Og 1 ns stigetid tilsvarer ca 350 MHz båndbredde. Ikke noe komplisert i det (matten er her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rise_time). Problemet ligger ikke i måling, dette er velkjent, men hvordan det relaterer til hørsel. Beklager; men dersom det er hørbare forskjeller mellom kabler med 350 MHz båndbredde og med 1 MHz båndbredde, så må man lete etter forklaringer på ett av flg områder:
- Enten hører man "feil" - dvs det er ukontrollerbare faktorer ved lyttetestingen som påvirker resultatet
- Eller så er det noe i hørselen vår og dens reaksjon på høyfrekvens som så langt er helt ukjent
- Eller så er det andre forhold ved denne kabelen enn frekvensresponsen i MHz området som påvirker lydbildet.
Jeg er for så vidt åpen for alle tre jeg, samt som Asbjørn ofte påpeker, at samspill mellom kabel og kilde/mottaker, gjerne ved komplekse signaler, gir ørsmå forskjeller i fase/frekvensresposns som øret er mer sensitive for enn vi kanskje er klar over. Kombiner dette med at hørselen vår er en sans som ikke er utviklet for musikklytting, men for å skaffe oss mat eller unngå farer ved å overdrive eller ekstremt fokusere på ørsmå detaljer som kan gi oss (feks) fluktsignaler. Det er en sans som skal sikre oss overlevelse, og hjernen vår er koblet deretter. Jeg tror egentlig mest på at det er et eller annet sted i området rundt disse forklaringene at dette ligger, men også på at dette vil vi aldri klare å bli enige om.....