BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Adventmusikk på Hi-Res.
    IMG_20231202_091010.jpg


    Har hatt mitt eget lille juleverksted i dag.
    Følger tidens trend, og går for gjenbruk :
    IMG_20231202_074301.jpg

    IMG_20231202_074534.jpg

    IMG_20231202_075157.jpg
    IMG_20231202_075834.jpg
    IMG_20231202_075927.jpg

    IMG_20231202_080303.jpg

    Man kan godt drikke litt vin mens limet tørker. Legg på press.

    Spill gjerne Robin Trower til limet er tørket.

    Puss kanten.
    IMG_20231202_080028.jpg


    Lag hull.
    IMG_20231202_082502.jpg

    NB! Hvis det blir for mye vin, er det vanskelig å treffe rett med hullet.
    IMG_20231202_082543.jpg

    Tre i snor.
    IMG_20231202_082746.jpg


    Voila'!
    IMG_20231202_085425.jpg

    Adventstjerne! 😆

     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.939
    Antall liker
    26.963
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Adventmusikk på Hi-Res i dag.
    Vis vedlegget 974792

    Har hatt mitt eget lille juleverksted i dag.
    Følger tidens trend, og går for gjenbruk :
    Vis vedlegget 974794
    Vis vedlegget 974795
    Vis vedlegget 974796 Vis vedlegget 974797 Vis vedlegget 974798
    Vis vedlegget 974799
    Man kan gjerne drikke litt vin mens limet tørker. Legg på press.

    Spill gjerne Robin Trower til limet er tørket. :

    Puss kanten.
    Vis vedlegget 974804

    Lag hull. Vis vedlegget 974805
    NB! Hvis det blir for mye vin, er det vanskelig å treffe rett med hullet.
    Vis vedlegget 974806
    Tre i snor.
    Vis vedlegget 974807

    Voila'!
    Vis vedlegget 974809
    Adventstjerne! 😆

    Etter jul lag ett senter hull og test den som platetallerken:D
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    20 blå ute. Tur med Maja. 🐾
    Selfie med votter og duggete briller. 🥴😆
    IMG_20231205_141743.jpg

    Fine krystaller. Nesten som dun.
    IMG_20231205_140722.jpg

    IMG_20231205_140422.jpg

    IMG_20231205_140308.jpg


    Som jeg pleier å si : - en angrer aldri på at en har vært ute i frisk luft,
    IMG_20231205_144306.jpg

    men godt å komme inn i varm stue til kaffe og Norah Jones. 🙂
    IMG_20231204_223605.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Alltid moro å følge dine turer med pelsdyret som vi alle har fått et forhold til :) Den platen av frøken Jones har jeg ikke hørt eller sett, verd å få hjem?
    Ha en strålende dag Blusern :)

    mvh
    Takk for hyggelig tilbakemelding.🥰
    Godt at ikke alle irriterer seg over at det blir mye off topic, men derimot synes det er ok med hund og fjas.

    Kanskje dumt å spørre meg om et Norah Jones-album er bra, for jeg har vel til gode å høre henne gjøre noe dårlig. Hun er en fantastisk musiker og låtskriver som behersker mange sjangere og er høyt respektert av andre artister.

    Det jeg kan si er at LITTLE BROKEN HEARTS fra 2012 er mer indie-pop enn jazz, hvor hun er tilbake mer nå for tida. Det er imidlertid ikke spesielt grunt fordi om det plasseres i pop hylla.
    Kritikerne var overveiende svært positive og det ble sagt at hun her gjør smerte til kunst.

    Albumet er nokså eksperimentelt, og det kommer en del overraskelser underveis.
    Jones hyrte inn stjerneprodusent Danger Mouse for å lage dette.
    Som tittelen gir et pek om er plata blitt til etter et kjærlighetsforhold som gikk skeis.
    Det er temaet. Det er også en såkalt "Murderballad" her. Jones har sagt at Dolly Partons "Jolene" er inspirasjon bak låta.


     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20231205_165227.jpg

    Jeg vet ikke om det følger med plakat med alle eksemplar av platene, men det gjør det i hvert fall med min. Kunne godt vært på veggen denne.
    Historien bak coverbildet:
    1280px-Mudhoney_poster_01.jpg

    The cover art for the album was inspired by the poster to the 1965 film Mudhoney. Jones was recording the album at Danger Mouse's studio and saw the poster on the wall. She said, "Brian has this great collection of Russ Meyer posters in his studio. And this particular one...was right over the couch where I sat every day. I always was looking at it and thinking 'that's so cool I want to look like her!' I remember staring at the poster the whole time we made the record. It's a great visual."
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mens jeg holder på. "Its Not Too Late" .
    Tok fram Norah Jones' 3.album også.
    IMG_20231205_171924.jpg

    Hennes 2 første album solgte over 30 millioner ex. Dette når ikke helt opp der.
    Det er slettes ikke dårlig, men kunne hatt litt mer spenst. Her holder hun seg fremdeles i landskapet med en blanding av jazz, blues folk og country. Dette er første albumet hvor hun skriver alle låtene sjøl.

    Kanskje litt vel traust dette, men jeg kunne godt hatt Jones til å synge telefonkatalogen på sengekanten min. Det er bare godt å høre henne synge med sin småhese varme stemme. Som en kopp varm sjokolade en kald vinterkveld.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.556
    Antall liker
    15.826
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Mens jeg holder på. "Its Not Too Late" .
    Tok fram Norah Jones' 3.album også.

    Kanskje litt vel traust dette, men jeg kunne godt hatt Jones til å synge telefonkatalogen på sengekanten min. Det er bare godt å høre henne synge med sin småhese varme stemme. Som en kopp varm sjokolade en kald vinterkveld.]
    Hoppet av Jones karusellen etter andre plate og hoppet ikke på igjen før Day Breaks, 2016. I disse AI tider så kan det nok la seg gjøre å få Nora til å synge en hvilken som helst katalog;)😆 Dream on…..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.502
    Antall liker
    17.294
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har selv 4 av de du har slengt ut på gulvet der, og i mine ører er vel Daybreaks og ...Little de jeg synes best om.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har selv 4 av de du har slengt ut på gulvet der, og i mine ører er vel Daybreaks og ...Little de jeg synes best om.
    Blir visst ikke helt ferdig med NJ. 🙈😊
    "The Fall" hører jeg ganske ofte.
    Særlig sporet "Youngblood", som er fin å teste anlegget med. 🙂
    Finnes også en nedstrippet akustisk versjon på Tidal. Morsomt å sammenligne.
    Jones gir ut på selskapet Bluenote, og der i huset er det stort sett god lydkvalitet.

    Ellers så er "Til We meet again" litt for lite kjent synes jeg. Dette er et rent jazz-album spilt inn på ulike konserter mellom 2017 og 2019. Lyden er bra, men litt forskjell er det på ulike opptak. Likevel virker det ikke oppstykket og albumet står fram som en helhet med god flyt.
    På dette albumet finnes en nydelig versjon av Soundgardens "Black Hole Sun".
    Gir et adskillig bedre inntrykk på et godt stereoanlegg sjølsagt. 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kjempeflink musiker og god komponist!
    Nusselig å se til er hun også...:p

    M
    Jada. Og er gift med en pianist og har 2 unger. 😊
    Norah Jones er jo datter av George Harrisons læremester, Ravi Shankar.
    Hun har ei halvsøster, Anoushka Shankar, som spiller farens instrument, Sitar. Denne søstera holder hovedsakelig på med klassisk indisk musikk/World music , og utgir på det store klassisk-selskapet Deutsche Grammophon

    Litt fremmed for mange av oss nordboere kanskje, men det går an å høre på dette.


    IMG_20231207_092533.jpg

    Jeg har ei plate med Anoushka Shankar.
    Den er visstnok laget til minne om deres far.
    Norah Jones er gjesteartist.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ref siste post. Du får det uinteressante til å fremstå som interessant 🥰
    Takk så mye T.
    Det må være et kompliment. (?) 🥰
    Jeg tror verden hadde blitt et bedre sted å være hvis vi hadde hørt mer på Sitar-musikk. 😆

    Harrison var 24 år da han skrev "Within You Without You". Han så litt lengre enn nesetippen, og hadde allerede stor innsikt i det underbevisste og andre kulturers filosofi og musikk.

    The Beatles, som flere liker å harselere med ved å kalle dem "Boy Band". 😜
    Tomorrow Never Knows - banebrytende i 1966.
    Beatles og flere andre band på den tida var utrolig kreative. Begrensede muligheter i studio gjorde at man var nødt til å komme opp med nye ideer og gode låter for å komme noen vei. F eks bruk av nye instrumenter som Sitar, og gitarinnspillingen kjørt baklengs på T. N. K.
    LSD var heller ikke fremmed som virkemiddel i låtskrivinga.

    TOMMORROW NEVER KNOWS i min favorittversjon med 801= Manzanera og ENO fra Roxy Music. En ung Simon Philips allerede da fantastisk på trommer. Bill MacCormick på bass fra Matching Mole og Quiet Sun, hvor Manzanera også var medlem.
    IMG_20231207_145117.jpg

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    RBN inviterte meg med på tur nedover til Sør-fylke i dag.
    Vi var først innom @gismo og sjekket tingenes tilstand. Anlegget er godt dokumentert i hans tråd, men jeg har gleden av å meddele at han nå har fått skikk på bassen igjen. Sist jeg var der, var det litt for mye Møllers. 🙈🙊😆
    Alt var på stell nå , og jeg kunne ikke høre at lan-filteret fra English Electric gjorde noe galt. 🙂

    Jeg vil nesten si gismoanlegget presterer All Time High, nu.

    Jeg spilte Billy Rafouls "Acoustic ".
    Kroppen stod der rett foran meg.
    Illusjonen var fasinerende.
    Videre ei låt med litt fiks-fakseri som ble spilt på flere rom på messa i Warszawa ; Francine Thirteen med "Queen. Mary". Nokså underholdende med morsomme effekter.

    RBN kjørte HiFi Rose med Bromberg, Lamchop, Loreena Mckennitt, Clannad, Jeff Beck, Anita Skorgan ( i Vigelands mausoleum), Sarah Mclachlan, Robbie Robertson og flere andre.

    Diptyque, HiFi Rose og Michi skjemmer seg ikke ut. Rent, klart og luftig.
    Enkelte låter synes jeg låter litt "tørrere" enn jeg er vant til, men det er småpirk.
    Bra grep og kontroll nedover nå motfor sist jeg hørte anlegget.
    Jeg vil si Gismo har brukt høsten godt.

    RBN har Wilson Max og andre godsaker hjemme hos seg, så han er vant til å høre både god og stor lyd.

    Napoleon var klokelig byttet ut med kransekakestenger og et par andre bakevarer. Sammen med kaffen smakte det fortreffelig. Tusen takk! 👍🙂
    IMG_20231208_131802.jpg

    Obs! Merk bass-nissene i hjørnene! 🎅🎅😆

    Vi forlot gismostua og satte kurs mot andre sida av Glomma der @sundkoien holder hus. Hovedanlegget der har gjennomgått en forvandling, og er nytt i løpet av de siste månedene. Vi var spente på DeVore 0/93 Orangotan sammen med Audioflight FL9 og CD spiller / DAC, - YBA Cd430 mkII fra produsentens såkalte Passion-serie.
    Alle spennende .komponenter man hverken ser eller hører så ofte, og slettes ikke kombinert. .

    IMG_20231209_013044.jpg

    Sundkoien har ønsket seg slike høyttalere ganske lenge, og jeg synes han hadde flaks da det dukket opp et par "apekatter" til salgs på Vestlandet. Han var på hugget og handla kjapt. Smart tror jeg, for det skjer ikke hvert år, - eller si skuddår, at disse dukker opp på brukten. De er dessuten i pent skikk og stand. Nesten som nye.
    Forsterkeren fra Italia er omtalt tidligere. Byggekvaliteten er aldeles nydelig.
    YBA cdp er spesiell iom at det er både usb og blåtann. Dette gjør det mulig at man f eks kan streame fra telefonen om man har en slik tjeneste tilgjengelig. Spilleren vil jeg si er meget pen og den virker solid og flott bygget. Det er et skikkelig kabinett i sølv med upåklagelig finish med litt fransk luksuspreg. Mjuk og tight top loading som gir inntrykk av kvalitet.
    Det jeg ikke var så begeistret for, var en diger fjernkontroll med alt for mange knapper. Sikkert en vanesak, men den står ikke i stil med det ellers strøkne produktet. En bagatell.

    Jeg har vært på besøk hos M flere ganger opp gjennom åra. Han har tidligere hatt ulike ProAc modeller. Oftest i en kombinasjon med rørforsterker.
    Dette nye er noe helt annet.

    Det høres med en gang. Lyden "slipper" i mye større grad enn tidligere. Anlegget låter engasjerende og musikalsk.
    2- veis høyttalere har både fordeler og baksider.
    Dette låter klart og nokså direkte, men uten at det blir masete. De er åpenbart lette å drive samtidig som de absolutt ikke tar skade av Aeroflightens kraftressurser.
    Foten går ved flere ulike musikkstykker.😊

    Enkelte ganger når det skjer mye på opptaket, merker man at de to elementene får mye informasjon å håndtere, men i det store og hele synes jeg det låter oppløst og nokså friskt i positiv forstand.
    I fht det oppsettet jeg sjøl har hjemme så låter dette anlegget noe lysere.

    Her er det ingen subwoofer, så helt nederst graver ikke disse høyttalerne. Det sitter i en 10" bass som visstnok ikke er veldig vanlig i 2-veis systemer, så bass er det.
    De får også litt hjelp av frontvegg.
    De som ikke er vant med sub vil neppe savne så mye, men personlig kunne jeg ønsket mer nedover i frekvens.

    Noe skal en jo pirke på. Det er sjelden alt er perfekt. Det har jeg tilgode å høre, - uansett prisklasse.
    På noen FÅ innspillinger oppleves litt press i øvre mellomtone.
    Det kan være opptak og mastering som bidrar til dette, men på det vi hørte gjennom var det uansett ikke noe som dominerte inntrykket, eller som jeg opplevde ofte.

    Jeg bruker platespiller ganske mye når jeg hører musikk, og jeg vet fra mitt eget oppsett at det kan være forskjeller digitalt vs analogt. .
    Det er sjelden en innspilling er mer tilgivende i digitalt format sammenlignet med vinyl eller bånd. Dette er en av grunnene til at jeg personlig liker å spille LP plater, når plater og utstyr ellers er på stell. Det handler altså litt om personlig preferanse også.

    Noe jeg legger merke på når jeg lytter, er at det låter krisp og livvaktig. (i motsetning til flatt og kjedelig).
    Disse høyttalerne framviser en mye større grad av timbre/klangegenskaper, enn det jeg har hørt ved tidligere besøk. Dette er viktig for meg for å like et oppsett. Ofte er det dette som gjør lyttopplevelsen troverdig. Veldig bra.

    Vi hørte mye forskjellig musikk. RBN hadde med sin trofaste testliste som jeg kjenner nokså godt. Mange gode eksempler som får fram ulike egenskaper, fortrinn og mangler.
    IMG_20231209_012858.jpg


    Jeg tror det kan være enda mer å hente ut av høyttalerne hvis det jobbes mer med plassering. Sundkoien har hatt dem i sitt eie kort tid, så det er forståelig hvis han ikke er helt i mål slik sett.
    IMG_20231209_013256.jpg

    Anleggets eier ønsker tilbakemelding, så jeg har altså forsøkt å si litt om mitt subjektive inntrykk.
    Et flott anlegg som gjør det morsomt å høre musikk dette. At man har glede av anlegget anser jeg som det viktigste.
    Utsiktene for dette er svært gode, - tror jeg.🙂
    OG
    Verten disket opp med full middag!
    Franskinspirert kylling med appelsinsaus /tilbehør og ris. Hveteøl i glasset.
    Desserten var vaniljeis med bl a nellik, anis og Drambui-likør i. Kaffe attåt. Så godt atte! 🥰

    Tusen takk til deg M. for god mottakelse.
    En spennende lydopplevelse, et supert måltid, og ikke minst hyggelig samvær prat om løst og fast.
    God stemning. Takk for meg.

    Må også takke RBN for godt initiativ og en fin dagstur.
    Vi "pleier" å ha nokså nær kontakt med elg på turene vi har hatt sammen. Det slo til i dag også. Vi så elg på vegen både nedover og på hjemveien.
    Heldigvis var det ikke "close encounters" denne gangen. God helg!

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Marantz pm250 integrert forsterker står til salgs hos HiFi Guiden. Bildet er hentet fra nettet, så det er ikke den aktuelle som er avbildet, men helt lik.
    xccwyhxfzhifoguaw86x.jpg

    Har ikke peiling på hvordan det låter men særlig mye kulere utseendet på en vintage forsterker er ikke lett å finne. 25 watt.
    Er vel ca 1980-modell dette, og pris er ikke avskrekkende.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Donald Fagen i dag også. Låter som regel veldig bra. "Sunken Condos" er ikke noe unntak.
    -Og for anledningen på CD!!!
    IMG_20231211_171702.jpg


    Jeg har egentlig avsluttet kapittelet med CD-avspilling for flere år sida.
    Solgte min siste spiller, Consonance Orfeus til en fornøyd kar på Lillehammer. Den veide 18k (!). Har dog behoidt en del CDer.

    Årsaken til at SL10-en låner bort plassen sin i racket er at jeg har handlet på vegne av noen andre. Har altså ikke tenkt å beholde denne sjøl, men den skal få gå noen plater før den går videre.
    Med de rette platene låter dette latterlig bra.
    Tror vedkommende som skal ha denne vil bli kjempefornøyd.
    Dette er en Arcam CD 73. Den er ikke tung, har Burr Brown 24 bit dac-chip og er egentlig veldig pen av utseende. Grønt klart display som viser hvilke plate og låt som ligger i.
    Spiller som ei kule til nesten ingen penger.
    Flott kanalsepsrssjon og uventet bra 3d fra en så rimelig spiller. Litt forsiktig i bassen kanskje. En kan spore litt "digital glare" på somme plater, men i sum er det slett ikke så verst. Med gode plater er det skikkelig artig. Jennifer Warnes - The Weld, Steely Dan - Aja, Diana Krall - The Girl in the Other Room, Boine Wesseltoft-Eight Seasons, Siris Svale Band - Blackbird, Holly Cole, Temptation osv osv.
    Jeg har til kjerringas fortvilelse dratt fram full en pappask med CDer som hun trodde var ute av verden. 😆 Har lovt å rydde før julepynten skal fram.🙈

    Jeg har vel tidligere nevnt i noen sammenhenger at jeg ser etter en rimelig cdp. @sundkoien er oppmerksom og snill. Han fortalte nylig at han hadde en Arcam som det stod mitt navn på. 😊
    Han har peiling på cdp og har et lite "lager " av spillere som er verdt å ta vare på.
    Takk til @sundkoien for en veldig fin vennepris på denne. 🥰

    Ellers er det godt at det er blitt litt mildere ute. Nesa er likevel nokså kald :
    IMG_20231211_152721.jpg


    Maja i farta så snøspruten står.
    IMG_20231211_160652.jpg

    IMG_20231211_160815.jpg

    Glad hund gjør eieren glad også. 😊
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    59.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Leser enkelte ganger triste historier om dårlig emballerte vinylplater, med den følge at de er ødelagt i posten før framkomst.
    Mottok denne pakka fra MUSIKKPÅVINYL i Drammen nå i dag. Jeg stussa over størrelsen og formatet ettersom jeg bare hadde bestilt noen LPer som jo er kvadratiske.
    IMG_20231212_162316.jpg

    Da jeg åpner, så ser jeg at det er slik alle plater burde vært pakket.
    IMG_20231212_162350.jpg

    IMG_20231212_162622.jpg

    Helt forbilledlig! 👍🙂

    Slenger på en quiz i samme sveipen.
    Hvilke 4 skiver er det i pakka? 🤔
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn