japansk. synes at mazda 6 ser ut til å gi mye for pengene. noen som har erfaringer?
jakr
Peugeot 307 SW er en kjempebil.
Kan ha opp til 7 seter men da blir det trangt bak, men kan også ta ut alle baksetene. For unger er alle setene like bra å sitte i, problemet med mange biler i dag er at midtsetet bak er DÅRLIG å sitte i. Her er alle setene gode, det i midten er bare litt smalere. God å kjøre, og ikke dyr.

http://www.ba.no/forbruker_guider/bilogmotor/article2024252.ece
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Skoda er også verdt å kikke nærmere på.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.588
Antall liker
7.123
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Få tatt en NAF kjøpstest på den, du, så får du vite om det er noe umiddelbart å pukke på...

Johan-Kr
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Kaster meg på tips om bmw jeg og, men det var vel kanskje ikke det svaret trådstarter var ute etter i førsteomgang:)

tok over foreldrene mine sin 523 96` forrige uke, mens de kjøpte seg ny 520d aut m/ m-tech bmw for life!! ;D
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.671
Antall liker
10.150
Er en BMW til 69000 bedre enn en Passat til 69000? Det tror ikke jeg.
Jeg har en elder modell og har hatt noe tull, mest selvforskyldt. Verkstedprisene er lavere enn Audi p.g.a. lavere status.
Bensinforbruk 0,6 pr. mil
 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Øh, er ikke så sikker på det... min '88 518i har kjede, men min nye '04 525i har registerreim.. or so I'm told  ;)

Mvh Vidar P
Hmmm.... Her tror jeg du tar feil Vidar P. Er nok motsatt. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hmmm.... Her tror jeg du tar feil Vidar P. Er nok motsatt. :)
Nei, tar ikke feil tror jeg. Jeg har selv sett og strammet kjedet på min '88-modell   :D
Og i manualen til min nye står om skifte av registereim..

Mvh Vidar P
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg må si at BMW godt kan være noe jeg kunne tenke meg ved neste bilkjøp.
Har hentet brosjyre på nye 300 serien (Touring)
Sikler en del på 320 diesel og tror nå at den kan leveres som 320ix?
I hvert fall i sedanversjon.
0-100 8,6 sekunder forbruk på 0,46 (morsomt det ;) )
og mer interessant et dreiemoment på 340   2000-2750 ;D
Dette er for meg et sterkt alternativ dersom jeg legger vekt på det praktiske.
Skulle jeg bare ha noe lekkert og koselig/hyggelig/spennende, så vil andre alternativer være den kommende Audi TT, Mercedes SLK eller kanskje en Alfa Romeo.
Sistnevnte er bare helt råe på design, en av mine hifikamerater kjøpte i fjor den nye Alfa Romeo GT, den er bare helt NYDELIG.
Så får tiden vise om jeg går for det "fornuftige" eller det som vel er mer spennende å eie.
Den helt nye modellen som er avbildet i rød versjon (i en annen biltråd her) viser igjen at Alfa klarer dette med å få oss bilinteresserte våte i øya, men den vil neppe være aktuell for min lommebok :'(

Mvh.KW
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ja,litt bilsnakk må man vel ha ;D

Trådstarter,som det blir nevnt her tidligere,ta en skikkelig Naf test på bilen.
Da gir de deg råd om bilen er grei til prisen.

Biler handler ofte om følelser vs fornuft.
Vil ha sportsbil,men må ha stasjonsvogn og diesel...
Det ble nok det siste på meg!

En slik som du ser her: http://cache.finn.no/mmo/car/aajer/6798445_174414_1_1_73l_2.jpg

Og med vinterhjul:
http://cache.finn.no/mmo/car/biliadrammen/6112196_490460_12_2_18602l.jpg
Dette er ikke bilder av min bil,men den har samme farge og felger.

En nydelig Volvo og godt med dieselkrefter.



 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Nei, tar ikke feil tror jeg. Jeg har selv sett og strammet kjedet på min '88-modell   :D
Og i manualen til min nye står om skifte av registereim..

Mvh Vidar P
Ja, når du sier det så stemmer det nok. :D Det er E34 med M20 motor som har reim! Jeg husket nok feil... ::)
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Kjøp japansk! Da slipper du sannsynligvis masse verkstedutgifter.
Jeg har selv en Mitsubishi Galant '96, og denne er det aldri noe tull med.
Så i en test nylig at dette var den '96-modellen som det var minst feil på.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Hva er dette da ::)



Mvh.KW
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.094
Antall liker
6.770
Sted
Holmestrand
Vil i parantes bemerke at jeg er svært fornøyd med min Passat Tdi (100 hk) 2001-modell til tross for reparasjon nylig. Det har vært lite problemer. Den er billig i drift, komfortabel romslig og så sporty du kan forvente av en slik bil. Motoren er prima! Selv på autobahn med 5 i bilen, full feriebagasje og skiboks på taket går den på litt over o,6.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ny Audi TT, med fippskjegg
Ja det er riktig det, men forrige gang jeg la det ut for en måned eller to siden,fikk jeg ingen respons.
Gleder meg litt til å se denne "live" i sommer/august,
Jeg har "fargelagt" denne og fjernet ringene fra origanalbildet, men de som følger litt med vil jo likevel se hva det er.
Litt "større" bakseter og dermed bagasjerom (med setene nede) kan gjøre sitt til at den blir et alternativ for mitt neste bilkjøp.
Mvh-KW
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Styr unna biler med så høy km.stand hvis du har mulighet til det. Om mulig finn noe som har gått under 100'.

Som et par andre her og sier: Kjøp japansk.
Hadde en 97 Audi A6 og brukte ufattelig mye penger på verkstedsutgifter. Byttet til en ny Honda, som jeg nå desverre må selge. Litt trist egentlig, for det var en utrolig bra bil. Litt snik-reklame:

http://www.mb-auto.no/main.asp?file=visbil.asp&chassisnr=LY57986

Ellers har jo Toypta nå et knall-tilbud på privatleie på Avensis. Dog 1,6l motor, men totale kostnader inkl service på 91 000 over tre år, er meget bra. Hvis en er ute etter forutsigbare bilutgifter og en grei og fornuftig bil, er det ikke tvil om at det er noe som bør vurderes sterkt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Kona kjøpte ( mot mitt råd ) en Passat stv med 110Hk diesel fra 99. 120k km. Etter mitt syn har det vært uakseptabelt mye småplukk med den. Forstillingen knirket her før jul i fjor (05), og det var slitasje som var årsaken. Bærestag framme ble byttet på garanti, utvidet fordi feilen er kjent hos VAG. Fruen foreslo å bytte alle fire med en gang, men fikk beskjed av verkstedet at de måtte byttes etter som feilen oppsto. En uke etter at bilen var fikset begynte bærestag på den andre siden å knirke, men i førjulsmaset hadde ikke lille mor tid til å kjøre innom verkstedet. Tok kontakt helt i begynnelsen av januar og får til svar at ja det er samme feil, men nå er vi i år 2006 og den utvidete garantien gjelde ikke lenger, 8000 kroner takk ! Og det er to slike bærestag til på bilen ! Den har også en lei tendens til å "miste" strømmen påå batteriet.

Nei skal man kjøpe VAG er nok Skoda et bedre alternativ hva angår kvalitet. Undersøkelser i Sverige har vist at både Audi og VW har mer feil på nye biler enn Skoda som har satset steinhardt på kvaliteten.

Hva med heller å kjøpe en noe eldre Volvo ? Eller en "kjedelig driftsikker" Toyota ?  Mazda 626 / Mazda 6 er en veldig god bil. Triller og går, nesten uansett og er faktisk artig å kjøre.

Selv sverger jeg til SAAB, men det er kun på grunn av motor, kjøreegenskaper og kollisjons sikkerhet. Drifts sikkerheten er ikke så mye å rope hjem om, selv om de er blitt bedre.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Kjøp japansk! Da slipper du sannsynligvis masse verkstedutgifter.
Jeg hadde aldri trodd det skulle skje, men pr. i dag står faktisk en japansk bil øverst på min realistiske ønskeliste.




Motor bak, drivhjul bak, lav pris...den er genial.
 
A

Affa

Gjest
Løkken. Den er stygg som faen. MR2 er dessuten en drittbil mekanisk sett.
 
Topp Bunn