BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har egentlig ikke lyst til å forsvare hverken anlegget mitt eller valgene mine. Men det er en ting som ikke har vært med i omtalen her, og det er rommet. Rommet er lystklingende og ganske livlig. Jeg antar at om jeg hadde hatt et mer dempet rom, hadde jeg også tunet anlegget annerledes.
    Du trenger absolutt ikke å forsvare noe som helst. Her finnes intet angrep. 🙂

Du har nok rett i det med rommet, men som jeg sa er det et godt rom. Sjelden folk har ei stue med så mye luft og lys som hos deg.
    Jeg synes du har løst det fornuftig med å sitte såpass nære frontveggen.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her går det i ett.
    I går var jeg på Highend-event på HiFi klubben Hamar.
    I dag har jeg allerede skrevet så mye her inne at jeg nå gjør det lettvint:

Screenshot_20241122_203241.jpg

Som man ser, er det de absolutt feteste greiene HiFi Klubben kan by på.

Dali ble presentert av Fredrik Le Berge som hadde tatt turen fra Århus til gamle hjemtrakter. Alltid hyggelig. Kunnskapsrik og sympatisk "nedpå".

Ganske fornuftig var det lagt opp slik at det først ble spilt på de minste høyttalerne Epicore 3 for så å øke størrelse og prissegment etterhvert. Forsterkere ble presentert på samme måte og ble byttet fra integrert til monoblokke/pre-sett på de største modellene.

Fikk ordna meg en grei plass og hørte alle oppsett fra samme stol.
    Smart å bruke samme musikkeksempler for hvert bytte.
    Man hørte alt vokste lydmessig og slapp mer og mer for hvert bytte.
    Som Fredrik sa da han beskrev det med et dansk uttrykk. "Det blev hul igjennem" .
    Veldig godt bilde på at lyden slipper fra høyttalerne og ting faller mer på plass.
    Man hører det er mer "riktig".

Kort: Har hørt den største Kore i Warszawa og i Horten. Må si at de låt best det jeg hørte på Hamar i går. Mektige saker.

Nærmest hele "Hedmarksgeriljaen" eller "The usual suspects" var på plass.😎
    Hyggelig å slå av en prat underveis og etterpå. God stemning.

Flott tiltak av HiFi klubben, Hamar.
    Servering var det også! 😊

IMG_20241122_202836.jpg

IMG_20241122_202813.jpg

Fredrik i aksjon :
    IMG_20241122_202746.jpg

Nå får det holde for i dag. 😊

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg valgte bruke ordet slakterbenken helt bevisst, som en spøk😜. Tåler fint at andre ikke liker lyden hos meg, så lenge jeg selv er fornøyd. Er jeg ikke det, så tar jeg evt innspill til meg og kanskje gjør noe med det. Det er nyttig. Ofte er det egentlig bekreftelse på hva jeg allerede har mistanke om likevel. Det hender også at jeg har fått gode tilbakemeldinger, og beskjed som «nå spiller det bra, så sitt stille i båten!». Også gjorde jeg forandringer likevel, fordi jeg ikke var fornøyd ☺

Jeg tolket ikke blues' innlegg som at han syntes at det låt dårlig, men annerledes enn hva han selv hadde hos seg, eller foretrakk. Det er verken feil eller nødvendigvis negativt.

Er jeg og blues helt enige om hva god lyd er? Nei, vi er nok ikke det heller. Det viser seg vel ut av våre veivalg også 😊

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.194
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ellers var det en flott og stilig stol, men jeg er ikke så veltrent og stram i kroppen som eieren, så jeg hadde nokt valgt mer komfort fram for design. 🙈😆

Takk for at du tok deg tid og tok imot Innlendingen, sjøl om klokka ble mange.
    Vellykket også dette besøket.
    Takk for meg. 🙂
    Takk for besøket og tilbakemeldingene, veldig hyggelig👍 At jeg ikke har en mer ”behagelig" lyttestol er fordi det ikke er plass til en Eames lounge chair og fordi jeg har en gang hørt at hvis du ønsker raske og ærlige beslutninger/tilbakemeldinger så må du ikke gjøre det for komfortabelt for folk;):ROFLMAO:

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.153
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har egentlig ikke lyst til å forsvare hverken anlegget mitt eller valgene mine. Men det er en ting som ikke har vært med i omtalen her, og det er rommet. Rommet er lystklingende og ganske livlig. Jeg antar at om jeg hadde hatt et mer dempet rom, hadde jeg også tunet anlegget annerledes.
    Meget godt poeng, her er du absolutt inne på noe som alt for få snakker om/påpeker og tar med i sin totale vurdering av sine inntrykk👍🏼🤗🎶

gismo

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    I morgen er det forresten min tur til å få anlegget på slakterbenken.
    Fy fader som jeg gleder meg. 😊
    Ingenting er som å få besøk av folk som liker å svinge "sabelen", men her er det jo snakk om roda? Kan vel ikke forestille meg en mer forsiktig slakter en han:)

Regner med at det gikk bra og det bare var hyggelig.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting er som å få besøk av folk som liker å svinge "sabelen", men her er det jo snakk om roda? Kan vel ikke forestille meg en mer forsiktig slakter en han:)

Regner med at det gikk bra og det bare var hyggelig.
    Enig Shy . Særlig når det er erfarne folk som har noe vettugt å si. Jeg synes uansett at det var veldig hyggelig. Det viktigste er å møtes.
    Det er ingen tvang, men setter alltid pris på tilbakemelding.
    Vi får se om besøket føler for å svinge sabelen.
    Jeg er ikke veldig hårsår, så om det lugger litt gjør det ingenting.
    Oppsettet mitt er litt forskjellig fra hva de fleste har. Det er sjølsagt ikke perfekt. Her har det aldri vært målt noe som helst. Alt er tunet på øret etter egen smak og lommebok .
    Vi har ulike preferanser, men sjøl om det altså lugger litt, så håper jeg at ikke HELE skalpen går. 🙈😆

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    Enig Shy . Særlig når det er erfarne folk som har noe vettugt å si. Jeg synes uansett at det var veldig hyggelig. Det viktigste er å møtes.
    Det er ingen tvang, men setter alltid pris på tilbakemelding.
    Vi får se om besøket føler for å svinge sabelen.
    Jeg er ikke veldig hårsår, så om det lugger litt gjør det ingenting.
    Oppsettet mitt er litt forskjellig fra hva de fleste har. Det er sjølsagt ikke perfekt. Her har det aldri vært målt noe som helst. Alt er tunet på øret etter egen smak og lommebok .
    Vi har ulike preferanser, men sjøl om det altså lugger litt, så håper jeg at ikke HELE skalpen går. 🙈😆
    En av hovedingrediensene på slike møter/lytterunder bør jo være trivsel. Utvidelse av horisonten både på musikk og hobbyen generelt, er også bra
    Var jo på deg i forhold til en mulig samling her i Langesund utpå vinteren. Tenkte egentlig jeg skulle holde det off sentralen, men det er vel bare dumt. Tror vel leserne her setter pris på de skribleriene som skapes rundt slike treff. Vi planlegger sakte:D

Blir nok underholdene lesning når gutta du hadde på besøk dukker opp her. Gleder meg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skippet fristende tilbud, tross grønn og fin farge, selv om det kanskje var uvant fredelig der denne dagen.....

Skjermbilde 2024–11–21 kl. 16.56.56.jpg

Fylte i stedet den grønne med grønt drivstoff.
    Tok med en av verdens triveligste menn og dro til en annen av verdens triveligste menn.

IMG_9184.jpg

Det ble servert godt å spise, med grøntfor på.

IMG_9186.jpg

....og det ble spilt musikk på anlegget med eco-mode.
    En bærekraftig lørdag, på mer enn en måte.

IMG_9196.jpg

mvh

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er fremdeles låvedører i stua.
    Fine låvedører.

IMG_9189.jpg

De er fremdels ikke levert av de hyggelige karene her. :D:D
    Skjersfasfsmbilde.JPG
    (Litt inspirert at jeg i går fant flotte platespillere hos en interiørbutikk i Harstad)

Ikke en gang en periode lang nok til å rekke et svangerskap siden sist, da jeg og @vipa var innom.
    Inntrykkene fra den gangen. Står seg fremdeles, selv om det er en ny dings i racket. Svart dings.

IMG_9187.jpg

Nå synes jeg nesten at jeg begynner å kjenne dette anlegget og ikke blir så opptatt av hvordan det låter.
    Jeg synes det er et musikkanlegg, som funker til å spille musikk. Det meste/alt av musikk.
    Derfor blir jeg mest opptatt av å høre ny og ukjent, og kjent, musikk.
    Fremdeles liker jeg veldig godt denne platespilleren. En av de vakreste jeg vet om.

IMG_9193.jpg

Jeg synes innspillingene skinner godt gjennom anlegget, også når @bluesbreaker demonstrerer mindre vellykkede innspillinger.
    Generelt synes jeg fortsatt det låter fett, fyldig, stort, bredt og med - godt hjulpet av REL - dypt og tøft nederst.
    Det låter av liv - det låter live - og kanskje liker jeg det derfor aller best på liveinnspillinger.

Lekkert rack med lekre komponenter. Spesielt tøft med platespilleren midt oppå der. :cool:

IMG_9195.jpg

Det gikk mest i vinyl, og tiden gikk fort, men jeg fikk litt inntrykk av den nye boksen.
    Den spiller annerledes enn vinylen, det er helt sikkert. Men det er som @bluesbreaker også sa, som det burde være.
    Man vil da ikke ha to like kilder.
    Den nye streamer/DACen låt åpent, detaljert, mye detaljer inni detaljer. Den er nok strammere og ikke så mye fylde som på vinylen.
    Kan tenke meg den setter mye musikk i et nytt og spennende lys. Vi får høre mer på den en annen gang, R. (y):)

Takk for gode timer i lag med både vert og reise- og pratekamerat.
    Fint å kunne treffe så gode folk gjennom denne hobbyen.
    Det å kunne lære av hverandre og ikke minst lære litt om hvordan og hvorfor man foretekker den lyden man foretrekker er berikende.
    Å spille musikk hjemme etter man har hatt besøk og å spille musikk hjemme etter man har vært på besøk, er alltid interessant.

Vi snakkes!

Et par bilder av reisekamerat i lyttemodus :)

IMG_9190.jpg
    IMG_9198.jpg

mvh

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.984
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg så at Rolf Inge hadde skrevet noe her, men valgte bevisst å ikke lese det og heller skrive egne erfaringer i min egen tråd. Jeg kopierer innlegget inn her. Håper ikke du føler deg slaktet, Rune, det er det ingen grunn til :D

I går var jeg så heldig å få bruke mye av lørdagen med @_RoDa_ og @bluesbreaker. God tid med førstnevnte på vei til og fra sistnevnte, som vi fikk god tid med sammen. For å ta det ikke-hifi-messige først: Rune og Rolf Inge er mennesketyper som jeg liker godt å være rundt. De er varme, nysgjerrige, ydmyke og genuine entusiaster. Sånt gir gode samtaler og avslappa samvær uten høye skuldre. På vei ut fikk jeg til og med en klem av Rune. Sjelden kost i vår testosteronbefengte hobby. @_RoDa_ og jeg var innom både store og små spørsmål rundt Livet og livet, kanskje mest i motsatt rekkefølge. For de uinnvidde; Livet er Hifi og livet er resten 😂 (Hei @veleik!)

Først, som seg hør og bør på Hedmarken - mat. Rune var relativt bestemt på å få servere mat, da jeg prøvde meg på at jeg ikke hadde så mange timer tilgjengelig.
    IMG_3081.jpeg

Jeg glemte dessverre å ta bilde av Runes fine servering før jeg rotet den til…

Over til lyden. Det vil si - over til musikken. For hos Rune er det musikken som er viktig. Anlegget eksisterer for musikken, ikke motsatt. Når man først skal på hifi-besøk, er det besøkene med denne prioriteringen som alltid blir best, etter min mening.

Men jeg skal nå gjøre et forsøk på å si min mening om lyden. Fra Runes besøk hos meg og omtale av mitt anlegg, kommer det frem at vi søker litt ulike nyanser i lydbildene våre. Det som var veldig interessant med dette besøket, var å forstå Runes begrepsbruk. For jeg skal innrømme at jeg ble litt forvirret av omtalen hans hos meg, da jeg ikke kjente helt igjen det som ble beskrevet. Da Rune derimot beskrev ulike elementer av lydbildet hos seg selv, falt det mer på plass. Det viser seg - som så ofte i denne hobbyen - at misforståelser skjer når vi bruker ulike ord på samme nyanse, eller samme ord på det som viser seg å være ulike nyanser av lyd. Rune brukte for eksempel ordet «luft» både hos meg og seg selv, mens jeg, viser det seg, tenkte på noe litt annet enn det som Rune henviste til.

Uansett, som nevnt, Rune og jeg har litt ulike lydidealer, og jeg skal prøve å være så ærlig som mulig. Rune var redd for å bli totalslaktet, men det er det ingen som helst grunn til. Faktisk så likte jeg lyden hans mye bedre enn jeg hadde forventet. Det lille jeg har hørt av paneler før, har ikke gitt mersmak. Hos Rune var det annerledes. Jeg mistenker at rørforsterkeren hans er sterkt medvirkende til det.

På plussiden - og det er mest der - havner et svært og engasjerende lydbilde. Jeg likte veldig godt å havne «inni» musikken og at det låt så live. Det opplevdes kjapt og dynamisk og gøy å høre på. Jeg likte også veldig godt hvordan vokal var så solid plassert i midten, det er en av mine kjepphester.

På minussiden havner diskanten for meg. Jeg er ingen tilhenger av bånddiskant og opplever at dome gir en mer naturlig lyd. Jeg liker diskant som man ikke merker er der, det vil si det jeg kaller luft, heller enn veldig tydelig slag på cymbaler og andre lyse elementer. I tillegg stusset jeg litt over at det oppleves som at vokal og soloinstrumenter i midten opplevdes å befinne seg helt bak mot veggen bak høyttalerne, mens ting som var plassert ute på en eller begge sider, mer kom direkte fra høyttalerne, og dermed nærmere.

Alt i alt var dette et anlegg som jeg kunne sittet lenge og lyttet til. Det tok fokuset bort fra det tekniske og mot musikken. Akkurat som det skal være, etter min mening, og slik jeg vet at Rune vil ha det. I tillegg synes jeg at det estetisk ser utrolig fint ut med slik benken er satt opp. Benken i seg selv er veldig fin og det er utrolig tøft med platespiller som «troner» på toppen, på den måten. Jeg likte veldig godt å sitte i lytteposisjon hos Rune, som jeg var så heldig å få lov til mye av tiden :)

Tusen takk for at jeg fikk komme på besøk og høre på din lyd og din musikk, Rune. Men aller mest takk for at jeg fikk bli litt mer kjent med deg. Det gav mersmak

IMG_3083.jpeg

IMG_3075.jpeg

IMG_3074.jpeg

IMG_3077.jpeg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er fremdeles låvedører i stua.
    Fine låvedører.

Vis vedlegget 1077257

De er fremdels ikke levert av de hyggelige karene her. :D:D
    Vis vedlegget 1077259
    (Litt inspirert at jeg i går fant flotte platespillere hos en interiørbutikk i Harstad)

Ikke en gang en periode lang nok til å rekke et svangerskap siden sist, da jeg og @vipa var innom.
    Inntrykkene fra den gangen. Står seg fremdeles, selv om det er en ny dings i racket. Svart dings.

Vis vedlegget 1077261

Nå synes jeg nesten at jeg begynner å kjenne dette anlegget og ikke blir så opptatt av hvordan det låter.
    Jeg synes det er et musikkanlegg, som funker til å spille musikk. Det meste/alt av musikk.
    Derfor blir jeg mest opptatt av å høre ny og ukjent, og kjent, musikk.
    Fremdeles liker jeg veldig godt denne platespilleren. En av de vakreste jeg vet om.

Jeg synes innspillingene skinner godt gjennom anlegget, også når @bluesbreaker demonstrerer mindre vellykkede innspillinger.
    Generelt synes jeg fortsatt det låter fett, fyldig, stort, bredt og med - godt hjulpet av REL - dypt og tøft nederst.
    Det låter av liv - det låter live - og kanskje liker jeg det derfor aller best på liveinnspillinger.

Lekkert rack med lekre komponenter. Spesielt tøft med platespilleren midt oppå der. :cool:

Det gikk mest i vinyl, og tiden gikk fort, men jeg fikk litt inntrykk av den nye boksen.
    Den spiller annerledes enn vinylen, det er helt sikkert. Men det er som @bluesbreaker også sa, som det burde være.
    Man vil da ikke ha to like kilder.
    Den nye streamer/DACen låt åpent, detaljert, mye detaljer inni detaljer. Den er nok strammere og ikke så mye fylde som på vinylen.
    Kan tenke meg den setter mye musikk i et nytt og spennende lys. Vi får høre mer på den en annen gang, R. (y):)

Takk for gode timer i lag med både vert og reise- og pratekamerat.
    Fint å kunne treffe så gode folk gjennom denne hobbyen.
    Det å kunne lære av hverandre og ikke minst lære litt om hvordan og hvorfor man foretekker den lyden man foretrekker er berikende.
    Å spille musikk hjemme etter man har hatt besøk og å spille musikk hjemme etter man har vært på besøk, er alltid interessant.

Vi snakkes!
    :)
    mvh
    Ja, det må jeg si var en SLØV SABEL..
    😉 (Jfr #12732)
    Du er alt for god og snill, @_RoDa_ .🥰

(Har plukka vekk noen bilder fra sitatet så innlegget skulle bli litt kortere)

Mulig det var en bommert å begynne med vinyl (?).
    Slikt tar jo litt tid, og jeg ble litt i ulage da dere begynte å snakke om nødvendigheten av å vende nesa på den lekre el-bimmern sørover igjen. Tida strakk ikke til.
    Nær sagt som vanlig, var det så mange skiver jeg hadde lyst til å spille. Jeg har problemer med å begrense meg.

Lumin T3 er jo ny for deg, og kanskje du ville hørt den mer. Vi rakk noen låter, og jeg må si at du fikk med deg ganske mye ut fra hvordan du beskriver streaminglyden.
    Det er blitt mye morsommere å streame etter T3 kom, og den brukes mye.
    Veldig fornøyd med den.
    Vi tar igjen streamingtid neste gang. 😊

Veldig hyggelig at du ble med Atle oppover.
    Begge bra folk som er velkomne igjen.
    Tusen takk for besøket og tilbakemeldingen. 🙂

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så at Rolf Inge hadde skrevet noe her, men valgte bevisst å ikke lese det og heller skrive egne erfaringer i min egen tråd. Jeg kopierer innlegget inn her. Håper ikke du føler deg slaktet, Rune, det er det ingen grunn til :D

I går var jeg så heldig å få bruke mye av lørdagen med @_RoDa_ og @bluesbreaker. God tid med førstnevnte på vei til og fra sistnevnte, som vi fikk god tid med sammen. For å ta det ikke-hifi-messige først: Rune og Rolf Inge er mennesketyper som jeg liker godt å være rundt. De er varme, nysgjerrige, ydmyke og genuine entusiaster. Sånt gir gode samtaler og avslappa samvær uten høye skuldre. På vei ut fikk jeg til og med en klem av Rune. Sjelden kost i vår testosteronbefengte hobby. @_RoDa_ og jeg var innom både store og små spørsmål rundt Livet og livet, kanskje mest i motsatt rekkefølge. For de uinnvidde; Livet er Hifi og livet er resten 😂 (Hei @veleik!)

Først, som seg hør og bør på Hedmarken - mat. Rune var relativt bestemt på å få servere mat, da jeg prøvde meg på at jeg ikke hadde så mange timer tilgjengelig.
    Vis vedlegget 1077280
    Jeg glemte dessverre å ta bilde av Runes fine servering før jeg rotet den til…

Over til lyden. Det vil si - over til musikken. For hos Rune er det musikken som er viktig. Anlegget eksisterer for musikken, ikke motsatt. Når man først skal på hifi-besøk, er det besøkene med denne prioriteringen som alltid blir best, etter min mening.

Men jeg skal nå gjøre et forsøk på å si min mening om lyden. Fra Runes besøk hos meg og omtale av mitt anlegg, kommer det frem at vi søker litt ulike nyanser i lydbildene våre. Det som var veldig interessant med dette besøket, var å forstå Runes begrepsbruk. For jeg skal innrømme at jeg ble litt forvirret av omtalen hans hos meg, da jeg ikke kjente helt igjen det som ble beskrevet. Da Rune derimot beskrev ulike elementer av lydbildet hos seg selv, falt det mer på plass. Det viser seg - som så ofte i denne hobbyen - at misforståelser skjer når vi bruker ulike ord på samme nyanse, eller samme ord på det som viser seg å være ulike nyanser av lyd. Rune brukte for eksempel ordet «luft» både hos meg og seg selv, mens jeg, viser det seg, tenkte på noe litt annet enn det som Rune henviste til.

Uansett, som nevnt, Rune og jeg har litt ulike lydidealer, og jeg skal prøve å være så ærlig som mulig. Rune var redd for å bli totalslaktet, men det er det ingen som helst grunn til. Faktisk så likte jeg lyden hans mye bedre enn jeg hadde forventet. Det lille jeg har hørt av paneler før, har ikke gitt mersmak. Hos Rune var det annerledes. Jeg mistenker at rørforsterkeren hans er sterkt medvirkende til det.

På plussiden - og det er mest der - havner et svært og engasjerende lydbilde. Jeg likte veldig godt å havne «inni» musikken og at det låt så live. Det opplevdes kjapt og dynamisk og gøy å høre på. Jeg likte også veldig godt hvordan vokal var så solid plassert i midten, det er en av mine kjepphester.

På minussiden havner diskanten for meg. Jeg er ingen tilhenger av bånddiskant og opplever at dome gir en mer naturlig lyd. Jeg liker diskant som man ikke merker er der, det vil si det jeg kaller luft, heller enn veldig tydelig slag på cymbaler og andre lyse elementer. I tillegg stusset jeg litt over at det oppleves som at vokal og soloinstrumenter i midten opplevdes å befinne seg helt bak mot veggen bak høyttalerne, mens ting som var plassert ute på en eller begge sider, mer kom direkte fra høyttalerne, og dermed nærmere.

Alt i alt var dette et anlegg som jeg kunne sittet lenge og lyttet til. Det tok fokuset bort fra det tekniske og mot musikken. Akkurat som det skal være, etter min mening, og slik jeg vet at Rune vil ha det. I tillegg synes jeg at det estetisk ser utrolig fint ut med slik benken er satt opp. Benken i seg selv er veldig fin og det er utrolig tøft med platespiller som «troner» på toppen, på den måten. Jeg likte veldig godt å sitte i lytteposisjon hos Rune, som jeg var så heldig å få lov til mye av tiden :)

Tusen takk for at jeg fikk komme på besøk og høre på din lyd og din musikk, Rune. Men aller mest takk for at jeg fikk bli litt mer kjent med deg. Det gav mersmak

Vis vedlegget 1077281
    Vis vedlegget 1077283
    Vis vedlegget 1077284
    Vis vedlegget 1077282
    Vi møtes igjen. Det er sikkert!
    Svært trivelig å ha dere på besøk.

Jeg var litt spent på dine reaksjoner, for det var første gang du var hos meg.
    Maggies /paneler /dipoler og attpåtil med rør, er litt spesielt for de fleste.

Jeg må si jeg er veldig glad for det du skriver om at anlegget "spiller musikk", og at fokuset ligger der. Du har fattet pointet.

Jeg har lite kompetanse på det tekniske, og interessen mht til dette er begrenset.
    Min styrke vil jeg si, er at jeg er mer enn gjennomsnittlig musikkinteressert. Jeg har mye lytteerfaring. Både konserter /live og jeg har også vært så heldig å fått høre mange gode stereoanlegg rundt omkring.
    Musikken er alltid nummer en her i Blåskogen. Glimrende at du forstår dette med en gang.

Hvordan det låter her hos meg, er et resultat av at jeg i ganske høy grad har funnet ut hvilken lyd jeg liker å høre på anlegget mitt. En prosess som har gått over mange år.
    Perfekt er det ikke, men bra nok.

Dine små anmerkninger vedr diskant forstår jeg godt etter at vi har snakket om det.
    Etter å ha vært hos deg, kan jeg nå også relatere det til ditt oppsett.
    Du er inne på noe vesentlig når du nevner dette med beskrivelse av lyd knyttet til ord og begreper vi bruker. Å finne en felles begrepsforståelse er ikke alltid like lett.
    Vi fikk snakket om det, og jeg er ganske sikker på at vi nå forstår hverandre bedre.

For min del er bånddiskant en av de store fordelene med mine høyttalere. Det er mye av det jeg kaller luft og transparens.
    Det som er litt funny, er at de som har vært innom meg som sjøl eier f eks horn, etterlyser mer "glitter og stas" i toppen.
    En smaksak. 😊

Det andre du nevner tror jeg har å gjøre med gjengivelse fra paneler/dipoler generelt. Det låter annerledes.
    Litt på vondt, men mest på godt. 😎
    En må kanskje venne seg til det, så jeg foreslår at du kommer oftere. 😉
    Det virker som @_RoDa_ er godt på vei. 😊

Du har også merket deg hva Octave-ampen med rør skaper i lydbildet. Det bidrar til mer klangfarger og liv i uttrykket. Både du og RoDa sier noe om at det låter "live".
    Som jeg også ga uttrykk for, er jeg svært fornøyd med akkurat det.
    Jeg kan også tune lyden litt ettersom ved å bytte rør. Det er sjelden jeg gidder, men har både andre utgangsrør og smårør til pre av flere fabrikat liggende, hvis jeg ønsker forandring.
    .
    Ikke få gir uttrykk for skepsis når det snakkes om 70-80 watt på Magnepan 3.7.
    Det bør helst være 300,-minst...
    Det virker ikke som dere reagerer på at det ikke er mer power, og det har det heller ikke vært snakk fra andre som har hørt anlegget.
    Hvis jeg spiller symfonier og store orkesterverk, kan jeg lett høre at jeg skulle hatt mer effekt. Det blir for lite dynamikk og skyv. Nå er det ikke så ofte jeg lytter til klassisk musikk men det kan hende at jeg hadde gjort det mer hvis anlegget hadde mer kapasitet. Krise er det ikke, men det blir pinglete når man sammenligner m f.eks @RBN s Wilson Max og store monoblokker.

Jeg opplever at jeg har nok saft og fyller rommet godt når jeg sitter i Sweet-spot, men så klart er ikke dette Avantgarde, JBL, et stort Diy, eller noe som brukes til å rive tapeten av veggen.
    Jeg spiller mye rock, men hadde jeg spilt BARE rock hadde jeg valgt andre høyttalere.

Opplevelse av kapasitet og dynamikk får god hjelp av subwoofer, REL 12" 400 w.
    Dessuten fôres Octave med strøm fra Super Black Box, (extern lyttebank) så strømmen ligger klar når det er bruk for den. Nokså viktig for at ampen fungerer på såpass tungdrevne høyttalere.

Nå blir det litt mye her igjen. 🙈
    Egentlig skulle jeg bare takke @Atlerovik for noen hyggelige timer sammen, og at han tok seg tid og seriøst viser interesse for meg og mitt.
    Tusen takk, Atle.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noe litt annet.
    Skikkelig snødrev her i Blåskogen tidligere i dag.
    Vi måtte jo ut å lufte oss likevel.
    Som kjent finnes det ikke dårlig vær.
    Bare dårlige knær... 🤪

IMG_20241124_161345.jpg

Maja har besøk av bror Moses.
    IMG_20241124_122703.jpg

Han kommer til meg i en flygende fart, så bildet er ikke helt skarpt.
    IMG_20241124_151849.jpg

Brace yourself, Winter is Coming...
    IMG_20241124_162057.jpg

IMG_20241125_005509.jpg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    Fy flate dette er morsom lesning,:):):)

Takk til trådeier og gutta som har svingt sabelen her. Slik lesning overgår glatt hifi-lektyrer der proffene med fasiten prøver seg.
    Det som gjør det så interessant er jo at folka har blitt voksne og har funnet sin smak, uten og påberope seg noen som helst fasit. Masse følelser i sving, og musikk og følelser er jo to ❤❤på samme sti.

Har vel tidligere vært litt der at jeg har trodd jeg sitter på en liten sannhet på hva god lyd er, men har med årene skjønt at det er et selvbedrag.

Det hadde vært en glede og invitere de tre siste i tråden her til en liten samling her hjemme utpå vinteren.
    Hvis det er noen som kan påberope seg å sitte på et måle-anlegg så er det vel meg, så det blir på en måte to motpoler som møtes, uten at jeg tror det går helt galt. Nettopp av den grunnen at det er trygge voksne folk.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.700
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner meg igjen her. Jeg synes det alltid er spennende å høre på andre sine anlegg, hvordan kan musikk jeg kjenner godt formidles med andre komponenter i et annet rom..
    Som regel finner jeg noe positivt som viser at mitt system er langt fra perfekt. Men jeg blir alltid fornøyd når jeg kommer hjem igjen å hører på mitt anlegg. Det er noe med åpenheten og ærligheten som magnepan bjudar på.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fy flate dette er morsom lesning,:):):)

Takk til trådeier og gutta som har svingt sabelen her. Slik lesning overgår glatt hifi-lektyrer der proffene med fasiten prøver seg.
    Det som gjør det så interessant er jo at folka har blitt voksne og har funnet sin smak, uten og påberope seg noen som helst fasit. Masse følelser i sving, og musikk og følelser er jo to ❤❤på samme sti.

Har vel tidligere vært litt der at jeg har trodd jeg sitter på en liten sannhet på hva god lyd er, men har med årene skjønt at det er et selvbedrag.

Det hadde vært en glede og invitere de tre siste i tråden her til en liten samling her hjemme utpå vinteren.
    Hvis det er noen som kan påberope seg å sitte på et måle-anlegg så er det vel meg, så det blir på en måte to motpoler som møtes, uten at jeg tror det går helt galt. Nettopp av den grunnen at det er trygge voksne folk.
    .
    Mange takk for åpenhjertig og entusiastisk kommentar T. 🥰

For min del er jeg ganske sikker på at det ikke ville gå galt. Jeg er nysgjerrig og åpen for det meste.
    Jeg har hørt såkalte "måleanlegg" flere ganger tidligere. Noen ganger har jeg blitt alldeles bergtatt. Særlig store systemer med skikkelige ressurser i bassen kan være en mektig opplevelse. Folk som er flinke med både hode og hender har mulighet for å skape eksepsjonelle lydopplevelser. Uten å bruke fler mill. på sine prosjekter.
    Jeg har fått med meg at det er mulighet for slikt hos deg.
    Jeg takker for invitasjonen, og tenker at dette må vi få til! Er veldig dårlig på nyttårsforsetter men dette har jeg trua på. 😊

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner meg igjen her. Jeg synes det alltid er spennende å høre på andre sine anlegg, hvordan kan musikk jeg kjenner godt formidles med andre komponenter i et annet rom..
    Som regel finner jeg noe positivt som viser at mitt system er langt fra perfekt. Men jeg blir alltid fornøyd når jeg kommer hjem igjen å hører på mitt anlegg. Det er noe med åpenheten og ærligheten som magnepan bjudar på.
    Da er du heldig Musikkmannen.👍🙂
    (Grattis med nytt nick)

Det har skjedd at jeg har vært helt satt ut fordi jeg har hørt oppsett som er så utrolig gode. Da har jeg kvidd meg for å sette i kontakta hjemme, men det går seg til etterhvert. Når jeg begynner å høre på musikken, og ikke bare lydgjengivelse, så er det fullt brukbart likevel. 😊

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Hei og god morgen i Blåskogen 💙

Som vanlig svært givende lesing å høre fra staute Hifi karer på besøk, denne gangen så fikk jo gullpennen fra nord aka @_RoDa_
    Reisefølge med hard lydekspertise fra selveste @Atlerovik . Kan skrive under på herr Roviks opplevelse av hygge og lave skuldre. På vårt besøk så hadde vi satt av hele dagen for å nyte besøket, men timene gikk alt for fort alikevel 😉
    Takk for at dere deler gutter 👍

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei og god morgen i Blåskogen 💙

Som vanlig svært givende lesing å høre fra staute Hifi karer på besøk, denne gangen så fikk jo gullpennen fra nord aka @_RoDa_
    Reisefølge med hard lydekspertise fra selveste @Atlerovik . Kan skrive under på herr Roviks opplevelse av hygge og lave skuldre. På vårt besøk så hadde vi satt av hele dagen for å nyte besøket, men timene gikk alt for fort alikevel 😉
    Takk for at dere deler gutter 👍
    Takk for svært hyggelig kommentar @vipa .
    Bare EN DAG, kan fort bli litt snaut ja. 😆😊

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir mye dette her men jeg holder på litt til, ettersom det en sjelden gang er noe annet enn bikkjer i tråden...🦮

Jeg skrev en kommentar til Atles gode observasjoner over i hans tråd.
    Er jo relevant her også.

Lenker til denne her:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kult at du deler dette Rune du skriver jo meget bra🥰

😁ve
    Takk for at du sier det, Ove. 🥰
    Det går litt over stokk og sten, så det blir en del retting, men håper det blir forståelig etterhvert.
    Jeg hadde ei tett og fantastisk fin "hifi uke", og det er morsomt å se responsen på det vi involverte skriver. 🙂

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.083
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Takk for at du sier det, Ove. 🥰
    Det går litt over stokk og sten, så det blir en del retting, men håper det blir forståelig etterhvert.
    Jeg hadde ei tett og fantastisk fin "hifi uke", og det er morsomt å se responsen på det vi involverte skriver. 🙂
    Biff og vin invitasjonen står😉😁

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Cash 63 lurte på hvilke musikkeksempler som ble brukt. Det står litt om det i det jeg skrev sist i Atle sin tråd.
    Det er kanskje morsomt for folk å prøve noe av det hjemme hos seg sjøl (?)
    Det er mye forskjellig :

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.700
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvor plaserer man best Magnepan? - Jeg regner med det er sånn de står nå.

Men av praktiske årsaker, hvor nærme kan de stå bakveggen? Hva skjer eventuelt da?
    Hos meg så synes jeg lyden blir dårlig hvis den står 100cm eller nærmere frontvegg, 110cm fungerer godt hos meg, jeg har diffusorer på frontveggen og magnepanene runder av ved 120hz.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor plaserer man best Magnepan? - Jeg regner med det er sånn de står nå.

Men av praktiske årsaker, hvor nærme kan de stå bakveggen? Hva skjer eventuelt da med lyden?
    Finnes ingen fasit.
    Man må bare prøve seg fram.
    Mine står 140 cm fra frontvegg målt fra innerste toe-in (venstre på høyttalerne).
    Altså litt mer på høyre ettersom hvor mye man vinkler de.

Det er særlig avstand til fronttvegg som er viktig. Refleksjoner fra sidevegger er sjelden /aldri problematisk. Som med alle høyttalere er det best å ha en del plass bak lyttestolen. Hos meg har jeg faktisk litt mer avstand fra lyttestolen til bakvegg enn fram til frontveggen.

Bassrespons er ulikt i forskjellige rom.
    Høyttalere låter forskjellig i eksempelvis rom med trepanel vs betong.
    Det er også avhengig av modellene/ størrelsen på membran.
    F eks kan ikke LRS fungere max med samme plassering som 3.7.

Hvis man er helt låst mht plassering bør man enten låne et par, eller tenke seg grundig om før kjøp. Har inntrykk av at relativt mange har Maggies ei kort stund fordi de ikke får dem til i rommet.
    Det er sjelden å høre slike høyttalere på messer fordi de låter ofte mye dårligere enn sitt potensiale.
    (Det gjelder forsåvidt det meste)
    Forrige Oslo HiFi Show ble det spilt på LRS

Du spør hva som skjer med lyden.
    Som Musikkmannen sier, må man ha minst en meter uansett.
    Det er lik lyd som kommer ut både foran og bak på høyttalerne.
    Man må flytte fram og tilbake til det "sitter".
    Samme med vinkling. Det blir litt ettersom hva du liker.
    Jeg kan ikke tenke meg mitt oppsett uten sub. Man får en helt annen opplevelse med ekstra påfyll nedover. Panelene spiller mer bass jo større de er. Magnepan spiller bass veldig rent uten dikkedarer, men man får ikke noe "Oompfh" eller opplevelse av skyv i bassen. Det oppleves mye mer fysisk med en subwoofer. Det er et stort MEN med dette. Det kan være krevende å integrere suben slik at det oppleves sømløst.
    RoDa roser veldig hvordan dette fungerer hos meg, men til sjuende og sist er alt en smaksak og noen vil ha det slik, andre sånn, og så er det de som vil måle seg til god lyd.
    Ingen ting er feil hvis man sjøl er fornøyd med hvordan det spiller musikk. 🙂

Ikke klokere?
    Det er ikke så komplisert som det høres ut som. En må bare prøve seg fram.
    Alle høyttalere fortjener å bli jobbet litt med plasseringsmessig for å få ut potensiale. Ikke koster det noe heller. 🙂

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.576
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mange som finner veien frem til Blåskogen. Skulle nesten tro du var en bra kar med et godt pop-anlegg 🤔 Når jeg tenker meg om, så stemmer jo begge deler 😊 Jeg har forresten aldri tenkt noe særlig på at du har sub i oppsettet, og det underbygger vel at den er riktig så godt integrert.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mange som finner veien frem til Blåskogen. Skulle nesten tro du var en bra kar med et godt pop-anlegg 🤔 Når jeg tenker meg om, så stemmer jo begge deler 😊 Jeg har forresten aldri tenkt noe særlig på at du har sub i oppsettet, og det underbygger vel at den er riktig så godt integrert.
    Goingen! 🧡

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.889
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns du skulle starte en blogg jeg, R!😁👌
    Men, det er vel omtrent det du driver med her inne, dog for et litt begrenset publikum.. 😉

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.552
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns du skulle starte en blogg jeg, R!😁👌
    Men, det er vel omtrent det du driver med her inne, dog for et litt begrenset publikum.. 😉

M
    Huffamei, som de sier i "Fargo"...
    Godt at publikum er noe begrenset.
    Det kan bli litt mye. Innrømmer det.
    Dessuten dårlig økonomi i dette.
    Kunne du tenke deg å sponse?

Tror jeg egentlig er bedre til å bløgge en blogge. 😆

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.889
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er jo ikke i en økonomisk overskudds situasjon, men jeg sponser med gode kommentarer og lett servering ved eventuelle besøk 🙂
    Er ellers også mye bedre bløgger enn blogger.

M

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn