"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Du har ikke vurdert at det er ørene dine det er noe alvorlig galt med? .
    Det er noe galt med ørene til oss alle. Hvis du tror dine ører er et presist instrument bør du donere deg selv til vitenskapen. Du er helt unik hvis det stemmer!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.926
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Du har ikke vurdert at det er ørene dine det er noe alvorlig galt med? .
    Det er noe galt med ørene til oss alle. Hvis du tror dine ører er et presist instrument bør du donere deg selv til vitenskapen. Du er helt unik hvis det stemmer!
    Om man ikke tror man vil høre forskjell på Denon 3910 og APL, burde det spørsmålet vurderes som en del av en årsakssammengheng.
    Som mulig organgiver, er jeg allerede donert til vitenskapen.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    SAL skrev:
    !
    I motsetning til andre som vet meget om ting de ikke har hørt! ;)
    Må ikke ta livslysten ut av dem nå, SAL ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    kwil skrev:
    nb skrev:
    Barbaresco skrev:
    Hvem er det som har funnet opp dette dogmet om at kabelforskjeller er hørbare, men ikke målbare? Dersom det er slik at et kabelbytte gir "mer trøkk i brystkassa" bør det være den smaleste sak i verden, med verdens dårligste måleutstyr, å måle denne forskjellen.
    Ja, vi snakker tross alt om påståtte forskjeller som er så store at selv herremenn med delvis nedsatt hørsel (siden man tross alt ofte er i 40-50-årene) med den største letthet detekterer det fra gostolen gjennom noe som i teknisk sammenheng er et ekstremt sløvt instrument (en høyttaler) og gjennom i teknisk sammenheng et osean av forvrengning. Det er rimelig absurd.
    Jo da, sikkert nedsatt hørsel, men heldigvis hører jeg GODT forskjell på anlegget avhengig av hvilke kabler jeg bruker. MÅ jo være trist å ha audio som hobby og ikke høre de svært betydelige forskjellene en kabelstump kan bety. Hadde JEG vært blind, hadde jeg ikke giddet å ha FILM som hobby..........
    I stedet for å skjelle ut hverandre henholdsvis for å være døvblinde og for å høre syner, kanskje det er verdt å tenke over hvor systemavhengige disse forskjellene er? Ja, det kan være forskjeller. De kan til og med være hørbare, hvis forskjellene blir store nok og anlegget er sårbart nok. De eksakte utslagene vil komme an på andre komponenter i anlegget, for eksempel høyttalerens impedanskurve og forsterkerens utgangsimpedans hvis det er en høyttalerkabel vi snakker om. I ett anlegg, med lav utgangsimpedans på effektforsterkeren og høyttalere med jevnt høy impedanskurve vil det være skvatt umulig å høre noen forskjell mellom to høyttalerkabler, mens i et annet anlegg, denne gangen med høy utgangsimpedans (uten global negativ feedback!!!) og høyttalere med store utsving i impedanskurven, vil eksakt det samme kabelbyttet kunne gjøre en lett hørbar forskjell. Om den forskjellen er en subjektiv forbedring eller forverring, kommer igjen an på hvordan de forskjellene passer inn i helheten. Trengs det litt mer (eller mindre) ved visse frekvenser, eller er det allerede for mye (eller for lite)?

Derfor er det mest fjollete i hele hifikabel-greia at enkelte kabler fremheves som "best" eller "vellydende" osv. Vel, i et anlegg kan den kanskje føre til en liten forbedring, i et annet en liten forverring, og i et tredje, fjerde og femte anlegg gjør den ingen som helst forskjell i det hele tatt. Da er det fint lite poeng i å betale titusenvis av kroner for en kabel som skrytes opp i skyene uten noen refleksjon over hva det er som gjør at den eventuelt oppleves som en forbedring i det anlegget den ble testet i. Your mileage may vary, som amerikanerne sier.

Sånn som jeg etter hvert har satt sammen mitt anlegg, er det bortimot immunt mot kabelforskjeller. Det er slik det skal være. Før dere fortsetter å raljere med at jeg (og andre som tydeligvis ikke hører hvilke velsignelser dyre kabler kan medføre) er tonedøv, så kan jeg jo nevne at jeg ikke har noe problem med å høre forskjell på en CD-transport og bitvis identisk streamet PCM fra harddisk, på harde og myke underlag under forsterkere og CD-spiller, og på ulike effektforsterkere innen forskjellige klasser. Dette er ikke de største forskjellene i verden, for å si det slik, men lett hørbare gjennom både anlegg og ører. Derimot, kabler som ligger innenfor rimelighetens grenser med hensyn til elektriske egenskaper låter klin likt i mitt anlegg. Jeg skal ganske langt ut på viddene før jeg finner så spesielle kabler at de skaper en hørbar forskjell. Det er en god ting. Derfor spissformulerer jeg også gjerne at komponenter som er så følsomme for små forskjeller i driftsbetingelser at det blir hørbare forskjeller bare du bytter kabler er enten feilkonstruert eller defekt. Kan selvsagt låte bra for det, men "avslører kabelforskjeller" er ingen god egenskap ved anlegget.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Finnes i alle fall ingen "beste" høyttalere. Høyttalere er jo avhengig av rommet de spiller i, så her er det vel et spørsmål om synergi og smak? :)

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    Fred er ei det Beste, men at man Noget vil.
    -Bjørnstjerne Bjørnson

R

Roysen

Gjest
    He-he. Pedal, ordentlige gastronomer bruker da ikke ketchup.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    10
    Ketchup er ketchup.....

Mvh.
    SAL

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.937
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    He-he. Pedal, ordentlige gastronomer bruker da ikke ketchup.
    Ja ikke sant, man kan jo harselere mye med matfreaks. Nok av angrepspunkter der, hvis man ønsker å opptre smålig og ondsinnet. Det håper jeg ingen gjør.

At NB legger igjen titusener hvert år på kostbare matopplevelser rundt om på Oslos fine restauranter synes jeg bare er hyggelig.
    Jeg har heller ikke noe imot at han deler sine prioriteringer og sanselige matopplevelser med oss andre her på HFS.
    Det er gøy å lese om andres lidenskaper.
    Det er ikke alltid at de rimer med mine egne prioriteringer og oppfatninger, uten at jeg av den grunn gidder å opptre som gledesdreper eller moralpoliti.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det begynner å bli tett mellom sleivsparkene dine nå Pedal.....på tide å nærme seg ballen igjen...?

Mvh
    OMF

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Burde vært utdelt kort for lenge siden.

Når han kritiserer andre for å leke moralpoliti og gledesdreper blir det bare for dumt for meg.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.937
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Det begynner å bli tett mellom sleivsparkene dine nå Pedal.....på tide å nærme seg ballen igjen...?

Mvh
    OMF
    Jeg tror ikke du skal bekymre deg for NB. Han har systematisk pirket i andres gleder (kabler og exotica) til det kjedsommelige.
    Har han alminnelig selvinnsikt, så vet han utmerket godt hva han holder på med.
    At vi nå for en gangs skyld gjør opp status og ser dette i perspektiv er høyst betimelig.

R

Roysen

Gjest
    Det var et ironisk forsøk på å snu litt på det nb ofte gjør tilbake mot ham. Kanskje han lærer litt da.

Ellers har jeg egentlig ikke noe mot ketchup som det jo finnes et uttall varianter av fra de dagligdagse til de dyre. Akkurat som kabler. Og akkurat som kabler vil de fleste smake/høre minimal forskjell. Og akkurat som kabler vil de med trent gane eller de som ønsker å sette prikken over I'en på den fantastiske retten synes det betyr mye. Og akkurat som med kabler vil man selv om innholdet i den dyreste og billigste ketchupen er forskjellig vil man ikke kunne måle forskjellen på den sanseopplevelsen hver enkelt vil få ved å benytte de. Og som med kabler vil sanseopplevelsen være helt subjektiv.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    pedal skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Jeg tror ikke du skal bekymre deg for NB. Han har systematisk pirket i andres gleder (kabler og exotica) til det kjedsommelige.
    Har han alminnelig selvinnsikt, så vet han utmerket godt hva han holder på med.
    At vi nå for en gangs skyld gjør opp status og ser dette i perspektiv er høyst betimelig.
    Jeg er vel ikke så bekymret for nb - men det er en lei uvane å ta mannen og ikke saken.

Mvh
    OMF

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    pedal skrev:
    Hear, hear.

Når røyken har lagt seg så kryper man tilbake til sin egen oppfatning - ikke bare om de andre kombattanter, men også sin oppfatning av hva man forlyster å bruke på både komponter og musikk.
    Din egen lommebok. Din egen preferanse. Og din egen tid å forbruke på vårt felles tilfluktssted.

Cheers!

L

larkus

Gjest
    Så langt kan følgende konstateres i denne tråden:

1. Kabeltilhengerene nekter å godta at eventuelle lydforskjeller på kabler kan forklares utfra etablert kunnskap og kjente elektriske lover.
    Det skal være voodoo og mystikk så langt bankkontoen rekker.

2. Når det avsløres at kabelfabrikanter opererer med svada og lureri, så bagatelliseres det og blir forsøkt bortforklart etter beste evne av
    kabeltilhengerene.

3. Mystiske bokser på kabler hever lydkvaliteten selv om de ikke inneholder noe som helst.

4. Kabler som slipper signalet uforandret igjennom låter dårlig.

5. Kabeltilhengerene er så og si alltid de første til å rope på moderator og forlange tråden stengt.

6. Kabelskeptikere er noen lavpannede idioter.

7. Enkelte må lytte i dager og uker for å bestemme om de hører forskjell ved kabelbytte, mens andre får umiddelbart bakoversveis av
    lydforandringen.

8. ******************************************

9. ******************************************

10. Kabeltilhengerene er av den oppfatning av jo dyrere anlegg man har, jo mer "ekspert" er man på området.

Fin tråd! Helt i kabelsatans ånd ;D

mvh
    kabelsatan

Innlegget er redigert.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    SAL skrev:
    En av de "ivrigste", nemlig vår kjære nb jobbet lenge hardnakket i kjent stil hvor fortalte at det ikke er forskjell på CD-spillere. Han skulle ta med seg sin Denon 3910 og teste mot min APL NWO. Jeg ville spandere utgiftene hans på turen, bytte spiller med ham om de spilte like bra, han dukket dessverre ikke opp.....
    Jeg har aldri sagt at det ikke kan være forksjeller på CD-spillere, og det vet du godt. Jeg mener bare at det ville være vanskelig å dektetere det ved blind lytting, noe du sikkert nekter på.

Byttedealen din er meningsløs siden du selvsagt aldri ville innrømmet at en 3910 spiller like bra - dine stadige sleivspark mot "fattigfolket", "mid-fi-folket" og lignende er grei nok indikator på det. Hadde du tilbudt deg å lytte blindt, og bytte dersom du ikke klarte å treffe riktig tilstekkelig ganske mange ganger (la oss si 9 av 10 eller så) så hadde vi byttet. En slik deal ville du selvsagt aldri gått med på, forståelig nok.

Dine tilbud om "testing" er uten verdi siden det er så skrikende åpenbart at du på forhåpnd har bestemet deg for hva du mener, som når du skulle kjøpe inn ICE for å teste mot Krellene dine. Det blir bare for dumt.
    Du har ikke vurdert at det er ørene dine det er noe alvorlig galt med? Siden du ikke klarer høre forskjell på cd-spillere? Alternativt at du ikke har hørt high-end spillere? Hvilken agenda har du for å delta i kabel-og lyttedebatter? Ikke mye fruktbart, hvertfall.
    Hva er din agenda her da ? Bortsett fra nedlatende antydninger om at det er noe galt med hørselen til en som er uenig med deg ?
    Ikke mye fruktbart i denne kommentaren din heller.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    En god regel på et internettforum er å holde seg til sak og ikke person.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.937
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Debatten som du og enkelte andre Kabelfornektere kjører, er ikke et ballspill. Dere er ikke engang på riktig arena.

Det nytter ikke invitere til fotballkamp hvis motparten kommer med bandykøller og skøyter.
    -Det løpet dere fornekterne kjører er strengt tatt en hån mot deler av Hifisentralen.
    Leser man anleggstråder, så ser du en drøss av tilbakemeldinger fra medlemmer om kalber som låter forskjellig. Er alle disse "idioter"?

At kabler låter forskjeliig er et faktum.
    Det kan enhver erfare med enkle forsøk. Hvis man gidder. Så første skritt til "fred" er at Kabelfornekterne erkjenner at kabler låter forskjellig.

Etterpå kan man gå over til å drøfte det som er interessant, og som (jeg mener) er kvintesensen i kabeldebatten:
    - Hvor signifikante er forskjellene for totalopplevelsen?
    - Og rettferdiggjør denne forskjellen prisen?

Det er klart at man snakker nyanser, og mange kabler låter sågar likt. Noen er også overpriset, i likhet med mye annet  her i verden.
    Og så har vi dette med systemmatch. Jeg har skrevet om Nordost Quattrofil signalkabel som var perfekt med Forsman Ultima, men ble feil med mine Magnepan 3.6.
    Noen signalkabler er godt skjermet, lite skjermet eller uskjermet. Mindre skjerm gir (som regel) bedre lyd. Men kanskje uønsket støy?
    Kabler med klump kan være gull i støyende omgivelser, og mellom høyttalere med foliespoler og forsterkere med MosFet.
    Alt dette har jeg vært gjennom og hørt på.

Det er i det hele tatt masse interessant å diskutere rundt forskjellige kabler og hvordan/hvorfor de låter forskjellig.

Men hvordan i hule kan man ta denne diskusjonen når kabeltråder teppebombes av Kabelfornektere? Eg berrre spyr.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kule-Trygve skrev:
    Vi kan jo selge anleggene våre og heller kjøpe rack på Expert, og så kan vi jo bare innbille oss at lyden er den samme som før og leve like lykkelig..
    For mange kan nok det tekniske rundt en kabel og overføring av signal være ukjent terreng - og at det derfor kan være vanskelig å forstå hvorfor noen er så skeptisk. Det er også mange som har kastet ut sammenligninger med brannalarmer og at man ikke hører forkskjell på noe. La meg ta en enkel og forståelig analogi - så kan jo kabelentusiastene si hvor analogien ikke stemmer!

La oss prate om vekten på ting.

La oss si at jeg har en mengde klosser på bordet som ser helt identisk ut. Det er ikke mulig å skille klossene fra hverandre på utseende.
    Jeg legger 2 stykker på vekten min - som er meget nøyaktig - og de veier eksakt det samme. (Altså 2 kabler måler helt likt). Kabelentusiastenes påstand er her at disse greier jeg å skille ved å kjenne på de - og kjenne at den ene er tyngre enn den andre - til tross for at vi med vekt ikke greier det.

Så kommer man trekkende med at man ikke vil kunne høre forskjell på forsterkere, CD spillere og andre ting. Da kan man legge disse på vekten - også vil man kunne se en helt klart og utvetydig målbar forskjell. Man vil kunne skille disse i 100% av tilfellene med måleinstrument - men man vil gjerne påstå at her er forksjellen så liten at jeg tviler på at du greier å detektere dette kun med hendene. Men å hvede å høre en forksjell som er liten, er langt mindre kontroversiell enn å hevde at man hører en forksjell som ikke er der!

Det er her kluet med det "enorme" kabelskepsisen ligger.....det er ingen forskjell i teorien, man kan ikke forklare med dagens vitenskap hvordan det er mulig å høre forskjell!

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    kabelsatan skrev:
    Så langt kan følgende konstateres i denne tråden:

9. ******************************************
    Hvordan kom du frem til det? Ved ABX blindtesting eller med et multimeter?

Jeg har vel skrevet veldig lite om teknologiske detaljer i denne tråden, så den konklusjonen må i beste fall være et resultat av innbilning eller placebo.

Jeg synes faktisk at medlemer som dette ikke fortjener advarsler, men burde sendes rett på gata. Dette baserer jeg på to faktorer. Total mangel på positive bidrag til fellesskapet her og en evne til gjøre langt de fleste av innleggene til å bli personangrep og et middel for å spre negativitet.

Innlegget er redigert litt

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.017
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og der tar vi en pause. Det var absolutt ikke siste innlegget som avgjorde men de siste sidene der temperaturen har økt og flere usaklige innlegg der man som noen skriver "tar mannen i stedet for ballen".

Imens kan de som er litt ivrige i tjenesten her kikke litt på disse 2 trådene:

1. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48328.0.html
    Her kan vi bli litt ivrige i å diskutere hvordan vi kan omgås skriftlig på forumet.

Samt å gjøre seg kjent med dette:

2. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.msg1265547.html#new

Det kan være en hjemmelekse til oss alle.. Kan åpne igjen i morgen tidlig så får vi alle puste ut litt til da.
    Noen innlegg vil bli fjernet og noen redigert.

EDIT: Jeg lovet å åpne igjen og gjør det nå. Fremdeles tillatt å diskutere sak men grenseskillet mellom sak og person er hårfint. Les gjennom innlegg (så objektivt som mulig) før dere poster.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg har tenkt på dette siden i går,
    Fint. Det var også intensjonen.

...og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i din beskrivelse, pedal.
    Uff da. Da er vi like langt.

...synes jeg du i det minste burde være villig og i stand til å vise til et eksempel eller tre på at jeg oppfører meg smålig eller usympatisk, eller der jeg "turer frem i utstyrstråder og trekker andres investeringer og opplevelser i tvil."
    Det skal du få. Siden dette er OT, får du det på PM og så kan du eventuelt kringkaste det etter eget skjønn.

Jeg fikk følgende liste av pedal, slik han lovet, og vil gjerne kommentere den her i tråden, siden jeg ikke føler at jeg har noe som helst å skjule. Som det står i sitatet over, er det helt greit for han at jeg publiserer det også:

Jeg beklager å bidra med ytterligere "off topic" i denne tråden, men føler at jeg må få svare på tiltale.

Jeg føler egentlig ikke heller etter å ha sett eksemplene på min såkalte usympatiske og smålige opptreden og på måten jeg "turer frem og trekker andres investeringer i tvil", at jeg ikke har mitt på det tørre. Jeg mistenker at saken er at pedal leser mine innlegg slik Fanden leser Bibelen, og velger å tolke det jeg skriver på verst tenkelige og mest mulig ondskapsfulle måte, i stedet for å bare lese det jeg skriver. For fremtiden gjelder (fremdeles) følgende: Jeg skriver det jeg mener, hverken mer eller mindre, og uten skjulte budskap eller agendaer.

Likevel tar jeg meg tid til å kommentere eksemplene pedal ga meg pr. PM:

pedal skrev:
    Det er ingen insinuasjon, men en regelrett påstand. Ja, den var litt surmaget, men langt fra like ille som gjennomsnittet i tråden. Og at påstanden er gyldig, mener jeg kan bevises av bare å lese et tilfeldig knippe av disse krangletrådene.

pedal skrev:
    Ja, her gjør jeg det k]dersom[/i] den gitte forutsetningen var til stede. Da synes jeg ikke du kan kalle det for "stråmanntaktikk". (Hvem var stråmannen her, forresten? Jeg selv?)

pedal skrev:
    For det første er det det samme hvor jeg hadde postet dette mtp. hvor mye krangel det ville ført til. For det andre har jeg ikke sagt et eneste ord om at kabelentusiaster eller andre har upålitelige ører. Jeg snakket om hva som eventuelt kan tenkes å påvirke hva mennesker opplever å høre. For meg er det ikke helt utenkelig at hjernen setter sammen mange forskjellige sanseinntrykk for å danne et helhetsbilde. Dette vet jeg svært lite om, og det er - tro det eller ei - for å lære jeg forsøker å diskutere slike ting. Du oppfatter tydeligvis bare det du vil oppfatte, øyensynlig for å kunne krangle mest mulig, og "vet" at det jeg egentlig mente var at "dere som hører forskjell på kabler" er uintelligente, og at jeg egentlig sa dette bare for å provosere. Hvis det er noen her som er forutinntatt, er det deg!

pedal skrev:
    Dazed skrev:
    VilhelmW skrev:
    Flott oppsett...MEN du vil sannsynligvis ha mye å hente reint lydmessig på å gå opp NO-stigen til Heimdall eller Frey..
    I forhold til å bruke 11-20.000 på elektronikk?

...Forresten; glem det. Jeg tror ikke den diskusjonen fører til noe denne gangen heller.
    IKKE NOE STOR SAK DETTE I MINE ØYNE, MEN VIRKER SOM DU IKKE LIKER AT ANDRE BRUKER PENGER PÅ KABLER?
    Nei, dette burde neimen ikke være noen sak i det hele tatt! Jeg gir blaffen i hva andre bruker penger på, men syntes det var rart å anbefale å bruke disse pengene på å oppgradere kabler i et anlegg der den samme summen etter mitt skjønn kunne vært brukt til utallige mange andre oppgraderinger som hadde vært vesentlig mer hørbare. Er ikke det et synspunkt man har lov til å ha? Jeg skjønner forresten absolutt ikke hvordan du kunne tolke det du gjorde av det jeg sa her.

pedal skrev:
    Dazed skrev:
    ayaboh skrev:
    Det kommer litt an på hvor høyt du sikter. Det er definitivt forskjeller mellom en gammel CD-spiller som drivverk og et dedikert high-end drivverk bygd for oppgaven.
    Hvilke tenker du på?

Så lenge "drivverket" er tilfredsstillende fritt for mekanisk støy og leser inn platene i et brukbart tempo (så du slipper å vente i 20 sekunder hver gang du bytter plate), burde det ikke være noen særlig forskjell i det digitale signalet de sender ut. Oppgaven deres er ikke akkurat vanskelig.

...Men jeg er helt med på å betale litt ekstra for opplevd kvalitet, byggekvalitet og eierglede, selvsagt.
    KLASSISK DAZED. DENNE IVEREN TIL Å SNAKKE NED HIGH END. I DINE ØYNE ER MID-FI UTSTYR ”GODT NOK”. DE SOM KJØPER DYRERE FORDI DE HØRTE BEDRE LYD, HAR LURT SEG SELV. DU SER BORT FRA AT FOLK SOM PENGESLUKET, LMC, PEDAL(!), IMPULS OG EN DRØSS ANDRE OPPEGÅENDE ENTUSIASTER HER INNE HAR PRØVD ”DET MESTE” OG KJØPER OPPOVER FOR Å FÅ BEDRE LYD. IKKE FOR MER BLING.
    ALLIKEVEL KOMMER DU MED DINE INSINUASJONER, OFTE KAMUFLERT SOM EN SMÅSLEIP SPØRRESETNING MED TRE PRIKKER BAK.
    DENNE SMÅLIGE HOLDNINGEN SKINNER GJENNOM I DINE INNLEGG OM KABLER OG HIGHEND GENERELT. DET ER DEG I ET NØTTESKALL.
    Jeg har absolutt ingen iver etter å "snakke ned high end". Nå snakker du bare tull.

Jeg tror at en nesten hvilken som helst CD-spiller uten merkbar mekanisk støy, med et raskt og oversiktlig brukergrensesnitt, som leser platene rimelig fort og har digitalutgang vil fungere likeverdig som drivverk for en ekstern dac med s/pdif-inngang. Det er da en mening jeg har all mulig rett til å ha. Hvis du lar deg irritere så mye av at andres meninger skiller seg fra dine, anser jeg dessverre ikke det som mitt problem.

"Småsleip spørresetning"? Ærlig talt! Den siste setningen i sitatet der var, som alt annet jeg har sagt, helt ærlig og oppriktig. Jeg ser helt tydelig merverdien i flotte og gedigne produkter.

Jeg er så absolutt ikke enig i at noen smålig holdning skinner gjennom hverken i det innlegget eller noen andre.

pedal skrev:
    -----------

JEG SETTER STREK HER. HAR VIST TIL NOEN FERSKE EKSEMPLER SISTE 2 UKER. FRA KABELTRÅDEN (FØR MIN INNTREDEN) OG FRA ET PAR VILKÅRLIGE HI-FI UTSTYRS TRÅDER.

PS - KUNNE IKKE DY MEG. HER KOMMER EKSEMPEL PÅ EN DAZED INSPIRERT AVSLUTNING:
    JEG SIER IKKE AT DU HAR DÅRLIG SELVINNSIKT, BARE AT DET ER NORMALT Å FORNEKTE SINE DÅRLIGE SIDER... MEN HVA VET VEL JEG?

;)
    Jepp. Da sier jeg meg også ferdig med diskusjonen, og kommer ikke til å diskutere det videre. Jeg konkluderer med at de innleggene jeg har skrevet som du mener passer til din beskrivelse, kan jeg stå fullt og helt inne for, og selv mener jeg at de er helt saklige og slett ikke krenkende.

Hvis noen flere skulle føle seg krenket eller urettferdig behandlet av noe jeg skriver heretter, håper jeg at de sier fra med det samme det skjer.

Da tror jeg at mitt bidrag i denne tråden, både on og off topic, er ved slutten.

N

nb

Gjest
    SAL skrev:
    Hadde jeg helt glemt, ICE er også like bra som hva som helst? Jada.... ;)

Mvh.
    SAL

PS: Har ikke hørt siste versjoner av ICE, så der skal jeg ikke uttale meg om noe jeg ikke har hørt!
    I motsetning til andre som vet meget om ting de ikke har hørt! ;)
    Jeg har ikke ICE selv heller.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ser at tråden er åpnet av moderator (bambadoo) igjen, og vil gjerne stille det samme spørsmålet igjen (for tredje gang). Er denne såkalte blindtesten til VG troverdig, og vilken agenda hadde egentlig VG journalisten?

Problemet er jo ganske enkelt! De som vil kjøpe en Clas Ohlson høytalerkabel ( 2 X 5 m.) til kr. 69,00 Kr. gjør det, og de som vil bruke" litt" ekstra ( 29,931,00 Kr.) gjør det ;)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.912
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    Ser at tråden er åpnet av moderator (bambadoo) igjen, og vil gjerne stille det samme spørsmålet igjen (for tredje gang). Er denne såkalte blindtesten til VG troverdig, og vilken agenda hadde egentlig VG journalisten?

Problemet er jo ganske enkelt! De som vil kjøpe en Clas Ohlson høytalerkabel ( 2 X 5 m.) til kr. 69,00 Kr. gjør det, og de som vil bruke" litt" ekstra ( 29,931,00 Kr.) gjør det ;)
    Troverdig? På hvilken måte?

Metodisk kan det se ut som det er til stryk. Resultatet er sådær - morsomt nok og egentlig ingen overraskelse.

Er dette noe som bør tilegges mer vekt enn som en anekdotisk kuriositet ... kanskje ikke det, dvs på lik linje med 99,xxx % av «tester»/anmenldelser av hifikabler i våre respektive menighetsblader.

mvh
    KJ

fraiser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Antall liker
    211
    Torget vurderinger
    10
    Må vel si meg enig med flinkgutt her! Men At det finnes andre tilltak til endring av lyd som gjør større forbedringer pr.kr enn ht kabel, det tror jeg på.
    Men hvis man har et annlegg som er veldig nøye matchet,hvorfor ikke prøve hva bytte av ht kabel gjør med lyden? Er kabelen dyr har man vel råd til det. Overpriset eller ikke. Er vel ikke mange med annlegg for 100k++ som kjøper kabelen til 69,- ? Anyone?
    Personelig kjøper jeg kv utifra lengden jeg trenger. Lengre strekk=Tykkere kabel. Er min Erfaring,og det holder for meg.
    Prøvde det meste i mine yngere hifi dager, mye funket mere ikke.Men lærte mye, å morro var det..
    Musikken kan jo være like bra med en dårlig kabel,eller? ;)
    Er man genuint glad i musikk og interessert i artistenes budskap,bør ikke en kabelen bety all værden.

Vedlegg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.097
    pedal skrev:
    OMF skrev:
    Debatten som du og enkelte andre Kabelfornektere kjører, er ikke et ballspill. Dere er ikke engang på riktig arena.

Det nytter ikke invitere til fotballkamp hvis motparten kommer med bandykøller og skøyter.
    -Det løpet dere fornekterne kjører er strengt tatt en hån mot deler av Hifisentralen.
    Leser man anleggstråder, så ser du en drøss av tilbakemeldinger fra medlemmer om kalber som låter forskjellig. Er alle disse "idioter"?

Det kan enhver erfare med enkle forsøk. Hvis man gidder. Så første skritt til "fred" er at Kabelfornekterne erkjenner at kabler låter forskjellig.

Etterpå kan man gå over til å drøfte det som er interessant, og som (jeg mener) er kvintesensen i kabeldebatten:

Det er i det hele tatt masse interessant å diskutere rundt forskjellige kabler og hvordan/hvorfor de låter forskjellig.

Men hvordan i hule kan man ta denne diskusjonen når kabeltråder teppebombes av Kabelfornektere? Eg berrre spyr.
    Støttes helhjertet Pedal.
    Takk for at du flesket til og satt dette på dagsorden 8)
    Man blir så inderlig trett av disse gledesdreperne som vet vårt beste til enhver tid uavhengig av din/min hørsel og subjektive preferanser.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.926
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Powerpoint skrev:
    pedal skrev:
    OMF skrev:

Støttes helhjertet Pedal.
    Takk for at du flesket til og satt dette på dagsorden 8)
    Man blir så inderlig trett av disse gledesdreperne som vet vårt beste til enhver tid uavhengig av din/min hørsel og subjektive preferanser.
    100% enig!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    pedal skrev:
    OMF skrev:

Det nytter ikke invitere til fotballkamp hvis motparten kommer med bandykøller og skøyter.Det er heller ikke lett å føre en diskusjon om et teknisk forhold når motparten bare vil snakke om følelser og opplevelser!
    Vel - det er vel minst like mange som opphøyer Shatki steiner, Bybee filter, Holfi the magician osv....hvor går grensen i ditt tilfelle....du mener jo åpenbart at det er det subjektive som er avgjørende, og da er vel telefon tveaket til machine dynamics like godt som noe annet....det virker jo

Man skal vel være litt forsiktig med å etablere noe som et faktum som verken kan forklares eller bevises. Det trekkes inn mye rart i en slik diskusjon, det virker ikke på meg som du er klar over at det er du som bestrider etablert vitenskap - som vi faktisk har vært uendret i over 100 år. Hadde du hevdet å høre forskjell på en DP A1 med og uten messingskive på høytalerterminalene - så finnes ikke det kontroversiellt i det hele tatt - fordi LE har omtalt at det innfører masse forvrengning! Mener forresten LE det er andre forhold enn elektriske parametre som er viktig for en kabel....? Er han en idiot...? Mener du at du har bedre kunnskap om dette enn han..?
    Hvorfor er ikke første steg at dere anerkjenner at persepsjon og hørsel kan være upålitelig...? Igjen - det er dere som strider mot etablert vitenskap! Dere gjentar jo bare det samme argumentet hver gang - "jeg hører forskjell", også viser det seg at ved enhver korsvei hvor man ikke ser hva man hører på - så hører dere ikke forskjell! Man har gjerne hørt at anlegget spilelr bedre enn noen gang, (med feil kabler), men det preller av som vann på gåsa. Alle som faktisk har prøvd skikkelig har gått på et null resultat...finner du ingen grunn til ettertanke på noe slikt

Hvis du blir fysisk dårlig -så er det vel bedre å høre litt musikk, med nye kabler såvidt jeg har forstått. Og da er vel godlyden på plass!

Mvh
    OMF

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    pedal skrev:
    Det er nesten så eg ikke tror mine egne øyne når eg leser dette "UFINT Å SKRIVE AT KABELENTUSIASTER IKKE HAR PÅLITELIG HØRSEL."!

Er det noen som kommer slike ufine antydninger titt og ofte mot de som er uenige med dem, så er det nok nettopp "kabelentusiastene"

Beskylde den andre "part" for ordbruk som ofte er benyttet av egen "part" (nei, eg sier ikke at det er Pedal som har benyttet slik ordbruk) det blir rett og slett for dumt.

Den som av en eller annen grunn mener eg tar feil kan søke etter ord som "hørsel" og "ører" her på kabelhjørnet...

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    pedal skrev:
    OMF skrev:

Det er klart at man snakker nyanser, og mange kabler låter sågar likt. Noen er også overpriset, i likhet med mye annet her i verden.
    Og så har vi dette med systemmatch. Jeg har skrevet om Nordost Quattrofil signalkabel som var perfekt med Forsman Ultima, men ble feil med mine Magnepan 3.6.
    Noen signalkabler er godt skjermet, lite skjermet eller uskjermet. Mindre skjerm gir (som regel) bedre lyd. Men kanskje uønsket støy?
    Kabler med klump kan være gull i støyende omgivelser, og mellom høyttalere med foliespoler og forsterkere med MosFet.
    Alt dette har jeg vært gjennom og hørt på.

Kan du definere "kabelfornekter" ?

Vil tro at de fleste her inne benytter og er avhengig av kabler for å dyrke denne hobby ? Blir vel problematisk å fornekte kabler da ?

Teppebombing ?? Det var vel noe som skjedde over tyskland på slutten av 2 verdenskrig ?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1
    teddyh skrev:
    [Det er nesten så eg ikke tror mine egne øyne når eg leser dette "UFINT Å SKRIVE AT KABELENTUSIASTER IKKE HAR PÅLITELIG HØRSEL."!
    Ja det er vanskelig å tro. Sannheten er ufin. Menneskets hørsel er ikke pålitelig. Det er vitenskapelig bevist (i motsetning til lydforskjeller på kabler med riktige elektriske egenskaper). Det er kilometervis av hyllemetre med vitenskapelig litteratur på emnet. At noen synes veletablert vitenskap er ufint sier vel det meste om saklighetsnivået....

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    At menneskets hørsel er unøyaktig, og ulik fra person til person kan vi være enige om!

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.937
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Ja det er vanskelig å tro. Sannheten er ufin. Menneskets hørsel er ikke pålitelig. Det er vitenskapelig bevist (i motsetning til lydforskjeller på kabler med riktige elektriske egenskaper). Det er kilometervis av hyllemetre med vitenskapelig litteratur på emnet. At noen synes veletablert vitenskap er ufint sier vel det meste om saklighetsnivået....
    Ingen som bestrider Placebo og "innbilningens makt". Det som reageres på er dine og andre kabeltroll sine insinuasjoner om at alle kabelforskjeller skal henges på knaggen for Placebo. Det er dét som er ufint.

Forøvrig må du oppdatere din kabelkompetanse. -Det er flere enkle grep som kan gjøres med en kabelkonstruksjon for å forandre dens lyd. Variabler som skjerming, tverrsnitt og dielektrikum, feks.

M

Mr-T

Gjest
    pedal skrev:
    Det er flere enkle grep som kan gjøres med en kabelkonstruksjon for å forandre dens lyd. Variabler som skjerming, tverrsnitt og dielektrikum, feks.
    Dette er vel kjernen i diskusjonen? Spørsmålet er altså om disse variablene faktisk (beviselig) forandrer lyden eller ikke, og eventuelt i hvilket omfang.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.937
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    pedal skrev:
    Det er flere enkle grep som kan gjøres med en kabelkonstruksjon for å forandre dens lyd. Variabler som skjerming, tverrsnitt og dielektrikum, feks.
    Dette er vel kjernen i diskusjonen? Spørsmålet er altså om disse variablene faktisk (beviselig) forandrer lyden eller ikke, og eventuelt i hvilket omfang.
    For meg er ikke dette noe diskusjonstema lengre. Det siste året har jeg noks,å systematisk testet forskjellige varianter av 0,8mm/fase balansert signalkabel. Sølv, kobber, skjerming, uskjermet, bomull/plast, etc.
    Noen kombinasjoner gir forsvinnende små forskjeller, andre er merkbare. Dette hadde du hørt på 10 sekunder hvis du hadde vært med.

Jeg hadde ikke sagt dette så entydig hvis jeg ikke var sikker, og spesielt ikke til en kyndig lytter som deg, "Mr-T". ;)

Således må jeg bare trekke på smilebåndet når noen argumenterer med at "korrekt konstruerte" kabler ikke kan låte forskjellig.

-Jeg tipper du spiller med et sett DIY sølv/bomull signalkabler om ikke så fryktelig lenge 8)

M

musicus

Gjest
    f skrev:
    At menneskets hørsel er unøyaktig, og ulik fra person til person kan vi være enige om!
    Ikke minst det enkelte menneskets måte å bruke den på i hifi sammenheng, alle er ikke like flinke til å lytte, like lite som alle er like flinke til å spille instrumenter.
    Placebo ropes det titt og tett om fra visse, undrer om ikke nocebo burdes ropes litt oftere også.

mvh

N

nb

Gjest
    Mr-T skrev:
    HiFi-assessoarbransjen og dens edsvorne tilhengeres implisitte grunnantagelse er at det ligger ett eller annet begravet i slike og ymse faktorer som ikke er behandlet i gjeldende elektroteori. Som har stått som en påle i over 100 år. Hadde noen av de som kommer med de mest outerte påstandene hatt gangsyn nok til å tenke gjennom konsekvensene av påstandene - dersom de var riktige - ville ha hatt, burde det være en ganske enkel logisk øvelse å lande på den konklusjon at påstandene høyst sannsynlig er feilaktig.

Fidelity hadde en famøs leder hvor det i ro og mak ble hevdet at det ligger meget begravet i fenomenet "overføring av ca 20 Hz til 20kHz over 1 meter" som dumme menn i hvite frakker ennå ikke har skjønt, men som altså er barnelærdom innen HiFi. Jeg regner med at det er en gange gjengs oppfatning blant en del entusiaster og at det kun handler om tid for at den kretstekniske grunnforskiningen skal komme seg opp til den store innsikten f.eks kabelprodusenter innehar og disse fenomenene kan forklares og predikeres. Kanskje da vil man kunne få en forklaring på hvorfor lydbildet vokser, bassen blir dypere og kabelen er raskere (hva må det siste skulle bety).

Det er selvsagt fritt frem å mene noe slikt, men særlig velutviklet logisk sans vitner det på ingen måte om.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn