"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    La meg forklare igjen Asbjørn....

Jeg er på posten og henter pakken med kablene i lunchtider på min fridag.Jeg kobler selfølgelig opp kablene umiddelbart på allerede oppvarmet anlegg og begynner å spille.
    Det kommer fram store forskjeller med dette kabelsettet umiddelbart kontra det som sto i før.
    Klokka blir 1530 og samboeren kommer hjem.På dette tidspuktet så spiller jeg gjennom ett knippe referanselåter jeg har som kjøres når den minste justering gjøres.
    Hun setter seg ned i sofaen for å sjekke PC mens Dire Straits sin Follow Me Home fra Communique ruller igang.
    Før Mark Knopfler engang har rukket å synes sier hun ordrett" Æ synes det e anna lyd no enn før....-spesielt bassen e meir framtredanes og dunke meir i brøstkassen"
    Dette sa hun ordrett og som hun beskriver så er dette en av parametrene som ble gødt hørbart forandret.Dette hørte hun og kommenterte uten at hun engang var klar over at en forandring var gjort siden sist.

Skal dette avfeies og ikke vektlegges i det hele tatt?? Skal jeg heller lese meg til fra Wikipedia at hun snakket tull der og da?

det går visst ingen grenser for hvor langt enkeltet vil strekke seg for å støtte sin teori framfor praksis.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Schumacher skrev:

Jeg er på posten og henter pakken med kablene i lunchtider på min fridag.Jeg kobler selfølgelig opp kablene umiddelbart på allerede oppvarmet anlegg og begynner å spille.
    Det kommer fram store forskjeller med dette kabelsettet umiddelbart kontra det som sto i før.
    Klokka blir 1530 og samboeren kommer hjem.På dette tidspuktet så spiller jeg gjennom ett knippe referanselåter jeg har som kjøres når den minste justering gjøres.
    Hun setter seg ned i sofaen for å sjekke PC mens Dire Straits sin Follow Me Home fra Communique ruller igang.
    Før Mark Knopfler engang har rukket å synes sier hun ordrett" Æ synes det e anna lyd no enn før....-spesielt bassen e meir framtredanes og dunke meir i brøstkassen"
    Dette sa hun ordrett og som hun beskriver så er dette en av parametrene som ble gødt hørbart forandret.Dette hørte hun og kommenterte uten at hun engang var klar over at en forandring var gjort siden sist.

Skal dette avfeies og ikke vektlegges i det hele tatt?? Skal jeg heller lese meg til fra Wikipedia at hun snakket tull der og da?

det går visst ingen grenser for hvor langt enkeltet vil strekke seg for å støtte sin teori framfor praksis.
    tror nok hun viste at du hadde byttet kabler eller så var det nok bare tilfeldig 8)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.730
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Schumacher skrev:

Jeg begynner å tro at du ikke ønsker å forstå hva jeg og andre skriver. Siterer meg selv:
    Jeg sier ikke at det er tilfelle her
    Mitt eneste poeng i denne sammenhengen, fåfengt som det kanskje er i en kabeltråd, er å drive litt voksenopplæring om begrepet "blindtest". Personlig leser jeg det du skriver med interesse, tar den observasjonen som den er skrevet, og er også fullstendig klar over at det kan være forskjeller mellom kabler. Men hvis du legger det frem som en gyldig blindtest, "så blind som det overhodet er mulig", så tror jeg du skal belage deg på en vennlig korreksjon om at det fortsatt er flere feilkilder i det forsøksdesignet enn du tydeligvis er klar over. Derfor blir den opplevelsen tillagt vekt, men ikke orakel-aktig vekt. Det er jo en grunn til at så få av oss gidder å arrangere vanntette blindtester i hytt og pine - det er rett og slett en diger jobb.

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Schumacher skrev:

Dette har jeg også opplevd mange ganger, men poenget er at du og kona di er de eneste sannhetsvitnene, og det holder stengt tatt ikke som vitenskapelig bevis. Men hvis det holder for deg, så lev lykkelig videre i stedet for å bruke tid på krangle med skeptikerne her inne.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    "Det er jo en grunn til at så få av oss gidder å arrangere vanntette blindtester i hytt og pine - det er rett og slett en diger jobb."
    Eller kanskje redd for at teorien sprekker til fordel for praksis.

Mitt poeng her i det jeg har skrevet i denne tråden er ikke at denne hendelsen er noe slags bevis for at blindtester er gode eller ikke.
    Det jeg har sagt er at denne episoden var en tankevekker og øyeåpner for meg.Den beviste for meg at kabler gir hørbare forskjeller. Før dette var jeg også dedikert kabelskeptiker som raljerte med at kabler er kabler og ikke hadde hørbar forskjell.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror på det du forteller, og har tre hypoteser på hva som er årsaken.

a) Det kan godt ha vært en kvalitetsforskjell på kablene. Men jeg tror denne må ligge i sammenkobling mellom kabel og konnektor/spade, og ikke i selve kabellengden.

b) Dine gamle kabler kan ha oksydert i termineringene.

c) Dine gamle kabler kan ha løsnet litt hvis pga at noen har flyttet litt på de i forbindelse med regjøring, vibrasjoner eller liknende.

Dårlig kontakt kan gi direkte dårlig lyd. Spesiellt for høyttalerkablene, hvor det går endel strøm. Jeg pleier avisolere og avdekke friskt kobber på mine høyttalerkabler med gjevne mellomrom. Antydning til hardhet og flising forsvinner som dugg for solen.

Mvh Ola

Schumacher skrev:

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Det du sier der OAlex er rimelig og logisk det.
    Men ikke gjeldene i dette eksempelet.
    Jeg er meget nøye med alt slikt og kablene og kontaktene blir med jevne mellomrom omhyggelig rengjort og strammet til.Både før og etter kabelbyttet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Schumaker....det er en flott historie og det er vel og bra. Men det duger ikke til å bevise at man kan høre forksjell på noe man ikke kan måle.

Uten at jeg har finlest det du har skrevet så kan jo mulige forklaringer være at:

1) Du har byttet til en kabel med betydelig større tverrsnitt eller at tilkolbingene har blitt strammet slik at lyden faktisk har endre seg
    2) Du har kommet borti volumkontrollen og spiller et knepp høyere...?
    3) Kona ser du har investert og merker at du lytter på test låtnee dine, så hun spilelr inn et gullkorn for å få kroppen din!
    4) Kona har vært ute og handlet, og vet hvlken knapper hun skal trykke på for at du ikke skal merke hva og hvor mange poser hun hadde med hjem!
    5) Den gamle kabelen din hadde "neste brudd" eller var av en type som ikke egner seg (antikable, cyrstal cabler, transparet, VdH eller andre varianter med lite tverrsnitt eller filtereffekt!)

Mvh
    OMF

edit: Og et annet element.....du sier at kona ikke er spesiellt interessert.....når satt hun på samme sted og lyttet litt konsentert slik som nå...?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Venter på nye kabler i posten... Skal poste lytteinntrykk når de kjem.. Kankje i morgen? :)

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    OMF skrev:
    Schumaker....det er en flott historie og det er vel og bra. Men det duger ikke til å bevise at man kan høre forksjell på noe man ikke kan måle.

Uten at jeg har finlest det du har skrevet så kan jo mulige forklaringer være at:

1) Du har byttet til en kabel med betydelig større tverrsnitt eller at tilkolbingene har blitt strammet slik at lyden faktisk har endre seg
    2) Du har kommet borti volumkontrollen og spiller et knepp høyere...?
    3) Kona ser du har investert og merker at du lytter på test låtnee dine, så hun spilelr inn et gullkorn for å få kroppen din!
    4) Kona har vært ute og handlet, og vet hvlken knapper hun skal trykke på for at du ikke skal merke hva og hvor mange poser hun hadde med hjem!
    5) Den gamle kabelen din hadde "neste brudd" eller var av en type som ikke egner seg (antikable, cyrstal cabler, transparet, VdH eller andre varianter med lite tverrsnitt eller filtereffekt!)

Mvh
    OMF

edit: Og et annet element.....du sier at kona ikke er spesiellt interessert.....når satt hun på samme sted og lyttet litt konsentert slik som nå...?
    OMF..
    1)Nei.
    2)Nei.
    3)Nei.
    4)Nei.
    5)Nei.
    (Påstandene dine er forøvrig besvart i poster lagt inn siste døgnet).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.938
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det er slik at nykablene har samme elektriske egenskaper som de gamle og du spilte like høyt (inenfor 0,15 dB) kan jeg ikke forstå at det skulle finnes en teknisk forklaring på forskjellene dere opplevde.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Egenskaper på kabler har jeg null og nix kunnskaper om...
    La oss si at egenskapene er de samme....-hva er forklaringen da Valentino?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.730
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Schumacher skrev:
    "Det er jo en grunn til at så få av oss gidder å arrangere vanntette blindtester i hytt og pine - det er rett og slett en diger jobb."

Mitt poeng her i det jeg har skrevet i denne tråden er ikke at denne hendelsen er noe slags bevis for at blindtester er gode eller ikke.
    Det jeg har sagt er at denne episoden var en tankevekker og øyeåpner for meg.Den beviste for meg at kabler gir hørbare forskjeller. Før dette var jeg også dedikert kabelskeptiker som raljerte med at kabler er kabler og ikke hadde hørbar forskjell.
    Nå kommer jeg fra en litt annen vinkel enn dette. Sånn rent teoretisk er det mange gode grunner til at det kan være hørbare forskjeller mellom kabler. Det har jeg vel aldri hverken benektet eller vært i tvil om. Forskjeller i tverrsnitt og elektriske egenskaper kan skape forskjeller i frekvensgang, og under enkelte omstendigheter kan disse forskjellene være såpass store at de bør være hørbare. Det kan jeg til og med regne ut, plotte grafer over og generelt demonstrere på et halvt dusin forskjellige måter. Det er såpass opplagt at en sytråd av en høyttalerkabel på en høyttaler med krevende impedanskurve vil skape hørbare avvik i frekvensgang at jeg har ikke engang giddet å forsøke. Utfallet er like gitt som å slippe en stein fra to meters høyde. Ja, den faller. Big fat deal.

Så er det ikke på langt nær like opplagt at det er store, hørbare forskjeller mellom ting med mer normale egenskaper. For meg har dette mest vært en øvelse i å finne ut hvor store disse forskjellene behøver å være for å være hørbare, hvilke egenskaper som er de viktigste for at det skal være/ikke være hørbare forskjeller, og ikke minst hvor mye det behøver å koste før det ikke lenger er noen hørbar forbedring. Dessuten har jeg litt nerdete moro av å pirke i alle pseudo-forklaringene som virvler rundt, for det er vel knapt noe markedssegment som er så fullt av sånt visvas som hifi-kabler. Colgate har jo forlengst sluttet med Gardol, og Solidox gir ikke lenger en "ring av selvtillit" (nostalgi for de som leste annonser i ukebladene for lenge siden).

Nokså tidlig i løpet som "hifi-wannabe" la jeg ganske mye vekt på hva forhandlere og andre fortalte meg om hva som var viktig. Det var ikke grenser for hvor viktig kabler var, fikk jeg høre. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å teste riktig alt i eget anlegg ennå, og til en viss grad vil man jo ta imot råd fra de man oppfatter som kompetente autoriteter. Så jeg endte opp med å bruke en god del av anleggsbudsjettet på ledninger, ut fra råd fra både den ene og andre. Jeg forsøkte også en del kabelbytter for å tune lyden slik jeg ville, kanskje litt mørkere, litt mindre "hardhet", osv. Så prøvde jeg å høre ganske nøye etter for å vite hvilke endringer som gjorde en forskjell og hvilke som ikke gjorde det.

Derfor har jeg gjort en del små lytteforsøk, hvor jeg også har forsøkt å være så ærlig som mulig med meg selv - til tross for at jeg har betalt for faenskapet med mine egne penger - for å finne ut hvor grensen for hørbar forbedring går. Jeg har ikke satt opp dette som noen slags blindtest, men har prøvd å lage klare A/B-tester hvor jeg enkelt kan bytte frem og tilbake uten å endre noe annet, helst med fjernkontrollen. Min erfaring er altså at det er mye rart som det er ganske lett å høre forskjell på, også med ganske entydig forbedring/forverring, men etter hvert måtte jeg innse at lydforskjellene mellom noenlunde fornuftige kabler i beste fall var minimale, og i de aller fleste tilfeller ikke-eksisterende. Noen hundrelapper i "no nonsense"-kabler, så er det ikke lenger noen lydsignatur fra kablene. Borte vekk, lydmessig. Det er mye vanskeligere å lage en så dårlig kabel at den ødelegger lyden enn å lage en såpass god kabel at den ikke lenger har noen spesiell lydsignatur. Vil jeg i stedet ha equalizing og tonekontroller, så har jeg en equalizer til det, heller enn å betale titusenvis av kroner for en "transparent kabel" med innebygget, skjult filterkrets for å farge lyden. Det blir skudd i blinde. Joda, matching og alt det der, men kabelrulett er den dyreste og minst presise måten du kan gjøre analog equalizing på.

Så nå har jeg en blanding av gamle dyre merkekabler og nyere billige DIY-kabler i anlegget. I kassen i kjelleren ligger det flere nedstøvede sirkuskabler enn den Transparent strømkabelen som jeg dissekerte i går. Magien er borte, rett og slett. De er helt enkelt overprisede ledningsstumper som gjør eksakt det samme som en meter coax eller twisted pair fra Elfa. Noen av dem har så elleville elektriske egenskaper at jeg ikke vil bruke dem (Goertz), andre har skjulte filtre og andre fancy-schmancy knep for å låte "annerledes" (Transparent), og noen er helt OK bortsett fra at de var priset helt i det hinsidige. Ettersom det er resultatet som teller for meg, gjør det ingen forskjell om jeg kobler opp anlegget med de billige eller de dyre kablene. Det låter jo likt uansett, så lenge vi holder oss til gruppen "fornuftig kvalitet", heller enn de som gjør merkelige ting bare for å være "annerledes". Så akkurat nå tror jeg det står en hjemmeloddet Bedea video-coax til ti kroner meteren mellom Transporter og DEQX, mens bl.a. en Black Magic Revelation digitalkabel ligger i kassen i kjelleren. Jeg lot Bedea-kabelen bare stå i etter siste lytteforsøk, etter å ha prøvd ganske iherdig å finne noen som helst forskjell mellom dem. Det var det helt enkelt ikke, så hvorfor gidde å bytte tilbake?

Hvilken teori var det som skulle sprekke, sa du? :)

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Ikke ett ord om hørbar forvrengning i kabler? Jeg er overbevist om at det eksisterer.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.938
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Schumacher skrev:
    Årsaker som ikke hadde med kabelbyttet å gjøre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.730
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gammeln skrev:
    Ikke ett ord om hørbar forvrengning i kabler? Jeg er overbevist om at det eksisterer.
    Jeg er ganske overbevist om at ikkelineær forvrengning i kabler ikke eksisterer, men jeg vet om opptil flere måter som lasten (inkludert kablene) kan få et utgangstrinn til å endre forvrengningskarakteristikk på. Stikkordet er elektrisk fasevinkel. Resultatet er ulik forvrengning i andre enden av ledningen etter hvert som du bytter kabler, ihvertfall i teorien, men forvrengningen oppstår altså ikke i kabelen. Jeg har likevel ikke greid å provosere frem noen slik effekt hos meg, og det kan jo ha noe med de trafo-balanserte utgangene fra DEQX'en og utgangsfiltrene på klasse-D effektforsterkerne mine å gjøre. De utgangene bør være nokså robuste mot små lastendringer.

Der er teorien og målinger også ganske samstemte: Kobberledninger er lineære skapninger. De kan skape avvik i frekvensgang og fasedreining i henhold til kjente prinsipper, altså lineær forvrengning, men de kan ikke produsere nye frekvenser som ikke var i det opprinnelige signalet, altså ikkelineær forvrengning. Det er ingen kjente mekanismer som kan skape noe slikt i kabelen. Målinger med det beste utstyret som kan skaffes i dag, f eks en Audio Precision System Two, viser heller ingen slik forvrengning ned til støygulvet i måleutstyret - og det er bedre enn 24 bits oppløsning, mye bedre enn støygulvet på CD'ene som spilles av på et stereoanlegg.

Derimot finnes det mikrofoni hvor du kan få en form for feedback gjennom kabelen ved at lederne vibrerer i forhold til hverandre i takt med lyd utenfra. Det kan muligens gi en forvrengnings-aktig virkning, men min erfaring med å prøve små kabelløftere med neopren-hengekøyer på for å isolere kablene fra vibrasjoner er at det ikke gjør noen som helst forskjell. Nada, og gudene skal vite at jeg puslet med å lage de kabelløfterne av bøk, polyuretan, aluminium og neopren. Bortimot alt annet jeg hadde i anlegget på den tiden hadde godt av å bli isolert fra vibrasjoner i det skjelvne gamle trehuset mitt, men kablene ga blaffen. Men så har jeg ikke kabler som er konstruert som kondensatormikrofoner heller.

http://www.audioholics.com/education/cables/cable-distortion-and-dielectric-biasing-debunked
    http://www.audioholics.com/education/cables/cable-distortion-and-dielectric-biasing-debunked/cable-thd-measurements.pdf
    http://www.audioholics.com/education/cables/cable-distortion-and-dielectric-biasing-debunked/additional-cable-measurements.pdf

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Asbjørn skrev:
    Schumacher skrev:

Nå kommer jeg fra en litt annen vinkel enn dette. Sånn rent teoretisk er det mange gode grunner til at det kan være hørbare forskjeller mellom kabler. Det har jeg vel aldri hverken benektet eller vært i tvil om. Forskjeller i tverrsnitt og elektriske egenskaper kan skape forskjeller i frekvensgang, og under enkelte omstendigheter kan disse forskjellene være såpass store at de bør være hørbare. Det kan jeg til og med regne ut, plotte grafer over og generelt demonstrere på et halvt dusin forskjellige måter. Det er såpass opplagt at en sytråd av en høyttalerkabel på en høyttaler med krevende impedanskurve vil skape hørbare avvik i frekvensgang at jeg har ikke engang giddet å forsøke. Utfallet er like gitt som å slippe en stein fra to meters høyde. Ja, den faller. Big fat deal.

Så er det ikke på langt nær like opplagt at det er store, hørbare forskjeller mellom ting med mer normale egenskaper. For meg har dette mest vært en øvelse i å finne ut hvor store disse forskjellene behøver å være for å være hørbare, hvilke egenskaper som er de viktigste for at det skal være/ikke være hørbare forskjeller, og ikke minst hvor mye det behøver å koste før det ikke lenger er noen hørbar forbedring. Dessuten har jeg litt nerdete moro av å pirke i alle pseudo-forklaringene som virvler rundt, for det er vel knapt noe markedssegment som er så fullt av sånt visvas som hifi-kabler. Colgate har jo forlengst sluttet med Gardol, og Solidox gir ikke lenger en "ring av selvtillit" (nostalgi for de som leste annonser i ukebladene for lenge siden).

Nokså tidlig i løpet som "hifi-wannabe" la jeg ganske mye vekt på hva forhandlere og andre fortalte meg om hva som var viktig. Det var ikke grenser for hvor viktig kabler var, fikk jeg høre. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å teste riktig alt i eget anlegg ennå, og til en viss grad vil man jo ta imot råd fra de man oppfatter som kompetente autoriteter. Så jeg endte opp med å bruke en god del av anleggsbudsjettet på ledninger, ut fra råd fra både den ene og andre. Jeg forsøkte også en del kabelbytter for å tune lyden slik jeg ville, kanskje litt mørkere, litt mindre "hardhet", osv. Så prøvde jeg å høre ganske nøye etter for å vite hvilke endringer som gjorde en forskjell og hvilke som ikke gjorde det.

Derfor har jeg gjort en del små lytteforsøk, hvor jeg også har forsøkt å være så ærlig som mulig med meg selv - til tross for at jeg har betalt for faenskapet med mine egne penger - for å finne ut hvor grensen for hørbar forbedring går. Jeg har ikke satt opp dette som noen slags blindtest, men har prøvd å lage klare A/B-tester hvor jeg enkelt kan bytte frem og tilbake uten å endre noe annet, helst med fjernkontrollen. Min erfaring er altså at det er mye rart som det er ganske lett å høre forskjell på, også med ganske entydig forbedring/forverring, men etter hvert måtte jeg innse at lydforskjellene mellom noenlunde fornuftige kabler i beste fall var minimale, og i de aller fleste tilfeller ikke-eksisterende. Noen hundrelapper i "no nonsense"-kabler, så er det ikke lenger noen lydsignatur fra kablene. Borte vekk, lydmessig. Det er mye vanskeligere å lage en så dårlig kabel at den ødelegger lyden enn å lage en såpass god kabel at den ikke lenger har noen spesiell lydsignatur. Vil jeg i stedet ha equalizing og tonekontroller, så har jeg en equalizer til det, heller enn å betale titusenvis av kroner for en "transparent kabel" med innebygget, skjult filterkrets for å farge lyden. Det blir skudd i blinde. Joda, matching og alt det der, men kabelrulett er den dyreste og minst presise måten du kan gjøre analog equalizing på.

Så nå har jeg en blanding av gamle dyre merkekabler og nyere billige DIY-kabler i anlegget. I kassen i kjelleren ligger det flere nedstøvede sirkuskabler enn den Transparent strømkabelen som jeg dissekerte i går. Magien er borte, rett og slett. De er helt enkelt overprisede ledningsstumper som gjør eksakt det samme som en meter coax eller twisted pair fra Elfa. Noen av dem har så elleville elektriske egenskaper at jeg ikke vil bruke dem (Goertz), andre har skjulte filtre og andre fancy-schmancy knep for å låte "annerledes" (Transparent), og noen er helt OK bortsett fra at de var priset helt i det hinsidige. Ettersom det er resultatet som teller for meg, gjør det ingen forskjell om jeg kobler opp anlegget med de billige eller de dyre kablene. Det låter jo likt uansett, så lenge vi holder oss til gruppen "fornuftig kvalitet", heller enn de som gjør merkelige ting bare for å være "annerledes". Så akkurat nå tror jeg det står en hjemmeloddet Bedea video-coax til ti kroner meteren mellom Transporter og DEQX, mens bl.a. en Black Magic Revelation digitalkabel ligger i kassen i kjelleren. Jeg lot Bedea-kabelen bare stå i etter siste lytteforsøk, etter å ha prøvd ganske iherdig å finne noen som helst forskjell mellom dem. Det var det helt enkelt ikke, så hvorfor gidde å bytte tilbake?

Hvilken teori var det som skulle sprekke, sa du? :)
    Asbjørn....-kabler generelt har veldig liten %-andel av totalkostnaden i anlegget.Mange av kablene er kjøpt brukt-til svinbillige priser.Til priser det aldri kunne falle meg inn å betale ny.
    Som sagt så hørte jeg til dels store forskjeller på en del parametre ved det omtalte kabelbyttet.Likevel er dette galakser ifra forskjellene jeg har opplevd ved skifte av komponenter.
    Ikke misforstå meg-jeg også mener det er utrolig mye bogus i kable-bransjen og overprisingen er helt extrem.

Likevel er poenget mitt at jeg har hørt klare forskjeller ved bytte av kabler,og under omstendighetene med koneinput når det skjedde så kan det absolutt brukes for å verisifere det jeg skriver.

Og som du selv skriver-det er resultatet som teller for meg også.Du har lagt bort dine dyre kabler,jeg har beholdt de jeg har kjøpt.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Schumacher skrev:
    At du og kona hørte forskjell på kablene kan ingen motbevise, men måten du beskriver det på: kona kom inn satte seg ned i soffaen (ikke sweetspot?) drev med noe annet og så komenterte at hun hørte vesentlig bedre bass.

Hører man vesentlig bedre bass og med mere trøkk, så betyr det at kablene har gitt deg mange db økning i bassområdet. Dette godkjenner jo heller ikke Pedal og andre kabelforkjempere vil være mulig å få til. Derfor er denne historien din akkurat like sansynlig som ufo observasjoner, tungetale, håndspåleggelse etc...

Hadde du derimot sakt at din kone satte seg ned i sweet som hun pleier å gjøre, satte på en av sine favoritter på normalt lydnivå og så komenterete at hun kune ane litt bedre lydbilde, muligens litt strammere bass etc.. så hadde det hørt mye mere sansynlig ut. Din historie er blant mange andre tilsvarende koner som hører store forskjeller ute i gangen, etc..., og alle er like sansynlige som tusser og troll. For 200 år siden var det mange som hadde sett dem, men det godtar ikke jeg som at de nå desverre er utryddet.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    uob skrev:
    Schumacher skrev:
    At du og kona hørte forskjell på kablene kan ingen motbevise, men måten du beskriver det på: kona kom inn satte seg ned i soffaen (ikke sweetspot?) drev med noe annet og så komenterte at hun hørte vesentlig bedre bass.

Hører man vesentlig bedre bass og med mere trøkk, så betyr det at kablene har gitt deg mange db økning i bassområdet. Dette godkjenner jo heller ikke Pedal og andre kabelforkjempere vil være mulig å få til. Derfor er denne historien din akkurat like sansynlig som ufo observasjoner, tungetale, håndspåleggelse etc...

Hadde du derimot sakt at din kone satte seg ned i sweet som hun pleier å gjøre, satte på en av sine favoritter på normalt lydnivå og så komenterete at hun kune ane litt bedre lydbilde, muligens litt strammere bass etc.. så hadde det hørt mye mere sansynlig ut. Din historie er blant mange andre tilsvarende koner som hører store forskjeller ute i gangen, etc..., og alle er like sansynlige som tusser og troll. For 200 år siden var det mange som hadde sett dem, men det godtar ikke jeg som at de nå desverre er utryddet.
    Jeg er imponert over hvor langt enkelte er villig til å gå for å desperat prøve å plukke fra hverandre meninger og synspunkter som ikke stemmer med hva man opplever selv.
    Egentlig blir det for dumt og gjenta seg selv,men trekker du i tvil alt som ikke stemmer med hva du tror,inkludert min samboers oppfatning av lyd?
    Jeg har sagt at hennes beskrivelse av lyden før/etter kabelbyttet stemmer godt med hva jeg opplevde selv.Som sagt var ikke hun klar over at jeg hadde byttet kabler engang.

Du åpner med at du ikke kan motbevise at man hører forskjell......-for deretter å sammenligne troverdigheten og omstendighetene med tusser,troll og tungetale og avslutter med"så hadde det hørt mye mere sansynlig ut"....

Beklager uob,men dette er så lavpannet og forutinntatt at det gir begrep som useriøst en ny dimensjon.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.938
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Schumacher skrev:
    Valentino skrev:
    Schumacher skrev:
    Årsaker som ikke hadde med kabelbyttet å gjøre.
    Vennligst utdyp.
    Det kan være bakgrunnstøy, lytterplassering, og en hel haug annet inklusive forventninger.
    Poenget er at dersom to kablers elektriske egenskaper er like så "spiller" de likt.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.871
    Torget vurderinger
    1
    ... er det enklere å høre forskjeller som ikke eksisterer enn å bedømme to «identiske» lytteerfaringer som like?

mvh
    KJ

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    uob skrev:
    Schumacher skrev:

Hmm, da var det vel "kun" placebo når vi testa Renaissance Audio Master i anlegget til min kjære XLNT også da ? ? ? ;D Hun låner mine gamle Tara Labs signalkabler av meg, nypris 300 spenn på HFK...... ;) Jeg håpet på og forventet en viss forskjell ja, men ALT ble bedre sånn sett med RA Master, kanskje et av de største hakesleppene jeg har opplevd... noensinne ;)

Bare for å nyansere litt her... anlegget hennes består av en NAD receiver, Marantz CDP Audiopro HT og Tara Labs kabler, mitt står i signaturen ;)

I MITT anlegg derimot syns jeg IKKE at det var så enorme forskjeller på RA Master og RA Blue Signature faktisk, sansynligvis mye pga at jeg tross alt har bedre komponenter enn henne ;)

Anyway... poenget mitt er at jeg har 0 problem både med å tro og forstå Schumacher her faktisk. Hmm, kanskje du burde ta en ny og grundig hørselstest, evt bytte lege hvis din nåværende ikke er oppegående nok lenger ? ? ;D Forts. god kveld til deg & dine :)

Mvh :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her er det som alltid; noen kan fortelle andre at de hører feil. Selv de som ikke har hørt de aktuelle kabler i de aktuelle anlegg/rom ???
    Til og med ufo-observasjoner sammeligner de det med. Og moderator er hvor?

XLNT

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    0
    uob skrev:
    .... Din historie er blant mange andre tilsvarende koner som hører store forskjeller ute i gangen, etc..., og alle er like sansynlige som tusser og troll. For 200 år siden var det mange som hadde sett dem, men det godtar ikke jeg som at de nå desverre er utryddet.
    Du glemte å påpeke 2 ting som også diskvalifiserer både nevnte kone(r) og meg: Vi er kvinner og snakker som om vi kommer fra mer grisgrendte strøk 8)

Når det er sagt sliter jeg litt med hva du egentlig mener om tusser og troll. Først blir jeg litt lei meg over at du tilsynelatende ikke tror på dem, men når jeg leser setningen igjen øyner jeg en liten åpning for en tolkning som indikerer at du ikke avskriver dem like vel (du aksepterer ikke at de dessverre er utryddet)....med mindre du har forvekslet som og siden.

Og når vi alt snakker om tro, er det vel liten forskjell på å tro på egen evne til å vurdere og det å ikke tro på andres, begge deler er synsing. Vi forføres alle av det vi tror på, enten det er kablers fortreffelighet, Gud, nissen eller penger eller den kanskje mest utbredte hos menn: troen på egen fortreffelighet.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    lars_erik skrev:
    Her er det som alltid; noen kan fortelle andre at de hører feil. Selv de som ikke har hørt de aktuelle kabler i de aktuelle anlegg/rom ???
    Å hevde at en kabel gir deg en vesentlig db økning i bassen (for det er det han sier hun beskriver) er like trolig som ufo ja (eller mindre faktisk). (så sant det ikke er noe feil med den gamle kabelen, som brudd etc. men dette benekter han jo).

Om det er noen med noe som helst teknisk insikt som kan fortelle meg at en kabel kan gi mange db økning i bassen så kom igjen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    uob skrev:
    lars_erik skrev:
    Å hevde at en kabel gir deg en vesentlig db økning i bassen (for det er det han sier hun beskriver) er like trolig som ufo ja (eller mindre faktisk). (så sant det ikke er noe feil med den gamle kabelen, som brudd etc. men dette benekter han jo).

Om det er noen med noe som helst teknisk insikt som kan fortelle meg at en kabel kan gi mange db økning i bassen så kom igjen.
    Du tror det var det jeg siktet til, ja, og ikke nedlatenheten. Bombe.
    Egentlig god underholdning disse sidene. Matnyttig er de ikke, men morsomme.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et innlegg er fjernet. Innlegger kan vente seg en advarsel.
    Det går an å diskutere sak uten å bli usmakelig.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    pengesluk skrev:
    23 sider nå, på 4 dager. Godt ikke Breivik lager kabler...
    Ja; det skulle tatt seg ut sluket.. Ridderlige "Terrorkabler" - men er det ikke slike som blir diskutert på denne tråd da.... 8) :(

Har nettopp sett inn et par andre XLR kabler for å teste de (ikke kjøpe) Du verden for en forskjell. Selv den mest
    mistenksomme og skeptiske kabelskeptiker ville hørt denne forskjellen... ;) 8)
    Mere tørr jeg faktisk ikke nevne av fare for å bli uthengt og stemplet som "tulling"..

Ha en stråååålendes aften godtfolk...

mvh
    en med ører han stoler på... ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    uob skrev:
    lars_erik skrev:

Hva er vesentlig db økning i bassen, når vi snakker om kabler?

Det må vi få klart frem først.

Alle, tror jeg, snakker om små forskjeller i utgangspunktet og det må dere skeptikere også skjønne.

Så tror jeg at tilhengerene kan si at det var stor forskjell, men vis vi ser generelt på det, så mener dei, mer klar forskjell kontra minimal/fantasi.
    Det er blitt vist til grafer osv av målinger på kabler med forskjeller på så mye db at det er hørbart.

Men tror mange henger seg opp i store forskjeller, mens det menes forskjell og klar forskjell kontra forge kabel.

Bare noen tanker om diskusjonene..

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Sinep:Jeg kan ikke mye om elektronikk og kabler,men basert på tidligere erfaringer her inne så setter jeg min lit til AudioQuest i dette tilfellet kontra deg.
    Leser du innlegget til sinep en gang til, så konkluderer du nok også med at det hele var ironisk ment..men jeg begynte å lure selv da jeg begynte å lese, begynte å lure på om sinep mente Audioquest var en av fabrikantene som tilførte forvrengning, som han har snakket om tidligere vedrørende Nordost..
    Så, heldigvis trengte jeg ikke å sette sinep på listen min over dem som farer med vås i denne tråden. For det er det ekstremt mange som gjør, både på den ene og andre siden av debatten. Dette skal jeg kommentere etter hvert, bare ikke tro noe annet!

Schumacher, jeg hadde nøyaktig samme opplevelse ang. bassen i AQ Volcano, som jeg har skrevet om før. Den var mitt første forsøk på å utforske dette med kabler seriøst. Kjøpte kabelen brukt for 7500, og brukte da en Accuphase E-550 integrert. Antakelig omtrent like bra som din Diablo. Det var faktisk hakeslepp fra første øyeblikk. Hadde håpet på LITT forbedring, men dette var rett og slett en økende grad av realisme og definert 3- dimensjonalitet ved lyden, klart merkbar fra første stund. Og bassen, den slo og dunket og gjorde et vanvittig leven av seg. Antakelig skyldes det at bassimpulsene blir bedre overført i kabelen. Dro så høyttalerne 20 cm lenger ut fra veggen for å gjenopprette klangbalansen, slik at denne ble omtrent som jeg hadde vært vant til fra før.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Schumacher skrev:

Dette (uthevet) kan være så enkelt at lydvolumet du hadde når kona kom hjem var høyere enn sist hun hørte på anlegget. Eller kanskje bare en annen sang?

Jeg sier ikke at det er det som har skjedd, men jeg er like opptatt som de fleste til å finne ut hvorfor noe slikt skjer/oppleves. For hvis det skjer, bør det vel være en faktor her? Jeg har personlig for liten erfaring til å hardnakket påstå at mitt ståsted er korrekt, men dette er mitt ståsted inntil videre.

Geir Arne

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ganilsen skrev:
    Schumacher skrev:

Dette (uthevet) kan være så enkelt at lydvolumet du hadde når kona kom hjem var høyere enn sist hun hørte på anlegget. Eller kanskje bare en annen sang.

Jeg sier ikke at det er det som har skjedd, men jeg er like opptatt som de fleste til å finne ut hvorfor noe slikt skjer/oppleves. For hvis det skjer, bør det vel være en faktor her? Jeg har personlig for liten erfaring til å hardnakket påstå at mitt ståsted er korrekt, men dette er mitt ståsted inntil videre.

Geir Arne
    Mest sannsynlig var det nok for at det faktisk var bedre.
    Enkelt og greit.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    ganilsen skrev:
    Schumacher skrev:

Dette (uthevet) kan være så enkelt at lydvolumet du hadde når kona kom hjem var høyere enn sist hun hørte på anlegget. Eller kanskje bare en annen sang.

Geir Arne
    Enkelt og greit.
    Du utelukker altså den faktor som alle her er enige om; at intet påvirker lyden så mye som lytterens stemning?

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.095
    kabelsatan skrev:
    Jeg tror at opphausingen av dyre kabler og kabelforskjeller er et utslag av pur entusiasme som bobler kraftig over, og at det har lite eller ingenting med virkeligheten å gjøre.

mvh
    kabelsatan
    Hvem sin virkelighet Kabelsatan?
    Hvor går grensesnittet mhp dyre kabler som opphauses av pur entusiasme?
    Jeg tenker konkret på pris for 2x3m høyttalerkabel.

Selv har jeg de siste mnd opplevd å høre klare forskjeller mellom ht.k sett til 21 - 42 - +100 frognertiere.
    Det gikk definitivt ikke i favør av det dyreste alternativet. Ikke bare snakker vi forskjeller, men at på til forbedringer i gjengivelse fra kjent musikk materiale.
    Hvor kommer denne skråsikkerheten om blindtester og villfarne audiofiles hodeløse investeringer inn Kabelsatan?
    Har du tilstrekkelig erfaringsgrunnlag til å kunne uttale deg på vegne av meg?

I eksemplet med NAT og VG kan mangt sies, dog vil jeg fremholde at en kjapp lytt til samme låt via 2 forskjellige kabelsett ikke kan benyttes som bevisførsel for min og andres missforståtte opphausa entusiasme som i et øyeblikks rus utløser "audiofilia nevrosa" genet, og bare må ha det toksinet slår inn.
    Dette til tross for at bladfyka rapporterer om oppfattede forskjeller hos de to testkaninene.
    Så dum er du ikke Kabelsatan 8)

Eksempelvis støtter undertegnede seg til bestående anleggs konfigurasjon i en kabeltest, minimum 3 låter avspilles, så kobler vi om med godt tilspilte nykomlinger, de 3 låter spilles om igjen (sist avspilte låt først siden den er ferskest) nivåjustert volum i forhold til foregående gjennomspilling, deretter kobler vi tilbake, samme 3 låter, nivåjusterer og spiller. Er vi usikre så kobler vi tilbake igjen.

Avslutningsvis er det jo ingen hemmelighet at det bør foreligge elektrisk match, en synergieffekt i anlegget i favør av potensielt innkjøp, og ja så vektlegger vi det tonale spekteret i gjengivelsen forskjellig ved forskjellige lydstyrker osv.osv.

La nå Morten være i fred.
    Han er en kjernekar som bobler av pur glede og entusiasme, og har i tillegg et erfaringsgrunnlag som er få forunt.

Kanskje det er en idè om Kabelsatan og undertegnede tar den testen (my way) neste gang til spott og spe?

Mvh. Powerpoint

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    Enkelt og greit.
    Da kommer spørsmålet, hvorfor? Og det er her man i de forskjellige grupperingene vanligvis mister kontakt.

Spørsmålet trenger ikke besvares, det var ment som et eksempel.

Geir Arne

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dr Dong skrev:
    lars_erik skrev:
    ganilsen skrev:
    Schumacher skrev:

Geir Arne
    Enkelt og greit.
    Du utelukker altså den faktor som alle her er enige om; at intet påvirker lyden så mye som lytterens stemning?
    Hvem er disse "alle"?
    Intet påvirker oppfatningen av lyden mer enn ørene.

At dere stort sett får holde på i fred her, har helt andre årsaker enn at man er enige med dere. Ergo er dere ikke "alle".

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.906
    Torget vurderinger
    1
    Nå er ringen snart sluttet i denne kabeldebatten. Kabelignorantene har filt på at hva de ikke hører kan forklares med hva de ikke forstår. Hvoretter de går over til å påstå at hva andre hører er innbildning.

Er det noe vi har glemt da? Ble kanskje litt lite om ABX denne gangen?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    pedal skrev:
    Nå er ringen snart sluttet i denne kabeldebatten. Kabelignorantene har filt på at hva de ikke hører kan forklares med hva de ikke forstår. Hvoretter de går over til å påstå at hva andre hører er innbildning.

Er det noe vi har glemt da? Ble kanskje litt lite om ABX denne gangen?
    Gjerne litt mer om ufoer fra uob.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn