"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

larkus

Gjest
    up skrev:
    Testing av forskjellige metaller, issolasjon og utforming krever investeringer av kostbart lytte-, måle- og produksjonsutstyr.
    I mange tilfeller består "utvikling og produksjonskostnader" av arbeidet med å finne billigeste OEM-leverandør.
    Og muligens litt fintenking angående den endelige "finishen" på kablene.

Kostbart måleutstyr? Måling på kabler blir jo latterliggjort rund baut av mange her på HFS. (betegnelser som "målemafiaen" osv.....)

mvh
    kabelsatan

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    kabelsatan skrev:
    At det til dags dato ikke er noen som har klart å identifisere kabler i blindtester er bevis godt nok for at denne oppfatningen er korrekt.
    Det finnes folk som klarer å skille mellom kabler blindt.
    Har også hørt rykter om at det finnes folk som klarer å separere kilder og høyttalere blindt også!
    Så ting kan faktisk tyde på at det er forskjell på hifi-utstyr allikevel. For en oppdagelse i år 2011, nærmest en vitenskapelig revolusjon!

"That may not be much of a margin for two products with such drastically different prices, but I was struck by how the best-informed people at the show -- like John Atkinson and Michael Fremer of Stereophile Magazine -- easily picked the expensive cable."

http://online.wsj.com/article/SB120044692027492991.html?mod=hpp_us_in

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    En ABX hadde nok blitt enda mer nedslående. Og det er ingen bevis for at det var hørbar forskjell mellom kablene. Kun at de opplevde en forskjell.

Uansett. Burde man ikke høre en solid forbedring med kabler som koster 30k vs. noen til 69kr i et anlegg i 100-200 klassen? Det var ikke tilfellet. Jeg kan tenke meg mye som hadde gitt en enorm forbedring til 30 høvdinger og som man enkelt kunne verifisert i en blindtest. Bare et ullteppe over sofaen de satt i hadde gitt en tydelig forandring.
    Ante meg. :)
    Men jeg er enig, det er evnt bare sånyanser i forskjell. Eneste syns jeg at sølv gir et mer "pang" da dei er raskere tror jeg. Høres slik ut ivertfall. Men da blir det gjerne og større sjangs for skrikendes lyd også, kontra kobber.
    Litt som typisk transistor vs rør. Men der er det jo og mer forvrenging på rør, selv om vi ofte syns det låter mer behagelig. Rart at det da skal låte klarere kontra en transistor.
    Har bare erfaring med MAen, og der måtte jeg opp til Krell for å få like god lyd på en transistor.
    Men da rimer ikke det helt igjen..
    Er det slik med kabler og, sølv vs kobber?

Giddet å forklare litt noen?

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    10
    Asbjørn skrev:
    SAL skrev:
    Når det gjelder DIY kabler testet vi KJ`s(her på sentralen) hjemmelagde som han hevdet skulle være like bra som hviken som helst kjøpekabel. KJ`s kabler nådde ikke opp i systemer som var over konfirmasjons-nivå dessverre..... ;)
    Hvis jeg var KJ (eller hvis det var mine hjemmelagde kabler som fikk en slik dom) ville ikke det bekymret meg noe særlig med mindre det var i en skikkelig gjennomført blindtest. Hvis en eller fler i testpanelet har en forutinntatt holdning av den typen du beskriver og så gjennomfører en seende test, så er vel utfallet nokså nær gitt på forhånd. Det trenger ikke være gjort med vrangvilje på noen måte, men det er nå engang slik menneskehjernen fungerer. Vi legger alltid mer vekt på observasjoner som stemmer med de oppfatninger vi har på forhånd, og når vi begynner å danne oss en oppfatning, leter vi etter nye observasjoner som bekrefter denne. Når de tingene vi forsøker å observere dessuten er små, subjektive forskjeller i opplevelse så har man bortimot en perfekt situasjon for å maksimere betydningen av kognitiv bias. Det er mer konsensus om at kognitiv bias er et reellt fenomen enn om at det finnes reelle forskjeller mellom kabler, for å si det slik.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bias#Kognitiv_bias
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias

Jeg er ikke så usikker på meg selv eller mine ører at jeg trenger blindtest mellom KJ`s kabler og div. kjøpekabler. Heller ikke 4-5 andre personer som testet de i sine systemer hadde behov for dette.
    Om du skulle ha behov for det sier det mest om systemet eller ørene dine.

Mvh.
    SAL

PS. Finn frem sprengmaisen folkens..... ;)

L

larkus

Gjest
    SAL skrev:
    Jeg er ikke så usikker på meg selv eller mine ører at jeg trenger blindtest mellom KJ`s kabler og div. kjøpekabler. Heller ikke 4-5 andre personer som testet de i sine systemer hadde behov for dette.

Mvh.
    SAL

Påstanden om at det enten er for dårlig anlegg eller noe galt med hørselen til folk som ikke hører forskjell er temmelig nedlatende.

mvh
    ks

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    10
    kabelsatan skrev:
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL

Påstanden om at det enten er for dårlig anlegg eller noe galt med hørselen til folk som ikke hører forskjell er temmelig nedlatende.

mvh
    ks
    Mulig at du synes det. Men påstander om plasebo osv. er det noe bedre? Har alle lik hørsel og like anlegg, nei det blir bare for dumt. ;)

Mvh.
    SAL

L

larkus

Gjest
    Det er noe som stadigvekk forundrer meg. Nemlig tendensen til at evnen til å høre forskjell på ditten og datten i hifi-sammenheng er omvendt proporsjonal med elektronikk-kunnskapene. Er kunnskap ødeleggende for opplevelsen i denne "hobbyen"?

Det er nesten slik at jeg angrer på at jeg for mange år siden skaffet meg grunnleggende elektronikk-kunnskap i det som en gang het Televerket :)

mvh
    kabelsatan

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Det er noe som stadigvekk forundrer meg. Nemlig tendensen til at evnen til å høre forskjell på ditten og datten i hifi-sammenheng er omvendt proporsjonal med elektronikk-kunnskapene. Er kunnskap ødeleggende for opplevelsen i denne "hobbyen"?
    all verdens elektronikk kunnskap hjelper vel lite på hørselen ?? eller

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    kabelsatan skrev:

Det er nesten slik at jeg angrer på at jeg for mange år siden skaffet meg grunnleggende elektronikk-kunnskap i det som en gang het Televerket :)

mvh
    kabelsatan
    Nedlatende innlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SAL skrev:
    Det like velkjente argumentet motsatt vei er at et anlegg som har så marginale elektriske egenskaper at det "avslører" kabelforskjeller er enten feilkonstruert eller defekt. Det er fullt mulig å sette sammen et anlegg som er så kilent på hva det kobles til at det "avslører" de minste forskjeller i kjeden, men det er ikke noen idrettsgren jeg er interessert i å konkurrere i. Hører du forskjell på kabler i anlegget, er det på tide å feilsøke litt.

To recap: to make cables disappear from the sonic equation, all that is needed is balanced transmission combined with sub-1ohm output impedance line drivers. I would like to propose this as a standard for audiophile equipment makers.

It shows that people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.
    http://www.audioholics.com/education/cables/cable-distortion-and-dielectric-biasing-debunked

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Asbjørn skrev:
    SAL skrev:
    Det like velkjente argumentet motsatt vei er at et anlegg som har så marginale elektriske egenskaper at det "avslører" kabelforskjeller er enten feilkonstruert eller defekt. Det er fullt mulig å sette sammen et anlegg som er så kilent på hva det kobles til at det "avslører" de minste forskjeller i kjeden, men det er ikke noen idrettsgren jeg er interessert i å konkurrere i. Hører du forskjell på kabler i anlegget, er det på tide å feilsøke litt.
    Har feilsøkt alt er i orden. det er fortsatt forskjeller

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL
    Av nysjerrighet. Hva skal systemet bestå av for å kunne avsløre kabelforskjeller? Hvordan bygger man et slikt anlegg og hva karakteriseres det av?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    kabelsatan skrev:

mvh
    kabelsatan
    Er det ikke bedre at vi viser forståelse for de som kar kastet titalls tusen i dass på at de har latt seg lure av produsenter/forhandlere og reklame.
    Skulle hvert ulovlig med disse påstandene disse barnsjeaktørene kommer med,rart at hifisentralen godtar reklame som går ut på og lure folk ::)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    eddie1 skrev:
    kabelsatan skrev:

mvh
    kabelsatan
    Er det ikke bedre at vi viser forståelse for de som har kastet titalls tusen i dass på at de har latt seg lure av produsenter/forhandlere og reklame.
    Skulle hvert ulovlig med disse påstandene disse barnsjeaktørene kommer med,rart at hifisentralen godtar reklame som går ut på og lure folk ::)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    eddie1 skrev:
    eddie1 skrev:
    kabelsatan skrev:

mvh
    kabelsatan
    Er det ikke bedre at vi viser forståelse for de som har kastet titalls tusen i dass på at de har latt seg lure av produsenter/forhandlere og reklame.
    Hvorfor dette innlegget når en ikke kommenterer?

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Teori og praksis har vel aldri gått noe særlig i lag, og det er vel heller ikke noe fare for at det skal gå noe bedre her!

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    :)
    f skrev:
    Teori og praksis har vel aldri gått noe særlig i lag, og det er vel heller ikke noe fare for at det skal gå noe bedre her!
    Omtent som at ting ikke funker i praksis og det er logisk at det ikke gjorde det heller.. da blir det mye syting på disse kontorfolka som ikke veit noe om praksis jobb, f.eks ;D
    Er jo noe i det, ofte. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    At praksis viser seg å være forskjellig fra teori er et sikkert tegn på at noe er galt med teorien. Det trengs bare ett moteksempel for å punktere en vakker teori. For eksempel: Det er en ikke helt uvanlig teori at dyrere kabler alltid låter bedre enn billige kabler. Vel, jeg forsøkte, og de låt klin likt hos meg. Og da gikk den teorien ned i flammer.

Eller, som jeg overhørte blant vedlikeholdsgutta i en fabrikk:
    "Hvorfor blir det ikke som det er tenkt???"
    "Fordi det faen ikke er tenkt!!!"

Finnes det forskjeller? Ja, selvsagt, og jeg greier da å koble opp ting så bakvendt hos meg at det til og med blir mulig å høre forskjell på ulike RCA signalkabler i mitt eget anlegg hvis jeg absolutt vil demonstrere den effekten, men jeg har ikke satt sammen anlegget for å sitte og nyte de eventuelle forskjellene mellom ulike grisedyre ledningsstumper. Det er ikke det som er poenget med øvelsen, IMHO.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    10
    Asbjørn skrev:
    f skrev:
    At praksis viser seg å være forskjellig fra teori er et sikkert tegn på at noe er galt med teorien. Det trengs bare ett moteksempel for å punktere en vakker teori. For eksempel: Det er en ikke helt uvanlig teori at dyrere kabler alltid låter bedre enn billige kabler. Vel, jeg forsøkte, og de låt klin likt hos meg. Og da gikk den teorien ned i flammer.

Eller, som jeg overhørte blant vedlikeholdsgutta i en fabrikk:
    "Hvorfor blir det ikke som det er tenkt???"
    "Fordi det faen ikke er tenkt!!!"

Finnes det forskjeller? Ja, selvsagt, og jeg greier da å koble opp ting så bakvendt hos meg at det til og med blir mulig å høre forskjell på ulike RCA signalkabler i mitt eget anlegg hvis jeg absolutt vil demonstrere den effekten, men jeg har ikke satt sammen anlegget for å sitte og nyte de eventuelle forskjellene mellom ulike grisedyre ledningsstumper. Det er ikke det som er poenget med øvelsen, IMHO.
    Du går i alle fall ned med flagget til topps... ;)

Mvh.
    SAL

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.866
    Torget vurderinger
    1
    SAL skrev:
    Asbjørn skrev:
    SAL skrev:
    Når det gjelder DIY kabler testet vi KJ`s(her på sentralen) hjemmelagde som han hevdet skulle være like bra som hviken som helst kjøpekabel. KJ`s kabler nådde ikke opp i systemer som var over konfirmasjons-nivå dessverre..... ;)
    Hvis jeg var KJ (eller hvis det var mine hjemmelagde kabler som fikk en slik dom) ville ikke det bekymret meg noe særlig med mindre det var i en skikkelig gjennomført blindtest. Hvis en eller fler i testpanelet har en forutinntatt holdning av den typen du beskriver og så gjennomfører en seende test, så er vel utfallet nokså nær gitt på forhånd. Det trenger ikke være gjort med vrangvilje på noen måte, men det er nå engang slik menneskehjernen fungerer. Vi legger alltid mer vekt på observasjoner som stemmer med de oppfatninger vi har på forhånd, og når vi begynner å danne oss en oppfatning, leter vi etter nye observasjoner som bekrefter denne. Når de tingene vi forsøker å observere dessuten er små, subjektive forskjeller i opplevelse så har man bortimot en perfekt situasjon for å maksimere betydningen av kognitiv bias. Det er mer konsensus om at kognitiv bias er et reellt fenomen enn om at det finnes reelle forskjeller mellom kabler, for å si det slik.

...
    t.o. kablene det var snakk om var Belden 3079A, terminert med Neturik XLR plugger og dresset opp med svart strømpe. Det eneste jeg påstod om kablene er at de er transparente. Kablene ble forøvrig solgt ... til bruk i et konfirmasjonsanlegg for moder jeg ... til erstatning for kullfiberkabler fra VdH ... 8)

Det var egentlig intensjonen å gjøre en kabeltest med dem, men så skjedde ikke.

mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    SAL skrev:
    Asbjørn skrev:
    SAL skrev:

...
    t.o. kablene det var snakk om var Belden 3079A, terminert med Neturik XLR plugger og dresset opp med svart strømpe. Det eneste jeg påstod om kablene er at de er transparente. Kablene ble forøvrig solgt ... til bruk i et konfirmasjonsanlegg for moder jeg ... til erstatning for kullfiberkabler fra VdH ... 8)

mvh
    KJ
    Fotnote:
    http://www.belden.com/techdatas/english/3079A.pdf

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL

Det må jo være utrolig deilig å være så overbevist om egne evner at all form for psykologi og elektroteori er helt uinteresant.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Hmm, da var det vel "kun" placebo når vi testa Renaissance Audio Master i anlegget til min kjære XLNT også da ? ? ? ;D Hun låner mine gamle Tara Labs signalkabler av meg, nypris 300 spenn på HFK...... ;) Jeg håpet på og forventet en viss forskjell ja, men ALT ble bedre sånn sett med RA Master, kanskje et av de største hakesleppene jeg har opplevd... noensinne ;)

Mvh :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    DoMentor skrev:
    Hmm, da var det vel "kun" placebo når vi testa Renaissance Audio Master i anlegget til min kjære XLNT også da ? ? ? ;D Hun låner mine gamle Tara Labs signalkabler av meg, nypris 300 spenn på HFK...... ;) Jeg håpet på og forventet en viss forskjell ja, men ALT ble bedre sånn sett med RA Master, kanskje et av de største hakesleppene jeg har opplevd... noensinne ;)

Du får teste blindt og rapportere tilbake.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    10
    KJ skrev:
    SAL skrev:
    Asbjørn skrev:
    SAL skrev:

...

mvh
    KJ
    Ja, da kan du jo høre med Asbjørn hva han mener om VDH kullfiberkabel? ;)

Mvh.
    SAL

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    10
    uob skrev:
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL

Det må jo være utrolig deilig å være så overbevist om egne evner at all form for psykologi og elektroteori er helt uinteresant.
    Ja.

Mvh.
    SAL

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Et lite innlegg til... ;)

Da jeg gjorde en dobbel ABX blindtest for noen år tilbake gjorde jeg meg noen erfaringer med placebo.
    En ABX blindtest foregår sånn at du hver runde hører A-kabelen, så B-kablen og til slutt den blinde.
    Når jeg visste hvilke kabler som spilte så hadde jeg ingen problemer med å høre forskjellen, men når den blinde kabelen kom ble det noen ganger vanskelig. Noen ganger var jeg sikker, andre ganger ikke, men om jeg var sikker eller ikke var det like tilfeldig om jeg hørte riktig eller ikke. Jeg fikk 7 av 13 riktige. To av oss måtte ha hatt 11 riktige for å bevise forskjell. Den beste fikk 9 av 13 riktige.

Mitt poeng er at jeg hørte forskjell hver gang jeg visste hvilken kabel jeg lyttet til. Det vil si at mitt eget hode "lagde" karakteristikkene selv.

En annen kabel test jeg har vært med på koblet de to identiske effektforsterkere så vi bare kunne switche til panelet var sikker på hvem som lød best. Vi testet ca 20 kabler i forskjellige prisklasser og som folk hadde med seg. Da hørte man forskjeller, men utrolig små. Vi lot vinneren stå og byttet ut den tapende kabelen. Den som stod i lengst var en Meridian skolisse som fulgte med cdspiller. Koster et par hundre kr.

Man kan selvsagt argumentere mot testmetoden, men jeg som panel følte begge ganger at forutsetningene var bedre enn vanlig for å høre forskjeller.
    Men det kan selvfølgelig være at jeg er dårlig til å lytte også.....

Hvis man ikke har testet blindt selv synes jeg man skal være ganske ydmyk i kabeldebatter.
    Det er veldig lett å arrangere en test. Prøv det!

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.950
    Jeg er av den oppfatningen at når man skal teste kabler ( eller hvilket som helst annet komponent), skal man sørge for og sette av god tid. Jeg har testet høytalerkabler denne høsten, 4stk. Testperiodene på hver kabel var på 1-2 uker, for så og gå tilbake til min gamle kabel og prøve og danne meg et bilde av forskjellene. På den måten tror jeg man kan få et mer detetaljert bilde av hvert merke.
    Jeg har også vært med på testing av mange kabler på en kveld, og ble vel aldri annet enn forvirret av det. Lytting er jo faktisk en prosess.
    Ettersom Transparent var merket som ble testet hos VG, og "forkastet", kan jeg jo herved opplyse om at jeg er en av de "idiotene" som har kastet titusener ut av vinduet, vel og merke etter 4mnd testing.

Mvh Petter.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Petter Hagen skrev:
    Jeg er av den oppfatningen at når man skal teste kabler ( eller hvilket som helst annet komponent), skal man sørge for og sette av god tid. Jeg har testet høytalerkabler denne høsten, 4stk. Testperiodene på hver kabel var på 1-2 uker, for så og gå tilbake til min gamle kabel og prøve og danne meg et bilde av forskjellene. På den måten tror jeg man kan få et mer detetaljert bilde av hvert merke.
    Jeg har også vært med på testing av mange kabler på en kveld, og ble vel aldri annet enn forvirret av det. Lytting er jo faktisk en prosess.
    Ettersom Transparent var merket som ble testet hos VG, og "forkastet", kan jeg jo herved opplyse om at jeg er en av de "idiotene" som har kastet titusener ut av vinduet, vel og merke etter 4mnd testing.

Mvh Petter.
    Med tanke på at vi har ekstremt dårlig hukommelse når det kommer til hvordan ting lyder, så er vel det å teste veldig lenge ikke spesielt interesant.

For ca. en måned siden "døde" min subwoofer. Jeg koblet så om og kjørte mine "sattelitter" som fulltone. Dette synes jeg da låt helt forferdelig kjedelig og uten bass. Nå etter en måned med kunn å høre på dette, så begynner det å låte bra. Bassen er mye bedre. Innspilling? Lite trolig da høytalerne er ett år gamle. Dårlig hukommelse til hvordan det låt for en måned siden, helt klart.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    orso skrev:
    DoMentor skrev:

Du får teste blindt og rapportere tilbake.
    Gjerne, men har ikke RA Master kablene nu, hadde de kun til test tidligere i høst :)

L

larkus

Gjest
    Dette med at en skal bruke uker eller måneder på å oppdage om det er forskjell på kabler er bare noe forbannet tull. Hvis en ikke hører forskjell umiddelbart etter omkobling, så er der ingen forskjell. Basta!

(mener nå jeg) :)

mvh
    ks

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.950
    uob skrev:
    Petter Hagen skrev:

Mvh Petter.
    Med tanke på at vi har ekstremt dårlig hukommelse når det kommer til hvordan ting lyder, så er vel det å teste veldig lenge ikke spesielt interesant.

For ca. en måned siden "døde" min subwoofer. Jeg koblet så om og kjørte mine "sattelitter" som fulltone. Dette synes jeg da låt helt forferdelig kjedelig og uten bass. Nå etter en måned med kunn å høre på dette, så begynner det å låte bra. Bassen er mye bedre. Innspilling? Lite trolig da høytalerne er ett år gamle. Dårlig hukommelse til hvordan det låt for en måned siden, helt klart.
    Ja nettopp, derfor burde du få tak i en lignene sub slik den du hadde, for test, og så gjøre deg opp din endelige mening.

Mvh Petter.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    kabelsatan skrev:
    Dette med at en skal bruke uker eller måneder på å oppdage om det er forskjell på kabler er bare noe forbannet tull. Hvis en ikke hører forskjell umiddelbart etter omkobling, så er der ingen forskjell. Basta!

mvh
    ks
    Da er det i det minste ingen forskjell for deg. Fair nok det, men det betyr ikke det samme som at andre her inne ikke opplever det anderledes, så å kalle disse menneskenes erfaringer noe forbannet tull bare fordi de ikke sammenfaller med dine, er kanskje i overkant selvhøytidelig, eller...?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    engasjerende og pirrende er disse kabeltrådene:

ikke det at jeg mener kabler er uviktige

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    kabelsatan skrev:
    Dette med at en skal bruke uker eller måneder på å oppdage om det er forskjell på kabler er bare noe forbannet tull.
    Ikke uenig i det, men jeg trenger gjerne litt mer tid til å avgjøre om disse forskjellene er til det bedre.

L

larkus

Gjest
    impulse skrev:
    Da er det i det minste ingen forskjell for deg. Fair nok det, men det betyr ikke det samme som at andre her inne ikke opplever det anderledes, så å kalle disse menneskenes erfaringer noe forbannet tull bare fordi de ikke sammenfaller med dine, er kanskje i overkant selvhøytidelig, eller...?
    Jeg står ved mine påstander. Kjenner du anlegget ditt godt og i tillegg bruker musikk som du kjenner like godt, så hører du umiddelbart om det er den aller minste forandring i lyden ved et kabelbytte.

mvh
    ks

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    kabelsatan skrev:

mvh
    ks
    Uker eller måneder ? Hvem har påstått det ? Ta deg en pille og ro ned

L

larkus

Gjest
    Petter Hagen skrev:
    Jeg er av den oppfatningen at når man skal teste kabler ( eller hvilket som helst annet komponent), skal man sørge for og sette av god tid. Jeg har testet høytalerkabler denne høsten, 4stk. Testperiodene på hver kabel var på 1-2 uker, for så og gå tilbake til min gamle kabel
    og prøve og danne meg et bilde av forskjellene.
    Mvh Petter.

F.eks. denne karen her, og mange andre likesinnede på hfs.
    mvh
    ks

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et ikke ukjent fenomen om å teste ting over tid egentlig. Akkurat kabler skal være usagt men andre komponenter trenger tid for "å synke inn".
    Mye som er imponerende til å begynne med men over tid gjerne ikke. Og omvendt.
    Personlig har jeg mange eksempler selv men holder de for meg selv :)

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Synes at det var noe rart, at ingen av testpersonene hørte noe nevneverdige forskjeller på disse kablene?

Det var jo ekstremt stor prisforskjeller på de, og Morten har vel gjort alt riktig når det gjelder oppsettet!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn