"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.682
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    Synes at det var noe rart, at ingen av testpersonene hørte noe nevneverdige forskjeller på disse kablene?

Det var jo ekstremt stor prisforskjeller på de, og Morten har vel gjort alt riktig når det gjelder oppsettet!
    Jeg synes ikke det var så rart, jeg. ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    *Med den rare forklaringen Morten- fyren kom med, er det mulig han har satt opp anlegget helt ugunstig også, lempet høyttalerne rett inn til veggen e.l.

*Hva er kvalifikasjonene for å bli journalist i Lyd&Bilde egentlig?

*Denne damen, er det hun som er hoffleverandør av hjerneløse Grand- Prix- bidrag?

Men for min del må gjerne Clas Ohlson være bedre enn Transparent, jeg har aldri hatt noen av delene. Men derimot Tara Labs, Audioquest, Renaiss- Audio.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Morten Ringvold vet hva han holder på med. En hyggelig erfaren ringrev i hifi-norge.

De andre spørsmålene får noen andre svare på. Men det krever mer enn å like oljefylte sølvkabler å blir hifi journalist regner jeg med.

Er man entusiastisk og liker å svinge en penn/tastatur kan nok mange skrive gode artikler for hifi-pressen.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Da jeg kjøpte cd- spilleren, ville selgeren ha 40 000, og da skulle jeg få Roald Mikkelsens bergenske oljefylte høyttalerkabler på kjøpet. "Ikke søren", tenkte jeg, "prøver du å prakke på meg noen hjemmemekkede kabler også?" Og jeg fikk styrt prisen ned til 30 000, uten kabler.
    Senere kom jeg noe tilfeldig borti disse kablene, og det gikk som det måtte gå: Nå har jeg toppmodellene rund baut. Selv om det ikke har vært helt billig.

Ser en på bilder fra Horten- messen, så bruker jo flere av de mest ambisiøse oppsettene disse kablene. De er overlegne det andre jeg har prøvd, og jeg har faktisk ( i motsetning til andre debattanter her) prøvd ganske dyre greier fra både Tara Labs og Audioquest.

Sitter av og til og lurer på om høyttalerne mine ikke er SÅ fantastiske, eller er litt digre i forhold til rommet muligens, men det er ikke noe hinder for å plukke opp disse kabelforskjellene..(et lite spark til dem som mener man må ha optimale akustiske forhold for å i det hele tatt høre forskjeller..)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Han vet vel kanskje at det er endel som betyr mer enn kabler når det kommer til stykke?
    Han er flink til alltid å få ting til å låte bra på messer. Til tross for lav pris i forhold til resten :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.363
    Torget vurderinger
    1
    Da har han skjønt det..!

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    SAL skrev:
    Asbjørn skrev:
    SAL skrev:
    Når det gjelder DIY kabler testet vi KJ`s(her på sentralen) hjemmelagde som han hevdet skulle være like bra som hviken som helst kjøpekabel. KJ`s kabler nådde ikke opp i systemer som var over konfirmasjons-nivå dessverre..... ;)
    Hvis jeg var KJ (eller hvis det var mine hjemmelagde kabler som fikk en slik dom) ville ikke det bekymret meg noe særlig med mindre det var i en skikkelig gjennomført blindtest. Hvis en eller fler i testpanelet har en forutinntatt holdning av den typen du beskriver og så gjennomfører en seende test, så er vel utfallet nokså nær gitt på forhånd. Det trenger ikke være gjort med vrangvilje på noen måte, men det er nå engang slik menneskehjernen fungerer. Vi legger alltid mer vekt på observasjoner som stemmer med de oppfatninger vi har på forhånd, og når vi begynner å danne oss en oppfatning, leter vi etter nye observasjoner som bekrefter denne. Når de tingene vi forsøker å observere dessuten er små, subjektive forskjeller i opplevelse så har man bortimot en perfekt situasjon for å maksimere betydningen av kognitiv bias. Det er mer konsensus om at kognitiv bias er et reellt fenomen enn om at det finnes reelle forskjeller mellom kabler, for å si det slik.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bias#Kognitiv_bias
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias

Jeg er ikke så usikker på meg selv eller mine ører at jeg trenger blindtest mellom KJ`s kabler og div. kjøpekabler. Heller ikke 4-5 andre personer som testet de i sine systemer hadde behov for dette.
    Om du skulle ha behov for det sier det mest om systemet eller ørene dine.

Mvh.
    SAL

PS. Finn frem sprengmaisen folkens..... ;)
    Intet nytt under solen her ser eg. Hver gang noen stiller kritiske spørsmål ang forskjell på kabler, eller rettere sagt mangel på denne forskjell... basert på egne lyttetester, så kommer påstand om at årsaken er dårlig hørsel eller anlegg. Ærlig talt, nå er det på tide å komme med noen bedre og mer troverdige argument.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Kule-Trygve skrev:
    *Med den rare forklaringen Morten- fyren kom med, er det mulig han har satt opp anlegget helt ugunstig også, lempet høyttalerne rett inn til veggen e.l.

*Hva er kvalifikasjonene for å bli journalist i Lyd&Bilde egentlig?
    Dersom denne Morten Ringvold som er omtalt i artikkel, er den samme som Morten Ringvold som er daglig leder hos Norsk Audio Teknikk AS som selger kabler fra.... ja, nettopp Transparent Audio så er det vel ikke så rart at han kom med denne forklaringen ? Fristende å stille et spørmål ang denne persons habilitet etter denne forklaringen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SAL skrev:
    KJ skrev:
    SAL skrev:
    Asbjørn skrev:
    SAL skrev:
    Når det gjelder DIY kabler testet vi KJ`s(her på sentralen) hjemmelagde som han hevdet skulle være like bra som hviken som helst kjøpekabel. KJ`s kabler nådde ikke opp i systemer som var over konfirmasjons-nivå dessverre..... ;)
    Hvis jeg var KJ (eller hvis det var mine hjemmelagde kabler som fikk en slik dom) ville ikke det bekymret meg noe særlig med mindre det var i en skikkelig gjennomført blindtest. Hvis en eller fler i testpanelet har en forutinntatt holdning av den typen du beskriver og så gjennomfører en seende test, så er vel utfallet nokså nær gitt på forhånd. Det trenger ikke være gjort med vrangvilje på noen måte, men det er nå engang slik menneskehjernen fungerer. Vi legger alltid mer vekt på observasjoner som stemmer med de oppfatninger vi har på forhånd, og når vi begynner å danne oss en oppfatning, leter vi etter nye observasjoner som bekrefter denne. Når de tingene vi forsøker å observere dessuten er små, subjektive forskjeller i opplevelse så har man bortimot en perfekt situasjon for å maksimere betydningen av kognitiv bias. Det er mer konsensus om at kognitiv bias er et reellt fenomen enn om at det finnes reelle forskjeller mellom kabler, for å si det slik.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bias#Kognitiv_bias
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias

Jeg er ikke så usikker på meg selv eller mine ører at jeg trenger blindtest mellom KJ`s kabler og div. kjøpekabler. Heller ikke 4-5 andre personer som testet de i sine systemer hadde behov for dette.
    Om du skulle ha behov for det sier det mest om systemet eller ørene dine.
    ...
    t.o. kablene det var snakk om var Belden 3079A, terminert med Neturik XLR plugger og dresset opp med svart strømpe. Det eneste jeg påstod om kablene er at de er transparente. Kablene ble forøvrig solgt ... til bruk i et konfirmasjonsanlegg for moder jeg ... til erstatning for kullfiberkabler fra VdH ... 8)

Det var egentlig intensjonen å gjøre en kabeltest med dem, men så skjedde ikke.

mvh
    KJ
    Ja, da kan du jo høre med Asbjørn hva han mener om VDH kullfiberkabel? ;)

Mvh.
    SAL
    Kullfiberkabelen til VdH er høyimpedant. Laget for å låte "ulikt".

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Petter Hagen skrev:
    Jeg er av den oppfatningen at når man skal teste kabler ( eller hvilket som helst annet komponent), skal man sørge for og sette av god tid. Jeg har testet høytalerkabler denne høsten, 4stk. Testperiodene på hver kabel var på 1-2 uker, for så og gå tilbake til min gamle kabel og prøve og danne meg et bilde av forskjellene. På den måten tror jeg man kan få et mer detetaljert bilde av hvert merke.
    Jeg har også vært med på testing av mange kabler på en kveld, og ble vel aldri annet enn forvirret av det. Lytting er jo faktisk en prosess.
    Ettersom Transparent var merket som ble testet hos VG, og "forkastet", kan jeg jo herved opplyse om at jeg er en av de "idiotene" som har kastet titusener ut av vinduet, vel og merke etter 4mnd testing.

Mvh Petter.
    Undersøkelser på audio hukommelsen forteller at vi husker og skiller bedre ved korte lytte intervaller og hurtig skifting. Det er den beste måten å høre forskjeller på.

Derimot så bør man bruke tid på å finne ut hva man foretrekker. Det egner ikke kort lytting til. Da er lytting en prosess, men først må man vite at man faktisk snakker om reelle forskjeller.

Så her kan det være fornuftig å bruke blindtest med korte intervaller først for å finne ut om det er forskjeller. Med kabler er sjansen svært liten for at det er snakk om reelle forskjeller skal vi tro vitenskapen. Opplever man forskjeller over tid med kabler er sjansen særdeles stor for at man egentlig hører basert på noe annet. Ulik musikk, ulikt nivå, forskjellig stemning, dagsform, humør, hva vi har lest/hørt om kablene, utseendet på kablene osv.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.823
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Petter Hagen skrev:
    Jeg er av den oppfatningen at når man skal teste kabler ( eller hvilket som helst annet komponent), skal man sørge for og sette av god tid. Jeg har testet høytalerkabler denne høsten, 4stk. Testperiodene på hver kabel var på 1-2 uker, for så og gå tilbake til min gamle kabel og prøve og danne meg et bilde av forskjellene. På den måten tror jeg man kan få et mer detetaljert bilde av hvert merke.
    Jeg har også vært med på testing av mange kabler på en kveld, og ble vel aldri annet enn forvirret av det. Lytting er jo faktisk en prosess.
    Ettersom Transparent var merket som ble testet hos VG, og "forkastet", kan jeg jo herved opplyse om at jeg er en av de "idiotene" som har kastet titusener ut av vinduet, vel og merke etter 4mnd testing.

Mvh Petter.
    Undersøkelser på audio hukommelsen forteller at vi husker og skiller bedre ved korte lytte intervaller og hurtig skifting. Det er den beste måten å høre forskjeller på.

Derimot så bør man bruke tid på å finne ut hva man foretrekker. Det egner ikke kort lytting til. Da er lytting en prosess, men først må man vite at man faktisk snakker om reelle forskjeller.

Så her kan det være fornuftig å bruke blindtest med korte intervaller først for å finne ut om det er forskjeller. Med kabler er sjansen svært liten for at det er snakk om reelle forskjeller skal vi tro vitenskapen. Opplever man forskjeller over tid med kabler er sjansen særdeles stor for at man egentlig hører basert på noe annet. Ulik musikk, ulikt nivå, forskjellig stemning, dagsform, humør, hva vi har lest/hørt om kablene, utseendet på kablene osv.
    Jeg hører forskjell på kabler, men har ofte mer og hente på å skifte dagsform og humør...

L

larkus

Gjest
    En ting er sikkert. Synet av rimelige kabler bakom kostbar elektronikk/høyttalere er en svært så effektiv måte å ødelegge musikkopplevelsen på. Da lyttes det plutselig intens etter feil med lydgjengivelsen

Noen som kjenner igjen seg selv eller andre i den situasjonen? ;)

mvh
    kabelsatan

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    kabelsatan skrev:
    En ting er sikkert. Synet av rimelige kabler bakom kostbar elektronikk/høyttalere er en svært så effektiv måte å ødelegge musikkopplevelsen på. Da lyttes det plutselig intens etter feil med lydgjengivelsen

Noen som kjenner igjen seg selv eller andre i den situasjonen? ;)

mvh
    kabelsatan
    Nei. Men jeg kjenner igjen den evige gnålingen argumentasjonen

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    DoMentor skrev:
    Hmm, da var det vel "kun" placebo når vi testa Renaissance Audio Master i anlegget til min kjære XLNT også da ? ? ? ;D Hun låner mine gamle Tara Labs signalkabler av meg, nypris 300 spenn på HFK...... ;) Jeg håpet på og forventet en viss forskjell ja, men ALT ble bedre sånn sett med RA Master, kanskje et av de største hakesleppene jeg har opplevd... noensinne ;)

Mvh :)
    Du får teste blindt og rapportere tilbake.
    Nei, ikke gjør det. ABX Blodtesting er kun en egnet metode dersom man ønsker et nullresultat. Alt man benytter denne metoden til det være seg for å identifisere kabler, drivverk, d/a convertere, platespillere, pickuper, riaa, forforsterkere og effektforskere ender i det store og hele opp et nullresultat. Det sier mest om testen og mindre om hva som testes.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke overdriv.
    Mener å huske at det var opptil flere som klarte å skille platespillere blindt (ikke helt etter ABX-protokoll, riktignok) i en uhøytidelig test her i påsken 2008.

R

Roysen

Gjest
    kabelsatan skrev:
    Dette med at en skal bruke uker eller måneder på å oppdage om det er forskjell på kabler er bare noe forbannet tull. Hvis en ikke hører forskjell umiddelbart etter omkobling, så er der ingen forskjell. Basta!

(mener nå jeg) :)

mvh
    ks
    Dette innlegget vitner i beste fall om manglende erfaring. Mange korte bytter medfører at inntrykkene smelter over i hverandre. Dette er noe Pedal har skrevet en del emnet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hvor mange av dere som konstant gnåler om blindtestens fortreffelighet har faktisk deltatt i en?? Jeg bare lurer.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Jeg er ikke blind, men jeg hører ikke med øya, jeg bruker ØRA.

JO-umiddelbare forskjeller kan man høre.

NEI- hele forskjellen opplever jeg ikke før jeg har testet over litt mere tid.

OG- jeg påstår at det skjer en forandring med lyden fra umiddelbart etter du setter kablene inn, (også om de kommer rett fra innbrenning eller annen bruk) og i opptil flere dager etterpå :

Til de som ikke bryr seg døyten, eller ikke hører dett, dem om det, helt greit formeg. Vi som hører dette,vil sansynlivis fortsette med det!

R

Roysen

Gjest
    Valentino skrev:
    Ikke overdriv.
    Mener å huske at det var opptil flere som klarte å skille platespillere blindt (ikke helt etter ABX-protokoll, riktignok) i en uhøytidelig test her i påsken 2008.
    Ha-ha. Den var god. Du argumenterer for ABX ved å henvise til noe som ikke er ABX. Er det ikke slik da at de minste avvik fra protokollen dersom resultatet ikke skulle bli null ville ført til at resultatet ble forkastet av de som legger sjela si i å argumentere for at det ikke er hørbare forskjeller på kabler?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Mange korte bytter medfører at inntrykkene smelter over i hverandre. Dette er noe Pedal har skrevet en del emnet.
    Det er ingenting i veien for å blindteste med få repetisjoner om gangen. Jeg har selv gjort det.

"Blindtesten" til VG var kun en AB test hvor man skiftet en gang. Ikke tilstrekkelig til å si noe med sikkerhet, men vitner om at forskjellene mellom dyre og billige kabler er enten ikke eksisterende eller svært små. En solid forbedring, som 30k burde utrette i alle anlegg, vil deltakerne selvsagt har klart å skille.

R

Roysen

Gjest
    Blindtester av ulike slag er vel i utgangspunktet et verktøy utviklet for å kunne identifisere og ikke for å finne hva som er best. Den beste kabelen vil alltid være et subjektivt spørsmål og kan ikke måles eller testes frem til. Når man i tillegg begynner å blande inn pris og verdi så blir dette så subjektivt at det er liten vits i å forsøke å krangle seg til en enighet. Noen liker datter og andre liker mora uavhengig av hvem som er dyrest i drift.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    Mange korte bytter medfører at inntrykkene smelter over i hverandre. Dette er noe Pedal har skrevet en del emnet.
    Det er ingenting i veien for å blindteste med få repetisjoner om gangen. Jeg har selv gjort det.

"Blindtesten" til VG var kun en AB test hvor man skiftet en gang. Ikke tilstrekkelig til å si noe med sikkerhet, men vitner om at forskjellene mellom dyre og billige kabler er enten ikke eksisterende eller svært små. En solid forbedring, som 30k burde utrette i alle anlegg, vil deltakerne selvsagt har klart å skille.
    Så du har gjort det, orso? Javel? Uten å oppleve at inntrykkene etterhvert "blør" over i hverandre som beskerevet av folkene hos Meridian, Pedal og endel andre med utstrakt blindtesterfaring? Merkelig.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Så du har gjort det, orso? Javel? Uten å oppleve at inntrykkene etterhvert "blør" over i hverandre som beskerevet av folkene hos Meridian, Pedal og endel andre med utstrakt blindtesterfaring? Merkelig.
    Tror ikke du forstod hva jeg skrev. Igjen: Man kan blindteste med korte repetisjoner om gangen. Nettopp for å unngå det du beskriver. Kjør f.eks tre repetisjoner og fortsett senere når man føler for det. Så lenge den totale summen er tilstrekkelig, så er det helt uproblematisk. Ja, jeg har gjort det.

I flere blindtester har folk fått bestemme lengden på lytting og antall repetisjoner om gangen selv. Alikevel har det blitt nullresultat.

At lytting over tid er bedre egnet til å skille forskjeller er i skarp kontrast til alle seriøse undersøkelser på området. Men det er et lurt markedsføringstriks. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Største kranglene har gått i om en hører forskjell..
    De største kranglene her oppstår når enkelte INNBILLER seg at noen sier det ikke går an at en kabel kan forandre lyden, selv om det de skriver er noe helt annet.

og til slutt tapte skeptikerne..
    Jeg "anerkjenner" ikke helt disse to "lagene"; skeptikere og troende, men kunne du vise meg hvor "skeptikerne tapte"

L

larkus

Gjest
    Roysen skrev:
    kabelsatan skrev:
    Dette med at en skal bruke uker eller måneder på å oppdage om det er forskjell på kabler er bare noe forbannet tull. Hvis en ikke hører forskjell umiddelbart etter omkobling, så er der ingen forskjell. Basta!

mvh
    ks
    Dette innlegget vitner i beste fall om manglende erfaring.
    Det er nok stikk motsatt. Når en endelig får bakkekontakt og innrømmer overfor seg selv at det slettes ikke er noe forskjell å snakke om mellom dyre og billige kabler uansett metaller, konstruksjonsprinsipp og isolasjon, da snakker vi om erfaring.

Entusiasme derimot, er noe helt annet. Den har en tendens til å dabbe litt av i takt med økende erfaring, og kynisme overtar istedet.

;)

mvh
    kabelsatan

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det første man skal gjøre når N.A.T. åpner butikken sin i morgen er å ringe Morten, og høre med han hva som egentlig skjedde i denne blindtesten!

Her er det noe som er riv ruskende gæernt når fotografen (kvinnelig) i VG hørte hvilken kabel som var dyrest/best, mens en annerkjent musiker (H. Sørvaag), og en journalist i Lyd og Bilde ikke kunne høre forskjell på kabler som har en prisforskjell på 4999,10 Kr. pr. meter ???

VG er Norges største avis, og stoler på at det som her sto på trykk er riktig, men kommer til å be om en test hos N.A.T. i løpet av kort tid, og regner med at Clas Ohlson i ettertid vil selge mange mil av denne kabelen, som faktisk er bedre/like god som en high end kabel :'(

Har vært i kontakt med flere kabelpushere, og noen av de hører ikke forskjell på f.eks. Kimber 8 TC og Kimber Monocle? Dette er personer som til daglig jobber med målinger og salg av overnevnte kabler ???

Som sagt tidligere i andre tråder (kabeltråder), så hører man forskjeller på kabler, men har også vært utsatt for at kabler som har vært flere ganger billigere, enn andre typer dyrere kabler har passet bedre til det oppsettet som det har blitt spillt på!!!

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    SAL skrev:
    Det beste med denne tråden er jo at folket som påstår at det ikke er forskjell på kabler synes å ha glemt dette! ;)

I 97 hadde jeg et oppsett hvor jeg med mine uerfarene ører faktisk foretrakk gratiskabel. Systemet besto av Klipsch KLF 30, Myriad CD og DP 600. Jeg hørte klart forskjell mellom VDH og Gratismetervare men foretrakk den gangen helt klart de "hardere og mer skrikende" Gratiskablene, de ga mere futt og fart! Hva man foretrekker er faktisk valgfritt!

Mvh.
    SAL
    Det samme opplevde jeg da jeg kjøpte 2 sett Gôertz signalkabler.

De "gamle" lakriskabler låt mye spenstigere, og hadde mere "futt" enn Gôertz sine signalkabler.

Bruker Gôertz signalkabler siden de kostet noen kroner og ser penere ut.

Har også disse tykkeste av Clas Ohlsons sine høyttalerkabler.

Synes det låter greit, mye bedre enn de fleste av Supra siner høyttalerkabler også Sølvutgavene.
    Som rett og slett var matte og slørete i lyden de fleste av dem som jeg har hatt til låns.

Hvis overtoner og klang kan være forvrengning på billige ( Clas Ohlsons ) høyttalerkabler, hvorfor kan det samme ikke da gjelde de dyre kabler?

Er dèt kun prisen som gjør forskjellen?

Tilpasning er vel og greit, men skal en tilpasse høyttalerkabler til øvrig anlegg?
    Eller tilpasse øvrig anlegg til høyttalerkabler?

De fleste kjøper vel selve anlegget før kablene?
    Eller alt i en handel hvis man har mulighet for hjemlån eller hørt både komponenter og kabler sammen hos selger.

Er jo opp til hver enkelt hva han eller hun vil legge i dette, enten det gjelder pris eller hva man tror/synes/vet man hører.

Som jeg sa til en venn:

Det er du som skal ha anlegget og høre på det, derfor er det dine ører som er avgjørende - ikke ørene til kretti og pletti.

R

Roysen

Gjest
    kabelsatan skrev:
    Roysen skrev:
    kabelsatan skrev:

mvh
    ks
    Dette innlegget vitner i beste fall om manglende erfaring.
    Det er nok stikk motsatt. Når en endelig får bakkekontakt og innrømmer overfor seg selv at det slettes ikke er noe forskjell å snakke om mellom dyre og billige kabler uansett metaller, konstruksjonsprinsipp og isolasjon, da snakker vi om erfaring.

Entusiasme derimot, er noe helt annet. Den har en tendens til å dabbe litt av i takt med økende erfaring, og kynisme overtar istedet.

;)

mvh
    kabelsatan
    Manglende bakkekontakt gir seg vel snarere uttrykk når man har et verdenssyn som går ut på at alle andre har de samme begrensningene en selv har. Noen tror tydeligvis at solen går i bane rundt en selv. De forstår ikke at deres "grunnleggende elektronikkutdannelse" kommer i vegen for et åpent sinn fordi utdannelsen kanskje er litt for grunnleggende.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    Her er det noe som er riv ruskende gæernt når fotografen (kvinnelig) i VG hørte hvilken kabel som var dyrest/best,
    Sjansen for at hun skulle gjette riktig var relativt stor (1 av 2)..........
    For de to andre burde det ha vært barnemat.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    A/B-testing, og A/B/X-testing er travelt. Men det syner ein god del. Eg har kome fram til ein del ting som talar for og imot slike testar.
    Det er skilnadar som ikkje avslører seg umiddelbart, men som fyrst vert merkbare når du har brukt eit produkt nokre dagar. Eg likar ikkje å meine noko som helst utan å ha:
    - prøvd dingsen i eige anlegg
    - hatt minst to helger (der eg har fått finlytta både laurdag og søndag) på å lytte ut produktet, og helst ei helg til, for å gjere samanlikning.

Samanlikning er ei veldig grei øving, men det er ikkje den einaste. Når du samanliknar A/B med korte intervallar, er det (relativt) lett (i dei fleste tilfelle) å høyre skilnad på det aller meste. Men ei lengre bruksperiode avslører det verkelege særpreget til produktet. Finaste ABX-testinga er å ha ein fjernkontroll der programkjeldene er kalibrerte like sterkt, og så gjere samanlikningar med raske knappetrykk. Då høyrer du skilnad jamvel på ein meter lange signalkablar. Det er noko vanskelegare å bestemme seg for kva som er "objektivt best"..... og så kjem øvinga med å finne ut kva som er "mest for pengane" og som "matchar resten av utstyret". Typisk mykje jobb...
    Ved å ha blindtesting mellom A og B i lang samanheng får du betre peiling på dei tre siste momenta (har gjort dette ved nokre høve), men det er veldig ressurskrevjande. For som regel er det du som brukar anlegget sjølv, og ser såleis kva produkt som er tilslutta. Og då kjem fordomane. Dyrast/tyngst/kjendisprodukt = typisk best.
    Men eg greidde å lure meg sjølv under ein -spelartest for nokre år sidan....to like CD-spelarar som var like i fronten, men den eine modifisert. Eg tok feil. Herleg X-element i jobbinga. Måtte gjere alt omatt, og hadde i mellomtida kvitta meg med nokre fordomar....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Manglende bakkekontakt gir seg vel snarere uttrykk når man har et verdenssyn som går ut på at alle andre har de samme begrensningene en selv har. Noen tror tydeligvis at solen går i bane rundt en selv. De forstår ikke at deres "grunnleggende elektronikkutdannelse" kommer i vegen for et åpent sinn fordi utdannelsen kanskje er litt for grunnleggende.
    Åpent sinn er veldig bra det. Samtidig må man erkjenne at dette er subjektivt (forresten et veldig bra innlegg jeg siterer under her):

Roysen skrev:
    Blindtester av ulike slag er vel i utgangspunktet et verktøy utviklet for å kunne identifisere og ikke for å finne hva som er best. Den beste kabelen vil alltid være et subjektivt spørsmål og kan ikke måles eller testes frem til. Når man i tillegg begynner å blande inn pris og verdi så blir dette så subjektivt at det er liten vits i å forsøke å krangle seg til en enighet. Noen liker datter og andre liker mora uavhengig av hvem som er dyrest i drift.
    samtidig som man erkjenner at grensene mellom "åpent sinn" og "lettlurt" av og til kan være flytende - og merk (så vi slipper den diskusjonen) - jeg sier ikke at de som hører forskjell er lettlurte - bare at dette er vanskelig og at når vi er enige om at dett er subjektivt åpner vi opp for mange uklarheter. Spørsmålet er jo kanskje ikke bare om det er forskjeller, men også om forskjellene følger pris (som du er inne på selv) og om virkningene evt kan oppnås på andre måter.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve skrev:
    Det er skilnadar som ikkje avslører seg umiddelbart, men som fyrst vert merkbare når du har brukt eit produkt nokre dagar.
    Det stemmer bare ikke. Les deg litt opp på audio hukommelse og studier på dette. Og tro at man er fullstendig annerledes skrudd sammen enn andre mennesker blir litt sært. Hører du ikke forskjell ved korte lytteintervaller, så er forskjellen du opplever over tid med all sansynlighet innbilning.* Og joda, det har vært utført blindtester som tar hensyn til dette også. Resultatet er det samme.

In 1982, Karl Erik Stahl (Radio & Television, no. 11) published a very elegant study. He designed a test object consisting of 6 cheap Op amps (remember TL 074?), 12 m cheap stereo cable, 10 low-rated and cheap capacitors, and a lot of ordinary resistors. Amplification was 1. Measured THD was reasonably good, but not outstanding, frequency response +/- 0.05 dB. The object was placed between the preamplifier and amplifier of several “golden ears” in Sweden. The tests were set up as AB-tests and took place in their homes, with every hi-fi component in their usual places. A switch controlled a random generator that switched between the test object and a straight wire. The test persons decided when to make a switch, but they never knew if the generator switched the test object in or out. They were allowed to listen for seconds, minutes, hours or days before they did a switch, and make as many switches as they wanted. Nobody, at any time was able to identify the test object.
    * Noe som muligens kan faktisk skape reelle forskjell over dager er været, trykket og temperatur.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    orso skrev:
    f skrev:
    Her er det noe som er riv ruskende gæernt når fotografen (kvinnelig) i VG hørte hvilken kabel som var dyrest/best,
    Det er så, men her burde det ha vært ekstremt store forskjeller, for alle innvolverte parter!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    orso skrev:
    f skrev:
    Det er så, men her burde det ha vært ekstremt store forskjeller, for alle innvolverte parter!
    Det burde det.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg hadde en "kabelopplevelse" for noen år siden som det kan være interessant å trekke fram i denne sammenhengen. Jeg hadde et forhold til en dame som var kordirigent, og en kveld byttet jeg ut den medfølgende "lakriskabelen" mellom CD-spilleren og receiveren i hennes Yamaha Pianocraft minianlegg med Transparent Audios aller billigste til en pris på ca 900. Hun var ikke klar over hva som hadde blitt gjort, og da hun kom inn i stua, utbrøt hun "Jøss, hva har du gjort med stereoanlegget ?"
    Jeg spurte hva hun opplevde som anderledes, og hun trakk fram at det var mye lettere å høre hva som ble sunget, at hun hørte solistens vibrato og timing mye lettere, at plasseringen i forhold til koret plutselig var tydelig, og at det låt mye luftigere og med mer rom. Høyttalerne det ble spilt på, var PSBs rimeligste til ca. 1900,- for paret, så anlegget hadde en totalpris på ca 7000,-..........

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    At dere gidder, flat earth society har bestemt seg samme f... at kabler er det IKKE forskjeller på. Det nytter ikke, de er fastgrodd/fastlåst/står i gjørma. Har noen klart å finne forskjeller i blindtest med høy nok signifikansverdi hadde de funnet noe annet bullshit/svada/usakligheter for å sette testen i tvil. Det nytter ikke, men de oppnår at folk med KUNNSKAP forlater dette forumet til fordel for inngrodde formellesere.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    DoMentor skrev:
    Hmm, da var det vel "kun" placebo når vi testa Renaissance Audio Master i anlegget til min kjære XLNT også da ? ? ? ;D Hun låner mine gamle Tara Labs signalkabler av meg, nypris 300 spenn på HFK...... ;) Jeg håpet på og forventet en viss forskjell ja, men ALT ble bedre sånn sett med RA Master, kanskje et av de største hakesleppene jeg har opplevd... noensinne ;)

Nei, ikke gjør det. ABX Blodtesting er kun en egnet metode dersom man ønsker et nullresultat. Alt man benytter denne metoden til det være seg for å identifisere kabler, drivverk, d/a convertere, platespillere, pickuper, riaa, forforsterkere og effektforskere ender i det store og hele opp et nullresultat. Det sier mest om testen og mindre om hva som testes.
    Merkelig nokk funker blindtester på alt annet. Vin f.eks. Eksperter på vintesting tester altid blindt. Der er det vel ingen som prater om at forskjellene blandes og at man må drikke noen måneder for å finne forskjellene. Så de enorme forskjellene som er på høytalerkabler (enorme forskjeller etter kabelfantastenes uttalelser) skulle da være veldig lett å plukke ut både blindt og seende. Og det at det er veldig vanskelig å plukke ut dac, drivverk, forforsterkere og effektforsterkere i en blindtest viser vel egentlig at forskjellene her også er ganske små.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    uob skrev:
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    DoMentor skrev:

Merkelig nokk funker blindtester på alt annet. Vin f.eks. Eksperter på vintesting tester altid blindt. Der er det vel ingen som prater om at forskjellene blandes og at man må drikke noen måneder for å finne forskjellene. Så de enorme forskjellene som er på høytalerkabler (enorme forskjeller etter kabelfantastenes uttalelser) skulle da være veldig lett å plukke ut både blindt og seende. Og det at det er veldig vanskelig å plukke ut dac, drivverk, forforsterkere og effektforsterkere i en blindtest viser vel egentlig at forskjellene her også er ganske små.
    Nå er det slik at vin testes med smaksløkene og lyd med ørene. . . . .

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn