orso skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det er skilnadar som ikkje avslører seg umiddelbart, men som fyrst vert merkbare når du har brukt eit produkt nokre dagar.
Det stemmer bare ikke. Les deg litt opp på audio hukommelse og studier på dette. Og tro at man er fullstendig annerledes skrudd sammen enn andre mennesker blir litt sært. Hører du ikke forskjell ved korte lytteintervaller, så er forskjellen du opplever over tid med all sansynlighet innbilning.* Og joda, det har vært utført blindtester som tar hensyn til dette også. Resultatet er det samme.
In 1982, Karl Erik Stahl (Radio & Television, no. 11) published a very elegant study. He designed a test object consisting of 6 cheap Op amps (remember TL 074?), 12 m cheap stereo cable, 10 low-rated and cheap capacitors, and a lot of ordinary resistors. Amplification was 1. Measured THD was reasonably good, but not outstanding, frequency response +/- 0.05 dB. The object was placed between the preamplifier and amplifier of several golden ears in Sweden. The tests were set up as AB-tests and took place in their homes, with every hi-fi component in their usual places. A switch controlled a random generator that switched between the test object and a straight wire. The test persons decided when to make a switch, but they never knew if the generator switched the test object in or out. They were allowed to listen for seconds, minutes, hours or days before they did a switch, and make as many switches as they wanted. Nobody, at any time was able to identify the test object.
* Noe som muligens kan faktisk skape reelle forskjell over dager er været, trykket og temperatur.
Eg er slett ikkje sikker på at du har rett.....
Det er veldig greitt å prøve ut eit produkt i fleire omgangar. Ein føresetnad er at du har eit anlegg du lyttar jamnleg til, og så skiftar ut ein komponent. Eg gjer som regel ikkje desse kortintervallsamanlikningane som fyrsteøving av seriøs utprøving.
a) Det fyrste eg gjer, er å glede meg til det nye produktet, og lytte jamnt på eit av mine eksisterande anlegg (eg har to-tre oppsett å variere mellom som eg kjenner svært godt. Men er om lag dagleg ei lita stund innom hovudanlegget uansett)
b) Når så det nye produktet kjem, installerer eg det i det mest relevante anlegget (der eg har brukt tid i det siste), og sjekkar at alt fungerer. Dersom det er behov for innspeling (varierer), let eg det stå på, men brukar det ikkje til noko krevjande lytting.
c) Når så helga kjem, startar den kritiske lyttinga laurdags morgon. I laupet av tidsrommet 0730 - 1100 har eg gjort meg opp ei formeining om korleis produktet påverkar lyden i oppsettet mitt, samanlikna med referanseoppsettet (referanse=komponentar eg kjenner veldig godt, sjølvsagt. Ikkje noko som nødvendigvis er "top of the pops"-ustyr for tida)
d) Søndags morgon held eg fram der eg slapp. No kan det hende eg går attende til referansekomponenten. Eg sluttar alltid av med at det nye produktet er attende i oppsettet, og eg prøver å vurdere om mitt lytteinntrykk har endra seg frå det fyrsteinntrykket eg opplevde laurdag. Dersom dette er tilfelle, vurderer eg det oftast som at produktet treng å stå på ei tid.
e) I veka gidd eg ikkje notere. Etter å ha vore på jobb, køyrt bil, styrt med ulike ting, reknar eg ikkje med å vere "kalibrert" så godt som eg er laurdags og søndag morgon. Men eg spelar på anlegget, og kan finne på å skifte produktet mellom referanse og utprøvinsobjekt alt ettersom. Dersom eg kan A/B-teste, gjer eg dette også, og har nesten alltid opplevd å høyre skilnad under 15- til 30-sekunds intervallar der eg spelar same musikkbit tett etter kvarandre. Derimot er eg slett ikkje alltid klar til å seie kva eg opplever som "best".
f) Neste laurdagsmorgon tek eg opp att finlyttinga. Gjerne berre nyekomponenten. Dette kan også gjere seg gjeldande søndag, men eg vender alltid attende til referansen før eg sluttar av.
g) I veka jobbar eg med å bestemme meg for kva eg likar best. Eg legg mest vekt på det eg noterte meg i helga, men gjer også A/B-ing for å bestemme meg. Når eg kjem så langt, brukar eg å ha ei meining om "best", eller rettare "best i denne samanheng".
Får eg ei tredje helg, brukar eg denne til å forvisse meg om at produktet ikkje endrar seg meir. Av og til registrerer eg endringar. Men ettersom det er usikkert kva desse kjem av (lufttrykket du nemner er ein mogeleg faktor, men også andre ting. Og dagsform kan også verke inn, sjølv om ei slik morgonøving eliminerer så mykje av dette eg trur det er mogleg å få til)
Å innbille seg noko etter denne botsøvinga, meiner eg er ein dyd, og det subjektive resultatet er vel så interessant og godt til basis for omtale som målingar. Vi er alle subjektive, og har vår heilt personlege persepsjon på kva vi registrerer. Og dette er basis for musikkopplevinga, som er basis for kva dette handlar om (eller?)
Men eg skulle likt å disponere eit testpanel som aldri fekk vite kva dei lytta til, men som hadde terminologi nok til å kunne beskrive kva dei høyrer likevel...