|
Nei, synes vel ikke det...navnet Au24 hentyder på gull...og lyden blir beskrevet som gyllen. Den er heller ikke spesiellt tynn ift Anticable, Cyrstal cable osv. Så synes vel i grunn at beskrivelsen i linken til Vreden "med gode allround egenskaper, nyansert, gylden går igjen i mange av testene der. Den er heller ikke superoppløst eller ekstremt god i bassen.HCS skrev:Er ikke AU24 et eksempel på dette ? Tynn kabel som lyder stort.... 8)...Uten å ha eid/hørt denne selv... Og ja, kan grave frem tester hvis det gjør lykken fullkommen for enkelte...![]()
Jepp, det er det vi gjør ... SYNSER.... Og da er det ikke så lett å komme med påstander om at tykke kabler lyder sånn og sånn , tynne, sølv osv... Det er personlig synsing som kun har verdi for den det gjelder og ens eget oppsett... Hvordan måler en "personlig smak"...??OMF skrev:Nei, synes vel ikke det...navnet Au24 hentyder på gull...og lyden blir beskrevet som gyllen. Den er heller ikke spesiellt tynn ift Anticable, Cyrstal cable osv. Så synes vel i grunn at beskrivelsen i linken til Vreden "med gode allround egenskaper, nyansert, gylden går igjen i mange av testene der. Den er heller ikke superoppløst eller ekstremt god i bassen.HCS skrev:Er ikke AU24 et eksempel på dette ? Tynn kabel som lyder stort.... 8)...Uten å ha eid/hørt denne selv... Og ja, kan grave frem tester hvis det gjør lykken fullkommen for enkelte...![]()
mvh
OMF
Neida - for all det, folk må gjerne synse om kabler. Jeg konstanterer bare at beskrivelse stemmer overraskende godt med hvordan kabelen ser ut/er laget/heter.HCS skrev:Jepp, det er det vi gjør ... SYNSER.... Og da er det ikke så lett å komme med påstander om at tykke kabler lyder sånn og sånn , tynne, sølv osv... Det er personlig synsing som kun har verdi for den det gjelder og ens eget oppsett... Hvordan måler en "personlig smak"...??OMF skrev:Nei, synes vel ikke det...navnet Au24 hentyder på gull...og lyden blir beskrevet som gyllen. Den er heller ikke spesiellt tynn ift Anticable, Cyrstal cable osv. Så synes vel i grunn at beskrivelsen i linken til Vreden "med gode allround egenskaper, nyansert, gylden går igjen i mange av testene der. Den er heller ikke superoppløst eller ekstremt god i bassen.HCS skrev:Er ikke AU24 et eksempel på dette ? Tynn kabel som lyder stort.... 8)...Uten å ha eid/hørt denne selv... Og ja, kan grave frem tester hvis det gjør lykken fullkommen for enkelte...![]()
mvh
OMF
Mark Levinson bruker Arlon kretskort i sine beste modeller. 320S har standard kretskort, 326 har Arlon, ellers skal de være like.nb skrev:Noensinne lytttet til to identiske forsterkere hvor eneste forskjell er at den ene har kretskort av "teflon eller bedre" og den andre har glassfiber?pedal skrev:-De bruker kretskort av Teflon eller bedre, istedet for glassfiber. Dette er en parallell til isolasjonsmaterialet på signalkabler.
Og gitt dette kriteriet - hvem kommer da på listen over "kvalitetsforsterkere" og hvilke faller ut?
Hva er akkurat disse Arlon kretskortene laget av da? (Fant ut at det var Arlon 25)SAL skrev:Mark Levinson bruker Arlon kretskort i sine beste modeller. 320S har standard kretskort, 326 har Arlon, ellers skal de være like.nb skrev:Noensinne lytttet til to identiske forsterkere hvor eneste forskjell er at den ene har kretskort av "teflon eller bedre" og den andre har glassfiber?pedal skrev:-De bruker kretskort av Teflon eller bedre, istedet for glassfiber. Dette er en parallell til isolasjonsmaterialet på signalkabler.
Og gitt dette kriteriet - hvem kommer da på listen over "kvalitetsforsterkere" og hvilke faller ut?
Gamle referanse pre`n 32 har også Arlon.
Som vanlig vil jo dere i "juleavd". påstå at dette er bare ett salgstriks.
Mvh.
SAL
Kan du ikke bare Google litt til da så du finner det ut?novgarod skrev:Hva er akkurat disse Arlon kretskortene laget av da? (Fant ut at det var Arlon 25)SAL skrev:nb skrev:Noensinne lytttet til to identiske forsterkere hvor eneste forskjell er at den ene har kretskort av "teflon eller bedre" og den andre har glassfiber?pedal skrev:-De bruker kretskort av Teflon eller bedre, istedet for glassfiber. Dette er en parallell til isolasjonsmaterialet på signalkabler.
Mark Levinson bruker Arlon kretskort i sine beste modeller. 320S har standard kretskort, 326 har Arlon, ellers skal de være like.
Gamle referanse pre`n 32 har også Arlon.
Som vanlig vil jo dere i "juleavd". påstå at dette er bare ett salgstriks.
Mvh.
SAL
Arlon er jo en kjent produsent av høykvalitets kretskort i mange ulike materialer.
I følge produsenten er det et billigere alternativ til Teflon.
"Arlon 25N® and 25FR® are woven fiberglass reinforced, ceramic filled composite materials for use as printed circuit board substrates. These materials combine the low dielectric constant properties of a thermosetting, non-polar organic resin system with the low expansion properties of ceramic filler. The combination is designed for high performance commercial circuits where high costs of PTFE materials are prohibitive, yet instability, electrical loss, and other shortcomings of traditional thermoset materials are unacceptable. 25FR materials also meet requirements of UL94V-0."
Jepp ;Dfuzztor skrev:LOL, for en gjeng
Hva ville du med denne utblåsningen?fraiser skrev:Sorry. Men har fulgt denne tråden å dette har jo bare gått over til vås!
Føler vel at det er en del kunnskapsrike folk her som unødvendig må argumenter med folk som tror de får erfaring fra google! kunnskap.Skaff deres egen kunnskap istedet!! Ikke tro på alt dere leser, men stol heller på egen erfaring. Det bør være nok.
Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd, og musikk er fremdeles min lidenskap.
Ser ut som mange glemmer at det er musikk man lytter til,ikke bare lydkvaliteten. Det er jo drepen for all musikkglede! Iallefall blir gleden kortvarig da man hele tiden finner feil.
Ikke glemm at det mye god musikk med dårlig opptak.Dette kan aldrig høres bra ut!
Men Hører man forskjell på en kabel eller et kretskort, ja da gjør man vel det...
Hææææææ ???fraiser skrev:Ser ut som mange glemmer at det er musikk man lytter til,ikke bare lydkvaliteten. Det er jo drepen for all musikkglede!
Trodde du at du bare kunne droppe inn her på Kabelforumet (med stor K) og lire av deg noe upresis synsing? HVA??fraiser skrev:Kom kanskje ut litt feil,kremt( heat of the moment) men vil dit at musikken og buskapet til artisten bør stå i fokus.
Kanskje hvis man feks synes at klangen på kontrabassen kunne vært Litt anderledes, kan det hende den skal låte sånn!! Ikke bestandig dette bare er begrenset av feks kvaliteten på kabelen i annlegget man sitter å hører på.
Og nei! Jeg mener ikke at man må ha lydutdanning for at man skal kunnne uttale seg om lyd! Da misforstår du eller bare kverrulerer!
Jeg skal si deg en ting, unge mann, og det er at jeg bor i blokk, og spiller aldri mer enn sånn "passe høyt" eller "behagelig høyt", som er en liten evighet unna konsertlydnivå. (men må ha tolerante naboer tror jeg) Og Clas-kabler hadde jeg likevel aldri tolerert. Hørte forresten helt tilfeldig i kveld gjennom A-ha sin Scoundrel Days. Det ble et engasjerende "selskap" fra A-ha, men jeg hadde ikke giddet gå gjennom denne seansen med et simpelt anlegg, tror jeg..Bor man i blokk og spiller lavt, så er det ikke så nøye hva man lytter på. Da kan man til og med kjøpe sine kabler på Clasern.
Tror du er inne på noe vesentlig her ja, for materialkost alene kan vel ikke forsvare utsalgspris på de dyreste variantene? Ei kan vel heller så mange av "produsentene" påberope seg å ha utviklingskost i nærheten av meterprisen vi ser på enkelte av kablene?Dr Dong skrev:Tar en prisen ut av ligningen, så tok en (den ildfulle) motivasjonen ut av diskusjonen.
Lese kan du ikke; prøv en gang til:lars_erik skrev:Lyden er avgjørende, ikke prisen. Noen har tungt for det, siden de stadig gjentar pris, lyrikk og ufoer.
fraiser skrev:Sorry. Men har fulgt denne tråden å dette har jo bare gått over til vås!
Føler vel at det er en del kunnskapsrike folk her som unødvendig må argumenter med folk som tror de får erfaring fra google! Skaff deres egen kunnskap i istedet!! Ikke tro på alt dere leser, men stol heller på egen erfaring. Det bør jo være nok.
Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd, og musikk er fremdeles min lidenskap.
Ser ut som mange glemmer at det er musikk man lytter til,ikke Bare lydkvaliteten. Det er jo drepen for all musikkglede! Iallefall blir gleden kortvarig da man hele tiden finner feil.
Ikke glemm at det mye god musikk med dårlig opptak.Dette kan aldrig høres bra ut!
Men Hører man forskjell på ht kabel,ja da gjør man vel det...
Men var det det jeg uttalte meg om?lars_erik skrev:Kan jeg ikke? Var vel du som kom med "kabellyrikere".
Leser godt jeg. Leser også det samme i hver eneste kabeltråd. Hvem tror dere dere argumenterer for? Vi som hører forskjeller, gjør det uansett mengden av misjonering eller henvisning til mer eller mindre selvstudert tekniske utlegginger. Det det virker som, er at enkelte av dere har et enormt behov for å få fram hvor mye dere "vet". Uten at alle lar seg imponere av det.
Nei, sånne målinger er i så fall for unøyaktige. Virkeligheten er snarere det motsatte. Det er lett å måle forskjell i elektriske egenskaper. Med tilstrekkelig nøyaktige målinger vil det også være mulig å vise litt variasjon mellom forskjellige eksemplarer av samme type kabel. Det er tilnærmet umulig å produsere to gjenstander som er identisk like.M.E skrev:Heisann! jeg pleier ikke å delta i disse debattene men jeg lurer på hvor det finnes målinger som viser at det ikke er forskjeller på kabler?
Interessant yrke du har, Fraiser!fraiser skrev:... Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd,...
Mitt inntrykk er at dette har fokus i kabeldebattene. Men de som mener noe annet (omtalt som kabelfornektere) må ha lov til å si sin mening de også, med den kraften de selv ønsker. Dersom ytringsfriheten ikke skal gjelde noe så trivielt som kabler, er vi på ville veger. Kjenner at forsøk på å begrense ytringsfriheten provoserer meg mer, enn noe som helst utsagn om kabler kan gjøre.pedal skrev:[.........
Forhåpentligvis kan de mest hårdnakkede Kabelfornekterne nå legge dette stridspunktet dødt og vi kan fokusere på den, etter mitt skjønn, mer interessante diskusjonen rundt:
-Er disse forskjellene signifikante for sluttresultatet?
-Er disse forskjellene verdt pengene (kost/nytte)?
-Hva er den tekniske forklaringen på lydlige kabelforskjeller?
Kan vi tolke deg dithet da at hvis vi skal finne ut sannheten om kabler er vitktig eller ikke - så skal vi skue til de som driver mastering.....? eller gjelder det kun Greg...?pedal skrev:Interessant yrke du har, Fraiser!fraiser skrev:... Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd,...
For lydteknikkere flest er kablene i studioet et arbeidsverktøy.
Det viktigste er basale egenskaper som god skjerming mot innstrålt støy, at "pluggen sitter" og at det ikke er noe vakkel noe sted som kan forårsake avbrudd eller knepp i lyden. Økonomi spiller også inn. Viktigere med nye mikrofoner/studio utstyr, enn kostbare kabler.
Sist men ikke minst blir lydforskjellene i kabler marginale, ja jeg vil endog si ubetydelige, i forhold til de effekter og justeringer studioteknikkeren har til rådighet.
I et studio jobber man nemlig på spor-nivå. Hvert instrument ligger på separate lydspor. Vil man ha litt mer romklang, tydeligere kontrabass eller tilstedeværelse på symbalene, da kan de tweake dette direkte på respektive lydspor.
At studiofolk ikke er opptatt av eller "skjønner" poenget med kabelmatching ut i fra et profesjonelt ståsted er således logisk og fornuftig.
---------
Men går man ett ledd lengre opp i kjeden, fra studio miks til mastering, så sitter gutta og jobber med den ferdige 2-kanalsmiksen. På dette nivået ser verktøykassen annerledes ut, hvorav kabler er en av dem.
Her er et instruktivt intervju med mastering legenden Greg Calbi. -Senior mastering engineer ved Sterling Sound som har tweaket lyden på platene til John Lennon, Bob Dylan, Paul Simon, Bruce Springsteen og nedover.
Greg Calbi forklarer sitt arbeidsverktøy; Kompressorer, limitere og andre effektmaskiner. Og kabler.
Han bruker Wireworld og Harmonic Technology. Den ene låter earthy and smooth, den andre open and clear.
Greg lager ikke noe poeng av hva de koster, eller om den ene er bedre enn den andre. Kun at de låter forskjellig, og at han bruker de til å tune lyden i den ene eller andre retning.
Legg merke til prioriteringen/rekkefølgen: Kabelvalg er første trinn. Siden han uansett må ha kabler imellom boksene (når han jobber i det analoge domenet) så benytter han denne muligheten til å tweake lyden. Deretter så skruer han på EQ, kompresjon og gud vet hva han har av apparater.
I løpet av intervjuet drøfter Greg mastering ingeniørens begrensede tids-/økonomiske rammer. Det må gå fort. Han bruker gjerne <1 dag pr album.
Men tid til å velge ut en kabel med riktig lydsignatur, ja det tar han seg.
Se det interessante intervjuet her. (Del av et større instruksjons/kursopplegg): http://www.artistshousemusic.org/videos/mastering
---------------
Greg kan sies å være et kronvitne i den eksistensielle kabeldebatten: Alminnelige kabler har (i variabel grad) forskjellig lydsignatur.
Forhåpentligvis kan de mest hårdnakkede Kabelfornekterne nå legge dette stridspunktet dødt og vi kan fokusere på den, etter mitt skjønn, mer interessante diskusjonen rundt:
Og du sitter som vanlig på fasiten! tror du eller vet du?orso skrev:Noen av de som bruker kostbare merke kabler i studio er sponset til opplysning og det fungerer som reklame. Så finnes det selvsagt noen kabeltroende der også, men de er garantert i et betydelig mindretall. Ingen av de jeg har truffet fra studioverden bryr seg om kabler.
Og uansett beviser det ingenting om Greg eller Per i et vilkårlig studio bruker dyre kabler.
Enig med Marsboer. Kabler skal overføre signalet korrekt. Man kan gjøre mye større tilsvarende endringer andre steder og langt billigere er det også.
Det er et godt tegn at hovedpoenget i mitt innlegg fornektes. I din neste fase forventer jeg aksept.OMF skrev:Men mitt inntrykk er at proffene ikke bryr seg om kabler...sitter du med et annet inntrykk pedal..?
Jeg mener at det er disse tre punktene jeg prøver å diskutere hele tiden, og så blir jeg kalt "kabelfornekter" og "døvhørt", for å ta noen av de mildere eksemplene. ???gormj skrev:Mitt inntrykk er at dette har fokus i kabeldebattene. Men de som mener noe annet (omtalt som kabelfornektere) må ha lov til å si sin mening de også, med den kraften de selv ønsker. Dersom ytringsfriheten ikke skal gjelde noe så trivielt som kabler, er vi på ville veger. Kjenner at forsøk på å begrense ytringsfriheten provoserer meg mer, enn noe som helst utsagn om kabler kan gjøre.pedal skrev:[.........
Edit: Klargjøring
Det som er litt påfallende er vel at det er de studioene som lager best lyd som er mest opptatt av kabler.orso skrev:Noen av de som bruker kostbare merke kabler i studio er sponset til opplysning og det fungerer som reklame. Så finnes det selvsagt noen kabeltroende der også, men de er garantert i et betydelig mindretall. Ingen av de jeg har truffet fra studioverden bryr seg om kabler.
Og uansett beviser det ingenting om Greg eller Per i et vilkårlig studio bruker dyre kabler.
Enig med Marsboer. Kabler skal overføre signalet korrekt. Man kan gjøre mye større tilsvarende endringer andre steder og langt billigere er det også.
'Er det så påfallende? Kan ikke det ha med hele mentaliteten til studioet og ikke nødvendigvis kablene i seg selv? Ikke vet jeg da men ville tro at studioets yrkestolthet ville være det mest avgjørende for det endelige resultatet? Kablene bare bekrefter de investeringer gjort på resterende utstyr, men dette er synsing fra min side.Roysen skrev:Det som er litt påfallende er vel at det er de studioene som lager best lyd som er mest opptatt av kabler.