Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Puh.... trodde for et øyeblikk at du hadde "gone soft on me" 🤪
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Tar meg et glass Umeshu nå!!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Fredagsmusikken kom tidlig denne uken!
    IMG_8496.jpeg
    IMG_8497.jpeg


    To konseptplater til støtte for Secours populaire i frankrike.
    masse musikk fra lokale og ukjente band, men med assistanse fra 20syl, bedre kjent fra bandet C2C, så kvaliteten er jevnt over meget bra!

    platene er begrenset til et opplag på 500eks, men siden dette er et lite lokalprosjekt er det rimelig ukjent utenfor Nantes og plater er fortsatt tilgjengelig.
    vel verdt et kjøp for folk med ungdommelig musikksmak som liker fransk hiphop og electronica ;)


     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vi står vel ganske så langt fra hverandre på hva vi liker av musikk, noe som forsovet også gjelder oppsettene våres (ikke relatert til liker)……noe som ikke ekskluderer at jeg synes det er eye-candy hver gang du legger ut et bilde av anlegget ditt 😊
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Vi står vel ganske så langt fra hverandre på hva vi liker av musikk, noe som forsovet også gjelder oppsettene våres (ikke relatert til liker)……noe som ikke ekskluderer at jeg synes det er eye-candy hver gang du legger ut et bilde av anlegget ditt 😊
    Hehe, ja det hadde blitt dårlig med sosialisering på meg her inne om man skulle la seg begrense av felles musikksmak.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Kanskje ørlite makabert å ha noe slikt hengene sammen med nøklene, men en oppfinnsom måte å få hjulene til å gå rundt i et krigsherjet land.

    Så vidt jeg har klart å google meg frem til skal selgeren være legitim, og pakken ble sendt fra Kyiv, så satser på at det er ekte vare ;)

    IMG_8516.jpeg
    IMG_8517.jpeg
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Har sett at du har lagt ut Capsule, så er jeg tydeligvis ikke den eneste her som liker Yasutaka Nakata. Har veldig sansen for elektropopen han produserer for Perfume.

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Har sett at du har lagt ut Capsule, så er jeg tydeligvis ikke den eneste her som liker Yasutaka Nakata. Har veldig sansen for elektropopen han produserer for Perfume.

    ja, Yasutaka Nakata er en dyktig kar, og har selvfølgelig noen perfume plater liggende i samlingen ;)

    DSCN5410.JPG


    Personlig synes jeg de tidlige arbeidene hans fra 2000 tallet var det beste - før han hadde noen år med heller middelmådige plateutgivelser, men siste fra capsule tyder heldigvis på at han har funnet igjen magien.

    (låt fra den tidlige shibuya kei perioden)

    (fra siste platen)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    ja, Yasutaka Nakata er en dyktig kar, og har selvfølgelig noen perfume plater liggende i samlingen ;)

    Vis vedlegget 926886

    Personlig synes jeg de tidlige arbeidene hans fra 2000 tallet var det beste - før han hadde noen år med heller middelmådige plateutgivelser, men siste fra capsule tyder heldigvis på at han har funnet igjen magien.

    (låt fra den tidlige shibuya kei perioden)

    (fra siste platen)
    2-1 til deg da
    IMG_20230617_041234.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Nytt år, og kanskje på tide å våkne opp fra HFS dvalen?

    Har ikke skjedd stort her siden sist - stort sett bare spilt musikk og slasket foran anlegget.
    eksperimenterte så vidt med HT plassering, med det resultat at jeg nå har dårligere midbass en før - burde vel ta meg sammen og ordne det før heller enn siden, men blir så bedagelig om vinteren at ting går i sneglefart...
    DSC02373.JPG


    Og som sikkert flere har fått med seg så har mesteparten av energien gått med på diverse bilprosjekt siste året.
    Seneste prosjekt er overhaling og tuning av en gammel Austin 1098 motor som kan monteres i minien til våren (dersom vegvesenet godkjenner søknaden min om motorbytte da)
    IMG_8979.jpeg

    IMG_9063.jpeg
    IMG_9047.jpeg
    IMG_9070.jpeg
    IMG_9093.jpeg
    IMG_9100.jpeg
    IMG_9125.jpeg

    IMG_8996.jpeg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Og hvilken bedre åpning av nyåret enn litt lørdagsmusikk!
    (som vanlig blir null tematisk eller kritisk sans benyttet i utvelgelsen)

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Seneste prosjekt er overhaling og tuning av en gammel Austin 1098 motor som kan monteres i minien til våren
    Veldig små hjul, då?
    IMG_8979.jpeg


    Seriøst: veldig, veldig triveleg tråd dette her. Og flott verkstad - einaste irritasjonsmoment er at når eg ser den kan eg ikkje skulda på lite plass sjølv. Då står eg att med dårleg tidsplanlegging og generell tiltaksløyse.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Seriøst: veldig, veldig triveleg tråd dette her. Og flott verkstad - einaste irritasjonsmoment er at når eg ser den kan eg ikkje skulda på lite plass sjølv. Då står eg att med dårleg tidsplanlegging og generell tiltaksløyse.
    Hehe, ja det står jo som regel på tiltakslysten når det kommer til det meste her i livet.

    Og det krever jo over gjennomsnittet overmot å sette i gang med motorbygging i en liten leilighet på løkka - skal love deg at jeg og de hjelpsomme naboene slet over gjennomsnittet med å få motoren opp trappene til leiligheten og inn på "verkstedet" uten å ødelegge både gulv og vegger.
    Den var dekket i 60 år gammel olje og søle og veide over 150kg til tross for heller beskjeden størrelse ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    litt mer bilder fra motor eskapadene tåler vi vel.

    svinghjulet har en tendens til å sitte forbasket godt fast så det kreves en god avdrager - svinghjulet skyter også ut som et kanonskudd når det endelig løsner, så taktisk plassering av duk/treplater kommer godt med for å hindre skader på ting ;)
    IMG_9008.jpeg

    IMG_9012.jpeg


    til tross for å være fra 60 tallet var motoren i usedvanlig god innvendig stand - mistenker at den ikke har gått særlig langt før rusten parkerte bilen den satt i.
    IMG_9052.jpeg

    ingen følbar lippe fra stempelringene og alle sylindrene måler godt innenfor original spec med tanke på diamete, rundhet og generell slitasje.
    ergo ingen grunn til å borre opp og gå for større stempel.

    Fint resultat etter en runde med ball-hone.
    IMG_9115.jpeg


    en diamantbryne for kniv passer perfekt til å plane ut ujevnheter og garantere at blokken er plan.
    IMG_9055.jpeg


    men når vi først har motoren i fra hverandre hvorfor ikke sprite ting opp litt!
    noen gamle stempel med høyere kompresjon dukket opp på finn til en billig penge.
    IMG_9078.jpeg
    IMG_9077.jpeg


    fant også en modifisert topp samt en del andre godbiter, så med litt flaks skal vi nok klare å vri en god del mer enn de originale 48 hestene ut av denne motoren ;)
    IMG_9088.jpeg
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    nå kunne jeg selvfølgelig også levert blokken til et motorverksted og bedt dem vaske og fikse alt, men det er jo mye gøyere å gjøre ting på den harde måten!

    alle plugger ble fjernet fra blokken så man ikke skulle sitte igjen med metallspon i diverse kanaler.

    kjølepluggene ble fjernet med litt borring og en god del REN MAKT!
    IMG_9057.jpeg


    oljepluggene satt såpass godt at de måtte gjenges opp og dras ut med en glidehammer
    IMG_9059.jpeg
    IMG_9061.jpeg



    Ja, hvorfor betale noen for å bytte kamaksel-lager når du kan kjøpe spesialverktøyet og gjøre det selv for det dobbelte av prisen!
    IMG_9095.jpeg

    IMG_9096.jpeg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Dette er kjekk lesning Bjarne, motor på gamle måten! :)
    Må gjerne fortsette å dele!
    Blir det litt lett filing av porter også kanskje?
    Toppen fikk jeg tilfeldigvis tak i ferdig-modifisert til en billig penge på facebook før motoren dukket opp!
    ikke verdens beste bilde, men den er blitt portet og modifisert med større ventiler (blyfri) og doble ventilfjærer.
    IMG_9261.jpeg


    fant også en splitter ny SU HS6 fra en volvo b20 på finn til gibortpris
    IMG_9263.jpeg

    Den er speilvendt i forhold det den burde være på en mini, men med 9000,- spart i forhold til å kjøpe ny så tar jeg lett på meg oppgaven med å modifisere gasswire innfestning osv ;)

    Fant også en skikkelig hønsetann på bukta - en NOS giroverføring av Remote typen.
    Disse har en tendens til å bli slarkete med alderen, og med tanke på at det yngste eksemplaret nå er rundt 50 år gammel er det veldig sjeldent man finner en i perfekt ubrukt stand!
    IMG_9262.jpeg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    En ting det er viktig å sjekke når man monterer nye lager på en motor er om oljekanalene liner opp med hullene på de nye lagrene!
    om de bommer litt lønner det seg som regel å finne frem dremelen og borre opp litt slik at man får fin oljeflyt.
    IMG_9124.jpeg


    Etter å ha honet sylindrene og borret opp diverse oljekanaler så gjelder det å vaske blokken godt, så den ble lagt i kaustisk soda bad i 24t et par ganger og spylt gjennom et par ganger for å være helt sikkert på at alt var rent.

    Deretter var det tid for nye oljeplugger.
    Den gamle solide typen motoren hadde orginalt ble på ett eller annet tidspunkt byttet ut med en billigere og mer slarkete løsning, så her måtte det forsikres at det ikke ble lekkasje!
    IMG_9119.jpeg

    først banke inn ny plugg med en god dose locktite
    IMG_9120.jpeg

    IMG_9121.jpeg
    IMG_9122.jpeg

    så hamrer man inn fra fire sider med et skrujern for å være 110% sikker på at den sitter som den skal.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Herlig!! Blir rent nostalgisk her... Overhalte en Opel rekkesekser 2,5 l. på gulvet i gutterommet (i en treroms blokkleilighet), inkl. vask, avfetting og x antall strøk med Ferrarirød Bengalac! Foreldrene mine var mildt sagt forståelsesfulle både hva motorer og gigantisk stereo gjaldt. Aldri nei eller vanskelige :love:
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, ja det står jo som regel på tiltakslysten når det kommer til det meste her i livet.

    Og det krever jo over gjennomsnittet overmot å sette i gang med motorbygging i en liten leilighet på løkka - skal love deg at jeg og de hjelpsomme naboene slet over gjennomsnittet med å få motoren opp trappene til leiligheten og inn på "verkstedet" uten å ødelegge både gulv og vegger.
    Den var dekket i 60 år gammel olje og søle og veide over 150kg til tross for heller beskjeden størrelse ;)
    Den skal vel ut en dag også?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Herlig!! Blir rent nostalgisk her... Overhalte en Opel rekkesekser 2,5 l. på gulvet i gutterommet (i en treroms blokkleilighet), inkl. vask, avfetting og x antall strøk med Ferrarirød Bengalac! Foreldrene mine var mildt sagt forståelsesfulle både hva motorer og gigantisk stereo gjaldt. Aldri nei eller vanskelige :love:
    jeg ser det for meg!
    Tror jeg er litt arvelig belastet ved å vokse opp på et båtverksted med to over gjennomsnittlige nevenyttige og rablete foreldre, så synes det er synd folk flest på min alder har mistet interessen for mekanikk og ikke forstår gleden med det organisert kaoset og den selvpåført lidelse det innebærer å plukke ting fra hverandre og sette det sammen igjen.

    fant forresten nylig igjen noen bilder fra 2006 når Minien ble kjøpt:

    prøvekjøring med far i baksetet som fotograf.
    DSC06746.JPG


    Han var med for å passe på at jeg ikke kjøpte katta i sekken, men vi var begge like lettlurte, så jeg kjøpte bilen!
    vi glemte å løfte på teppene når vi så på den nylakkerte og nytectylerte utsiden, så selvfølgelig viste det seg at den bestod av 50% rust under overflaten.
    DSC02712.JPG


    men denslags er ikke så viktig når man er ung og fattern er villig til å hjelpe til - viktigste er å se kul ut!
    DSC07263.JPG
    DSC07271.JPG


    09082007.jpg


    desverre tok det bare ett år før girkassen selvdestruerte på vei opp et fjell.
    22082007.jpg


    og bilen ble stående omtrent sånn som dette i 14 år i diverse garasjer...
    DSC05605.JPG
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Den skal vel ut en dag også?
    joda, men da uten girkasse, så da blir det litt lettere å flytte på - girkassen som står i bilen nå er relativt nyoverhalt (2007!) så derfor er planen å bygge sammen den nye motoren nå i vinter mens bilen står på vinterlager og så dra ut den gamle til våren når biltilsynet endelig har funnet fram motorbytte-søknaden min fra bunnen av bunken.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Du burde lage en animasjonsserie basert på ditt eget liv siktet på seere mellom 10-18 år. En slags anime-James may på dialekt med forankring i dine ekte prosjekter.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Du burde lage en animasjonsserie basert på ditt eget liv siktet på seere mellom 10-18 år. En slags anime-James may på dialekt med forankring i dine ekte prosjekter.
    Jeg og min bror skrev faktisk på noe sånt for noen år siden, men naturligvis ikke om oss selv ;)

    Tanken var å lage en barneserie som skulle lære barn praktisk kunskap ala hakkespettboken med en god dose klassiske røverhistorier fra bygda (det er noe veldig spaghettiwestern over de beste sjøstril-historiene)
    Dessverre er det lite penger å hente til norske animasjonsserier, så det blir nok med drømmen inntil videre.

    Men hvem vet, kanskje en dag havner man langt nok oppe i systemet til at noen synes det er verdt risikoen å kaste litt penger på
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Tipper naboene gleder seg til prøvestart, det morsomste etter større motorprosjekter 😊🤩
    Liker å lese om bilprosjekteter i tillegg til hifi👍
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Tipper naboene gleder seg til prøvestart, det morsomste etter større motorprosjekter 😊🤩
    Liker å lese om bilprosjekteter i tillegg til hifi👍

    Fikk faktisk en hysterisk nabokjerring ropende ut av vinduet når jeg skulle stille inn tenningen i sommer - det var sånn jeg fant ut at en stempelring hadde røket og at jeg hadde røyklagt det åpne stuevinduet hennes... :ROFLMAO:
    IMG_8851 2.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn