Bluesound - Ny musikkstreamer på trappene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MortenAB

    Medlem
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Må si jeg er imponert over respons fra supporten deres iallefall:

    Thank you for contacting Bluesound. We are very pleased to here you are as thrilled with the Bluesound Node as we are.


    Thank you for your feedback regarding product enhancements; The Bluesound firmware, BluOS is an exciting breakthrough in music streaming. We are very excited about it's possibilities and look forward to making it the best it can be. We hope you will see this with product enhancements as they are released down the road.


    We are currently testing the latest version of the BluOS firmware here in our lab. One thing we are excited about are some changes we have recently made to the volume slider. We have found it to be sluggish and unbalanced. We have redesigned the inner workings of it to act more like a mixing board fader and have been very pleased with it. It will be in our next product update to the Node and Vault.


    Please download this file:


    https://lenbrook.sharefile.com/d/se9aa7c06ef34515b


    • Unzip the file N100_USB_Stick_1.0.36.zip
    • Copy the file N100.img to the root directory of a USB stick
    • Disconnect the AC Power cord from your device
    • Insert the USB device into the back panel of the device
    • While pressing the Mute button on the device, reconnect the AC Power cord and continuing to press the Mute button for 5 seconds after the LED has turned Red
    • The device will then start copying the image file and update the firmware, to confirm this is happening, the mute button LED will begin blinking an alternating pattern of green and red


    Please do not use this file on anything but a Node (A Powernode or Vault requires a different img file)


    Once completed and your Node has returned to service turn the volume on the N100 all the way down. In your iPad open safari and enter the following command


    http://NodeName.local:11000/VolumeRamp?name=log


    where NodeName is your player name (the player IP address can be substituted for NoeName.local)


    Safari should simply reply with the word 'log'


    Once completed return to the App and try using the volume slider and let me know what you think.


    If you have any questions or concerns, please feel free to reply to this thread.


    Tony Williamson
    Bluesound Product Support Manager
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Kommer du med noen tilbakemelding på hvordan betaprogramvaren fungerer? Kanskje noen screenshots?

    Jeg har også fått melding fra Tony på mine henvendelser.

    Det er tydelig at de jobber hardt for å få til et så bra produkt som mulig.

    Han går, for eksempel, langt i å antyde at Spotify kommer på nyåret. I og med at produktet lanseres i starten av januar, regner jeg med at det vil skje mye på softwaresiden fram til det.

    I min stue konkurrerer Bluesound Node med Cambridge Stream Magic 6 nå.

    Jeg må si at SM6 foreløpig leder med et par hestehoder, både når det gjelder lydkvalitet, og funksjonalitet, men Bluesound er absolutt et godt produkt, og det er viktig å huske at det fremdeles er i utviklingsfasen. Dessuten koster jo Stream Magic 6 et par tusenlapper ekstra.

    Jeg kan ikke si at jeg er imponert over ios-programvaren til Cambridge heller. Nå skal det sies at jeg bruker en iphone. Det virker som om man helst bør ha en ipad for å virkelig utnytte mulighetene som ligger i appene.
     
    Sist redigert:

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si at SM6 foreløpig leder med et par hestehoder, både når det gjelder lydkvalitet, og funksjonalitet, men Bluesound er absolutt et godt produkt, og det er viktig å huske at det fremdeles er i utviklingsfasen. Dessuten koster jo Stream Magic 6 et par tusenlapper ekstra.
    Kjører du ikke digitalt ut fra BlueSound? Hvis du gjør det så burde det vel ikke være forskjell på lyden.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er lyden fra BS uten DAC, vs. SM uten DAC? (Evt. vs. lyden fra Sonos uten DAC?)
     

    MortenAB

    Medlem
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Spurte om USB porten kunne brukes med en USB DAC, men det kunne den ikke gitt.

    The USB port does not support a USB DAC. Our internal DAC is a 24-bit/192-khz so you will have superior performance using our optical.

    Right now the USB port will allow you to plug in a USB stick of music for playback though we do see other tremendous growth opportunities here.

    Tony Williamson
    Bluesound Product Support Manager
     

    MortenAB

    Medlem
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Oppgraderte til 1.0.36 nå, og volumkontrolleren jeg ikke var helt fornøyd med er mye bedre nå! Veldig bra:)
     

    MortenAB

    Medlem
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Får ikke åpnet den, kunne du slengt den ut på dropbox/skydrive eller noe?:)
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Venter spent på tilbakemeldinger om hvordan den virker mot ekstern dac sammenlignet med Sonos Connect. Håper noen kan teste dette etterhvert. Selv har jeg en oppgradert Sonos fra Wyred4sound, men denne nye boksen frister pga 24 bit støtte.

    Helt idiotisk at den ikke har coax ut, og så skal det noe til å få til bedre stabilitet og GUI enn Sonos... Men på tide med utfordrere. Hvis det ikke skjer noe fra Sonos i forhold til 24bit snart, så tipper jeg de kan miste endel kunder.
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Dette ser unektelig veldig interessant ut!

    Flytter snart inn i enebolig, fra leilighet, og skulle gjerne hatt ett nytt system hvis jeg ikke finner meg noen ekstra SB enheter.

    Men jeg har lett litt på nett om Bluesound, finnes jo nesten ingenting info utenom et par videoer på vimeo, youtube og nettsiden deres.
    Ellers er vel mest av informasjon om de i denne tråden.

    Virker som de flyr under radaren, starter hos noen få butikker. Starter salget rolig og satser på at rykteflommen på nett skal føre de fram (?)
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er også veldig spent på disse.

    Bruker squeezebox nå, men har bare en av de, ønsker å kjøpe bluesound til soverommet, badet og stua i stedet for å kjøpe flere "utdaterte" squeezeboxer.

    Sendte en mail til hifiklubben, de svarte at de skal selge de, men ikke noe konkret tidspunkt på når vi kan vente å se de i butikkene. Noen hifiklubben-butikker har de alt så vidt jeg har forstått.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Dette ser unektelig ut som et interesant produkt som kan fylle hullet etter squeezebox? Men det ser ut som om det er en properitær løsning der man er avhengig av at produsenten lager plugins. Muligens jeg tar feil her, men det er en av tingene som gjør at Squeezbox er så bra. Der kan men relativt enkelt lage plugins selv slik at selv om Logitech stenger ned sine servere vil jeg kunne bruke mine bokser med f.eks. Spotify da den finnes en 3.parts plugin for denne.

    Jeg ser ikke helt problemet som noen nevner her med at den mangler coax, da kjøper man bare en toslink istedet.

    Savenr også et touch display. Ville savnet det om SB touchen min ble skiftet ut.
     

    Audio_Physic

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    85
    Antall liker
    7
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    2
    Hallo, har selv handlet inn denne lille saken nå. Noen som har snakket med Bluesound eller Hi Fi Klubben om plasseringen av strøm og RCA kontakter? Kun en inne her det blei et problem for? Noen som vil ta på seg skrive til de om det? Non sjans for at de endrer på dette og kunder får skiftet dette? Har ikke testet min selv enda. Har en Argron Black Edition og en Nordost Heimdal RCA kabel. De skal vel være mer enn bra nok skjermet, men det får jo dagene vise ettersom jeg får fikset og satt opp BN min,
     

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    Dette skal vel konkurrere med Sonos? Et litt dyrere alternativ etter hva jeg kan se. Har hørt Bluesound (aktiv sone) og Sonos Connect amp på samme HT med samme kilde. Disse låter definitivt forskjellig! Det var ikke lange testen jeg fikk, så det blir vanskelig å si noe veldig konkret om forskjellene i sound. Virket på meg som om det var noe høyere output på BS og at den spilte noe rikere i lavere register. Men som sagt, fikk kun en kort lyttings på hver. Etter det jeg har hørt skal det være større hørbare forskjeller på aktive enn passive soner (BS vs. Sonos altså). Det blir spennende å lese om folks erfaringer etter litt testing! Har kun 1 sonos sone i dag, og kjøper vel ikke noe mer før jeg får et inntrykk av BS...

    Må innrømme at designet ikke falt helt i smak her, ble litt vel mye skulptur, men hver sin smak. Viktigst er jo lyden.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Det var jeg som kommenterte det med RCA og strømkontakt. Jeg kontaktet Bluesound om problemet, og har hatt en kommunikasjon på temaet om det. De ville vite hva slags utstyr jeg brukte, etc.

    Virket som det var noe de var interessert i å gjøre noe med.

    Jeg er forundret over at de ikke har sett muligheten for en konflikt tidligere i prosessen.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Ripper denne saken cd skivene gjenom sprekken i front ?

    Vifte støy / hardisk støy ?

    Mvh

    Lars
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    En av de fire variantene Bluesound har sluppet, ripper cd-er, ja.

    Jeg har ikke sett den i bruk, så jeg vet ikke hvordan det er med støy. Det er ikke sikkert at det er en "gammeldags" harddisk i den. Jeg regner med at det er en SSD, og at den ripper musikken til en NAS. (Nettverksdisk) Den kan du plassere hvor du vil.
     

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    En av de fire variantene Bluesound har sluppet, ripper cd-er, ja.

    Jeg har ikke sett den i bruk, så jeg vet ikke hvordan det er med støy. Det er ikke sikkert at det er en "gammeldags" harddisk i den. Jeg regner med at det er en SSD, og at den ripper musikken til en NAS. (Nettverksdisk) Den kan du plassere hvor du vil.
    Nå ligger det jo litt info på nettsiden. Tviler litt på at det er SSD ettersom det er snakk om 1tb lagring. Såpass stor SSD koster jo litt. Det står heller ikke noe om SSD i produktbeskrivelsen av Vault. Om man kan rippe til NAS er jeg ikke sikker på. Når jeg testet Powernode såvidt i butikk ble det kun nevnt ripping til interndisk når de omtalte Vault...
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Spennende saker! Er Spotify App'en kommet?

    Og har noen priser på de forskjellige? - Mener det ikke står noen plass her når jeg bladde gjennom :rolleyes:
     

    Audio_Physic

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    85
    Antall liker
    7
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    2
    Du får gi beskjed så fort de sier noe mer. Om de kommer på en bedre løsning bør jo kunder med dagens løsning få kunne få dette fikset.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Rumor has it..
    Bluesound kommer i slutten av Februar i Hi fi klubbens hyller.
    Ca 3.500 for engel utgave, og rundt 6.000,- for den med cd ripper.
    Definitivt noe jeg tenker på :)
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Vault fra Bluesound ripper/lagrer og streamer. Man trenger ikke nas hvis man klarer seg med 1Gb lagringsplass. Kanskje litt lite for noen?
     

    Audio_Physic

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    85
    Antall liker
    7
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    2
    Sliter med å komme i kontakt med min musikk på pc. Noen som er over snittet intr i oc og vil se om de får hjulpet en stakkars sjel? hehe
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Rumor has it..
    Bluesound kommer i slutten av Februar i Hi fi klubbens hyller.
    Ca 3.500 for engel utgave, og rundt 6.000,- for den med cd ripper.
    Definitivt noe jeg tenker på :)
    Blusound Node har vært i HIFIklubbens hyller i ukevis allerede, ArildD.

    Av en eller annen grunn valgte de å snikintrodusere produktet før offisiell lansering her i Norge, riktignok i et ganske beskjedent antall.
     

    Jodan

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    7
    En av de fire variantene Bluesound har sluppet, ripper cd-er, ja.

    Jeg har ikke sett den i bruk, så jeg vet ikke hvordan det er med støy. Det er ikke sikkert at det er en "gammeldags" harddisk i den. Jeg regner med at det er en SSD, og at den ripper musikken til en NAS. (Nettverksdisk) Den kan du plassere hvor du vil.

    Denne kalles "Vault", og både ripper og lagrer. Specen angir ikke type lagringsmedium, bare at den har "1TB internal hard-drive with low acoustic emissions & power consumption".

    Mer infor her: http://www.bluesound.com/products/vault
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hehe, må la være å høre på de ansatte i Hfk avd Ski.
    (trodde jeg briljerte med dagsfersk info ;) )


    Rumor has it..
    Bluesound kommer i slutten av Februar i Hi fi klubbens hyller.
    Ca 3.500 for engel utgave, og rundt 6.000,- for den med cd ripper.
    Definitivt noe jeg tenker på :)
    Blusound Node har vært i HIFIklubbens hyller i ukevis allerede, ArildD.

    Av en eller annen grunn valgte de å snikintrodusere produktet før offisiell lansering her i Norge, riktignok i et ganske beskjedent antall.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Noen med erfaring med Bluesound vs Sonos.? Fordeler/ulemper?
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Ble så lei av knitring og hangups på min SBT at jeg idag kjøpte en svart Bluesound Node, har ikke fått testet den lenge, men så langt jeg kunne se så er det flere mangler for meg ihvertfall. Gidder ikke oversette, men se mine kommentarer til Bluesound support på engelsk nedenfor. Håper jo mye av dette fikses etterhvert siden denne knapt nok er lansert. Til info så spiller jeg via Android. Mulig det forløpig fungerer bedre på IOS.


    -I can not find find my Wimp favorites nor add songs or albums to it.
    -I miss the option to directly play a song or album instead of it getting added to the Bluesound playlist.
    -I can not find Wimp recommended or new playlists.
    -I miss landscape view on my Android device.
    -When browsing local attached USB device I miss the option to browse folders.
    -When browsing for example Wimp and adding songs to Bluesound playlist it takes many "clicks" to get back to the "now playing" on the Bluesound.
     

    tarjeik

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Det finnes fortsatt ikke noen god ferdigløsning på markedet nei.
    • Sonos. Støtter ikke mer enn en Spotify konto som er et must her i huset. Støtter heller ikke 24/96 om du ikke betaler 7.500,- for en modda Sonos Connect
    • Squeezebox er ute av markedet
    • BlueSound støtter foreløpig ikke Spotify og har tydeligvis plenty barnesykdommer
    • Har vært innom en Cambridge Audio Stream Magic 6. For så vidt et greit produkt, men støtter ikke Spotify som i følge CA er "utrolig vanskelig å implementere". Dette er bullshit, Spotify sitt API er åpent og det er plenty implementasjoner med tilgjengelig kildekode. Alle mine support request "ble tatt til etteretning".

    Min løsning ble til slutt å bygge en Asus EB1033 mini PC, installere Logitech Media Server med Triode sin tredjeparts Spotify plugin samt en custom SqueezePlay "software squeezebox" som støtter 24/192 ut. Nå har jeg støtte for flere Spotfy kontoer, streaming av FLAC i alle kvaliteter og det finnes gode apps for både Android og iOS. Streamer via USB direkte til en W4S DAC-2 som også fungerer som preamp hos meg. Det var litt knot for å få satt opp dette, men til gjengjeld fungerer det perfekt.

    Det eneste som mangler er å bli kvitt softwarestyrt volumkontroll. Har bestilt en IR transceiver som kobles til via USB, så forhåpentligvis skal jeg få LMS til å kontrollere volumet på DACen via IR og en LMS plugin med litt mer hacking.

    Hvis noen er interssert, kan jeg sikkert forfatte en egen tråd om hvordan jeg har satt sammen dette.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Bra oppsummering Tarjeik.
    Og en interessant løsning du har kommet opp med. Hva ser du som de viktigste fordelene ved dette kontra og bruke en SB Touch direkte (foruten kostnaden selvsagt, du slipper jo å kjøpe SB produkter).
    Tror flere av oss kunne vært interessert i at du lager en egen tråd på din løsning :)

    Det finnes fortsatt ikke noen god ferdigløsning på markedet nei.
    • Sonos. Støtter ikke mer enn en Spotify konto som er et must her i huset. Støtter heller ikke 24/96 om du ikke betaler 7.500,- for en modda Sonos Connect
    • Squeezebox er ute av markedet
    • BlueSound støtter foreløpig ikke Spotify og har tydeligvis plenty barnesykdommer
    • Har vært innom en Cambridge Audio Stream Magic 6. For så vidt et greit produkt, men støtter ikke Spotify som i følge CA er "utrolig vanskelig å implementere". Dette er bullshit, Spotify sitt API er åpent og det er plenty implementasjoner med tilgjengelig kildekode. Alle mine support request "ble tatt til etteretning".

    Min løsning ble til slutt å bygge en Asus EB1033 mini PC, installere Logitech Media Server med Triode sin tredjeparts Spotify plugin samt en custom SqueezePlay "software squeezebox" som støtter 24/192 ut. Nå har jeg støtte for flere Spotfy kontoer, streaming av FLAC i alle kvaliteter og det finnes gode apps for både Android og iOS. Streamer via USB direkte til en W4S DAC-2 som også fungerer som preamp hos meg. Det var litt knot for å få satt opp dette, men til gjengjeld fungerer det perfekt.

    Det eneste som mangler er å bli kvitt softwarestyrt volumkontroll. Har bestilt en IR transceiver som kobles til via USB, så forhåpentligvis skal jeg få LMS til å kontrollere volumet på DACen via IR og en LMS plugin med litt mer hacking.

    Hvis noen er interssert, kan jeg sikkert forfatte en egen tråd om hvordan jeg har satt sammen dette.
     

    tarjeik

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Bra oppsummering Tarjeik.
    Og en interessant løsning du har kommet opp med. Hva ser du som de viktigste fordelene ved dette kontra og bruke en SB Touch direkte (foruten kostnaden selvsagt, du slipper jo å kjøpe SB produkter).
    Tror flere av oss kunne vært interessert i at du lager en egen tråd på din løsning :)
    Jeg installerte først LMS på et Synology NAS som jeg har stående og som også inneholder alt av FLAC. Problemet var bare at Spotify ikke har noen versjon av libspotify for den CPU arkitekturen som Synologyen har, så da måtte jeg uansett ha en separat PC/Mac som kjørte LMS med Spotify plugin. For meg ble altså alternativene en ekstra PC + SBT på bruktmarkedet eller bare en ekstra PC som også fungerer som en SBT via software. Enkelt valg siden denne PCen står bortgjemt i et skap og en touch skjerm bare hadde støvet ned.

    Skal prøve å få satt med ned og laget en kokebokoppskrift på oppsettet, så har jeg i det minste dokumentert det for meg selv :)
     

    MortenAB

    Medlem
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Fikk akkurat samme melding på mail, bra support hittil må jeg si. Gleder meg til å legge inn denne i kveld:)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Gi en tilbakemelding på hvordan det fungerer da, Morten!
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hvem av filene skal man legge inn på en Node?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn