"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    teddyh skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:
    HCS skrev:
    marsboer skrev:
    Selvfølgelig må forbrukerne reagere på denne formen for markedsføring. Hvordan skal det ellers bli bedre? Det gjelder alle områder forøvrig, ikke bare hi-fi.
    Gå i tog, brenne kabler eller hvordan skal en reagere ? :)...Jeg bryr meg katten om plasten ting er pakket inn i med dertil målinger foretatt i et lab miljø langt unna mitt eget hjemme miljø...Jeg vil evt teste ut ting selv....Men du har kanskje forslag til hvordan det på proaktivt skal reageres på målinger og undersøkelser som blir gjort på feil måter iflg ekspertisen her ?
    Ingen som har nektet deg å høre hva du vil. Det betyr ikke at kabelprodusentene har lov til å kle meningsløshetene sine inn i pseudovitenskap for å lure presumptivt mer enfoldige sjeler. Og det betyr heller ikke at det er forbudt å påpeke dette på et forum for kabeldiskusjoner Det hadde vært ærligere å sagt at vi mener kablene våre virker, men vi aner ikke hvorfor.
    Kan du komme med noen KONKRETE eksempler på disse enfoldige sjelene dine ? Ja, disse vil jeg høre om. Og ikke våg og kom med de "unge uerfarne"... Det er isåfall GPP , kom med konkrete personer og deres historier slik at vi andre og kan lære..

Og hvilken kardemommelov sier at "kabelprodusentene ikke har lov"....?? Må jo være en særs lite effektiv lov siden den ikke virker på noe av all dårlig markedsføring som dukker opp daglig på ALLE hold... :p
    Neida, kke bare unge og uerfarne som lar seg "blende" reklamen til slike produsenter. Tør vedde noen kroner på at det finnes en del voksne personer som lar seg "blende" også.

Her er deler av loven du kaller kardemommeloven, som eg kaller for markedsføringsloven :

"§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
    "

Tviler på at en artikkel eller uttalelse fra en eller annen skribent i et hifi-blad e.l, er å regne som dukumentasjon.
    Kom med noen konkrete eksempler på disse personene som "lar seg blende" !! Hvis ikke er det kun FØLERI det du bedriver med slike påstander.....Eller sludder og vås if I may put it so blunt!

Skal loven gjelde for en matskribent i et matblad eller en lyrisk motorjournalist også eller kun for hifi ? Grow up, det finnes faktisk mer utenfor denne andedammen som hobbyen vår er.. ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Skal loven gjelde for en matskribent i et matblad eller en lyrisk motorjournalist også eller kun for hifi ? Grow up, det finnes faktsik mer utenfor denne andedammen som hobbyen vår er.. ;)
    På bilfora diskuterer de i hvert fall teknikk og hvorfor bilen går som den går, og ikke bare om de synes bilen er kul eller ikke.....

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    erato skrev:
    HCS skrev:
    Skal loven gjelde for en matskribent i et matblad eller en lyrisk motorjournalist også eller kun for hifi ? Grow up, det finnes faktsik mer utenfor denne andedammen som hobbyen vår er.. ;)
    På bilfora diskuterer de i hvert fall teknikk og hvorfor bilen går som den går, og ikke bare om de synes bilen er kul eller ikke.....

Er en bil kun kul pga toppfart ? 8)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Svada og billyrikk:

"Vorsprung durch technik"
    "Oppfinneren av kjøreglede"

Samme dritten i annet gavepapir!

Verden skal og vil bedras. Det gir stabilitet.

N

nb

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Svada og billyrikk:

"Vorsprung durch technik"
    "Oppfinneren av kjøreglede"

Samme dritten i annet gavepapir!
    Nja, samme dritten ville vel være om noen lagde bensinslager til Audi og påstod at det gir en helt annen kjøreopplevelse.

Men bevares, mye merkelig reklame i de fleste bransjer. Kosmetikk er en av mine favoritter. Kokainpris for noe som essensielt er en emulsjon av vann og olje.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget (som HCS sikkert forstår) er at det er mulig å kombinere synsing med fakta, noe som synes å være alle kabeldiskusjoners bane. De fleste bilprodusenter (og mange amatører) tipper jeg vil være i stand til å dokumentere hvorfor en endring i hjuloppheng eller innsprøytingssystem påvirker bilens ytelse, og forklaringen vil stort holde vitenskapelige mål og være av interesse for de som driver med hobbyen. Men ikke så når vi snakker om kabler tydeligvis, hele tiden koker det ned til at de virker, men ingen, heller ikke kabelfabrikantene, synes å være i stand til å forklare hvorfor. Jeg finner det både interessant og relevant uansett hva andre måtte mene.

Og jeg kan hive på en kommentar til Trondmeg: det er forskjell på slagord/branding og løgn. Om Shunyata (eller hvem som helst) vil si at kablene deres er de peneste eller mest eksklusive i bransjen så gjerne for meg. Kablene for de kule er helt greit. Å late som stigetider på nivå med vanlig lampettledning til en promille av prisen er avgjørende, er det ikke.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    HCS skrev:
    Kom med noen konkrete eksempler på disse personene som "lar seg blende" !! Hvis ikke er det kun FØLERI det du bedriver med slike påstander.....Eller sludder og vås if I may put it so blunt!

Skal loven gjelde for en matskribent i et matblad eller en lyrisk motorjournalist også eller kun for hifi ? Grow up, det finnes faktisk mer utenfor denne andedammen som hobbyen vår er.. ;)
    Eksempler på folk som har kjøpt kabler og senere følt seg lurt finnes det sikkert masse av. (De fleste vanlige folk som blir "lurt" til å legge 10 - 20% av anleggets verdi i kabler etterprøver nokk aldrig om det var lydmessig forskjell, og oppdager vel da ikke at de er "lurt") Jeg har eksempler på flere slike eksempler. Men disse er overtalt av selger ikke av reklamen.

Når det gjelder matskribenter, lyriske motorsjornalister så omfattes disse ikke av markedsføringsloven, akkurat som lyriske hifi sjornalister. Nettop fordi dette ikke er markedsføring.

Med hensyn til denne annonsen, så er det strengt tatt ikke noe galt, fordi det den presanterer ikke er feil. Det som er problemet er at det ikke er viktig, men det betyr ikke at det er løgn. (Det kunne vert diskutert at den kabelen de viste som dårlig alternativ ikke er en typisk høytalerkabel, men de har sikkert funnet en som oppfører seg sånn, og da blir det litt komplisert.)

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    HCS skrev:
    teddyh skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:
    HCS skrev:
    marsboer skrev:
    Selvfølgelig må forbrukerne reagere på denne formen for markedsføring. Hvordan skal det ellers bli bedre? Det gjelder alle områder forøvrig, ikke bare hi-fi.
    Gå i tog, brenne kabler eller hvordan skal en reagere ? :)...Jeg bryr meg katten om plasten ting er pakket inn i med dertil målinger foretatt i et lab miljø langt unna mitt eget hjemme miljø...Jeg vil evt teste ut ting selv....Men du har kanskje forslag til hvordan det på proaktivt skal reageres på målinger og undersøkelser som blir gjort på feil måter iflg ekspertisen her ?
    Ingen som har nektet deg å høre hva du vil. Det betyr ikke at kabelprodusentene har lov til å kle meningsløshetene sine inn i pseudovitenskap for å lure presumptivt mer enfoldige sjeler. Og det betyr heller ikke at det er forbudt å påpeke dette på et forum for kabeldiskusjoner Det hadde vært ærligere å sagt at vi mener kablene våre virker, men vi aner ikke hvorfor.
    Kan du komme med noen KONKRETE eksempler på disse enfoldige sjelene dine ? Ja, disse vil jeg høre om. Og ikke våg og kom med de "unge uerfarne"... Det er isåfall GPP , kom med konkrete personer og deres historier slik at vi andre og kan lære..

Og hvilken kardemommelov sier at "kabelprodusentene ikke har lov"....?? Må jo være en særs lite effektiv lov siden den ikke virker på noe av all dårlig markedsføring som dukker opp daglig på ALLE hold... :p
    Neida, kke bare unge og uerfarne som lar seg "blende" reklamen til slike produsenter. Tør vedde noen kroner på at det finnes en del voksne personer som lar seg "blende" også.

Her er deler av loven du kaller kardemommeloven, som eg kaller for markedsføringsloven :

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
    "

Tviler på at en artikkel eller uttalelse fra en eller annen skribent i et hifi-blad e.l, er å regne som dukumentasjon.
    Kom med noen konkrete eksempler på disse personene !! Hvis ikke er det kun FØLERI det du bedriver med slike påstander.....Eller sludder og vås if I may put it so blunt!

Mener du at eg skal "henge ut" personer eg kjenner for at du skal få viljen din ?, Glem det, mister.
    Kan bruke meg selv som et konkret eksempel, for 25-30 år siden, da lot eg meg "blende" av slik reklame og artikler i div hifi-blad. Med alder og erfaring så ble det heldigvis slutt på det for mange år siden.

Grow up, selv du. Det er ikke skribenten som skal dokumentere noe som helst, men produsenten som står bak påstandene i markedsføringen.
    Les det eg skriver og ikke prøv å vri og vrenge på det slik du gjør nå.

Og ja den loven gjelder for produsenter av mat og biler også.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    erato skrev:
    Poenget (som HCS sikkert forstår) er at det er mulig å kombinere synsing med fakta, noe som synes å være alle kabeldiskusjoners bane. De fleste bilprodusenter (og mange amatører) tipper jeg vil være i stand til å dokumentere hvorfor en endring i hjuloppheng eller innsprøytingssystem påvirker bilens ytelse, og forklaringen vil stort holde vitenskapelige mål og være av interesse for de som driver med hobbyen. Men ikke så når vi snakker om kabler tydeligvis, hele tiden koker det ned til at de virker, men ingen, heller ikke kabelfabrikantene, synes å være i stand til å forklare hvorfor. Jeg finner det både interessant og relevant uansett hva andre måtte mene.

Og jeg kan hive på en kommentar til Trondmeg: det er forskjell på slagord/branding og løgn. Om Shunyata (eller hvem som helst) vil si at kablene deres er de peneste eller mest eksklusive i bransjen så gjerne for meg. Kablene for de kule er helt greit. Å late som stigetider på nivå med vanlig lampettledning til en promille av prisen, er avgjørende, er det ikke.
    Har du jobbet med bil ? Med salg og markedsføring...? Det har jeg... Hva selger? Dokumenterte resultater ? Feil, følelser... :)... Du vil kanskje påstå noe annet, men da vil jeg påstå at du mangler selvinnsikt når det gjelder bilkjøp,,, ;)

Og skjønner tildels hvordan ting virker er nyttig , men ingen forutsetning for å gledes over MUSIKKEN,,, Men ja,en kombo er fint. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    teddyh skrev:
    HCS skrev:
    teddyh skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:
    HCS skrev:
    marsboer skrev:

"

Kom med noen konkrete eksempler på disse personene !! Hvis ikke er det kun FØLERI det du bedriver med slike påstander.....Eller sludder og vås if I may put it so blunt!

Mener du at eg skal "henge ut" personer eg kjenner for at du skal få viljen din ?, Glem det, mister.
    Kan bruke meg selv som et konkret eksempel, for 25-30 år siden, da lot eg meg "blende" av slik reklame og artikler i div hifi-blad. Med alder og erfaring så ble det heldigvis slutt på det for mange år siden.

Grow up, selv du. Det er ikke skribenten som skal dokumentere noe som helst, men produsenten som står bak påstandene i markedsføringen.
    Les det eg skriver og ikke prøv å vri og vrenge på det slik du gjør nå.

Og ja den loven gjelder for produsenter av mat og biler også.
    Godt du har blitt såpass voksen at du innser at andre må få lov å lære i sitt eget tempo da uten bruk av besserwissere av den eldre garde... ;)

Og at du kjenner så mange gjør deg til et hederlig unntak. Til lykke med det, de som kan nevne opp personer i fleng som har blitt LURT er unntakene,.. ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Har du jobbet med bil ? Med salg og markedsføring...? Det har jeg... Hva selger? Dokumenterte resultater ? Feil, følelser... :)... Du vil kanskje påstå noe annet, men da vil jeg påstå at du mangler selvinnsikt når det gjelder bilkjøp,,, ;)
    Det er derfor jeg sier branding er OK. Men ikke prøv å fortell meg at BMW ikke vet eksakt hva de gjør når de tuner ytelse.

HCS skrev:
    Og skjønner tildels hvordan ting virker er nyttig , men ingen forutsetning for å gledes over MUSIKKEN,,,
    Og hvor har jeg sagt at det er en forutsetning? Hør hva du hører. Derimot vil jeg gjerne vite at en leverandør vet hvorfor porduktet virker som de gjør før jeg lar meg overtale til å cashe ut store beløp for en kabelstump. Og det er det faktisk love å forvente av en leverandør synes jeg.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    erato skrev:
    HCS skrev:
    Det er derfor jeg sier branding er OK. Men ikke prøv å fortell meg at BMW ikke vet eksakt hva de gjør når de tuner ytelse.

HCS skrev:
    Og skjønner tildels hvordan ting virker er nyttig , men ingen forutsetning for å gledes over MUSIKKEN,,,
    Og hvor har jeg sagt at det er en forutsetning? Hør hva du hører. Derimot vil jeg gjerne vite at en leverandør vet hvorfor porduktet virker som de gjør før jeg lar meg overtale til å cashe ut store beløp for en kabelstump. Og det er det faktisk love å forvente av en leverandør synes jeg.
    Og her er vi enige ..På begge punkter :)

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    HCS skrev:
    erato skrev:

Og jeg kan hive på en kommentar til Trondmeg: det er forskjell på slagord/branding og løgn. Om Shunyata (eller hvem som helst) vil si at kablene deres er de peneste eller mest eksklusive i bransjen så gjerne for meg. Kablene for de kule er helt greit. Å late som stigetider på nivå med vanlig lampettledning til en promille av prisen, er avgjørende, er det ikke.

Og skjønner tildels hvordan ting virker er nyttig , men ingen forutsetning for å gledes over MUSIKKEN,,, Men ja,en kombo er fint. :)
    Når du har jobbet med salg og markedsføring, så kjenner du vel godt til markedsføringsloven ? ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    erato skrev:
    Og jeg kan hive på en kommentar til Trondmeg: det er forskjell på slagord/branding og løgn.
    Nei, det skillet må kun naiviteten trykke til seg. Jeg hører du sier det. Tro det gjerne. Slagordet er essensen av "løgnen". Og jeg har alltid rett, selv om jeg ironiserer.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    teddyh skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:

Når du har jobbet med salg og markedsføring, så kjenner du vel godt til markedsføringsloven ? ;)
    Ja, det gjør jeg... Anvendt bruk som det heter...Gjør du ? ;)... Eller forsøker du å si at kabelprodusenter står i særstilling ifht denne ? ;D... Nb har et godt poeng lenger oppe om kosmetikk, men det er kanskje ikke helt i vår gate her inne ...Eller hva sier du ? ::)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    erato skrev:
    Og jeg kan hive på en kommentar til Trondmeg: det er forskjell på slagord/branding og løgn.
    Nei, det skillet må kun naiviteten trykke til seg. Jeg hører du sier det. Tro det gjerne. Slagordet er essensen av "løgnen". Og jeg har alltid rett, selv om jeg ironiserer.
    Tøv. Gult er kult er helt akseptabelt i markedsføringen av Solo, ikke påstander om at drikken har (gjerne udokumenterte) egenskaper som kan forbedre helsa di. Om du ikke skjønner forskjell på slagord og dokumenterte produktegenskaper er du jamen en takknemlig kunde!

O

Ole I

Gjest
    erato skrev:
    Tøv. Gult er kult er helt akseptabelt i markedsføringen av Solo, ikke påstander om at drikken har (gjerne udokumenterte) egenskaper som kan forbedre helsa di. Om du ikke sklønner forskjell på slagord og dokumenterte produktegenskaper er du jamen en takknemlig kunde!
    Dette slagordet er jo et utmerket eksempel:

Mener å huske at Solo hadde noe lignenede for en del år siden?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De reddes nok ved at de skrives probably. Men uansett; slogans er slik at folk flest ikke har noe problem med å skjønne at de er nettopp det. Kvasivitenskapleg "dokumentasjon" - også kjent som løse påstander - som det krever skikkelig utdannelse for å gjennomskue er noe helt annet, ref mitt eksempel.

Hvor mange her tror at dette virkelig er verdens beste øl basert på denne annonsen?

Hvor mange her tror at Shunyatakablene har unikt gode stigetider og at dette er avgjørende for lydopplevelsen basert på deres annonse?

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    I USA er det lov å påstå at du har det beste, helt vanlig måte å annonsere på der.

Mvh.
    SAL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.198
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det slagordet til Carlsberg er uproblematisk.

Det hadde vært verre hvis de hadde påberopt seg hittil ukjente kvantefysiske egenskaper og annen ikke-eksisterende fysikk som begrunnelse for en påstand om at du kunne drikke mer av nettopp dette produktet før du må ut og slå lens enn med konkurrerende produkter, og deretter solgt varene til tidobbel pris.

Hvilken av delene er nærmest "vår" bransje?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Asbjørn skrev:
    Det slagordet til Carlsberg er uproblematisk.

Det hadde vært verre hvis de hadde påberopt seg hittil ukjente kvantefysiske egenskaper og annen ikke-eksisterende fysikk som begrunnelse for en påstand om at du kunne drikke mer av nettopp dette produktet før du må ut og slå lens enn med konkurrerende produkter, og deretter solgt varene til tidobbel pris.

Hvilken av delene er nærmest "vår" bransje?

Men du må vel innrømme at det finnes markedsføring innen andre bransjer som er like på trynet som endel av det vi ser i vår hobby ? Kunsten er å kunne se forbi markedsføringen...Og det gjør en med erfaring tildels...Og stort sett setter VOKSNE folk pris på å fatte å lære selv, uten å bli pådyttet ferdig formler for hvordan alt i livet fungerer ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    "Cable Combatants at HFS"

- Probably a bunch of assholes all of them

Slogan og produktfakta i ett.​

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.109
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vi kan ta en skikkelig kabel-test:
    nr 1 spiser pinnekjøtt
    nr 2 spiser lutefisk
    nr 3 spiser juletallerken
    nr 4 spiser juletorsk
    nr 5 spiser julegrøt

så setter vi oss på gårdsplassen til en av kabel-forkjemperne og ser hva som legger grunnlaget for den beste kabelen ;D

god jul! ::)

mvh
    Julenissen

N

nb

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Gjelder å ha ambisjonsnivået i orden ja :) (Men heter det ikke Stradivarius?)
    Ganske idiotisk målsetning så lenge den Stradivariusen skal spilles inn på plate for å kunne spilles av gjennom en slik kabel. Men elementær logikk er som kjent ikke tillatt innen kabelbransjen.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Selv om det ikke er helt optimale forhold i studio, så betyr ikke det at man like godt kan satse på middelmådighet i stereoanlegget også...er visst et NRK- studio som er kablet opp med disse kablene, til og med. Kanskje andre vet mer om akkurat dette studioet.

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Antall liker
    186
    Jeg skrev i en tidligere "kabelkrangletråd" at:

Sitat:

Kabler med kapasitans , induktans og fandens oldemor...

Med fare for å få kaktuser , bomber , stygge ord eller annen styggedom i retur våger jeg med et innspill.

En kabel er ikke bare en ren strømformidler fra avsender til mottaker.
    Det være seg sikringskap, for-forsterker platespiller eller effekttrinn.

Rent ideellt tenker vi oss denne formidleren med kun en forsvinnende liten ohmsk motstand. Vi tenker ikke på alle andre mulige faktorer som spiller inn.

Rent DC messig sett har kabelen " bare en ohmsk motstand", men når vi begynner å forandre intensitet eller retning på signalet inntreffer galskapen.
    For ikke å snakke om når vi leder ulike frekvenser samtidig.

Rent induktivt vil kabelen både utstråle og ta imot magnetisk påvirkning fra omliggende "støykilder".
    Denne magnetiske påvirkningen vil indusere en spenning i kabelen som enten virker i samme eller i motsatt retning av ønsket strømretning.
    Størrelsen av den induserte spenningen er avhengig av hastigheten på endringen. DVS jo høyere frekvens jo større indusert spenning.

Kort sakt vil dette være indusert støy.

Kapasitivt vil kabelens avstand mellom lederne virke som en kondensator.
    Dette er også avhengig av isolasjonsmaterialet.

Så til en mulig konklusjon.
    En kabel vil oppføre seg som et filter. Filtere har frekvensavhengig motstand.

Signalkilden "ser" ikke bare impedansen i "mottakeren"
    Signalkilden "ser" også impedansen ( filteret )i signalkabelen.

Jeg tror de fleste er enige om at filtere påvirker lyden både i ønsket og uønsket retning.

Det er trolig dette som gjør at ulike utgangsimpedanser koblet opp mot ulike inngangsimpedanser og med de kabelimpedansen som ukjent faktor, gjør at kabler låter ulikt.

Og til alle petimetere som ser etter skrivefeil og mulige tekniske lettvindtheter i min forenklede gjennomang....Lykke til med å overse det vesentligste.....

Et forsøk verd.
    Ta en vanlig toleder kabel med ok tverrsnitt.
    Fjern ytterkappe i en meters lengde og la kabelen henge fritt mellom to stoler imens du spiller musikk. Skru opp litt for nytelsens skyld og legg merke til følgende:

Ved bass slag, vil ledningene tendere til å bli tvunget fra hverandre.
    Dette viser litt hvilke krefter som virker mellom signalkabler.

Sitat slutt.

Kanskje noe å tenke på for dem som er bombastiske i påstanden om kablers manglende påvirkning av signaler.

Fortsett å gled dere over musikken, ikke heng dere opp i måleteknikken.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hva er egentlig problemet? Det er sikkert mulighet til å låne kabler og prøve før en kjøper dyre kabler. Ingen skal behøve å punge mye ut for noe de ikke får glede av. (Man må gjerne deponere litt da..)

Kan nevne at jeg hadde et demoeksemplar av RA Master høyttalerkabler til prøving, bestilte noen litt bedre utgaver av disse, og da det dessverre tok litt tid å få ferdig de nye kablene, fikk jeg komme tilbake og låne demoutgaven helt til de nye kablene var ferdig.
    Jeg hentet så de nye kablene, betalte i nettbank samme kveld, og leverte siden tilbake lånekablene. Altså satt jeg faktisk en stund med 2 kabelsett, til samlet verdi av godt over 100 000 kr, uten å ha betalt en krone. Og jeg hadde ikke kjøpt varer for særlig mer enn kr 30 000 eller så tidligere, så jeg var heller ikke noen veldig "tung" kunde på det tidspunkt. Så, forhandlere kan være samarbeidsvillige de!

Og tror en at en oppnår samme effekten av komponenter eller EQ eller akustikkplater eller hva som helst, så gå heller den veien da!

Selv om kabelfabrikanter snakker om all verdens teknologier, er sikkert en del av dette ting som påvirker lyden lite, men man må jo kunne vise til teknologi og kunnskap for å hevde seg i konkurransen! Noe så "kjedelig" som materialkvalitet på ledere er gjerne viktigste faktor, og dette kan folk flest utmerket godt undersøke på egen hånd, slik sinep gjør. Enten man vil lage kabler selv eller prøve kjøpekabler.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.202
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Og tror en at en oppnår samme effekten av komponenter eller EQ eller akustikkplater eller hva som helst, så gå heller den veien da!
    Godt tenkt!

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    En vis Roy Ervin Solstad i Hjemmekino har testet Transparent Musiclink Plus signalkabler ( 2 x 1 m.) til "kun" 3950,00 Kr., og han har følgende konklusjon!!!

Gristrende gode signalkabler som kan få en til å lure på om det er nødvendig å bruke mere penger på kabler. Da kan man både spare noen ører i lommeboka, og glede de på hver side av hodet..

Vi mener: Dette er en signalkabel som fint kan overleve mange andre komponenter i anlegget ditt, og den får også kun 6 av 6 mulige poeng!

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.100
    nb skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Gjelder å ha ambisjonsnivået i orden ja :) (Men heter det ikke Stradivarius?)
    Ganske idiotisk målsetning så lenge den Stradivariusen skal spilles inn på plate for å kunne spilles av gjennom en slik kabel. Men elementær logikk er som kjent ikke tillatt innen kabelbransjen.
    Ja, har du hørt noe så dumt ;D
    Logikk, er det noe man får kjøpt på sprayboks hos kabelbransjen?
    STRADIVARIUSEN låter selvfølgelig mest korrekt "live".
    Et godt opptak av nevnte Stradivarius på digital ølbrikke, vinyl eller nedlastbar høyoppløst filformat som skal formidles via anlegget hjemme trenger ikke noe annet en sprengtråd da alt er ødelagt alikevel. Helt logisk det!
    Egentlig er det ingen som har greie på noen ting.
    Det har jeg lest på HFS 8)
    Og Pengesluk synes vi er dumme også, ALLE SAMMEN!
    Og da er det sånn!!!
    BASTA!

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Et godt opptak av nevnte Stradivarius på digital ølbrikke, vinyl eller nedlastbar høyoppløst filformat som skal formidles via anlegget hjemme trenger ikke noe annet en sprengtråd da alt er ødelagt alikevel. Helt logisk det!
    Ja dette er et sånt "logisk" argument som ikke er så logisk likevel om det prøves i virkelighetens verden. På linje med: Man trenger ikke gode kabler i anlegget da kablene inni komponentene ikke har samme høye klasse, da all kablingen inni høyttalerne ikke har samme klasse...Jo, likevel hjelper det å ha gode signal-/ høyttalerkabler. Noen oppgraderer faktisk også komponent-/ høyttalerinternkabler i tillegg.

(Jeg betalte et lite depositum på de nye kablene nevnt i innlegg over, har jeg nå sjekket ut, men dette var bare på 10 000 kr og endrer ellers ikke på noe av det som sto i tidligere innlegg.)

R

Roysen

Gjest
    Godt innlegg Knut Runar. Det ble veldig stille fra kabelskeptikerne etter innlegget ditt.

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Godt innlegg Knut Runar. Det ble veldig stille fra kabelskeptikerne etter innlegget ditt.
    Det er bare en rekke ikke-kvantifiserte påstander. Det står sikkert ørten meter simpel kabel i spolene i delefilteret på enhver høyttaler. Størrelsen på effekter som i teorien eksisterer er så små at de ikke er verdt særlig mange kalorier eller kroner. Det er der logikken skorter, og det er også derfor det finnes et marked for dusteprodukter som kabelløftere og ymse vibrasjonsdempere man kan feste på høyttalerkablene.

Og så kan man alltids komme tilbake til poenget om at dersom dette var viktige problemstillinger så er det merksnodig at de tydligvis kan løses med omtrent en hvilkensomhelst kontruksjon siden det ikke er noen konsistens i oppbygningen av dyre kabler. Det eneste de har felles er faktisk at de er dyre. Man skal være rimelig blind for ikke å klare å se det opplagte poenget.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Det er der logikken skorter, og det er også derfor det finnes et marked for dusteprodukter som kabelløftere og ymse vibrasjonsdempere man kan feste på høyttalerkablene.
    Har du noen gang prøvd å legge høyttalerkablene dine under gulvteppe nb? Sikkert ikke. Nå hadde du vel ikke hørt forskjell uansett, men.....

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Det står sikkert ørten meter simpel kabel i spolene i delefilteret på enhver høyttaler. Størrelsen på effekter som i teorien eksisterer er så små at de ikke er verdt særlig mange kalorier eller kroner. Det er der logikken skorter,
    Dere som ikke synes å ha særlig mye kabelerfaring i praksis, driver og teoretiserer om "hvor små" effekter er og "unyttigheten" av å bruke gode kabler når ikke alle ledd i kjeden fra mikrofon til høyttaler er av samme klasse. Vi som har prøvd det ypperste av kabler på nærmest det ypperste av komponenter, har rett og slett opplevd ting dere andre ikke har. Vi hører ikke bare forskjell, men kan beskrive forskjellene med diverse begreper, da de ofte er av samme natur som forskjellene mellom billige og dyre komponenter.
    Det som er rart, er at dere som ikke tror på forskjeller, hevder dette, selv om dere (sikkert) ikke har vært i nærheten av å prøve det ypperste av kabler under gunstige (anleggs-)forhold. Gjorde dere det, så kunne vi snakkes...Dere har vel gjort noen tilfeldige små forsøk i egne anlegg, har hørt ingen/ liten forskjell (som det sikkert ikke var heller...) og så bruker dere masse energi på å argumentere her ut fra det. De store kabelopplevelsene er en feinschmecker- øvelse..
    det må man innse..

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Så av de ørten ulike kontstuksjonsprinisppene som finnes, hvilke(t/n) mener du løser de skisserte utfordningene på en god måte og hvilke gjør ikke det?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.948
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Det er bare en rekke ikke-kvantifiserte påstander. Det står sikkert ørten meter simpel kabel i spolene i delefilteret på enhver høyttaler. Størrelsen på effekter som i teorien eksisterer er så små at de ikke er verdt særlig mange kalorier eller kroner. Det er der logikken skorter, og det er også derfor det finnes et marked for dusteprodukter som kabelløftere og ymse vibrasjonsdempere man kan feste på høyttalerkablene.

Og så kan man alltids komme tilbake til poenget om at dersom dette var viktige problemstillinger så er det merksnodig at de tydligvis kan løses med omtrent en hvilkensomhelst kontruksjon siden det ikke er noen konsistens i oppbygningen av dyre kabler. Det eneste de har felles er faktisk at de er dyre. Man skal være rimelig blind for ikke å klare å se det opplagte poenget.
    Kort sagt. "Du forfekter den opplagte sannhet og de som tar kabler på alvor er idioter."

-Av alle Kabelfornekterne så er trolig du NB den mest usaklige og nedlatende. Jeg håper moderator og andre ser hvordan du oppererer i kabeltråder.
    Er det rart at kabelentusiaster har blitt hårsåre og at det ender i slik krangel her på Kabelforumet?
    Forhåpentligvis får vi nye kjøreregler for Kabelforumet. NB får skylle ned sine fordommer og nedlatenhet annet sted.

PS: Dette som en kommentar i den pågående debatten om hvorfor det krangles så mye på Kabelforumet.

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    -Av alle Kabelfornekterne så er trolig du NB den mest usaklige og nedlatende. Jeg håper moderator og andre ser hvordan du oppererer i kabeltråder.
    Er det rart at kabelentusiaster har blitt hårsåre og at det ender i slik krangel her på Kabelforumet?
    Forhåpentligvis får vi nye kjøreregler for Kabelforumet. NB får skylle ned sine fordommer og nedlatenhet annet sted.
    1) Det er faktisk en rekke ikke-kvantifiserbarte påstander. Ser du noen tall noe sted? Noe anslag på hvor mye forvrengning, hvor mye støy og hvor mye stråling det er snakk om?
    2) Logikken skorter faktisk. Det er tydligvis veldig viktig med disse ørsmå effektene ett sted i kjeden, men ikke andre steder. En av de mange tingene som kun gjelder mellom bokser, men ikke i bokser.
    3) Jeg synest faktisk slikt er dusteprodukter - det er løsninger på problemer som ikke eksisterer, noe som er en slags fellesnevner for en ikke ubetydelig del av HiFi-assessoar-bransjen. Folk må gjerne kjøpe de for min del, men hvilket problem de skal fikse har jeg store problemer med å se. At knapt noen bruker slike burde være en grei indikator på at dette er regnet som rimelig outerte produkter. Det ville ikke en gang utgjøre vekslepenger i anleggsbudsjettet å kjøpe slikt.
    4) Jeg synest faktisk det er helt utrolig at det ikke er mulig å se den logiske bristen i at det finnes et lass av ulike kontruksjoner som har den fellesnevner at de funker strålende uavhengig av hordan de faktisk er konstruert.

Men som vanlig regner du vel din egen debattoppførsel som eksemplarisk og et eksempel til etterfølgelse for bermen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn