Bluesound - Ny musikkstreamer på trappene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Og det er en selvfølge, at vi streamer i mindst CD kvalitet når vi vurdere og måler lydkvalitet op mod hianden, går jeg ut fra.

    Eller?

    :rolleyes:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Havde Devialet for et stykke tid tilbage, og Havde denne koblet op over WiFi 2,4 båndet med bra rigtig bra signal styrke, med egenligt bra resutat rent lydmessig.
    Men på Wi-Fi overvåkning programmet, så jeg at der til tider var forholdsvis stor trafikk på de 11 tilgjengelige bånd, og en del overlapping mellem brukerne, samt noglen ultra høje pick der vedvarende kom ind med forholdsvis korte tids intervaller.

    Alt i alt, blev det vurdert at eliminere den mulighet, for en eventuel lydmessig degradering dette kansje kunne bevirke, og der blev således trukket et net kabal frem til stereo benken, og har ikke set mig tilbage siden.

    Det er klart at en streamer m 5 G bånd , er en bedre løsning end at benytte 2,4G båndet, da det er lettere at finde et ubenytte fri bånd at benytte for Wi-Fi-produktet.

    Solgte Devialet og trengte da en Streamer, og da købte jeg faktisk Node2 lidt tilfeldig i påvent, grundet usikkerhet på hva og hvilken av de andre dyrere løsninger på markedet det var lurt at gå for.

    Har aldrig hørt Node2 over Wifi forbindelse, og har heller aldrig benyttet den innbygde Dac, så jeg har ingen peiling på lydkvaliteten av node 2, som den opringelige er tenkt benyttet.

    Har derimod, benytte den m Kablet net tilslutning og koaisial kablet direkte til diverse Dac, med så bra resutat at andre løsninger i realiteten aldrig er blevet aktuel.
    På ren CD kvalitet har jeg bedre lyd på Accuphase avspilleren i 50 kilo klassen, end hva som oppnås m Node 2 og Accuphase dac 50 kredsløbs kortet, med forskellen er ikke større end at jeg aldrig har fået taget mig sammen til at prøve at koble Node2 til accuphase CD avspilleren for at se om det er der, forskellen ligger.

    Mit spørsmål: er der nogen som har sjekket om der er lydmessig forskel på Node2 og Node2i når disse benyttes med extern dac med kablet net tilslutning?

    Mvh
    Nå spilles musikken fra et buffer og ikke over hverken trådløst eller over kabel - bare fylles etter og pakker som ikke kom fram hele sendes på ny, så tviler egentlig på at det er stor forskjellen...
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Angående mitt problem med Node 2i, så skyldes det routeren min. Wifi-chip på Node 2i ligner ikke på Node 1 og 2. De har funket feilfritt hos meg, men Node 2i bruker altså en ny og bedre(?) chip. Min Get router skjønner altså ikke dette, og det blir derfor investert i en bedre router, mesh eller lign :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Angående mitt problem med Node 2i, så skyldes det routeren min. Wifi-chip på Node 2i ligner ikke på Node 1 og 2. De har funket feilfritt hos meg, men Node 2i bruker altså en ny og bedre(?) chip. Min Get router skjønner altså ikke dette, og det blir derfor investert i en bedre router, mesh eller lign :)
    Hvilken Get router bruker du nå?

    Mvh. Terje
    (Tidligere ansatt i Get)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.306
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer node 2, hvordan fungerer dette er det bare "plugg and pray"? Jeg er vandt til squeezbox, der er det en server som styrer alt, trenger jeg en server til denne eller kobler den seg til f.eks Tidal direkte via nett? Jeg har all rippet musikk på en ekstern harddisk, kan jeg koble den rett inn i node 2?
    Siste spørsmål, hvor mye bedre er 2i?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer node 2, hvordan fungerer dette er det bare "plugg and pray"? Jeg er vandt til squeezbox, der er det en server som styrer alt, trenger jeg en server til denne eller kobler den seg til f.eks Tidal direkte via nett? Jeg har all rippet musikk på en ekstern harddisk, kan jeg koble den rett inn i node 2?
    Siste spørsmål, hvor mye bedre er 2i?
    Har erfaring med Node 2 og 2i. De er lette og sette opp, dersom du kan kable den til nett trenger du ikke gjøre noe som helst, bortsett fra å legge inn app'en på enheten du tenker å styre ifra. Tidal klient ligger i enheten, du legger inn brukernavn og passord i app'en så er det good to go. Lydmessig har jeg ikke sittet å nilyttet mellom i og ikke i så litt redd for å uttale meg her. Knallfin boks åkke som.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vurderer node 2, hvordan fungerer dette er det bare "plugg and pray"? Jeg er vandt til squeezbox, der er det en server som styrer alt, trenger jeg en server til denne eller kobler den seg til f.eks Tidal direkte via nett? Jeg har all rippet musikk på en ekstern harddisk, kan jeg koble den rett inn i node 2?
    Siste spørsmål, hvor mye bedre er 2i?
    Lyd og Bilde har teste dette og 2i er bedre om du bruker den analoge utgangen. Om du bruker den digitale, som jeg, klarte de ikke å høre noen forskjell.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Vurderer node 2, hvordan fungerer dette er det bare "plugg and pray"? Jeg er vandt til squeezbox, der er det en server som styrer alt, trenger jeg en server til denne eller kobler den seg til f.eks Tidal direkte via nett? Jeg har all rippet musikk på en ekstern harddisk, kan jeg koble den rett inn i node 2?
    Siste spørsmål, hvor mye bedre er 2i?
    Lyd og Bilde har teste dette og 2i er bedre om du bruker den analoge utgangen. Om du bruker den digitale, som jeg, klarte de ikke å høre noen forskjell.
    Så det er dac'en som er mest forbedret, i tillegg til at det er noen nye funksjoner? . Nysgjerrig på om dac er god nok alene.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Sett i lys av at Dacen i 2 (uten i) er en del av en relativt billig streamer, så må man vel kunne si at den er meget bra. Men at den er på nivå med gode dedikerte dacer i 5-10.000,- klassen, tja, nu vel.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har erfaring med flex høyttaleren?
    Jeg kjøpte en sonos play 1 uten å egentlig sjekke godt nok hva jeg faktisk kjøpte. Tok det som en selvfølge at sonos hadde batteri og bluetooth løsning, men den hadde jo ingen av delene. Så denne går i retur, og da er flex 2i med batteripakke en løsning som ser veldig bra ut, men har aldri hørt denne. Er det lydmessig noe å drasse med seg hjem?
     

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Hei.
    Lagret spill lister er forsvunnet fra Bluesound. Etter en oppdatering til ny mobil og nye bank forbindelser, måtte også oppdatere betalings info hos Spotify og Tidal. Jeg har Bluesound Vault og de rippede cd er fortsatt lagret der. Noen som har tips på hvordan jeg kan få dem tilbake?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.515
    Antall liker
    7.560
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg er i startgropen for og starte digital lyd her hjemme via streamer........ jeg har fått råd om forskjellige levrandører og kommet frem til at vi skal prøve Qobuz famile....... og jeg har blitt anbefalt en Blusound Node som førstegangs streamer, mine spørsmål er som følger:

    Er det slik og forstå at jeg laster ned Qobuz på nettbrettet som sender signal/virker som fjernkontroll for Bluesounden som igjen henter signalet fra wifi i huset ? ...... eller henter Bluesounden signalet i fra nettbrettet ?

    Jeg skal ha Qobuz på mobilen også (mest for bruk i bilen)........ kan mobilen også styre Bluesounden uavhengig av nettbrettet ? (ikke samtidig seff).

    Jeg ser også at Hifiklubben har en Bluesound til ca 6k og en med bedre lydkvalietet til ca 7,5k....... hvilken er det lurest og gå for ?
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Bluesound tar signalet fra router. Du kan styre med pc,brett og mobil . Må laste ned appen da.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    Streaming? Man skal se det blir folk av deg også, til slutt.
    Du laster ned Bluesound appen på nettbrettet ditt, og legger inn Qobuz på Bluesounden derfra. Så kan du koble harddiscen din til Bluesounden og du får tilgang til den rippede musikken, Qobuz’ katalog samt 30.000+ radiostasjoner, en del av de med god lydkvalitet, som f.eks. Radio Paradise. Selvfølgelig kan du ha Bluesound på mobilen også, men jeg synes den lille skjermen blir litt knotete og uoversiktlig ift nettbrettet, iaf for mitt gamle og reduserte syn. Du laster ned Qobuz til telefonen til bilbruk. Skal du bruke Bluesounden som stand-alone unit ( analog out ) er den nyeste X klart best, men har du separat DAC låter 2i eller nyere like bra og du sparer noen kroner ved å velge en eldre versjon. Ok, 2 uten i også, men den er tregere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn