"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert en god del rett i dette. Spesielt er jeg enig i at måling av komplekse signaler kan være vanskelig. Men problemet er nok ikke primært at kabler ikke er ferdig utforsket, men at vi forstår særdeles mye mindre av hvordan hørselen fungerer enn av hvordan signaloverføring i en kabel fungerer. Det skulle nå en gang bare mangle, kabler er enkle gjenstander i forhold til hørselen og hodene våre. Og som sådan er det i hvert fall for meg naturlig først å stille spørsmål om det som høres, og betingelsene det høres under. Og da braker det løs i kabeldebattene gitt.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.914
    Torget vurderinger
    1
    @pedal
    Som sagt, det er en enkel påstand og den kan testes - også med ørene. Inntil den er falsifisert så står den ved lag.

R L & C er ikke likninger, det er praktiske egenskaper i kabler og andre ting. Dersom man tror at det skjer noe mer med en kabel så kan man alltids måle forvregningen opp og ned ad mente. Forutsatt at termineringen er i orden så er det skjeldent å finne noe forvrening som skiller seg fra måleutstyrets egen forvregning, som i gode tilfeler er et sted om kring -140 dB dvs rundt en ti milliontedel av signalet dvs 0,1 ppm, eller 0,00001%. Skavanker som er så langt under signalet er ikke hørbart.

All verdens fancy målemetoder hjelper lite når det er strid om elektrisk sett «like» kabler låter forskjellig.

mvh
    KJ

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og 1 ns stigetid tilsvarer ca 350 MHz båndbredde. Ikke noe komplisert i det (matten er her: http://en.wikipedia.org/wiki/Rise_time). Problemet ligger ikke i måling, dette er velkjent, men hvordan det relaterer til hørsel. Beklager; men dersom det er hørbare forskjeller mellom kabler med 350 MHz båndbredde og med 1 MHz båndbredde, så må man lete etter forklaringer på ett av flg områder:

- Enten hører man "feil" - dvs det er ukontrollerbare faktorer ved lyttetestingen som påvirker resultatet
    - Eller så er det noe i hørselen vår og dens reaksjon på høyfrekvens som så langt er helt ukjent
    - Eller så er det andre forhold ved denne kabelen enn frekvensresponsen i MHz området som påvirker lydbildet.

Jeg er for så vidt åpen for alle tre jeg, samt som Asbjørn ofte påpeker, at samspill mellom kabel og kilde/mottaker, gjerne ved komplekse signaler, gir ørsmå forskjeller i fase/frekvensresposns som øret er mer sensitive for enn vi kanskje er klar over. Kombiner dette med at hørselen vår er en sans som ikke er utviklet for musikklytting, men for å skaffe oss mat eller unngå farer ved å overdrive eller ekstremt fokusere på ørsmå detaljer som kan gi oss (feks) fluktsignaler. Det er en sans som skal sikre oss overlevelse, og hjernen vår er koblet deretter. Jeg tror egentlig mest på at det er et eller annet sted i området rundt disse forklaringene at dette ligger, men også på at dette vil vi aldri klare å bli enige om.....

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    pedal skrev:
    [
    Å gjøre slike "nye type" målinger er i hvertfall en start i riktig retning, IMO.
    Sånn sett er det pussig at dere (teoretikere) er så raskt ute med å avvise ny forskning. Det er jo piggene ut i alle deres kommentarer i dag på dette.

Er det slik at vitenskap og forskning har stoppet opp i 2011? Ja, noen av dere forfekter vel at kabler var ferdigforsket på 1800-tallet. Eller noe deromkring.

-Litt av et "Vitenskapsakademi" vi besitter her inne... ::)
    Ny forskning? Tull og tøys. Å måle på firkantpulser er barnelærdom for enkelte av oss. Må derfor returnere kommentaren din ang. "vitenskapsakademi" tilbake til deg.
    Tidligere kommentarer fra andre dekker de tekniske aspekter ved Shunyatas mumbo-jumbo på forsiden av denne brosjyren.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.948
    Torget vurderinger
    1
    gormj skrev:
    Ny forskning? Tull og tøys. Å måle på firkantpulser er barnelærdom for enkelte av oss. Må derfor returnere kommentaren din ang. "vitenskapsakademi" tilbake til deg.
    Greit. Vis meg en (1) publisert måling på stigetiden til en audiokabel i salg.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Du spør faktisk etter noe som er nokså irrelevant. Bilprodusentene oppgir ikke at bilen har fire hjul i reklamemateriellet sitt.

Stigetiden for en helt enkel lampettledning av en fornuftig (til audio) lengde vil være så rask at båndbredden ligger godt over det hørbare området. Jeg kan gå på laben 8 meter unna kontoret mitt og måle dette i morgen om du ønsker. Noen kan kanskje google det frem, eller vi kan gjøre det selv, så slipper jeg å måle.

Dette illustrerer poenget mitt: kabelskeptikere, kabelfornektere, kabelentusiaster og kabellyrikere må snakke sammen (og krangle med hverandre) slik at mumbo-jumbo kan avsløres, og tekniske forklaringer til de forskjellene de fleste hører, kan finnes. Verden går ikke fremover i skyttergravene, ei heller på hver vår del av forumet (nordgående og sørgående fil slik du har ønsket).

Edit: Asbjørn har sikkert tall på dette allerede for ulike kabler. Kan relativt lett regnes ut fra kabeldata (LRC) + klargjøring av hvorfor jeg mener spørsmålet er irrelevant.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    pedal skrev:
    Det med egenlyden/tversnitt i nettkabler synes (til og med jeg, he-he) var litt oppsiktsvekkende. Så det har jeg kategorisert som "må testes ut i eget anlegg før jeg tror det". :)
    Jeg har faktisk eksperimentert mest med nettkabler til CD, DAC, og forforsterkere. Disse trekker såpass lite strøm at det er mulig å bruke svært tynne ledere i nettkabelen. Det er helt klart verd et forsøk for å se hva som skjer. Du kan gjerne bruke den samme sølvtråden du bruker i ICene dine. Hva med å prøve 3 x 0,25 mm pr leder eller enda tynnere? Lederarealet varieres etter hvilken retning du vil trekke lyden, og stort sett på samme måte og med samme virkning som med ICer.

Sluttforsterkere blir litt andeledes pga at lederarealet må være relativt stort.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.187
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De firkantpuls-bildene til Shunyata viser bare konsekvensen av LCR-egenskapene til den aktuelle kabelen. Avrulling ved høye frekvenser vil gi avrundede flanker, f eks ved høy induktans i serie eller høy kapasitans mellom pluss og minus. Troverdige firkanter får man med passe store verdier av R, C og L, slik at kabelen får stor nok båndbredde til å slippe gjennom såpass mange oddetalls overharmoniske med fullt nivå at det begynner å se firkantet ut. Ultrasonisk resonans kan derimot gi steile flanker med ringing ved overgangene. "Ultimate proof", liksom.

Med verdier for R, L og C for en gitt kabel pluss impedansen av kilde og last er det ikke noe problem å regne ut hvor mange sånne diagrammer som helst. Det gjør vi jo for delefiltre i høyttalere, så det er ikke spesielt mye "ny vitenskap" her. Og som flere har påpekt allerede, en nettkabels evne til å formidle høyere frekvenser enn 50-60 Hz er en ganske tvilsom egenskap. De fleste produsenter av sirkusnettkabler legger i stedet inn en eller annen form for lavpassfilter for å fjerne overharmonisk støy og innstrålt RF. De annonserer ikke med at alt sånt slipper uhindret gjennom kabelen, slik som Shunyata faktisk gjør i dette tilfellet.

Den Transparent-kabelen som jeg dissekerte noen sider tidligere i tråden var utstyrt med et lavpassfilter i form av jernringer rundt lederne som skulle filtrere ut høyfrekvent støy på samme måte som med ferrittkjerner. Den ville gitt nokså avrundede flanker hvis den hadde blitt testet med høyfrekvente firkantpulser - og det var intensjonen med det designet.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    gormj skrev:
    Du spør faktisk etter noe som er nokså irrelevant. Bilprodusentene oppgir ikke at bilen har fire hjul i reklamemateriellet sitt.

Stigetiden for en helt enkel lampettledning av en fornuftig (til audio) lengde vil være så rask at båndbredden ligger godt over det hørbare området. Jeg kan gå på laben 8 meter unna kontoret mitt og måle dette i morgen om du ønsker. .....
    Jeg kunne ikke dy meg, måtte bare måle, selv om det føles absurd. For å sette det hele i perspektiv. Jeg måtte bruke en rull med 100 meter høytalerledning (simpleste slag) for å nærme meg like lang stigetid som den som er vist i den Shunyata-brosjyren. Aner ikke hvordan kablene låter, men markedsføringssjefen er ihvertfall kreativ.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Jeg personlig synes slik uspesifisert, urealistisk og irrelevant markedsføring er trist for hi-fien. Da kan de heller spare seg å fremlegge målingene i det hele tatt og heller belage seg på samme markedsføringssvada som så godt som alle andre hi-fi produsenter baserer seg på. Det fremstår i hvertfall ikke som noe annet enn svada selv for utrente øyne.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    marsboer skrev:
    Jeg personlig synes slik uspesifisert, urealistisk og irrelevant markedsføring er trist for hi-fien. Da kan de heller spare seg å fremlegge målingene i det hele tatt og heller belage seg på samme markedsføringssvada som så godt som alle andre hi-fi produsenter baserer seg på. Det fremstår i hvertfall ikke som noe annet enn svada selv for utrente øyne.
    Nå må vi slutte bå jamre oss så jæ... :)...hifi er ikke den eneste bransjen som bedriver snusk på sine målinger... Går verden under for det ? NEI! Ønsker en fortsatt å teste ut ting SELV for å lære? JA! Så slutt med denne sutringa, kjerringer.. ;D

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10040814

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Selvfølgelig må forbrukerne reagere på denne formen for markedsføring. Hvordan skal det ellers bli bedre? Det gjelder alle områder forøvrig, ikke bare hi-fi.

Ignorering er sikkert fint for den som umiddelbart gjennomskuer svakhetene i det som markedsføres, men målinger er gjerne noe som tolkes som noe håndfast og spises gjerne rått. Bare i denne tråden er det jo eksempler på rutinerte hi-fi entusiaster som faktisk tok disse målingene for relevante, selv om de nærmest hylte av useriøsitet for den som har litt mer teknisk ballast.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    marsboer skrev:
    Selvfølgelig må forbrukerne reagere på denne formen for markedsføring. Hvordan skal det ellers bli bedre? Det gjelder alle områder forøvrig, ikke bare hi-fi.
    Gå i tog, brenne kabler eller hvordan skal en reagere ? :)...Jeg bryr meg katten om plasten ting er pakket inn i med dertil målinger foretatt i et lab miljø langt unna mitt eget hjemme miljø...Jeg vil evt teste ut ting selv....Men du har kanskje forslag til hvordan det på proaktivt skal reageres på målinger og undersøkelser som blir gjort på feil måter iflg ekspertisen her ?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Hvordan det faktiske produktet låter er noe helt annet. Jeg håper innleggene mine kun tolkes som kritikk av markedsføringen og intet annet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Gå i tog, brenne kabler eller hvordan skal en reagere ? :)...Jeg bryr meg katten om plasten ting er pakket inn i med dertil målinger foretatt i et lab miljø langt unna mitt eget hjemme miljø...Jeg vil evt teste ut ting selv....Men du har kanskje forslag til hvordan det på proaktivt skal reageres på målinger og undersøkelser som blir gjort på feil måter iflg ekspertisen her ?
    Marsboer påpeker noe som er relevant og vesentlig, men du spyr ut eder og galle. Det er bare trist. Er det rart det blir krangling i disse debattene med slike meningsløse innlegg?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    marsboer skrev:
    Ingen som har nektet deg å høre hva du vil. Det betyr ikke at kabelprodusentene har lov til å kle meningsløshetene sine inn i pseudovitenskap for å lure presumptivt mer enfoldige sjeler. Og det betyr heller ikke at det er forbudt å påpeke dette på et forum for kabeldiskusjoner Det hadde vært ærligere å sagt at vi mener kablene våre virker, men vi aner ikke hvorfor.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    HCS skrev:
    Marsboer påpeker noe som er relevant og vesentlig, men du spyr ut eder og galle. Det er bare trist. Er det rart det blir krangling i disse debattene med slike meningsløse innlegg?
    Uff ja.....Eder og galle er det jeg spyr ut... ;D... Eller simpelthen et stort glis over selvhøytidligheten til enkelte... Dette er en hobby til GLEDE, ikke til angstbitersk nevroser enten det tilhenger en er av å lytte til musikken for dens egen skyld , eller en har behov for fullt ut å forstå teknikken slik enkelte etterstreber tildels.. Å ta seg selv litt mindre seriøst hadde kanskje hjulpet deg også belarus.. 8)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    erato skrev:
    HCS skrev:
    marsboer skrev:
    Ingen som har nektet deg å høre hva du vil. Det betyr ikke at kabelprodusentene har lov til å kle meningsløshetene sine inn i pseudovitenskap for å lure presumptivt mer enfoldige sjeler. Og det betyr heller ikke at det er forbudt å påpeke dette på et forum for kabeldiskusjoner Det hadde vært ærligere å sagt at vi mener kablene våre virker, men vi aner ikke hvorfor.
    Kan du komme med noen KONKRETE eksempler på disse enfoldige sjelene dine ? Ja, disse vil jeg høre om. Og ikke våg og kom med de "unge uerfarne"... Det er isåfall GPP , kom med konkrete personer og deres historier slik at vi andre og kan lære..

Og hvilken kardemommelov sier at "kabelprodusentene ikke har lov"....?? Må jo være en særs lite effektiv lov siden den ikke virker på noe av all dårlig markedsføring som dukker opp daglig på ALLE hold... :p

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    erato skrev:
    HCS skrev:
    marsboer skrev:
    Kan du komme med noen KONKRETE eksempler på disse enfoldige sjelene dine ? Ja, disse vil jeg høre om. Og ikke våg og kom med de "unge uerfarne"... Det er isåfall GPP , kom med konkrete personer og deres historier slik at vi andre og kan lære..

Og hvilken kardemommelov sier at "kabelprodusentene ikke har lov"....?? Må jo være en særs lite effektiv lov siden den ikke virker på noe av all dårlig markedsføring som dukker opp daglig på ALLE hold... :p
    Dere som hører forskjell er jo selvsagt upåvirket av målinger. Og kjøper bare det som dere hører virker. Så årsaken til at de publiserer slik tull må vel da være at det virker på noen som ellers ikke ville hørt effekten. Eller tror du det er deres bidrag til folkeopplysningen?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    erato skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:
    HCS skrev:
    marsboer skrev:

Dere som hører forskjell er jo selvsagt upåvirket av målinger. Og kjøper bare det som dere hører virker. Så årsaken til at de publiserer slik tull må vel da være at det virker på noen som ellers ikke ville hørt effekten. Eller tror du det er deres bidrag til folkeopplysningen?
    Venter på denne delen...

Så reklame ifra kabelprodusenter virker bedre på folk som ellers ikke hører noen forskjell på kabler ?? Den var ny.,,.. ;D

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    HCS skrev:
    Uansett hva som bør være akseptabelt av markedsføring ellers i samfunnet så er nå dette kabelhjørnet, og da er det ikke helt unaturlig å trekke frem markedsføringen innen nettopp denne bransjen.
    Og ja, loven er nok enten veldig vagt formulert eller dårlig håndhevd :) Kanskje begge deler.

R

Roysen

Gjest
    ...men er det markedsføringen eller kablene vi diskuterer her. Kan det være at kablene faktisk er gode selv om markedsføringsavdelingen er litt "overivrig". Mulig jeg er litt sær, men jeg synes at å diskuere markedsføringen blir litt OT faktisk.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Holmium skrev:
    HCS skrev:
    Uansett hva som bør være akseptabelt av markedsføring ellers i samfunnet så er nå dette kabelhjørnet, og da er det ikke helt unaturlig å trekke frem markedsføringen innen nettopp denne bransjen.
    Og ja, loven er nok enten veldig vagt formulert eller dårlig håndhevd :) Kanskje begge deler.
    Enig at det er en vag lov. Poenget mitt er at de eksemplene vi har sett her nå ikke har vært noe verre enn endel annen reklame. Så hvorfor forarges, hvorfor ikke bare teste kabelen og høre om den gir hva den lover... ?? :)

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Roysen skrev:
    ...men er det markedsføringen eller kablene vi diskuterer her. Kan det være at kablene faktisk er gode selv om markedsføringsavdelingen er litt "overivrig". Mulig jeg er litt sær, men jeg synes at å diskuere markedsføringen blir litt OT faktisk.
    Hva hadde du regnet med på side 40? ;D

Men egentlig ikke helt OT tenker jeg. For markedsføringen er utvilsomt noe av det som faktisk påvirker pris, kundegrupper osv.
    Uten at jeg kan bevise det så har jeg vondt for å tro at utviklings-, material- og produksjonskostnader forsvarer en del av prisingen. Og nettopp prisforskjellen mellom Transparent og CO er jo en del av poenget her. Slik jeg ser det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Enig at det er en vag lov. Poenget mitt er at de eksemplene vi har sett her nå ikke har vært noe verre enn endel annen reklame. Så hvorfor forarges, hvorfor ikke bare teste kabelen og høre om den gir hva den lover... ?? :)
    Ja jeg skal jamen maile Shunyata og be de sende meg en for test.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    HCS skrev:
    Holmium skrev:
    HCS skrev:
    Trolig fordi kablene er hinsides priset, man kan liksom ikke si det samme om den nye sjampoen som har nye og hittil ukjente vitaminer i seg.
    Cryobehandlet shampoo til 30.000/ dl ;D

Når det er sagt, alle skal få benytte og prøve det de vil for min del. Men derfra til å påstå egenskaper ved produktet som ikke har substans i forhold til dagens kjente teknologi/ vitenskap uten å forvente at noen stiller spørsmål ved det er, i mine øyne, urealistisk.

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    HCS skrev:
    Du kan i stedet sende meg en PM.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    erato skrev:
    HCS skrev:

Du får spørre Shunyata om de har noen slike kunder da : " lure presumptivt mer enfoldige sjeler. "... For det regner du vel med ? 8)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Holmium skrev:
    HCS skrev:
    Holmium skrev:
    HCS skrev:
    Trolig fordi kablene er hinsides priset, man kan liksom ikke si det samme om den nye sjampoen som har nye og hittil ukjente vitaminer i seg.
    Cryobehandlet shampoo til 30.000/ dl ;D
    Spot on , godt eksempel...Verden vil bedras...Hos enkelte sitter denne vissheten litt lengre inne...Er bedraget større da ? ;D

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    HCS: du skulle bare sett hvor fin fruen ble på håret med den nye eksotiske antistatiske shampooen og wireworld nettkabel på rettetangen ;D
    Ok, en smule OT. :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    erato skrev:
    HCS skrev:
    Du kan i stedet sende meg en PM.
    Jeg er dessverre ikke markedet for slike kabler uansett om de virker eller ikke, det hadde bare vært intreressant å visst om noen visste hvorfor de virket?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.914
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Kabelfornekterne avviser lydlige kabelforskjeller med at "forskjellene kan ikke måles".
    Når det så fremlegges målinger som påviser forskjeller, så er holdningen at "forskjellene har ikke betydning".
    ::)

Her er seneste annonse fra Shunyata. Det fremkommer ikke om det gjelder signal- eller nettkabler.
    Det er mulig denne «revolusjonerende» nyskapelsen innen kabelteknikk er beskrevet her:
    http://www.google.com/patents?id=5TEOAAAAEBAJ&printsec=abstract#v=onepage&q&f=false

... og alt kan patenteres (samme «oppfinner») :
    http://www.google.com/patents?id=-TTOAAAAEBAJ&printsec=abstract#v=onepage&q&f=false

mvh
    KJ

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Jeg kan ikke gi deg konkrete navn siden jeg ikke kjente noen av de som var til stede, men da jeg var på HiFI-messe på OHC for noen få år siden overvar jeg en av disse seansene til Nordost-Leif. Forsamlingen minus meg selv nikket enig og synest åpenbart at våset han lirte av seg var veldig fornuftig, da tenker jeg konkret på da han snakket om båndbredde (i hans verden at "der sker mæget i musiken) og at fordi kablene ledet med så og så mange prosent av lydhastigheten var de raskere enn andre kabler.

Alle med et minimum av teknisk forståelse burde umiddelbart skjønne at det er t&t.

N

nb

Gjest
    Holmium skrev:
    Men egentlig ikke helt OT tenker jeg. For markedsføringen er utvilsomt noe av det som faktisk påvirker pris, kundegrupper osv.
    Uten at jeg kan bevise det så har jeg vondt for å tro at utviklings-, material- og produksjonskostnader forsvarer en del av prisingen. Og nettopp prisforskjellen mellom Transparent og CO er jo en del av poenget her. Slik jeg ser det.
    Det er da helt opplagt: De må late som de faktisk driver med noe fornuftig utvikling og har greie på hva de driver med. I min enkle verden tenker jeg at dersom så faktisk var tilfelle, så hadde de reklamert med det. Ingen grunn til å reklamere med tull om man har noe vettugt å si, ergo regner jeg sannsynligheten for at de faktiske driver med noe fornuftig som omtrent lik null. Det er selvsagt fritt frem å være uenig i den antagelse.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Jeg kan ikke gi deg konkrete navn siden jeg ikke kjente noen av de som var til stede, men da jeg var på HiFI-messe på OHC for noen få år siden overvar jeg en av disse seansene til Nordost-Leif. Forsamlingen minus meg selv nikket enig og synest åpenbart at våset han lirte av seg var veldig fornuftig, da tenker jeg konkret på da han snakket om båndbredde (i hans verden at "der sker mæget i musiken) og at fordi kablene ledet med så og så mange prosent av lydhastigheten var de raskere enn andre kabler.

Alle med et minimum av teknisk forståelse burde umiddelbart skjønne at det er t&t.
    Ok, og hvor mange kjøpte kablene til den "gale dansken" ? Vil du si at de som var på foredrag inne på OHC er gode eksempler på "enfoldige" ? Jeg bare spørr siden det stadig mekres i samlet sauflokk blant endel om disse "unge , uerfarne" som lar seg så lett lure av kabelvåset,.. 8)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    Holmium skrev:
    Det er da helt opplagt: De må late som de faktisk driver med noe fornuftig utvikling og har greie på hva de driver med. I min enkle verden tenker jeg at dersom så faktisk var tilfelle, så hadde de reklamert med det. Ingen grunn til å reklamere med tull om man har noe vettugt å si, ergo regner jeg sannsynligheten for at de faktiske driver med noe fornuftig som omtrent lik null. Det er selvsagt fritt frem å være uenig i den antagelse.

Mye TULL i din verden da nb... ;)

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Ok, og hvor mange kjøpte kablene til den "gale dansken" ? Vil du si at de som var på foredrag inne på OHC er gode eksempler på "enfoldige" ? Jeg bare spørr siden det stadig mekres i samlet sauflokk blant endel om disse "unge , uerfarne" som lar seg så lett lure av kabelvåset,.. 8)
    Noen av de eide i alle fall Nordost. Aldersmessig var det en broket forsamling.

Og ja, jeg finner det nesten helt utrolig at noen kan tro på det snakket og ikke gjennomskue det umiddelbart.

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    I kabelbransjen er det i alle fall det. Jeg bruker svært lite penger på slike produkter og i motsetning til hva som har vært insinuert innimellom (ikke av deg bare for å presisere det) så er det ikke fordi jeg ikke har råd til det. Jeg har bare ikke lyst.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    HCS skrev:
    I kabelbransjen er det i alle fall det. Jeg bruker svært lite penger på slike produkter og i motsetning til hva som har vært insinuert innimellom (ikke av deg bare for å presisere det) så er det ikke fordi jeg ikke har råd til det. Jeg har bare ikke lyst.
    Vel, ytelse fremfor pris er noe jeg tror på.. At pris er det eneste saliggjørende er direkte dumt om noen hevder det... Å ikke ha lyst er helt legitimt sett endel av det som presenteres som sannheter.. :)

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    HCS skrev:
    erato skrev:
    HCS skrev:
    marsboer skrev:

Neida, kke bare unge og uerfarne som lar seg "blende" reklamen til slike produsenter. Tør vedde noen kroner på at det finnes en del voksne personer som lar seg "blende" også.

Her er deler av loven du kaller kardemommeloven, som eg kaller for markedsføringsloven :

"§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
    "

Tviler på at en artikkel eller uttalelse fra en eller annen skribent i et hifi-blad e.l, er å regne som dokumentasjon.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn