fraiser skrev:
... Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd,...
Interessant yrke du har, Fraiser!
For lydteknikkere flest er kablene i studioet et arbeidsverktøy.
Det viktigste er basale egenskaper som god skjerming mot innstrålt støy, at "pluggen sitter" og at det ikke er noe vakkel noe sted som kan forårsake avbrudd eller knepp i lyden. Økonomi spiller også inn. Viktigere med nye mikrofoner/studio utstyr, enn kostbare kabler.
Sist men ikke minst blir lydforskjellene i kabler marginale, ja jeg vil endog si ubetydelige, i forhold til de effekter og justeringer studioteknikkeren har til rådighet.
I et studio jobber man nemlig på spor-nivå. Hvert instrument ligger på separate lydspor. Vil man ha litt mer romklang, tydeligere kontrabass eller tilstedeværelse på symbalene, da kan de tweake dette direkte på respektive lydspor.
At studiofolk ikke er opptatt av eller "skjønner" poenget med kabelmatching ut i fra et profesjonelt ståsted er således logisk og fornuftig.
---------
Men går man ett ledd lengre opp i kjeden, fra studio miks til mastering, så sitter gutta og jobber med den ferdige 2-kanalsmiksen. På dette nivået ser verktøykassen annerledes ut, hvorav kabler er en av dem.
Her er et instruktivt intervju med mastering legenden Greg Calbi. -Senior mastering engineer ved Sterling Sound som har tweaket lyden på platene til John Lennon, Bob Dylan, Paul Simon, Bruce Springsteen og nedover.
Greg Calbi forklarer sitt arbeidsverktøy; Kompressorer, limitere og andre effektmaskiner. Og kabler.
Han bruker Wireworld og Harmonic Technology. Den ene låter earthy and smooth, den andre open and clear.
Greg lager ikke noe poeng av hva de koster, eller om den ene er bedre enn den andre. Kun at de låter forskjellig, og at han bruker de til å tune lyden i den ene eller andre retning.
Legg merke til prioriteringen/rekkefølgen: Kabelvalg er første trinn. Siden han uansett må ha kabler imellom boksene (når han jobber i det analoge domenet) så benytter han denne muligheten til å tweake lyden. Deretter så skruer han på EQ, kompresjon og gud vet hva han har av apparater.
I løpet av intervjuet drøfter Greg mastering ingeniørens begrensede tids-/økonomiske rammer. Det må gå fort. Han bruker gjerne <1 dag pr album.
Men tid til å velge ut en kabel med riktig lydsignatur, ja det tar han seg.
Se det interessante intervjuet her. (Del av et større instruksjons/kursopplegg):
http://www.artistshousemusic.org/videos/mastering
---------------
Greg kan sies å være et kronvitne i den eksistensielle kabeldebatten: Alminnelige kabler har (i variabel grad) forskjellig lydsignatur.
Forhåpentligvis kan de mest hårdnakkede Kabelfornekterne nå legge dette stridspunktet dødt og vi kan fokusere på den, etter mitt skjønn, mer interessante diskusjonen rundt:
-Er disse forskjellene signifikante for sluttresultatet?
-Er disse forskjellene verdt pengene (kost/nytte)?
-Hva er den tekniske forklaringen på lydlige kabelforskjeller?