"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Og jeg var så dum å brenne en herlig Dr Oetker Trio di carne- pizza under mitt forsøk nr 989 på å opplyse her. Hva skal man ikke ofre av tid og andre goder...tar det aldri slutt? :eek: Er som et langt mareritt dette her.. ;)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Dr Dong skrev:
    lars_erik skrev:
    ganilsen skrev:
    Schumacher skrev:
    La meg forklare igjen Asbjørn....

Jeg er på posten og henter pakken med kablene i lunchtider på min fridag.Jeg kobler selfølgelig opp kablene umiddelbart på allerede oppvarmet anlegg og begynner å spille.
    Det kommer fram store forskjeller med dette kabelsettet umiddelbart kontra det som sto i før.
    Klokka blir 1530 og samboeren kommer hjem.På dette tidspuktet så spiller jeg gjennom ett knippe referanselåter jeg har som kjøres når den minste justering gjøres.
    Hun setter seg ned i sofaen for å sjekke PC mens Dire Straits sin Follow Me Home fra Communique ruller igang.
    Før Mark Knopfler engang har rukket å synes sier hun ordrett" Æ synes det e anna lyd no enn før....-spesielt bassen e meir framtredanes og dunke meir i brøstkassen"
    Dette sa hun ordrett og som hun beskriver så er dette en av parametrene som ble gødt hørbart forandret.Dette hørte hun og kommenterte uten at hun engang var klar over at en forandring var gjort siden sist.

Skal dette avfeies og ikke vektlegges i det hele tatt?? Skal jeg heller lese meg til fra Wikipedia at hun snakket tull der og da?

det går visst ingen grenser for hvor langt enkeltet vil strekke seg for å støtte sin teori framfor praksis.
    Dette (uthevet) kan være så enkelt at lydvolumet du hadde når kona kom hjem var høyere enn sist hun hørte på anlegget. Eller kanskje bare en annen sang.

Jeg sier ikke at det er det som har skjedd, men jeg er like opptatt som de fleste til å finne ut hvorfor noe slikt skjer/oppleves. For hvis det skjer, bør det vel være en faktor her? Jeg har personlig for liten erfaring til å hardnakket påstå at mitt ståsted er korrekt, men dette er mitt ståsted inntil videre.

Geir Arne
    Mest sannsynlig var det nok for at det faktisk var bedre.
    Enkelt og greit.
    Du utelukker altså den faktor som alle her er enige om; at intet påvirker lyden så mye som lytterens stemning?
    Hvem er disse "alle"?
    Intet påvirker oppfatningen av lyden mer enn ørene.

At dere stort sett får holde på i fred her, har helt andre årsaker enn at man er enige med dere. Ergo er dere ikke "alle".
    Vet ikke om du bare snakker ut fra ryggmargsrefleks, men vi vet ALLE (og jeg har ikke sett noen si noe annet) at vår stemning er av stor betydning når vi lytter. Det slår seg ned i vendinger som at noen dager lyder anlegget bare ræva, andre ganger er det helt topp (relativt sett). Jeg overså dessverre muligheten for at du ikke har det på samme måten…

Tillegg:

Selv om du nok har svart under, så var altså konteksten ikke hva du hører eller hva kabeleieren i denne sammenhengen hørte, men fruen som kom hjem og satte seg ned ved PC-en. Hun var kanskje i en god bassøm stemning?

Og før du igjen går til ryggmargen, og i stedet forholder deg til tanken; jeg sier ikke noe om det ene eller det andre, men det var spurt etter mulige forklaringer på dette fenomen. Mitt innlegg var fremsatt som en mulig forklaring. Ikke FORKLARINGEN. Det er kanskje litt vanskelig å forstå, men neppe umulig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Stemning har noe å si. Men ikke mer enn at jeg likevel fint hører forskjell på alle kabler som er innom anlegget mitt. Og det uten at det er grønne menn som står i bakgrunnen og smitter meg med kryptonitt.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    10
    Er det lov å si fy faen her? ;)

Mvh.
    SAL

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.895
    Torget vurderinger
    1
    XLNT skrev:
    Og når vi alt snakker om tro, er det vel liten forskjell på å tro på egen evne til å vurdere og det å ikke tro på andres, begge deler er synsing. Vi forføres alle av det vi tror på, enten det er kablers fortreffelighet, Gud, nissen eller penger eller den kanskje mest utbredte hos menn: troen på egen fortreffelighet.
    Ingen snakker om egen fortreffelighet. Vi som ikke hører forskjell på kabler hører like mye forskjell på kabler som de som hevder de gjør det. Forskjellen er at noen av oss har godtatt (og testet) at forskjellen er i vårt hode og ikke i den virkelige verden.

De som påstår at hørselen deres er pålitelig er i totalt kollisjon med absolutt all forskning på emnet.
    Jeg vil anbefale denne boken hvis man ønsker å lære noe mer om hvordan hodet fungerer. Både sansene våre og virkeligheten er merkeligere enn man tror....

Vedlegg

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    10
    Da regner jeg med at det er lov! FY FAEN!

Mvh.
    SAL

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    XLNT skrev:
    Og når vi alt snakker om tro, er det vel liten forskjell på å tro på egen evne til å vurdere og det å ikke tro på andres, begge deler er synsing. Vi forføres alle av det vi tror på, enten det er kablers fortreffelighet, Gud, nissen eller penger eller den kanskje mest utbredte hos menn: troen på egen fortreffelighet.
    Ingen snakker om egen fortreffelighet. Vi som ikke hører forskjell på kabler hører like mye forskjell på kabler som de som hevder de gjør det. Forskjellen er at noen av oss har godtatt (og testet) at forskjellen er i vårt hode og ikke i den virkelige verden.
    De som påstår at hørselen deres er pålitelig er i totalt kollisjon med absolutt all forskning på emnet.
    Jeg vil anbefale denne boken hvis man ønsker å lære noe mer.
    Denne overgår det meste til nå. Da husker man hvorfor man egentlig gir faen i hva enkelte mener om hva andre umulig kan høre.
    Sal; det er lov ;)

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    pedal skrev:
    Nå er ringen snart sluttet i denne kabeldebatten. Kabelignorantene har filt på at hva de ikke hører kan forklares med hva de ikke forstår. Hvoretter de går over til å påstå at hva andre hører er innbildning.

Er det noe vi har glemt da? Ble kanskje litt lite om ABX denne gangen?
    Slik vil det nok alltid være når noen "tror" sterkt mens andre baserer seg på tilgjengelig vitenskaplig "evidence".

Religiøse mennesker mener jo gjerne at, så lenge ingen kan motbevise det de tror på, så har de rett.
    De ikketroende på sin side, hevder at inntil noe kan bevises, handler det nettopp om "tro" og ikke om viten.

Det litt spesielle inne Hi-Fi er at de som er sterkest i "troen" mer enn gjerne benytter seg av "vitenskapen" (de så elegant forkaster) når de forsøker å argumentere for hvorfor "troen" deres er "sannheten".

Hadde vært spennende å sett hvor mange av de som tror på kablers "magiske" effekter som:

*er religiøse
    *tror på Snåsa-mannen/healing
    *tror på spøkelser og gjenferd
    *tror på UFO/utenomjordiske
    *tror på spå-menn/kjerringer
    *tror på kraftselskapenes argumenter for strømprisen :p

Hva er i så fall argumentasjonen, hvis man forkaster disse fenomenene?
    At det ikke er målbart/verifiserbart skulle i allefall ikke være et særlig gangbart argument.

For de som evt. er religiøse kunne det vel også være aktuellt å få anlegget håndspålagt...
    Kanskje er det alt noen her, som har et anlegg med velsignet god lyd..?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    novgarod skrev:
    pedal skrev:
    Nå er ringen snart sluttet i denne kabeldebatten. Kabelignorantene har filt på at hva de ikke hører kan forklares med hva de ikke forstår. Hvoretter de går over til å påstå at hva andre hører er innbildning.

Slik vil det nok alltid være når noen "tror" sterkt mens andre baserer seg på tilgjengelig vitenskaplig "evidence".

Religiøse mennesker mener jo gjerne at, så lenge ingen kan motbevise det de tror på, så har de rett.
    De ikketroende på sin side, hevder at inntil noe kan bevises, handler det nettopp om "tro" og ikke om viten.

Det litt spesielle inne Hi-Fi er at de som er sterkest i "troen" mer enn gjerne benytter seg av "vitenskapen" (de så elegant forkaster) når de forsøker å argumentere for hvorfor "troen" deres er "sannheten".

Hadde vært spennende å sett hvor mange av de som tror på kablers "magiske" effekter som:

*er religiøse
    *tror på Snåsa-mannen/healing
    *tror på spøkelser og gjenferd
    *tror på UFO/utenomjordiske
    *tror på spå-menn/kjerringer

Hva er i så fall argumentasjonen, hvis man forkaster disse fenomenene?
    At det ikke er målbart/verifiserbart skulle i allefall ikke være et særlig gangbart argument.

For de som evt. er religiøse kunne det vel også være aktuellt å få anlegget håndspålagt...
    Kanskje er det alt noen her som har et anlegg med velsignet god lyd..?
    Jeg for min del tror ikke. Jeg opplever forskjeller. På samme måten som jeg opplever forskjeller på f.eks smør og margarin. Jeg opplever forskjellen på en fender og gibson. Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg opplevde i dag forskjellen på vinterdekk og sommerdekk. Hvorfor? aner ikke. Er det et problem at jeg ikke aner hvorfor disse forskjellene oppleves? Nope!

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    65finger skrev:
    Jeg for min del tror ikke. Jeg opplever forskjeller. På samme måten som jeg opplever forskjeller på f.eks smør og margarin. Jeg opplever forskjellen på en fender og gibson. Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg opplevde i dag forskjellen på vinterdekk og sommerdekk. Hvorfor? aner ikke.
    Forskjellen er jo at alle disse opplevelsene er svært enkelt målbare og verifiserbare...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    novgarod skrev:
    65finger skrev:
    Jeg for min del tror ikke. Jeg opplever forskjeller. På samme måten som jeg opplever forskjeller på f.eks smør og margarin. Jeg opplever forskjellen på en fender og gibson. Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg opplevde i dag forskjellen på vinterdekk og sommerdekk. Hvorfor? aner ikke.
    Forskjellen er jo at alle disse opplevelsene er svært enkelt målbare og verifiserbare...
    Jeg har ikke noe behov for å verifisere den typen opplevelser når det gjelder kabler. Har ingen planer om å bytte heller. Jeg har forsåvidt ingen beviser på det jeg opplever er riktig men det plager meg ikke.

XLNT

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    0
    Voff skrev:
    ..... Forskjellen er at noen av oss har godtatt (og testet) at forskjellen er i vårt hode og ikke i den virkelige verden.

Jeg vil anbefale denne boken hvis man ønsker å lære noe mer om hvordan hodet fungerer. Både sansene våre og virkeligheten er merkeligere enn man tror....
    Jepp, virkeligheten, inklusive vitenskap, er merkeligere enn man tror. Tenk bare på alle etablerte sannheter som har mistet sin gyldighet gjennom tidene. Nå er hverken hjerneforskning, vitenskapsteori eller elektronikk og dertilhørende emner mine fagfelt så jeg skal ikke diskutere dette, bare slå fast at det er godt jeg er velsignet med mangt, også den barnlige gleden over det andre mener er placeboeffekt av kabler.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.872
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    ...

Denne overgår det meste til nå. Da husker man hvorfor man egentlig gir faen i hva enkelte mener om hva andre umulig kan høre.
    Sal; det er lov ;)
    Du har med andre ord ikke den ringeste forståelse for hvordan ditt eget fortolkningsapparat påvirker din egen lytting?

mvh
    KJ

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.895
    Torget vurderinger
    1
    XLNT skrev:
    Jepp, virkeligheten, inklusive vitenskap, er merkeligere enn man tror. Tenk bare på alle etablerte sannheter som har mistet sin gyldighet gjennom tidene. Nå er hverken hjerneforskning, vitenskapsteori eller elektronikk og dertilhørende emner mine fagfelt så jeg skal ikke diskutere dette, bare slå fast at det er godt jeg er velsignet med mangt, også den barnlige gleden over det andre mener er placeboeffekt av kabler.

En vitenskapelig sannhet det er vanskelig å rokke ved er at lydbølger kan måles i svært høy grad av nøyaktighet. Noe man faktisk gjør. Hadde det vært noe hokus pokus her, hadde høytalere ikke virket og vi hadde ikke hatt opptak av musikk. Hvis det er slik at kabler, og her snakker vi om kabler som ikke er feilkonstruerte, kunne viser betydelige hørbare forskjeler så hadde det vært enkelt å dokumentere - særlig når vi snakker om natt-og-dag forskjeller (som enkelte påberoper). Jeg savner slik dokumentasjon, og tror forklaringen på dèt er ganske innlysende.

Det som forundrer meg er at enkelte tilsynelatende ser bort fra "placeboeffekten" som forklaringsmodell til tross for at den er beviselig er tilstede konstant og ikke strider mot fysikkens lover eller forskning på persepsjon.
    Etablerte sannheter blir kun fraveket dersom de samme sannhetene ikke kan forklare det observerte.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gå å legg deg nå, Voff. Det holder for i dag.

Kan en eller annen moderator være så snill å nakkeskyte denne tråden snart, vær så snill?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    KJ skrev:
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    ...

Sal; det er lov ;)
    Du har med andre ord ikke den ringeste forståelse for hvordan ditt eget fortolkningsapparat påvirker din egen lytting?

mvh
    KJ
    Tydeligvis ikke. Det som foregår i mannens hode er åpenbart ikke en del av den virkelige verden. Så da, så.

R

Roysen

Gjest
    lars_erik skrev:
    Her er det som alltid; noen kan fortelle andre at de hører feil. Selv de som ikke har hørt de aktuelle kabler i de aktuelle anlegg/rom ???
    Til og med ufo-observasjoner sammeligner de det med. Og moderator er hvor?
    Veldig godt spørsmål. Jeg fikk advarsel for OT når jeg sammenlignet teknologisk kabelutvikling de siste 16 år med utviklingen av Windows de siste 16 år.

Når noen imidlertid sammenligner det å høre forskjell på kabler med relgion, tusser/troll og UFO observasjoner får det passere helt greit.

Moderatorenes objektivitet glimrer med sitt fravær og modereringen foregår tydelig etter eget syn på saken. At de ikke skjønner at manglende objektiv moderering er medvirkende til slike krangler som dette er for meg uforståelig.

Det er imidlertid mulig at slike krangler genererer mer nett-trafikk og derfor er ønskelig?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.809
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Såså Impulse.
    Til alle tider har man latt seg underholde av tilsynelatende meningsløse ting. Romerne hadde Coluseum, og det har gått slag i slag hvor det ene har overgått det andre. Vi har ikke stort av denslags underholdning med untak av kabler hvor 1% driver en form for meningsutveksling og 99% vet ikke om de skal le eller gråte.
    Ps. Jeg har ikke regnet på hvilke prosentandeler som stemmer da men magefølelsen min sier at det er der omkring.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Disse trådene er jo en slags HFS-versjon av "Paradise Hotel" egentlig.. - spiller ingen rolle hvilken side eller hvilket innlegg man slår opp i, det er den samme grauten uansett. Spennende å se hvem som blir stemt ut neste gang.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.895
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Når noen imidlertid sammenligner det å høre forskjell på kabler med relgion, tusser/troll og UFO observasjoner får det passere helt greit.
    Denne sammenligningen dreide seg om mangel på dokumentasjon. Dersom man ikke trenger å dokumentere sine påstander kan man jo postulere hva som helst.
    Natt og dag og betydelige forskjeller er lett dokumenterbart. Jeg savner som sagt en slik dokumentasjon.
    Ingen mystisk fysikk er nødvendig, kun simpel mekanikk. Det ørene hører er membranutslag fra høytalere. Det er ingen grunn til at eventuelle forskjeller skal forbli udokumenterte dersom de eksisterer.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Det er helt utrolig.......

Begrep som arroganse og selvhøytidlighet taes til nye høyder.

Her kommer jeg med ett i innspill i en kabeldebatt,der jeg opplever til dels store forskjeller i en del parametre i lydbildet umiddelbart.Som attpåtil blir verifisert av en samboer uten at jeg i det hele tatt spør og er uvitende om at kablene er byttet.

Så blir dette satt i sammenheng med tusser,troll,opptak av støy etc etc...
    Enkelte aksepterer tydligvis ikke at jeg og min samboer hørte forskjell på kabelbyttet....-vel,dette bryr jeg meg ikke om.

For ordens skyld..... Jeg har ikke påstått en vesentlig økning i db i bassen og slikt tull.Jeg sa at det ble en annen fysisk opplevelse av bassen i form av mer "trøkk" samt strammere.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    .
    [/quote]

Hva er vesentlig db økning i bassen, når vi snakker om kabler?

Det må vi få klart frem først.

Alle, tror jeg, snakker om små forskjeller i utgangspunktet og det må dere skeptikere også skjønne.

Så tror jeg at tilhengerene kan si at det var stor forskjell, men vis vi ser generelt på det, så mener dei, mer klar forskjell kontra minimal/fantasi.
    Det er blitt vist til grafer osv av målinger på kabler med forskjeller på så mye db at det er hørbart.

Men tror mange henger seg opp i store forskjeller, mens det menes forskjell og klar forskjell kontra forge kabel.

Bare noen tanker om diskusjonene..
    [/quote]

Les dette en gang til folkens!!!

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    pedal skrev:

Vi snakker om en 2 X 1 min. blindtest, der den ene person hadde ekstremt dårlig tid :'(

Selv om man leser VG daglig, så er dette noe av det dårligste de har trykket til nå, men uansett så er et nytt årsabonnement tegnet hos Lyd og Bilde. Journalisten der har vel ikke noe skyld i at VG har utført århundredes dårligste blindtest! Tenk bare på at journalisten i VG først ville ha testpersonene med ryggen til anlegget ??? ??? ??? Hvor seriøs er denne personen egentlig?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Roysen skrev:
    lars_erik skrev:
    Her er det som alltid; noen kan fortelle andre at de hører feil. Selv de som ikke har hørt de aktuelle kabler i de aktuelle anlegg/rom ???
    Veldig godt spørsmål. Jeg fikk advarsel for OT når jeg sammenlignet teknologisk kabelutvikling de siste 16 år med utviklingen av Windows de siste 16 år.

Moderatorenes objektivitet glimrer med sitt fravær og modereringen foregår tydelig etter eget syn på saken. At de ikke skjønner at manglende objektiv moderering er medvirkende til slike krangler som dette er for meg uforståelig.

Det er imidlertid mulig at slike krangler genererer mer nett-trafikk og derfor er ønskelig?
    Moderator av disse sidenes syn i kabeldebatter er velkjent. Og hans manglende objektivitet er helt klart en sterkt medvirkende årsak til kranglingen. Dette er tatt opp mange ganger tidligere.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Roysen skrev:
    lars_erik skrev:

Moderator av disse sidenes syn i kabeldebatter er velkjent. Og hans manglende objektivitet er helt klart en sterkt medvirkende årsak til kranglingen. Dette er tatt opp mange ganger tidligere.
    Moderering må selvsagt foregå på objektivt grunnlag, og jeg håper at alle innlegg som strider mot reglene eller for den saks skyld mot vanlig folkeskikk, høflighet og kotyme blir rapportert til moderatorene. Sågar foreslår jeg at moderatorene stenger tråden midlertidig til de har fått moderert bort alt som måtte være kritikkverdig oppførsel. Konsekvente reaksjoner på slikt vil kanskje rette opp det kaoset av krangling som Kabelhjørnet har butviklet seg til?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    659
    Hvem er det som har funnet opp dette dogmet om at kabelforskjeller er hørbare, men ikke målbare? Dersom det er slik at et kabelbytte gir "mer trøkk i brystkassa" bør det være den smaleste sak i verden, med verdens dårligste måleutstyr, å måle denne forskjellen.

Eller er det noen som (kanskje med god grunn) er redd for enda et nullresultat der forhåndshypen går ut på en kjempeforskjell?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg beklager både at dette er off topic, og at jeg med dette bidrar til støynivået i denne tråden, men:

Dazed skrev:
    Dazed skrev:
    pedal skrev:
    Du kan jo begynne med deg selv. Som selverklært mid-fi entusiast så har du en tendens til stadig å gå inn i tråder og trekke andres investeringer/opplevelser i tvil. Dette synes jeg er et usympatisk trekk. Jeg oppfatter Dazed som en ganske smålig brukerprofil, og finner marginal nytte/glede av å poste med deg. Vi har noen fellesnevnere mht musikk men sånn som du turer på i utstyrstrådene så mister jeg lysten. Ja da, ja da. Det er sikkert gjensidig.  ;D
    Dette gjør meg oppriktig trist å lese, og må bero på misforståelser eller evt. lite veloverveide utsagn.

For protokollen bruker jeg "mid-fi" som navn på tråden min fordi jeg innser at hifi-budsjettet ikke er større an at jeg må sikte på "midten" av kvalitetsskalaen og ikke etter sk. "high end". Det betyr selvsagt ikke at jeg ønsker mest mulig middelmådig lyd. Det antar jeg egentlig at du forsto, men...

Har jeg en tendens til å trekke andres investeringer og opplevelser i tvil? Ja, hvis det er sånn du ser meg, skjønner jeg at det virker usympatisk, men gjør jeg virkelig det? Det kommer i alle fall som en gedigen overraskelse på meg. Hva har jeg sagt som virker slik? Jeg vet jeg har sagt at jeg tror kabler er gode nok når tverrsnittet er tilstrekkelig stort og termineringen er god. Er det dette du mener? Jeg har forstått at enkelte med  dyre kabler blir provosert av sånne utsagn, men likevel...  

Jeg kan ikke med beste evne forstå hvor jeg trekker andres opplevelser i tvil, eller hvor jeg turer frem med dette i utstyrstråder. Videre kan jeg ikke forstå hvor jeg oppfører meg eller uttrykker meg smålig eller usympatisk, men hvis noen oppfatter meg sånn, skal jeg prøve å gå i meg selv og endre måten jeg uttrykker meg på - hvis du bare kan vise meg hva du mener og jeg kan se hva som er smålig og usympatisk ved det.

Faktisk vil jeg oppfordre alle som måtte mene noe slikt til å fortelle meg det, og til å vise meg hva jeg skal ha sagt som har fornærmet, støtt eller irritert dem på noen som helst måte. Hvis det er noen sannhet i denne beskyldningen, skal ofrene få sin velfortjente beklagelse.

Hvis det derimot er slik at noen bare er av en annen oppfatning enn meg, eller opplever andre ting enn meg, føler jeg kanskje ikke at jeg har noe å unnskylde. ...Men det får jeg nesten vurdere i hvert enkelt tilfelle. Jeg tar i alle fall mot tilbakemeldinger om dette med takknemlighet fra alle som måtte mene noe om det, og det mener jeg faktisk fullstendig oppriktig.

Gjensidig? Vel, siden du nå har lagt linja med rene ord for pengene, kan jeg si at ja, faktisk er jeg av den oppfatning at du er av dem som kommer med flest sleivspark og flest misbilligende innlegg her inne. I alle fall av de som uttrykker seg på en slik måte at det normalt burde bety at det var verdt å lytte til det de sier. ...og det synes jeg er usympatisk.

Men forhåpentligvis er det (også fra begge sider) ingenting av dette som ikke lar seg rette på.
    Ingenting?

Vel, det i seg selv er jo et godt tegn. Da tar jeg det til etterretning.
    Jeg venter fremdeles. Jeg har tenkt på dette siden i går, og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i din beskrivelse, pedal. Når du kommer med sånne stygge anklager, synes jeg du i det minste burde være villig og i stand til å vise til et eksempel eller tre på at jeg oppfører meg smålig eller usympatisk, eller der jeg "turer frem i utstyrstråder og trekker andres investeringer og  opplevelser i tvil."

...Om ikke annet så for din egen troverdighets skyld.

N

nb

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Hvem er det som har funnet opp dette dogmet om at kabelforskjeller er hørbare, men ikke målbare? Dersom det er slik at et kabelbytte gir "mer trøkk i brystkassa" bør det være den smaleste sak i verden, med verdens dårligste måleutstyr, å måle denne forskjellen.
    Ja, vi snakker tross alt om påståtte forskjeller som er så store at selv herremenn med delvis nedsatt hørsel (siden man tross alt ofte er i 40-50-årene) med den største letthet detekterer det fra gostolen gjennom noe som i teknisk sammenheng er et ekstremt sløvt instrument (en høyttaler) og gjennom i teknisk sammenheng et osean av forvrengning. Det er rimelig absurd.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.906
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Jeg har tenkt på dette siden i går,
    Fint. Det var også intensjonen.

...og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i din beskrivelse, pedal.
    Uff da. Da er vi like langt.

...synes jeg du i det minste burde være villig og i stand til å vise til et eksempel eller tre på at jeg oppfører meg smålig eller usympatisk, eller der jeg "turer frem i utstyrstråder og trekker andres investeringer og opplevelser i tvil."
    Det skal du få. Siden dette er OT, får du det på PM og så kan du eventuelt kringkaste det etter eget skjønn.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg har tenkt på dette siden i går,
    Fint. Det var også intensjonen.

...og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i din beskrivelse, pedal.
    Uff da. Da er vi like langt.

...synes jeg du i det minste burde være villig og i stand til å vise til et eksempel eller tre på at jeg oppfører meg smålig eller usympatisk, eller der jeg "turer frem i utstyrstråder og trekker andres investeringer og opplevelser i tvil."
    Det skal du få. Siden dette er OT, får du det på PM og så kan du eventuelt kringkaste det etter eget skjønn.
    Fint.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Barbaresco skrev:
    Ja, vi snakker tross alt om påståtte forskjeller som er så store at selv herremenn med delvis nedsatt hørsel (siden man tross alt ofte er i 40-50-årene) med den største letthet detekterer det fra gostolen gjennom noe som i teknisk sammenheng er et ekstremt sløvt instrument (en høyttaler) og gjennom i teknisk sammenheng et osean av forvrengning. Det er rimelig absurd.

Du er heldig du som ikke hører forskjell på kabler. Skulle ønske jeg hadde det på samme måten. Hadde spart en del gryn da gitt.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.153
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har 3 ting å si i denne tråden

1) Blindtester kan være verdiløse hvis de ikke gjøres grundig
    2) Kona høres forskjell
    3) Kabelen er et filter
    4) Hvis du ikke mener kabeler gjør noen forskjell så drit i å diskutere
    5) Dyre kabler trenger ikke oppleves som bedre enn billige kabler.
    6) Jeg hører forskjell. Men ikke på alt og ikke under alle omstendigheter.
    7) Man kan kun måle det et måleappareat kan måle.

edit: fant denne - ser ikke så dum ut? http://www.silveraudio.com/papers1.html#1

N

nb

Gjest
    Om OMF titter innom igjen så kan han kanskje si noe om hva et moderne sonarsystem kan høre, bare får å gi en liten indikator på hva måleinstrumenter kan fange opp.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kan du ikke bare akseptere at det ikke er forskjell på kabler for deg, nb? Det er jo en fair sak, det! Hvorfor i himmelens navn er det så vanskelig å akseptere at noen kan høre og oppleve ting som du ikke opplever?

N

nb

Gjest
    impulse skrev:
    Kan du ikke bare akseptere at det ikke er forskjell på kabler for deg, nb? Hvorfor i himmelens navn er det så vanskelig å akseptere at noen kan høre og oppleve ting som du ikke opplever?
    Folk kan oppleve akkurat hva de vil for meg. Det er forklaringen eller mangel på sådan jeg er interessert i. Samt at jeg lurer på hvor oppfatningen om at dette er så mystisk at det åpenbart ikke dekkes av kjent og velfungerende elektroteori kommer fra.

Og så synest jeg det er morro at noen tror det er high-tech og geniale saker inne i de Transparent-boksene.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    ardilla skrev:
    Jeg har 3 ting å si i denne tråden

1) Blindtester kan være verdiløse hvis de ikke gjøres grundig
    2) Kona høres forskjell
    3) Kabelen er et filter
    4) Hvis du ikke mener kabeler gjør noen forskjell så drit i å diskutere
    5) Dyre kabler trenger ikke oppleves som bedre enn billige kabler.
    6) Jeg hører forskjell. Men ikke på alt og ikke under alle omstendigheter.
    Støtter alle 3 utsagnene over, med unntak av punkt 4 :).
    Må tilføye en 5-6 ting:
    a) @Sluket: Leser disse festlige kabeltrådene i håp om at denne gang, skal nye vitenskapelig (tekniske eller psykologiske) oppdagelser komme for en dag som forener entusiaster og skeptikere og skaper fred og forsoning.
    b) @Moderator: Synes du gjør en helt grei jobb i denne tråden.

N

nb

Gjest
    gormj skrev:
    Leser disse festlige kabeltrådene i håp om at denne gang, skal nye vitenskapelig (tekniske eller psykologiske) oppdagelser komme for en dag som forener entusiaster og skeptikere og skaper fred og forsoning.
    Forhåpentligvis har noen blitt litt mindre imponerte av de boksene Transparent fester på ledningene sine og kanskje tenker seg om en gang ekstra før titusenlappene flyr over disken for å kjøpe noe med innebygget EQ.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn