jeg bestilte et par stk og fikk testet og titte litt nærmere på de
Etter at den har vært på i ca 48 timer så låter den veldig smoth men øvre/midt frekvenser blir veldig avrundet, forsvinner litt av de fine tonene og luften innimellom, litt av rommet krimper en del, metaliske instrumenter låter mindre naturlig og brilliante slik de skal gjøre, de blir ikke passer skarpe... i bassen er noenlunde samme signatur: mindre presis og generelt en rundere bass, det blir liksom "fettere bass" da det er ikke bare en frekvens som er i fokus men også nærligende frekvenser oppleves det som....
så jeg vil tro at systemer der diskanten er litt for nyansert eller er problemer med resonanser så vil denne dac hjelpe på en positiv måtte, også om det er litt for lite respons i bassen, man får en liten boost liksom.
Prøvde med et system med elektrostater med en 6,5" bass element: det ble litt mer bass liksom, men ikke akk presiss
men når jeg spilte over et system med 2x 12" da merkes og høres tidlig at det er langt ifra presiss og mye mindre definisjon desverre, de fine nyansenen i bass/subb er mye mindre... på små høyttalere kan være en positiv ting vil jeg tro -på krevende utstyr er langt ifra så bra som man skal ha det til desverre.... det er mine erfaringer så langt
Ellers som jeg skrev så bestilte jeg 2 stk dac, den ene ser ut til å ha vært brukt brukte deler faktisk (garantert at dette er resirkulerte komponenter og synes mest på kondensatorene) -men den funker like godt som den andre. Jeg ba om den med hvit print kort da jeg husket at de skulle kunne bruke høyere spenning -men det er bare at det står "15-18v" når jeg ser på bildene som andre la ut. Litt mer detaljert:
Begynner med inn spenning: DEN BØR VÆRE MINST 9 VOLT!!! fordi spenning regulatoren til D/A icene er satt til 7,5 volt -blir en del varmere med høyere spenning faktisk og på den ene dacen jeg fikk er det C18 helt inntil regulering ic -så den lille kondisen vil ikke leve mye lenge... ta og så bøy den litt tilbake så den får større avstand fra icn
den regulering ic er faktisk en mye brukt i gode regulerings kretser som forsynner analoge kretser: LM317 faktisk
den gir 7,5v om går direkt til TDA1543, så det kan sikker brukes en god tantal på 10uF/10v rett over hver ic under print kortet -det bør prøves isåfall.
Ideelt skal TDA1543 ha en bias spenning på 3,85 volt i utgangene, på den jeg målte så er det 3,80v på en kanal og 3,84v på den andre kanalen -ikke dårlig, men muligens dette kan trimmes ;D det er R10 og R11 som bestemmer nivå og spenningen måles over de.
Ellers er det C6 og C7 som er i serien med signalen, her kan vel brukes hva som helst som er bedre enn den 10uF elektrolytt som er original, C9 kan også avkobles med en polyprop eller lignende.
Man kan forbedre avkjølingen til D/A icene om man demonterer den aluprofilen og bøyer ned de avkoblings kondensatorene da de stikker for langt opp, gjørde det på den ene dacen og kjøleribben på den blir mye fortere varm enn den andre = bedre termisk kobling = mindre termisk støy fra D/A
hadde ikke vært så dumt å lage noen lufte huller ellers.
Alt i alt en ok dac som kan trimmes en god del -feks sette flere 1543 i parallel (til dobbelt så mange) så de andre små tingene kan godt rettes opp en del. Men med tanken på prisen er jo meget god kjøp synes jeg
-den var MYE mindre enn jeg forstilte meg forresten ;D